Wednesday, November 22, 2023

När storhelgernas storhelg står för dörren ...




Hej onsdag!


Det är helgdagsvecka i USA. 
Årets största helg står för dörren. 
Thanksgiving är den ohotat allra största högtiden i detta land. Den firas, i princip, av alla eftersom den är helt religionsfri.


Med åren har denna helg blivit allt mer av en favorit hos mig. Ja julen är förstås ohotad i min bok, men Thanksgiving ligger som god tvåa av årets alla högtider.


Thanksgiving är storhelgernas storhelg och samtidigt en av de mest anspråkslösa.
Numera går den nästan in i julen. En sak kan vi ändå fastslå, Thanksgiving är julens absoluta startpunkt. När Thanksgiving är över är det jul.


Fast Thanksgiving står stadigt på egna ben, trots bristen på sånger, pynt och dekorationer.
Istället är det familjen (eller vänner, tänk Friendsgiving) som står i högsätet. Och ja, såklart—MATEN! Imorgon går amerikanernas ugnar varma! Ni vet, de stora ugnarna som ska rymma en 12 kilos kalkon om det så behövs.
Många har nu börjat fritera sin kalkoner utomhus också. Jag vet också att somliga lägger kalkonen på grillen i flera timmar. Allt funkar, även om den ugnsstekta leder ligan.





Bild från Freepik.



Det är även årets största resehelg i USA.
Folk reser kors och tvärs för att fira med nära och kära. Idag-onsdag-är det den största resdagen på HELA året. Både vägar, tåg och flyg kommer att vara fullproppade idag. Tro mig, jag är glad att vi INTE ska resa bort.


Karolina och Mike hade velat komma hem. De säger att de inte får till samma känsla av mys på västkusten—i den gassande solen i södra Kalifornien—som de får här på östkusten.
Mike är ju från New Jersey så han är van vid de kyligare temperaturerna, hösten och de närapå kala träden när Thanksgiving nalkas. Jag tror sådant sitter djupt i en.
Men, de får säkert en fin och bra Friendsgiving med sina kompisar i LA. Just det, Karolina och Mike lyckades inte få flygbiljetter hit, plus att Karolina just börjat sitt nya jobb och hon känner att hon måste vara på kontoret i LA dessa dagar innan Thanksgiving. Det är nog klokt tänkt av henne. Men, vi kommer att sakna dem!


Thanksgiving inträffar alltid den fjärde torsdagen i november. I år är den tidig, och det gillar jag mycket!
Vi firar på vårt vis, som alltid. Det är Peter och jag som på Thanksgivings morgon äter croissanter i sängen medan vi ser på Macy’s Thanksgiving parade från New York.
På eftermiddagen åker vi till Peters syster och äter Thanksgivingmiddag med hennes familj och min svärfar. Japp, då är det kalkon med ALLA tillbehör som gäller! Jag har med vin och lite småplock som vi mumsar på innan middagen. Då vi ätit middag, svårt drabbade av matkoma, brukar vi alltid se en julfilm. Det är en trevlig tradition.





Bild från CNN



Sen är det Black Friday (som ju NI därhemma SÅ VÄL känner till numera, haha), årets allra mesta KLÄMDAG. Många shoppar då, och visst kan man göra storfynd den dagen. Numera är det ju så lätt eftersom det mesta finns online.
Men nej, Peter och jag ägnar inte Black Friday åt butiker. Vi styr kosan mot Reston Town Center istället. Vi börjar med att äta lunch tillsammans med vänner, sedan går vi på bio, efter filmen blir det drinkar i någon bar. Klockan 18 tänds den stora julgranen i Reston Town Center och samtidigt sjungs julen in med en kör som är på plats. Därpå brukar vi äta middag på någon restaurang och sen åker vi hem.
Vår Black Friday är en verkligt mysig dag. OCH jo, det kan ju hända att vi slinker in i någon affär i RTC den dagen och köper något, man vet aldrig.


På lördag köper Peter och jag vår julgran och så klär vi den! SEN är det jul på riktigt i mitt hus.
OCH gissa om jag är glad för att jag preppat som som jag gjort sedan Halloween. Jag är mig själv evigt tacksam för det. Förr gjorde jag ALLT lördagen efter Thanksgiving, jag jobbade mig galen. Nu är rubbet gjort, utom själva granen. AHHH, så härligt!!





Bild från Good Housekeeping.



Så, kära vänner och läsare, nu blir det ett litet blogguppehåll här medan jag tar Thanksgiving-ledigt. Jag återkommer igen på tisdag.


Ha det nu så gott resten av veckan och under kommande veckoslut!
Om du firar Thanksgiving i USA önskar jag DIG en riktigt fin och härlig långhelg!
HAPPY THANKSGIVING!

22 comments:

Eva I Dalarna said...

Happy Thanksgiving Annika! Här ska vi också fira, men inte Thanksgiving, utan ett barnbarns 14årsdag!

Yvonne said...

Låter verkligen som en härlig helg med mycket och god mat och dryck. Skönt med inga måsten utan alla gör som de vill.

Black friday i er variant låter ju också helt perfekt, precis som det ska vara.

Jag önskar er en trevlig långhelg med allt vad den bjuder på.

Själva åker vi till Malmö imorgon och hem på måndag.

Kramar!

Dr Jo said...

Happy Thanksgiving!!

Tror jag missade att kommentera igår! Ve och fasa :)
Jaa i år har jag såå mycket att vara tacksam över! Det hade varit kul och gå och äta thanksgiving mat här i Sverige, får kolla om det finns. Har firat med kompisar förut och det har varit väldigt trevligt. Finns det dom restauranger som tillgodo ser sådant i USA för dom som inte "orkar/kan" laga själv? Tänker lite som att vi har julbord i December?
Vilken mysig tradition ni verkar ha! Hoppas ni får en härlig firning även i år!
Stora thanksgiving kramar Johanna

Anna i Portugal said...

Önskar dig en fantastisk vecka och helg med familj och vänner!

Mamma C said...

Verkligen en härlig och mysig helg du har framför dig.
Ha en fortsatt fin onsdag.
Kram Carin

Annika said...

Eva:
Tackar!
Ha en fin födelsedagsfest!

Annika said...

Yvonne.
Det är verkligen en av de bästa! Tycker så mkt om den!
Firas lika nästan överallt. Undrr hur många kalkoner som säljs inför denna helg?
Vår BF är perfekt!

ÅÅÅ önskar dig en riktigt fin resa till o från Malmö!
Kramar i mängd!!

Annika said...

Dr Jo:
TACK!!
En så trevlig och fin helg är det.
Tror att de flesta svenskar som bott i USA tar med sig just Thanksgiving hem eftersom det är en så fin helg.

Ja, det finns krogar som är öppna i morgon och som serverar trad Tgiving-mat.
Det finns också massor, massor (både restauranger och matvaruaffärer) som säljer färdiga middagar. Man hämtar upp det och får så med allt och allt är lagat. Jag har en kompis vars familj alltid köper sin Tgiving-middag från matvaruaffären Wegmans. De tycker det är så värt det.

Detta är en riktigt, riktigt mysig helg.

Kramar och ha det så gott!!

Annika said...

Anna!
Tusen tack och KRAM!!

Annika said...

Carin:
En jättefin vecka är detta.
Ha en finfin fortsatt vecka och därtill helg!
Kramar!

BP said...

Då önskar jag dig, Peter och hela familjen en riktigt trevlig Thanksgiving inklusive Black friday på restaurang. Traditioner som har med mat att göra uppskattar jag alltid:-)
Sköt om dig!

Channal said...

Hej Annika! Läste någonstans att det äts 40 000 000 kalkoner under Thanksgivig i USA! Galet! 40 miljoner på en dag! Och i samband med veckans thanksgivinghelg väntas flygtrafiken i USA slå nya rekord. Trist att Karolina inte fick tag i några biljetter.

Här har vi inte bara Black Friday, vi har Black Week och tom Black November! Tacksägelsedagen firas den andra söndagen i oktober här i Sverige och då är det en kristen högtid. Trodde Tahnksgiving kom därifrån. Bra med en religionsfri helg för alla!

Ha en jättemysig och fin helg! KRAMAR Anna

Äventyret framtiden said...

Önskar er båda en skön Thankgiving med allt vad det innebär. Bara njuuut!
Kramar över Atlanten från mig här i Funchal!

Humlan said...

Ha en riktigt härlig och God Thanksgiving-helg! Jag ska försöka läsa ikapp här i helgen, tittade in nu för att önska dig en härlig helg, misstänkte ju att du har långledigt.

Stor Kram!

Susjos said...

Låter onekligen som att Thanksgiving är större än julhelgen! Wow! Nu fick jag också lära mej att Black friday är en klämdag hos er!
Låter jättemysigt med ert firande nu, hoppas du får en alldeles underbar Thanksgiving!
Stor KRAM!

Tove said...

Hej Annika!
Tittar in nån gång då och då här hos dig och får en Annika Touch i själen!
Många kramar och goda önskningar för storhelgernas storhelg 💖

Annika said...

BP:
Tack, det var en jättefin långhelg. MED så mkt mat!!
PUST, men härligt!!
Ha en fortsatt fin måndag!

Annika said...

Channal:
DET tror jag säkert, det är verkligen kalkondagen nummer 1!!
Javisst, resandet denna helg är enormt. OCH nu reser folk verkligen igen. Glad att vi var hemma.

HAHA, jooo tack jag vet ... Ni har verkligen tagit detta med Black Friday to the next level. Blir skrattretande för mig.
Thanksgiving här är baserad på när pilgrimerna och Indianerna delade en måltid och åt den under fredlig tillvaro.
VI kan säga mkt om det ... men det är Tgiving. Har inget med den kristna religionen att göra.
Ja det är verkligen speciellt med denna enorma helg.

Kramar och ha en fortsatt fin måndag!

Annika said...

Karin:
Tusen tack!
Kramar till dig!

Annika said...

Humlan:
tackar!!
Ja du misstänkte rätt, långledigt från bloggen också. Eller kortledigt kan vi ju kalla det.
TACK för at du läser.
Kramar!

Annika said...

Sus Jos:
DET är den! Den är enorm.
Julen stor också givetvis, men den firas ju inte av alla så därmed blir det mindre. Även om den SYNS mest av alla årets högtider.
Jajamen, BF är årets mesta klämdag.
Vi hade en jättefin helg.
Stora kramar till dig!

Annika said...

Tove.
Vad kul att du tittar in här ibland, och att du skriver en liten kommentar.
Tack för det!
Stora kramar skickar jag till dig!