Thursday, November 16, 2023

Tack, Spela med, Bättre och Julmusik.




Godmorgon torsdagsfolket!


* Tack!

Tack för era kommentarer igår angående inlägget om lurendrejeri per telefon mot äldre människor.
Det är obegripligt att förstå sig på hur dessa svindlares hjärnor, och hjärtan, fungerar. De har noll och inget samvete. De känner absolut ingen empati eller ånger när de grundlurar en gammal människa. De har inga problem att tömma en persons konto och kanske därmed helt förstöra någons hela liv.
Hur sover de om natten?
Det finns ett särskilt ställe i helvetet …

Jag slås över hur många det är som känner någon som drabbats av detta. Hur otroligt vanligt det är.

Humlan hade en bra poäng igår i sin kommentar till mig angående anonyma nummer. Jag sa till moster att hon ska låta bli att svara på telefonnummer hon inte känner igen. Men, det är ju inte riktigt så enkelt när man är äldre och därmed har ganska mycket med vården att göra, vilket min kära moster har.
När vården ringer så står det inte att samtalet kommer från exempelvis Karolinska eller från vårdcentralen. Det är bara ett nummer som dyker upp på skärmen. Så visst måste man svara på även okända sådana då man har mycket med till exempel vård och läkare att göra.

Det som gäller att vara sjukt misstänksam när någon ringer i andra ärenden.

Just det, min moster ringde tillbaks till de nummer som användes då hon höll på att dundersvindlas. Precis, de numren existerar inte.', “detta nummer är ej längre i bruk”.



  * Att spela med …

Samtal av den sort som drabbade moster är ju i omlopp här hos mig hela tiden likaså.
Som sagt, jag svarar inte på okända nummer (förutom när jag är i kontakt med vården här och kanske väntar på att höra något). Inte heller här står det på displayen att samtalet kommer från en läkargrupp, eller från tandläkaren.
Men, om jag inte väntar ett sånt samtal svarar jag aldrig på ett enda okänt nummer.

Karolina kan däremot göra det, svara på sådana samtal med flit.
Jag har hört henne när hon börjar driva med personer som är svindlare. Det är mycket underhållande.
Hon förställer sin röst så den blir liten och darrig, och så spelar hon med i uppringarens elaka spel hela vägen fram tills att denne vill att hon ska lämna över uppgifter på konton etc. DÅ tar hon till sin vanliga röst igen och säger, YOU are the MOST HORRIBLE person.
På andra sidan läggs det på snabbt då vill jag lova.
Det är roligt att höra henne i dessa samtal.
Mindre kul att höra hur jävlig personen på andra sidan är, så mild på rösten, så mycket medkänsla bara för att i slutändan endast svindla.



* Bättre. 

Jag blir långsamt bättre. Hostan har jag kvar, men i lindrigare form. Den försvinner förhoppningsvis lite mer dag för dag.
Jag har sovit okej de senaste nätterna. Men hela skallen liksom “luktar förkylning” (ni vet vad jag menar) och jag är snuvig. Dock, det kan jag ta.
Orken är usel. Jag blir verkligen trött snabbt.
Klädde min “smalgran” i köket igår. Damn my life, bara det tog musten ur mig. Tror det kommer dröja tills jag kan gå ut på mina långa morgonrundor igen. SAKNAR!!
Jag känner inom mig hur gärna jag vill ut då ljuset är som vackrast. Vill fånga höstens sista färger innan fulhösten tar över totalt.

Fast det är bara att vänta in orken. Den kommer tillbaka.



* Julmusik 24/7.

Nu har den lokala radiostationen, Wash FM, börjat köra julmusik igen. Julmusik spelas därmed i etern dygnet runt fram till nyår. Jag lyssnar på den stationen varje gång jag är ute och kör bil.
Julmusik gör mig lycklig, den gör verkligen det. Det känns som om jag får något mjukt inom mig då jag lyssnar på julsånger.
Orkar däremot inte lyssna på denna radiokanal hemmavid. Varför då då? Jo för reklamens skull. Radioreklam, det är väl som att dra med långa naglar längs en griffeltavla … Avskyr reklam.
OCH alldeles särskilt mycket hatar jag radioreklam.

Härhemma spelar jag julmusik via Spotify istället. Både min egen dunderlista och andras listor, helt utan reklam. Skönt!!

Fast vet ni, jag har faktiskt INTE börjat lyssna på julmusik hemma ännu!
SAY what? Jo det är sant, jag har inte det. Jag börjar nästa helg. Thanksgiving ska firas först.
Håller med er till 100 (jag känner det ni tänker nu, haha), det ÄR helknäppt av mig.  Hela mitt hus är så gott som julredo och så vägrar jag julmusik, that woman is nuttier than a fruitcake.
Jag hör hur knäppt det låter i era öron, och jag kan hålla med. Fast nej, julmusiken i hemmet får allt vänta liiiite till. I bilen däremot, AAA-OKAY!


***


En jättefin torsdag öskar jag dig!

20 comments:

Dr Jo said...

Hejsan,
Kul att Karolina spelar med. Hade jag fått något sådan samtal hoppas jag också att man hade kunnat bråka med dom. Verkar iaf som att du långsamt blir bättre men jo jag håller med om att det är tråkigt att vara sjuk. Roligt det där med julmusik och jag känner lite likadant. Tror mix megapol börjar spela här i december. Men har börjat tjuvlyssna jag med. Mys på den. Har dock inte kommit så långt med pyntandet. Men snart så. Däremot åt jag min första lussebulle igår. Ahh älskar lussebullar. Ha en härlig torsdag! Kramar Johanna

Yvonne said...

Det värsta med dessa avskum är att de verkar ligga steget före och kommer på nya metoder hela tiden. Vare sig hjärna eller samvete har de, usch och fy! Det är ju inte bara i telefonen man måste vara beredd, ibland kommer ju mail och man ska klicka och öpnna sitt BankId och sen är du rökt. Ibland ser de där mailen helt riktiga ut och ofta om du handlat från något ställe. Jag öppnar inga mail heller som ser konstiga ut, allt åker direkt i skräpkorgen.

Kul att Karolina driver med de där avskummen som ringer, de kanske, förhoppningsvis, får sig en tankeställare iaf.

Så skönt att du känner dig bättre, men tyvärr sitter nog tröttheten i sig längre, men även den ger ju med sig till slut.

Julmusik har jag inte lyssnat på alls än, vare sig hemma eller i bilen, men antar att snart drar min man igång sin Spotifylista här hemma.

Tittade ut vid midnatt och återigen har vildsvinen varit här, ser helt förskräckligt ut, 5 hus gräsmattor ser ut som en nyplöjd åker, grrrrr! De måste ha varit här när vi satt och såg på TV, men inte såg eller hörde vi deras framfart.

Ha en fin torsdag och fortsätt krya på dig. Kryakramar i stora lass!

Anna i Portugal said...

Älskar julmusik och spelar det mycket i december. Hatar all reklam. En av anledningarna att jag inte är med i sociala medier. Läser inte heller bloggar med reklam. En fråga.. skulle du kunna tänka dig att öka textstorleken på din bloggtext? Det är väldigt svårt att läsa trots hög upplösning på skärmen, det krävs att jag zoomar in.

HAhah, vad kul att dottern spelar med de som ringer. Kan tänka mig det är rena underhållningen! Kram

Mamma C said...

Kul att din dotter skrämmer skiten ur de som ringer och ska lura en på pengar.
Alla har vi våra ritualer i olika saker. Så det är inget konstigt alls att du inte lyssnar hemma på julmusik ännu. Men att det går bra i bilen 🤪.
Ha en fin och bra torsdag och hoppas att du känner dig ytterligare lite bättre.
Kram Carin

bettan said...

Älskar att Karolina driver med bedragarna. Avskyvärda individer utan empati.
De gånger jag svarar vid okänt nummer svarar jag aldrig med mitt namn. Endast "hallå!" Om de då frågar om de pratar med NN säger jag nej tyvärr, då frågar de såklart om det går att få tala med NN? och jag säger nej tyvärr, hon är död och abonnemanget har inte hunnit avslutas. På detta följer diverse reaktioner men då är det bara att lägga på.
Från sjukvården känner jag numren så det är inga problem.

Jag är inte alls förtjust i julmusik. Jag känner mest stress. Enstaka låtar går bra nån gång ibland.
Julsånger i samband med Lucia njuter jag av, finns många vackra.

Känner inget av vaccinationerna som jag fick igår, bortsett från lokal ömhet vid insticksstället. Har aldrig blivit dålig i samband med tidigare vaccinationer, men man kan aldrig veta.

KRAMAR!!

Annika said...

Dr Jo:
Ja det är det. Om hon har tid kan hon ta ett sånt samtal bara för att roa sig själv, och sen ge personen svar på tal när "överföringen" ska ske.
Just det, att driva med dem fram till det bittra slutet. Låta dem tro att man har dem på kroken ...

Better nu ja, inte alls bra. Drabbades av världens hostattack igår, den värsta hittills. Kunde nästan inte sluta. Det var hemskt.
Hostan djupare nu, i lungorna. Men natten gick fint och inga fler attacker.
PUST!

Lyllos dig med lussebullar, vill ÅSSÅ!!!

Jo, ha det allra bäst!!
Kramar till dig!

Annika said...

Yvonne:
Eller hur, de ligger steget före hela tiden.
Vet hur de ska gå in och försätta. HATAR det!!
Mail ja, herregud vad mkt spam. Där är jag verkligen noga med avsändare. De blir allt bättre på att få till trovärdiga mails också med länkar etc etc.
USCH!!

Precis, om K har tid så kan hon ta ett sånt samtal långt. Det är kul att lyssna på henne då hon samtalar med dem.

Bättre, inte bra. Hostan är djupare nu, snuvan grönare (HAHA; TMI. förlåt!!) men ja .. energin låg. Ngn ngn kommer jag väl ut på promenad igen ...

ÅÅÅÅ så det är din man som har jullistan på Spotify hos er! KUL!! Här är det endast jag, kan jag säga.
Ja, snart får han dra igång den :-)
Lyssnar bara på julmusik i bilen en stund till innan jag drar på hela konkarongen härhemma.

Fy fy FYYY!!! Alltså vildsvinen, tänk att de fasiken finns i förorterna också. Inte bara på landet. Jag förstår er ilska och frustration. Vad kan man göra? Kan kommunen göra ngt? Får de skjuta av dem?
Hemska djur.

Du med Yvonne, ha en jättefin torsdag!
Kramar till dig!!

Annika said...

Carin.
VISST är det! När hon har tid och lust kan hon ta ett sånt samtal och dra det långt.
Hon spelar gammal och svag och snäll ... och personen på andra sidan så lismande.
Det är så roligt att höra henne. Nu har hon väl knappt tid att göra så längre, men då hon frilansade kunde hon ibland ta sig "en uppläxande kvart", typ. Fast bedragaren rycker väl på axlarna och tacklar nästa offer ...
USCH!!
HAHA, JA i bilen går det perfekt med julmusik. Hemma, not a fat chance ... SÅ knäppt, jag vet det, mohohahahhahahaha!!!
Tack Carin, stor kram till dig!!

Annika said...

Anna:
Julmusik är bästa!! Som bomull för själen.
Reklam är hemskt. Radioreklam vidrigast, tätt följd av TV-reklam. Men jag strömmar nästan 95% av allt jag ser så jag slipper numera mkt av den. Inte all, men mkt.
Sociala medeier och reklam, jo den är också påfrestande till viss del. Men inte så farlig ändå, tycker jag.

Anna, jag ska SE om jag kan dra upp texten litegrann. Annars kan du väl göra det på din dator? Alltså ändra den.
Men jag ska se om jag kan göra den lite större.

Ja, det är verkligen kul med Karolinas spel med dårarna som ringer. Hon har väl inte tid att göra det nu längre när hon har fast jobb, men kul då hon gjorde det då och då.

Kram!

BP said...

Du har så rätt. Men kan liksom inte ignorera alla inkommande samtal, för olika vårdcentraler och tandläkare har ju inte alltid samma nummer som man lagt in. Och att blockera försäljare med mera är knappt värt besväret längre, då de verkar ha en uppsjö av nummer som är registrerade på respektive uppringare.

Visst är kondis en färskvara, men du är säkert snart i fin form igen.

Och vad gäller jul och inte minst julmusik, så är vi raka motsatser. Men det är ju det som är så roligt - att vi alla är olika. Det berikar, eller hur!!!?

Humlan said...

På den tiden när de höll på och ringde från "Microsoft" och sa att man hade fått virus i datorn, eller vad det nu var, så spelade jag också med ett tag de första gångerna. Det var roligt några gånger, sedan tröttnade jag och bara la på och det var på den fasta telefonen, nu när jag bara har mobilen så har jag aldrig råkat ut för något sådant. Men jag förstår att Karolina kan ha kul med det. Tyvärr väcker hon väl sällan några skuldkänslor hos dem, utan de fortsätter bara på listan.

Jag gillar också julmusik men det brukar inte bli så mycket förrän strax innan jul och ska det vara via radio så håller jag med dig om att det ska vara UTAN reklam! Usch så snabbt man tröttnar på den. Jag lyssnar ju en del på poddar men många gånger struntar jag i vissa bara för att jag är så trött på reklamen. Skönt att det finns mycket på Sveriges Radio som jag vill lyssna på, de är både bra och reklamfria!

Fortsätt att ta hand om dig och krya på dig!
Stora kramar!

Annika said...

Bettan:
DET är så bra att K gör det ibland. OCH så roligt att lyssna på ett sånt samtal.
De är såååå smöriga de som ringer, och sen börjar de hota. Inte klokt.
WOW Bettan, ditt svar är next level!! HAHAHAHA!! Då finns liksom inget mer att säga. Konversationen avslutad.

Fattar Bettan, jag kan på ngt plan förstå vad du menar med att julmusik stressar. Det är ju julmusik man hör i handeln och överallt nu..
Lucia ja, sååå många vackra sånger och en stor saknardag.

SKÖNT med vaxxet att du inget känner.

Stora kramar!!!

Susjos said...

Läste vad din moster varit med om , galet! Jag brukar inte heller svara på okända nummer, men idag svarade jag på ett svenskt nummer, trodde det kanske var våra grannar som vattnat våra blommor och tagit in posten åt oss nu när vi varit bortresta, men en engelsk röst säger nåt om ett pay-pal konto, jag lägger bara på!

Så trist med en tuff förkylning, som inte var covid?

Hihi, kul att du går "all in" på julen och julmusik, håller med dig om att julmusik kan vara skönt att lyssna på, brukar också använda spotify här hemma i december månad och lyssna på julmusik!

Svar. Du har så rätt, mina tre nyinköpta enkla sommarklänningar går i rött, svart och ja, du har rätt, en blå också ! Bra gissat!
KRYA PÅ DIG!
Kram!

Elisabeth said...

* Här regionen jag bor i ringer vården, än så länge i alla fall, från de gamla vanliga riktnumren, så det syns om det är de som ringer. Visserligen kan det förstås vara en försäljare eller bedragare, men de verkar oftast ringa från mobilliknande nummer. Förstår dock grejen med att vara tvungen att svara även på nummer man inte känner igen. Är det då något konstigt får man helt enkelt lägga på fortare än kvickt!

* Haha, vad underbart att Karolina spelar med - det är helt klart hennes skådespelarjag som märks där. Vad förvånade bedragarna måste bli. Rätt åt dem, helt klart.

* Skönt att du blir bättre, även om det går segt. Hur är det med Peter, har han klarat sig?

* Julmysigt är mysigt, och jag tycker att det går bra att börja lyssna redan nu, eller ganska snart. Själv funderar jag på om jag ska plocka fram adventsljusstakarna till helgen, trots att det egentligen inte är dags förrän om en vecka. Men det är ju så mysigt...

Brysselkakan said...

Man blir bara arg när man hör om sådana bedrägerier mot äldre... Eller vem som, alla kan drabbas. Jag svara ytterst sällan på nummer jag inte känner igen och är det en säljare lägger jag bara på, säger inget alls. Men som du skriver så är det så utstuderat så det är lätt att bli lurad. Jag använder Truecaller som blockar det mesta och jag kan själv blocka nummer efter de ringts till mig, funkar bra även om jag bara har gratis-versionen.

Men gillar K:s sätt! Så himla bra! Inte riktigt samma men för några år sedan var det mängder av elbolag som ringde vår äldste son, han tröttnade och började säga ja till ALLA avtal. Det gjorde ju att det till slut blev en riktig röra för elbolagen för han var ständigt på väg till ny leverantör och avlutade sedan hela tiden. Det tog några månader sedan slutade det att ringa och han gick till baka till sin vanliga leverantör.

Hoppas du mår bra idag! Och du kan fortsätta pynta!

Annika said...

BP:
Nej, då är det ju. Det måste svaras på somliga, speciellt om man väntar att höra från ngn läkare eller myndighet el dyl.
Ingen ide att blocka, de hittar alltid nya nummer.
SUCK:

Hoppas jag snart är helt 100 igen, känns trist detta.

HAHA, visste det, julmusik INTE din grej!!
Lite kul att vi är så olika, men ibland är det spot on.

Annika said...

Humlan;
Jodu, de gjorde de minsann. De kunde "se" än det ena och än det andra i ens dator. Så sjukt.
OCH så många lurade därigenom också. GAAHH!
Karolina har nog inte tid att svara på så många spamsamtal längre, men när hon frilansade brukade hon "roa" sig ibland.
Exakt tror inte personen som ringde tog åt sig ett skit. De bara la på och ringde nästa nummer på listan

Absolut, noll reklam i julmusiken. OCH annars med för den delen.
Förr hade SR en kanal som spelade julmust dygnet runt, Bjällerklang. SYND att den inte finns längre.
Nu är det väl bara reklamkanaler som kör julmusik med en herrans massa reklam. GAAAHHH!!

SR är då bra, det är nästan det enda jag lyssnar på när jag är ute och går, städar etc.
De har så otroligt många bra program.

Tack Humlan, än är det inte friskt här. Galet hur segt detta är.
KRAMAR!!

Annika said...

Susjos:
SÅ hemskt, och hon blev så bortvillad i tankarna av denne man på "seb". Hon klandrar sig själv så hårt nu, det tycker jag inte hon borde göra. Tydligen var det många äldre damer som drabbats just den dagen, enligt polisen.
Jag är som du, lägger bara på om jag råkat svara (om jag väntar ett samtal och okänt nummer ringer). På med luren bara, som du gjorde.

nej, inte covid. En kompis till oss har samma, ingen covid men lika drabbad som jag. En granne har samma skit, ingen covid.
Visst är det skumt.
Och flunsa tror jag inte heller det är, har ingen värk och ingen feber. Fattar noll.

Spotify är bara bäst. Ingen reklam, egen lista och sen kan ju lyssna på andra listor också. Älskar Spotify.

Dina klänningar är LJUVLIGA. Alltså jag hade köpt lika många som du. SÅÅÅÅ snygga.

Kramar!!

Annika said...

Elisabeth;
Exakt, om det inte är vården (eller ngt annat samtal man väntar) så är det bara att lägga på. Har märkt att nästan alla spamsamtal som jag får är från mitt eget riktnummer. Så jag tror de spetsar in sig ngt kopiöst. Helt galet.

DET var så roligt att se och höra K in action när hon hade en svindlare på tråden.
Hennes skörhet i rösten, och den vänlighet hon visade honom och hur osäker hon förställde sig. OCH han lismade med och bad om ett A simple account number on your bank statement ...
USCH!!
De bästa var att hon upptog honom så länge, hahaha.

Fortfarande mkt snuvig. Peter har lite snuva, men inget annat. ÄN så länge. MEN han borde ju rimligtvis blivit smittad av mig för läääänge sen vid det här laget.

JAAAA!! Fram med ljus och mys nu!! Lyssna på julmusik. Gör det :D

Annika said...

Brysselkakan:
Det är så in i helvete fult. Äldre människor som de kan vrida tankarna hur de vill på- Eller de tror de iaf. Moster sa att hon var så förvillad i skallen av denne mans svada.
Sen undrar man, hur mår dessa idioter när de lurat av en person pengar, kanske helt tömt deras sparkonto. Hur känns det inom denne bedragare efteråt??
Här tycker jag så mt slinker igenom de där fliterapparna, tror jag hade Truecaller ett tag. Det kanske funkar bättre hemmavid, mkt möjligt.

Jag vet, Karolina ja ... Nu vet jag inte om hon har tid att köra sådana samtal längre. Hon drog ju ut på dem också, haha.
Rätt kul med din son också som satte igång en karusell bland de som ringde. HAHA!!

Jadu, seg som kola denna förkylning. Men jag ska fortsätta pyntandet idag. NU bara måste allt fram. Rubbet ska vara klart på onsdag. Det mesta är klart, men ute har jag inget gjort övh. Lite stressande ...
HEHE: