Tuesday, December 19, 2023

My weekend, and my Monday, in bullets.




Good morning!!


Did The Third of Advent treat you all well?
As one lights the third candle one realizes that—indeed— it is almost Christmas.


As I am writing this, on December 18, I am thinking about the following ...


* My Dad’s been gone for a year …

18 of December marks the anniversary of my dad’s (papps) death. A year has passed.
It is kind of hard to believe that. He’s always so present in my mind. I talk to him every day. I can hear his voice in my head.

As I came down to the kitchen this morning there was a photo lying in the shmack middle of the floor. It was a pic of my dad and Karolina on our way to Finland the summer of 2021. It felt like a sign from my dad, said picture on the middle of the floor.
It made me happy.
YES, I know I read too much into things here. I realize that it just fell from the fridge (where I have it on display), I know. But I see it the way I want to see it. So. There.

Right now, as I am writing this post, I have a framed picture of my dad in front of me + the picture of my dad and Karolina on the ferryboat (the floor pic).
Special times. Special bonds.

My papp passed on the Fourth of Advent last year. This year the Fourth of Advent takes place on Christmas Eve. However, I believe that The Fourth of Advent will forever remind me of my papp’s passing.

A candle will burn the entire day here at my house in his memory.




*  And a good party it was.

We held our Christmas party here on Saturday night.
So fun to go full force with these kind of parties again. A lot of work goes into throwing a big party, of course. 

Peter and I decked ourselves out. I do realize that I am turning into one of those ladies I laughed at for so long when I was younger.
Here I am-- 57 years old-- turning into one of my laughing stocks of the past.
That being said, never say never, kids. You may end up being exactly the person you once laughed at. HAHA!!


 

The Swedish gals at the party, Susanna, Anna, Monica and myself.  Sara and Lotta are in Sweden for the holidays.


* Rain and more rain …

Snow? Here?
NAH!
Try rain en masse instead. SO much rain. And so mild. Yea, 52F (12C) and pouring rain.
Where’s the damn snow they promised us. HAHA- I KNOW, snow is rare here in December. We’ll usually get our snow in Januari and February (if we get any at all).

It’ll get colder starting today, I am all here for it.
And now, I’ll be heading out to the grocery store. Time to shop for the Christmas foods I will bring on Christmas Eve. I am curing a salmon, time to get the fish, freeze it for a couple of days and then start the curing process. LOVE cured salmon sooo much.  Then I’ll get brussel sprouts, beets (for the beet salad, ingredients for the meat balls and more.

** I have already made the first batch of meatballs, and my GOD are they good!!! Lots of white pepper, allspice (kryddpeppar), a bit of honey and a bit of mustard are the secrets.


* 31 years already!

Yesterday marked Peter’s and mine civil wedding anniversary.
Thirty one years have passed since we stood in front of the Justice of Peace at Fairfax Museum
That was the day I suggested we get married in front of The Confederate Flag! Yes, yes people, I had no idea what it stood for back then. Believe me!
I only looked at said flag as this nice, old fashioned American flag. Peter’s parents (our witnesses) turned pale--  OH no, Annika nooo you can not get married in front of THAT flag!
HAHA, of course we could not! HA! I had no idea back then what stigma that flag is carrying.

But alas, I have been married to my Peter for a long time. However we never, ever observe the 18 of December as our wedding date. No, we always observe it on the Third of July (the day we got married in Bromma Church in Sweden).
The Civil Ceremony was solely for the purpose of getting my Green Card. And I got said Green Card in less than three months. I think it takes a lot longer today. I also got permanent status right away.
When you get a GC today, thru marriage, you are on parole for two years until you can get your permanent one. All of that changed after 9/11.  Everything got so much more complicated after that infamous day.






All right, that was my weekend, and my Monday, in bullets.


I hope you all are doing good this Christmas week.

20 comments:

Äventyret framtiden said...

Stort Grattis till 31 års dagen och visst är ni ju för kul i era jultröjor 31 år senare. Fint att ni bjuder på er så härligt och glatt!
Jag blir varm i hjärtat av att se er båda men också väldigt varm av hälsningen du fick av din pappa.
Sånt hände mig också, händer mig också, riktigt påtagligt ibland. Den som inte har varit med om det tror förstås inte på det men huvudsaken är att man själv vet.
Vi borde vara mera öppna med den här typen av händelser, känslor och liknande men tillika förstår jag att folk inte vill vara det för att de inte blir trodda utan småfånig-kallade.
Nu för tiden ger jag fullständigt den i det, jag vet vad jag har varit med om och jag står stadigt på jorden. Ofta får jag veta några veckor i förväg om vad som kommer att hända också. Och det händer.
Jag känner flera som har varit med om liknande...

Jadå, nu har jag nästan allt på plats, sillen är inlagd, fisken som ska gravas och rökas i frysen, köttbullarna färdiga, julskinkan i saltlag etc...

Ha en fin tisdag Annika!
Varm kram!

Yvonne said...

Tänk att det redan gått 1 år sedan din pappa gick bort, helt otroligt vad tiden går fort och kanske ville han ge dig en hälsning så här i juletid gm fotot som trillat ner. Jag tror inte alla människor kan känna sånt, inte jag iaf, men vissa har nog en mer utvecklad sida för sånt.

Tjusigt värdpar i jultröjor, lite kul att att göra så. När vi firade jul med min syster och bror och deras familjer hade alltid männen en julslips på sig som var ny för året och det var lika kul varje år att se dem så.

Ert julväder verkar vara som här, snön har i stort sett regnat bort och det har varit mörkt blött och dimmigt och så klart störningar i trafiken då det frusit på under natten och blivit halt på morgonen/förmiddagen. Ser ut som vi får en grön jul i år och jag bara hoppas plusgraderna fortsätter så det inte blir dåligt väglag i jultrafiken. Dottern m fam åker på em den 22 från Malmö med bil och kommer hit sent på kvällen så den dagen får det merän gärna vara toppenväder så jag slipper oroa mig för mycket. Är sååå skönt när alla är på plats här hemma.

Grattis till 31 år som gifta, en ovanlig företelse i dagens läge, finns väl inte många i varje skolklass som inte har skilda föräldrar. Tråkigt, men, men.

Så söta ni var på ert amerikanska bröllop och jag skulle nog fira dagen både vinter och sommar, man ska fira allt man kan, hi hi.

Ha en jättefin tisdag säger jag och skickar många kramar

Anna i Portugal said...

Grattis till era 31 år! Att ha två bröllopsdagar är ju toppen, mer fest och firande! Vilket fint tecken från din pappa, så klart är det tufft när årsdagen kommer och att du dessutom har två dagar som du kommer förknippa starkt med honom. Fina minnen hjälper inte alla dagar. *kramar om*

Monica said...

Så fint foto på din pappa och Karolina, hans ansikte säger så mycket. Ett helt livs erfarenheter. Så fint att du har det. Så vackert minne.
Fin fest också och roligt att klä sig lite färgglatt och kul.
Och fina bröllopsfoton! Tittat tillbaka på många år på foton här, så mycket man varit med om och nästan glömt. Och så vackra vi var😊har jag också glömt. Och vilka fina kläder vi hade och så snyggt allt.
Så väldigt kul att klä upp sig lite nu också och titta tillbaka på det med sen.

Här har snön regnat bort, tyckte det var skönt faktiskt men ska komma oväder igen före jul. Det får gärna vara början till vår i januari, kan bero på att i Stockholmsområdet och även lika runt Uppsala har solen försvunnit. Inte så mörkt på 120 år sägs det. Man blir väldigt trött. Och mycket dämpar ju också som världen är och här i landet är.

Ska bli gott med julbord och lite extra läckerheter och vackra blommor och färger piggar upp.

Önskar dig och er en fin och vacker julhelg.

Mamma C said...

Jag skulle också tagit kortet som ett tecken från din pappa. Så fint.
Grattis till era 31 år med. Och vilka fina kort på er.
Har också tänkt som du ibland, att man gör saker som man aldrig i hela sitt liv skulle tro man skulle göra. För så gammal kommer man aldrig bli 🙈. Men som du skrev. Man ska aldrig säga aldrig.
Kram Carin

Annika said...

Karin:
TACK!
Ja nu är vi här, 31 år senare.
OCH jag har blivit en jultant, en sån som jag skrattade åt när jag var yngre. SÅ kan det gå!
HAHA!

Alltså det är lite lustigt det där med häktningen från min papp. Peter var i köket innan jag kom ner, han åt frukost och fixade. Han gick sen upp på kontoret. Nej, inget foto hade legat på golvet då han kom ner. Jag kom ner i köket kanske 20 minuter efter att P gått upp på sitt kontor. DÅ låg det där, bara sådär mitt på golvet och när jag vände på det såg jag vilket foto det var. Direkt tänkte jag att det var ett tecken, en hälsning. OCH jag mådde så bra av det!!
Härligt Karin, jag vet att du och jag tycker lika om sånt här. Jag vet också att du har varit med om händelser som man inte riktigt kan förklara. OCH vi behöver inte kunna förklara allt. Jag tror att det är jättebra att ha ett öppet sinne för sådant här.
ÅÅÅ så du är lite klärvojoant också. INTRESSANT!!!!!
Spännande.

Härligt Karin, det mesta fixat och klart! Underbart.
Kramar!!!

Annika said...

Yvonne:
Ja ett år, jag tycker det här året har gått så vanvettigt fort. Fattar det inte.
Med fotot var det nog jag som så gärna önskade att det skulle vara så. Det gjorde mig glad.
Tror iofs att jag är ganska öppen för just sådant här.

HAHA, tack ja!
Nej, för 10 år sen hade jag inte klätt mig så här på min julfest, inte ens för fem år sen. Men nu? WHY not. haha.
Kommer att ha den där tröjan på mig senare i jul också. HAHA.

Knepigt väder hos er med.
Just det där eländet när ni haft så mkt snö, sen smälter den och fryser på. USCH och fy så otrevligt det är.
Jag hoppas också att det ska vara bra väglag den 22 när de reser. Ingen lätt resdag på det hela taget. Hur länge stannar de?
KUL för er alla att fira ihop!

TACK Yvonne.
Klart vi borde fira den 18 dec också. Vet inte varför vi inte gör det. Jag gillar ju att fira allt.
Får fasiken ändra på det.
Du har rätt, det är lång tid detta. Men du klår oss!

Kramar i massor till dig!!!

Annika said...

Anna:
TACK Anna! Ja två bröllopsdagar har vi. Lite ovanligt och kul.
Tecknet från min pappa ja ... jag tar det som ett sådant, en hälsning.
Jo, så kommer det att bli, jag kommer att tänka lika mkt på hans död nästa söndag. Och alla fjärde advent i framtiden. Samt den 18.
He picked a day ... haha.
Kramar till dig!

Annika said...

Monica:
HEj igen!
SÅ roligt att du kommit tillbaka! Blir glad!!
Ja, min fina pappa!
Det var lite kul att klä sig så här, och absolut inte den stil hag brukar köra. Jag menar, jultröja och julbrorch, hahaha.
Men där ser man, jag blir den lilla tant jag en gång skrattade åt.
OCH ja, den dagen för 31 år sen ... så unga och så fina. What happened? Nu är vi 31 år äldre i jultröjor.
HAHA!
Nej, men det är kul.

Ja ert väder ... int kul.
Inte när det håller på sådär, först en massa snö och iskyla, sen 7 grader varmt och allt töar bort. Sen fryser det på och blir galen ishalka. Såg på min app att ni får kallt till jul, och snö också.
DET får inte vi.
Ja det är ju så mörkt då ingen snö lyser upp. Vinterns baksida är absolut halkan och slasket. USCH och fy.

Monica, njut julen. Jag skriver ett par dagar till. Titta såååå gärna in!!
Kramar till dig! Kul att ha dig här igen!!

Annika said...

Carin:
TACK Carin, ja jag tog det som ett tecken och hälsning. Fotot låg inte på golvet då Peter lämnade köket, ca 20 min innan jag kom ner.
Tack ja, 31 år. Oroligt det med.
OCH visst är det så, man ska aldrig säga aldrig ... nu blev jag den jultant jag skrattat åt.
Vi ändrar oss verkligen genom livet.
Stor kram till dig!!

Channal said...

Hallå Annika! Grattis! Så vackra tillsammans ni är, du och Peter! Så ni är gifta med varandra vid två tillfällen. Två bröllopsdagar... men det räcker att fira en på sommaren. Tänk, den 18 december på er borgerliga vigsel gick din pappa bort! Åren går fort! Förstår att fjärde advent alltid kommer ha en speciell betydelse för dig, alltid! Jag fattar inte att i september var det sju år sedan min pappa gick bort och nu i januari tre år sedan mamma somnade in. Våra föräldrar finns alltid med oss. Pappa hjälpte mig att fickparkera häromdagen. Han stod framför bilden och visade hur jag skulle ratta ratten. Att bilden på din pappa och Karolina låg på golvet var inte bara en tillfällighet. Det finns en Anna dimension som vi inte kan se.

Kul att festen blev så lyckad! Värt bestyret! Ni är så fina i er juloutfit! LOVE IT! Härligt och få bli äldre och dessa sig som man vill!

KRAMAR Anna

Brysselkakan said...

Förstår att det är mycket tankar på din pappa nu. Julen kommer nog alltid kännas lite extra för dig. Och det är ju ok!

Var och handlade det mesta av julmaten idag men måste en runda till på torsdag eller fredag (det lär var knökat med folk...) för allt fanns inte och vissa saker behöver vara färskare än köpta idag.

Och grattis på er ena bröllopsdag! Vi har bara en men det blir 35 år i vår!
När man ser de där fotona av sig från då inser man hur ung man var, jag var 20 när vi gifte oss.

Härligt att festen blev bra!

BP said...

Vilka roliga selfies och groupies! Love it! Så fina Peter och du är idag och för över 30 år sedan. Ni har då inte åldrats mycket kan jag säga. Å Karolina och din pappa - en så fin bild.

Sedan hoppas jag att Peter inte var enda kille på er fest utan att tjejerna hade sina respektive med sig - hahaha:-)

Undrar hur många recept det finns för köttbullar... Har aldrig sett honung som ingrediens. Kul att testa! Med "cure salmon" antar jag att du menar "grava laxen". Eloge att du gör det själv. Det har jag aldrig gjort heller. Jag ÄLSKAR gravad och även rimmad lax.

Pernilla said...

Grattis på er bröllopsdag!
Snygg tröja du hade på festen 😉😁, det är ju kul att gå all in ibland.

Ja årsdagar är tuffa när man mist nära och kära, det ryms både sorg o glädje i dem tycker jag. Sorg över att de inte är här med oss och glädjen över ens fina minnen av dem.

Susjos said...

Grattis på er bröllopsdag, så fina foton du lägger ut på er, både då och nu!
Och varma kramar till dej på din pappas årsdag, visst kan man tänka att det var något visst med att du hittade fotot på golvet framför dej på din pappa <3

Kryddpeppar i julköttbullarna har jag också, honung låter smaskigt också!
Jag har haft fullt upp med att vara barnvakt i två dagar och "glömt bort" lite att julen är på gång denna vecka, men maten kommer till dörren den 22/12, och ska ju jobba på självaste julaftonnatten...och dagarna därpå :-)
Ha det gott!
Varm Kram!

Annika said...

Channal:
TACK, ja det gjorde vi. Först en borgelig vigsel för mitt GCs skull och sedan ett "riktigt" bröllop i Sverige 93.
Jag vet, det var den dagen vi gifte oss som också blev min pappas dödsdag. Så konstigt det är.
Både den 18 dec och den fjärde advent kommer att påminna mig om detta. Alltid.

Anna, jag håller med ... jag tror att föräldrar vakar över sina barn. SOM din pappa, det var ett fint tecken. Du Såg hans hjälp vid en svår parkering. SÅÅÅ himla fint.
Och absolut, det finns en annan division vi inte ser och inte behöver förklara. Det är gott att veta det.

Tack igen, Anna, jag har blivit den tant jag en gång skrattade åt.

KRAMAR i massor!!

Annika said...

Brysselkakan:
SÅ är det, det blir för alltid 18 dec och fjärde advent som kommer att kännas.

Jag måste också ut igen, köpa dill och annat som är mer färskbetonat.
Somligt måste man vänta med, så är det. Vi får trängas lite till, phew ...

TACK, ja det är konstigt med tiden. Och hur den verkligen äter på oss.
Men det är livet. Damn floskel, haha.

Ha det bäst!!

Annika said...

BP.
VAD snäll du är!!!
TACK!!!
Visst var det lite speciellt att just den bilden låg på golvet när jag kom ner ... Det satte tonen för hela dagen. Blev glad.

HAHA, joooo Peter hade en massa män här. Valde att bara lägga ut två bilder, haha.

JADU, säger detsamma, hur många recept på köttbullar finnes det inte? MASSOR.
Just det, jag gravar laxen. Urlätt, BP!! Alltså på riktigt är det galet lätt. OCH GOTT!!!

Annika said...

Pernilla:
TACK!!
HAHA, det är den första jultröja jag äger. Men nu är jag en av "dem". En av de tanter som har, haha.
Ja det är lite kul att tönta sig.

SÅ sant med årsdagar. De innehåller alla möjliga känslor.

Hoppas allt är bra med dig!

Annika said...

Sus:
Awww, tack snälla du!
Tänkte att det var ett tecken gott som något annat när fotot låg upp och ner på golvet och jag jag vände på det och såg att det var just det fotot. Det satte tonen för hela min dag.

Kryddpeppar i köttbullar är så himla gott. Tar bara en matsked honung eller så, det var Ernst som tipsade om det. Men det funkar så bra.

Ser ju att du haft så mysigt med Samuel. Så smart att beställa hem maten till jul. DET tycker jag är såååå klokt.
Och ja, du ska jobba. Jag hoppas på lunga nätter, och nätter då ni ska kunna få fira i personalen också.

Kramar i massor!!!