Tuesday, January 23, 2024

It's a marshmallow world in the winter ...




Good morning Tuesday!


Ahhh, what a lovely and wintery weekend we have had here in the Mid-Atlantic.
I have enjoyed EVERY SINGLE moment of it.


Friday, we got our second snow storm in a week, and that storm dumped a fresh layer of snow on the already existing layer that we already had. 
Ahhh, there is nothing like newly fallen snow.


And that was a given. Peter and I were out driving in our Subaru Forester 4x4 later that day. IT was a damned challenge to do so. We were totally OK, but it was no picnic on the roads.



 


On our way home again.  The roads are not fun!  And, as I have told you all, we do not drive on winter tires during the winter.  Regular tires for all, all year long.



I took several walks on the golf course over the weekend and it was just so lovely.
And I did try some tricks with my iPhone. I follow a couple of talented iphone-photographers on Instagram and they come up with the coolest selfie ideas, so I just had to try some of them. Haha.


 

Peter and I out on the course trying yet another mode on Sunday.  Even though it was sunny it was BITTERLY cold and blustery.


So yeah, what a weekend for a winter lover as myself.




My deck on Saturday in the late afternoon.



From today, Tuesday, and on it will only get warmer.
All this lovely snow and ice will melt. I think it is so sad.
For guess what, on Friday it will be 68 F or 20 C. Plain sick and not OK. So we’re in for the big thaw. I am not here for it.
Bring the winter back, please. I’ve heard a rumor that February is supposed to be very cold and snowy. May that be true.


 


NINE hungry deer outside our house.  Just look at them!  I have a neighbor who's feeding them.  Not sure how if I like that.


Well, when you hear me go on like this y’all realize that I should move to a given winter climate. HAHA. Yet again, I love it here in Restonland.


 




OH well, it is what it is.


Have a good Tuesday!!

23 comments:

Yvonne said...

Wow, nu har ni verkligen fått snö i din del av världen också, så jag förstår du njuter och tar vara på snödagarna du också, ha, ha.

Vi åker hem på torsdag och jag hade önskat snöfritt, men det blir nog bara en önskedröm även om det ska töa hemma också.

Fantastiska vinterbilder du tagit och t om fångat rådjur på bild, men att mata dem som din granne gör, nja inte bra om de blir för tama heller. Så trist när de äter upp allt man planterat och sett fram emot ska sticka upp i vår. Länge sedan vi fick ha tulpaner ifred ute, man kommer ut så är knoppen uppäten och då blir det grrrrr.

Fortsätt njut av ditt vita landskap så länge det varar.

Stor kram

Anna i Portugal said...

Härligt med all snö för dig! Och så kul att du lekt med iphonen och motiv. Och att se canonen omkring din hals gör mig glad! Trist att allt smälter bort när ni väl fått det, förstår du känner så. Ha en go tisdag!

Cari said...

Så vackra vinterbilder. Du är duktig fotograf.
Och kul med tipsen om att fota med iPhone.

Annika said...

Yconne:
Eller hur!? Jag fick mitt lystmäte stillat, för NU. Men vill bara ha MER! HAHA.
Men aaahhh vilka fina vinterdagar vi har haft i över en veckas tid!

Verkar som det är tö överallt nu, när jag kollar Stockholmsvädret ser det ur som om det ligger på + i tio dagar framöver. HOPPAS det inte är för ishalt. DET är ju det vidrigaste som finns och min stora skräck.

Hjortarna alltså ... nej jag gillar INTE att hon matar dem. Hon lägger ut äpplen, morötter, selleri, jordnötter i sina skal och säker en massa annat. Tycker det är otrevligt nästan. Så vi har en parad av hjortar utanför huset i skymningen VARJE dag. OCH i gryningen. Sen kommer rävarna (har noll emot dem) också + tvättbjörnar (usch) och en massa fåglar. MEN säker kommer möss också, kanske tom råttor. Det är förbjudet att mata de vilda djuren, men det bryr sig inte min granne om.

Idag är det sista dagen av denna ljuvliga vinter. Sen är det det stora töandet.

Kramar!

Annika said...

Anna:
Tack kul att du gillar bilderna.
Det är kul att lära sig lite nya trick med mobilen. Som att köra ner den i snön och använda timer etc. Blir lite annorlunda.
Canon har jobbat JÄTTEMKT dessa dagar!! SÅ roligt. Men jag tror att det är dags för en ny DSLR, min är för gammal och jag tycker inte den tar så bra bilder längre. Min är från 2011, låter inte lastgammalt, men det är nog det ändå.

Kramar!

Annika said...

Cari:
TACK snälla Cari!!
Ja, det är riktigt bra att följa fotografer som är experter på hur man får till det med sin iPhone på insta. Utan dem hade jag aldrig kommit på att fota så här. Eller hur man går tillväga rent tekniskt för att få till det..

bettan said...

Så glad för din skull. Äntligen vinter. Vet att du njuter I fulla drag.
Helt galet att temperaturen skiftar som du beskriver.
Fy för den lede att mata djur så nära inpå era bostäder.
Jag blir provocerad och min "deer-hunter-instinkt" slår ut i full blom.

Kul foto du visar. Älskar den mjukrosa färgen på din mössa och halsduk.
Foton från ditt deck, där ser ut som du hyser stora gräddbakelser.

KRAMAR!!

Mamma C said...

Precis som i Sverige, först kommer det massa snö och sedan försvinner det lika fort igen. Får väl hålla tummarna för dig att februari blir kall som du läst.
Jag brukar kolla på tips och trix med mobilen med. Jag använder ju bara den när jag tar kort.
Alla dina bilder är jättefina som vanligt.
Kram Carin

Annika said...

Bettan:
MEN nu är det slut, nu börjar den stora upptiningen. Får vara glad över det som varit. Jag har verkligen varit lycklig under denna tid. Trivs så bra i den sortens väder.

Exakt, jag fattar inte att hon gör det, matar djuren. Det är väl en sak om hon bodde på landet. Men hon bor i en förort. Det är inte OK. Jag är inte alls förtjust i de här hjortarna.

Tack Bettan, ju äldre jag blir desto mer älskar jag rosa. Tycker att den färgen klär mig bra.
Blir jätteglad över att du gillar.
Decker är mer ön ballong som sakta pyses ut nu. Det fluffiga krymper.

TACK för fina ord!!
Kramar!!!

Annika said...

Carin:
SÅÅÅÅ tråkigt, jag hade så göra velat ha det så här nu februari ut. MEN ICKET!!!
Ja, det finns många på Insta som är så bra på trix på mobilen. Det är kul att ta efter dem, som dess selfies, inställningar etc.
Ner med telefonen i snön, det hade jag nog aldrig tänkt på själv, hihi.
Kramar!!

Sara i Barcelona said...

Jag måste säga att ert vinterväder nog skulle ha passat mig perfekt ur perspektivet att ni får några dagars snö och sen är det bra😁 Nysnö är vackert och gör sig väldigt bra på bild, mysigt foto på ert deck verkligen😊 Bilden på dig och Peter såg jag ju på IG, riktigt cool😊 Njut av det som finns kvar av vintervädret! Kram

Hannas krypin said...

Så härligt med all snö. Här har den istället töat bort. Trist tycker jag. Fördelen är ju att det inte blir några problem i trafiken.

Äventyret framtiden said...

Nu är du i ditt vinter esse! GRATTIS!Jag vet ju att du älskar vinter. Tack för kommentaren hos mig, jag lyckas inte få iväg min.
Har min telefon nu och det krånglar....

Kramar!

Äventyret framtiden said...

Mitt svar menar jag😊

Elisabeth said...

Kan tänka mig att du varit i ditt esse de här dagarna då ni ha haft snö! Hoppas, för din skull, att ryktet om februarivädret är sant, så att du kan få lite mer av ditt favoritvinterväder.

Här har snön börjat töa bort, till min STORA glädje. :-D Idag behövde jag inte ens ha olika skor till jobbet och på jobbet; så skönt att slippa släpa runt på extraskor. (Ja alltså, släpa och släpa... ;-) Så jobbigt är det förstås inte, men ändå skönt att slippa!)

Susjos said...

Ojoj, va mycket snö ni har fått, du och barnen gillar det ;-) Trist om allt ska töa bort nu. Vi har ju fått så otroligt mycket snö, nu har det börjat regna bort, det blir så mörkt ute då, men lättare att ta sig fram...om det inte blir halt!
Ha det gott!
Kram

BP said...

Såååå mycket snö ni har fått, betydligt mer än vi. Men vi har haft det "vita eländet" is tort sett hela tiden sedan den 5 november, så även om man diggar snö, så är man rätt trött på den vid det här laget.

Hoppas att ni inte får samma problem som vi har fått med storm regn och översvämningar när snön tinade bort. Nu är det vara en ishockeyrink kvar på parkeringsplatsen....

Första selfien är den bästa. Och "leken" med selfies/groupies är roligt. Skrattade gott när jag såg din granne med "the broom". Den skulle inte göra mycket nytta här;-) Men Harry Porter använde ju kvasten att flyga med så...;-)

Annika said...

Sara:
Så sant, nu kanske det inte blir mer för vår del. Jag får vara glad att det varade i tio dagar.
Det hade varit idealiskt för dig.
Tack, ja decket är så fint när det är snö. Och speciellt i vinterljuset framåt kvällen.
Nu är det slut på det roliga, väldigt blaskigt och töigt idag.
Kramar!!!

Annika said...

Hanna;
Well, exakt samma här. TÖ en masse.
Men det var fint medan det varade.

Annika said...

Karin:
Och nu är det över.
Tö, och sedan 21 grader på fredag.
I helgen kommer inget att finnas kvar. Lika bra att det smälter snabbt iofs när det ändå ska smälta.
Ingen fara med svarskommentar. Förstår att du har väldigt mkt att göra nu.
Kramar!!!

Annika said...

Elisabeth:
DET hoppas jag med. Början av februari blir mild. Men vi ska hoppas på bättring.
NU töar det med besked. I helgen kan jag lova att allt är borta, redan på fredag. Ja då får vi sjuka 21 grader.

HAHA, glad för din skull att det blir mer "Elisabeth-väder". Förstår så väl det där med skorna :-)

Annika said...

Susjos:
Tyvärr töar allt det vackra bort nu.
I helgen kommer det inte att finnas kvar alls. Lika bra, om det ändå ska töa så pass.
Halka, det är det läskigaste som finns. BÄST att det inte fryser på de närmaste dagarna hos oss två.
Kramar!

Annika said...

BP:
Fast du har hela februari kvar, och halva mars. Hehe.
Än är det mkt vinter kvar.
Ni har ju haft en idealisk vinter, i mitt tycke. Hellre det än 5 grader och grått.
Nu smälter snön snabbt här, och redan innan snöfallet var marken vattensjuk pga allt regn. Men so far so ...
Det kommer att smälta bort innan helgen, 21 grader på fredag.

JOOODÅÅÅ, hade ni haft den fluffiga, torra snö som vi fick i fredags hade den kvasten varit perfekt. Det var bara att sopa framsidan och snön försvann. Samma på bilarna. Så lätt, så torr.
Den ideala snön. En borde räckte för bilarna. OCH för att sopa med utanför ytterdörrarna.
Idag är det en annan femma, tung, blöt, tig snö. UÄCCKK!!

Ja det är kul att leka med selfies och tekniker.