Friday, November 03, 2023

Allhelgona




Hej fredag!


Nu har Halloween funnit sin väg ner i källaren igen.
Som alltid hittade jag ett par “eftersläntrare” vad gäller pynt. TVÅ ganska uppenbara sådana dessutom, två par orangea ljusslingor i vardagsrummet som hängde i mina fönster. Sedan hittade jag en liten spökslinga i köket också. 
OH well, de ska stuvas undan nu med.


Jag skrev igår att vi ännu inte haft frost. MEN det har vi nu!
Natten mot den andra november kom säsongens första drabbning.
Japp. Fast jag tycker ju, knäpp som jag är, att det är mysigt.


 
Det är ganska vackert med frost ändå.  Bilden är tagen inifrån min bil.


Det är Allhelgonahelg likaså.
Hos er i Europa är kyrkogårdarna magiskt vackra och upplysta i helgen.
Det är ett vackert firande, stillsamt och med tid för eftertanke.
För mig känns det som om Allhelgona har blivit mycket större med åren. Inte kan jag minnas att man förr gick till en kyrkogård bara för att se alla gravljus brinna. Ja, såklart gick man om man hade en grav att gå till.   Om så inte var fallet gick man heller inte. Jag gjorde det icke. Eller så var jag bara så ung att jag inte fattade bättre.
Men, är det inte så att Allhelgona har blivit större med tiden? Att det brinner fler ljus och lyktor på gravar och i minneslundar än någonsin?
Upplys mig, ni kloka läsare!


Här hos mig är det konstigt nog så att Allhelgona nog knappt existerar. 
Det kan man tycka är underligt i ett så pass troende land som detta ändå är. 
Fast vet ni, de flesta lär vara ateister här, det har jag läst i flera artiklar i både svenska och amerikanska tidningar. Det är lätt att tro att flertalet här är religiösa, men så är det alltså inte.
Ateist eller inte, det är ändå märkligt att man inte uppmärksammar denna helg mer här.
Jag kan ju bara i tanken föreställa mig en kyrkogård, som Arlington, upplyst med tusentals ljus. Men nej, när jag läser på om det hela online ser jag att det främst är katoliker som i någon mån uppmärksammar dagen här.  Fast de lägger blommor på sina älskades gravar, inte ljus.
Och ja, man uppmärksammar All Saint's Day den 1 november.


 

Bild från NFPA



I Latinamerika är den ju mycket större.
Där firar man Day of the Dead stort. Men så är de katoliker också.
Den dagen firas på ett helt annat sätt än den firas i exempelvis Norden.
Day of the Dead  uppmärksammas den 2 november och kan ibland sträcka sig till den 6 november.  Dagen firas som störst i Mexico.


Själv kommer jag att tända ljus vid de minas foton. 
Pappa Hugos foto.
Mormor Signhilds foto.
Morfar Emils foto.
Alla tre ska de stå på mitt bord omringade av levande ljus både fredag och lördag.


Peter och jag planerar vandring i morgon i Shenandoah National Park.
Det blir härligt, ska vi tro. Tror nog att det redan kanske är fulhöst i bergen, men det är vackert därute oavsett årstid. 
Vi tar med matsäck, vandringsstavar och gott humör.


Vad ska du göra i helgen?
Blir det besök på en kyrkogård oavsett om du har någon grav/minneslund att besöka eller inte? 


Önskar dig en fin och vacker Allhelgonahelg!

20 comments:

Channal said...

Hej Annika! Mina pumpor får lysa upp ett tag till i detta tandläkarväder! Ingen frost än i alla fall hos mig. Men igår bytte jag till vinterdäck. Kylan kan komma vilken dag som helst! Idag ska vi åka upp till gravarna och tända ljus. För imorgon åker jag upp till Stockholm med mina döttrar för att se Harry Potter in Consert.

När jag var liten la vi alltid en granrisliggare med kottar och tände ljus hos mina mor- och farföräldrar. Så Allhelgona var en viktig helg. Det är fint tycker jag. Tänder även ljus här hemma för mina föräldrar.

Ni ska ha en härlig hajk! Skönt att få komma ut oavsett väder.

Trevlig helg och KRAM! Anna

Anna i Portugal said...

Jag heter Signhild i andra namn :) Här i Portugal firas också Alla helgons dag. Det är en röd dag i kalendern.

Jag har själv aldrig besökt en grav faktiskt, har ingen grav att gå till och känner inte behov av det heller.

Mamma C said...

Vi besökte minneslunden ibland när vi bodde i Sverige.
Men det har aldrig varit något som måste eller ska göras för oss.
Vi har våra älsklingar som lämnat oss i hjärtat ändå.
Ha en fin och bra helg nu och hoppas er hajk blir bra i morgon.
Kram Carin

Äventyret framtiden said...

Här firade man, precis som Anna i Portugal, skrev här ovan, Allhelgona den 1 november. Alla statliga, kommunala inrättningar och många andra höll stängt. Men som den turistö detta är så är mycket öppet. I år mera än någonsin förvånande nog. Vi själva var ute på långpromenad och såg att de flesta hade öppet längs vägen.
Men jag lärde mig i fjol att den första november här är mera stillsam inom familjerna, blommorna lägger man oftast på gravarna den 2 november enligt tradition. Men även här ändrar allting, även bland katolikerna. De är mera jordnära, åtminstone de som är lite yngre.
Att tända ljus inomhus här är ovanligt, för det betyder att tända ljus för döda, fick jag veta av grannen ovanför oss. Jag tänder alltså många ljus för många döda flera gånger i veckan.😊
Jag går inte till några gravar längre, när jag bodde på Åland där alla de mina ligger, var det en annan sak. Nu har jag tänt ett evigt ljus i mitt hjärta istället för dem alla. Det brinner hela tiden.
Njut av frosten, jag vet att du gör det!

Varm kram från andra sidan halva Atlanten!

Dr Jo said...

Hejsan hoppsan,

Blev nyfiken på var ni gör av löven när ni blåst bort dom. Har ni kompost eller kommer det någon och hämtar trädgrdsavfall ?

Vi har faktiskt inte haft så mycket frost här men det har snöat om omgångar. Dock utan att det har lagt sig då. Men fulhösten är verkligen här nu. Det är ingen höjdare faktikt. Men men får kompensera med annat mys istället. Och jag tycker inte det är knäppt att tycka det är mysigt med frost. Kan tänka mig att luften blir så där krispig och härlig hos er med.

Jag har faktiskt inte så bra koll hur det ser ut på dom flesta kyrkogårdar. Vet att man kunde tända ett ljus via en digital tjänst vid 2018...eller om det var 2019. Rätt säker på att det var innan Covid iaf. Iom att mamma gick bort den 29 Nov kommer jag ihåg att det var "passade" iaf.

Kan verkligen tycka om komceptet att man "firar" sina döda. Det är ju på ett sätt mer sunt än att bara glömma bort dom. Men sedan kanske det beror på hur man gör det. Att tända ljus och kanske ge lite mer eftertanke tycker jag räcker bra.

Hoppas ni får en härlig "hike". Här så skrämde jag iväg mig och barnen till närmsta lekplats. Men som sagt, man blir ju allt annat än pepp av detta vädret. Blir mycket fika och pyssel :) Känns som att det redan är på väg att skymma.

Allahelgona kramar Johanna



Annika said...

Anna:
TANDLÄKARVÄDER!!! DET är ett nytt ord för mig. OCH som jag skrev till dig på Insta, kommer att börja använda det NU!!
Klockrent ju! Man fattar exakt vad det är för väder som menas med det, HAHAHA!!!
LOOOOOVEEEEE IT!!

Nu har vi haft frost två nätter i rad.
Sitter och tittar ut på vita tak nu och soluppgång. MYSIGT. Inte ute och går idag, hoppade över det.

Det måste vara så fint vid kyrkogårdarna denna helg. Underbart!
Men så kul med Sthlm och Harry Potter concert!! Härligt! Roligt för er!!!

jaa just det, granris!! Det hör till på vintern. Så vackert att ha det på gravarna.

Vädret ska bli fint imorgon, men jag tror det är ganska kalt i bergen, men det gör inget.

KRAMAR och ha det toppen i Sthlm!!

Annika said...

Anna:
ÅÅÅÅ gör du!! men vad fint. Anna Signhild. Så fint. Var det efter ngn släkting?
Ja, jag kan tro att det firas stort hos er.

Tycker det är så intressant detta med Allhelgona, att den verkar ha blivit så mkt större än den var när cu och jag växte upp.
Då gick man till sin grav, tände etc. Men det var liksom ingen folkvandring som det verkar vara idag. Vilket jag kan förstå eftersom det måste vara sååå vackert i mörkret.

En jättefin helg önskar jag dig!!

Annika said...

Carin:
Vet du, jag känner PRECIS som du.
Jag känner ju inte att mormor och morfar ligger i sin grav, jag känner inte att pappa ligger i minneslunden. Jag är precis som du, de finns med mig i hjärtat hela tiden.
Nu har jag ljus tända runt dem och pratar med dem. De ska få stå härnere idag och imorgon innan de får flytta in i mitt sovrum igen där jag har dem på en hylla annars.
Du med, ha en jättefin helg!!
Kramar!!

Yvonne said...

Så nu kan Sötis inte skrämma fler varubud som kommer till er, ha, ha?

Frost är ganska fint att titta på om man är inomhus iaf, går man ut vet man att det är kallt då. Här har vi spöregn idag igen och ska så visst göra t om söndag iaf. Tänkte åka och handla, men struntar i det idag hoppas på uppehåll imorgon på fm.

Allhelgona är ju en röd dag här, imorgon alltså. Har inga när och kära som vilar här, så de tänker jag ofta på till daglig dags och tänder ju ljus hela den mörka årstiden här hemma och det räcker för min del. Men har sett bilder från kyrkogårdar och det är fantastiskt vackert med alla ljusen som är tända. Tyvärr kanske det blir mindre nu när vädret är som det är.

Spännande med er vandring imorgon, blir kul att se bilder därifrån.

Här sätter vädret stopp för allt roligt, så det blir väl till att kura inomhus denna helg. Ska nu dra igång med Pulled Beef som ska vara i ugnen i 5 timmar, imorgon ska jag baka matbröd och på söndag ska vi äta middag hos sonen i Bromma. Sen är den helgen slut

Trevlig helg och stor kram

Annika said...

Karin:
Kan tro det ja, att man uppmärksammar dagen stort i Portugal. Visst var det väl så förr i Sverige och Finland också att det var röd dag?
Sedan flyttades det till helgen efter.
Jomen, jag tror det är likadant här bland katolikerna. Om det är några som uppmärksammar så är det just katolikerna.
Just det, det är mer stillsamt.

YESSS!! Jag vet!! Jag har ju fått höra det här också. Att jag har så många ljus inomhus, och att det bland katoliker just betyder att ngn har dött. Tänk så olika det är över världen.
Vi drar likhet mellan levande ljus och trivlsel. Visserligen också med döden, såklart. Men väldigt mkt för just trevnad. Karoliker ser det som en ren dödsritual. Intressant det där alltså. Känner ju en del katoliker, men inte speciellt troende sådana. Men det är av dem jag hört det.

Japp, tänker som du och Carin ovan. De bor för evigt i hjärtat.
SÅ är det.

I love it, frost inatt igen och nu tittar jag ut över vita tak. OCH en vit golfbana. Älskar det.

KRAMAR och ha en fin och bra Madeirahelg!!

Annika said...

Dr Jo:
Man hämtar löven. De körs bort.
Just nu är det frost igen, andra natten i rad.
Älskar det. Friskt och klart. men det blir 15 grader idag, imorgon 18. Kalla nätter men hyfsat varma dagar.

Fulhösten är just ful, men det vilar ändå ett skönt lugn över den som jag gillar.
Det är så lätt att mysa in sig.

Jamen ja, jag har sett det där att man kan tända virtuella ljus. Under coviden kan jag verkligen tro att allt sånt fick luft under vingarna.

Exakt, i Mexico firar de ju verkligen med mat och sång och allt det där.
Minns inte vad Disneyfilmen heter som handlar om det hela. Men den är ju jättefin iaf. Coco kanske den heter förresten.
Det passar det svenska sinnet bättre att uppmärksamma i stillhet. en vacker stund.

TACK kära JO!!
Önskar dig en finfin helg med mkt mys och fina stunder!
Kramar!

Annika said...

Yvonne:
HAHA, nej det kan han inte. NU vilar han i plastlådan tills nästa år!
Nu är det lugnt i täppan.


ÅÅÅÅ nej, äkta novemberväder hos er. I kvadrat!!
Hoppas på uppehåll imorgon så ni kan handla.

Jo, håller med dig om allt det där. Så känner jag med, de finns i hjärtat.
Och OSIS verkligen om det ska regna imorgon då de flesta väl går till sina gravar. Imorgon är det väl den stora dagen.

tror jag ska göra en reel på Insta imorgon från vandringen. Ska bli mysigt.

PERFEKT mat du gör idag!! KAN inte vara bättre ruskmat! Och comfort food deluxe ska man ju äta nu. LOVELY!!

Å din son bor i Bromma, kända trakter för mig.

KRAMAR och ha en fin helg!!

Brysselkakan said...

Ang att tända ljus på gravar: gick förbi Fonus i förra veckan och de hade en skylt utanför som sa att man kunde kontakta dem så ser de till att ljusen tänds vid graven. Helt utan kostnad.
Nä, någon grav ska jag inte besöka. De jag "känner" som begravts ligger många mil härifrån i Småland. Och jag hade nog inte besökt ens om jag bodde där.
Det är liksom inte min grej, kanske det ändrar sig om någon riktigt närstående dör, vi får se!
Jag är ensam i helgen så ska hålla mig inne för det ösregnar och ska fortsätta i morgon också. Men innan regnet kom han jag ta upp löv, är uppe i 15 säckar nu. Var nyss iväg med bilen för diverse inköp (fyra stopp) och det är verkligen inte kul att ta sig ur och i bilen, springa till butiker osv när det ösregnar. Till råga på allt så gav paraplyet upp... nu ligger det i en soptunna utanför Willys.
Hoppas ni får en fin hike!

Nilla Tankebubblor said...

Ha en fin helg! Och glad novent :-)

Cecilia i Houston said...

Jag tror att det var mindre utbrett förut men också att vi (jag är ungefär lika gammal som du) kanske inte tänkte på det. Innan jag flyttade utomlands (1992, för trettio år sedan!) så levde mina far-och morföraldrar, i Sörmland och Stockholm, men deras föräldrar var begravda i Skåne eller i Småland, dvs ganska långt bort. Min mamma brukar numera höststäda och tända ljus på hennes föräldrars grav vid Alla Helgona. Jag (och nog min mamma också tror jag) tycker inte att en grav är viktigt men min morfar tyckte det. Själv vill jag när det blir dags att min aska ska spridas i havet vid min favorit ö Bonaire i karibien...

Ingen hike för oss även om det ska bli fint väder. Det är min mans födelsedag idag så vi äter middag på lokal ikväll. I morgon en tur till våran Farmers Market för inköp av ägg och grönsaker innan vi ska iväg på knytkalas för min mans avdelning för att välkomna de nya doktoranderna. Ska bla ta med en tiramisu som jag måste göra idag eftersom det blir godare efter att den stått över natt.

Fick du tag på en mus till datorn? Jag har en som jag aldrig använder och eftersom den är äldre (5 år minst) så går den nog alldeles utmärkt även till ett äldre operativ system. Jag skickar gärna för jag gillar inte att använda en mus till min laptop.

BP said...

Ja, i katolska länder runt Medelhavet, men även i katolska länder som Tyskland, Österrike och Italien är 1 november en röd helgdag, där alla som har gravar marscherar till kyrkogårdarna. I Sverige flyter ju Allhelgonahelgen fritt om man säger så. Har inga gravar att gå till och kan tycka rent allmänt att om man inte besöker ett grav på ett helt år så behöver man inte traska dit just under Allhelgonahelgen heller.
Men du har så rätt. Det är väldigt vackert och rogivande med alla ljus en kall och regnig kväll. Nästan lite läskigt faktiskt.

Önskar dig en toppen helg!

Annika said...

Brysselkakan:
Så fint av Fonus.
Det tycker jag verkligen.
Själv tände jag bara ljus vid de minas foton och det var fint nog.
Just det, du har varit ensam i helgen, hoppas det var lite skönt. Vet ju vilket strul det blev när T skulle hem, han är ju inte ens hemkommen ännu ...
eländigt väder hos er, och paraplyet som slutade funka till råga på allt. SUCK!!
Men nu är det ny vecka och det är bra :-D

Annika said...

Nilla:
Detsamma till dig!! OCH novent, gillar!!!

Annika said...

Cecilia:
Ja visst känns det väl så ändå?
Det var mindre utbrett då. PLUS såklart att vi var unga och inte tänkte så mkt på det hela, tror verkligen att DET spelar in stort.
Jag håller med dig och din mamma, och det gjorde min pappa också. Han ville inte ha en grav, så han vilar i en minneslund. Fint så. Min mormor och morfar har en grav, men det i Närpes, Finland. Så vi får tända ljus på håll. Precis som DU gör fin de dina också. OCH de våra är ju med oss i våra hjärtan var vi än är.
OCH du med alltså, vill bli strödd i havet. JAG MED!! Men i Bottenhavet. Bonaire ja, så fint. Hat bara åkt förbi den ön i skymningen under en kryssning. Då var det strandhugg på Aruba och Curacao men inte på Bonaire. Vad fint att du vill spridas där.

Mysig helg ni hade, trevligt att gå ut och äta middag. Hoppas att ni hade det riktigt trevligt och fint.
Tiramisu, mums på det också. Låter jättefint allting. Tänker att ni ännu har det ganska varmt?

DU är verkligen snäll. Vilket FINT erbjudande, men du behöver inte skicka den till mig. Jag strular på med min gamla tills hela min dator inte orkar längre. Men du är superdupersnäll som erbjuder dig. DET värmer mitt hjärta.

Annika said...

BP:
Ja, det är ju en stor dag i hela Europa.
Och just det att så många tänder ljus också. Vackert, vackert.
Mycket vackert med alla ljus och lyktor en kväll som i lördags. Önskar jag att hade fått vara med då. Men jag tände ljus för de mina härhemma. Det var vackert så.