Tuesday, November 11, 2014

Another very nice fall day

Sunday, Peter and I took a drive to nearby Old Town Alexandria.
Old Town is a nice place to visit, all seasons.
It is the old part of Washington (Georgetown in DC is also the old part of town), even though it is located in Virginia.
Old Town Alexandria is very quaint, and it is beautifully located on the banks of the Potomac River.


We walked around, had a good organic lunch. I also got some Christmas decorations from The Christmas Attic. Yes, that store is open year round. It is always Christmas there.
NO, I have not decorated a single bit here at home. YET! I'll do so right after Thanksgiving, but I am starting to plan for how I'll decorate when the time comes. Yes, you bet...


If you visit Washington DC, you have to make sure you'll visit Old Town Alexandria as well...




Old Town has a nice, little harbor.  It is always busy here.




King Street.


Lots of restaurants and small little shops.  I like it!!  Sometimes I wish they could BAN cars from these cute towns and villages, haha!!












This is the City Hall in Alexandria.




There are so many places that I'd like to visit.  I am happy that we live fairly close to this little gem of a town.  When we have visitors from Sweden we're always visiting Old Town.


Always crowded by the harbor.

You can see downtown Washington DC in the distance.



So, yes, we did have a very nice weekend.
Saturday was colder than Sunday.
And, today and yesterday, the weather was downright balmy, even though we had frost last night. It was 18 degrees C (64 F) yesterday afternoon, I think it'll be much of the same today and tomorrow. BUT, after that it'll turn cold.
If I mind that? NO!!!


I hope your November Tuesday will be a  nice and good one!

28 comments:

Anonymous said...

What a quaint little town. I could spend hours there...it's very grey here...no sun...but pretty warm. Actually it's too warm for being November. Would you believe I'm already in a Christmas mood? Crazy. All the Christmas markets will open either this or next weekend.
Have a fab Tuesday!
Kramar, Lisa

Nettan said...

Åh så mysigt, Ser verkligen ut som en härlig liten småstadsidyll och sådana gillar jag, skulle gärna bo i en sådan. Att få ha sådana små städer i sin närhet är underbart!

Jag gillar verkligen bilderna från de små gatorna och precis som du så du upplever så känns bilar fel i det sammanhanget!

Hoppas nu att du får en härlig tisdag!

Kramar
Nettan

Gretas Gotland said...

Ser så himla fint ut! Hann tyvärr aldrig med ett besök där när jag var i D.C., en anledning att återkomma någon gång.:-)

eastcoastmom said...

Äldre amerikanska städer, love them! Och med floden, en hamn är ju alltid fint.

Erica said...

Åh, jag älskar när du visar bilder från den där gulliga staden!!
Vilken underbar plats det ser ut att vara :-D
Kanske är det för att det är en gammal stad, men jag tycker den känns sådär underbart "klassisk amerikansk" :-)

Förstår precis vad du menar angående bilarna ;-)
Jag hade ungefär samma tankar när vi besökte medeltidsstaden i Diest (Belgien). Jag tyckte det var roligt att fota där, men det hade varit ÄNNU roligare att fota utan de moderna bilar och cyklar som stod parkerade utanför husen.

Men åter till dina bilder :-)
Jag älskar verkligen också hur amerikanska flaggan hänger lite här och där.
Jag älskar amerikanska flaggan, och av någon anledning blir jag alltid så glad av att se den! Kanske är det för att den påminner mig om mina drömmar; jag vet inte.
Det här kommer förmodligen låta väldigt opatriotiskt; men jag har i jag vet inte hur många år nu, tyckt den är så mycket snyggare än den svenska flaggan! Helt ärligt.

Tror jag avrundar här innan jag börjar sväva iväg för mycket -igen ;-D
Hoppas du får en fin tisdag!
MVH /Erica

Annika said...

Lisa.
TACK!
Ja, den är jättefin. Ni for aldrig dit då ni var i Rosslyn? Old Town nås med tunnelbanans blåa linje.
JA, jag förstår att du har julkänslor!! DET har jag med!
Kramar!


Nettan:
Tack, ja det är jättefint där. Gulligt och fullt av små butiker och restauranger som inte är kedjor. Love it!
Bilarna ja...ibland vill jag bara sudda bort dem. De passar inte in, och de stör bilderna. HAHA!!
Kramar!

Annika said...

Greta:
Tack, så gulligt där.
Du vet att du har en öppen inbjudan hit. Alltid.


AM:
JAG med!! De är så fina, och så trevliga att besöka!!
Ja, jag gillar att den ligger vid Potomac. Det gör det hela ännu trevligare.

Annika said...

Erica:
TACK!!
Ja, jag har ju varit där många ggr förr. OCH du har sett många bilder från Georgetown också! Alltså den gamla stad som ligger i DC.
Glad att ha dessa platser så nära.
EXAKT, bilar stör bilden!! De hör inte hemma där. De måste bort, haha!!
Nej, men det är inte roligt att ha dem då man ska fota.
Jodå, nog flaggar man i detta land. Rest assured!! Överallt. Patriotiska som få.
Ja, jag tycker också det är en vacker flagga.
Ha en toppenfin dag!!

alegningela said...

Ni har många pärlor i knutarna! Så avis på det!
KRAMAR

Annika said...

Ingela:
DET har vi verkligen. Många ställen att besöka.
Men, ni har också många pärlor!!
Kramar!

Anonymous said...

Åh vilket himla mysigt ställe, jag skulle vilja bo i en liten stad. Jättefina bilder du har tagit. Jag brukar gå runt i affärer nu och planera julen och titta om jag hittar något nytt som jag kan ha användning för. Ha det så gott! Kramar /Anita

Annika said...

Anita:
TACK!!
Den här stadsdelen ligger ungefär precis mitt i smeten, men den är så fin, den lilla staden.
Exakt, jag med, älskar att gå omkring i affärer och planera jul och pynt.
kramar!!

Äventyret framtiden said...

Så mycket tegelsten det finns i Alexandria. Snyggt, verkligen.
Och träsoffor som passar så bra till allt detta röda
Tack för titten Annika!:)
Kramar!

Annika said...

Karin:
Tack Karin!
Ja, det är en fin gammal stad (1749. Allt är relativt).
Så mysigt där.
Kramar!!

L said...

Mysig småstad. Och jag instämmer att det vore skönt att slippa bilarna. Lär väl aldrig hända dock. Fast det där med enkelriktade gator, att göra det lite besvärligt att köra inne i det allra mysigaste, vore något de kunde ta efter från våra gamla städer.

Annika said...

Lisa:
Ja, det är så mysigt där. OCH småstadskänsla fastän den ligger in the SCHMACK middle of everything. HAHA!!
Bilarna borde bara suddas ut ut gatubildern. Vissa gator i Old Town är enkelriktade, men långt ifrån alla.

Keith said...

Old Town Alexandria is a nice place to hang out! Such a beautiful day, too! ... My niece in Charlotte has decorated for Christmas already! My family did Face Time with her on Sunday and she showed us her apartment. What the heck happened to Thanksgiving?

Annika said...

Keith:
It is, isn't it!! Love it!!
Yes, Keith, what the heck happened to Tgiving? That is annoying. I'd not like to decorate now...

Anne said...

Old Town Alexandria ser så mysigt ut, minns bilder från tidigare. Dit vill jag åka nästa gång jag kommer till DC.
Hur går pynttankarna? Brukar du pynta samma saker på samma plats varje år eller hur brukar du lägga upp det? Vad tyckte du om Ikeas julpynt i år? Har för mig du aldrig varit nån riktig fan av deras julsaker men kanske jag minns fel. Jag gillar deras stjärnor och ljusstakar men i år hade de "konstiga" modeller så jag är glad jag har från förr om åren.
Själv kör jag mycket rött, grönt, tomtar och den sortens tema och färger. Silver och guld är förvisso också fint men det brukar inte alls dominera hos mig.
Kram!!

Annika said...

Anne:
Tack!
Ja, det är så mysigt där. Absolut ska du åka dit nästa ggn du kommer till DC. Hoppas du kommer snart :)
Njeaaeeee...jag gillade inte IKEAS pynt. Köpte en ljusslinga, det är allt.
Köpte Paradis också, Men jag tycker den smakar lite gammalt. Inbillning??
Jag kör rött, grön, vitt...väldigt trad. Haha, har just knåpat ihop ett inlägg som handlar rätt mkt om julen, Kolla in imorrn.
JO, jag är skittraditionell. Jag kollar foton jag tagit så att mina saker ska hamna precis där de "SKA" hamna, haha!!
ÅÅÅ vad jag ser fram emot att börja vika den här blogggen åt julen.
Kramar!!!
Annika

Channal said...

Så fint och så amerikanskt! Som på film... en amerikansk film! Tycker om den här genuina amerikanska småstaden.

Härliga bilder Annika!!

KRAMAR Anna

Annika said...

Channal:
TACK!
Ja, amerikanskt är det onekligen :-)
Det är en gullig liten stad som ligger mitt i den urbana och suburbana smeten.
Glad över att du gillar bilderna.
Kramar!!

Bloggblad said...

Det är inte klokt så många fina små ställen det finns - som jag inte har besökt... det behövs flera livstider och säckvis med pengar för det.

Jag önskar faktiskt att jag kände samma entusiasm som du inför julpyntet... För 7 år sen köpte jag ett par små dukar i rött och guld, efter det har nog inget nytt tillkommit till julpyntet.

Anne-Marie said...

Verkligen en fin del av Washington DC. Jag fattar inte att min pappa och jag inte tittade på mer än vad vi gjorde. Vi hade nog inte tid vad jag minns.
Mysiga gator och affärer. Håller helt med dig om bilar och att de inte skulle få finnas i vissa delar av städerna.
Antar att Annika var i sitt esse i julprydnadssaffären. ;)
Min mamma var inne i en sådan affär i Tyskland där de sålde julpynt året runt. Högkvalitativa julprydnader. Minns att hon stolt tog fram de prydnaderna varje jul. :)
Kramar!!

Mrs Clapper said...

Åh vad mysigt!! Där ser man ju direkt att stan är som gjord för hösten! Riktig "Felicity"/"Gilmore girls"- känsla. Mys!!

Annika said...

Bloggblad:
Visst gör det!!
Så många guldkorn!
Samma med mig, tusen och tusen och tusen platser som jag aldrig kommer att få se :-( Men vi får glädja oss åt alla de platser som vi har sett, och kommer att få se :-)
Haha, jag är lite knäpp när det kommer till julen. Egentligen mer sunt med ditt tänk.


AM:
Tack!
Ja, jättefin är det! Ligger i VA, men det är ju ändå metro-DC.
Bilar borde bara förbjudas på många ställen :-)
HAHA, ja jag gillar julaffärer. Köpte bara två små prydnader. Men ja, jag börjar längta mkt nu :-)
Kramar!!

Annika said...

Mrs Clapper:
TACK!!
Ja, mkt fin stadsdel. OCH du ska se den på julen....ÅÅÅÅ!!!

Anonymous said...

När jag hade besök av bloggaren "Ama de Casa" och hennes make förra året, tog jag dom till Alexandria. Det var en mycket varm dag, men va´ trevligt det är att strosa på den stora gatan.
Sen finns ju Torpedo Factory med alla konstateljéer och gift shops.
PLUS, piren. Kul utflykt när man har främmande från Sverige.

Ruth i Virginia