Wednesday, December 13, 2023

Den Stora Saknardagen.




Lucia!


Tänk att det är lucia idag.
Lucia är den Stora Saknardagen för mig. Det är nog den dagen på året jag saknar att vara i Sverige mest av årets alla dagar. 
Luciadagen är så vacker och speciell, dagen har en så fin känsla. När jag bodde i Stockholm bar jag med mig den känslan hela dagen, från tidig morgon till sena kvällen. 
Lucia är liksom ett tillstånd.


Här är det ingen som vet vad lucia är. Eller jo, de kanske har hört talas om firandet, men det är så få som verkligen vet vad det innebär. Det är nog endast utvandrade svenskar och finlandssvenskar som verkligen vet vad det betyder och hur viktig dagen är.


När jag var barn gick jag med i olika luciatåg. 
Först var det på lekis. Sen lussade jag och min lillasyster för gästerna på Hässelby Slott då vi bodde där. DET var pirrigt och spännande. Vi var de yngsta småtärnorna i ett litet luciatåg.
Sen var jag med i skolans fina kör och vi började öva till lucia i oktober, tror jag. Det skulle vara perfektion, ingen halvmesyr. Vi hade en mycket, mycket driven lärare.
OCH tro’t eller ej, men vår kör var så pass bra att vi fick spela in två LP-skivor. Det var tack vare den lärare vi hade. 
Visserligen fick man “sjunga upp” för att få en plats i kören. Alla som ville kom inte in.


Vi övade och övade, allt skulle sitta som en smäck. Det gjorde det också, komplett med stämmor och solosång.
Det var extremt spännande och pirrigt på luciamorgonen. Lucialinnet nystruket, glitter i håret och glitter runt midjan, vita strumpbyxor under den långa särken, batteriljus där batteriet var alldeles nytt.
Fast man provat ljuset hemma kunde det ÄNDÅ hända att det strulade då det skulle till. Typiskt, men många av er vet precis vad jag menar.  Ni som vet, ni vet.
Sedan total precision då vi skulle skrida ner till podiet. Det absolut läskigaste var den långa trappa vi skulle skrida ner för … Bara tanken på att snubbla i den fick oss alla att rysa. Vad jag minns idag var det aldrig någon som snavade i den.


 

Bild från ViaTT


Det var inte bara i skolan som kören uppträdde, vi sjöng på andra ställen också.
Vi uppträdde på äldreboenden och kontor. Allt var jättekul!!


Ibland lussade jag, min syster och kompisar till oss på olika kontor också. Det var genom en arbetskamrat till mina föräldrar som det ordnades. DET var också galet spännande och såååå pirrigt. Då var vi ett mycket mindre tåg, men alla kunde sina sånger och stämmor.


Ja, och när kvällen kom lussade vi för våra föräldrar. Hela dagen var en så rolig och fin dag. Och just KÄNSLAN!!
Vissa luciamorgnar var snötyngda och frostiga då vi gick till skolan i arla, arla morgonstund. Kören skulle ju vara på plats tidigt för att byta om och sjunga upp. 
Andra luciamorgnar var regniga och snöfria. Jag minns hela spektrat.


Idag tackar jag SVT Play för att vi alltid får se luciatåg från Sverige--även i utlandet. 
SVT Play är underbart. Vi i utlandet kan inte se ALLT som visas på SVT (mycket är skyddat och kan enbart ses inom det egna landet. Det är samma sak över hela världen).
Man kan komma runt allt detta med hjälp av en VPN. Men just nu har jag inget sådant.
Dock lucia är öppet, och visas över hela världen, tack vare SVT Play.
Så idag är det jag som smyger ner så fort jag vaknar, på med Apple TV och sen raka vägen till SVT Play-appen …
Må luciamorgon leverera. Jag vill ha en pampig kör, stämmor, stämning och precision in absurdum (Haha. Jomen det vill jag). Det ska vara så högtidligt och vackert det bara går att få det. Jag vill sitta i min ensamhet och bli rörd till tårar av sången, musiken och skönheten. You hear!!


Bild från Aftonbladet


När ni läser den här texten har många av er redan sett det hela på SVT. HOPPAS det var bra!
Tyckte du om årets luciamorgon?


Följer debatten hemma om luciatåg på förskolor, och skolor, där man inte vill bjuda in föräldrarna för att det skrämmer barnen.
Åt det kan jag bara säga en sak, TRAMS!
Ja fan, ursäkta det tycker jag, FÅNIGT!
Det är väl bara nyttigt om barnen får uppträda inför snälla föräldrar som inget hellre vill än att se sina söta barn i luciatåg.
Om någon blir rädd kan de väl få gå till sin mamma eller pappa då, ingen big deal.
Men jag tror faktiskt att de allra flesta barn älskar spänningen och pirret med att få uppträda inför sina familjer. Sådant stärker barn.
Snacka om bortklemeri av rang när man går efter tesen att barnen kan ta skada.
Heder till alla förskolor som ännu bjuder in föräldrar på luciamorgonen.
Till alla de förskolor som inte gör det, pfft
Get a grip, people!!


Med detta önskar jag dig en riktigt fin och UNDERBAR luciadag hela dagen idag!

24 comments:

Anna i Portugal said...

Att sakna är ändå fint tycker jag. Lucia har jag ingen annan relation till än att vi har vår förlovningsdag idag och den firar vi gärna, men inte juligt alls. Eller jo, när jag var ung så hade vi Lucia vaka hela natten. Var det något på TV då kanske? Minns inte riktigt hur vi vakade :)

Men nu ska jag sätta på svtplay och kolla! Hoppas du ändå får en finfin dag! Kram

Yvonne said...

Förstår att du saknar Lucia, det är verkligen något speciellt med den dagen. Så vackert att se dem skrida fram och sjunga så vackert och rörd blir man så tårarna trillar.

Tycker också det är bara trams det som vissa förskolor hittar på, tror mer på att de tycker det är jobbigt att organisera allt som hör till. Så synd för de barnen som inte får uppträda inför sina föräldrar.

I söndags var vi bortbjudna på glögg hos en granne och missade vårt luciatåg här i Åkersberga då de färdades genom kanalen sjungandes och med allt som hör till. Fantastiskt vackert brukar det vara och massor av folk på båda sidor om kanalen som tittar. Har sett små snuttar på FB som vänner har filmat och det var såååå fint.

Vår kommun har även marschaller tända i varje rondell och vid många trafikljus vilket alla som åker tidigt till jobbet tycker är helt fantastiskt, lyser verkligen upp denna mörka tid på året.

Lucia är verkligen en speciell dag på alla sätt så jag förstår att du saknar den dagen, framför allt när du varit med och sjungit och lussat själv. Hoppas du får se allt på SVT Play, jag ska också se det på play då jag inte vaknade i tid, vill se allt från början. Har på TV:n nu på 4:an och ska se deras firande också, brukar komma in ett Luciatåg och sjunga lite i studion

En jättestor luciakram skickar jag och önskar dig en fin dag

Äventyret framtiden said...

Det finns en särskilt kärlek i ordet sakna, det är ju kärlek eller hur? Det också! Här firar man inte heller Lucia, det är nog en sed som står Sverige allra närmast och den svenska befolkningen i Finland och naturligtvis på Åland.
Den sicilianska traditionen har blivit oerhört svensk.
Så fina minnen du bär med dig Annika och jag håller fullständigt med dig om att det är trams att barnen skulle bli skrämda av att ha publik där föräldrarna finns med. Ibland förstår jag ingenting alls av den här världen.

Luciakramar över havet, i stora mängder!

Dr Jo said...

Glad Lucia!
Detta är också min favorithögtid. Jag tyckte nog den var mysig när jag var mindre med men nu när jag är äldre uppskattar jag den enormt. Höjden av mys och ljus när man behöver det som mest. Jag gick igenom mammas bilder och oj va olika luciafirande man har haft. Med våra tjejer är det annorlunda. Vi var på en "ljusshow" förra året annars är det dåligt med just lucia. Jag tycker det är supertråkigt. Det är inte så många saker vi firar längre i Sverige så det känns extra tråkigt när dom få som finns försvinner. Sedan förstår jag att logistiken bakom säkert inte är enkel, men oj som det uppskattas. När jag tänker efter så är det ju enbart lucia som man faktiskt firar på någorlunda sätt såhär. Annars så firar man ju inte midsommar eller Sveriges nationaldag speciellt med specifika sånger. Nej jag tycker verkligen att man ska fira det! Alla får vara med och gör det till något mysig och fint.

Iallafall så firade barnen i skolan och förskolan så vi skickade iväg en glad lucia och en pepparkaksgumma imorse.

Men just högtider, låt oss få ha dom få som finns kvar. Något måste vi väl ändå hålla kvar i innan allt försvinner. Och jag sitter och tittar på Lucian nu på SVT play och den är jättefin!

Varma luciakramar från Johanna

Cari said...

Så fint med Lucia.

I morse ställde jag klockan och såg på SVT. Fint luciafirande.
Vi behöver ljuset dessa mörka dagar (nu utan snö).

Mamma C said...

Visst var det mysigt när ens barn var små och man var iväg på Luciatåg i skolan och på förskolan.
Vi fick små filmer igår på våra yngsta barnbarn som övade till Luciatåget de skulle ha idag på förskolan. Tror att föräldrarna får vara med där.
Såg en liten snutt av Luciatåget i morse på tv:n när jag var tillbaka från morgonrundan.
Kram Carin

Annika said...

Anna;
DET tycker jag också. Det är en fin känsla att ha, just den där varma saknaden. Så många fina minnen från förr. De är härliga att tänka på, och ta fram.
GRATTIS på förlovningsdagen! Så roligt och speciellt att ha den på själva luciadagen.
Lussevaka var jag aldrig med om, inte på det sättet att festa hela natten. Typ. Det var inte min grej, men jag kan tänka mig att ni som hade det tyckte det var jättekul. Det blir säkert också ett fint minne att bära med sig.

Ja, se lucia på Play. Jag ger den 3.5 i betyg.

Annika said...

Yvonne:
DET är just det, dagen är sååå speciell. Den är nästan mer ett tillstånd än en dag.
Så fin!

Det där med förskolor som inte bjuder in ... tycker det är så fel av dem. Vaddå blyga barn? Jag var också blyg som barn, jätteblyg ibland. Men det stärkte mig mkt att få vara med om sådant här som luciatåg, att stå på en scen etc.
Jag tror också att det är förskolorna som inte orkar ta tag i det. Men skyll då inte på att barn kan få trauman för det. För det får de inte!! Inte ens de allra blygaste.

MEN ÅÅÅÅ så fint det låter med luciatåget i Åkersberga. PÅ kanalen. Det måste vara en upplevelse att se det. Ska söka upp det på YT och se om det finns ngt där.
Vilen dröm att stå där och se på, och ännu härligare att få vara med i tåget.
Åkersberga FTW!!
SÅ mysigt och fint de gör för er. ÄLSKAR när de satsar pengar på sånt. Jag är säker på att det gagnar alla som ser det. Världen blir en bättre plats när det satsas på skönhet och mys i det allmänna rummet.

Jag tyckte SVTs var OK, inte det finaste de haft. Men ja, ok. För mkt instrumentalt och för lite av de trad sångerna. Men kören var jättefin!!
Miljön vacker. Men jag saknade ändå ngt.

Kramar i massor och glad lucia!!!

Annika said...

Karin;
Precis så, det är just det---kärlek.
Det är precis så.
Kärleken till en underbar tid, och till en dag jag bara har vackra minnen från. Jag har inga dåliga minnen övh från lucia. Så det är en dag att älska och ha med sig. Jag har den med mig i sinnet idag.
Jomen så är det, det är svenskar, ålänningar och finlandssvenskar (jag räknar in er där ibland) som verkligen vet hur det ska gå till. Men sen är det slut.
Det är bara vi som vet. Det är ganska vackert det också.

SÅ astramsigt att man skyller på att barnen kan ta skada av att sjunga för sina föräldrar på luciamorgon. Tycker nästan det är provocerande faktiskt.
Barn mår bra av lite sådana utmaningar, och om de absolut vill kan de ju gå till sina föräldrar. Jag säger bara en sak, lättja.

Kramar med massor av luciakänsla till dig idag!! VI vet hur det ska gå till.

Annika said...

Dr Jo:
OOO vad roligt att du också älskar den här dagen.
Den är ett tillstånd. Faktum är att jag känner av det nu när jag skriver här. Och jag har känt av det hela morgonen. Underbart.

VISST ska man fira det som firas kan. DET tycker jag med. Mår lite dåligt ibland när man säger att lucia håller på att försvinna, att ingen bryr sig. Jag tror inte på det riktigt heller.
Fira det som ska firas på riktigt. Det gör så många människor glada.

Fick ni föräldrar följa med till förskola och skola idag? Eller var det bara för barnen.
Alltså det var ju såååå kul att få uppträda inför föräldrar då vi var barn. Tycker det är så himla tråkigt att somliga ställen tagit bort det. Fel också.
Hoppas dina flickor hade det riktigt mysigt idag. HAR det mysigt, dagen är ju inte över.

Stora luciakramar till dig!!!

Annika said...

Cari;
En jättefin dag!!
Och det var fint från Kalmar även om jag har ivändningar, haha.
Men en jättefin och speciell dag är det.
Ja in med allt ljus!!

Annika said...

Carin:
FÖRSTÅR det, att det var urmysigt för er föräldrar att se barnen lussa.
Och jättekul för dem att få göra det för er.
VAD fint att dina barnbarns skolor ännu bjuder in föräldrar.
Och ja, luciamorgonen på SVT höll bra, fast visst har jag lite kritik också. hehe.
Kramar på luciadagen!!

Annika said...

Godmorgon från Västkusten! Jag saknar också ofta Lucia - eller iallafall så tänker jag på alla mina Luciafiranden back in the day. Förra året gick jag ju i Luciatåg här i San Diego - det var fint. I år kunde jag tyvärr inte eftersom jag var bortrest när det pågick. Den här morgonen ska jag göra lite extra kaffe, tända ett ljus, äta en pepparkaka och sätta på SVT play till frukost.

Ja, jag fattar inte riktigt hur de tänker ifråga om att barnen skulle bli rädda? Jag menar, visst ska man ge stöd till barn som känner sig osäkra inför främmande men det kan man ju göra genom att låta dom springa till nån bekant och få en kram om det blir jobbigt. Och i det stora hela, ju mer och tidigare barn lär sig ta plats, kommunicera med vuxna, göra saker de älskar och få stöd, desto bättre är det väl - det mår de bra av i framtiden. Så jag håller med dig.
Kram och glad lucia!
Annika

Elisabeth said...

Visst är det trams med förskolor som inte bjuder in föräldrar med hänvisning till att barnen blir rädda. Så oerhört fånigt. Barn mår, precis som du och andra skriver, bra av lite utmaningar. Jag var ett mycket försiktigt barn som inte var mycket för uppmärksamhet, men nog kunde jag ändå vara med i luciatåget på lekis trots att föräldrarna var där. Så det är verkligen bara fånigt att prata om att barnen skulle bli rädda.

Tror som Yvonne, att det snarare handlar om att det tar så mycket tid och energi att organisera det hela. Allt är så krångligt också - jag kan garantera att personalen inte ens får köpa in pepparkakor till eventuella föräldrar utan att först ha fått inköpet godkänt av rektorn. Och med lite otur råder inköpsstopp... Vi är ju trots allt inne i december.

Ser att du kommenterat att du har lite kritik mot SVT:s luciatåg. Det har jag också, haha. Själva luciatåget var fint, de sjöng bra och musiken var välvald. Men alltså, varför ska det vara så mycket annat?! Barn som sitter och sjunger, inte ens iklädda luciakläder?! Instrumentella inslag?! Solosång av en person som inte ens är med i luciatåget?! Kan det inte bara få vara ett traditionellt luciatåg?!

Gillade inte heller riktigt själva produktionen, tyckte att det var för mycket närbilder på Luciatåget och för mycket hattande runt med kameran. Jag vill ha mer bilder på hela tåget, inte på enskilda tärnor.

Mvh Gnällspiken ;-)

BP said...

Efter pandemin har Lucia nästan dött ut här. Tyvärr. Tänkte på den fina traditionen och blev väldigt förundrad att till exempel expediterna i olika affärer inte hade något glitter i håret. Det hade de alltid förut. Idag var det bara personalen på café gateau som hade en girland i håret.

Det där med föräldrar som inte är välkomna längre är bara löjligt. Tror att det är ett svepskäl för att skippa "luciatåg" för att inte trampa barn med annan religiös bakgrund på tårna. Lika fel det. Sedan var det ju en ifjol som tyckte att Lucia lika gärna kunde vara en pojke. Det gick inte ned så bra heller.

En sak och också saknar att lokaltidningen Mitti alltid la upp en annons med olika lucior, som invånarna i det olika förorterna kunde lägga sin röst på. Det är också borta.

Ibland undrar jag vad det är för fel på folk...

Channal said...

Hej Annika! Här har du en till som gillar Lucia! Så många minnen. Lucia på Kalmar slott var jättefint. Såg det i ottan. På Franks skola var det tvåorna (hans årgång) som var Luciatåget. Båda hans föräldrar och lillasyster var där och tittade. Ida berättade att de hade ordnat det så fint! Det var riktigt stämningsfullt! Precis som du säger, barn måste lära sig att uppträda och vara i grupp. Förstår inte problemet, TRAMS! Flera förskolor hade Luciafirande med föräldrar och vissa inte. På Almas förskola fick inga föräldrar vara med. På vår skola var det bara för skolan. Önskar dig en fin stund på SVTplay! KRAM Anna

Susjos said...

Lucia är fint, men tittade bara med ett öga på Lucia från Kalmar på play medans jag skrev julkort, tyckte det var sådär...men såg som sagt inte så mycket!
En dröm jag har haft är att nån gång få vara lucia och inte tärna eller pepparkaksgubbe som jag varit, hihi, men det är nog försent för mej att bli Lucia nu ;-)
Har fått foton på världens sötaste tomtenisse på förskolan idag, lilla Samuel, åh vad jag önskar att jag kunde lägga upp bilderna på honom i bloggen, men föräldrarna vill inte det tyvärr!
Kram!

Anne said...

Jag är precis som du väldig svag för Lucia och har så fina minnen av luciatåg och lussande under uppväxten, nästan exakt likadana minnen och upplevelser som dina. Minus LP-inspelningen då, hehe så poppis och bra var inte våra luciauppträdanden att de ledde till skivinspelning. Du lirade i en annan liga :)
Vilken kul grej för er annars, måste varit väldigt stort att liksom sjunga på egen skiva, wow!

Det där med batterier förresten som du skrev om som alltid provtestats och funkat men man kunde ge sig f-n på att det när det gällde krånglade det alltid för nån. Det var tider det.

Men du, vad är det där för trams med förskolopr och uppträdanden och ursäkterna man väljer att bortförklara det med. Håller som väntat 100% med dig. Det är trams. Jag var blyg som barn, såg du också skrev om det, visst var jag nervös och pirrig inför att sjunga och Luciatågen kändes stora men det var ju såå roligt och speciellt. Om något tror jag det är för de blygare barnen man ska göra såna här grejer, så de får öva. Stellas klass hade en teaterföreställning förra våren, hennes klass uppträdde i skolan och alla hade repliker. Stella var skitnervös men kom förstås inte undan (som det ska vara), hon fick välja en liten roll med få repliker men det skulle övas och repeteras och hör på den här: hon tyckte det var roligt!! Och när föreställningen visades för föräldrarna var hon så duktig och faktiskt väldigt stolt att hon gjort det. Vilken björntjänst man gjort henne (och de andra blyga barnen) om de fått som de ville och kunnat avstå, och man sagt "de blir rädda, de är så blyga och kan få det jobbigt så ingen föräldrapublik tillåts."
Iblland, nej förresten ofta, undrar jag vad för clown world världen blivit.
Rant over, lol.

Så du har kollat på årets SVT. Såg du skrev lite kryptiskt i en kommentar det höll men du hade kritik också. Nu vill jag ju veta, skriver du mer i torsdagens inlägg vad du tyckte? Jag hade alltför stressigt imorse med allt praktiskt så hann inte titta då, ska kolla på SVTs Lucia ikväll då det är mörkt och jag kan komma i stämning. Jag hoppas på traditionellt upplägg med precis allt det du skrev i inlägget du vill se i ett bra SVT-firande. Jag vill inte se nåt trams eller nymodighetrer som "förstör". Små kids kan få bidra och sjunga nåt gulligt, men det ska vara minimalt med sånt. Det mesta ska framföras av duktiga sångare, det ska vara kvalité och rejäla stämmor för musiken och sångerna i övrigt. Vill minnas det nåt år var en massa barnkörer, då menar jag riktigt små barn, som sjöng alltför mycket. Inte min grej.
Vill inte ha en massa konstigt "program" mellan sångerna heller utan det ska kännas vintrigt, juligt och väldigt mycket klassisk Lucia. Vill också ha sånger som "alltid" varit med, klassiska sånger och fokus på det. Visst, man kan ta in nåt nytt i sångväg också men tyngdpunkten ska vara på klassiska sånger.
Får se om SVT kan leverera i år, deras tuffaste kunder är kanske utlandssvenskarna....

Kram!

Annika said...

Annika:
Det verkar vara den Stora Saknardagen för många av oss lämnat Sverige.
DET är ju ganska intressant ändå. Men vi verkar alla ha så fina minnen av den dagen. Det är verkligen jättefint.
Just det, man saknar det man gjorde i barndomen.
KUL att du gått med i luciatåg nu på senare år också. Ser att de söker folk ibland här i DC till olika luciatåg, men jag tänker alltid att de är unga de söker, au pairer, studenter, unga nykomna svenska tjejer , barn till svenska föräldrar .. sånt .. det har aldrig slagit mig att ens söka. MEN kul att det är lite annat hos er. GILLAR!!

Jag gjorde exakt som du igår, gjorde kaffe, åt bullar och tände ljus framför SVT! FINT att kunna göra det.

VISST! Exakt så, om ett barn får stora skälvan på scenen kan hen springa till sin mamma eller pappa. Inget mer med det.
Men det stärker barnen att vara med, de ger dem förtroende och de visar att de KAN. DET betyder mkt för ett barn.
Här i US tycker jag det är bra att de lockar fram barnen tidigt i form av show and tell. Är det ngt barn som som inte lyssnar, eller säger ngt dumt så är lärarna snabba med att tala om att SÅ gör man inte. Det är jättebra. Det är min erfarenhet på skolorna sen också, att när en elev håller föredrag eller det redovisas DÅ lyssnar de andra och läraren är noga med att andra lyssnar.
BRA där. OK, nu snackar jag ett funkande och bra skolsystem, som där jag bor. US är stort och skolorna sviktar ju lite här och där. Men ja det vet ju du bättre än ngn annan.

Kram Annika och hoppas din lucia var jättefin!!!

Annika said...

Elisabeth;
Ja det är faktiskt bortom trams tom. Fattar det inte. Jag tror det är ren lättja, det är ju jobbigt att "ställa till" för personalen, och att öva luciasånger och allt det där.
Nej, jag köper det inte. Dessutom gör de ju bara barnen en björntjänst. Det gagnar även det mest ängsliga barn att stå och sjunga i en grupp.
Det stärker dem mycket.
Jag hoppas att detta inte är ny trend nu.

DU har säkert rätt i att det är en kostnadsfråga också, budget ska hållas och året är snart slut.
Så är det säkert också, ja. Hur sorgligt.

Hehe, visst är jag kritisk. Men med rätta tycker jag.
Absolut, det har visats mkt mkt sämre tåg genom åren på SVT. Detta var iaf godkänt. Men jag tycke precis som du, de behöver inte bryta tåget för att visa ngn julmarknad, och varför ska alltid ngn i en grupp på mindre barn sjunga falskt?
Och varför så mkt instrumentalt? Och ja, varför var inte gruppen med de smp flickorna klädda i lucialinnen. HAHA. gotta be kritisk ibland. Det är du och jag bra på, jag kan inte hejda mig själv. Men jag har höga krav också.

YESS, du har rätt. Jag gillade inte redigeringen heller. För många närbilder, för många bilder på Kalmar Slott mitt i en sång. Vackert och ståtligt slott, men visa oss tåget.

Ha, du och jag alltså ... phew :D

Annika said...

BP:
DET får de ändra på. IN med lucia i det allmänna rummet igen!
Precis, förr hade ju alla glitter i håret på lucia. Även killarna.
Och som du säger, på stan och överallt.
TUR iaf att ngn på Gateau hade lite glitter.

Yup, yup ...
Preach BP, Preach ... Jag tror som du.
Det är farligt att bli så PK att man liksom sopar undan de egna trad för att ngt barn skulle bli sårat. Det blir det ju inte, tvärtom. De tycker garanterat det är jättekul att delta i ngt sådant. Tror det är de på kommunen som är ängsligast, jag tror nämligen inte att de av annan "tro" och barkgrund misstycker det allra minsta.
Det bidrar bara till mångfalden att delta i det som landet har som sina trad. Jag menar, vart man än kommer i världen.
Jaja, jag skulle kunna skriva sååååå mkt mer om detta. Men avstår. Bäst så.

Så här, jag tror att skönhetstävlingen vad gäller lucia är borta. Därav har den försvunnit från tidningarna också. Minns att ngn veckotidning hade utröstning till Sveriges Lucia förr. De n snyggaste och blondaste vann alltid. Personligen tycker jag det är bra att den aspekten är borta.
Men en kille som lucia i ett större tåg ... nu kommer konservativa jag fram igen, MEN NEJ!!! VILL inte se det i ett större tåg. På dagis, mindre tåg etc HEEELT ok. Men i större sammanhang, i större tåg---spare me, please ...

Jag undrar också vad det är för fel på folk, hahaha!!!

Annika said...

Anna:
Bara bästa dagen eller hur!!
Hela dagen var så rolig och spännande och FIN!!!
ÄLSKAR att alla får komma och titta på Franks skola. Kan tänka mig att det var URGULLIGT!!
Jo visst är det trams när föräldrarna inte får komma pga att det närmast skulle traumatisera barnen. DET är ren BS.
Stor kram till dig!!

Annika said...

Susjos:
Lucia från Kalmar lämnade en del att önska, ja. Håller med dig där.
Fick inte heller vara lucia, förutom hemma.
Det var alltid den blondaste som fick vara lucia. Jag fick nöja mig med tärnrollen hela uppväxten, haha.
Nu är vi nog för gamla, ja- HAHA.

TACK för mailet. BEDÅRANDE!!!
ÅÅÅÅ fasiken såååå söt.

Kramar!!!

Annika said...

Anne:
Välkommen tillbaka! DU har varit SAKNAD!!
Så glad att ha dig här igen.


TÄNK ändå så många av oss som bor här och håller lucia så högt.
DET betyder ngt, det. Vi har alla liknande och innerliga minnen av den dagen. Jag tycker det är jättefint!

Vi hade en så driven lärare på vår skola, och han såg väl potentialen hos oss. PLUS att han nötte in stämmor och sång på allra bästa sätt.
Sedan råkade han känna en ljudtekniker och så blev det ett par inspelningar. Kvaliteten skulle inte hålla idag, jag är säker på det. SÅ proffsigt var det inte, tror inte det iaf. SÅÅÅÅ länge sedan jag lyssnade på de skivorna. HAR ingen av de skivorna här ens en gång.

Gud ja, batterierna i de där tärnljusen ... fast man bytt till en nytt så kunde man ge sig den på att det inte skulle funka när det skulle till. GAAAHH!!
Minns du hur man brukade stoppa ljuset i munnen och blåsa upp kinderna. HAHA!!

YUP, det är trams av högsta nivå. Har följt debatten främst på Dagens Nyheter. Det är så töntigt att det är sjukt.
Tror att Elisabeth ovan har en poäng i att budgeten kanske inte räcker för pepparkakor, kaffe, saft etc så här i slutet oxå året i vissa kommuner.
Men ja, att skylla på att det skulle skrämma somliga barn ... spare me ...
DET är ju tvärtom, det stärker dem!! OM de står i grupp och sjunger, föräldrarna i publiken så är det en trygg miljö. Dessutom är det nyttigt att utmana sådana rädslor.
Det håller jag skolorna här högt för, att de alltid uppmuntrar individen och att de övriga i klassen ska visa respekt. Ja även för den som stammar av rädsla och är livrädd när den ska tala inför grupp. Men är det gjort så har det stärkt eleven. Show and tell från koltåldern FTW.
Samma med luciatåg, de alla flesta unga rdärhemma älskar dem och om ngn börjar gråta får de gå till en föräldrar. DET är inte värre än så. Nästa år har barnen nog växt till sig lite och vill försöka igen.

Jag var superblyg som liten, men det var ändå med stor spänning och pirr som jag gick med i luciatåg. Jag hade inte velat missa den upplevelsen för allt i världen.
Efteråt hade man ju som en rush i kroppen och kändes SÅÅÅ bra och SÅÅÅ roligt.

EXAKT som för Stella, vilken björntjänst de gjort henne, och de andra barnen som inte ville, om hon sluppit vara med.
NU stärktes hon istället. Hon blev stolt och glad.
Heja, heja.
Mkt bra gjort!! You go Stella!!

Som sagt, vad är det med folk? OCH varför är det så mesigt?

Ja, jag har sett SVTs lucia.
Har kritik att komma med, hehe. Tyckte inte det höll hela vägen. Har en punkt om det idag som du nu säkert redan läst.
Nyfiken på om du håller med mig?

Precis som du är jag STOCKKONSERVATIV då det kommer till detta. HAHA. Håller med dig i allt.
För mig skulle det kunna få vara Adolf Fredrik och dess likar varje år. För mig skulle de gärna kunna vara norr om Daläven varje år också så att snö nog finnes.
Det ska vara urjuligt och inget ska bryta tåget. Inget.
HA, rant over här med.

Så glad att ha dig här igen.
Kramar!!