Friday, December 15, 2023

I julhimlen!




Fredag!


Återigen. 
Decemberfredag som grädde på moset. Att julen står för dörren är en underdrift.


OCH här hos mig ska vi minsann FROSSA i julen idag. 
I lördags for Peter och jag till närbelägna Lucketts här i Northern Virginia. Lucketts ligger en halvtimme med bil från vårt hus. I Lucketts finns The Old Lucketts Store, och där finns också The Holiday House samt en marknad som äger rum utomhus.

Jag har besökt Lucketts i juletid under flera års tid. Det har blivit något av en tradition att åka dit. Det är jul i varje vrå där. Bokstavligen.
För en julälskare är det rena, rama drömmen att gå omkring där. Det är en blanding mellan julmarknad, loppis, vintage och design.


Till det hus som kallas The Holiday House krävs att man har biljetter, och de biljetterna skaffade jag ivrigt redan i september då de släpptes.
I övrigt kan man besöka Old Lucketts Store när man vill samt att besöka den marknad som äger rum utomhus, till detta behövs inga biljetter.


Men nog snackat. För nu, nu blir det BOMB!!




OCH nu avslutar jag bomben med dessa skridskor!



TACK för att du hängde med via denna bildsvit av foton!  Hoppas att du tyckte det var lite kul iallafall.  


Med detta önskar jag dig en fin tredje advent.
Peter och jag ska ha julfest imorgon, och det innebär en hel del jobb så nu avslutar jag.


Ha det bäst!!

33 comments:

Channal said...

OMG! Annika vilken dröm för oss julälskare! Tröttnade inte! Vill ha mer! Tack för att du tog mig med! Så mysigt och fint. Kändes mer som en gammeldagsjul. Så mycket fint! Blev extra svag av det rosa rummet med polkagrisar.

Kul med julfest! Önskar dig och Peter en jättefin helg! KRAMAR Anna

Yvonne said...

Åh, vilket ställe, skulle merän gärna spendera en dag där. Problemet skulle vara att kunna välja vad man skulle köpa när det finns så mycket fint att välja på. Så maffiga granar med sååå mycket pynt på, riktigt snyggt! Förstår att du åker dit varje år, skulle jag också göra om jag hade möjlighet.

Så treligt med julfest, hoppas ni får en härlig helg, och bara några dagar kvar till julafton.

Tusen tack för en härlig promenad bland alla julsaker, en jättebra början på denna fredagen.

Kramar!

Äventyret framtiden said...

Det är alltid lika kul att följa med er till de tre julhusen. Där skulle jag också trivas!
Ha en fin julfest, jag håller på att förbereda en för 37 personer, tillsammans med en väninna. Imorgon blir det av...

Julkramar i mängder kommer över havet till dig!

Cari said...

Vilket ställe. Så fantastiskt mycket jul.
Är allt julaffär hela året?

Önskar dig och Peter en fin helg och en härlig julfest.

Anonymous said...

Vilka fantastiska granar! Undrar varför amerikanerna är så förtjust i ordet Noël? Tror du också har något med det hemma hos dig? För länge sen fick jag en väggbonad med det franska ordet för Jul hemsytt som applikation av en amerikansk arbetskollega. Har den fortfarande och den kommer upp varje år. Under frankrikeåren också men där fick man förklara för franska grannar och vänner varför man inte satt prickarna över e:et som det ska vara och att ordet bara används ensamt. När det heter Joyeux Noël. Det blir ungefär som att bara skriva Christmas eller Jul. Fransmännen är nästan lika tokiga i julen som ni i USA och deras blomstermarknader svämmar fullkomligt över fullt i klass med det du visar. Nästan! Jättekul att se!

Monet said...

Skrev Monet ovan

Mamma C said...

Vilket ställe 😲 du måste ha varit i sjunde himlen när du gick där.
Många vackra dekorerade granar var det med.
Ha en fin och skön helg nu. och en fin och mysig tredje advent.
Kram Carin

Dr Jo said...

Hejsan,

Oj vilka affärer! Roligt koncept och vilka fina saker det fanns!
Hur kommer det sig att det krävs biljetter till the Holiday House, för att det är litet och väldigt populärt? Oavsett så såg det väldigt härligt och stämningsfullt ut.
Hehe vilken söt hund. Älskar hundar men en Newfie är lite förstor för mig :) Men gosiga är dom. Min dumma förkylning verkar äntligen släppa. Hoppas att er fest blir lyckad!!
Juliga kramar Johanna

Anonymous said...

OMG! Maffigt! Skulle lätt kunna spendera hela dagen där. Alldeles alldeles underbart. Synd bara att man måste köpa biljetter för att få tillträde till huset. Och köpa dem så tidigt…redan i september…
Det ser varmt ut hos er…här har äntligen solen vågat sig fram.
Kul med julfest.
Ha en fin helg!
Kramar, Lisa

Brysselkakan said...

Så mycket jul på ett ställe! Jag skulle blivit trött på allt rätt fort men det verkar inte du blivit! Det rosa rummet var finast tror jag.
Ha nu så kul på er fest!

BP said...

Hahaha! Den affären minns jag från ifjol. En riktig värsting för en "X-mas lover" som dig. Och om jag undrade vad den andra butiken som du visade bilder från gör med alla julsaker som inte säljs, så vågar jag knappt tänka vad den här affären gör med överblivna produkter.

Trodde först att hunden var uppstoppad där den satt bredvid renarna, men den levde alltså - hahaha:-)

Hoppas ni har en riktigt trevlig julfest imorgon och jag önskar er också en trevlig tredje advent!

Anne said...

Åååh, vilken plats. Det här hade jag älskat. Fantastiskt kunna besöka, underbart bara se bilderna. Nog bäst om man sätter en budget före man går dit, för annars har jag känslan det kan dra iväg rejält. Jag hittade massor av saker på dina bilder bara som jag gärna köpt. Det är nästan en sjukdom det här, med begäret efter julpynt och julsaker. Christmas compulsory syndrome eller nåt, haha.

En sån här underbar plats kan dock förstöras om det är packat med folk, du vet vad jag menar. Men jag förmodar att med biljettsystemet så blir det aldrig överfullt på det där tröttsamma sättet utan känns lagom? Via dina bilder får jag intrycket det är just så, inte alltför mycket folk. Så säkert smart med biljettsystemet.

Jag gillade allting på dina bilder, alla rum och hus. Det enda jag nog inte riktigt går igång på är det rosa rummet, kul att se jaa!! Men jag instämmer med det du skrev om att rosa inte riktigt går ihop med jul för mig heller.

Jag är inte en hundperson alls, är till och med rädd för hundar men en newfie tycker till och med jag om, de är såå fina och lugna.

Så julfest vankas imorgon, mycket greja med men också roligt så därmed önskar jag dig trevlig helg och riktigt mysig julfest imorgon! Tack för turen till Lucketts, det var så roligt hänga med. Du skrev butiken är öppen året runt, så även om man inte kan få "hela paketet" som ni fick nu när det är säsong, så kan man alltså besöka delar av verksamhet och shoppa julsaker...

Kram!
Ps apropå det du frågade i förra kommentaren, gårdagens inlägg om jag känner nån som fortfarande har stark hemlängtan efter många år här. Nä, det gör jag inte. Nästan alla verkar tids nog landa och komma att älska båda sina länder. Förutom ett undantag. Kvinnan svensk, gift med amerikan. Bodde i USA flera år, etablerade sig bra vad gäller socialt och ett aktivt liv här och ville verkligen att det skulle fungera. Hennes attityd och inställning var det inget fel på. Av det jag såg, så verkade hon anpassat sig väldigt bra, trivas och rotat sig. Hon åkte också hem ofta på långa besök (hennes barn var då yngre så det gick) och verkade ha en bra balans och ynnesten kunna vara i Sverige varje år.

Tydligen var livet inte så bra som det såg ut på ytan, vad gäller hennes trivsel här. För hon meddealde att hon skulle provflytta med barnen till Sverige, mannen bli kvar, de skulle pendla (lite tufft mellan USA-Sverige). Nu har många år gått (8?), hon blev kvar i Sverige, barnen är stora och jag tror hon separerat från sin make.
Jag kan se hur barnen flyger till USA ibland ensamma, på lov och så, så har tagit fär givet hon och mannen inte har den sortens relation mer, då de inte verkar träffas och leva ihop. Hon lever i alla fall på heltid i Sverige och gjort så i väldigt många år. En relation där den ena bor i Sverige och den andra här, jag kan inte se hur det långsiktigt fungerar, hur mycket man än vill men någon måste flytta...och trivas med det. Vad händer när den ena verkligen försökt, gett det en ärlig chans under många år men även då känner det inte går? Mycket tufft.

Susjos said...

Jösses! Snacka om julbombning! Jätteläckert, absolut! Förstår att du njöt som sjutton! Liknar min njutning när jag hamnar i Nusnäs bland alla dalahästar!

New foundlandhundar, sååå fina! Minns när jag jobbade på min fasters hundpensionat som 16-åring och skulle gå ut med den en stor Newfie, gick in till min faster och frågade ska verkligen lilla jag gå ut med den där stora hunden? Jag var lite rädd ska jag erkänna. Ja, det ska du sa hon, så sagt och gjort...världens största och snällaste hund gick jag ut med, fick nästan släpa henne runt minns jag! SÅ goo!!!
Ha en fin helg!
KRAM

Anna i Portugal said...

En perfekt plats för dig förstår jag! Jag älskar ju också jul och julpynt, men de där granarna var lite too much för mig :) Det gäller i och för sig de flesta inredningsaffärer jag går in i, det är för mycket, så jag ser inte grejerna. Trist att jag inte kan selektera ut det jag vill ha. Men å andra sidan så kanske det är lika bra, har ju inte plats för en massa prylar ändå i vårt lilla hus :) Ha en trevlig julfest och fortsättning på helgen! Kram

Elisabeth said...

Det där är verkligen ett riktigt julparadis! Förstår att du vill besöka platsen varje år, för det finns så mycket fint, och hela miljön ser dessutom trevlig och genomtänkt ut. Gillade anteckningsböckerna med de roliga texterna på framsidan. Jag borde ha en sådan märkt "Mina övertänkta tankar", för den skulle ju passa mig, som du vet. ;-D

Newfoundland-hundar är verkligen så söta, och snälla. Familjen som ägde en häst jag var medryttare på i 15-årsåldern hade just en sådan, och genomsnällare hund fick man nog leta efter. Hon älskade alla människor och kärleken var helt klart besvarad. Ägarna brukade säga att hon var av rasen brunbjörn, vilket var rätt träffande med tanke på storlek och utseende.

Och på tal om din svar på min kommentar till förra inlägget: Du har helt rätt; det är verkligen en rikedom att få ta del av dessa ungdomars upplevelser och bakgrund. Även om många av dem nu bott en ganska stor del av sina liv i Sverige (eller är födda här) är det ändå annorlunda jämfört med ungdomar som har "helsvensk" bakgrund.

Anonymous said...

Oj vilka ställen! Svårt att inte köpa för mkt antar jag? Tror inte vi har något här hemma som överhuvudtaget kan jämföras med detta.
Hoppas julfesten blev riktigt lyckad. Här hemma har vi alla 3 legat i soffan, kollat film o försökt vila våra kroppar efter dagens slit och inför morgondagens...
Kram från Anette

Annika said...

Channal!
Eller hUR!!
Bästa möjliga för oss som ÄLSKAR julen!!!
SÅÅÅ glad att jag inte bombade för mycket! Jag hade över 150 bilder med mig hem, haha.
Ja, det är en gammaldags känsla där. Det är det verkligen.
Rosa rummet för dig alltså, hihi. Jomen det är lite gulligt.
Kramar i massor!!!

Annika said...

Yvonne:
JAAA!! Du hade älskat stället!! Man kan verkligen gå där timme ut och timme in.
Visst är alla granar så imponerande!! Man förstår att de måste börja väldigt tidigt med detta.
Tror dessutom att de tapetserar om varenda jul.

Julfesten gick fint!!

OCH hoppas att din helg var jättebra! TACK igen för dina fina ord!!!

Kramar!!

Annika said...

Karin:
TACK för att du hängde med till de tre husen. De är väldigt speciella allihopa. Mkt fint där.
37!! Jag hade tio färre än du, vi blev 27.
Men det var väldigt trevligt och lyckat. Skönt då man rott det i hamn.

Stora julkramar till dig denna julvecka.

Annika said...

Cari:
TACK för att du hängde med!
Visst är det ljuvligt underbart.
Nej, de byter hela tiden. Nästa stora grej de har är Alla Hjärtans Dag. Men då är det som de kallar för The Holiday House stängt. Men de två andra är öppna plus marknad. De håller igång hela året därute.
TACK kära Cari, julfesten gick fint.

Annika said...

Monet:
Hej!! Välkommen tillbaka!!
SÅ länge sen jag såg dig här, Monet! HOPPAS att flytten gick bra. Jag vet ju hur jobbigt det är att flytta. Nu hoppas jag att ni trivs bra på Svalnäs!
Jadu, jag vet inte varför just Noel blivit så stort här? Kan inte svara på det. Det finns säkert någon förklaring.
Vad trevligt med din bonad som du tar fram. OCH ja, jag kan tänka mig att de där prickarna är mkt viktiga i sammanhanget. Jag kan verkligen ingen franska alls. men kan vet hur fel det kan bli. Och såklart att det första ordet saknas. Men vi kör ju ibland med bara JUL på bonader och ljusstakar också, så det kanske funkar ändå?
Tack för förklaringen, Monet.
Hoppas allt är väl och att du är redo för julen.
TACK för att du hängde med på färden!

Annika said...

Carin:
KUL att du hängde med!!
Ja jag gillar verkligen granarna med de olika färgerna i varje rum.
Hoppas din helg var riktigt fin.
Kramar!

Annika said...

Dr Jo,
Visst är det härligt juligt.
I början, för många år sedan, då jag började gå dit så behövdes inga biljetter till det huset. Men allt har blivit så poppis så de har börjat med biljetter. Det var proppat nog som det var iaf. NU såg jag att de kör utan biljetter i dagarna när de säljer ut det de kan. De stänger på onsdag, tror jag.
Mkt tar nog designern, eööger ägarna, hem igen. Om du tittar noga ser du att det står initialer på alla prislappar. Så det är säljarna som får sin del av allt de säljer.
Jag har lite svårt för hundar överlag, haha. MEN newfies är min stora svaghet ändå.
SÅ glad att din förkylning släpper nu. Den låter onekligen som den jag hade.
KRAMAR

Annika said...

Lisa:
Tack, och visst är det maffigt!! Huset är otroligt!!
Förr behövs man inte biljetter, men de senaste fem åren har de behövts. Ja de släpper dem i sept. Omåttligt poppis. Tror de säljer slut snabbt.
Men de har lite mer koll på massorna då, och det är trångt ändå. Mouserande vin, egg nog etc ingår i priset för den som vill.
Så härligt med solen.
Det var nog runt 8 grader då vi var där, tror jag.
Kramar

Annika said...

Brysselkakan:
Nej du, inte tröttnar jag inte. Jag kan gå hur länge som helst i princip.
Haha.
Rosa rummet är gulligt, men personligen tycker jag inte om rosa på julen. DOCK det är jättefint därinne o det rummet. Absolut!
Ha det så fint!

Annika said...

BP:
Fast i fjol var jag inte där, haha. MEN föregående år, JA!!! Fick inga biljetter i fjol.
Men ja, du har rätt det är ett eldorado för en sådan som jag, älskar det!!
Vet du, i det här fallet tror jag att det går tillbaka till sina säljare. Om du tittar på prislapparna ser du att det står initialer på dem. Det är säljarens. Det som inte säljs går tillbaka till dess säljare. Sen kommer det säkert tillbaka nästa jul, somligt av det.
Jag vet också att de nu i dagarna har rea på 20% därute innan de stänger huset för säsongen.

Newfien lever! SÅÅÅÅ söt!! OCH så gudomligt snäll alltså. Gud vilken hund.

Hoppas din helg var fin!!

Annika said...

Anne:
Ja, det är verkligen en julälskares DRÖM!! Ett drömland för julgalningar.
Så är det, det gäller att ha is i magen där. FÖR man vill slut ha allt.
Då gäller det att tänka på det man redan har hemma. Inget är billigt heller.
Men en drrrrrööööömmmm är det. CCS, ja det är verkligen ett syndrom, haha!!!
Det var mkt folk, speciellt i The Holiday House, det trots biljetter. Men jag vågar inte ens tänka på hur det varit utan biljetter.
Tycker dock de är magstarka eftesom de numera tar 20 per biljett. Visst, man får då mousserande vin och egg nog med makers mark (tror du får ta så mkt du vill, men vem gör det mitt på dagen?).
Förr var det bara att gå in där, men numera är det då biljetter. Nu vet jag att de rear 20% i dagarna på allt. De stänger snart the THH för i år.

Du är som jag, rosa är ingen julfärg. Det rummet var stort också, men inte min grej. Alls.

OCH igen (ummm hur lika är vi egentligen? HAHAHAHA. Love it) jag är också rädd för hundar. Kan gå över på andra sidan gatan tom ibland på mina morgonrundor när jag möter vissa hundar som är ute. Men just newfies är sååååååå gulliga och fina. OCH denna var ju som en leksak, han bara lufsade på, följde sin matte och satt så snällt och poserade. Världens finaste hund.
Men för stora att ha i ett hus nästan, klumpiga och fäller mkt. Fast tänk dig, ett äkta gosedjur. DÖÖÖÖR!!!!

Julfesten, mkt jobb med den. Men det blev bra. Fast gissa om jag och P var trötta igår. GÄÄÄÄSP!!!

Lucketts, ja de kör året runt. Men THH är bara öppet på julen. I övrigt byter de nog ut en del, alltså tar bort julen. Nästa stora grej är Alla Hjärtans Dag och sen har de vårmarknad och sommarmarknad. TROR inte de har höstmarknad. Antar att de preppar för hårt på julen då för att hinna.
Men året runt kan man gå i de andra två husen, köpa design och vintage. Men jag har aldrig varit där annat än i juletid. Ska fasiken åka dit vid Valentine tror jag.

Tack för svar!
Ja, jag tror också att de allra flesta landar i tillvaron.
Jag hade också en svensk kompis som flyttade hem härifrån efter 7 år, tror jag. Maken kvar.
Tror aldrig hon riktigt gillade att bo här, och det kan ha varit så att hon överförde det på de tre barnen också. Minns hur kritisk hon var då de var små. tror de hörde det och att det färgade dem. Maken amris, men även han mkt kritisk. Det var lite jobbigt att lyssna på ibland för mig.
Men nu bor de hemma sedan länge. Maken var kvar i US i flera år efter att de flyttat hem. Vad jag vet är de gifta än idag, och han bor i Sverige nu efter sin pensionering.
Så ja, det händer absolut, Anne. Men de flesta gillar och ser sig sedan ha två hemländer, vilket ju är en rikedom. Tror också att sådant är förödande för ett äktenskap, även om det gick bra i kvinnans fall som jag känner. Men på det stora hela tror jag det är vanskligt som FAN att göra så.
Mycket tufft, tack och lov att ingen av oss har känt så, Anne.

Stora kramar från mig!!

Annika said...

Susjos:
Tack!
Ja det är en enda julorgie där. Kan tänka mig att du känner så då du kommer till Nusnäs och alla dalahästar. Jag skulle gilla det också!!

Newfies!! SÅÅÅÅ himla söta, och snälla!! De är ju jättestora! Fattar att du tvekade ju. Men ack och ooo så snälla och fina. Denna var som en leksakshund, bara lufsade med sin matte, satt där hon ville ha honom.
Bara ÅÅÅÅÅ!!!!

Ha det så gott!!
KRAMAR!!

Annika said...

Anna:
Yes, en perfekt plats för mig, hihi!!
Men du har rätt, det är en massa grejer!! Det finns så mkt att det kan bli "sensory overload".
Förstår vad du menar, även om jag tycker det är sjunde himlen :-D
Hoppas din helg var jättefin!
Kram från mig!

Annika said...

Elisabeth:
TACK, kul att du gillar detta.
Ja det är så fint där. Genomtänkt, snyggt, snyggt skyltat. Smak och stil och stämning.
Visst är anteckningsböckerna roliga, skrattade gott åt dem.
HAHA ja, det skulle passa oss bägge med den bok du föreslår, haha.

ÅÅÅ så du känner också till en newfie. De måste vara en av de snällaste hundar som finns, och största. Jag kan tro att alla älskade den newfien som du kände. De är ju som stora nallar. Som gosedjur. ÅÅÅÅ vill ha!! Fast vill jag det? Stora och klumpiga, och håriga. Men ändå ... ÅÅÅÅ.
Dyra också, kollade en renrasig kennel, 4,500 dollar för en valp. Men åååå ändå ...

Ja, jag tycker du har ett rikt yrke. Du får träffa så många "barn" av olika bakgrund, höra deras historier, finnas där för dem. Så fint.

Annika said...

Anette:
Tack Anette. SÅ stort ställe, och sååå mkt saker.
Nej, ni har mer julmarknader av olika slag. Visst, det är en fara med ett ställe som Lucketts, man kan göra av med mkt stålar, minst sagt. Inte billigaste stället i stan heller.
Jag kommer dock alltid hem med ngt.
Det blev en bra julfest, tack!
Och ni sliter och renoverar och är duktiga. Skicka mer bilder sen!!!
Kramar!!

http://kraka.moah.se said...

Jag är egentligen ingen älskare av varken marknader eller loppisar, men just den du visar med dina fantastiska bilder hade till och med kunnat falla mig i smaken.

Ha en fin dag, den sista före nyårsafton, och sedan ett Gott Nytt År!

Annika said...

Kraka:
SÅ roligt att se dig här igen.
VISST är det underbart i Lucketts. Älskar att åka dit!!

DET tråkiga, tråkiga och åter tråkiga är att jag inte kan kommentera din blogg. Alla kommentarer jag skriver hos dig försvinner i tomma intet.
Fattar inte, har försökt med både Safari och Chrome. Ska prova från min iPhone också.
Men jag vill att DU ska veta det!!! Jag vill kunna kommentera hos dig, det är inte roligt då det inte går :-(
Gott Nytt År till dig också!! HA det bäst!!