Wednesday, November 29, 2023

Din ideala temperatur i hemmet ...




Hej på onsdagen!


Jag hör från vänner, familj, er bloggläsare, läser på andra bloggar och ser på instagram hur snön piskar över Stockholm …
Det är snöoväder galore på sina ställen i Good Old Sweden när jag skriver detta på tisdagen. Jag blir, som alltid, avis.
Inser att jag bor alltför långt söderut på detta klot. Jag skulle med nöje kunna flytta till norra USA, Alaska eller till Kanada. Lätt. Jag är inte rädd för snö, kyla och vintermörker.
Ja, jag skulle kunna flytta till norra Sverige också, till Umeå till exempel och bo granne med min bror, haha. Min bror Gunnar lämnade Stockholm för Umeå för över 20 år sen. Japp, han gillar vintern däruppe massor. Gunnar och jag är väldigt lika då det kommer till snö och vinter. Jag brukar alltid sucka lite avundsjukt åt de bilder han skickar i vår gruppchatt.


Här är det iallafall ingen snö. Men det är skönt kallt ändå, fast ändå inte kallt nog för mig. När jag knattrar ner denna text är det tre grader varmt ute, det blåser och det har blivit mulet.
Naturen har bytt skepnad, från den vackraste höst till det vi kallar fulhöst. Vi kan för all del kalla det vinter med. För ja, här kan hela vintern betyda att tempen ligger mellan 5-10 grader.  Färgskalan spänner från grått till smutsbrunt.
Fast jag är ju lite knäpp, jag gillar lugnet som vilar i det som vi kallar fulhöst/fulvinter. Kala träd och gråskalan.
Det sägs att även vi ska få en sträng vinter. Jag säger, den som lever får se … OCH, jag tror det när jag SER det.


Washington DC ligger på samma breddgrad som Lissabon.
Det betyder inte att vi har det klimat som de har, nej inte alls. Inte den floran heller. Vi har ett kyligare klimat vintertid. Eftersom det är så fuktigt här blir det RÅTT som fan på vintern. Somrarna är heta och superfuktiga.


Jag har ju berättat förr om amerikanska hus och hur de läcker värme, och kyla, som såll.
Vårt hus är så dragigt vintertid att det blåser in genom kontakter och lister.


Men, jag funderar lite på hur varmt ni vill ha det inomhus på vintern?
Peter och jag har vår termostat på 69F (20.5C) under dagtid hela vintern igenom. Vi har förresten den tempen under sommaren också då ACn går dag och natt.
Ibland på vintern skulle jag vilja dra upp värmen, och ibland gör jag det också, till 22 grader. Vi har även mobila värmefläktar på varje våningsplan och vi kör dem när det blir för dragigt, kallt och rått inomhus. Vi har så kallad central heat och central AC. Det betyder att värmen/kylan pressas upp ur ventiler på golvet. De ventilerna finns i varje rum. Och ja, det betyder att vi får värme och AC ur en stor värmepump som står på baksidan utanför vårt hus.


Jag vill ha det kyligt i mitt sovrum nattetid.
Med det menar jag att jag vill ha 18 grader. DET vill inte min älskade make, så vi har enats om en gyllene medelväg. Jag tycker verkligen inte om att sova i ett varmt rum. Hellre att det får vara lite för kallt än lite för varmt. Jag kan stoppa om mig i sängen, men jag avskyr att vakna svettig.
Och är man förbi klimakteriet (vilket Yours Truly är) betyder det ändå inte att man ibland blir alldeles för varm nattetid. Blä, the curse of being a woman …
Ibland undrar jag om de där värmeböljorna nattetid någonsin kommer att upphöra? Det är absolut inte lika jobbiga längre som de var för några år sen, men de finns där än.


Fast ett ska ni veta, jag avskyr att frysa i eget hem. Det är det vidrigt. Avskyr såklart även att svettas i eget hem. Peter och jag verkar ha kommit överens om att 20.5 grader är en bra och rimlig temperatur i vårt hem. Är det svinkallt ute kan man brassa lite mer. Är det ashett ute kan man dra ner ACn.


En kompis till oss berättade att hen har 20.5 i sovrummet på nätterna!
Hen tyckte det var kallt, haha.
Jag bara, eeehhh … jag vill ha 18 där …
Så olika vi alla är när det kommer till den ideala temperaturen inomhus.


Jag går aldrig tunt klädd vintertid inomhus heller, jag har alltid fårskinnstofflor på fötterna, alltid täckande strumpbyxor och alltid en tjocktröja eller kofta.
Mig ser du aldrig barfota vintertid, aldrig i en kortärmad blus eller tröja. Aldrig aldrig barbent.
Det är ju SÅ skönt att vara varmt och mysigt klädd. Återigen, det är jag det. Vi är alla så väldigt olika då det kommer till detta.


SÅ, nu då …
Hur varmt vill du ha inomhus under dagtid vintertid?
Hur varmt vill du ha i ditt sovrum?
Vilken är den ideala inomhustempen för dig?
Hur går du klädd inomhus vintertid?
Använder du tofflor?
Eller, går du helst barfota inomhus vinter som sommar?
Moi? Jag har alltid på mig mina tofflor inomhus oavsett årstid. Brukar köpa Bear Paw tofflor (bästa jag vet!!) och jag vet inte hur många par jag slitit ut under åren.


NU önskar jag dig en fin dag med exakt din ultimata inomhustemperatur.

24 comments:

Anna i Portugal said...

Vi har ca 22 grader inne vintertid. Elementet i sovrummet är mycket sällan igång. Däremot takfläkten på det lägsta. Får ju mina nattliga svettningar ibland också även om klimakteriet är över.

Jag är alltid barfota, året om. Men blir kall om fötterna på vintern och då åker tofflorna på. Nu är det period med långbyxor! Usch gillar inte det, vill ha shorts el klänning jämt.

Vi bor 1,5 timmes bilväg söder om Lissabon, men har helt annat klimat. Vi har det väldigt torrt och varmt på sommaren. På vintern kallare och fuktigare.

Varma kramar så klart!

Dr Jo said...

Hejsan svejsan,
Insåg att jag glömde titta in här igår, dumma jobb som håller en sysselsatt :)
Vilken gran downtown du! Så fin den var när det var mörkt och att den skiftar i färg, va häftigt. Kan tänka mig att man får bra med julkänsla då.
Er gran var också fin, kommer den förvaras ute i en hink? Och när tar ni in den? Vi har fått upp våran plastgran nu. Iom att vi alltid åker ner till Skåne på julen så har vi skippat det där med riktig gran, men när traditionerna ändras och vi firar jul här så kommer jag också vilja ha en riktig gran.
Och vilken mysig brasa! En sådan Solo stove låter som den ultimata investeringen. Supermysigt.
Joo visst har vi fått snö här, och det är väldigt mysigt. Njuter för din skull med :)
Hmh den perfekta inomhustemperaturen, jaa du. Jag anpassar mig rätt bra oavsett men rent spontant har jag det nog hellre svalare och klär på mig än för varmt. Och jag har alltid tjockt täcke oavsett om det är kallt eller inte, gillar tyngden. Men jo visst vaknar man och är svettig ibland. Annars så längtar jag till Lucia, det är en tradition med hög mysfaktor. Har en födelsedagstjej här i veckan också, det ska bli mysigt och lite hektiskt :P

Snöiga kramar Johanna

Yvonne said...

Fick jag min vilja igenom skulle jag hemskt gärna ha +23 grader inomhus i alla rum. Vi hade det tidigare men förra året när elpriserna gick upp och vårt mycket förmånliga avtal tog slut blev det slut med det roliga/härliga. Nu har vi 20 - 20.5 grader, brrrr

I sovrummet tycker jag 20 är helt ok, min man vill gärna ha fönstret liiite öppet oavsett utetemp så det är nog inga 20 grader där, helt ok när man lagt sig och sover, men på morgonen är det mindre kul att kliva upp.

Jag har tights, långärmad tröja, tup T-shirt och en varm fleecetröja och varma Uggstofflor på fötterna.Barfota går jag nog bara sommartid, men även då åker tofflorna fram ibland.

Drömmen är ett hus med värmegolv överallt, vore verkligen lyx, men det stannar vid en dröm, ha, ha

Ha en fin onsdag säger jag och skickar ett lass med vita, snökramar. Skulle mer än gärna ge dig alla snö vi har, även om det är vackert att se på, ffa nu till advent

Mamma C said...

Vi håller oss på 20-22 grader nu vintertid inomhus. Vi stänger alltid av AC:n på nätterna i sovrummet och har bara på den ett par timmar innan vi ska gå och lägga oss.
En så länge har vi inte börjat att köra med våra AC i rummen. För vi har det rätt varmt fortfarande på dagar/nätter.
Tofflor har jag bara på mig vintertid. Sommar är det barfota som gäller.
Nu är det tjocktröjor och tights/jeans i klädväg när temperaturen sjunker. Men i förrgår var det shortsväder och t-shirt på.
Kram Carin

Äventyret framtiden said...

Vi har ungefär 22 -24 grader varmt inomhus den här årstiden men det kan kännas kallare än så beroende på den höga luftfuktigheten . Jag klär mig varmt just nu, de här dagarna. Uffe inte...men fuktigheten gör att det känns kallare än det är. Vi har ju inte någon uppvärmning alls men väl en avfuktare som samlar ihop ca 6 liter vatten oss per dygn.
När vi väl har satt igång avfuktaren så blir det genast skönare. Vi låter den stå över natten utan att ha igång den..
Jag har långbyxor och långärmat på mig, lätta skor...Uffe shorts och kortärmat, sandaler, så där är vi olika .

Ha en skön dag Overthere! Kram!

Annika said...

Anna:
22 är faktiskt en väldigt skön temp, det tycker jag med. Är det riktigt kallt kan jag lätt öka till det, eller 23 tom.
ja, the heck ... vad är det med de där nattliga värmeböljorna? Inte lika jobbiga längre, men de ger sig inte ... suck ...

Vi är väldigt olika med våra kläder, hör jag! HIHI!! tycker sånt där är intressant. Jag ser ju skillnaden på mig och mina vänner här också. Hur olika vi klär oss vintertid.
Jag är ju personen som gillar vinterkläder bättre än sommarkläder.

Du och jag bor på hyfsat samma breddgrad. Men ändå så olika klimat.


Varmaste kramar tillbaka!!

Channal said...

Hej Annika! Vi har 21°C året om inomhus En behaglig temperatur. Just vid temperaturväxlingen från varmt till kallt (från 15° till 2°) tar det tid för vårt trähus att komma upp i värmen. Då brukar det ligga på 18°C, det är lite för kyligt! Men jag föredrar kall om knoppen och varm om fötterna. Jag har alltid mina fårskinnstofflor på mig inomhus och en värmande tröja. Idag har vi -7° utomhus, övre plan +19° och nedre plan +22°. Vi tänder massor av värmeljus. Sommartid går jag barfota! KRAMAR Anna

Annika said...

Dr Jo:
Haha, det händer ju!! Du tittade in nu och det är jag så glad för!
Jaa, visst är granen i RTC fin, den är alltså i Reston inte i DC. Borde åka in till DC och fota lite jul, får se om tid finnes.
Granen i Reston är helt fantastisk!!
Min gran är redan inne och klädd! Vi klädde den samma em.
Ska snart visa en bomb med bilder från mitt hem.
Givet, skulle jag rest bort (som ni ska) skulle jag inte ha en äkta gran. Aldrig.
Så jag förstår att du kör fejk ALL the way, det är det enda raka.

NJUT av snön för mig också. AVIS JU!!
Underbart.
Och lucia, det är den stora saknardagen för mig. Det är verkligen en sååå fin dag!

KUL med födelsedag i veckan, kan tänka mig att den lilla är spänd över det.
Kramar!!!

Annika said...

Yvonne:
23 grader, det kan jag drar upp tempen till om det är mkt kallt.
DET är en skön temp!!
De där elpriserna alltså ... ni har högre sådana än vi.
Nu har du lika varmt som jag hos dig. OCH ja, ibland känns det faktisk kyligt med 20,5. Du får klä dig jättevarmt istället och det GÖR du ju också, läser jag i din kommentar. Varma kläder, ett måste!!
Jaa, om jag FICK för min käre make skulle jag gärna ha fönstret öppet, men han blir för kall. Jag skulle absolut kunna ha det öppet jag med som du har. Som du säger, det är lite bistert på morgonen. Det är nackdelen.
Golvvärme .. ja vilken dröm!!! Håller med. DET kommer inte att hända här heller.

Ja tänk vilken VINTER ni har. Jag är sååå avis!!
Njut pyttelite för mig :-*

Kramar!!

Annika said...

Carin:
Som vi, ungefär.
Du kör AC än alltså till och från. Ni har det ju bra mkt varmare än här, det är då säkert.
Jag tycker det är så lustigt hur olika det kan vara från plats till plats som ändå ligger på samma latitud, men då är det ju.
Du får gå lite fram och tillbaka mellan din sommar vs vintergarderob nu :-)
Kramar!

Annika said...

Karin;
Låter bra det!
24 är nästan gränsfall till för vamt :-) Men återigen, vi är alla så olika då det kommer till detta. Min svåger brukar pressa upp värmen till 27 grader via brasa och han älskar det.
Ja, ni har det säkert som här, rått! Och råheten kryper in genom skelettet, jag vet det. Inte kul.
Fattar attt ni ibland går upp till 24!!
En avfuktare ja, det har vi vi med, men kör den met på sommaren.
Sex liter vatten per dygn hos er vi den. DET säger fasiken ALLT!! WOW.
Uffe is the shorts guy! Och du är lite mer påklädd. DET funkar finfint det.
HA en bra dag på ÖN!!
Kramar!!!

Annika said...

Channal:
Oh ja, 21 är en bra temp! Håller helt med!
18 grader absolut för kyligt dagtid inomhus. DET skulle jag inte vilja ha. Nattetid dock, helt OK!
men det är väl kanske ett gott tecken att ert hus tar lite tid att värma upp, inte som vårt dragiga trähus där det läcker in kyla överallt. Amerikanska hus ...
Ja Anna, att klä sig varmt och tofflor är SÅÅÅÅ rätt.
Jag har tofflor även då det är 35 grader ute, men i AC-hus blir det ju kallt. Så det är därför.
Njut av er underbara vinter, jag är galet AVIS!!
Kramar!!

Cecilia i Houston said...

Vi har det ju också varmt och fuktigt, men under längre tid än i DC. Ingen riktig vinter men det brukar vara lite kyligt av och till.
Sommartid brukar vi sätta AC termostaten på 26C, är det väldigt fuktigt kan vi behöva sänka. Vi har en takfläkt i sovrummet som skulle vara smart att använda men en av mina katter är livrädd för den...
Nu vid svalare temperaturer så sätter vi på värmen när inomhustemperaturen är runt 18C. Vi har söderfönster och på vintern så räcker det ofta med en solig eftermiddag för att få bra temperatur inne. Vi har luftburen värme genom ACn och det är verkligen riktigt värdelöst! Tacka vet jag element som är varma en timme eller så även efter att man stängt av dem. Dessutom av olika tekniska anledningar så funkar oftast inte den luftburna värmen (vårat system är beroende av bostadsrättföreningens system på något vänster)när den behövs som allra mest, tex när vi hade -20C för ett par år sedan. Grrr.
Jag är som Anna och går allra helst barfota. Just nu måste jag ha strumpor och senare i år måste jag nog leta fram tofflorna, haha.

Anonymous said...

22C ska det varaa inomhus tycker jag, även i sovrummet 😉…har tofflor, mysbyxor och (fleece)tröja på mig vintertid. Går nästan aldrig barfota.
Jag gillar inte snö och kyla alls…hehe…där är vi helt olika du och jag…det vore perfekt om temperaturen låg omkring 10-15C på vintern. Har även svårt för att det blir mörkt så tidigt.
Gillade verkligen dina bilder från RTC. Vilken gran!
Kramar, Lisa

BP said...

Hahaha! Stränga temperaturregler, precis som här. Och btw - du kan få både mina snömängder OCH de åtta minusgraderna utanför;-)

Precis som du mellan 20 och 22 grader inomhus, året runt.
Max 18 grader i mitt sovrum. Balkongdörren står öppet året runt.
Som ovan. 20-22 grader är idealiskt.
Klädsel vintertid. Jeans alternativt mysbyxor, t-shirt och hoodie.
Använder tofflor året om. Gillar inte gå barfota inomhus oavsett årstid. Det är alldeles för farligt, för min städning är aningen svajig;-)

Brysselkakan said...

Hatar att frysa hemma. Vidrigt. Vi har ca +22 inne vintertid och ungefär det samma på sommaren. Fördelen med stenhus är att de är svala på sommaren. Sedan har vi ju vår kamin så vi eldar när vi är frusna på vintern och då blir det ju varmare.
Sedan har vi golvvärme i hela vår bostad så jag kan faktiskt gå barfota inne även på vintern utan att frysa!
I sovrummet har vi väldigt lite värme på, kanske kring 18-19 grader. Det ska vara svalt när man ska sova!
Brukar frysa från september till april men sedan jag kom i klimakteriet så fryser jag mindre, typ det enda som är bra med skiten.

Eastcoastmom said...

Vi försöker ha 20-21 grC inomhus på vintern. Vill ha det svalt i sovrummet på natten, sover bäst om det är 15-16 grC. Bra duntäcke och långt nattlinne så sover jag skönt. Gillar alla årstider här i Colorado, men sover bäst på vintern.
Nu har vi också forced air heat, precis som många många här i USA. Jag tycker det är värdelöst. En enda värmezon för hela huset. Tacka vet jag svenska element...

Annika said...

Cecilia:
Tror att du bor i USAs fuktigaste stad, visst är det så?
Och med en hetta som är enorm sommartid.
Just det, somrarna är långa dessutom.
WOW, 26 på sommaren. Ni är tuffa, och i det klimatet! Förstår att ni ibland måste sänka pga fukten. Fukten äter sig in annars, jag vet det. Märket det tydligt här också.
Jomen absolut, söderläge hjälper mkt nu på vintern för er, det förstår jag. Solen är ju ett bra element. Men förstår att det inte är lika kul på sommaren då den gassar in.
Så katterna gillar inte fläkten, naaawww ...
AHHH, ni har sådan värme och AC som lghhuset reglerar. Alltså när värme och AC slås på varje år. Minns det, så hade jag också när jag var au-pair i Arlington. Inget bra system, inte alls. Förstår att du inte gillar det. Speciellt om de även bestämmer värmen och kylan, grrr är rätt.
Forced air, eller central air, är ju aldrig tysta heller. Det brusar ständigt. Håller med om att element är bra.
Så du gillar barfota. HAHA, tofflor for the win. Har mina i juli också, men då är det ju lite svalt inne så jag tycker det är bra :-)
Blev nyfiken och kollade tempen i Houston, ser att ni har runt 20-24 grader dagtid nu och runt 12 på nätterna.


.

Annika said...

Lisa:
22 är skönt, men liiiiite för varmt i sovrummet :-) Annars är det en skön temp!
MEEEN, vi är alla olika så är det ju.
Exakt, varma kläder FTW!! Jag med.
Alltid tofflor. Nej, jag är nästan aldrig barfota heller, gillar det inte.
Vi är olika när det kommer till vintern, helt klart.
Jag har heller inget emot mörkret, men det gillar inte du :-)
Jamen ja, visst är julgranen i RTC en dröm!!
Stora kramar!!

Annika said...

BP!
That's it!
OCH jag tar gääääärna din snö och dina 8 minus. Hit med det bara! Jag ska vårda det ömt.
AH, vad lika vi är vad gäller tempen.
Så ska det vara. OCH ja, jag tycker verkligen om att ha 18 i sovrummet, men det gör inte P. Tyvärr.
Och ja, tofflor året om ÄR da thing!! Jag med, gillar inte att vara barfota varken sommar eller vinter.
HIHI! Här var vi lika för en gångs skull, haha!!

Annika said...

Brysselkakan.
JAG med!! DET är vidrigt!!
Klarar det inte. 22 ÄR en bra temp, gillar den också.
Jätteavis på din kamin, skulle också vilja ha en sådan. Perfekt både för mysfaktor och för värmen!
Vi har öppna spisar härhemma, men inte där jag vill att de ska vara, i vardagsrummet. NEJ, vi har en i sovrummet (värdelöst) och en i källarrummet. FATTAR inte hur de tänkte där, det är ju i vardags man är. Källaren är väl en gillestuga eller vad det kallas, men vi är aldrig där.
JAAA! Absolut, svalt i sovrummet. ÅÅÅ ja, ett måste!!
Haha, ja ... jag kan frysa om dagarna. Men på nätterna kommer det en bölja nu och då och stör mig.
Men ja, just det är en fördel för dig.

Annika said...

AM:
Jamen ja, absolut.
Ert sovrum blir säkert skönt svalt på vintern, tänker jag. Vet ju hur högt i tak ni har det där.
Det bara ska vara kallt i ett sovrum, eller svalt är ett bättre ord.
Jag vet, en enda värmeszon för hela huset, som ändå inte funkar!!
PÅ vintern orkar det inte värma vårt sovrum, och på sommaren orkar det inte kyla ner det.
Damn.
Gillar er nattemp, skulle lätt kunna ha det så, men det skulle inte P gå med på.
Tycker du att ert hus är bättre byggt än husen på östkusten?
När vi var hos er var det ju svårt att avgöra eftersom det var så behagligt väder på det hela taget.
Håller med om element, och dessutom brusar inte element som central air gör. OCH AC.
Alltid ett brus i huset. Typ.

Cecilia i Houston said...

Nej, vi kan justera våran egen AC anläggning (kyla och värme) som vi vill (vore hemskt annars) men den behöver det "cooling tower" som är gemensamt på taket (jag bor i höghus). Hur det fungerar är jag inte helt säker på men konsekvensen är att det ofta inte blir värme när det verkligen behövs...
ACn är högljudd - våran sitter i en utility closet vid ytterdörren, men vi bor i en sk loftlägenhet så den hörs överallt - det är bla därför som vi vant oss vid värme så den inte behöver vara på jämnt på somrarna. 25 år gammal är den så vilken service som helst nu (vi servar också två ggr per år) så får vi nog rådet att köpa en ny. Bättre att göra det lugnt och sansat än när den går sönder på sommaren...

Brysselkakan said...

Måste nog förtydliga: Jag har vallningar, precis som du, mest på nätterna men upplever att jag är varmare överlag även när jag inte har vallningar.