Wednesday, November 01, 2023

And when the clock strikes midnight ...




’Tis the season!


Ja, i min värld har nu faktiskt julen på ett sätt anlänt.
Så fort Halloween är över betyder det att starsignalen för julen har gått.
Märk väl för mig. VET att många andra kippar efter andan och sträcker sig efter luktsaltet då jag skriver detta.
Men JO, jag älskar det!!


Vi skriver första november och det är verkligen HÖST!
Höst i kvadrat, både här hos mig och hos er. Idag ska varenda pinal i mitt hus, som har med Halloween att göra, stuvas undan. ALLT ska bort, både utepyntet, de orangea och lila ljusslingorna därute och det pynt jag har inomhus. 
BORT. ÖVER. FÖRSVINN.


Eftersom jag alltid förpublicerar mina inlägg skriver jag detta på förmiddagen den 31 oktober, alltså på självaste Halloween. 
Jag får helt enkelt vika en punkt åt hur Halloween blev här i huset imorgon torsdag. 


 

Dessa söta memes har min bloggvän, och instavän, Brysselkakan skickat till mig.  DE är SPOT ON vad gäller mig! Tack B!!


Men ja, nu är det snart jul i Yours Truly’s hus!
Innan dess är det en process, och jag tar sagda julprocess pö om pö.
Det var hösten 2020, mitt under pandemin, som jag tänkte—EFF it, jag börjar med julen direkt efter Halloween! Allt är ändå så trist och enahanda, jag kan lika gärna börja “jula” redan nu.
Jag vet att jag INTE var ensam i det tänket hösten 2020. Många resonerade som jag och började rigga julen i början av november.


Numera är novent ett välkänt uttryck som allt mer blivit en sanning för många. Alltså den att man börjar med julen redan den första november.
För en julgalen människa, som jag, är det UNDERBART! Men den som inte vill köra novent alls struntar ju i det fullkomligt. Naturligtvis.
Det fina är, vi gör precis som vi vill.


Som sagt, imorgon (idag kommer jag att ha ganska fullt upp med att plocka bort Halloween) kommer jag att börja.
Det hela börjar med att jag putsar alla fönster, sen byter jag till julgardiner, lägger in min röda julmatta i vardagsrummet … 
Det följs av lite nytt dag för dag. När Thanksgiving väl är här, den 23 november i år, kommer mitt hus att vara helt redo för jul. Allt är då på plats utom julgranen. Den granen köper vi och klär lördagen efter Thanksgiving. Alltså den 25 november detta nådens år. Fast innan dess ska allt annat vara på plats.


Det är riktigt skönt att inte hetsa fram julen. Att bara ta det lite dag för dag. Förr brukade jag vika lördagen efter Thanksgiving åt att pynta RUBBET. Det tog nästan livet av mig, jag var helt slut när den dagen kommit tlll ända. På det sättet är det bra att 2020 lärde mig att börja “smyga upp” julen.


 


Många av er tycker att jag är helt knäpp, so be it.
This is how I roll. Livet med en julgalning.
Peter brukar knorra då han ska upp på vinden och hämta ner de fejkade granar vi har. Jo, jag har en fejkgran i köket, en på decket, en i Karolinas rum och en i källarrummet. Och sedan då, en äkta gran i vardagsrummet. PUST!! Men det är inga stora granar dessa fejkade, de är av mindre sort. Dock de ska fram, och de ska pyntas. Allt det som annars står framme året runt på hyllor och skåp ska ner i mina jullådor då de packast upp. Där får de vanliga grejerna ligga igen fram tills nyårsdagen. För ja, ni vet ju att jag tar bort julen den dagen. 


Men nu är det NU och TIS the season. *Hallelujah! Holy shit! Where’s the Tylenol?


En bra första november önskar jag DIG!


* Ni som kan er Christmas Vacation (ett päron till farsa firar jul) känner till detta klockrena citat.

22 comments:

Dr Jo said...

Wohoo potentiellt först ut att kommentera!
Jaadu det här med pyntande, jag har mer och mer anammat din strategi.
Men det började för mig redan 2017 för min äldsta dotter är född i slutet av
november. Och då tänkte jag. Jag kommer ju inte orka pynta sen, så då blev det
att pyntet började komma fram i mitten av november.
Nu för tiden är det mer halloweenpynt och det kommer vara mer julpynt än jämfört med innan man hade barn. Tycker det är rolig och pynta för tjejerna, och nu är dom så pass stora att dom uppskattar det och kan vara delaktiga. Plus att det ökar ju mysfaktorn 2000% nu när vi ställt om till vintertid. Mamma hade huur mycket julpynt som helst. Hon hade dille på tomtar :)

Rätt säker på att du sagt, men har du några regler gällande julpyntet ? :) Använder du speciella färger etc? Här så tycker jag mest om guld, grönt och rött. Men kan även tycka om blått och silver. Ska kolla runt efter lite roliga dekorationer iår att ha i granen.

Så jag är nog med dig på Team Pynta tidigt eller Team Novent men sedan tar jag nog bort det andra veckan i Jan. Det behöver inte vara direkt efter nyår för mig.

Hoppas att du får en härlig dag med pyntande och preppande.
Kramar Johanna

Yvonne said...

Härligt att få börja julpynta redan nu, behövs verkligen i mörkret. Jag vet ännu inte när jag ska börja men snart blir det nog, är redan less på att det är kolsvart på sena em redan och då piggar det upp med ljuset i alla fönster och här ute.

Halloween regnade bort här igår, en enda knackning på dörren och det var en budfirma som kom med beställda apoteksvaror, ha, ha. Såg många gick här på gatan i mörkret, men knackade inte på hos någon annan än det enda huset som hade pyntat. Men säkert gjorde regnet sitt.

Vi brukar plocka bort allt utom elljusstakarna och stjärnorna och utebelysningen innan vi åker den 29 dec och sen brukar grannen plocka bort ljusstakarna i förnstren kring 10 januari.

Ha en fin onsdag och jobba inte ihjäl dig med allt idag, kommer en dag imorogn också.

Stor kram

Anonymous said...

Med åren har jag pyntat allt mindre. Det blir några ljusslingor inne och ute, ljusstakar i fönstren. Och så tar jag fram några få utvalda saker (har hur mycket julpynt som helst) mot slutet av november månad. Vi har ingen gran och det är jätte skönt, tycker jag…haha. Det blir mysigt ändå. Älskar hur du juulpyntar ditt hem, Annika. Du går verkligen all in och det ser sååå hemtrevligt ut! Förstår att det är mycket jobb.
Kramar, Lisa

Mamma C said...

Det har blivit mindre pyntande med åren. Men några saker kommer alltid fram. Får se om jag pyntar ännu mera med Nisse i öppna spiseln i år. För den här julen åker vi inte till Sverige.
Ha en fin och mysig 1 november.
Kram Carin

Annika said...

Dr Jo:
Så först du ÄR!! HAHA!!
Lika bra att börja tidigt, eller hur? På så sätt slipper man stressen, och det är viktigt. Sen är det ju mysigt också. Säger bara, go for it!!
SMART att du började göra så redan 2017. Mkt bra. OCH ännu bättre när man har en liten bebis, att bara smyga upp lite pö om pö.
Men då ÄR det, det är roligare när man har barn hemma. Barn älskar ju allt sådant här. SÅ jag förstår dig verkligen. Det låter som en floskel (men det är sant), tiden går så otroligt fort och snart är dina flickor utflugna. Så är det verkligen, även om det låter overkligt för dig nu. Men när jag tänker tillbaka på åren som gått är det så. SÅ ja, pynta på! Flickorn älskar det!!
Yes, vintertid ftw!!

Novent är ett bra utryck, gillar det!!
OCH klart du ska ha ditt pynt kvar till efter trettonhelgen, det skulle jag också ha haft om jag bodde i Sverige. Det är bara det att allt är över här så fort nyårsdagen grytt.

Kramar!!!
Har du ärvt din mammas gamla pynt?

Jaadu, senare ska jag lägga ut min lååååånga jullista, men det blir i dec. Men ja, jag vill inte ha ngt blått, eller orange, eller rosa heller. Jag vill ha rött, grönt, grått, silver eller guld.
Blått och silver är hanukkah-färger. Men det gör ju inget, vill man ha de färgerna så kör man ju på dem rakt ut!! Gör exakt som du vill!!! Det är ju en vacker kombo. OCH jag älskar färgen blått mest av alla, men på julen vill inte jag ha ngt blått pynt. MEN det är jag det. Som sagt, tycker du ska köra exakt som du vill!!!

Annika said...

Yvonne:
Ja, jag tycker verkligen det.
Många avskyr ju november och då kan man ju lika gärna göra ljus av det!!
Säger bara, kör på Yvonne!!
Bärja smyg upp det, kör med ljusslingor och annat som lyser ut. Gör som jag, smyg fram det :)

HAHA, kan inte låta bli att skratta år att en enda kom till er dörr igår, och det var ett bud. Komiskt. Tack för dagens skratt.
du skulle ha gett hen lite godis, hihi!!
Vi fick också ovanligt få, tyckte vi. Vet inte riktigt varför.

Tycker ni har en bra strategi när ni lämnar sve för Spanien i slutet av dec. BRA tänk. Åker ni ner ngt mer innan dess? Eller är ni hemma nu resten av året?

Kramar till dig!!

Annika said...

Lisa:
Det är det som är så bra, vi gör exakt som vi vill!!
Och på många sätt är det ju väldigt skönt att bara ta fram några, kära saker. DET blir ju lika mot stämning med dem. Jag kan mkt väl komma att ändra mig med åren också. Halloween vräker jag ju inte på som jag en gång gjorde. Fast just idag tycker jag nog att jag har lite väl mkt att ta hand om som ska ner, haha.
Jo, det tar tid när allt mitt ska upp, och jag orkar inte längre göra allt på en dag.
Kramar till dig Lisa!!

Annika said...

Carin:
Alltså ja, jag har hört det från andra också. OCH sett det med, min mormor hade till slut bara en elljusstake och en julstjärna. Det räckte, sa hon.
Jag kan mkt, mkt väl tänka mig att även jag kommer att dra ner på det med åren. jag har ju dragit ner på Halloween med åren, så nog kan det tänkas att julen bantas också. Men vi får se.
Så ni ska vara hemma i jul. Tycker du brukar ha så fina grejer till jul, så fint hemgjort pynt.
Carin, ha en jättefin dag!
Kramar!

Elisabeth said...

Jag ser fram emot bilder från ditt alltid lika mysigt pyntade hem! Önskar att jag hade samma öga för att göra det fint, men dessvärre har jag inte den genen, haha.

Brysselkakan said...

Haha! Ja, de där memes är så mycket du och det var därför jag skickade dem till dig!
Vi är lika i mycket du och jag men inte när det kommer till julpynt och inte när det kommer till NÄR det ska upp. Här kommer inte en pryl fram förrän till 1:a advent och då stjärnor och sånt som lyser. Pynt kanske kring Lucia. Men så är jag och du är som du är! Helt OK båda delarna.

Anna i Portugal said...

Älskar att du går all-in med jul direkt nu i början av november. För då kan du njuta av det i två månader ju. Själv är jag i valet och kvalet om jag ska fira jul i år eller inte. Vi tar break från det emellanåt och det känns som det kan bli så i år. Vi får se. Pynta på!

BP said...

Hahaha! Du får vara hur knäpp som helst. Alla är vi olika och man har inte roligare än man gör sig.
Kan lugnt säga att mitt besök i Täby Centrum idag bekräftade "novent" och att ditt inlägg inspirerade mig till mitt. Så fortsätt bara vara knäpp;-)

PS. Stort tack för din fina kommentar angående kostymer på Halloween. Ytterligare en sak jag inte kände till. DS.

Channal said...

Haha hallå min julälskande amerikanska! Jag älskar också julen men jag börjar smygstartar till första advent... efter det kommer Lucia. DAGEN INNAN julafton kläs granen! Mina pumpor får lysa upp i novembermörkret ett tag till! Igår hade vi en jättemysig Halloween! KUL! Jag har sett att några butiker redan har tjuvstartat julen precis som du! LER! Tur vi får göra precis som vi vill. Jag längtar till första advent, glögg och julkalender.

KRAMAR Anna

Äventyret framtiden said...

Det skulle vara konstigt om du inte pyntade inför julen Annika. Jag vet ju efter alla år tillsammans med dig att du är fullständigt knäpp och galen, haha...men jag älskar att du är det och jag njuter fullt ut.
Jag är ju lite väl mycket åt andra hållet istället, så det där med knäpphet jämnar ut sig. Men jag har börjat fundera på hur jag ska pynta jag också, kan du tänka dig? Ja, jag är smått chockad själv...Men det blir nog ändå inte så mycket men det blir mera än tidigare, det känner jag.

Kramar över havet !

Sara said...

Är helt på samma spår, jag njuter som mest av julen INNAN själva julen så att säga :D Älskar myset som börjar nu, tänka på julpynt, älskar att det börjar komma igång ute på stan och i butikerna även om vi här i Barcelona fortfarande har närapå sommartemperaturer :) Däremot efter julhelgen vill jag ta bort allt och landa i nytt, fräsch nyårsmode! ;)

Annika said...

Elisabeth:
ÅÅÅ vad GLAD jag blir. TACK för de orden!!
:-)

Annika said...

Brysselkakan:
TACK!! Jag tycker det är så roligt då du gör det. Dessutom är det ju 100% sant!!!
Vi är olika där verkligen-- men som sagt, a OK! Jag uppskattar allt folk gör i juletid oavsett när man börjar.
Men du hade gjort så fint vinterpynt därute. Blev inspirerad att göra något liknande.

Annika said...

Anna:
That's me!!
Mne det är lite prepp först. Så ännu har jag bara putsat fönster och så.
Men det är på G, det är det :-D
I like it, man gör som man vill. Kan se fördelen med ett break likaså.

Annika said...

BP:
DU kommer att stöna och stånka och sucka några ggr framöver innan januaris inträde, haha.
Men vid det här laget känner du ju mig ganska bra :-D
Novent's the thing. Köper det, all in all out!!
KUL om det kan inspirera.

ÅÅÅ så bra att jag kunde lära dig lite nytt om Halloween!!
Blir glad!!

Annika said...

Anna:
Hallå min vän i öster!
Japp nu ska jag börja, men det är mest bara prepp än så länge.
Jag har ju så mkt att det känns som om jag måste börja. Fast mest är det ju bara mysigt.
OOOO ja!! Låt dina pumpor stå hela november. DET funkar så bra, det är många som har det så här också. Vi har ju Thanksgiving den 23 nov och då är pumpor också ett måste.
Kul med Halloween hos er.
OCH ja, så bra att vi alla kör vårt eget race här. Jag gillar allt.
OCH jag med, ser fram emot glögg och allting.
KRAMAR!!

Annika said...

Karin:
HIHI, DU känner mig verkligen efter alla dessa år.
Du vet exakt hur jag gör, det är så roligt.
Knäpp det är jag det. Livet med en julgalning, så är det.
Vet att du kör mer sparsmakat, men du vet att jag gillar det OCKSÅ. Jag tycker det är kul att du i år känner att du har lust att köra på!! YAY!!
Du måste visa på din blogg sen!
Kramar!!

Annika said...

Sara:
JAG MED!! Julen är mysigast innan jul nästan. Just att allt är så vackert och upplyst och fint. Älskar det!!
Eftersom vi inte har trettonhelgen här, vilket du säkert har, så är julen överspelad efter nyårsafton. Då vill jag ta bort den.
Fast du plockar bort din till nyår. Som sagt, ALLA gör exakt som de vill!!
OCG du och jag är på samma bredgrad, mer eller mindre.
Vi hade frost inatt. Det är skillnad på våra klimat, det är då säkert.