Wednesday, November 19, 2014

Teatereleverna! OCH ja, det finns gråa dagar...

Då söndagen grydde vaknade vi till järngråa skyar.
Så vad jag vill säga med min rubrik är att det även finns gråa höstdagar i North Carolina. Ifall nu någon av er trodde att det INTE var så, haha!!
Gråa dagar finns, och även väldigt kalla och RÅA dagar. Luftens råhet kröp in under skinnet i söndags. Fastän det varit kallare på lördagen--rent temperaturmässigt--så kändes söndagsvädret så mycket KALLARE!!


Det här är Elons symbol, och maskot, Fågel Fenix. Denna staty finns vid en av de stora infarterna till Elon University.


Efter frukost for jag, Peter och Keith tillbaka till universitet igen. Vi köpte varsin kopp varmt te/kaffe och gick omkring på campus.
Som ni vet är ju jag förtjust i gråa dagar och ruskväder.   Jag behöver sådana dagar för att må BRA!
Alltså njöt jag av vädret och höstfärgerna, men råkallt var det!!






Elon är ett privat universitet. Det är ett såkallat Liberal Arts University.
Det som är lite kul på Elon är att så många elever kommer från nordöstra USA. De allra flesta studenter på Elon kommer från Boston och Massachusetts. Sedan följs det av New Jersey, New York, Connecticut och Virginia.
Så inslaget från The North East är stort.
De flesta av dessa studenter har velat läsa just i södern, på ett liberal arts college. SÅ många (av Karolinas vänner) jag pratade med har velat komma bort från "rough winters. I am SOOOO over them".
Lite lustigt det där...
Och så kommer det; "I am colder here than I was in Boston. It is just soooo cold here! I did not sign up for this, brrrr...".
Yeah, sure...
Men visst, den kyla som råder därnere ÄR rå. De får trösta sig med att vintrarna är mycket kortare än var de kommer ifrån.



Jag är kär i den här klockan som ligger mitt på campus.







Ser ni figuren  som kommer vandrande under träden?  DET är Karolina.  Hon är på väg från Carolina Hall till teatern.  Hon visste inte att jag stod och kikade på henne.  JO jag hojtade och ropade, men barnet hade  GIVETVIS hörlurar på sig.  What else is...


På söndagen var det dags för förstaårsleverna på scenskolan, alltså Karolinas klass, att ge sin första föreställning. The First Year Showcase. I Karolinas BFA-Acting program är de 12 antagna elever. OCH som på alla bättre teaterskolor på universitetsnivå var konkurrensen benhård under intagningarna. Det lär ha varit 900+ sökande till dessa tolv platser. Så de antagna eleverna kan sträcka på sig. På Elon finns även en musikteaterutbildning, liksom en dansarutbildning.
Antagningen till BFA in Musical Theater är ännu hårdare än den till Acting.  När man tar en BFA in Musical Theater måste man under sin audition framföra en monolog.  Sedan är det en dans-audition och slutligen en sång-audition.





De 12 BFA Acting-elverna spelade sex scener ur sex olika teaterstycken. Detta skedde i par.
Varje scen var runt 12 minuter lång.
OCH ja, vad kan SÄGA, jag blev så impad. Återigen.
Dessa kids alltså!! Eller kids och kids, de är alla i övre tonåren, eller i nedre tjugoårsåldern. De som är lite äldre är antingen "transfers" från andra teaterskolor, eller så har de bestämt sig för att hoppa på teaterutbildningen i mitten av sina universitetsstudier.
OCH ska man då ta en BFA (Bachelor of Fine Arts) måste man börja om på ruta 1, alltså läsa fyra år vid  teaterhögskolan. Även de elever som kommer från andra teaterhögskolor, så kallade "transfers" måste börja om från ruta 1. Varför? Jo, för att alla teaterutbildningar har sin egen "röst" även om de alla kör med Meisner-metoden, som de flesta stora amerikanska scenskolor gör. Byter man teaterskola under sina fyra år börjar man alltid om på nytt.






Detta var presentationen av BFA-eleverna.  

OCH det här är alla efter föreställningen.  Otroliga, otroliga "ungar"!!

Nu kan jag knappt bärga mig tills det är dags för dem att vara med i pjäser på skolan. Oftast är det lite svårare att få en roll när man är förstaårselev, rollerna går för det mesta till de elever som är andra, tredje eller fjärdeårselever. Men, om det vill sig väl kan även en förstaårselev få en större (eller för all del, mindre) roll.
På många teaterskolor (dock inte på Elon) får inte ens förstaårseleverna stå på scenen under skolans föreställningar. De får inte göra auditions till skolans pjäser. På Elon är det fritt fram.


En annan grej som var rolig med söndagens föreställningar var att vi träffade många andra teaterföräldrar. DET var både roligt och intressant.
Vi är så många som stöttade våra barn under hela skoltiden då de höll på med sin teater.  Skjutsade till  dramagrupperna då de växte upp, hejade på under high school då de alla hade drama som främsta ämne,  betalde för dyra privatlärare inom klassisk teater som skulle ta dem till drömskolorna genom att hitta unika monologer och sedan träna, träna och åter träna dessa blivande skådespelare.  Vi föräldrar delade alla upplevelsen att i vintras ha kört/flugit med våra telningar runt hela östkusten,  The Mid-West OCH Kalifornien på audition efter audition efter audition (i snitt söker en dramaelev 14 skolor. Alltså  betyder det 14 auditions).
I snö, regn storm och is for vi. Vintern 2014 har ju gått till historien som en av de kallaste vintrarna någonsin här på östkusten. OCH det var då vi föräldrar körde, och flög, land och rike runt med "våra små."
Vi var alla rörande överens om att det nu är skönt att ha just den delen bakom sig.


PÅ söndagkvällen var vi ute och åt middag med Karolina och Genny.
Trevligt.
Karolina sov sen över med oss på den mysiga Bed and Breakfast vid Elon där vi bodde. Acorn Inn ligger på Campus, och jag hoppas att Peter och jag får chansen att bo där igen. SÅ mysigt ställe.  OCH, det var såklart extra mysigt att Karolina också ville sova där med oss.


På måndagen var det regnoväder grande. Kallt, grått, blåsig, regnigt och dimmigt.
Vi lämnade av Karolina vid Carolina Hall innan vi for tillbaks till DC-området igen.
Resan hem tog sex timmar, och det var hällregn från Elon till Reston HELA vägen. Inte roligt, men ack så skönt att komma hem efter en sådan bilresa.


Hej då, Karolina!!! Vi ses om mindre än en vecka!!


Nu har ni fått ta del av vår resa till Elon.  Ni har också fått lära er lite mer om livet på en scenskola på universitetsnivå.   Det har, som vanligt, varit roligt att få dela reseupplevelsen med er, kära läsare.

Ha en fin onsdag!

22 comments:

FREEDOMtravel said...

Roligt att få följa med och se hur det går till! Campus och studenter tillhör min vardag eftersom jag jobbar på ett campus och föreläser för studenter då och då - även om det är i helt andra ämnen än teater. Våra masterstudenter kommer i stor utsträckning från andra delar av världen (Kina, Indien, Afrika), så det är en intressant upplevelse att diskutera med dem. Fint och bra verkar det vara på din dotters universitet!

Desiree said...

Alltså detta Campus med sina vacka omgivningar och planteringar det är ju bara så vackert! Syns att man lägger ner mycket resurser på att det ska var trevligt och inbjudande.
Nog kan ni vara superstolta att K tog sig in här.Att hon var en av de 12 bland de 900,helt makalöst, wow!
Så kul att få höra mer om hur livet på collage är och hur det går till för de som studerar drama och musik. Förstår att du längtar till att få komma hit och se fler pjäser. Vilka föreställningar dessa elever säkerligen kommer att bjuda på. Alltid så intressant att läsa om andra utbildningar i andra länder.
Kram!

Annika said...

Freedom:
Tack, roligt att du gillade att läsa om detta.
Vad roligt och spännande ditt jobb verkar.
OCH jag förstår ju att det är en sådan otrolig input att träffa elever från världens alla hörn.
K ska plugga i Italien sedan, under en termin, eller del av termin iaf. Hon vill studera comedia dell'arte på plats. Blir nog spännande.
Tack, ja jag är så glad att K studerar på Elon.


Desiree:
TACK!!
OCH jag vet, det är en enda dröm att vandra omkring där!!
OO ja, det är såååå otroligt välskött, så välskött och ständigt byggs det nya lokaler. Eller så sker renoveringar. Fantastiskt.
Tack, ja nog är vi stolta över K alltid som gjorde allt hon gjorde när hon sökte in.
ja, jag ser verkligen fram emot att komma ner på föreställningar framöver.
Kramar!!!

Erica said...

Så roligt att få se ännu fler bilder från Elon!
Jag vet att jag sagt det tidigare; men det ser verkligen ut att vara taget direkt ur en collegefilm :-D
Vackert, välskött, mäktigt och mysigt; allt på samma gång!!
Hade jag studerat där hade jag förmodligen inte velat flytta därifrån när de fyra åren var slut... ;-)

Och över 900 sökande till 12 platser! WOW!
Teatereleverna (och ni föräldrar) har verkligen ALL anledning att vara STOLTA :-D


Hoppas du får en fin onsdag!
MVH /Erica

Millan said...

Vad skoj att fa se annu fler foto fran Elon och K;s liv dar. Ni maste vara sa stolta over er fina tjej dar hon star pa scenen med de utvalda fa! Men usch ... jag vet att ni ses snart igen men det dar sista fotot dar hon traskar ivag fick det att gora lite ont I hjartat. Jag avskyr avsked. Ingen bra kombo nar man bor utomlands ;-). Stor kram

Katta said...

Fint campusområd i höstens färger. roligt att du var tillbaka till Elon.

Annika said...

Erica:
TACK!!
Jag vet, det är nästan larvigt fint. HAHA!
Jo, vi är så stolta över K, och att hon kom in. OCH så glada att hon valde denna skola till slut. Det var ju inget lätt val.
Jadu, det ska bli intressant att se vart K tar vägen då dessa fyra år är slut. En masters degree? Eller ut i arbetslivet. Då blir det nog NYC, och det är såååå annorlunda mot Elon. Glad att hon får plugga på ett så fint campus.
Ha en fin dag, Erica!!


Annika said...

Millan:
TACK!!
ja, visst är vi stolta. OCH så glada över att hon valde denna skola till slut.
ja, jag vet...fotot jag tog då hon gick iväg var allt lite sorgligt. Vi som ska åka, hon som ska "hem". men vi ses på tisdag.
Tack snälla Millan.
Kramar!!!


Katta:
Tack!
Ja, det är underbart där. Vi åker ner lite titt som tätt. Roligt!

Äventyret framtiden said...

Det är fint att få en annan insikt bakom kulisserna så att säga. Då är det också lättare att förstå vad du skriver om när det handlar om Karolina. Ett totalt annorlunda liv. Kul att det blev Elon för K...det blev ju jättebra med tanke på allt före som har varit för er alla tre.

Kramar!

Annika said...

Karin:
Tack, jo jag tycker nog det kan vara bra att förklara det här med hennes utbildning då och då...
Det är lätt att glömma bort, och svårt att hålla reda på alla svängar, för er som läser här.
Ja, jag är så glad att K valde Elon till slit. DET känns bra.
Det känns också bra att vi inte behöver ut på auditions i vinter :-)
Kramar!!

Anonymous said...

Tack för att du delar med dig Annika! Vet du vad? Tycker Elon ser lika mysigt ut när det är gratt & kallt. Haha!
Ni ses ända ganska ofta som tur är...och tänk vad fort tiden gar. Snart börjar varterminen.
Kramar, Lisa

Annika said...

Lisa:
Absolut och varsågod. jag vet ju att det är lätt att glömma vad Karolina egentligen "sysslar med".
ja, Elon är nog vackert under samtliga väderlekar, tror jag.
Ja, jösses, snart har en termin gått. CRAZY!!!
Kramar!!

bettan said...

Så intressant du berättar. Läser och njuter av allt jag får veta. Ja gudarna ska veta hur ni for och flängde runt i vintras på alla universitet. Till min glädje kan jag säga:)Kul att få proffsig guidning. Du är bäst! :)
KRAMAR

Annika said...

Bettan:
Tsck, det var roligt att höra. Jag vet ju att det är lätt att glömma bort hur det funkar etc.
Ja, nog 17 flängde vi i alla väder i vintras.
TACK snälla du för din feedback. JAG uppskattar dina ord enormt. Inlägget skrev ju inte direkt sig själv :-))
Stora kramar!!

Nettan said...

Så roligt att få följa med på håll, kommer ett liknande inlägg i min blogg i december när jag åker till sonen och hans skola, ska bli spännande att se hur han utvecklats denna höst. SÅ härligt att se sina barn växa och utvecklas inom det huvudämne de valt.

Elon är magiskt vackert oavsett årstid verkar det som, vilken lycka att få se det i olika årstider.

Kramar
Nettan

Annika said...

Nettan:
TACK, roligt att du gillade detta.
Så himla roligt för dig att få träffa din son på skolan snart. DET är spännande att träffa dem i sin nya miljö.
Tack, ja Elon är en sann skönhet. All årstider.-
Kramar!!

eastcoastmom said...

Jättekul att få följa med er och hälsa på i skolan, för det känns ju nästan så!

Anne said...

Åh, vad jag gillar att höra mer om den här delen av ert/hennes liv. Har som du vet alltid varit svag för dina skolrapporter, och fortsätter vara det nu när det är på collegenivå. Just en BFA är ju nåt jag har noll insikt i, det här är en helt främmande värld och din coola teaterunge. Alltså, jag är så imponerad. Att stå på scenen, att blotta sig så, all denna konkurrens och alla denna passion förstås. Häftigt! En främmande värld som jag förstår måste vara väldigt spännande för er föräldrar att få ta del av, och att ha haft förmånen ha en teaterunge som ni sett intresset födas i, sen växa och ja, nu går hon där på höstklädda stigar på det där makalöst vackra campuset. Vilken resa hon och ni gjort och jaaaa, jag minns ju förra året. Puh, det var en pärs. Förstår ingen saknar det... Kul också att ni fick träffa och snacka mer med andra teaterföräldrar under helgen, kändes de jordnära och trevliga? Jag minns vissa, under auditions-turnén, förra året var hmmmm rätt mycket stage moms varning på....
Jaaa, nästa vecka Thanksgiving och ni får rå om varann igen. Jag antar att Karolina flyger hem och att det är först i december ni bilar ner igen för att hämta upp henne för jullovet.
Haha, komiskt det där med kids som trott de flytt vinter och kyla. Nä men som du säger, vintrarna är kortare än de är vana med men kan tänka mig det är rått just nu, den där råa kylan är ju rätt tuff.
Jätteintressant höra mer om skollivet igen!
KRAMIS

Anne-Marie said...

Ett helt annat slags universitet jämfört med vad de allra flesta får vara med om.
Så spännande med fler pjäser och uppträdanden. Kommer ni att försöka se alla som sätts upp eller blir det utvalda "verk"?
Vilken grej egentligen att bli uttagen bland så många. Kanske vi får se Karolina på vita duken framöver. :) Vem vet.
Vackert även med det gråa.
Rå kyla kan vara så mycket kallare än torr kyla. Så var det ofta i Stockholm tyckte jag, dvs att det kändes kallare pga fukten och råheten.
Men vilken tur att ni inte drabbades av det enorma snöovädret. Hörde precis på nyheterna att vissa delar fått 6-7 feet. Lika mycket på ett dygn som under en hel vinter på en del platser.
Kramar!!

Annika said...

AM:
TACK!!
Så glad för dina ord!!



Anne:
Tusen tack!! TACK för kommentaren. Det är väldigt roligt för mig att skriva skolinlägg, och många är intressarade av att höra om skolorna. Nu har ni fått hänga med från ES, MS, HS och nu också uni. Så jag uppskattar din kommentar väldeliga.Jag vet, hela BFA världen har jag ju blivit tvungen att lära mig. Intressant, och annorlunda, mot när man tar en rent akademisk examen.
JA; det är verkligen skönt att slippa kuska land och rike runt i vinter. men, jag gillade tiden med auditions, även om det var en KRÄVANDE tid.
Frldrarna här? Jadu, jag kan nog tro att det finns en och annan äkta stage mom i gruppen. Nu var ju inte alla fldrar där heller, men jag kan tro att ngn av ce vi träffade kan bli lite prövande. Tror inte man ser lika mkt av flrdlarna övh på uni-nivå.
Mne, jag ska fortsätta mina observationer ;-)
K tar en buss från Elon till DC på tisdag. OCH sen tar hon bussen tillbaka till Elon på söndag em. BRA.
Ja, vi åker ner och hämtar hem henne till jul. Vet inte än på rak arm vilken dag vi åker ner. Men i mitten av dec, eller första halvan.
Kramar och tack för kommentar!!

Annika said...

AM:
Sant, att ta en BFA är nog lite utöver det vanliga. Processen så mkt längre, och mer än dubbelt så dyr eftersom alla ansökningar ska göras x 2. Först till skolan, och sen till BFA-programmet. PUST!! Dubbel betalning. Sedan auditions som ala kostar. OCH så allt hotellboende, resor, mat. GAHH!!
Jag tror inte vi kommer att ses alla pjäser de sätter upp. Det kommer nog bero på om K får ngn roll i dem, och vad för slags roll.
Musikalutblidningen på skolan är grym också, så jag hoppas att vi kommer ner och ser musikaler under dessa år. Glad att skolan "bara" ligger 500 km bort, trots allt.
Fuktig, rå luft är inte kul. Det har vi i DC också, och i Sthlm. OCH på Elon.
Buffalo ja!! VILKET oväder, över 2 meter snö på nolltid.
Kramar!!!

alegningela said...

Jag gillar dina inlägg om collegelivet jättemycket! Roligt och intressant att få insikt i det av någon som verkligen lever mitt i det just nu! Kramar!