Wednesday, November 26, 2014

Den största av helger

Godmorgon!


Ja, vi står alltså inför USAs allra största helg.
Det finns ingen annan helg under hela året som är så stor i USA som just Thanksgiving är.
Den firas av så gott som samtliga i detta rike, och den är helt religionsfri.
Dessutom är helgen mycket lågmäld.
Det finns knappt något pynt att uppbringa för Thanksgiving, inga sånger man sjunger, inga presenter som ska köpas. Inget sådant. Det ska bara vara lung och mys, och massor med god mat.



Thanksgiving är en stark familjehelg.
Jag läste i The Washington Post att det är helgen då man ÅKER till sina föräldrar eller mor/farföräldrar.
Julen är barnens högtid, som vi alla vet, då förväntas mor och farföräldrar åka till sina barn och barnbarn istället. Men på Thanksgiving vill alla “hem”.
I mångt och mycket är det en sentimental helg.


Alla äter ungefär samma mat i morgon.
Det är kalkonen som står i högsätet. Till den serveras potatismos, gräddsås, tranbärssylt, gröna bönor av något slag, sweet potatoe gratäng, dressing/stuffing (inkråm som serveras som en slags gratäng), creamed corn och bröd. OCH massor med annat, variationerna på temat är många, men KALKONEN är gjuten!
Till efterrätt är det paj som gäller, pumpkin pie, äppelpaj eller pecannötspaj,
Vi kan kalla det “carb overlaod”. Efter en sådan god middag inträffar det såkallade “food coma”, matkoma alltså.
Alla faller ihop på soffan och pustar ut. I Peters familj brukar vi alltid se en julfilm efter maten, det är verkligen mysigt.
Ja, efter att vi diskat undan och fixat bort det mesta, vill säga.




Thanksgiving är också en stor dag för amerikansk fotboll. Amerikansk fotboll och Thanksgiving hör ihop som ler och långhalm.
Det hör också till att gå utomhus och spela fotboll på Thanksgiving. Peter gjorde det under flera år då vi var yngre.
Ett NFL-lag som ALLTID spelar på Thanksgiving är Dallas Cowboys.
Jag bryr nig NOLL om att se fotboll på Thanksgiving. OCH som tur är sitter ingen i Peters familj klistrad framför TVn den dagen.

Under åren har jag lärt mig att älska Thanksgiving. Jag tycker det är den härligaste helgen av dem alla. Näst efter julen förstås.
Jag älskar den eftersom den är så anspråkslös och mysig.
Att det är fyra dagars ledighet gör INTE saken sämre.
Peters föräldrar har ju alltid varit duktiga kockar, och det var de båda som fick mig att verkligen uppskatta maten man äter på Thanksgiving. Jag är tacksam för att de slussat mig in i många av de amerikanska helgerna.
Min svärmor mår inte så bra längre, så det är min svärfar som sköter ruljansen vad gäller Thanksgiving, men numera delar vi upp maträtterna mellan oss så att han inte behöver göra alla rätter. Det funkar bra.
Men, det är han som gör kalkonen, och en hel del annat. Han gör också min stora favorit, collard greens. ÄLSKAR det. Collard Green är en slags grönkål, vet inte alls vad den går under för namn hemma. Collards är något man ofta äter i sydstaterna, och eftersom mina svärföräldrar är från Georgia har de alltid lagat mycket mat från den regionen. Somligt gillar jag, somligt gillar jag INTE. MEN, collard greens skulle jag kunna äta enbart och vara nöjd med det!!



Stuffing/dressing.  SÅ gott!!!

En klassiker, och en underbar sådan.  Sweet potatoe gratäng med ett täcke av marshmallows.




Idag är det årets största resdag här i USA, och även på söndag är det en stor resdag.
Tyvärr har vi nog en snöstorm att vänta på den amerikanska östkusten idag.
DEN kommer att ställa det för miljontals resenärer över hela landet. Snöstormen kunde inte ha kommit olägligare. Vi ska hoppas att det inte blir så illa som meteorologerna säger att det ska bli.


Jag är innerligt glad att Karolina kom hem igår.


PÅ fredag är det Black Friday. Då har vi “vår dag” i Reston Town Center med vänner. Vi ser julparaden, sedan äter vi lunch som åtföljs av bio. På kvällen sjunger man in julen och de tänder julgranen. Vi avslutar med middag.
En trevlig dag.
PÅ lördag och söndag? Då ska vi köpa gran och pynta klart huset. DÅ är det JUL!!


Detta blir den här veckans sista blogginlägg för mig. NU tar jag långhelg och firar Thanksgiving.
Jag återkommer på måndag igen med bildbomber grande.



Önskar er alla en fin Thanskgiving!
OCH för er som inte firar önskar jag en fortsatt fin vecka och en trevlig första advent!!



28 comments:

Desiree said...

Happy Thanksgiving Annika, njut av att få ha familjen sammlad och av all den goda maten. Hi hi jo det blir alltid MYCKET mat. Thankgiving bordet och julbordet tenderar att bli overload på. Må ni ha en underbar morgondag.
Kramar!

Anne-Marie said...

Så skönt att Karolina kom hem innan den stora snöstormen Cato. Alla dessa namn som TWC hittar på. Den verkar kunna bli intensiv. Vi skall också få regn och kanske blötsnö.
Jag har aldrig kommit in riktigt i Thanksgivinghelgen eftersom Michael inte firade den direkt. I år blir det inte någon speciell helgmat heller. Troligen skall jag ha en god vän på besök en dag men vi äter annat.
Kul att din svärfar orkar med att laga till kalkonen. Den där gratängen med sötpotatis och marshmallows ser läcker ut.
Ha en riktigt fin Thanksgiving och njut av god mat och familjesamvaro.
Kramar!!

Erica said...

Och jag känner att jag typ kan uppskatta Thanksgiving bara genom att läsa din blogg. Jag vet inte hur du gör, men du KAN verkligen konsten att förmedla en känsla i ord!! :-D
Dessutom älskar jag speciellt första bilden i detta inlägg! Vilken underbar känsla i den!

Trots att jag älskar julen och allt som har med den högtiden att göra, så känns det nästan som om Thanksgiving är "som julen borde vara"...
Lugn och lågmäld; inte en massa stress (men jag förstår ju självklart att det är lite mer stress för de som lagar all mat).
Nu för tiden tycker jag det är så mycket stress inför allt man ska hinna med inför julen, att man knappt hinner med att njuta av den.

Angående maten; paltkoma känner jag ju igen. Men Thanksgivingkoma skulle jag någon gång i livet vilja prova på :-) Det låter 10 gånger "värre" än paltkoma ;-)
Den där marshmallowgratängen ser för övrigt så lockande ut!
Vilken mysig tradition det låter som ni har, med julfilm efter maten. Och roligare än att titta på sport ;-)

Vad skönt att Karolina redan hunnit hem om det är en snöstorm på väg.
Hoppas att den dröjer lite grann i alla fall, så även alla andra resenärer idag kommer hem säkert :-)

Hoppas att du får en riktigt mysig Thanksgiving imorgon, en riktigt fin Black friday samt en mycket trevlig helg!
MVH /Erica

Cari said...

Som sagt du kan verkligen förmedla känslan av underbar helg.
Och så skönt att Karolina är hemma redan.
Och jag kommer också att njuta av Thanksgivinghelgen - den innebär att min man som i flera veckor haft telefonmöten med Seattle mellan kl 19-21(22) varje vardagskväll har ledigt imorgon kväll och fredag kväll. Så vi kan äta middag tillsammans i lugn och ro :-)

Humlan said...

Efter att ha läst din beskrivninig av Thanksgiving under åren, så skulle jag verkligen vilja uppleva en riktig Thanksgiving. Men den ska vara lika god och vällagad som er verkar vara!
Klokt av er att dela upp matlagningen mellan er! Jag hoppas att din svärmor mår bättre och fortsätter att återhämta sig!

Skönt att Karolina kom hem innan snöovädret! Hoppas att det inte blir alltför farligt för alla som måste ge sig ut!

Ha en riktigt god och skön helg!
Kram!

eva i dalarna said...

Har ni inte nån sån tradition som man alltid ser på film där de firar Thanksgiving, att ni tackar för det ni är tacksamma för? Intressant att läsa din beskrivning av helgen. Tycker det är mysigt med traditioner! Ha en trevlig helg!

eastcoastmom said...

Ja jag gillar också Thanksgiving. Firade de första åren med amerikanska vänner, numera är vi en härlig blandning med nationaliteter som firar tillsammans. Tycker om at det är fokus på mat, att umgås och tacksamhet. Inte religion.

Annika said...

Desiree:
TACK!!!
Önskar dig en fin helg.
Ja, det blir mkt mat, minsann. Precis som vid jul.
PUST!!
HAHA!!
Kramar!!

AM:
SÅ glad, så glad att K kom hem igår.
Just nu, när jag skriver detta, ösregnar det!!
Vi får väl se om det går över i snö? Cato, visste inte att den heter så, stormen!
Nej, förstår att du inte kommit in i firandet om inte Michael firade så mkt. Jag blev slussad in i det hela med buller och bång :-)
Önskar dig en fin, lugn och skön helg!!
Kramar!!

Annika said...

Erica:
OCH jag säger TUSEN tack till dig för dina och väldigt inspirerande ORD!
TACK!!!
Jag blir verkligen glad!!
Jag älskar julen mest av samtliga helger under året, men Thanksgiving kommer som GOD tvåa. Det är väl också det faktum att den inviger julhelgen som är så härligt!
Men, den är också väldigt anspråkslös, och samtidigt så ofattbart stor!
Paltkoma och turkey-coma är nog rätt lika :-)
Tack, ja jag gillar maten.
MKT bättre att se julfilm än fotboll, ja!!!
Just nu ösregnar det, men det ska väl gå över i snö. Det är så mörkt.
Tänker på ALLA som reser idag, inte roligt för dem. Hoppas det inte blir så illa.
Tack för fina ord, Erica!!!
Önskar dig en toppenhelg!!!

Annika said...

Cari:
TACK!!!
Jag blir jätteglad över dina ord.
Ja, imorrn och fredag blir lugna dagar för dig, och alla andra, som jobbar mot USA.
DO enjoy :-)


Humlan;
TACK!
Så glad du gör mig!!
Ja, den ska vara som den jag blivit invigd i. Numera är det ju kanske inte fullt så roligt längre eftersom svärmor är så sjuk, men vi gör det bästa av det.
OCH maten är god!! MUMS!!!
HOPPAS också att snövädret inte blir så farligt. Det är verkligen taskig tajming för sånt väder.
SÅ glad att K kom hem igår.
Kramar i massor och trevlig helg!!!!

Annika said...

Eva:
Jodå!
Traditioner är underbara!
Trevlig helg!


AM:
En jättefin helg är det. Verkligen. Genuint fin!
Förstår at ni har fina Friendsgivings. Så ska det vara. OCH iår en stor flytt.
Hoppas ni kan flytta idag och att inte snön ska stoppa er.
Kramar!!

Brysselkakan said...

Önskar dig en fin helg med nära och kära!

Annika said...

Brysselkakan:
TACK!!
Önskar dig en fin helg också!!

Nettan said...

Så skönt att Karolina hann hem innan snöstormen, och så härligt beskrivningen av Thanksgiving låter, att få umgås utan krav, äta gott och bara slappna av är så härligt. Någon gång hoppas jag på att få fira en sådan amerikansk thanksgiving med vår amerikanska släkt, men det lär ju dröja tyvärr.
Här är det grått novembermörker och jag ser fram emot söndagens advent, ska bli mysigt att tända belysning ute och få upp stjärnor och ljus i fönstren.
Njut och koppla av denna helg det är så värdefullt.

Kramar
Nettan

L said...

Fy så typiskt att det blir snöstorm. Hoppas den inte blir så farlig. Tur att Karolina hunnit hem redan. Stackars alla de som kanske blir fast på flygplatser...

Jag gillar också Thanksgiving. Favorithelgen i USA.

Ha det mysigt!!

Gretas Gotland said...

Hoppas ni får en riktigt fin Thanksgiving! Kan tänka mig att den blir ännu mer sentimental nu när K inte bor hemma längre.

Liz said...

Onskar er en jattefin Thanksgiving tillsammans imorgon Annika! Harligt att ha Karolina hemma, aven om hon sakert har fullt upp med kompisar ocksa. Ta det lugnt i snovadret och ha en jattefin helg!!

Stor kram!

Channal said...

Härligt att få ha dottern hemma! Önskar er/dig en underbar fantastisk helg! Så mycket vi har att vara tacksamma för!

Största KRAMEN!! Anna

Charlie sa ... said...

Å, njuter av dina bilder Annika! Jag tycker så mycket om er Thanksgiving tradition. Ni har härliga dagar framför er. Njutning! Så skönt att det är "low key" och samtidigt känner man hur juletiden kommer som en varm famn och tar över på söndag ;)

Önskar er alla en underbar Thanksgiving! Jag är tacksam för dig!

KRAM!!


Äventyret framtiden said...

Ha en finfin helg Annika med allt gott och smått, stunder med varandra. Njut!

Fick en tanke när jag läste om all mat som äts den här helgen i USA. Man får vara glad över att man inte är en kalkon i USA. Det måste gå åt massor av dem just nu. Marschmallow sötpotatispajen...jag har inte testat ännu, fastän jag har receptet. Tröskeln känns hög ;)

Som sagt, ha det skönt på alla sätt.

Kramar!

Anonymous said...

Oj vad mycket mat, den där sötpotatispajen lät väldigt gott det måste jag testa någon gång. Ha en underbar Thanksgiving hela familjen! Kramar/Anita

Andra året i Hjo said...

Då får du ha en trevlig Thanksgiving!
Med kalkon och paj och allt annat. Allt är säkert mycket gott. Fast marshmallows i maten har jag svårt för.

Millan said...

Ah nej vad konstigt. Jag lamnade ett meddelande har I gar men I dag ar det inte har :-(. Naja, hur som helst ville bara onska dig Happy Thanks Giving. Hoppas ni far en riktigt harlig helg. Stor kram

Anonymous said...

Happy Thanksgiving kära Annika! Njut av en underbar helg med familjen.
Skickar manga kramar, Lisa

alegningela said...

Hoppas ni hade en riktigt härlig dag i går, och alla andra dagar också, givetvis.
Jag tänker med värme på min egen Thanksgivingerfarenhet. Och maten, jisses, vad vi åt. Fast den där sötpotatisgratängen, den klarade jag inte av. :)
Kramar!

Fröken L said...

Happy Thanksgiving! Hoppas ni har en underbar helg tillsammans med familj och vänner. Det finns så otroligt mycket att vara tacksam över, även när allt känns tungt. Glad första advent!

Kram Linda

Anonymous said...

Hoppas ni haft en mysig Thanksgivinghelg! Låter som det blev mkt god mat också o det gillar vi ju :-)
Maja är iväg på kalkonmiddag ikväll och ska äta det för första ggn i sitt liv.
Kramar från Anette!

Annika said...

Tack alla snälla ni!!
Ja, Thanksgiving är en jättefin helg på alla sätt. Lång också, och det är alltid uppskattat.
Nu är Karolina tillbaka i college igen.
Vardagen här, men det är ju december!!
Hoppas alla ni som firade hade det toppen.
OCH att alla ni därhemma hade en fin helg.
Kram till alla från mig!!