Friday, November 14, 2014

Veckans bilder och lite annat smått och gott!

Godmorgon fredag!

Alltid lika skönt och härligt då fredagen nalkas.

Det blir långhelg för mig nu. Jag kommer att ta lite bloggledigt på måndag eftersom vi åker ner till Elon imorgon. Vi kommer hem på måndag igen, framåt eftermiddagen.
Jag ser fram emot att komma ner till ett höstigt, vackert Elon!
Ni kan räkna med bildbomber här på bloggen sedan!
Ja, det är alltså förstaårseleverna på teaterskolan som ska bjuda på en liten föreställning.


TACK för alla fina kommentarer igår.
Det är skönt att veta att vi är MÅNGA som har problem med Safari på våra macar. Ärligt talat, det var riktigt skönt för mig att se att vi är så många i samma båt.  Jag trodde ju nästan också att något var fel på min dator, nu vet jag att det INTE är så.
Lösningen är att byta webbläsare, Chrome i mitt fall. Men många av er andra använder Firefox. Vi kan väl fastställa att allt nästan är bättre än Safari.


Instagram var det också upplysande att läsa om.
Det verkar vara en våg av "femme fatales" som invaderar instagram nu. Som sagt, det är bara att spärra och rapportera.
Spökföljare är ett annat gissel.
Men vi är många som delar den åsikten också. De flesta av oss är helt överens. TACK!

Fredagar  har kanske numera har blivit lite av dagen då jag visar upp några av de foton som jag tagit med min mobil under veckan som gått.
Jag fotograferar ju en hel del med "mobben" då jag är ute och går. Det är så enkelt att jag inte kan låta bli.
OCH när Canon inte är med så får iPhone agera kamera.
De här bilderna nedan är inte speciellt redigerade, om alls. Redigerar hårdast gör jag med det lilla foto som ska upp på instagram, haha!
Men, visa mig den fotograf som inte "meckar med sina bilder", tror inte den fotografen existerar.
Dimbilderna i detta inlägg är orörda. Dimma, det är det perfekta, naturliga filtret.
Eller, jag kan säga #nofilter
;-)



Låt oss ta en titt på veckans bilder...




När man tar till höger utanför mitt område ser det ut så här. Underbart vackert nu på hösten.  Älskar alla dessa blad!  Älskar prasslet, och älskar färgerna.  


OCH under höstnätter/morgnar bildas det gärna dis.  När solen går upp ser man de vackraste av skuggor!!


Ser ni månen?  De flesta morgnar hos mig är KAVLUGNA!  Sedan ska vi komma ihåg att det inte är några stora sjöar här heller.  De är ganska små.  Det tar ungefär en timme att gå runt den här sjön som heter Lake Thoreau.
Lövträd är de dominerande träden i vår natur.


Just detta ställe, denna brygga, älskar jag!!  Tröttnar aldrig på den här utsikten.




Som sagt, #NOFILTER!  HAHA!
Dimma, detta fascinerande fenomen i naturen som jag älskar.  Naturens eget underbara gråfilter!  Dimman, den hotar mig inte, den lugnar mig.  Jag tycker den är så vacker!  Men, jag vill INTE flyga i den, jag är osäker då jag kör bil i dimma och att vara på sjön i dimma är ytterst otäckt. MEN att vandra i dimman en tyst morgon är en lisa för själen.






OCH alla dessa löv som jag älskar att sparka i!  OCH dess doft.


Men, jag är som sagt glad då jag slipper köra i tjockan...


Det här är "min" andra sjön, den heter Lake Audobon och ligger precis bredvid Lake Thoreau.  Endast vägen på bilden ovan skiljer sjöarna åt.  Lake Audobon är Restons största sjö, men inte heller den är stor.  Bägge sjöarna är konstgjorda.


Som sagt, jag älskar att se höstfärger genom ett grått, dimmigt "filter".







Solen bränner alltid bort dimman efter ett tag. Som ni ser har solens strålar börjat tränga igenom här.


OCH här, det var såå vackert då jag tog denna bild.  Ljuset var magiskt.  Det framkommer nog inte så bra på det här fotot, det är mobilens svaghet.  Ja, jag saknade min Canon...



Solen jobbar sig fram, och får de röda löven på den här lönnen att brinna.


Veckan har bjudit på alla temperaturer. I början av veckan 18-21 grader varmt. I slutet av veckan 5 grader varmt. Nu, natten som gick, har väderfolket till och med pratat om SNÖ! Ja, vi får väl se...

NU önskar jag alla och envar en fin, fin helg.
Vi ses här på tisdag igen!!

34 comments:

Monet said...

Vilket alldeles fantastiskt vackert landskap du bor i. Underbara bilder!

Katta said...

Hösten är vacker!

Anonymous said...

Jag måste börja med att säga att jag verkligen älskar din blogg! Sedan undrar jag vad du menar med spökföljare på instagram? Menar du människor du inte känner?

alegningela said...

Jäkla fina bilder, i synnerhet de med det naturliga gråfiltret. Älskar!
Men jag säger som du - att flyga, åka bil eller båt i dimma är s å o t ä c k t !
Hoppas ni får en härlig tur ner till Elon och Karolina!
KRAMAR

Eva i Dalarna said...

Du får säkert en rolig helg hos Karolina, teterföreställning låter ju intressant. Och Karolina är med i den? Ser fram emot bilder därifrån i nästa vecka. Underbart vackra bilder från din promenad som vanligt.

Vform said...

Vill bara säga ...Älskar dina höstbilder!!
Önskar ni får en underbar helg i Elon!!
KRAMAR ♥

olgakatt said...

Jag fick se fina höstfärger under ett par dagar i Princeton, särskilt på universitetes vackra campus, innan jag for hem efter NY-besöket. I Skåne blir det inga dramatiska färger när frostknäpparna uteblir, bara gult innan löven helt sonika faller. Dina höstbilder är underbara!
Njut av besöket i Elon!

Erica said...

Jättefina bilder :-D
Som jag skrivit tidigare; du bor verkligen så vackert till!
Och jag håller till hundra procent med angående dimma! Underbart att fota i :-D
Jag minns en gång för flera år sedan, när jag skulle fota min syster ute vid stugan. Det var fint väder, men jag minns att jag blev besviken när plötsligt tjock dimma dök upp. Men vi provade ändå att fota, och sedan dess har jag ALDRIG mer blivit besviken över dimma ;-D Det var de första porträttbilderna jag tagit som jag blev riktigt nöjd med :-)
Som du skriver: dimma ÄR verkligen naturens eget perfekta fotofilter!

Hoppas ni får en riktigt fin helg på Elon!
MVH /Erica

Anonymous said...

Åh vilka underbara höstbilder du har fotat! Jag har aldrig fotograferat i dimma det kanske jag ska prova på får se hur det blir. Ha en härlig helg tillsammans med Karolina. Kramar/Anita

Annika said...

Monet:
TUSEN tack!!
Blir så glad över dina ord!


Katta:
That it is :-)

Annika said...

Ano:
Tusen tack och välkommen hit!!
Spökföljare, det kan du googla. Det är det allmänna namnet för sådana som aldrig lämnar avtryck. Som bara finns där. Aldrig en like, aldrig en kommentar. Det är spökföljare. Det kan vara konton som inte finns längre, men ofta är det folk som aldrig säger pip. Det är därför många börjar om på instagram med nya konton. Just för att skaka av sig spöken. Men, googla på det så kan du läsa mer om fenomenet. Varmt välkommen tillbaka och trevlig helg!!


Ingela:
Tusen tack!! Blir så glad.
Dimma ja, kan det finnas ngt mer tacksam än att fota i dimma. Älskar det!!
MEN, inte om man färdas till sjöss, till flyg eller per bil. DÅ är det bara jobbigt och mkt otäckt.
Tack, det ska bli kul att komma ner till Elon en sväng.
KRAMAR!!!!

Annika said...

Eva:
Ja, Karolina är med i föreställningen. Detta är ett sk showcase för förstaårseleverna. Roligt.
TACK, vblir glad över att du gillar mina bilder.
Ha en fin helg.
Kramar!!


Vivan.
TUSEN tack fina du!!!
Jag önskar dig också en toppenhelg!!!
Kramar!!

Annika said...

Olgakatt:
Princeton!! Det vackraste uni jag sett!!
Ja, jag menar verkligen det. Jag har sett så många vackra, men Princeton tar priset.
Kan tänka mig att det var ljuvligt där nu!! LJUVLIGT!!
Så glad att du kom ner dit i en sväng också.
TACK blir så glad över att du gillar mina bilder.
Det ska bli underbart att komma ner till Elon.
Ha en jättefin helg!!


Erica:
TACK snälla Erica. Du är ju fotograf, så det blir extra kul när du tycker om mina bilder. TACK!!!
Dimma, ett fantastiskt väder, helt enkelt. OM man ska ut på fotorunda. Älskar det!!
Inte så mkt annars, om man ska färdas i den.
Absolut, dimma är det mest perfekta fotofilter man kan ha!!
Tack Erica. Önskar dig en finfin helg också!!

Anonymous said...

Har sagt det förut - Du bör utnämnas till Restons chief PR fotograf! Dina foton är såååå vackra.
Här var dimman så tät tidigt på morron, att man inte kunde se huset tvärs över gatan, men det blev ju fint, och i dag skiner solen.
Ni bör få en fin tur till Elon. Vilken upplevelse att få se Karolina i sin första roll på universitetet!
Senare idag ska jag gå och se den svenska filmen du skrev om tillsammans med dotter och måg.
Gute Reise,
Ruth i Virginia

Desiree said...

Du får ha en underbar långhelg Annika. Passa på att njuta så mycket du bara kan av Karolina. Stämningfulla och vackra höstbilder. Gillar dimman som kan vara både vacker och trollsk. Hoppas innerligt att jag slipper "damerna" på Insta. Har klarat mig hittills, peppar peppar.
Kram!

Gretas Gotland said...

Fina höstfoton!
Hoppas ni får en riktigt bra helg på vift och ser fram emot bildbomb till veckan!:-)

Hantverkarglädje said...

Så himla fina bilder här. Lungt,lungt inga vågor, bara vackra färger.
Brukar kika in här ibland det är så intressant att se något från andra världsdelar. Önskar dig en skön helg.

Anne-Marie said...

Trevligt med långhelg och att ni får träffa Karolina.
Ser fram emot dina bildbombningar. :)
Dimma är mysigt om man inte är ute och kör i den. Hade en skräckupplevelse i Lake Shastina där jag följde vägens kant och körde förbi huset där jag bodde. Det var läskigt. Såg ingenting i stort sett.
Tänk, jag redigerar aldrig mina bilder. Alla bilder jag tar och lägger upp på bloggen är "au naturelle".
Ha en bra resa och helg! Kramar!!

Annika said...

Heeelt underbara bilder! Tur att jag kan njuta av dina vackra bilder när vi bara har grått och mörker här.
Jag älskar dimma. Tyvärr har vi sällan dimma här, och om jag ska kunna fota den måste den komma på en helg... Ytterst få tillfällen för mej att fota dimma alltså!
Ha en underbar helg, jag ser fram emot bilder från Elon!
Kram!!

Musikanta said...

underbara dimbilder - jag älskar också dimma - lite lagom förstås. Inte till havs och inte när man kör bil.

Kram från Ingrid som önskar dig en skön och trevlig helg tillsammans med Karolina.

Bloggblad said...

Så vackert! Här har de allra flesta löven fallit och färgfesten är över.

Annika said...

Ruth:
Tusen tack för dina fina ord.
Reston kan höra av sig till mig :-)
HIHI!!
Dimman var som soppa härommorgonen. Ja, jag kan förstå om vissa finner den otäck.
TACK, det ska bli jättekul att komma ner till Elon.
Ha en trevlig helg!!!


Desiree:
TACK!
Ja, dimma är ju så härligt att fota i. Det blir så fina bilder.
Det ska bli kul att komma ner till Elon.
Stora kramar och trevlig helg!!

Annika said...

Greta.
Tusen tack!!
Önskar dig en fin helg också!!


Annika said...

Hantverksglädje:
Välkommen till min blogg.
Roligt att du tittar in ibland. Kom precis från din blogg.
Ja, vår höst är verkligen fin.
Trevlig helg


AM:
Det ska bli så roligt att komma ner till Elon igen. Och att träffa Karolina :-)
OCH att se henne på scenen.
Dimma ja, det är bara härligt om man inte måste färdas. DÅ är den otäck. Som i ditt fall...
Redigerade bilder? Man får inte gå över gränsen med dem. En fin linje där.
Önskar dig en fin fin helg.
Kramar!

Annika said...

Annika:
TACK!!
Jag vet, det är orättvist hur det är fördelat. Verkligen.
Vi har så många soltimmar, hela året. Jag skulle gärna dela med mig och balansera det hela bättre med tex dig.
Dimma ja, samma här, den inträffar för sällan. Önskar att vi hade den oftare. Det är verkligen ett fotovänligt väder.
Tack, lovar att ta många foton på Elon.
Önskar dig en toppenhelg!!
Kramar!!


Ingrid:
TACK!!
Ja, dimma är underbart, men man ska inte färdas i den, då är den otäck.
Önskar dig en fin och bra helg också.
KRAMAR!!!

Annika said...

Bloggblad:
TACK!!
Jag lovar, om en vecka är rubbet borta här också.
Trevlig helg!!

Channal said...

Herregud så varmt ni har! Vackra höstbilder i dimma... och i solljus. Nofilter visar det nakna sanna... sen att redigera dem är som lördagsgodis! Flera är vinnarbilder!

Ha det jättebra på/i Elon och njut av tiden med Karolina!

Underbar helg till er och KRAM!! Anna

Andra året i Hjo said...

Höstbilder gör sig ofta väldigt bra med sina färger.
Hoppas ni får en fin teaterföreställning av förstaårseleverna

Äventyret framtiden said...

Ljuvliga höstbilder, sagolika, vackra. Ha fina stunder i Elon!

Kram

Fröken L said...

Jag älskar dina bilder. De är helt fantastiska. Hoppas ni får det härligt hos Karolina.

Kram Linda

Tankevågor said...

Härliga höstbilder Annika! Hos oss har det mesta övergått till novembergrått men jag har inget problem med det. (Kolla bloggen så får du se lite Stockholm)

Vad underbart men en helg i Elon för er! Ser fram emot att se bilderna efter helgen!

Kram Lisbeth

Annika said...

Channal:
HADE! Ja, i förra veckan, i inledningen. Nu har vi kallare än ni har ,tror jag.
Ja, att redigera tror jag de flesta gör. Eller, samtliga fotografer gör det, Som lördagsgodis, men precis som med godis får det inte bli för mkt :-)))
Tack en finfin helg vid Elon.
Kramar!!


Hjo:
Tack!!
J,a det är tacksamt att ta ta bilder på hösten.
Hoppas helgen var fin!

Annika said...

Karin:
Tusen tack!!!
Massor med kramar!!


Linda:
ÅÅÅÅ tack, vad glad jag blir.
Vi hade en finfin helg.
Kram!!

Annika said...

Lisbeth:
TACK!!
Ja, snart har alla träd även här blivit kala. Men, skillnaden är ju att vi har såååå otroligt många fler soltimmar än vad ni har. Det gör skillnad. Ska kolla in din blogg, såklart!!!
Nu finns bilder från Elon här :-)
Kramar!!