Thursday, November 06, 2014

Novembers första punkter

Torsdag igen!

Det känns som om jag skriver dessa torsdagspunkter allt oftare. Ja, att tiden går fort är ingen hemlighet.


* Jullängtan.
Japp, jag erkänner det. Jag längtar till julen.
Jag längtar efter att få pynta, att gå ALL IN, igen! Att få bli The Queen of Christmas (vi är många som delar på den titeln, förvisso).
Jag längtar efter att lyssna julmusik. NEJ, ingen sådan innan Thanksgiving!! Absolut inte.
Jag baxnar fortfarande över folk som redan i september börjar lyssna. Men for CRYING, WHY!!???
Men snart är det VERKLIGEN dags att börja!!
Underbart!!
Iår får jag dessutom besök från Sverige över jul. DET ska bli SÅ trevligt och jag längtar enormt.
Det är min syster och hennes familj som kommer hit! LÄNGTAR!!!
Min syster och hennes man är  dessutom gourmetkockar, så det gör ju bara saken ÄNNU bättre.

Denna underbara bild kommer från nätet...

* Frisören. Igen!
Var hos min frisör igår.
Jag vet, det känns som om jag “bor” där ibland. Tycker jämt jag är där. Men har man en massa gråa hår, som jag, så måste de bort.
Nej, jag är inte redo att “go all gray” ännu.






* Tjejkväll ute.
Det hade jag, och resten av Svennegruppen igår. Trevligt, trevligt att äta middag och dricka vin tillsammans ibland. Och ännu bättre då det sker nästgårds, i Reston Town Center.
Alltså blir det ingen svennefrulle idag.



* November
Har jag inget något emot alls.
Det är ingen hatmånad. Jag har för övrigt inte en endaste liten hatmånad. Jag tycker om alla månader på året. Vill inte vara utan en enda en.
Jag njuter av november. Tycker om gråa dagar, älskar då löven flyger i luften, tycker om soliga dagar med hög luft, tycker om då det regnar och blåser, njuter av de dagar som är milda, välkomnar kyla och frost...
November, lugnet innan jul! Skön höstlunk som passar min själ ypperligt.



De här bilderna är tagna med min iPhone, med appen Camera + (där jag nyligen upptäckt macrofunktionen).  De är samtliga redigerade med appen Big Lens.  Bilderna är samtliga tagna denna vecka.  









* Nytt system till Macen
Usch, jag ska ladda ner det nu. Gör det alltid med bävan. Ska det funka?
Eller ska det bli strul en masse?
Lika bra att hänga med dock. Inte fördröja. Det är samma sak med iPhone, alltid lika läskigt att ladda ner nya operativsystem.
Oh well, here it goes…
*klick*

Ha en fin torsdag!


23 comments:

Nettan said...

Torsdagsmorgon när jag läser dina punkter.
November gillas skarpt att få pyssla ute och inne, njuta av att det är ok att kura inomhus likaväl som att ta den dagliga rundan i klar kall luft (fast så milt som det är så är det en varm filt över Skåne).
Har inte heller någon hatmånad men skulle av personliga skäl hoppa över slutet av maj och gå direkt på juni!

Här kom julskyltningen redan i början av oktober och det är tidigt, hade helst sett att de sköt lite på det. Vad gäller operativsystem till appleleksakerna blir jag nojjig bär de kommer med uppdateringar snart slutar väl min lur att fungera helt?

Ha en härlig torsdag!
Kram
Nettan

Erica said...

Ja, verkligen! Torsdagarna (och helgerna) duggar bara tätare och tätare... Jag tycker allvarligt det känns som om tiden verkligen går snabbare än den gjorde förut (och inte bara den vanliga barn-vuxen-tidsuppfattningen)!

♦ Åh, julen! Jag LÄNGTAR också så otroligt mycket :-D
Men håller med om julmusik. Jag förstår inte heller hur man kan börja lyssna på det hur tidigt som helst. När december väl kommer är man ju så less på de sångerna att de förlorar sin mysfaktor.
Ungefär som att dricka julmust i oktober.
Eller äta lussebullar när hösten är som praktfullast.

Vad roligt med julbesök från Sverige :-D

♦ Sommarmänniska här. November är inte min månad ;-)
Men om jag måste välja mellan november och – till exempel – januari, så väljer jag ändå november :-)
Jag är en person som har "hatmånader". Januari bland annat.
Och Mars. Månaden då man kan se en hel del vårtecken på andra bloggar, men vi är fortfarande mitt uppe i smällkalla vintern.

♦ Apple-uppdateringar ja... Usch!
Nu har jag ju "bara" min iPhone från Applefamiljen att hålla reda på, men jag känner igen nervositeten när man ska uppdatera operativsystemet.
Jag tror inte jag kommer våga uppdatera nästa gång det kommer något nytt... tror inte min lilla 4S kommer att klara av att köra något nyare.


Du blev förresten jättefin i håret!
Hoppas du får en fin torsdag!
MVH /Erica

Anonymous said...

Åh vad jag längtar till jul jag är definitivt The Queen of Christmas jag älskar att pyssla då. Min kompis kommer hem till mig och fixar håret i morgon det ska bli så skönt jag har turen att inte ha några gråa hårstrån än men hon gör lite slingor i håret. Du blev jättefin! Önskar dig en superfin torsdag. Kramar /Anita

Cari said...

Allstå dina foton är ju helt fantasiska! Att du tar så fina kort med iPhone. Du är duktig.
Och snygg blir du på dina selfies - jättefin i håret (själv ser jag inte klok ut på mina bilder)
Idag snöblandat regn i Stockholm - inte mysigt alls. Men det hör till.

Desiree said...

Hi hi fnissar lite åt Ericas hatmånader. Jag måste också säga att januari inte är någon favorit. Men januari 2015 blir fin med resan till Florida som man har att se fram emot. Det lär garanterat döda den tråkiga januari när allt glam och festligt från december är slut.
Snygg du blev i håret. Själv är jag i desperat behov av att klippa mig. Har inte klippt mig sedan i påskas. Men klipptid är beställd till mitten på december då vi är i sverige. Passar på att slinga mig då också. November är mycket bättre när man inte bor så långt ut norrut som Stockholm. Definitivt bättre här.
Ni verkar ha ett härligt litet svennegäng som ser till att hitta på roliga och mysiga saker tillsammans.
Ha en finfin torsdag Annika.

Annika said...

Varför gillar inte folk januari?! Januari är definitivt bättre än november. En ny start, det känns att man sakteliga går mot ljusare tider, i bästa fall kan man åka ut med snöskotern och grilla korv. Värre är det med november som består av ett enda långt deprimerande mörker.

Jag brukar börja längta efter jul när Emmys och Lovisas födelsedagar är avklarade :-) (30 nov och 7 dec).

Kram!!

Annika said...

Nettan;
Awwww...tack...så roligt att du förknippar torsdagsmornarna med punktläsning.
Ja, jag vet...november är inte dum. Jag gillar den verkligen.
Skönt.
Ja att verkligen börja julskylta i okt är tidigt. Men jag hoppas att den inte tänds på ett tag.
Jag såg igår, då jag var i RTC, att de börjat där också. Men de tänder den ju inte förrän i slutet av nov.
Jag lyckades med nedladddningen, men gillar inte vad jag ser. Dagisfult, haha!!!
Kramar!!


Erica;
Jag med!!
Vad har hänt med tiden??? Varför går den så fort??
Jag vet, så himla visset med julmusik i sept. Tycker inte man ska börja hålla på med julen i sept eller okt. Kanske kan man börja lite i nov, i slutet.
HAHA, Karolinas hatmånder är också jan och mars. Hon tycker de ska strykas, säger hon.
Men jag förstår dig om mars och vårtecken. De kommer ju lite senare till er.
Usch ja, apple-dateringar får mig att skaka. Tycker inte om dem. Det gick bra med att ladda ner det nya till datorn, men jag gillar inte grafiken. BLÄ!!
Oh well.
Nej, det är nog bäst att ligga lite lågt med en 4s, det tror jag med.
TACK Erica, kul att du gillar mitt hår.

Annika said...

Anita:
JAG MED!!
Längtar till julen!!!
Ja, vi är många Juldrottningar, och det är ju underbart!
ÅÅÅ vad lyxigt med en kompis som kommer och gör slingor. Härligt.
Tack för snälla ord.
Kram!!


Cari;
TACK!! Ja, det är min iPhone. Sen redigerar jag ju dem, förstås. Alltid.
Selfies kan det vara en smärre konst att ta. Jag vet. Jag får alltid ta flera i rad och så kanske ett enda lyckas.
Tusen tack för snälla ord.

Annika said...

Desiree.
HIHI, ja det är många som inte gillar den månaden. Jag har inget emot den. Men jag hatar att ta ner julen, och jag avskyr nyårsdagen. Annars har jag inga problem med den månaden alls.
Exakt, du har Florida att se fram emot. UNDERBART att åka dit i januari.
November har jag noll emot. Noll.
Kul att ni ska till sve i dec. OCH bra att du passar på att klippa dig då.
Tack, för att du gillar mitt hår.
Ja, jag gillar svennegruppen!
Kramar!!


Annika:
HAHA, jag gillar alla månader, for sure!!
det enda jag inte gillar med januari är nyårsdagen och det faktum att julen ska tas ner. Annars? Bring it on! Gillar ju vintern!!
Korvgrillning och scooterkörning låter så bra!!
Du har lite fölsisar att ta hand om innan jul.
Kramar!!

Bloggblad said...

Jag tycker att du är lika fin både före och efter!

Här vaknade jag i ett vitt landskap idag. Första snön kom rejält... och många bilar har kört i diket har jag hört på radio. Själv vågade jag inte köra på sommardäcken, så maken fick ta sig lite sovmorgon och släppa av mig vid gympan och sen pulsade jag hem. Rätt skönt!

Vi har börjat öva på advent och julsånger i båda körerna... Känns lite tidigt, men det är bara tre veckor kvar till första advent.

Annika said...

Bloggblad:
Aww, tack, vad gullig du är.
Ja, jag vet att ni har snö idag!!
Härligt, kan jag tycka :-)
Jag vet minsann hur det är att köra på vinterväglag med sommardäck, det är läskigt.
Ja, bara tre veckor kvar till advent. Det är verkligen ingenting.

Anonymous said...

Jag blir så himla trött på allt juleri långt före jul, så när julen kommer är jag less på det hela. Min käre make skulle helst ha velat gå i en djupfrys hela december. Ett år sa jag till honom, att "om du inte vill fira jul, går jag med på det, men DU får tala om det för barnen." Och när julen väl kom, hade han inget emot firandet. Men presenter - han satte sällan fötterna i en affär, men det var OK för min del. Jag och barnen brukade baka kakor och pumpkinbröd och ge våra vänner.

Gillar det gamla firandet i Sverige, då helgen började med Lucia och varade till trettondagen. Koncentrerat helgfirande!

Ruth i Virginia

Annika said...

Ruth:
Ja, på ett sätt förstår jag vad du menar. Men på ett sätt älskar jag också det nya sas. Att man börjar se julen stuka fram hör och där, och att et på gång. Men, jag är en stor julälskare, så det har ju såklart med det hela att göra.
Såg att RTC börjat julskylta, vilket de ju måste. Men jag uppskattar att de inte tänder och inviger förrän Black Friday.
HAHA, klart din man gillade det när det väl kom till kritan!!

Anne said...

börjar också längta efter julen, men bara för att man börjar längta så är det ju inte som du säger så att man sätter igång och pynta och lyssna på julmusik. Det är en mysig tid det här, när man vet det snart liksom är dags att börja greja. Att nu gå och ladda, kanske köpa mer pynt, fixa lite för att sen efter Thanksgiving vara redo och köra på.
Tiden flyger ja, det är så sant. Inte klokt det snart är Thanksgiving. Hur kommer ni fira i år? Jag tänker om det blir på ett annorlunda sätt eftersom din svärmor varit sjuk, brukar ni inte annars vara hos dem?
Förresten, apropå Black Friday. Jag vet du håller dig borta överlag och ingen som drar iväg i ottan men nu läste jag att i år är det ÄNNU tidigare som en massa kedjor öppnar, redan kl. 5!!! Vad ska man säga om det. Som de sa i artikeln jag läste, trenden har ju de senaste åren gått från att först öppnat vid 3am eller nåt, sen midnatt, sen 8 på kvällen och i år är det flera stora kedjor som öppnar 5. Som de skrev, det är nog bara en tidsfråga då det inte ens kommer vara nån stängd Black Friday alls utan öppet precis som vanligt alla dagar den veckan.
Jag tycker det är synd, jag tycker verkligen det är trist att ett flertal affärer ska öppna kl. 17 redan.
Förresten, vad skoj du får besök till jul. Det gör ju julen ÄNNU bättre. Mysigt. Kusinerna får träffas också.
Kram!

Anne said...

alltså med 5 menade jag kl. 17.... 5am hade ju inte varit så tidigt i sammanhanget men made alltså 17.

Annika said...

Anne;
Så sant!! Bara för att man längtar betyder det inte att man kör i 180 bara för det. Mer en glad förväntan, ska man kanske säga?
I love it!!
Förväntan är härlig.
Thanksgiving ser jag fram emot. Gillar den helgen. OCH sen är det ju verkligen att bara tuta och köra.
Vi kommer att vara hos mina svärisar iår. Det har vi varit länge nu. Vi brukade vara hos min svägerska, men svärmor har varit krasslig länge och vhar velat vara hemma de senaste åren. Vi delar upp det hela, matmässigt. Funkar det också.
Jag vet, herregud, det som brukade vara en helig dag--thanksgiving--blir bara mer och mer affärstillvänd. FATTAR inte folket som vill ut och shoppa heller. Kan de inte lugna sig till nästa dag? OCH så tycker jag sååååå synd om personalen. Gud vad tråkigt.
Ja, det ska bli grymt kul att få besök i jul!!
Längtar!!
kramar!!

Liz said...

Du blev jattefin i haret! Suck, har ar ett frisor besok long overdue igen...Blir aldrig att jag tar mig tid..Men det kanns alltid harligt nar man har det nyklippt!

Verkligen fina hostbilder!! Far njuta lite extra av dina, har ar det ju som det ar med hostfargerna...:)

Kramar!!

Annika said...

Liz:
Å tack!! Vad glad jag blir.
OCH tack för höstbildsberöm. Jag kan liksom inte sluta fota hösten. Älskar den!!!
Kramar i massor!

eastcoastmom said...

Visst är november bra, men vi har haft två riktigt grå dagar då vi inte sett solen. Alls. Då känns det mörkt och trist.
Julmusik, nä jag håller med, inte innan Thanksgiving.

Anne-Marie said...

Nej, jullängtan har jag ingen alls. Det var uppemot +20 idag här.
Trevligt för er med Sverigebesök!
Antar att Karolina kommer att vara hemma i Reston under julhelgen.
Jag har gett upp när det gäller gråa hår. Lika bra det eftersom de tycks vinna. :) Min frisör (en man) har tyvärr lämnat Weed mer eller mindre pga att hans och hans frus salong inte gick så bra. Han håller på att omskola sig. Hans fru finns kvar dock och jag var hos henne nyligen. Hon gjorde ett bra jobb som tur var.
Visst är det skönt när de gamla hårtopparna klipps av.
Du har verkligen en vacker höst. Vi har inte alls samma färger som du tycks ha.
Sedan har väl ditt redigeringsprogram kanske litet extra färger?
Skulle gärna promenera där med dig. :)
Kramar!!

Annika said...

AM i CT;
Ja, absolut!! Gillar den verkligen. Det hade vi också, två riktigt grå dagar. Det gör inget. Soltimmarna är så många iaf.
Idag blir det strålande vackert. Ska strax ut på PW nu.
Nä, absolut ingen julmusik innan Tgiving :-)


AM i CA:
Det ska bli så roligt med besök från Sverige. Längtar efter det.
ÅÅÅ!!
K är hemma hela julen, ja. Härligt!

Ja, när mitt hår blivit ännu gråare kommer jag att låta det gråna totalt. Men inte ännu.
Hösten här ÄR underbar!! Totalt ljuvlig. Ja, detta är bilder jag tagit med min iphone, och de åker upp på instagram, vissa av dem. Jag redigerar dem i olika program.
Men det är verkligen så vackert i naturen. Idag har jag canon bilder på bloggen, och de går inte igenom samma hårda behandling :-)

Kramar!!

Gretas Gotland said...

Fin i håret!★

alegningela said...

ÅH, så roligt att ni får besök hemifrån över julhelgen! Gläds med er, gör jag!
Vad fin du blev efter frissabesöket. Eller rättare sagt ännu finare, för fin är du alltid. KRAM på dig!