Friday, January 05, 2024

Årskrönika, första halvåret 2023.




Hej fredagsmänniskor!


Nu har vi kommit till den tid på året då det blivit dags att sammanfatta det år som just gått.
Många äro de bloggare, och instagrammare, som nu gör bokslut över 2023.


Jag brukar dela upp min årskrönika i två inlägg, och det kommer jag att göra denna gång också. Idag ska vi ta oss en titt på vad som hände under fjolårets första sex månader.

Häng med på en omfattande vandring i bilder!


Januari!



OCH i slutet av januari blommade snödropparna.  Rekordtidigt.


Februari!




Tidiga prunusar blommar i  slutet av februari.  Peter och jag for in för att se dem på den intressanta kyrkogården Congressional Cemetery inne i Washington DC 



Mars!



Och på eftermiddagen den 30 mars var jag åter tillbaka i Reston igen.  OCH vilken kontrast för mig.  Jag kom från vinter mitt in i den skiraste vår med blommande körsbärsträd.  Hur det kändes? Alldeles underbart ...



April!






Och så var det babyshower för Abby och Ben!  De fick så många fina saker till sin lille babypojke som föddes den 17 juni.


Maj!





Bild från en av mina morgonpromenader på Lockout Mountain.  Ljuvliga PLATS!!  Jo, Peter och jag är fortfarande mycket sugna på flytt.  MEN innan dess måste vi provbo i Colorado en vinter.  Nu är vår plan att vi hyr en AirBnB i Colorado (Denverområdet) nästa vinter.


Så nalkas årets första helg detta nådens år.
Man sa tidigare i veckan att vi skulle få en massa snö under lördagen och söndagen. MEEEN, det har nu blivit nedgraderat till en regnstorm.
Kyligt lär det bli oavsett, temperaturen ska ligga runt nollan med ihållande regn. Minusgrader nattetid, som alltid.
Snö, får se om det blir något sådant denna vinter? Ja, det trots att meteorologerna i höstas sa att detta ska bli en snörik vinter. Säger som jag brukar, jag tror det då jag SER det. 
Imorgon kommer en bloggvän/instagramvän hit och hälsar på. Hon och hennes man är i USA under ett par veckor. Det ska bli kul att ses.


Med detta vill jag önska dig en fin och bra helg!!

24 comments:

Cari said...

Vilket intensivt och roligt första halvår.
Så kul att läsa din årskrönika. Vilka fina bilder. Häftigt att Instagram tipsade om dig. Det är du värd.

Yvonne said...

Så trevligt inlägg med din halva årskrönika, tänk så mycket som händer under ett halvt år, klokt av dig att titta tillbaka, det borde man absolut göra. Så vackra bilder och kul att Insta tipsade om dig, det är du verkligen värd med ditt fotografiska öga för allt vackert.

Så flyttplanerna är inte helt lagda på hyllan hör jag, många saker att tänka på innan beslut ska tas kan jag tänka mig.

Kul med en bloggkompis på besök.

Ha en jättefin helg och jag hoppas din önskan om snö går i uppfyllelse, hemma i Sverige är det nog många som önskar det motsatta när t om Skåne har fått hur mycket som helst.

Stor kram från mig

Anna i Portugal said...

Så roligt att se och läsa, jag har ju inte följt dig så länge så det var mycket nytt för mig. Älskar dina bilder på körsbärsblomningen och från hotellet i Ozark. Kul om ni hittar en ny plats att bo på så småningom, flytta är roligt tycker jag! Kram

Sara i Barcelona said...

Gomorron! Avslutade precis min årskrönika också, roligt att se tillbaka, för mig har 2023 varit ett år av läkning och återhämtning (efter cancer och kemoterapi) både psykiskt och fysiskt, men också så mycket livsglädje och tacksamhet <3 Colorado ser fantastiskt ut, spännande om ni bestämmer er för att flytta dit! Men ja, att testköra en vinter där kan nog vara klokt, kan tänka mig att det är ganska bistra vintrar där bitvis:D

Äventyret framtiden said...

Ljuvliga foton, som jag känner igen men som jag kan njuta av hur många gånger som helst. Vilken kontrast, från vinter till sommar nästan. Ja, jag är glad att jag bor där jag bor nu...även om jag gillar vinter också. Men det är skönt att bara ta på sig lätta kläder och gå rakt ut
Ditt första halva år var fint, stämningsfullt och äventyrligt.
Många kramar över havet!

Channal said...

God morgon Annika! Längtar till våren när jag ser dina bilder. Här har vi det kallt, soligt och vackert. Ska det vara vinter så föredrar jag den så här som vi har nu. OMG Ozarks, so beautiful! Colorado ser lite ut som Grand Canyon. Utsikten över Washington DC... så vackert med allt vatten runt staden. Påminner om Stockholm Norrköping. Ett fint år och en fin minnesstund för din pappa. Jag har precis fått ihop mina kollage för Halvårskoll.

Ha en fin dag! KRAMAR Anna

Mamma C said...

Så vackra bilder som du bjudit på under första halvan av året.
Verkligen kontraster från att komma från snökaos till en sprudlande vacker vår när du kom hem.
En fin minnesstund ni hade för er pappa med.
Och du och Peter har varit ute på några skojiga äventyr som vi har fått följa med på.
Ha en fin och skön helg nu.
Kram Carin

Annika said...

Cari:
Tack!!
Ja det hände en del ändå under det första halvåret.
SÅ kul att Insta plockade upp mig, och oväntat. I april fick jag sååå många likes, flera tusen på somliga inlägg. Men det på bilden var min nummer 1 bild på hela året.
Tack för att du gillade, Cari!!

Annika said...

Yvonne;
Tack!
Ja, det har ju blivit lite av tradition att göra dessa tillbakablickar. Bäst att dela upp i två inlägg.
Tack, ja det var verkligen kul när själva Insta lyfte min bild. Roligt, roligt.
Hela april hade jag likes galore. Otroligt. Ska bli kul att se om det händer igen.

Nej då, vi är fortfarande sugna på flytt. MEN vi måste provbo där en vinter först. Det är ett måste.
Så det blir ett äventyr det med nästa år. Vet inte om vi hyr bil därute då, eller om vi kör över landet. MEN det är vanskligt att göra det på vintern eftersom det kan bli enorma snöstormar, inte minst på prärien. Men även på andra ställen förstås.

Haha ja... hemma i Svedala är det nog måååånga som önskar barmark nu. Otrolig vinter där. OCH jag ät--givetvis---avis. HAHA!!

Tack för fin ord, Yvonne!!
Kramar och ha en finfin helg!!

Annika said...

Anna:
TACK!! Nej, det har du ju inte. Så det är nog en hel del nytt för dig, som Colorado tex.
Vi får se om det blir flytt, vi måste prova en vinter där först och se om vi pallar. Med det menar jag då bilkörning etc.
jag är en sådan "creature of habit" och slår mig gärna till ro, haha.
men vi får se.
Kramar och trevlig helg!

Annika said...

Sara:
HEJ Sara!! Såg ju din kommentar tidigare också, så roligt att ha dig här--VÄLKOMMEN!! Ska komma och läsa hos dig också.
OOOO no Sara, du har haft cancer ... Så jobbigt och hemskt. HOPPAS att du är på väg tillbaka nu.
Colorado är en vinterstat av rang, så det gäller att testa. OCH det är ju så bergigt där vi vill bo, så det måste helt enkelt provas på innan vi bestämmer ngt. Vi kommer att bo i the foot hills av bergen.
Sara, kommer och läser hos dig. KRAMAR från mig!!!

Annika said...

Karin:
TACK KARIN!!
Ja, otroliga kontraster blev det under årets första halvår. Minsann. Från nära nog vår här till det som var som midvinter i Sthlm. DET gillade jag.
Men sen var det lika ljuvligt att komma tillbaka till körsbären i slutet av mars.
Förstår att du nu njuter av din ö, Karin.
DET är ju mkt lättare på många sätt att bo i ett milt klimat. Det är nog lite ovanligare att man, som jag, vill till ett kallare.
Lite knäpp sådär.
Kramar!!!

Annika said...

Channal:
ÅÅÅÅ jag längtar till vintern, haha.
Men ja, förra vintern var mer eller mindre vår här. Skumt. Kändes inte helt rätt.
Jag säger, njut av er finfina vinter medan den varar. Vår blir det iaf inte på lääääänge än.
Just Garden of the Gods är lite annorlunda med sina röda klippor. Fler bilder från CO kommer i nästa vecka.
Allt väster om The Rockies i USA är bara så IN YOUR FACE annorlunda och vackert. Älskar den delen av USA.
Anna, kommer och kollar såklart. SÅ kul med dessa krönikor!!
KRAMAR!!!

Annika said...

Carin:
TACK så roligt att du gillar!
JAA, vilken kontrast det var att komma från VINTER, avisning av plan, is och snö till en körsbärsdal. Det var underbart.
Det hände mkt det första halvåret.
Carin, ha en jättefin helg!!

BP said...

Absolut fantastiska bilder som verkligen visar hur det ser ut just där och då. Bilden på Garden of the Gods är breathtaking.
Sedan är jag väldigt impad över att du kan namnen på de olika körsbärsträden.
Tycker det är en smart idé att testa Colorado en längre tid under vintern. Gissar att det är betydligt kallare med mera snö än vad det är i Reston.
Ja, om längtan efter snö blir för stark kan du ju alltid kommer till norra Sverige som just nu har en temperatur på över 40 minusgrader eller till Skåne som är totalt insnöad...
Ha nu en skön helg - utan sn;-)

Susjos said...

Vilka ljuvliga foton du bjuder på, så härligt att se, och vilka kontraster mellan Sverige och din del av USA under våren!
Ha en skön helg!
KRAM

http://kraka.moah.se said...

Så många fina bilder och en trevlig sammanställning av halva 2023. Får beklaga din förlust av din pappa.

Brysselkakan said...

När man gör sådana här återblickar, ja då inser man hur mycket som händer under ett år!
Och nog regnade det i går! Och snön, den mötte vi på vägen till Chambersburg, PA och här ligger det stora snödrivor längs vägarna och på gräsmattor men som tur är så är vägarna snöfria.

Annika said...

BP:
TACK!!
Ja Garden of the Gods var ngt alldeles EXTRA!! Bland det finaste jag sett. OCH vi var där så tidigt också, det gjorde sitt till. Det är proppfullt mitt på dagen.
Jo, jag är ju ganska intresserad av växter, träd etc så jag lär mig namnen på dem. Det ligger väl i blodet eftersom min pappa var trädgårsdmästare :-)
ABSOLUT, vi måste testa att bo i CO en vinter innan vi bestämmer oss för OM vi ska flytta härifrån. CO får ju mkt mer snö än vi, och det är berg och körningen är nog inte så "bara". Ska bli kul att testa nästa vinter.
GISSA om jag hade velat vara i Norrland när det var sådär svinkallt, jag hade gillat det mkt. Har ju en bror i Umeå och han klagade inte över det alls. Dt hade inte jag heller gjort, hihi.
Jag hade tyckt det varit sååå intressant.
No snow, just rain over the weekend.
Hoppas din helg var fin.

Annika said...

susjos:
TACK!
Ja visst var det kontraster där i slutet av mars. JÖSSES!
Hoppas din helg varit bra.
Kramar!!

Annika said...

Kraka:
Tusen tack, och jag är sååå ledsen att jag inte kan kommentera hos dig. Ska försöka via min mobil. Tror min dagar är för gammal faktiskt, såvida inte din blogg ligger under blogg.se portal för då vet jag att det är omöjligt för oss i utlandet.
Ja, min fine papp ja ... tänker på honom varje dag.
Kram och tack för att du läser.

Annika said...

Brysselkakan:
SÅ kul att ses, skriver om det imorgon här.
REGN i sinne. Helt sjukt.
Ja, snön inte så långt härifrån. GLAD att vägarna var bra.
:)

Elisabeth said...

Hade missat att du börjat blogga igen, men nu har jag läst båda dina inlägg och tittat på de fina bilderna.

Halvårskollen är alltid rolig, och som alltid slås jag av hur mycket du hinner med! Mina halvårskollar hade inte blivit alls lika innehållsrika, för jag gör inte så mycket, haha. Det blir mest bara jobb, studerande och promenader, men det är ju fint det också.

Annika said...

Elisabeth:
JOOO här är jag! Glad att du är tillbaka igen!!
TROR alla gånger att du får ihop lika mkt som jag ifall du börjar gå igenom dina arkiv. Säker på det.
Kul att ha dig här bland läsarna igen :-)