Tuesday, November 04, 2014

Half an hour from my house.

The nature in Virginia is beautiful. It really is. It does not matter what season it is. The rolling hills of Virginia will always stun you. All seasons.


Sunday, Peter and I took a trip to nearby Middleburg. Middleburg is located about 30 minutes from Reston.
It is a lovely, quaint little town to visit.
Middleburg is part of Virginia Horse Country. So, out in that general area you'll find plenty of big horse farms and huge estates. It is also in this part of Virginia where they compete in Polo.
And, some people hunt foxes here, and what not...
It is posh. Yes.


We've had a cold and windy weekend here in Northern Virginia. Oh boy, was it cold when we had reached Middleburg. My hands turned to ice, and we had to find a restaurant for lunch right  away.
Brr...










A HUGE PUMPKIN!!!  HUGE!!













After a good lunch, and a pumpkin spice latte at small coffee shop, Peter and I headed out to nearby Chrysalis Vineyard.
Chrysalis is famous for its Norton grape, a grape that Thomas Jefferson, the third president of the USA, introduced especially to Virginia.
So the Norton grape is Virginia's grape.


As always, the vineyard was stunning. I love the fact that we have so many wineries where I live. It feels nice to have them all. The wines can be a hit or miss, but it is nothing but lovely to hang out in a vineyard on a Saturday or Sunday afternoon.  Especially in the fall, I might add...
However, it was NOT so nice hanging outside on Sunday since it was SOOOO windy, and so cold. But, we had a glass of wine at Chrysalis. And no, I do not like Norton wines at ALL. The wines are   VERY acidy, not my style. This is the third time I've tried a Norton wine. I will not seek it out again anytime soon.
But, aaahhhh...the winery itself, pure heaven!!



Leaving Middleburg.  Now we are going to Chrysalis.


This is less than an hour from The White House...


Oh the rolling hills of Virginia...









At the winery, you cannot see it in the pics, but it was bitterly cold and so blustery...











Take me home country roads...


Even the cows in the pastures looked cold...




I hope we'll head out to the country soon again.
I so love it out there.

I wish you all a great Tuesday!

23 comments:

Desiree said...

Visst är det kul att prova olika viner och druvor. Kul att få upptäcka vad man gillar och inte och lära sig lite mer om vin. Vilket vackert ställe. Älskar sådana där små charmiga små städer med små butiker och resturanger. Landskapet är ju sååå vackert här med sina böljande kullar. Även om det var en kall dag så hade ni massor med sol och fick njuta av vackra vyeer. Sådana här typer av utflykter är mina favoriter.
Kramar!

Äventyret framtiden said...

Väldigt vackra lantliga vyer! Det där speciella höstljuset hade vi förra veckan, nu är det novembergrått och vått som gäller, så därför är det extrafint att få vara betraktaren i ditt blogginlägg idag.
Skrattade till lite grann när jag såg skylten Giftshop och minns att jag läste i svärmors dagbok (högt för henne) från vistelsen i Connecticut för många år sedan där hon skrev att de hade varit till en giftbutik och köpt en flaska. Det är inte helt lätt med språk ibland:)
Önskar dig en skön dag!
Kramar!

Cari said...

Så otroligt vackert så nära storstaden. Förstår att du njuter.

Annika said...

Vädret ser underbart ut på bilderna men jag tror dej när du säger att det var kallt! En isande kall vind kan verkligen göra så att man fryser ända in i märgen. Här ska det visst bli snöstorm i eftermiddag, vi får väl se.
Kram!

Erica said...

Åh! Wow Wow WOW!!!
Vilken underbar liten stad! Vilka fullkomligt LJUVLIGA hus (speciellt) på första bilden!
Gammalt + amerikanskt = vilken oslagbar kombo!!

Och naturbilderna i senare delen av inlägget... AWSOME!!
DÄR skulle jag absolut kunna tänka mig att bo (i alla fall under vår/sommar/höst).

Vad avundsjuk jag blir på er som har så nära till sådana där platser!

Hoppas du får en fin tisdag!
MVH /Erica

Annika said...

Desiree:
Verkligen kul. Men VA-viner kan inte jämföras med viner fr Europa, eller fr Kalifornien. De är inte alls i samma liga, men ändå...
Kul är det att besöka dessa ställen.
Tack, ja landskapet är så otroligt vackert. Fastän det var isande kallt var det ljuvligt.
Japp, du hade gillat detta mkt!!
Kramar!!


Karin:
Tusen tack, Karin. Vi har så många soltimmar här att jag aldrig blir deppad när det regnar eller är grått. Tvärtom.
GULLIGT med svärmor. Nej, visst kan språk ställa till det. Man kan få sig goda skratt.
Men, ni fattade vad hon menade :-)
Ha det bäst.
Kramar!!!

Annika said...

Cari:
Tack, ja jag tycker så mkt om att ha landet bara om hörnet.


Annika.
Det var så kallt att jag trodde jag skulle bli tokig, främst av vinden. USCH!!
Och vid vingården fanns det ingen lä att tala om övh. USCH!!!
Snö os er?? Jamen ja...det är dags nu alltså. HÅLL i hatten!!!
Kramar!!!

Annika said...

Erica:
TACK!!
Detta hade du gillat. Önskar att du hade varit där med din Mark och fotat och fotat!!
det hade varit roligt.
Ja, Middleburg är gammalt i amerikanska mått mätt. Absolut. Älskar också bebyggelsen därute.
Tack, ja jag är så glad att jag har detta om knuten.
Ha en fin dag!!

eastcoastmom said...

Charmigt till max! Och dessa country roads, rolling hills...

Gretas Gotland said...

V i l k e n vacker stat du bor i! Jag har ju bara sett en bråkdel, men var himla förvånad över att Vita Huset låg "mitt i smeten".

Annika said...

AM:
jag vet, ni har ju dem också. Älskar det!!


Greta:
TACK!!
Ja, det gör jag verkligen! VA är ju en stor stat dessutom, och jag har inte sett så mkt av den, trots allt.
ja, Vita Huset ligger verkligen mitt i smeten.

Keith said...

Quaint town! Beautiful countryside!

Annika said...

Keith:
Love it!! You¨ve been there, right?

Nettan said...

Så underbara bilder, det vackra höstkripsiga, här är det som om en våt varm filt svept in Skåne i novembermörker, längtar efter kyla och snart om tre veckor så kommer det vara adventsmys som gäller. Härligt.

Hoppas att du har en härlig tisdag.

Kramar

Nettan

Anne said...

Åh så vackert, vilken söndag. Som balsam för själen få vistas på de höstkantade landsvägarna. Som du säger, vinet är ju inte a och o vid såna här utflykter utan det är allt det andra. Vilken pittoreskt liten stad också, precis i min smak att strosa runt i.
Vad gillar du bäst annars,rött eller vitt vin? Du har säkert skrivit det flera gånger men kommer inte ihåg nu. Gör man nån sprit också i Virginia? Typ nån whiskey?
Kramis!

Channal said...

Vilken mysig roadtrip med sol, vacker natur och god mat! Den lilla staden ser jättefin ut! Gillar små gator.

KRAMAR!! Anna

Anne-Marie said...

Verkligen annorlunda med dessa "rolling hills" jämfört med vår mera "rugged terrain". Och det liknar Sverige på något sätt. Inte fullt så bergigt, fler lövträd och "bördigare".
Verkligen vackra omgivningar!
Städerna på östkusten ser ut mer som städer tycker jag. Helt andra slags hus och även om en stad är litet mindre har den mera stadskänsla än vad våra städer har.
Intressant att jämföra tycker jag.
Kul att ni ger er ut på olika utflykter.
Kramar!!

Fröken L said...

Jag är så otroligt dålig på olika druvsorter. Jag brukar gå på fina etiketter när jag köper vin :-)
Jag gillar mest röda viner, ska jag dricka vita viner vill jag gärna att de är lite sötare.
Vilken underbar natur och vilken mysig stad. Perfekt utflyktsmål.

Kram Linda

Annika said...

Nettan:
TACK!
ja, det var verkligen höstkrispigt i söndags. I lördags var det med skåneväder här med regn och gråväder. Mysigt det med.
Förstår att du längtar efter kyla och frost. JAG MED!
Precis som du börjar jag se fram emot julen nu.
Kramar!!


Anne:
Tusen TACK! Roligt att du gillar inlägget.
Ja jag älskar dessa landsvägar. SÅ himla mysigt att köra längs dem.
Middleburg är gulligt. Vinet i VA är verkligen sådär.
Jag gillar rött vin bäst. favoriten är Malbec. Men jag gillar även Cabernet Sauvignon. OCH så gillar jag ibland en lite lättare Pinot Noir. NI har ju många goda sådana hos er i Oregon. Mmmm...
ja, det finns Whiskeydestillerier i VA.
Kramar!!

Annika said...

Channal:
Det var verkligen mysigt.
Kram!


AM:
Sant, annorlunda. Men jag gillar minsann er natur också. SÅ dramatiskt och så annorlunda.
Ibland tycker jag det är likt norden här, ibland inte. Mkt mer lövträd än i Sthlm är det ju onekligen. Ser knappt barrträd, förutom tallar ibland.
Men barrträd saknar jag ICKE!!
Bördigt är det, och en fantastiskt vacker natur.
Ja, absolut intressant att jämföra östkust mot västkust. Alltid.
Känner för att åka ut till din kust SNART!!
Kramar!!

Annika said...

Linda:
HAHA, jag vet vad du menar. Ett tag gick jag mest på etiketterna också. HIHI!!
Och på det sättet hittade man ju goda sorter också.
jag gillar också rött vin allra mest. MUMS!!
Vitt vin är OK på sommaren, helst en sauvignon blanc eller en pinot gris.
Vill inte ha det sött.
Rosevin gillar jag inte alls :-)
TACK, ja naturen här ÄR underbar!!!
Kramar!!

Charlie sa ... said...

Jamen hur fint var inte det här!!!!

Ljuvligt. Så ska en höst weekend tas ;)
Landsvägar kan jag inte få nog av. Var tvungen att titta igen på alla härliga bilder du tagit Annika.

KRAM vännen!!!

Annika said...

Lotta:
Eller hur?
SÅ ska verkligen en hösthelg tas!
Landsvägar är underbara!!
Älskar dem!
Tack igen, Lotta.
Kram!!