Friday, November 21, 2014

TGIF och veckans bilder!

Hej och godmorgon till veckans bästa dag!

Välkommen fredag. Du är alltid lika ljuvlig.


Hoppas att ni alla ha en bra helg framför er.
Peter och jag ska nog faktiskt (ja, det är sant) rigga vår utomhusbelysning inför julen! NEJ, den kommer INTE  att tändas förrän nästa fredag!
DET försäkrar jag. Eftersom jag har så mycket pynt, och så mycket att sätta upp, så börjar jag nu lite pö om pö.
Men, jag smyger upp det, och jag “jular” inte ännu.
Jag har redan strukit mina julgardiner, och satt upp dem. DO NOT have a COW, people. Ingen fara på taket! Jag har inget annat juligt framme ännu.
OCH jag vill inte bränna ut mig helgen efter Thanksgiving, vilket är nästa helg. DÅ vill jag däremot pynta upp rubbet, och helst köpa gran också.
Jepp, så är det.


I helgen blir det även goda middagar. Givetvis.
Alltid lika trevligt, och gott.


Min svenska kompis Sara skickade det här citatet till mig nyligen:

“An early morning walk is a blessing for the whole day”
-David Thoreau

Ja, det kan jag skriva under på. Min morgonpromenader, vilka jag alltid tar före klockan 8, är en lisa för själen.
De är ljuvliga och de är nyttiga för min kropp.
Men kanske är de ännu nyttigare för min själ?
Jag går ju fort, jag blir svettig. Jag är alltid ute i minst en timme.
Visst, jag lyssnar på på min SR-app. Alltid. Jag går, och lyssnar på svensk radio samtidigt. LYX!
Och visst stannar jag. VISST stannar jag till. Jag fotograferar. OCH 70% av bilderna på mitt instagramflöde kommer från dessa morgonpromenader.
Jag vill inte vara utan dem.  Jag vill ha min lilla “bubbla” av hårda promenader i vacker miljö med svenska  radioprogram i lurarna. Jag vill kunna stanna upp och fotografera då jag ser något som jag tycker extra mycket om.
Jag gläds över att ha två sjöar där jag ofta får fotoinpiration.


Ibland leker jag med tanken att ta tricken in till DC, att promenera längs The National Mall, och sen åka hem.
Men, än så länge har det inte blivit av.
En morgonpromenad ska helst ske precis utanför dörren. Man ska kunna slippa färdmedel av alla de slag.

Nästa vecka är det kort vecka här.
DET gillas.


Nu ska vi ta helg.


Här är veckans bilder från min iPhone.




När den här bilden togs var det nästan -10 grader!  MEN, som ni ser var det totalt vindstilla.  Lustigt nog, med tanke på citatet ovan, är detta just Lake Thoreau.




Den här bilden tog jag i tisdags.  Det var minsugrader, och som ni kan se var det blåsigt.  OCH isporren hade återvänt till sjön.  Ja, ni kommer väl ihåg isporren från tidigare år?










Jag tycker om den här bänken under lönnen.  Lönnen som nu tappat alla sina blad...




Ice, ice baby!!  När jag kom till skolans baseball-plan var vattenspridarna igång (!!???) och de bildade is på alla löv, och över hela gräset. Det måste ha varit något fel på systemet.  Men effekterna blev ju häftiga...




Det här är Lake Audubon.  Bilden är tagen igår. Då var det mildare, kanske runt noll.  OCH lite mulet.  





OCH det här är från Peters kamerarulle på iphone.  Den är tagen på Karolinas studentrum då vi var där i helgen...


Här är jag uppflugen i sängen också....


På camera+ (den foto-app jag använder 100%) finns en macrofunktion.  Njaee, den håller nog inte måttet...


Den här bilden tog jag igår. Den hamnade på mitt instaflöde. JUST på denna plats, på Lake Audobons norra strand, får jag nästan alltid till de bästa bilderna. DET är något med ljuset, och tidpunkten, på denna plats som gör att det lyckas. Ja, den är redigerad, of course...


Nu önskar jag er alla en mycket fin helg!

23 comments:

Sahra said...

Och här fortsätter mildvädret. Thank god. November är svår att uthärda ändå.
Vi sätter upp ljusslingor runt dörren nu till helgen. Har inga problem att tända dom nu. Ser dom inte som särskilt juliga utan nödvändiga i mörkret
Kram

Nettan said...

Gråväder i Skåne, har nog inte sett solen på mer än en vecka nu, temperaturen rör sig sakta ner mot nollan, men än så länge är det 5-6 plusgrader.

Att smyga i gång med julgardiner och belysning nu när det snart bara är en dryg vecka till första advent känns som behövligt för att bryta av i allt detta gråa.

Dina bilder är fantastiska Annika, speciellt den sista av dem vid Lake Audobon, vilket ljus, häftigt.

Var nu rädd om idg ha en härlig fredag och njut av helgen!

Kramar
Nettan

Anonymous said...

Jättefina bilder du har fotat! Igår såg jag inte siffrorna så det blev ingen kommentar. Jag ska sätta upp belysningen ute nu i helgen och nästa helg får jag äntligen sätta upp adventsljusstakar och stjärnor det är så himla mysigt! Jag börjar bli hemskt trött på det här gråa vädret nu, såg att vi bara hade en enda soltimme under november det är ju alldeles för lite man behöver lagra lite inför den mörka vintern så jag hoppas att det kommer lite snö så det blir ljusare. Trevlig helg! Ha det så gott! Kram/Anita

Desiree said...

Brr vilken kyla i vissa av dessa bilder men så vackra på sitt sätt of course.
Ibland avundas jag dina promenader som sätt att motionera för att du får chansen att ändå fota en hel del. Jag tycker det är svårt att stanna och fota då man cyklar. Inte alltid så lätt att stanna till. Jag tränar nog helst inomhus på gymmet. Det gäller ju att finna något som passar en vare sig det är PW eller pass.
Smart att börja rigga med utomhus belysningen redan nu så blir det inte så överväldigande sedan.
Vi firar Thanksgivning redan imorgon :-)
Kramar och trevlig helg.

Annika said...

Sahra:
Trist.
Nu tycker jag nog det är dags för minusgrader även hos er.
Jag vill inte tända ngt förrän efter Thanksgiving. Men då är det fritt fram. Du vet, Thanksgiving är en så stor helg att den effektivt delar av tiden. Det är det fina med den, bland mkt annat. Hos er skulle jag nog köra nu!! Tänd på, vettja!!
Kram!


Nettan.
TRÅKIGT. Och underligt.
Ur led är vädret.
Tycker alltid det känns skumt då vi har kallare än ni har vintertid. Men det är kanske nya melodin? SCARY!!!!
Absolut, smyga igång julen nu tycker jag är är OK, men kanske inte gå all out. Fast, ja,, hos er är det ju annorlunda eftersom ni inte har ngn Tgiving att tänka på. Så kör på!!
KÖR på! Let it glow and shine!!
TACK, roligt att du gillar mina bilder. Den sista är ju redigerad, men råmaterialet var mkt bra ;-)
KRAMAR!!!

eastcoastmom said...

Du har verkligen öga för foto! Håller med om att det känns bäst och mest rätt att promenera just där man bor.

Annika said...

Anita:
TACK!!
Ja, jag vet, de där siffrorna och bokstäverna är inte kul. Men jag kan inte styra det där. Det bästa är att du inte hamnar i spamfiltret längre, yay!!
Säger som jag sa till damerna ovan, kör på!!! En vecka kvar till advent. JAG tycker ni kan börja!!! Herregud, det är ju så mörkt hos er. Tvinga bort ljuset. GO all in, iaf med utelbelysning och stjärnor etc...
Het otroligt, Anita, en enda soltimme för er i november. JAG vill dela med mig!!!!
Kramar och trevlig helg!!!


Desiree:
KALLT, men det har jag ju inget emot, som du vet :-)
BARA jag får komma hem till ett varmt hem har jag NOLL emot kallt väder.
HIHI!!
Sant, då man hojar är det svårare att stanna och fota. OCH man har sådan fart att man kanske inte ids stanna, lite som då man är ute med bilen.
Absolut, det gäller att finna det man tycker bäst om, som du säger.
Underbart med lite firande för er imorrn.
Stora, stora karmar från mig!!!

Annika said...

AM:
Tusen tack!
Men absolut!! Det är väl lite som om du skulle åka in till Central Park bara för att PW:a, det blir liksom inte av, och det känns bakvänt.
Bäst att knata i närområdet.
Önskar dig en riktigt fin helg!!

Erica said...

Vackra bilder, som vanligt :-)
Och så läckert med "isgräsmattan"! Typ som efter en icestorm ;-D

Angående julpynt så tycker jag det är helt ok att börja även den här helgen. Som du skriver är det mycket bättre att pynta upp lite eftersom istället för att slita ut sig under en enda dag/helg.
Vi åker på dagsutflykt till Haparanda och IKEA på onsdag, och efter det kommer det att bli jul för fulla muggar hos mig också (för att vara klart till 1:a advent) :-D

Kan tänka mig att det är otroligt härligt att börja dagarna med morgonpromenader. Jag har funderat på det så länge, men är tyvärr så extremt morgontrött att jag alltid vaknar skitsent när jag inte har någon tid att passa.
Det är så synd, då vi trots allt också har väldigt vackra promenadvägar här runt omkring.
Kanske sparkar jag mig själv ur sängen någon morgon framöver och tar med mig kameran på en tur runt våra omgivningar också :-)

Hoppas du får en fin helg :-D
MVH /Erica

Pernilla said...

Som vanligt så har du alldeles underbara foton på bloggen! Jag sitter bara och njuter och avundas ert kalla väder och blåa himmel även om ni har lite mulet då och då. Och självklart är det roligt att få följa din vardag.
Här i Göteborg var det länge sedan jag såg solen, så segt och inte kan det bli kallt heller.

Älskar också kylan, vill ha snö från mitten av november till mitten av mars! =) Men tror jag bor fel i Sverige för det...=).

Får köra med pekfingervalsen lite, en febrig kille kom och satte sig i knät.

Julen ja, kan inte vänta tills jag kan plocka fram julpynt och ta in granen. Tycker det är så mysigt och blir som ett litet barn på nytt! Och nu med N är det ju underbart att få göra julfint.

Första steget blir ju advent nästa helg, åh längtar dit.

Ser fram emot när du startar med julen i din blogg!

BTW - vpn för att se svensk tv? Hur funkar det? Funkar det tvärtom också, att jag kan se amerikansk tv? Maila mig gärna, tror du har min mailadress.

Ha en riktigt skön helg,
Pernilla

bettan said...

Så vackert! Hösten är fin. Isporren glömmer jag aldrig.
Kom att tänka på när du berättade om alla de som tar sina PW inomhus i stora affärskomplex. Bara i Amerika :)
Önskar dig en finfin helg. Jag har också börjat botanisera i mitt advents-och julpynt.
KRAMAR!!

Anne-Marie said...

Att promenera är en av de bästa formerna av motion tycker jag. Och det är trevligt att dessutom kunna vara utomhus. Du har mycket mer att fota än vad jag har. Med både vatten och golfbana osv. Här känns det litet "tunt" med motiv faktiskt.
Har ni så många juldekorationer? Fantastiskt! Såg genom ett fönster häromdagen att en kvinna som bor nära mig hade ställt in något som såg ut som en julgran! Det var litet väl tidigt tycker jag.
Såg den sista bilden hos Instagram. Häftig!
Kramar!!

Anne said...

Håller helt med, dagliga och regelbundna prommisar ska se direkt utanför dörren och utan färdmedel till punkt a eller b innan man ens kommer igång. Det är himla skönt, både kroppsligt och själsligt, att starta dagen med en skön promenad.
Låter som en mysig och fin helg står inför dörren för er!
Absolut, helt ok att börja julförbereda nu. Det tycker jag man ska/får göra, tändandet och det där sista kör man sen efter Thanksgiving men det är ju så stressigt och mycket ändå runt thanksgiving så smart förbereda. Det gjorde jag i fjol också, det var himla skönt minns jag.
yes, så skönt med kort vecka nästa vecka. Och ni får hem dottern. Mysig tid på året som väntar nu, det startar ju på allvar i och med nästa vecka. Som jag såg du skrev hos Desiree, december är som en enda lång fredag.
KRAM!

Äventyret framtiden said...

-10 grader helt plötsligt. Så vädret ändrar hos dig! Fina,ljuvliga bilder av de olika väderlekarna.
Och du är så himlasöt i sängen tillsammans med Karolina.
Ha en skön helg på alla sätt och vis
Kram!

Gretas Gotland said...

Jag är så fascinerad av era väder- och temperaturväxlingar. Här har vi det milt, för milt i min smak, men det är det ju på många ställen i Sverige nu visade tv4-vädret, men det gör att julstämningen har lite svårt att infinna sig. Jag får helt enkelt låta mig inspireras av dina bilder nu framöver - pynta på!:-)

Hoppas ni får en fin helg!

Anonymous said...

Återigen underbara bilder Annika!
Ha en fantastiskt skön helg - o "jula" inte för mkt!!! :-)
Kramar från Anette!

Musikanta said...

Jag väntar fortfarande på att det ska bli några minusgrader så jag kan frosta av min frys. Hittills har vi inte haft några sådana. Men man varnar för att det ska bli den kallaste vinter på 30 år eller nåt så vi får vara tacksamma för att det är så varmt som det är nu.

Underbara och spännande bilder som du har tagit med din I-Phone. Kanske ska försöka ta lite fler med min.
Kram från Ingrid som också försöker gå en promenad på morgonen.

alegningela said...

OM jag hade lika fina omgivningar runt mig, skulle jag också vara ute mer än jag är. Själv föredrar jag att gå på promenadmattan framför Nyhetsmorgon på TV4! Finns inte mycket att fota under min runda, hehe. MEN jag gillar dina bilder. De där isbilderna är något utöver det vanliga. Så coola!
Hoppas ni har en skön helg! Kramar!

Annika said...

Erica:
TACK!
Ja, som efter en rejäl isstorm.
Men himla ball effekt blev det.
Absolut, pynta på. DET skulle jag också ha gjort i ert ställe.
KUL med IKEA-utflykt.
OOOH ja, kör med morgonprommisar. SÅ mysigt.
Hoppas helgen var BRA!!

Pernilla:
TACK!!
Just idag ska vi få över 20 grader. 16 nu.
Mkt skumt,
På onsdag snackar man snö.
Ja du vet...
KYLA vill jag också ha. Tycker om den,
Vet att ni har det milt, milt hemma. Det ser ut att fortsätta.
Julen är härlig. Ännu mysigare med en liten kille hemma med glittrande ögon!!
Jo, det finns nog VPN som går motsatt väg, eller det vet jag att det finns. Kolla Anonine.com tex. Eller googla på det hela.
Vet inte om jag har kvar din mailadress. Ska kolla. Bytte ju dator då min andra dator gav upp i höstas.
Skriv till mig, använd adressen i högermarginalen.
Kramar!!

Annika said...

Bettan:
TACK!!
Isporren blir man lätt lite förtjust i ;-)
Vet du, jag tyckte mig läsa att mall-walking även finns på andra håll, haha!!
Kramar!!


AM:
DET tycker jag med!
SÅ otroligt skönt på alla plan!!
Sant, jag har mkt att fota här- Vackra omgivningar, mkt skog, fält och sjöar.
Men du har nog också en del att plåta. DET vet jag.
AM, jag har så mkt pynt att du skulle svimma. OCH det tar tid att sätta upp det. Såg också en julgran igår. Absolut, för tidigt. Jag tycker man ska vänta tills efter torsdag.
Kramar>>

Annika said...

Anne:
Eller hur?
DET är det bästa. Man ska bara kunna gå ut och sen komma iväg.
Ja, jag tycker också man kan börja pynta upp nu. Men inte tända etc. Helt OK. OCH det är bra för sinnesron. Jag har, förr om åren, pyntat och fixat som en idiot lördag och söndag efter tgiving. INTE kul.
Galet. Vill inte ha den stressen.
Så jag säger bara, pynta på alla!!
:-)
Glad att du gjorde så i fjol. Jag tycker det är det enda raka.
Mysig tid på året är det.
OCH ja, imorrn kommer K hem.
OCH visst är december som en enda lång fredag. Love it!
Kramar!!!



Karin:
OCH idag 21 grader varmt, 16 nu. PÅ onsdag snö.
GAAHH!!
Man blir lite konstig på kuppen, haha!!
TACK för bildberöm, och tack för snälla ord om mig i Ks säng. TACK!!!
Stora kramar!!!!

Annika said...

Greta:
Jag vet, alltid lika knäppa här. Tror för att vi bor så på gränsen mellan norr och söder. The Mid-Atlantic är känt för sitt schizofrena väder, haha!!
Ja, jag vet att ni därhemma har det SÅÅÅ milt också.
Inte roligt. Hoppas ni får lite kyla snart.
Ha en fin måndag.


Anette:
Tusen tack min vän!!
Jodå, lite pynt, speciellt ute, har smugit sig upp. men det ska inte tändas förrän på fredag.
Kramar!!

Annika said...

Ingrid:
Ni har ju för milt och trist.
Jasså, säger man samma sak i Sverige om vintern? Här varnar de ju också för en rekordkall vinter.
men vi har också milt idag. Det ska vli 21 grader...
TACK!! Ja, med iPhone kan man få fina bilder.
Kramar!!


Ingela:
Tack!
Men du har ju alla ggr fina, fina omgivningar. Det är så lätt att bli hemmablind.
Isbilderna blev coola. Hoppas det blir mkt isporr iår :-)))
Kramar!!!