Friday, December 01, 2023

Välkommen in i julhuset! Äkta bildbomb!




Men hallå december!


Och så blev det det december.
Och det är nästan jul.
Och det känns härligt.
Och hela december känns som en enda lång och underbar lördag.
Oavsett veckodag.
Underbara december.


Idag ska ni få hänga med mig hem, hem till mitt julhus. 
Ja, ni ska iallafall få se mitt mellanplan. Övervåningen är inget att se, där pyntar jag inte (förutom sjuarmade ljusstakar i fönsterna). Källarrummet är pyttelite pyntat, men det kan vi ta en annan gång kanske … Det är så kallt därnere och vi är nästan aldrig där. Men en liten fejkgran står därnere iallafall och några små ljusslingor finns runt fönsterna.
Det är mellanplanet jag spiller allt mitt krut på, samt utomhus--framsidan och lite på baksidan. Någon gång framöver kanske jag visar utomhusbelysningen också, möjligtvis. Men denna gång är det bara inomhusbilder som gäller.


Kom med!








Det var det det, från julstugan, "the Christmas Store" och "the Christmas movie".  Mitt hus har blivit kallat för allt möjligt av vänner och tillfälliga reparatörer :-D


Med denna verkliga JULBOMB önskar jag DIG en riktigt trevlig första advent!

36 comments:

Yvonne said...

Wow, tusen tack för titten, sååå fint du gjort där hemma hos dig. Förstår det tar tid att få upp allt även om säkert många installationer är på samma plats år efter år.

Måste vara en dröm att komma in till ert hus och se allt. Släcker du ner allt, eller bara levande ljus nattetid? Här är allt to i sovrummet, tänt dygnet om och det är så mysigt att komma ner på morgonen när det är mörkt ute och allt lyser här inne.

Finns säkert ingen på er gata som slår ert fint pyntade hus kan jag tänka mig. Helt fantastiskt! Det syns att du jobbat som dekoratör. Mycket och smakfullt, så nu blir jag sugen att pynta mer här hemma. Vem vet vad som sker i helgen, hi, hi

Tusen tack för att jag fått titta in hos dig och sett allt det juliga.

Många kramar och ha en trevlig advent

Äventyret framtiden said...

Ja, nu är det jul igen...
Annika, du är ju bäst på det här!
Julen är din, det går det inte att ta miste på.
Här har en adventsstjärna lyst hela natten..nu får den lysa ända in i januari. Ja, jag har flera men en får lysa upp i mörkret. Sakta mak fyller jag på ända fram till julafton, bygger upp julen i lugn takt.
Skojigt att se dina olika länder som du blandar in i din jul. Amerikanskt, svenskt, finländskt. Härligt!
Ha en fin första advent du också, här är det ledig 1 december idag, en nationell ledig dag.
Många kramar över havet kommer här!

Jen said...

Jättemysigt!! Jag har inte riktigt så mycket, men jag älskar när man verkligen drar på julpyntet och inte är så himla RÄDD för att det ska bli för mycket!!

Dr Jo said...

Hejsan,

Men duu vilket mys! Jag märker ju direkt vem man ska bjuda hem för att få tips på hur man jular till det. Känner direkt att jag har alldeles för får ljusslingor i mitt liv. Hur är det med julstakar, om man skulle ha dom i fönstret skulle det sända judiska vibbar då? Jag kan inte så mycket om judendomen mer än att jag vet att dom har liknande ljusstakar som våra men kanske med ett extra ljus (?). Men verkligt, oj va fint du har! Tack för titten :)
En hel del dekorationer som jag också hade kunnat köpa, dom julkulorna var ju för söta. Kallas dom baubles på engelska? Alltså dom som man hänger i granen?

Önskar dig en superhärlig helg !
Kramar Johanna

Dr Jo said...

FLikar in att det givetvis inte var fel med judiska vibbar utan mer hur man pyntar när man firar Hanukkah.

Humlan said...

Ett varmt och stämningsfullt hus!
Men jag förstår att du gärna sprider ut arbetet och håller på en månad för att få upp alla ljusslingor och få fram allt pynt, det är verkligen massor!

Jag rotade runt lite i lådor och kassar i går, men allt skottande har tagit på så just nu vet jag inte om jag får fram några ljusstakar och annat adventspynt till advent. Jag brukar ju plocka fram successivt och inte ha full jul förrän till jul.
Vi får se vad det blir, om en stund får jag matleverans och sedan vet jag inte om det blir något mer gjort i dag. Men ute är det ett vackert snölandskap, visserligen en mulen dag men väldigt ljust med all snö, det är ju stämningsfullt det också!

Tack för vi fick följa med in i din julstuga! Ha en trevlig advent!
Kramar!

Pernilla said...

Åh så mysigt 😊! Ljus gör så mycket för mysighetskänslan och när det är jul är det bara att gå all in med ljus o pynt 🎅🏻❄️
Har semester idag o ska städa o julpynta här, julgranen tas in nästa helg o så åker den ut på Knutdagen.
Önskar dig en fin dag o att du får några vinterdagar med snö. Här i Göteborg är det kallt o gott o tom snö på marken!
Önskar så att det kan komma en halvmeter till o få ligga kvar till slutet av februari 😀 (bor på fel plats på vintern inser jag)

Anna i Portugal said...

Tack för en riktigt julbomb! Jag pyntar bara i kök, vardagsrum och hall. Men det är ju halva huset hos oss :)

Så stämningsfulla bilder och jag blir så glad att Canon dammats av. Går väl inte att få för mycket mysbelysning. Vad fint det lyser om lilla granen in genom fönstret. Väldigt fint har du det och jag känner julen genom din blogg, verkligen. Kram!

Mamma C said...

Ja, nu snackar vi en julbomb. Det går inte att missa att julen står för dörren här. Men ljus och ljusslingor gör att det blir en fridfull stämning tycker jag. Själv är det minimalt med julsaker hos mig sedan vi flyttade till Spanien. Vi bor så litet och någon gran har vi inte plats med.
Ha en fin och bra helg.
Kram Carin

Christina said...

Men jösses så mysigt Annika! Ditt hem är så varmt, välkomnande och juligt! Tack för att du delar med dig. Här klär vi granen nästa söndag tillsammans med barnbarnen. Först pepparkaksbak sedan granen, det blir mysigt! Och som du vet har vi massor av snö här i Sverige… och du vet också vad jag tycker om det… Men är det någon gång det ska vara snö så är det ju nu.
Kramar
Christina

Annika said...

Yvonne;
Miljoner tack för dina fina ord. BLIR så glad!!!
JAA, det tar tid att göra detta. Så jag är så glad att jg börjar direkt efter Halloween, på så sätt kan jag ta det lite dag för dag för att vara helt klart när det är Thanksgiving.

Hihi, ja jag tror många tycker det är kul att komma hit i juletid,
Alla ljusslingor går på timer.
Vi släcker allt annat. Men den lilla granen på däcket lyser hela natten, det gör utebelysningen på framsidan också.
Men inne släcker vi allt. Läste om en hemsk brand för några år sedan som hade börjat i granen sedan dess vågar jag inte ha den tänd då vi lägger oss.
MEN ja, jag skulle älskar att komma ner till en tänd gran, som ni. Får kanske sätta den på timer?

Jag kan nog säga att jag ligger bland topp fem på min gata, haha.

KUUUUL om jag inspirerar dig. BLIR JÄTTEGLAD!!!!!!

TACK för att du gillar detta, och tack för dina fina, fina prd.

Ha en jättefin helg och en härlig 1 advent!

KRAMAR!!!

Annika said...

Karin:
DET är JUUUUL igen!! YAY!!
TACK Karin för din fina ord, de värmer. Ja, det är här är min grej, det är verkligen det. Älskar det.
Karin, gillar ditt koncept. Lite varje dag, det är faktiskt nyckeln. Det är istället för att stressa fram det på en dag.
Det blir mkt roligare då julen smygs fram också.
Du har så rätt, jag blandar bland mina tre länder. Så är det. Det kanske du gör också?

Men vad härligt med ledig dag. 1 december!! Måste googla på vad det är ni firar, hihi.

Kramar i massor till dig, min fina bloggvän!!

Annika said...

Jen_
TACK Jen!!
EXAAAKT, more is more is more. DET kan nästan inte bli för mkt under julen.
Bara bomba på!
:D
Ha det så gott!!

Anonymous said...

Underbart, Annika!!! Alldeles magiskt. Sååå fint och stämningsfullt. Tack för bildbomben (kul att Canon fick komma till användning igen) och tack för att du delar med dig. Ser alltid fram emot dina julbilder. Det är en av mina highlights på året. Du går verkligen all in men det är så smakfullt, allt passar ihop. Som Yvonne skrev, det syns att du har jobbat som dekoratör. Måste fråga, byter ni matta också i vardagsrummet? Den ser röd ut. Nytillskottet (kulorna) gillar jag. Skulle passa bra här hemma…hehe…
Ha en fin första advent.
Kramar, Lisa

Annika said...

Dr Jo:
Men TAAACK!!! Du gör mig glad!!
Mysfaktorn alltid a och o. OCH under julen ska det MAXAS!! HIHI!!

Jo, fairy lights for the WIN!!! Du kan aldrig få för många! LOVAR!! Jag använder mina året runt! Alltså de vanliga, vita.
Du menar mina 7-armade elljusstakar? Jomen det har hänt att folk frågat om dem, och trott att det är menorahs.
Absolut. Tror att menorah och våra 7-armade är lite besläktade. Jag har sådana i alla fönster som vetter mot framsidan.
Hannukkah menorahn har nio ljus.
Men det finns andra menohror med 7 ljus. De är lite annorlunda än våra, men jag tror att de har ngt släktskap.

Ja, julkulor heter baubles, eller så säger man bara ornaments.

Ha det jättefint i helgen, kära Jo!
Kramar!

Annika said...

Humlan:
TACK!!! Blir glad över att du gillar mitt hem.
Jo, jag måste sprida det över lång tid. Men det r först 2020 jag började med det. Innan dess var det faktiskt en ren stress. Jag menar då, att jag gjorde allt på en dag i princip. USCH!!!
Nej, jag kommer alltid att börja direkt efter Halloween hädanefter.
Det tar tid att fixa upp utomhus också. Rigga och greja där. PUST!

Humlan, ta det lugnt med pyntandet. Gör lite dag för dag, ta lite i sänder bara.
Då blir det bra. Ingen stress.
Egentligen är väl snö det bästa pyntet av allt!

Tack för att du hängde med in i julstugan.

Trevlig advent och stor kram!!

Annika said...

Pernilla.
OOOO vad KUL att ha dig här igen, välkommen tillbaka!!
LJUS ja, de är a och o!! Tycker de för så oerhört mkt för julkänslan under denna tid på året.
Det går nästan inte att få för många.
Låter som om du har ett klokt upplägg nu med ledig dag för pynt och fix.
Härligt med gran redan nästa heög, men det är helt rätt. IN med den och njut av den så mkt det bara går.
Julen är mysigast nu.

HAHA, you and me BOTH!! Vi bor på fe plats under vintern. Helt klart.
Nä, vi borde dra norrut, så är det bara. FNISS.

Ha det bäst och tack för att du tittade in.

KRAMAR!!!

Annika said...

Anna:
Du är som jag. Jag har nästan inget alls i sovrummen. Bara de där eljusstakarna. Räknar det knappt som pynt, haha.
SÅ vi är lite lika där hur vi pyntar.

AWWW, tack Anna. Dina ord värmer. Blir så glad.
Ja Canon fick komma upp ur gömmorna. Ska verkligen försöka bli bättre. Du har inspirerat mig.

Kramar i massor!!

Annika said...

Carin:
HAHA, JAAA! Nu snackar vi BOMB med jul!
Men du har så julfint själv ju! Faktum är, jag vet ju hur även det minimala skapar stor stämning.
TACK för dina ord!!
Många kramar till dig!!!

Annika said...

Christina.
TAAAAACK fina du!! Dina ord värmer mig så mkt!!
Blir glad!
SÅ mysigt med granen nästa söndag! Helt rätt alltså, in med den långt innan den 23. Att pynta med barnbanen måste vara såååå härligt.
Snö, tänk att ni har så mkt redan nu!! Det går mkt för stämningen. Alltså jag VEEET att du inte är ngt fan, men ändå, hihi!! Men som du säger, NU är tiden för snö!!
Varma kramar från mig!!

Annika said...

Lisa:
Men tack för dina fina ord. SÅ glad jag blir över att du gillar mitt julhus!! TACK!!
AWWWW MEN, nu blir jag faktiskt rörd över dina fina, fina ord. Alltså Lisa, åååå ... tack ...
Att du tycker om min stil, och hur jag pyntar, är så himla kul att höra :-*

Ja, jag byter mattan i vardagsrummet till jul. Den är köpt på IKEA för länge sen.

KUL att du gillar de nya batterikulorna. DET gör jag med.

Kramar och TACK och TACK i mängder!!!

BP said...

Att gå all in är ju bara förnamnet hos dig;-)
Undrar om det ser lika pyntat ut utomhus också. För det är ju USA ganska känt för att man "julbombar" sitt hus utomhus så att alla kan se. Men ni är kanske mera "diskreta" - hahaha!
Sbsolut älskar Mumin-julkulorna och pläden med älgar på soffan.

PS. Glöm inte släcka alla levande ljus innan du går och lägger dig;-) DS.

bettan said...

Du är absolut 👑 Queen of Christmas. Helt underbart. Ditt hem är som att kliva in i en stor varm julig kram. Svårt att se sig mätt. Så fantastiskt att stanna upp och kolla in alla detaljer. Du har så många fina saker.
Så roligt med dina olika granar. "Smala granen, utegranen, hallgranen, granen downstairs och så naturligtvis den magnifika vardagsrumsgranen. "Ängla- samlingen är bedårande söt.
Jag kommer gå fler rundor i ditt julparadis.
KRAMAR!!

Elisabeth said...

Ditt hem är verkligen det optimala julhemmet, så mysigt, trivsamt och juligt! Vill genast flytta in och krypa upp i en av de fina sofforna.

Värmen på skolan är för övrigt fortfarande inte fixad, eller den var det i alla fall inte när jag gick hem i eftermiddags. Det behövs en reservdel, som förhoppningsvis skulle komma idag, men som troligen INTE gjorde det. Jaja, det är bara halva skolan som är kall, vilket ändå är positivt! Och vi har ju vår värmefläkt.

Susjos said...

Nog syns det att du gillar julen! Jösses, men känner ju igen mej sen förra året, fina bilder på ditt juliga hem då också! Mysigt med mycket ljus , och du går som sagt verkligen "all in"! Så häftigt att se!!!
Tack för att du delar med dig!
Kram!

Channal said...

Hallå i stugan! Hur mysigt har inte ni det där hemma... så juligt och fint! Vill krypa upp i din soffa och dricka gott ingefärste med dig! Peter och du har väl skotskrutiga flanellpyjamaser och fårskinnstofflor? Det har jag köpt till maken och mig! Er GRAN alltså! WOW, jättefin! Vill också ha en sådan form på vår gran, perfekt! Ja, verkligen supermysig och fint hos er! Önskar en fin första advent! KRAM Anna

Åse said...

Wao vilken härligt julig bildbomb, super mysigt.
Trevlig första advent
Åse

Från Glam till Damm said...

Hej Annika,

Så mysigt och fint hemma hos er med alla juleljusen och all dekoration. Så trevligt också med alla svenska inslag och med Mumin :-) Vad bra och praktiskt att några av ljusen går på batteri och med timer.

Jag var just i Kalifornien och förstås på Homegoods Store där julen var i full sving. Underbart! Och så alla vackra julgranar överallt. Vi fick ta med oss lite av det i bagaget hem.

Ha en helt underbar december :-) Snart är det jul.

Varm Kram,

Anneli

Annika said...

Bp:
Julen är här.
Ja, det är pyntat utomhus också, ja. Bara vita slingor på framsidan, kulärta på baksidan.
OCH ja, här kan man se helt galna hus i juletid. Allt finns, tycker det är så roligt.
Muminjulkulorna från Finland, inköpta där. Pläden på soffan en äkta, supervarm yllefilt från Klippan. Om det verkligen är iskallt ska man svepa in sig i den, men den sticks ju lite, hehe.

Så är det, bäst att ha stenkoll på ljusen, många av dessa ljus går på batterier och jag älskar dem!
De ser så naturtrogna ut numera.

Annika said...

Bettan:
STORT tack för de orden, jag blir så glad!!
TACK!!!
Jag vill att det SKA kännas just så.
OCH ja, jag skulle vilja bjuda hem dig hit så kunde vi sitta i min myshörna med ett glas vin och prata.
HAHA, ja jag har många granar!!
DET har jag. Smalgranen en favorit, men bäst är den riktiga granen!!!
Såklart.
TACK igen för din underbara kommentar.
KRAMAR i massor!!!

Annika said...

Elisabeth;
TACK snälla du!!!
Jag blir så glad över att du gillar det! TACK!!

Å OK. värmen funkar i halva skolan alltså. Förhoppningvis i hela skolan nu.
TUR det finns värmefläktar.

Annika said...

Susjos:
Tack Sus!!
Men så är det, mycket är sig likt år från år. Och jag kör u en bomb varje år från mitt hus. KUL att du minns lite från i fjol.
Ja, All in or nothing at all, haha.
TACK för din kommentar.
Kramar!!

Annika said...

Anna:
TACK!!
ÅÅÅ vad glad jag blir när du säger så, tack Anna! Så roligt att höra att du gillar.
HAHA, jaaa Peter har flanellpyjamsbyxor!! OCH fårskinnstofflor!! Right on, Anna!! Vi har julpyjamsar som vi tar på på juldagen som är lite flannliga också. MEN P har verkligen mysbyxor i flanell och dem använder han ofta. Jag har fårskinnstofflor året om, älskar dem!
Kul att du köpt det till er bägge, MYSIGT!!
TACK Anna, det går inte att få tag på en ful gran här, haha. DET är faktiskt sant. De kommer från christmas trees farms och är odlade enkom för att bli julgranar.
Så ja, granarna här är jättefina.Tusen tack igen för dina jättefina ord.
Kramar och ha en fortsatt fin måndag!

Annika said...

Åse:
Ett STORT välkommen hit och TACK för dina fina ord!
Hoppas din adventshelg var jättefin!
Varmt välkommen tillbaka!!

Annika said...

Anneli:
TACK Anneli!
Ja det ska synas att det är jul! HIHI!
Gillar att blanda mellan det svenska, finska och det amerikanska denna tid på året.
Timer, är det världens bästa uppfinning eller?
OCH alla snygga batteridrivna ljus som finns numera. LOVE- de går också på timer.
Men visst får jag vara uppmärksam när jag släcker de vanliga ljusen så att jag inte glömmer ngt levande ljus.

YESS! Jag vet att du var i Cali och hade det toppen!!
HomeGoods, gotta LOVE that store!! Förstår att ett och annat fick hänga med dig hem, hihi!!

DU med, Anneli, ha det bäst!!

Kramar i massor!!

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla said...

Säger det varje år... Älskar dina julgardiner i köket - jag blir så attans glad o julig i själen när jag ser dem! Julkram Pernilla