Tuesday, November 14, 2023

The cold from hell




Hello Tuesday!


Dear friends,
what a weekend I’ve had … Not the funnest in universe, that is for sure.
On Thursday evening, I started feeling a little bit under the weather. On Friday, I knew I had a cold of some sorts. I had to do a little bit of grocery shopping regardless and I bought four Covid-tests at the same time.


No, I do not have Covid. I have tested myself twice. 
But goddamn it, I truly have the cold from hell. And especially a cough that almost made me throw up several times. SO gross. The cough is certainly still with me, but not the urge to hurl, it so unbelievable annoying. This cough is driving me absolutely crazy. At first, it felt like I had knives in my throat. I could not rest because of those “knives”. Every time I tried to close my eyes the knives made sure that I would experience zero sleep. I have coughed so much that my ribs have starting to hurt.


I did/do not have any fever at all. But a very stuffed nose and an achy head. No aches and body pains. So I do not think it is the regular flu either. I think it is a true and tried “farmer’s cold.” 
As I am writing this, it is Monday morning I still feel very, very much under the weather, so tired and winded and the cough is still so VERY much there. Luckily the knives are gone, but the cough persists. My head is heavy, my body so sluggish and tired.


My weekend was spent on the couch, where I tried to watch some TV at times, and sometimes I read my book.
Peter did everything, and he’s the best care giver in the world. He really is, he spoils me with all his services, he never gets irritated. I know, I have a Saint Hubby, I really do. When he’s sick I am not as good of a care giver as he is.  Peter has the same compassion as my late mother-in-law had.
It really is true, Peter is one of a kind.


Peter has taken down all the Christmas trees from the attic, now the trees are just waiting for me to get better. 
He has put the remaining Christmas box in the hallway so that I can continue  my decorating when I feel stronger and healthier.


I feel woozy in the way that you feel when you have a really bad cold. You all know what I am talking about, like your head is wrapped in cotton. I get winded just walking up the stairs. Yeah, this is so much fun.


My life by the moment ...



No, I cannot take the covid shot nor the flu shot tomorrow, it’ll have to wait until I feel better.
So far so good for the hubby. He's still fine. I hope it stays that way. But in all honesty, it would be a true miracle if he does not catch what I am having.


WOW, what a fun post y’all just have read. Sorry.
I REALLY hope your weekend was a 100% better than mine was.


Also, have any of you experienced this mean, mean cold with the cough from hell this fall?
IF so, tell me about it!!


I wish you a very healthy and good Tuesday

33 comments:

Annika said...

Hej Annika - tror jag åkt på ungefär samma. Började för ca 10 dar sen med snuva och hosta och feber. Då var hostan rejält smärtsam. Efter ca. tre dagar gick febern bort men hostan hänger envist i (som den alltid gör med mig) nere i luftrören - kommer och går en del. Har hällt i mig hinkvis med te, käkat aspirin och Mucinex...
Hoppas att du blir bättre fort!
Kram,
Annika

Dr Jo said...

Hej!
Neeej va tråkigt, att vara sjuk är otroligt överskattat ;) Hoppas verkligen du får en snabb recovery. Blev nyfiken på hur Vaporub känns?
Imorse så kallade min dotter oss för familjen host och det kändes väldigt passande. Denna säsongen är ju vad den är. Hade gett mycket för en solsemester nu.
Och oroa dig inte om tråkiga inlägg. Uppskattar verkligheten mer!

Hoppas knivarna lägger sig och du iallafall kan njuta av serier eller böcker.
Krya på dig kramar/ Johanna

Yvonne said...

Stackars dig, lider verkligen med dig och känner igen mmig från det vi åkte på senast vi var i Spanien. Min an började och snabbt åkte han in i gästrummet för att sova, så jag skulle slippa. Sen en onsdag glömde jag/vi av mig helt och vi åkte iväg båda med bilen, han satt och hostade och hostade och som ett brev på posten fick jag naturligtvis hans förkylning och sju resor värre.

Hade bara feber en natt, men hostan.... Gick ju inte att lägga sig ner så jag satt flera närtter i fåtöljen på nedervåningen och sov, att lägga sig ner var bara att glömma. Fick tips om att koka upp vatten och klyfta en gul lök och hälla det kokheta vattnet över och ställa vid sängen, hade hjälpt henne, men inte mig, hostade lika mycket ändå.

Min hosta satt i mycket längre än min mans (trots att han röker) och jag trodde ibland att jag aldrig skulle bli av med den, men det blev jag till slut. Vi testade oss aldrig tyvärr, hade ju varit lite bra att veta om det var det eller inte.

Te med honung är nog enda som lindrar eller som min gamla moster alltid hävdat, så fet vispgrädde som möjligt skulle lägga sig som bomull i halsen och dämpa hostan. Ja, till slut är man ju så desperat så man prövar allt som föreslås, ha, ha.

Skickar ett stort, stort lass kryakramar till dig.

Anna i Portugal said...

Krya på dig! Hoppas du snart mår bättre så du kan komma igång med julförberedelserna. Jag har bestämt mig för att fira jul i år i alla fall :)

Äventyret framtiden said...

Oj, då kära nån, du har fått en förkylning som heter duga. Många varma -krya-på-dig-kramar från mig på andra sidan Atlanten. 💗

Mamma C said...

Men så tråkigt för dig.
Krya på dig nu ordentligt så du kan fortsätta med dina julförberedelser.
Kram Carin

Annika said...

Annika:
HEJ vad kul att de dig här igen!! WOHOO!
Det är säkert samma skit, men jag gfick aldrig ngn feber. Men hostan, den är ju för grym. Du har haft din i tio dagar nu, suck.
Hosta bruka ju ha en tendens att dröja sig kvar länge. USCH!!
Tack Annika, det ska vi verkligen hoppas att det blir, bättre. Jag är så less nu att det inte är klokt.
TACK för din kommentar, blir glad!!
Kramar!!

Annika said...

Doctor jo:
Japp, det är inte kul. Det är liksom ingen lagom förkylning heller, utan en som är så IN YOUR FACE!! Med hosta från helvetet.
JO, fick du aldrig Vick smörjt på bröstet som barn? :-) Eller under näsan? Jag är uppvuxen med Vick, hihi. Tycker det är hjäper bra när man har skit i luftrören, det är ju mentol som värmer bra. Så testa nästa gång du är förkyld, och smörj dina flickor också då de blir sjuka.

TACK fina JO! Du är gullig, ja det är verkligen ett mkt vardagligt och verkligt inlägg. Kanske lite bättre idag, kanske? Men det är isf marginellt.

familjen Host ja, ja hosta kan ju dröja sig kvar länge. Vidrigt. Hoppas verkligen att NI kan sluta kalla er det snart :-)

Knivarna är borta, men hostan fortsätter och det där pipiga i luftrören, USCH BLÄ och FY!!

Kramar och tack!!

Annika said...

Yvonne:
DU har också haft detta elände alltså. Det måste vara en mkt elak förkylning. Just hostan är ju ett rent helvete att deala med när man ska vila, och sova på nätterna.
Du fick det värre än din man alltså. Uäck!!
har hört om den där huskuren också, men jag tvivlar sååå på att det skulle hjälpa mig. Det hjälpte ju inte dig heller, jag tänker inte prova den.
Hostan sitter verkligen i övre luftvägarna också. Kan tänka mig att det tricket funkar mer på en djup hosta. Hatar torrhosta förresten, tror hellre jag tar motsatsen.
Håller med dig, det går inte att ligga ner. Får pallra upp kuddar. Funderade också på att göra som du gjorde, gå ner och sätta mig i vardagsrummet. men jag har varit i Karolinas rum istället för att inte störa P.
Honungsvatten och homungste, ja. Och sen brukar jag lägga en halstablett i teet i också.
Jadu, det här är då en förbannad förkylning. OCH mina revben är så ömma.

Kramar och tack för din kommentar. DET hjälper mkt att höra att andra går/har gått igenom samma elände.

Annika said...

Anna;
Tack, det ska vi hoppas.
OCH yay för dig! vad roligt!!
Jag pyntade lite igår, och snart ska jag ta mig an granarna. Men saknar nog mkt energi än.
Kramen!!

Annika said...

Karin,
Ja verkligen. Värre än Coviden i fjol faktiskt. Riktigt vidrig.
Tack Karin, hoppas jag kan skriva att det känns bättre imorgon.
Kramar till dig på din fina ö!

Annika said...

Carin:
Tusen tack!
Hoppas att jag ska orka lite idag iaf. Men seg och trög är jag.
Kramar!

Anonymous said...

Vilket elände. Skickar många krya på dig kramar! Hoppas du snart blir frisk igen.! Är inne på min andra sjukvecka.
Kramar, Lisa

Annika said...

Lisa:
TACK!
OOOO är du, är det samma skit som jag har???
Känns som om hostan aldrig vill ge med sig. Dricker te med honung och halstabletter nu.
Kram till dig och KRYA!!!

Brysselkakan said...

Stackars dig... det låter verkligen inte som du mår bra än. Har haft lunginflammation 3 ggr i mitt liv och det är det absolut värsta jag varit med om, den hostan är från helvetet. Kanske liknande din.
Hoppas du är piggare snart!

Keith said...

As you know, a cold is kicking my butt this year, too. Not sure why it's so heavy this time. The cough is the worst! Slow recovery. Love to be 100% soon!

Anonymous said...

Aldrig är det så tråkigt som då man är sjuk, och då har man bara en önskan, att bli frisk.
Den där hostan hade jag i somras, å den fortsatte i flera veckor.
Vicks bästa som finns, det fick också jag som barn, har kört det på mina egna barn, och än idag åker Vicks burken alltid fram när jag har hosta :-)

Förra veckan drabbades jag av Covid för tredje gången, denna variant gav mig mest led- och huvudvärk och feber. Samt en enorm trötthet, som ännu sitter i, tror jag tagit nytt världsrekord i att sova. Jag läste just att det nu finns mer Covid smitta i omlopp än under tidigare Corona år här i Finland.

Som tur är har jag absolut inget behov av att julpynta förrän till lilla jul (första advent) ;-) är mer eller mindre allergisk mot att julen tycks börja tidigare o tidigare år för år. Däremot får den gärna pågå till tjugonde dag Knut, när den väl kommit in i stugan. Tur att man får göra som man vill, hoppas du återfår krafterna snart och kan lägga allt ditt krut på julen.
Annah

BP said...

Är fullt medveten om att det är inte är en tröst, men just nu är hälften av den svenska befolkningen antingen förkyld, har flunsan eller har drabbats av Covid. Och det trots att de flesta har vaccinerats mot både det ena och det andra...
Så kul att du har en man som tar hand om dig och skämmer bort dig. Det är du sååååå värd.
Krya på dig nu så att du är frisk påThanksgiving:-)

Channal said...

Hallå Annika! Stackars dig! Inte kul att ligga sjuk! För tre veckor sedan fick jag något liknade, The cold from hell! FyFy!! Hoppas du snart blir bra!! I söndags vaccinerade jag mig mot influensa och Covid. Känns skönt! Trodde du redan hade gjort det. Eller ska du ta ett nytt skott med covidvaccin?

KRYAKRAMAR Anna

Elisabeth said...

Så trist att vara förkyld. Krya på dig!

bettan said...

Fy för den lede (min mormors favorituttryck) för dunderförkylning. Hosta är en plåga. Målande och lättförstående beskrivning gällande "knivarna." Så trist att känna sig helt förstörd. Jag kan hemfalla åt riktigt dystert tänkande som, jag kommer aldrig att kunna mig som vanligt igen. Lika komiskt varje gång då det hittills faktiskt gått över. Fast hostan brukar vara långlivad.
Vick är jag mycket bekant med. Både på bröstet och under näsan. Standard -behandling vid varje förkylning.
Min far använde Oleum Baseleum(?). Han stänkte några droppar på örngottet/huvudkudden och jag minns såväl doften.

I morgon får jag vaccin, både influensa och Covid. Ska bli skönt att få dem. Tar ju ett tag att utveckla antikroppar.

Önskar dig god bättring, så fort som möjligt.
KRAMAR!!

Humlan said...

Fy så trist att åka på en så elak förkylning! En vän till mig har covid och beskrev halsen och hostan precis som du, men dessutom hög feber. Mår bättre nu men andra testet (efter två veckor) är fortfarande positivt.
Själv är jag så hes och kraxig på rösten att varje person som ringer hit undrar hur jag mår, men jag har bara torr luft och har dessutom rivit runt i dammiga samlingar, så det är inget som smittar. :)

Fortsätt ta hand om dig och krya på dig!

Stor Kram!

bettan said...

"jag tror aldrig att jag ska komma känna mig som vanligt igen"

Annika said...

Brysselkakan:
Nej, jag tror säkert din var värre. Har aldrig haft lunginflammation. Men Peter har haft det. Jag tror ändå inte detta elände var i den grad i helvetet som var. Kanske ett par grader mildare.
NU, onsdag, är det sååå mkt bättre igen.
Men jäklar ändå vad denna förkylning tagit på mig, och tar på mig. SÅ trött.

Annika said...

Keith:
You and both, at pretty much the same time. Yes, what an awful cold this is. The cough is so much better now, but I still feel so very much under the weather. Some cold, if I did not know better I would say the flu. But no aches and pains, and no fever .. So I assume a cold.

Annika said...

Annah:
Undrar just vad det är för mystisk förkylning?
Just denna hosta alltså, som knivar och som aldrig vill ge sig. Det är lite bättre med hostan nu, det är det. Men fortfarande såååå förkyld fö.
Du hade den redan i somras alltså?
Vicks, den är verkligen BRA!! Skön också. OCH den lindrar.
Klassiker. Tror vi är många som smörjde med den som barn.

ÅÅÅ nej, Covid ...
Men lite lindrigare då? Trötthet iofs, usch och fy. Ja nog tär dessa sjukdomar på kroppen. Och tredje gången får dig.
Covid är verkligen överallt, precis överallt.
Folk struntar ju i den också. Jag menar, de flyger med den, går o handlar fastän de är sjuka, går på teater/bio, träffar folk etc.
Ingen bryr sig längre, på gott oc på ont.
Det enda vi kan trösta oss med är att den blir lindrigare.
Dock. läste i tidningen att den minsann skördar dödsfall idag också.

Tur att vi alla gör som vi vill med julen:)
Idag ska jag plocka ner et par granar och klä dem. Känner mig lite bättre nu så.

Annika said...

Anna:
Tack, det känns verkligen lite bättre nu.
Kram!

Annika said...

BP:
Samma här, sååå många sjuka.
Är det inte covid så är det förkylning eller RSV.
GAAHH!!
Jo lite av en tröst är det ju faktiskt ändå, hehe, när man själv är sjuk att andra är det också. Att man inte är unikum liksom, haha.
TACK kära BP. jaa jag har en man som är fantastisk. En mkt bättre vårdare än vad jag är när han är sjuk.
Kommer absolut att vara OK på Tgiving, men hoppas P är det också!!

Annika said...

Channal:
Minns ditt elände.
USCH och fy! Tror nästan det är samma jag har som du hade. En mkt konstig förkylning ändå. Just hostan som är sååå vansinnigt hemsk.
Nek, vi skulle vaxxat oss mot flunsan och coviden idag, det är min sjätte spruta och Peters sjunde.
Men vi väntar nu tills efter Tgiving. Jag kan inte ta ngt vax idag eftesom jag är så förlyld ännu.
Kramar!

Annika said...

Bettan:
Aww, det sa min pappa också ofta, "fy för den lede".
Hosta är fan bland det vidrigaste och störande man kan ha. Den håller en vaken natt och dag. Knivar ja, så känns det. Bättre nu, som tur är.
Jag vet, kände också så tidigare i veckan -- det här kanske aaaaaldriiiig går över. Men det gör ju det. Nu är det bättre, hostan så mkt bättre. Men förkylningen där ännu.
Min mamma använder Oleum baselum också vid förkylning. OCH det är bra.
Vicks är super, gillar den mkt både att smörja in bröstet och halsen och under näsan.
Känns bra. Klassiker.

ÅÅÅ Bettan, bra att du tar vaxxet mot bägge nu. SÅ mkt förkylningar, covid, RSV, flunsan i omlopp.
Hoppas du inte får känna av alltför många biverkningar.
Vi skulle också tagit idag, men det får vänta.

TACK fina Bettan, det känns mkt bättre idag.

Lycka till med vaxxet. KRAMAR!!!

Annika said...

Elisabeth;
TACK!!

Annika said...

Humlan:
Ja den har inte varit snäll. Hostan det absolut värsta. Vidrigaste vidriga.
Å ja, jag kan tro att just sådan här hosta kan höra Covid till. Knivhosta.
Hemskaste sorten. Jo man kan vara postiv ett bra tag efter Covid. Minns det då jag hade den för ett år sedan. Det lustiga är att den här förkylningen slitit mer på mig än fjolårets covid.
Eftersom jag tog två tester med några dagars mellanrum är jag ganska säker på att detta bara var en vanlig förkylning, men en hemsk sådan.
Haha, ja det är lätt att bli hes och rispig i halsen när man rotar runt därhemma.
Tack snälla Humlan, mkt bättre idag.
Kramar!!

Annika said...

Bettan;
Förstod vad du menade :-*