Wednesday, November 12, 2014

Spridda skurar.

Godmorgon!


Det är onsdag. Mitt i veckan. Eller, the hump day, som man säger här i Amerrrrkatt.
Vi befinner oss också i mitten av november.
Som alltid så går tiden fort, och snart har vi julen här.


I helgen åker Peter och jag ner till Elon för att hälsa på Karolina igen. Vi ska se förstaårselevernas—BFA-elevernas—allra första föreställning, det så kallade Freshman Showcase.
Ja, det ska såklart bli jätteroligt!

Vi försöker alltid ta med lite olika saker till Karolina då vi åker ner för att hälsa på. Lite godis, lite kex som hon gillar, lite kläder som hon kan tänkas sakna (och som jag får leta fram i hennes garderob).
Det blir ju kallare nu, och även i North Carolina börjar kylan att kännas av. Så, ja, varmare kläder är ett måste.

Peter sa att vi även “måste” köpa en adventskalender till henne och ta med den. Ja, med det menar han såklart en chokladkalender.
Japp, jag ska leta upp en sådan innan vi åker ner på lördag.
Jojo, hon kommer hem HIT INNAN jul, på Thanksgiving, men det är ändå kul att ta med lite saker då vi åker ner.
Visserligen kan det tyckas vara överkurs eftersom höstterminen för Karolina är slut runt den 10 december. Men så är det.
Det är roligt att ha med ett litet “care package” då man hälsar på.


Jag har också insett att nu är tiden då jag måste börja jaga julmust!!
Nä, just MUST gillar min dotter INTE.
Visst, visst, julmust finns på IKEA i stora lass, men den är INTE god. Den är fadd, och den smakar i princip noll.
Det finns en annan must som säljes i detta land. Den heter Grandpa Lundquist’s Christmas Soda, och den är RIKTIGT god!
Den kan dock vara svår att få tag på.
Det är lika bra att ge sig ut på jakt redan nu. För ja, det är så att den brukar ta slut.



Jag såg online att den finns på Wegman’s. Wegman’s är nog den mest välsorterade matvaruaffär vi har där jag bor. De har, i princip, rubbet. Men, jag bor inte direkt nära någon Wegman’s, Jag måste färdas ungefär 20 minuter för att komma till den affären. Men, ibland är det absolut värt att åka en liten extra väg för att komma dit.
OCH nu måste jag dit just med tanke på MUSTEN!! Såg att de hade en hel del annat svennigt där också, som glögg och lite annat smått och gott.
Annars brukar must finnas på World Market, om man har tur.
Ibland har den också funnits på affären Total Wine. Jag har även sett att Sockerbit i NYC säljer den!!
Online kan man säkert också beställa musten. Must har verkligen lite av hårdvalutastatus för oss utlandssvennar.


Efter Thanksgiving brukar min blogg förvandlas till julblogg, mer eller mindre. Jo, jag tänker förvandla bloggen iår igen.
Vi ska frossa i jul, julbilder och julinlägg.
Det kommer säkert inte att enbart handla om julen, men det blir KLAR tonvikt på den.
Nu har ni blivit varnade om vad som komma skall i december. Eller, efter första advent, ska vi säga.


Att slänga ner julgrejjer i Karolinas “care packages” känns lite onödigt, men en julkalender ska det bli.
Jag tycker bättre om papperskalendrar (av det gammalmodiga slaget) än om chokladkalendrar. Alltid. Chokladen i de där kalendrarna är ju inte god iallafall, eller vad säger ni?
Dock, jag vet var man kan hitta kalendrar med Mozartkulor bakom varje lucka! Jo, på World Market!!
DET är en LYXIG chokladkalender!
När Karolina var liten gjorde jag mina egna kalendrar till henne. Jag klistrade in bilder, eller ritade, bakom luckorna. Det var stor tonvikt på familjen i Sverige, och på svensk julkultur. Jag har de kalendrarna kvar. Jag skrev alltid något i luckan också…
Det kan vara ett tips för er med lite yngre barn!

Vanlig chokladkalender=TRIST och tråkig!!

Mozartkalender=to die for!

En annan sak jag vill köpa redan nu är ljusslingor. Target har dem (bland många andra butiker) i parti och minut. Jag brukar köpa upp mig tidigt så att jag får precis dem som jag vill ha!
Ljusslingor är billigt här, och det är ju BRA eftersom folk frossar i utebelysning, och innebelysning, runt jul.
Det tycker såklart jag är supertrevligt.


Sara, min syster, ska ta med sig vörtkryddor. Och sen får hon beställning på lite annat svenskt juligt som inte finns här.  Ja, sen får hon baka också, min syster....Dietisten och gourmetkocken :-)
Jag skulle gärna vilja att hon tog med sig Årets Glögg 2014, men det går nog inte såvida den inte säljs på tax-free på Arlanda.


Jajajaj, jag hör att jag börjar jultjata redan nu. I AM PATHETIC!! JUST a sucker!!!


Nu ska jag ge mig ut, först PW, sen Target och lite annat. Just det, det ska köpas både till Karolina och till…jul…

Ha en fin dag!!

33 comments:

Desiree said...

Det går snabbt nu, inte långt kvar till jul alls. Gulligt att ta med lite av varje som K kan tänkas sakna. Det tror jag hon uppskattar jättemycket. Jag tycker också bättre om en vanlig traditionell kalender, tycker som du säger att chokladen i dessa chokladkalendrar inte är god. Ljusslingor borde jag sedan förra året. Får pynta loss efter Thanksgivning här.
Kommer din syster med familj för att fira jul hos er i år? KUl isådanafall.
Vi hinner hem till sverige en sväng över Lucia och då ska jag se till att köpa glögg och lite annat till vårt julbord som vi kan tänkas vilja ha.
Kram!

Channal said...

Här har vi det varmt och skönt! Fotade precis en fantastisk soluppgång! Haha... bra att vänta med julen efter Thanksgiving! Jag längtar till advent!

Så gulligt! Klart Karolina ska ha en chokladkalender!

Nu måste jag skynda mig! Börjar jobba klockan nio!

Ha en fin dag! KRAM Anna

Cecilia/svengland said...

Fastän min dotter är 21år, måååååste hon ha en chokladkalender varje år - det är ju tradition!!!! Och själv så gillar jag faktiskt den där "billiga" chokladen!!!!! Och jag kommer också ihåg hur jag packade ihop små paket och tog med till Uni!!! 😀👍

Anonymous said...

Jag älskar julen så kör det fullt ut här. Trots att min son är vuxen så vill han gärna ha en chokladkalender det har blivit tradition. Jag glömmer aldrig en jul när han var väl 3-4 års åldern, jag gjorde alltid iordning en julstrumpa kvällen innan när jag gick och la mig så var det stört omöjligt att somna tills jag kom på att jag hade glömt att fixa den!! När den var gjord så slockna jag direkt. Ha en toppenfin dag. Kramar /Anita

Erica said...

Vad roligt att få komma ner till Elon och se en av elevernas föreställningar :-D
Care package med julkalender och annat låter jättefint!

Och jag har inget som helst emot att din blogg förvandlas till en julblogg här framöver! Som du vet är ju jag också riktigt barnsligt förtjust i julen :-D
Jag älskar december!!

Angående julkalendrar var vi nog aningen bortskämda kanske, då vi hade varsin chokladkalender samt även en varsin av den vanliga kalendern baserad på det årets julkalender på TV.
Chokladkalendern var en sådan som den övre av de bilder du lagt in, så det är de som är nostalgi för mig. Minns att jag tyckte chokladen var ganska god. Men å andra sidan har jag inte ätit den sedan jag var liten...
Numera finns det ju så många olika att välja mellan. Skulle dock gärna se en Lindt-kalender ;-) Men å andra sidan skulle den väl bli okristligt dyr...

Har ett minne av att vi hade en klasskalender (choklad) i 4:an, då det passade så perfekt att vi var just 24 elever i klassen :-) Dock var det någon (kom aldrig fram vem) som plundrat den kalendern ungefär i mitten av december.
Vet inte varför det minnet fastnat hos mig, men det är väl sådant som fastnar hos barn kan jag tänka mig.

Nu för tiden finns ju alla möjliga kalendrar; t.ex. med små leksaker och sådant, ifall man inte vill ge sina barn socker varje dag.
Kan vara legokalendrar och liknande. Dock vet jag inte hur länge de småsakerna är intressanta. Kan tänka mig att det är ungefär som med billiga Kinderägg-prylar: de innefattar Nyhetens behag några minuter, och sedan är det kanske sådant som föräldrar "hittar med fötterna överallt"...

Men jag vet att de också finns många föräldrar som fixar egna paketkalendrar till barnen. Jag gillar verkligen den kreativiteten :-)
Jag gillar även idén med din egen kalender! Vilken fin idé :-D Det lät som ett riktigt fint sätt att introducera svenska jultraditioner trots att man inte bor här :-D

Jag kan nog förvarna att jag kommer fortsätta med dessa romankommentarer nu när julinläggen börjar anlända ;-D

Hoppas du får en fin onsdag!
MVH /Erica

Annika said...

Desiree:
Ja, det kommer bara att smälla till nu, sen är det december. CRAY!!!
Ja, det är roligt att ta med sig lite olika saker då vi åker ner till Elon.
Chokladkalendrar ÄR inte goda. Bara trista.
Ja, min syster och hennes familj kommer att vara här hela jul och nyårshelgen. UNDERBART!!!
Kul att ni ska hem över lucia. Just Lucia står högt på min saknarlista...
Kramar!!


Channal:
VI med, 21 grader igår, och det blir väl lite samma idag. Men sen ska det sjunka. SKÖNT!!!!
Här är det tung dimma denna morgon, men den ska jag fota :-)
Härligt att du fotade lite soluppgång.
Pynt får vänta, men jag längtar!!!
Ha en fin dag.
Kramar!!

Annika said...

Cecilia:
Haha, ja såklart att hon måste :-)
HIHI!!
Tror att min dotter gillar chokladen också!
Ja, att ta med små paket till uni är bara roligt. Som du vet.
Brukade ni skicka med posten också?
Kramar!!


Anita:
Julen är ju bara BÄST!!!
Så ja, vi ska verkligen frossa i den!
Mmm...
KUL att även din son vill ha en sådan kalender. HIHI!!
KUL med julstrumpan. Förstår att du inte kunde somna ;-)
Ha en fin dag!
KRAMAR!!

Annika said...

Erica:
Ja, det sla bli så roligt att komma ner till Elon en sväng. Spännande.
Tack, bra att du är med i julsvängen. Den tar vi efter advent. Ska bli så najs.
Ja, du har ju varit med länge så du vet ju ungefär vad det kommer att handla om :-)
Lindtkalender har jag sett här!!! Ja, den chokladen är god!
En sådan kanske man skulle kunna ha.
TYPISKT den som plundrade er klasskalender i skolan. Var väl ngn godissugen kille förstås, haha ;-)
Jag har ett litet hus som är en adventskalender, i det kan man lägga in små saker. Det brukar jag göra åt K. Kanske en lypsyl, eller ett par fingervantar, eller ett nagellack etc.
Det finns så mkt man kan göra. Ja, att göra egen kalender var roligt. Pyssligt.
Ha en finfin dag!!!

Ann i FFX said...

Julmusten fanns inte på Wegmans här på Monument Drive, jag var där senast i går . De har dock glögg!
Jag var också på World Market förra veckan men hittade ingen, kanske finns nu om du har tur.
Vilket skumt väder denna morgonen...
Ha en bra dag!
Kram

Millan said...

Ja josses nu ar verkligen julen snart har. Veckorna gar sa himla fort. Jag har bestamt mig for att fixa allt juligt innan forsta December sa har redan borjat julhandla, har bestallt julkort och fixat infor lucia :-). Forra aret blev jag sa fruktansvart stressad i December att jag hade svart att njuta av julen. Lugnt och fint i ar alltsa. Ser mycket fram emot din julblogg!

Vad harligt med en resa till Karolina. Forstar att ni langtar nu!

Kram

Annika said...

Ann:
Jasså? Vi får kolla Loudon då. Såg online att det bör finnas. men vem vet? Det är det jag säger, den är svår att få tag på.
Härligt väder denna morgon. Verkligen TUNG dimma. Jag har varit ute, kom precis hem. Nu har solen brutit igenom igen.
Ha det så gott!
Kram!


Millan:
Ja, tiden går ju så jädra fort alltså!! Skrämmande!!
hetl rätt att börjar förebereda nu. Jag vill inte heller vara stressad. Inte alls. Ska börja stryka gardiner och sådant snart. Julkort hoppas jag vi kan ta nere vid Elon.
Roligt att du se fram emot att vi ska jula här :-)
Kramar!!

My kids' Mom said...

Å vilket mysigt och trevligt inlägg! Jag saknar de vackra höstfärgerna och den lite lägre temperaturen som vanligtvis får en i stämning för the holidays. Känslan vill liksom inte infinna sig när det är strålande solsken, 26 grader varmt och folk ligger på stranden. Jag får kolla in på din blogg för att få lite känsla.

Ja, du har alldeles rätt i att vara ute i tid vad gäller ljusslingor då de brukar ta slut och så får man ta det som blivit över. Ja, det kommer jag ihåg nu när du skriver om det så jag ska nog också ge mig iväg på ljusjakt.

Kram och ha en underbar hump-day!

Anneli i San Diego

Annika said...

Anneli:
TACK, roligt att du gillar det!!
Nej, jag förstår att det är skitsvårt att få till julkänslan i SoCal.
Ljusslingorna försvinner i en hast, så det gäller att plocka på sig medan de finns. Sen finns det typ bara rosa och lila kvar. OCH de färgerna vill iaf inte jag ha, haha!!!
Ha en fin dag.
Kramar!!

Anonymous said...

Off topic!
Yesterday was Veterans Day. Det är en statlig helgdag (ingen post) som firas till minne av alla militärer som dött och för att hedra de andra.

Det är 100 år sedan "The War to end all Wars" (första världskriget) slutade. Dokumentet undertecknades kl. 11 den 11e dagen av den 11e månaden. Jag deltog i en ceremony på vårt Town Green, något jag gjort i flera år.

Eftersom jag växte upp under WWII, känner jag stor tacksamhet till USA, som förenade sig med Storbrittanien och till slut, på våren l945, (när jag tog realen), hade Hitler gett upp.
Även lilla Ludvika var ute och jublade på Storgatan.

Det är så få av oss, som en tänker på dem, som är i det militära, för de flesta av oss är inte berörda av krig
och uppror långt från Main Street.
Vi ser på TV och det blir bara en show, mer eller mindre.

Vill inte slänga kallt vatten på julmeddelandet, men ville nämna något om Veterans Day.

Ruth i Virginia

L said...

Nej, jag instämmer i att chokladen i vanliga chokladkalendrar inte är god. Fast en Mozartkulkalender verkar ju inte vara helt fel!
Kan inte systern lägga ner ett par flaskor glögg i resväskan hon checkar in?
Mysigt att åka ner med lite presenter till dottern din. Blir säkert uppskattat!

Eva i Dalarna said...

Ser fram emot din julblogg! Nu börjar man ju så sakteliga tänka på julen! Barnbarnet anlände i förmiddags, en flicka. Så nu är vi glada!"

Annika said...

Ruth.
Jag har en svärfar som är veteran. Men annars kan jag inte påstå att jag uppmärksammar dagen så mkt. Dumt kanske, ja...Skolorna öppna, Peter jobbade etc.
Du får nog bereda dig på mkt jul på min blogg framöver, Ruth.


Lisa:
Den vanliga chokladen i kalendrarna är inte god. SÅ tråkig.
Vet inte om de kommer genom security med vin etc...men det kanske de gör?
Vore ju perfekt.

Annika said...

Eva:
STORT grattis!!
Så glad för din skull!! Härligt.
Det blir en speciell jul för dig nu!

Gretas Gotland said...

Vad gulligt av maken att tänka på kalender! Klart hon skall ha! Jag har också alltid en chokladkalender, men har inte sett någon Mozartkalender, så det blir till att googla.

Jag hade med glögg till Charlotte och det gick bra! Bubbelplast och att linda in den i precis varje klädesplagg och någon skräphandduk så klarade sig glöggen helskinnad från bagagehanteringen.:-)

L said...

Vi har transporterat mycket alkohol genom tullen. Blir aldrig klok på om man får eller ej.....

Miss Marie said...

Klart syrran kan ta med glögg! Slå in den ordentligt bara, annars finns risken att allt är glöggindränkt när det kommer fram! ;)

Tack för tipset om adventskalender, det ska jag försöka mig på! :)

Annika said...

Klart Karolina ska ha lite presenter när ni kommer - det känns säkert lite som julafton för henne :-).

Vi har aldrig har chokladkalendrar, men vi har en tomte som hänger på väggen som min mormor har sytt - hans stövlar, vantar och byxor är som fickor där man kan stoppa ner småsaker, och varje morgon i december fram till julafton finns det varsin liten grej till tjejerna i tomten. Oftast en liten godisbit, ibland nåt annat. Jag hade den här tomten på väggen när jag var liten, och sen har alltså våra tjejer ärvt den. T.o.m Emmy och Ida ser fram emot att ta fram tomten fastän de är så stora nu :-).

Kram!!

Annika said...

Greta:
Haha, det är nog för att han vill ha en också!
Fniss!
Japp, chokladkalender blir det!
BRA, det låter fint det, Greta. Ska säga till min syster. Jag har själv aldrig köpt alkohol på ngn resa mellan sve o USA så jag känner mig allt lite lost...


Lisa:
Tror säkerligen man får vad gäller tullen. Gott, önskar mig glögg.

Annika said...

Marie:
Problemet är väl i security, antar jag. Ja, det gäller att slå in den så in i bomben. Men jag skulle verkligen vilja smaka på årets glögg!!!
Marie, det där med att göra egen kalender var verkligen roligt!!!
OCH du som är så konstnärlig får säkert till det toppen!!


Annika:
Absolut, varje gång vi kommer ska hon få ngt. SÅ lyder det :-)))
ÅÅÅ vilken fin kalender ni har. Underbart ju!!
Gillar sådana där traditioner som hållit i sig länge!!
Härligt.
Kramar!!!

Anne said...

Klart att man ska ha med care package! Det tycker jag är så fint, omtänksamt och jag lovar superuppskattat av damen ifråga.
Vilken idéspruta du är idag :) Tackar och bockar för det. Bra du påminner om julmusten, som du säger, den brukar ta slut tidigt så bäst börja jaga redan nu. Även bra tips med kalendrarna, som du säger, så dom du gjorde då K var yngre är ju perfekt för yngre barn och ett tips jag lägger på minnet.
Så sant, så sant, det är nu man ska handla julpynt för efter Thanksgiving så är det utplockat och man får inte det man vill ha. Jag har köpförbud, det har varit så mycket utgifter med huset, så det är stängd plånbok som gäller för mig. Naturligtvis tycker man då alltid man hittar massor man vill ha.... men några ljusslingor ska det bli, som du säger, de är billiga här.
Kram!

eastcoastmom said...

Vi ha inte julpyntat alls på tre år! så nu har jag lovat barnen gran, och en massa pynt! Vill ha såna där coola minislingor med ljus som finns på flera ställen, bl a Restoration Hardware!

Annika said...

Anne:
Tack, ja care package är gjutet. I vår får vi nog börja skicka sådana. Tror inte det blir lika många besök då, eller man vet aldrig.
Ja, de där kalendrarna jag gjorde till K var roliga, så go for it!!
Fina minnen blir det sen också.
Jag ska inte köpa så mkt jag heller, men ljusslingor blir det.
Kramar!!


AM:
Ja, vad härligt för er alla med pyntat hus. Restoration hardware har fina grejer, men jag erkänner att jag inte handlar så mkt där. Jag är mer Target-brutta då det kommer till saker som ljusslingor :-)
Glad att ni ska pynta järnet iår!!

Anonymous said...

så gulligt att pappa vill köpa med en kalender!

Anne-Marie said...

Hump day har jag faktiskt aldrig hört talas om. Skulle ju också kunna betyda något annat. ;)
Kul att ni får träffa Karolina snart. Förstår att det blir roligt för er alla.
Jag köpte faktiskt en almanacka/kalender för 2015 igår via Ebay. Det är en fin (har den för 2014) almanacka som har svenska fotografier och både svenska och amerikanska helgdagar plus de svenska namnsdagarna.
Julmust klarar jag mig mycket bra utan. Jag fnissade litet när jag såg att du fick åka långt (20 min) för att komma till Wegmans. Troligen skulle jag få åka en hel dag för att komma till närmaste affär - om de ens finns här på västkusten. Allt är relativt.
Då vet vi att det blir jul "en masse" hos Annika. ;)
Kramar!!

Liz said...

Sa roligt att ni ska aka ner till helgen och traffa K igen! Sjalvklart att det blir att ni tar med er favoriter till henne och jag kan tanka mig att hon har mycket pa sin saknar lista ocksa over klader och annat, ofta kommer man inte pa vad man saknar forran man inte har det nara..Haha, patal om nara, 20 minuter har kanns inte sa langt faktiskt, fast allt ar ju relativt. Vi bor ju lite utanfor staden, fast det anda ar ett samhalle i sig, men vi har 30 minuter till narmsta mall tex..:) Forra aret kopte vi just Granpa Lundquist Julmust pa World Market i Phoenix, 3 timmar bort...:) Men det var bara for att min man anda var tvungen att aka dit for ett annat arende, extra skulle vi nog inte aka for must aven om det ar ett maste for att fa total julkansla tycker jag som alskar must. Herregud, jag kopte hellre must an cola tex nar det fanns nar jag bodde i Sverige...

Till nagot annat, nagonting har hant som jag skulle vilja fa hjalp med av en rutinerad bloggerska, sa jag skickar dig en email istallet pa den du lagt ut i hoger spalt.

Stor kram!

Annika said...

Marie:
Eller hur :-)))


AM:
Nu fick du lära dig ngt nytt då:)
Jag vet, man kan lugnt associera till ngt annat också ;-)))
BRA kelender du köpt!!! Toppen med allt man behöver som svensk-amerikan :-)
Jag gör min egen kalender oftast, men då blir det minus namnsdagarna.
SANT!!
Allt är relativt. Tjugo minuter är mkt för en som har andra stora mataffärer mindre än 5 minuter bort, haha!!
nej ,Wegmans finns inte på din kust, det vet jag. De är djupt koncentrerade till NE USA och The Mid-Atlantic.
Men sååååå bra affär. Den finaste jag vet.
Ju en masse blir det här, det kan du hoppa upp och sätta dig på :-)
Kramar!!!

Annika said...

Liz:
Ja, det ska bli så kul att åka ner en sväng och träffa K, och se henne på scenen!!
Exakt, det är mkt hon inte ens vet att hon saknar förrän hon behöver det, som nu, med kylan.
Precis, allt är relativt, fniss!! Jag bor ju så inne i smeten, sas. Mitt i nova där rubbet finns nära. Men just Wegmans får man ta sig en bit till, haha!
JA; jag minns er julmustjakt i fjol. Härligt!!!
SÅ glad att ni fick tag på det. Tur att maken skulle dit iaf.
ÅÅÅ Liz, då ska jag spana efter ditt mail. Men jag kommer att svara från min ordinarie adress, den har jag inte här på bloggen. Svar kommer.
KRAMAR!!!

alegningela said...

Störtgillar din julteaser och kan knappt vänta tills du kör igång på allvar. :-) KRAM