Tuesday, December 05, 2023

I have found it again!




Good morning!

Hello Advent!
And help us all now, time flies way too fast!
I just want to enjoy this precious time before Christmas AS much as I can!


Peter and went shopping at a German grocery store this weekend. Said grocery store also sells a lot of Nordic foods. So, now I have a bunch of julmust (Swedish Christmas soda) here at home, I have Grebbestads ansjovis (spelt) and I have Abba's pickled herring.
And, some other little random stuff that got to come home with me. I am very thankful that I can find Nordic foods here and there. IKEA has none of this anymore, so there’s that (and that SUCKS). I also have an order in waiting from a Swedish store in Pennsylvania that is getting ready to be shipped. That order contains skumtomtar (Swedish x-mas candy) and some other goodies that I want/need for the season.


I have re-disovered my old camera, my Canon. Yes, the dslr that I used before the iPhone camera took over my life.
Yes, iPhones take super pics and they are always with you. BUT you cannot take all pics with a camera phone (and get decent results). I, for one, think it is hard to shoot ambiance pics with an iPhone. Well, you have to edit them afterwards (which is perfectly fine, of course) to get that cozy feeling in them.
So, I had a little run with my Canon this weekend. I had the most fun with my 50 mm lens. I am glad I have found my old love again. Yes, the iPhone camera is fantastic and I love the convenience. I am pretty good at taking pics with my iPhone (no bragging here, but I have learned some the tricks of the trade). But if you really want to have a blast, and take the cool photos, then it is Canon to the rescue. I’ll use both my cameras going forward, but Canon is not going to sit idle for long, so there!

I wish you a good Tuesday!

22 comments:

Yvonne said...

Ja, nu får man hoppas att tiden saktar in lite så man hinner njuta fullt ut. Tiden går alldeles för fort.

Jag har planerat att baka allt, steka köttbullar i god tid innan jul och så ska det bli. Julklappar är det bara våra tre barnbarn som ska ha och de ska jag beställa på nätet och slipper köa i affärer.

Tänk att ni har en tysk affär som säljer skanvinavisa varor, kul. IKEA kör väl bara sina egna märken nu för tiden. Nygårda julmust är väl ok, inte riktigt lika god som Apotekarnes tycer jag.

Tänk vilken skillnad det kan bli med en systemkamera mot för Iphone även om du tar helt fantastiska bilder med telefonen.

Nu ropar bröddegen på mig att det är dags att ta hand om den så jag avslutar och säger ha en fortsatt härlig december och njut av varje sekund.

Många kramar från ett kallt Åkersberga, just nu -10 grader, brrr!

Anna i Portugal said...

Här finns en "holländare-butik" i Lagos som också har svenska varor, som sirap, ostbågar och annat som en kan vilja ha ibland. Åh skumtomtar, mums!

Hurray - Canon is awake. Jag älskar mitt 35mm objektiv, som motsvarar 50mm i en fullformatkamera. Du har verkligen fått till de stämningsfulla bilderna riktigt bra!
Kram

Mamma C said...

Vilken tur att du får din julmust och lite annat smått och gott.
Jag åt skumtomtar i helgen, men de var nog inte superfärska. För de var lite sådär hårda på ytan.
Så fina bilder du tagit med din kamera. Min systemkamera ligger fint och bra fortfarande i garderoben 🙄😉.
Kram Carin

Pernilla said...

Bästa ansjovisen ju! 😉

BP said...

Vilka balla effekter:-) Bollarna i tredje bilden från slutet påminner om en (konstnärlig form) av IKEA:s bollhav. Det är mycket mera man kan göra med en systemkamera som man inte kan göra med iPhone. Men att släpa runt på kameran ute på hike är kanske inte så roligt.

Kul att du får tag på svenska specialiteter i närheten. Just julmat är ju speciellt:-)

Dr Jo said...

God morgon och glad advent!

Ja tiden verkligen swishar förbi så här "på slutet".
Det är härligt när man har sådana guldkorn där man kan få tillgodose vissa basala behov som Julmust. Tycker det är oerhört tråkigt att IKEA ändrat inriktning så. Antar att det handlar om vinst men oj va härligt det var när man kunde handla lite "hemma" fast man var långt borta.

Kul att återupptäcka kameror, det blir verkligen ett speciellt djupt av systemkameror.
Tack för supermysiga foton! Blev det några lussebullar? Eller spar du dig till lucia?
Här var förövrigt -18 imorse och -16 nu, kallt men väldigt fint.

Kalla snökramar från Johanna

Keith said...

Beautiful pictures! My dad says the same thing about a camera like your dslr and a phone camera. Sometimes there nothing like a regular camera to capture the mood.

Annika said...

Yvonne:
Precis, nu vill man liksom bara ankra tiden. Stoppa den. Vara i nuet.
Men tiden bara rusar fram.
Hjälp!!
Nätet så bra då det kommer till klappar. Jösses vad det underlättar.
Smart att laga så mkt mat du kan nu innan jul. Allt som man kan göra nu kommer man att tacka sig själv för sedan.

Jag är så glad för den tyska affären. Ikea går inte att lite på alls längre. Deras julmust är ju så fadd att jag inte ens fattar hur den får kallas must.
I Spanien har ni verklgei nrur som har så många svenska butiker som har det mesta.
Tycker också Apoternes är godast, lätt! MEN man får ta vad man får (inte IKEA då) och nöja sig med Grandpa Lundquist Christmas Soda, haha.

TACK fina Yvonne, sådana här bilder skulle jag inte kunna ta med min iPhone.
Den har sina begränsningar. Den är bra till mkt, mkt, mkt den kameran, men den kan inte göra allt.
Får köra dubbelt i fortsättningen.

DU med, fina Yvonne, ha en toppendag på alla de sätt!! De dina kommer tt glädja sig över allt du fixar och gör i jul.

Kramar!

Annika said...

ANNA:
Visst är det bra att vi kan få tag på sådana varor vi vill ha hemifrån ibland. Det är härligt..

OCH ja, Canon's out to play. DET är mkt tack vare dig!
Ja vad roliga de objektiven är att leka med.
TACK för beröm, det betyder mkt för mig!
Kramar!

Annika said...

Carin
Ja, det är roligt faktiskt, och jag är inte bortskämd med att hitta svenskt här. Det är så bra där du bor då ni jar så mkt svenskt "om knuten".
Skumtomtar älskar jag. Har en känsla att mina inte heller kommer att vara pinfärska ...
TACK Carin!! NU får du tar din systemkamera ut garderoben. Låt hen komma ut, haha.
Kramar!!

Annika said...

Pernilla:
BOOM, absolut!!

Annika said...

BP:
Tack!
Ja, det är mkt man kan göra med en systemkamera som är ägs omöjligt med en iPhone. Älskar bokeh-effekt som det kallas när det blir bollar av ljuspunkter. OCH ja, visst påminner det om IKEAs bollhav.
NEJ, jag kommer inte att ta med min stora kamera på vandring. Den är alltför tung för det. Orkar inte släpa på den. DÅ blir iPhone perfekt.

Glad att jg får tag på lite svennigt även här.
Och visst är svensk julmat speciellt, och ngt man vlll äta till jul var man än är.

Annika said...

Dr Jo:
Vad snabbt detta år gick!!
Det har ju vrålat iväg.
OCH ja, nu på slutet snurrar det ännu fortare. Jag vill ankra tiden ett tag nu.
Men det är bara att hänga med.

IKEA ja, när jag kom till USA sålde det såååå mkt, och allt var märkesvaror. HECK, en gång kunde jag tom köpa Veckorevyn där!!
De hade sill (Abbas), de hade äkta ansjovis, de hade SÅÅÅÅ mkt. OCH de hade riktig must. Inte deras egna fadda. DEN vägrar jag köpa.
Men det är ju så, det lönar sig inte förstås att de säljer en massa märkesvaror som några få svenskar i förskingring köper.

Det är det det blir, ett helt annat djup med systemkameror. Man har liksom mer frihet med dem.

Lussebullar, eftersom jag inte bakarfår jag förlita mig på mina svenska vänner som bakar goda sådana.
För sådana säljer de inte på den tyska affären.

MMM, din kyla. Me likey!

Kramar

Annika said...

Keith:
If you really want ambiance and depth in your pics, only a dslr will do.
You have a lot of freedom with them.
The mobile cams are great, but they are limited.
Your dad is right.

Channal said...

Hej Annika! Vilka läckra bilder du har tagit med din finkamera. Just närbilder... det blir mer fokus och sen det diffusa på det. Läckert! Haha vilken tur att det finns att få tag på skumtomtar, sill, julmust och ansjovis. Ingen jul utan det! Gillar Peter inlagd sill? Jag försöker lägga in tvåans växel... det går alldeles för fort!

Ha en skön vecka! KRAM Anna

Elisabeth said...

Vad roligt att du återupptäckt din Canon, för det är klart att den (med rätt person bakom kameran!) tar bättre bilder än mobilen. Du har verkligen fina bilder i det här inlägget, så stämningsfulla och med en skön känsla i.

Det är bra att du har den tyska affären, och att du kan beställa annat på nätet. Själv är jag glad för Lidl, där jag kan köpa Lebuchen (mjuka pepparkakor, ja de finns såklart hos dig också) och Stollen (tysk julkaka fylld med bland annat frukt och ofta även mandelmassa, dekorerad med florsocker). Förr i tiden - ja, det är riktigt länge sedan nu - innan Lidl, bakade mamma alltid Stollen till jul. Hon fick anpassa sig till lite tyska jultraditioner, haha, för någon Stollen hade hon aldrig sett innan hon träffade pappa. Stollen är rätt krångligt att baka, så hon blev glad när Lidl kom och det gick att köpa nämnda kaka. För advent och jul utan Stollen, nej det går ju inte! ;-D

PS. Fortfarande har fastighetsägaren inte lyckats fixa värmen. På arbetsrummet är det okej - vi har värmefläkt och ett oljeelement (!) - men i vissa salar är temperaturen lite väl låg. Man undrar när det ska fixas. Kommer något hända innan jul?! Fortsättning följer... DS.

Susjos said...

Kul att du hittade lite nordiska varor i den tyska butiken, och att skumtomtar är på väg! Min man har ätit jag vet inte hur många skumtomtar redan, haha!

Jättefina foton, så stämningsfulla!
Ha det gott!
KRAM

Äventyret framtiden said...

Juliga glittrande ljusfoton, härligt.
Sill hör till julen, här finns den inte men en god vän på Åland såg till att vi fick vad vi behöver och i helgen som kommer blir det mera inköp via en svensk kvinna som säljer svenska varor under två dagar nu inför jul.

Kramar över havet!

Annika said...

Anna:
TACK!
Med min bortglömda Canon som fått ligga och samla damm så länge, äntligen fick den komma fram igen.
OCh ja, man får verkligen ett helt annat djup i de bilderna.
ELLER hur, man måste få tag på de svenska måstena.
Peter gillar sill, det gör min kompis amerikanska make också (vi firar alltid julafton ihop).
Men Janssons tycker han väl är sådär.
Exakt, bäst försöka växla ner.
Kramar!!

Annika said...

Elisabeth:
TACK!!!
Ja det blir en annan känsla när man får leka mer med de bilder man tar. En mobil är ju begränsad, men bra är de ju i dagsläget. Men just djupet blir ett annat.
Glad att ha återupptäckt min gamla Canon igen, nu ska den få leka lite mer.

Tyska affären FTW!!
Ja, de säljer de där goda tjockaa pepparkakorna där, jag gillar dem mkt!! Speciellt pomeranssmaken.
Vi har Lidl här också, handlar där ibland.
Stollen ja, de sålde de. Men jag har sett dem på vanliga butiker också. Har köpt ngt gång, borde nog köpa igen. Älskar ju marzipan.

TYCKER synd om er på skolan.
Alltså va? Kan de inte bara greja det. Eleverna kan ju inte lära sig ngt då de sitter och fryser (vi vet ju hur mkt energi frysande tar), det är samma sak om det blir för varmt. Varför ska alltid skolorna (som är det viktigaste vi har samhället nästan) behöva stå tillbaka och få så dålig service. Gör mig förbannad.
Stollen är ju så kompakt. och jag kan tro att den INTE är lättbakad. TUR att dessa går att köpa på Lidl numera.
Tycker du om den kakan?

Annika said...

SusJos:
Somligt bara måste man ha till jul från det gamla landet.
DETTA är sådant, haha.
skumtomtar, om jag bott i Sverige hade jag säkert redan ätit lika många som din man, haha.
TACK för at du gillar mina foton!
Kramar!!

Annika said...

Karin:
TACK Karin, det är roligt att ha dammat av den gamla Canon igen. Nu ska den få jobba lite mer, för det är ju så roligt att fota med den.
Karin, vissa saker måste man bara ha från det gamla landet, sill är en sådan.
Kramar!!