Tuesday, December 12, 2023

When it snows ...




Good morning, Tuesday folks!


I hope you have had a nice Second of Advent weekend.
Well, less than two weeks to Christmas. I am telling you, it’ll be over before we know it.


Peter and I had a very nice weekend.
On Friday, night a very dear friend came over for dinner.
Saturday, Peter and I went to my dream Christmas place around here, Lucketts. BUT, I will tell you all about that on Friday. I can already tell you that it’ll be a total explosion when it comes to pics. Lucketts is THE place to be if you are as in love with Christmas as I am.
Saturday night, our old and tried bestie Keith came over for dinner.


On the Second of Advent, it rained and rained and rained. It was mild as well, how does 63F (17C) sound?
Peter and I just did stuff around the house. In the evening, the weather turned very cold and windy.


And Monday morning we woke up to this!
Yes, the first snow of the season. It was pretty, and it also melted fast (of course it did). I enjoyed my morning walk, and I will show you pics from yesterday’s outing. I was a bit scared of slippery conditions, but it went well.


Come along!




The golf course close to my house.


I wish you all a very good Tuesday!

27 comments:

Från Glam till Damm said...

Godmorgon,

Så mysigt ändå med lite snö så här inför julen. Hoppas den får ligga kvar ett tag. Men så vackra lila bär. Sådana har jag aldrig sett förut.

Ha det gott och njut av allt som hör julen till.

Varm kram,

Anneli

Anna i Portugal said...

Snö är definitivt något som ökar julstämningen! Purple beautyberry, so cute! Kreativt ändå med skelettet, men nej, jag gillar inte heller.
Spelar ni golf?

Önskar dig en härlig dag! Kram

Yvonne said...

Ännu mera julstämning med snön, även om det är lite så blir det så vackert som dina bilder visar. Här töar snön bort och vi har haft några slaskiga, plaskiga dagar men idag är det -3 och såklart ren isbana när allt frusit på. Tror det är därför jag inte är någon fan av snö, det här fram och tillbaaka vädret.

December fortsätter i rasanade fart och det känns som den månaden går dubbelt så fort som de andra så det gäller att njuta varje dag.

Hoppas ni får behålla och kanske få lite mer snö till julhelgerna så att en vit jul är fakta.

Ha en fin tisdag och tack för promenaden i ditt vinterland säger jag och skickar en stor kram

Äventyret framtiden said...

Genast blev dagen ljusare när snön lyser upp, även om jag kan tänka mig att du får ta dig fram lite mera försiktigt en snörik dag efter regn. Halt?
Fina foton som alltid här hos dig Annika.
Absurd konst, skelett och tomte..ja, alla har vi vårt.

Ha en ljuvlig tisdag, ser framemot att få komma med dig på fredag.
Kramar över havet!

Channal said...

God morgon Annika! Ser fram emot fredagens inlägg med Lucketts!! Här ligger snön kvar, idag -3°, perfekt! Annars har det legat på nollan... är rädd att snön ska försvinna till jul! Vill så gärna ha en vit jul. På Andersdagen braskade det. De säger att då slaskar det till jul! Det får INTE stämma! Jag tycker om dina kvarter i Reston, gillar dina morgonpromenader med mobilkameran. Ser så fint och trevligt ut - Live, Work & Play! Lite som Krokek i Kolmården. KRAMAR Anna

Mamma C said...

Så kul att ni fått lite snö. Nu får vi hoppas på minus då så att den ligger kvar där med.
En mysig och trevlig helg har du haft med.
Fina bilder som vanligt på din morgonrunda.
Men bara byta skepnad på skelettet var inget jag gillade heller.
Ha en fin dag.
Kram Carin

Dr Jo said...

Hejsan,

Jag klarade mig inte, nu är jag superförkyld. Hoppas det går över på snabbast tid möjligt.
Va kul att ni fick snö. Hur var det nu, då hade den dära meterologen rätt eller? Anses detta vara en kall vinter för er? Eller var det specifikt att det skulle komma snö?
Vi hade en trevlig helg full med snö. Och ja nu är julafton nästan runt kröken. Gäller att avsluta allt jobb och få gjort det man inte hunnit med innan :P

Förresten vilken vuxenkalender har du varit extra nöjd med? Hade nog satsat på någon med skönhetsprodukter jag med om jag köpt någon. Finns en youtuber som heter Margareta Grääs. Förutom att fokusera på smink så köper hon just julkalendrar från olika skönhets/smink märke och öppnar dom innan dom säljs och recenserar dom. Lite kul koncept.

Kramar Johanna

Annika said...

Anneli:
Jättemysigt var det. MEN snön var borta innan eftermiddagen. SÅ det var ett kort besök. Hoppas på mer såklart.
De där lilla beautyberries är såååå fina.
Ha det bäst Anneli!!

Njut denna ljuvliga tid innan jul du också.

Kramar!!

Annika said...

Anna;
Det gör ju det. Det är det allra vackraste pyntet man kan få innan jul. Den försvann lika snabbt som den kom. Men jag hoppas givetvis på mera innan denna vinter är slut.
Gillar inte alls skelettet. Tycker bara de är lata som inte plockade ner det efter Halloween. Fattar att dieter ett mack då det väl är minst tre meter högt. Men isf tycker jag inte de borde riggat det heller.
Undrar om de klär det i hjärtan och rosetter till Alla Hjärtans Dag?
Nej, vi spelar inte golf.
Kramar!!

bettan said...

Underbara julkortsbilder. Så vackert och ljust det blir med snön.
Nu är vår snö i Lund helt borta. De flesta nyanser av grått går att se.
Din utomhusbänk är vacker året runt. Du dekorerar så fint under årstiderna.

KRAMAR!!

Annika said...

Yvonne:
Det är ju så härligt då det kommer innan jul. Och när det blir en sådan överraskning som det blev också.
Den försvann i ett nafs, men de har ju sagt att det ska bli en snöig vinter, hoppas på det.

Det värsta är när det blir som hos dig nu, slask och blask som sedan blir isbark. SÅÅÅÅ inte kul. USCH!!
Vintern är helt klart bättre i Norrland därifrån du kommer.
Här är den ju usel, det måste jag ändå säga. Det kommer och det går. Ligger aldrig kvar.

Eller hur, december fullkomligt vrålar fram!

Yvonne, ha det så bra därhemma. Massor med kramar till dig!!

Annika said...

Karin:
Ja, det är lustigt det där. Det syntes ju direkt i rummet att det snöat. Allt blir ljusare.
Det var lite läskigt att gå, men det var inte halt. Det var någon plusgrad så det var ingen fara. Men jag gick med försiktighet ändå.
TACK Karin, jag får passa på att fota medan det varar.
NU är allt ett minne blott med denna snö. Men en vacker frostig morgon är det.

Skelettet är en kvarleva från Halloween. Det är säkert tre meter högt. kanske högre.
FATTAR att det är jobbigt att ta ner det, men isf borde de heller aldrig riggat det. Tycker bara det ser KNÄPPT och fult ut.

Fredag blir en BOMB.

Kramar i massor till dig!!

Annika said...

Channal:
Jaaa!! Det är en juldröm och det blir en BOMB!!
Härligt att ni har minusgrader och skön snö!! YAY! Det är det bästa pyntet av alla innan jul.
YUP, jag vet ... när Anders braskar julen slaskar.
HOPPAS att ni får en vit jul! HOPPAS!! Vi lär inte få det, men det är OK.
TACK Anna, ja Reston är så fint. OCH jag älskar mina morgonrundor. Just det, det är slogan det ---Live, work, play. Och Krokek kan bli vänort!!
Stora kramar!!

Annika said...

Carin:
Det var så härligt att vakna till snön, och oväntat.
Snön är borta! Den försvann innan klockan slagit 12 igår.
MEN jag hoppas på mer sedan.
Nu är det en frostig morgon därute, vackert det med.
TACK Carin!! Det är alltid så fint och mysigt att fota rundorna.
Skelettet, ren lättja ju. Fattar att de tycker det är en PAIN att ta ner det. Men så skulle de heller aldrig satt upp det.
Vore jag granne med dem skulle jag vara svårt störd av det, hahaha. TUR att jag inte bor på den gatan.
Du med, ha det bäst!
Kramar!!

Annika said...

Dr Jo;
NÄÄÄÄJ!!! Det kanske är samma förkylning från helvetet som jag hade. HOPPAS INTE!! Otur att bli sjuk så här innan jul. MEN bättre vara sjuk NU än på julen.

Vi får väl se om Doug (Pretty BOY, haha) meteorologen får rätt. Han och alla andra i samma skrå har spått en hård vinter.
Den här snön försvann i en hast, den var borta på sex timmar. Men vi får se vad vintern i övrigt ger. Våra snöigaste månader brukar vara jan och feb. Det är sällan vi får snö i dec.
Det är frost nästan varje morgon, men plusgrader under dagarna så mkt som 12 grader och så. Normalt är väl fem grader varmt på vintern.

JA jösses, nu rusar tiden fram till jul. Läskigt ju!!

Kalender --- jag skulle inte rekommendera Body Shop iaf (det är jag det iofs). Men den är rätt tråkig.
Den roligste jag haft var Rituals. Den var så vacker också, som en julby med ljusslinga och allt.
Gillade Yankee Candle också. Sminkkalenderar vill jag inte ha, det skulle nog vara så mkt jag inte skulle vilja använda i dem.
Nej, den bästa jag haft är Rituals.
Ska kolla in YT, sånt är KUL!! TACK för tips.

Kramar!!!

Annika said...

Bettan;
TACK!! Men nu är det inget julkort längre. Snön borta på sex timmar.
Så nu ser det nog ut som i Lund här. Vi har en frostig morgon iofs, men den frosten försvinner ju snart.

TACK kära Bettan, gillar min bänk, ska plåta den en kväll och lägga ut. Du är så gullig.

Kramar från mig!!

Humlan said...

Visst är det fint med lite vinter och snö, men trist med slasket! Här slaskade det i går och frös i natt, så jag har hasat runt på skrovliga, isiga gångvägar i dag. Jag gjorde som de säger och gick som en pingvin, inte vet jag om det var därför, men jag höll mig på benen.

Jag vet inte hur mycket jag kommer att kunna läsa och skriva här de närmaste två månaderna, jag ska göra två ögonbehandlingar den här veckan och jag vet inte hur mycket jag kommer att kunna se, läsa eller använda dator. Det tar ca åtta veckor innan jag har nya glasögon med rätt slipning, så det kan bli en suddig jul. Men det är skönt att de kan åtgärda felen och att få det gjort nu.

Så hörs vi inte av innan, så önskar jag er en härlig jul!
Stora Kramar!

BP said...

Det var snabba ryck - från 17 plusgrader till snö. Snacka om klimatförändringar... eller nåt;-)
Här har det varit vinter sedan i början på november. Det var visst den tidigaste och kallaste vinter på minst tio år läste jag någonstans. Det blir inte bättre för det;-)

Keith said...

A nice, pleasant surprise to wake up to on Monday! After the awful all-day rain on Sunday. Sometimes I prefer snow to rain. Glad we got a taste of what may come this winter. That's if the weather people are correct.

Elisabeth said...

Era svängningar i vädret alltså, de är inte att leka med. Det är konstigt egentligen att naturen klarar det, men den är väl van. Förstår i alla fall att du gladdes så länge det varade, även om det bara var några timmar. Här har den lilla snö vi hade i princip försvunnit, även om det är kallt igen.

De lila bären är verkligen speciella! Har aldrig sett växten i fråga tidigare.

Ser redan nu fram emot bildbomben på fredag! :-)

Susjos said...

Snön lyser som sagt upp i vintermörkret, nu har vi tyvärr haft lite töväder, och snön är mer brun där jag bor, men det ska bli kallare igen...
Brevlådan med tomtarna och granriset är så fin ;-)
Och de lila små bären, så fina!
Fina foton du bjuder på !
Kram!

Annika said...

Humlan:
Allt borta nu, det blev noll och inget slask då det var så lite.
Men jag hoppas på mkt mer i vinter.
Men ja, slask och blask är vidrigt och ni får minsann er beskärda del av den varan. Det är så tråkigt då det snöar och sen blaskar bort, fryser på etc.

ALL lycka till nu, Humlan!!
Det kommer säkerligen att gå mkt bra och sen kommer du att se mkt bättre.
Läs och skriv sen då du KAN.
Ska tänka på dig.

GOD JUL och Gott Nytt År!

Stora kramar till dig!!!

Annika said...

BP:
Så kan det vara här på vintern. DET är sååååå schizofrent. Det har nog egentligen inget med klimatförändringar att göra. Vad jag har förstått har det alltid varit så då vi ligger i ngn konstig gränszon mellan norr och söder och så har bergen sitt med i det hela att göra. Det är en helt vetenskap. Men mycket schizofrent.
En juaftron var det 23 på morgonen och -5 på em.
Så ja ... sjukt ...Men inget som jag direkt tror har med klimatet att göra. Bor bara på ett konstigt ställe, haha.

OCH nu kommer väl er fina vinter att slaska bort. TRIST. Men ni har haft denna omgång länge. Mer lär komma.

Annika said...

Keith;
Loved it. So happy that I photographed all the beauty. I mean, it disappeared in 5 hours.
LETS hope all the weather people are right this winter, let the blizzards commence.

Annika said...

Elisabeth;
En mkt schizofren plats att bo på vintertid detta.
Det är helt onormalt med 17 grader, men ändå är det inte det ... ibland kan vi verkligen få sådana här konstiga värmeluckor på vintern. Men det är lite jobbigt då de kommer för man blir liksom lite konstig av det, haha.
Sen då snö följande morgon ... jajaja. Det varade fem timmar sen var allt borta.

Ja er snö borta nu, jag vet att du inte sörjer den. Hoppas det inte är halt heller (det är det värsta av allt).

Ja, de där purple beauty berries är så fina.

BOMB på fredag!! Kul att du ser fram emot den.

Annika said...

Sus:
Ja trist när det börjar bli noll och plusgrader. Ni som hade såååå fin vinter. Hoppas att det blir kallare igen och att snön får ligga kvar över jul!!!
Älskar brevlådan, om jag hade en sådan skulle jag dekorera så. Men min är bara ett fack bland många andra postfack på gatan.TACK för snälla ord.
KRAMAR!!

Anonymous said...

Hej. Så sött med julpyntade postlådor! Och dendär purple beautyberry är så fin också. Hur ser den ut sommartid månntro? Säkert vacker.
Lucketts kunde jag också ta en titt på. Härligt!
Glad jul! : Nina