Monday, November 10, 2014

Det perfekta höstvädret...

I lördags vaknade vi till frost, och strålande sol.
Total stiltje.  Inte en vindpust.
Peter och jag bestämde oss för att ta en liten runda nere vid Potomacfloden.
Så skedde. Iväg till Langlely (ja,det är där C.I.A ligger). Där ligger ett naturreservat som har fullt med vandringsleder.

Vi har ingen Allemansrätt här, men faktum är att jag aldrig känner att jag saknar tillgång till natur, skogar och ängar..
Jag har alla parkvägar och leder här i Reston. Dessutom är DC-området pepprat med leder och skogsslingor där man kan gå.
Jag är så tacksam över att bo på en plats där naturen finns tillgänglig på lätt sätt.



Men, nog snackat. Nu ska vi titta på lite bilder!!



Det var -2 då vi for.  Jo, vi for ganska tidigt.  Åtminstone tycker jag att 8:45 en lördagmorgon är rätt så tidigt.   DET var bara att skrapa frosten av vindrutan innan vi kunde åka iväg.


Frostnupna höstlöv är vackra.


Scott's Nature Preserve.  Tack, trevligt att "lära känna dig".  Återkommer!!!


Så här ser det ut i naturen just precis NU!!  Vi har ganska mycket löv kvar på träden, men också väldigt många kala träd.  Som ni ser har vi gott om lövträd hos oss.  Ja, det är sådana skogar vi har.  Jag tycker SÅ mycket om dem!!!


And, a creek runs thru it...




Och ibland får man hoppa över små konstgjorda "stenbumblingar" då man ska över bäckar och åar längs lederna.




Det här är Potomac River...


På andra sidan floden ligger Maryland.


Bron därborta i fjärran?  Det är en del av The Capital Beltway. Alltså, den ringled som går runt DC genom Norra Virginia,  Suburban Maryland och The District of Columbia (DC).





Höstlöven buntar ihop sig mot stenar och stockar.


Ett fint vattenfall finns där en av stigarna slutar.









Jag kan också tala om att det var backigt.  Vi blev riktigt svettiga.


Peter stretar upp för ännu en backe.


Här fick jag lite Blair Witch vibbar.  Ni vet, filmen.  Ja, den spelades ju in i dessa trakter (Maryland) och ofta då jag är ute och vandrar tycker jag att naturen är precis som i filmen, haha!!  Det här är en gammal husruin.

En klassisk Mid-Atlantic skog under hösten...


Temperaturen kröp upp till fem grader. Det var riktigt idealiskt vandringsväder.
Åh vad jag tycker om att påbörja helgen med en skön vandring.

Nu är det måndag, och det är ny vecka.
Ny PW,  gamla rutiner och allt det där...


Ha en fin dag!

31 comments:

Äventyret framtiden said...

Brrr-väder är oftast väldigt vackert! Ljuvliga höstbilder med lite grann frost i från dig idag.
Ni har sådant väder nu som vi hade för två-tre veckor sedan. Fortfarande har vi varma dagar, igår + 7 grader med solsken till att börja med, sedan kom dimman, novemberdimman. Så stor skillnad solen gör
Ha en solig skön måndag!
Kramkram!

Desiree said...

Vilken superhärlig start på dagen med en sådan här fin runda i naturen. Vackert, vackert , vackert! Du har både turen och lyxen att bo med både närheten till stan och närheten till mycket vacker natur med många slingor och skogsstigar.
Här har vi ännu inte haft någon frostnatt men det kommer väl. Annars ser det ut ganska lika när det gäller hur pass långt hösten kommit hos dig som hos mig.
Förstår att du fick Blair Witch vibbar där på platesen med öppnna spisen.
Ha en bra start på veckan Annika.
Kram!

alegningela said...

Vilken kanondag ni fick ute i friska luften! Tänk att ni har så mycket löv kvar på era träd. Här har det varit kalt, kalt en längre tid redan.
Vi har haft snö i några dagar, men i natt försvann allt, och nu gillar jag läget igen. :)
KRAM

Eva i Dalarna said...

Tack för att vi fick följa med på er vandring. Underbar natur! Här är det sju plus nu, ovanligt varm höst här i år, vi hade lite rimfrost o kyla nån morgon, men nu är det bara grått o grått o regn och kala träd. Jag tänder ljus o tänder ljus o......Och väntar på femte barnbarnets ankomst - vilken dag som helst nu ska hon anlända..min yngsta dotter ska bli mamma. Åh vänta tills barnbarnen börjar komma Annika - det är ljuvligt!

Erica said...

Vilka fina bilder!
Vad härligt att bristen på Allemansrätt uppvägs av så många promenadvägar och vandringsleder :-)
Det lilla vattenfallet på en av bilderna var underbart! Det gör att jag nästan blir sugen på att åka upp till Storforsen och fota snart. Synd att det är så pass långt (vet inte exakt hur många mil, men det blir en heldagsutflykt om man ska dit).

Hoppas du får en fin start på nya veckan!
MVH /Erica

Anonymous said...

Åh vilka jättefina bilder, där skulle jag vilja vandra och fota. Jag hoppas på fint väder så vi kan åka upp i Kilsbergen där är det många vackra vandringsleder. Solen var framme en kort stund igår eftermiddag då blev det bråttom att ut och få lite frisk luft och fota lite. Ha det så gott! Kramar /Anita

Annika said...

Karin.
TACK!!
Ja, visst är det!! Jag gillar Brrr-väder, speciellt om det är vindstilla!!
Novemberdimma har vi för sällan, kan jag tycka.
Icadg ska vi få uppemot 20 grader, tror jag, Imorrn också. Sen sjunker tempen med besked. Inte mig emot :-)
Kramar!!


Desiree:
TACK!!!
Ja, ett underbart sätt att börja en helg på! gillar det verkligen, och därtill en nytt naturreservat för oss också. Tummen upp!!
Ja, vi är väldigt lika hör och i Basel har jag märkt, lite kul.
Vi hade frost natten som gick också.
Haha, ja, klara Blair Witch vibbar, haha!!
Det får jag ofta i dessa skogar ;-)
Kramar!

Nettan said...

Fina bilder och som tidigare skrivet så påminner era lövskogar om våra. Härligt med lite frostbitna löv och vacker morgon!

Hoppas att veckan blir fin!
Kramar
Nettan

Annika said...

Ingela:
TACK!!
Vi är ju så mkt längre söderut än ni. Vi är på samma breddgrad som Lissabon. Snart kommer alla träd här att var kala också, till Thanksgiving brukar det vara totalt kalt.
Vi ska få 20 grader varmt idag, och imorrn. Men sen blir det kallt. Inte mig emot :-)
Kramar!!


Eva:
TACK för att di hängde med på färden!!
Ja, jag älskar naturen här.
Ni har milt för årstiden ni också.
Tända ljus är underbart! Älskar det!!
Vad härligt med barnbarn!! Förstår att det är rent underbart. Men i mitt fall hoppas jag nog det dröjer åtminstone tio år till :-)
Kram!!

Annika said...

Erica:
TACK!!!
Jag vet, alla leder, parker, nationalparker och reservat gör att jag aldrig har saknat allemansrätten. Jag tror att det är så här på många ställen i USA, men jag ska låta det vara osagt. Glad iaf att det finns sådan tillgång här.
Tack, det lilla vattenfallet var så fint. En heldagsutflykt med kameran låter ganska najs, Erica!!
Ha en fin måndag!!


Anita:
TACK!!
Det var så fotovänligt där att kameran gick varm. HAHA.
Förstår att du vill ut på fotorunda med vandring också.
BRA att ni hade SOL!!
Härligt.
Kramar!!!

Annika said...

Nettan:
TACK!!
Ja, absolut påminner naturen här om den i Skåne. Vi har ju också gott om bokskog etc.
Ha en finfin vecka.
Kramar!!!

eastcoastmom said...

Här finns också en hel del vandringsleder och naturreservat, små och stora. Så underbara höstbilder, stämningsfyllda!

Annika said...

AM:
Ja, jag förstår det. Jag undrar om det inte finns på väldigt många ställen i USA? Vi får skatta oss lyckliga över att vi har dem.
TACK för bildberöm, blir glad!!

Anonymous said...

Vilken fin dag ni fick! Här var det mest mulet, nåja, solen kikade fram korta stunder men mest mulet. Gör ju inte så mycket när man har massor att göra inne. Så jo, badrummet är nu officiellt klart!

I mitt huvud said...

Å, vilka vackra bilder!!

Annika said...

Brysselkakan:
Tack, ja en jättefin vandring och en fin dag övh. ÅÅ vad härligt att ert badrum är klart!!
Underbart!!


I mitt huvud:
Välkommen hit och TACK!!!!!

Victoria said...

Åh, så vackert! Jag längtar väldigt mycket efter "riktig" höst just nu och de här fina bilderna gör det bara värre... ;o)
Kramar/Vic

Annika said...

Victoria:
ÅÅÅÅ jag förstår det!!!
Verkligen!
Tack för att du gillar mina bilder, men jag förstår dig!!
Kramar!!
PS, ska sparka lite i löven åt dig med!!!

Miss Marie said...

Åh så härligt! Myyyyys!

Anonymous said...

Det var en underbart vacker dag i går. Dotter och måg bjöd mej med på biltur till Purcellville, Lovettsville och
Waterford. Purcellville är en intressant liten ort med många restauranger och små shops. "The horse country" är så tjusigt och de smala vägarna är inramade med träd, som fortfarande har löv kvar.
Hemåt i en ljuvlig, orange solnedgång.

Underbar promenad du och Peter tog.
Vi har verkligen tur att bo här, där äkta natur ligger så nära storstaden.

Ruth i Virginia

Annika said...

Marie:
TACK!! Ja, jag älskar det!!!

Ruth:
Igår var det jättefint.
Vi var i Old Town (bilder imorrn).
Jag har varit i Waterford, så sött där!! OCH Purcellville också. SÅ många fina platser i NOVA.
Ja, Ruth, vi är verkligen lyckligt lottade som bor här. Älskar att vi har så mkt natur, och tillgång till den då vi vill.
TACK för att du gillar mina bilder!!

L said...

Ser ut som en härlig vandring i strålande väder. Skönt!
Här ligger temperaturen fortfarande runt 10 grader, dag som natt...

Gretas Gotland said...

Vilken energipåfyllning en sådan tur ger! Härligt!

Annika said...

Lisa:
SÅ härligt var det!!!
Då har vi mkt kallare nätter än ni har. Underligt det där...


Greta:
Absolut. Så himla skönt!!

Anne-Marie said...

Du har det verkligen fint nu under hösten där du bor.
Tror att ni har fler möjligheter att relativt enkelt vara ute i skog och mark än vad vi har här. Jag saknar allemansrätten. Så är det bara.
Ser verkligen så där höstlikt och friskt ut. :)
Mysigt att kunna vara ute på en promenad under helgen.
Trots att det ser vilt ut så har ni uppenbarligen nära till vägar osv.
Där skulle jag också kunna promenera. :)
Kramar!!

Annika said...

AM:
Tack!
Jag vet, det är verkligen så vackert. Förstår att det är annorlunda här med lättheten att ta sig ut i skog mark. Jag har aldrig känt mig begränsad. men jag vet ju att du har det lite trixigare, tyvärr.
Ja, denna plats ligger egentligen mitt i suburbia. Mitt i de tjusigaste delarna av hela DC-området. Då man vandrar där tror man att man är helt ensam. HAHA. Men hela stan ligger i princip bara ett stenkast bort.
Ja, jag hoppas att få visa dig dessa platser ngn ggn.
Kramar!

Annika said...

Det är så andlöst vackert så jag tror jag smäller av!!! Om jag bodde nära sån natur skulle jag vandra massor. I höst har jag totalt lagt av med mina små kvällspromenader för att jag är så less alla tråkiga promenadvägar som jag kan utan och innan...

Anonymous said...

Håller med dig om allemansrätten. Både Washington State och Kalifornien var så fullt av leder och state parks att vi aldrig behövde sakna allemansrätten.

Charlie sa ... said...

Tänkte just lika!! Att jag är så glad att vi har natur nära och kan promenera, vara i skog, se sjöar och hav utan att det blir jordens apparat. Älskar det!!!

Ljuvliga bilder Annika!


Mitt ena objektiv krånglar. Fattar inte vad jag gör för fel. Nu måste jag skicka in till Canon...ingen super big deal men jag konstaterar ju mer apparater, ju mer risk för krångel. Alltid är det något! Får fota med 50 mm objektivet och det går ju fint det med.


Ny vecka som sagt!!!!

KRAM!!

Annika said...

Annika;
Tusen tack!!
Ja, det är verkligen en vacker tid nu! Men snart är allt kalt även här.
Jag vet, det är så fint att ha dessa leder. Ni har väl dem också, och inte minst allemansrätten. Men vi har ju så mkt ljusare än ni, det är nog där den största skillnaden ligger.
Stora kramar!!!


Sara:
SÅ sant. Jag har aldrig saknat den. Jag kommer ju ut överallt iaf. Tror det är på det sättet på många ställen i USA.

Annika said...

Lotta.
Förstår att det är på samma sätt uppe hos er. OCH jag tror nog det gäller många ställen i USA. Det är bra att det är så, att vi inte känner att vi saknar allemansrätten.
TACK för bildberöm.
Men vad trist att ditt objektiv spökar. INTE roligt. Hoppas det kommer tillbaka i gott skick, och att du inte behöver betala alltför mkt för det.
50 mm är bra, men det har ju sina begränsningar. Men bra är det!
Kramar!!