Tuesday, October 10, 2023

Karolina weekend




Good morning Tuesday!


We still have Karolina here, yay us!!
She's extended her trip with a couple of days and we’re so happy for it. She’s leaving for Los Angeles tomorrow.
Pretty soon she’ll start her new job, a job that she really wants. A job that she finally got. No, not as an actor. Karolina has left that career behind her, and now she has her mind set on media. But, I will tell you more about this job in a later post.


On Thursday evening we got to see our great-nephew, you all remember little Theo.
My GOOOOD is he cute. So adorable I cannot stand it! Peter and I hope we can babysit this little cutie very soon.


 

Theo surrounded by his parents, his aunt and his second cousins. 


It has been a good weekend
.
We celebrated Karolina’s new job, I made her favorite food—Beef Bourguignon.
On Saturday we went to a couple of wineries. BUT, the weather has turned cold now, and it was soooo windy.  It was not that pleasant hanging outside after all.
Sunny? Sure. How warm? Around 64F (18C), but add a very hard wind on top of that and it got   downright cold.


 


Saturday night Karolina went to a sleep-over with her old high school friends.
Sunday we just hung out, went out to lunch and dinner. And in the evening we just hunkered down in front of a movie.

It was good, we all liked it.
It is a slow moving story, but it is beautifully written. The story is about two South Korean childhood friends, a boy and a girl. As the friends turn twelve years old the girl moves to Canada with her family. The boy stays back in South Korea with his family.
Twelve years pass and the girl leaves for NYC where she’s working as a script writer. She is looking up  her old childhood friend on Facebook and they are really starting to pick up where they left off. They talk constantly. Another 12 years later we’ll see them again … But I leave it there. It is a good, and melancholic, movie.


It is nice that the three of us have time together again.
When Karolina leaves on Wednesday it’ll be more than two months until we get to see her again. Yes, she’s coming home for Christmas, but not for Thanksgiving.


 


All right, people, that was my weekend.
I hope you all had a good one as well!


PS, last week it was so hot that we needed to flip the AC on again.
Guess what, now we have the heat on … This is SO our area in the fall.

20 comments:

Yvonne said...

Härligt att Karolina fått nytt jobb som hon längtat efter, spännande att höra mer om det.

Lilla Theo är ju verkligen söt som socker och jag förstår ni vill vara barnvakt till honom.

Kul med vinprovningar, men liiiite varmare hade nog varit skönt, blåst är verkligen ett irriterande moment. Fint ställe att pröva vin på, utsikten går inte av för hackor den heller. Hoppas vinte var gott och vilken härlig bricka med snacks till, mmm nu blir jag hungrig.

Ska kolla om den filmen fins på Netflix. Nu har även vi höst med svalare luft (mycket behagligt) och ljuvliga kvällar men svart som natten efter klockan åtta på kvällen.

Nu ska jag fixa lite frukost

Stor kram och tack för härligt inlägg

Dr Jo said...

Godmorgon tisdag,

Härligt med förlängt dottermys!!
Här har det också blivit kallt. Minus 3 på morgonen och nu
vid kl 9 är det hela 1 grad och det ska bli 15 grader imorgon men det svänger skapligt.
Superhärliga foton som vanligt, såå mysigt att kunna åka till en vingård.
Köpte ni med något hem? Hur smakade vinet?
Den där Past lives lät bra men tung. Får hålla mig till lite mysiga/lättsama serier en stund till. Nu när det blir mörkare och kallare upplever jag att det är rätt dystert som det är.

Spännande med Karolinas jobb, och roligt att det är något som hon verkligen vill göra. Det måste kännas extra härligt från ett moderligt perspektiv.
Ha en härlig tisdag! Här jobbas det på hemifrån :)

Kramar Johanna

Eva I Dalarna said...

Roligt att Karolina fått ett nytt jobb. Klokt av henne att lämna skådespeleriet, det är nog inte så lätt att få såna jobb. Media är nog lättare.
Söt bebis!

Mamma C said...

Vilken härlig och mysig helg ni har haft. Och så kul att det blev lite förlängning på dottermyset med.
Spännande med nytt jobb för dottern.
Åhhh, vilken liten gulleplutt han är lille Theo.
Ha en ny bra vecka.
Kram Carin

Annika said...

Yvonne:
Ja det är verkligen roligt, och i fredags fick hon de goda nyheterna att jobbet är hennes. SÅ lycklig!!
Vi med!!
Visst är Theo så himla gullig. Ja vi vill verkligen barnvakta honom!!

Det var verkligen på gränsen i lördags vad gällde blåsten. Hade det inte blåst hade det varit riktigt härligt, mn blåsten var så kall.
Vinet ok, snacksen goda. Många vingårdar har så goda sådana, och somliga har till och med varm mat.

Filmen hyrde vi via Apple, tror jag. Men den finns nog på lite olika tjänster.

Jamen nu märks mörkret tydligt. Ni har väldigt mörkt om morgnarna, visst? Vi med, men jag tror ni har ännu mörkare.

Hoppas frukosten smakade riktigt bra.

Kramar och TACK från mig!!

Annika said...

Dr Jo:
Ja, verkligen härligt med förlängt dottermys!
Så glada för det.
OOOOO frost hos dig alltså, brrr!!! Jomen det ska väl vara så, det känns väl rätt kanske?
Men kyligt är det.

Supermysigt med alla vingårdar vi har runt hörnet. Vinet smakar gott i stunden, men vi köper aldrig hem något. Virginiaviner är inte som viner från Kalifornien, de kan inte ens mäta sig.
Men de är goda i stunden och de passar då man sitter på en mysig vingård.

Past lives är inte tung, det tycker jag nog inte. Bara väldigt stillsam.
Dock, visst absolut skönt med lättsamma serier när mörkret knackar på.

Ha nu en riktigt bra arbetsdag i hemmets lugna (!?) vrå.

Kramar!!
Mne ja, jag fattar vad du menar. Ibland vill man bara inte.

Annika said...

Eva:
Jo hon bestämde sig för det för ett bra tag sedan.
Hon har även en underexamen i journalstik så detta passar henne bra.
Bebin är ljuvlig!!

Annika said...

Carin:
SÅ glad att K stannade några dagar till.
Vi är alla så glada för jobbet.
Och Theo, vill ju vara barnvakt NU ju!!!!
Kramar!!

bettan said...

Låter som ni har haft en mysig helg, minus blåsten. Så roligt du har Karolina hemma och att ni dessutom fick några extra dagar.
Grattis till Karolina och så roligt med nytt jobb. Ser framemot att höra mer om detta. Skådespelaryrket kan hon kanske återkomma till om hon skulle vilja. Måste vara en ofattbar konkurrens.

Theo är ljuvligt gullig. Händer saker varje dag utvecklingsmässigt. Jag hade lätt anmält mig som barnvakt.

Filmen har jag läst om och lyssnat på recensioner. Den finns på "min-att-se-lista".

Ny vecka nya möjligheter.
KRAMAR!!

Channal said...

Hej Annika! Vilken fin helg ni har haft! Förstår att det blir lite extra att ha Karolina hemma. Jättemysigt! Så söt lilla Theo är. Det går så fort med de små. Passa på och njut av den lilla när ni ses. Snart är han tio år som våran Theo.

Ser härligt ut med rödvin och massor av goda charkisar ute i det gröna. GOTT! Nu börjar det bli lite för kyligt att sitta ute. Så fort solen försvinner blir det kallt!

Ha en fortsatt fin vecka. KRAMAR Anna

Keith said...

Cute Theo! Nice that you had Karolina for an extra couple of days. Best to her at the new job! Was a nice, sunny fall day for the winery. How come you didn't jump into the crate of grapes as the tractor was delivering them :-)

BP said...

Helt underbara selfies, speciellt den sista bilden med Peter och Karolina. Han ser så stolt ut:-)
Lilla Theo - ja snacka om att vara i centrum - bokstavligen talat alltså;-)

Stort GRATTIS till Karolinas nya jobb. Önskar henne lycka till inom mediabranschen, som ju är riktigt rolig.

Det syns ju (som tur är) inte på skärmen att det var blåsigt under era besök på vingårdarna, för bilderna var så fräscha och somriga... Kul att se vinstockarna där i bakgrunden:-)

Elisabeth said...

Spännande med en ny karriär för Karolina! Jag hade för mig att hon hade en underexamen i journalistik, och nu såg jag i kommentarerna att det stämde. Tänk vad bra att hon har den, för det har ju verkligen öppnat för en annan karriär. Det ska bli roligt att läsa om hennes nya jobb. :-)

Jag är ingen "bebismänniska", men till och med jag tycker att Theo är söt! Förstår att ni uppskattade att träffa honom.

Er helg låter verkligen trevlig, och så roligt att Karolina stannade lite längre. Jag tycker att det är så positivt att läsa om er relation, för den verkar vara så nära, precis som den relation jag har med mina föräldrar.

Erica said...

Heeeeeej!
Åh jisses vad jag saknat din blogg under den här tiden då jag varit frånvarande, märker jag nu när jag går in på den igen! Vet knappt hur man påbörjar en kommentar längre... ;-)
Jag får verkligen en mysig trygghetskänsla att gå in här, läsa och titta på dina trevliga bilder.
Känns lite som "ordningen är återställd" nu :-)

Så mycket som har hänt, så många inlägg du har skrivit, som jag missat pga min frånvaro i bloggsfären. Den tanken, och att jag inte har någon möjlighet att läsa ikapp, gör mig lite sorgsen. MEN NU känner jag mig verkligen tillbaka; är det någon gång jag kommer klara av att ta mig i kragen så är det den här hösten :-D

Ni verkar ha haft en toppenmysig helg! Vad roligt att ha Karolina hemma. Kan tänka mig att det är tufft att ha sitt barn (ja, även när barnet är vuxen) på andra sidan av ett sådant stort land.
Men spännande med hennes nya jobb. Vad underbart det låter att landa ett jobb man verkligen verkligen vill ha.
Så hon har lagt skådiskarriären på is. Gissar att det är väldigt vanligt där borta i LA, att aspirerande skådespelare slutligen väljer något annat. Måste ju vara en av de allra tuffaste branscherna att försöka slå sig in på...
Jag önskar henne all lycka till på det här nya jobbet!

Och att det tillkommit en liten familjemedlem! Så otroligt SÖT han är, lille Theo!
Få se.. blir det Karolinas... kusinbarn?


Stora Kramar! /Erica i Piteå

Annika said...

Bettan;
Men idag åker hon igen, buhu. Tiden går så fort.
Jag är så tacksam över dagarna med henne.
K känner nog numera att skådiskyrket har förlorat den dragningskraft det en gång hade. hon hade ju sådan otur också med covid som kom som ett stoppblock. Men hon gillar den kreativa världen.
Lovar tt snart berätta om nya jobbet som hon är så glad över :-D

KUL att du redan har filmen på din lista.

Och Theo ja, herregud vill bara vara barnvakt NU!! HAHA,


Kramar!!

Annika said...

Anna:
SÅ mysigt med K hemma, men idag bär det iväg till LA igen.
Jaa, så är det verkligen... tiden flyger!! Du har rätt, snart är The 10 år som ert barnbarn. Galet hur snabbt det går.
SÅÅ mysigt med vingårdar, men det är på gränsen här med om det blåser, tro mig. Hutter.
Anna stor kram till DIG!!

Annika said...

Keith:
So glad you got to see her Friday night.
I shoulda! I mean, I shoulda jumped in the grapes. Damn it, next time!!

Annika said...

BP:
TACK!!
JO nog är den käre Peter en stolt fader alltid, hihi.

Tack, Karolina har en underexamen i journalstik och kommunikation. Tror det är den vägen hon kommer att gå 100% nu. Och hon gillar det mkt.

ÅÅÅ BP, det var så kallt. Det syns inte, men det var inte trevligt att sitta där.
Men jag håller med dig, det syns inte hur kylslaget det var.

Annika said...

Elisabeth:
Du har helt rätt, så är det. I journalistik och kommunikation.
Det är så roligt för henne att hon fått det här jobbet, och vi hoppas så att hon ska trivas.

Theo sååå söt.
NU vill jag vara barnvakt :-D

Awww, tack vad glad jag blir. Så är det verkligen, vi har en fin relation och trivs så bra tillsammans. Absolut som din och dina flädrars. Din kommentar VÄRMER mitt hjärta. TACK!!

Annika said...

ERICA!!
YAY! MA GAL IS BACK!!
Välkommen tillbaka, kära Erica.
Jag ar saknat dig!
Det är så himla roligt att ha dig här igen.
Så roligt att du tycker att "ordningen är återställd" nu.

Erica, du har följt mig på Intsta under året, inte för att det är som en blogg (iaf inte Skandigirl), men ändå.
Jag är så glad att ha dig tillbaka här och NU!!

Jag är så glad att du känner dig starkare och att du är på väg tillbaka. Som sagt, visste inte om att du inte känt dig 100.
Jag är ju så glad att vara på din blogg igen också. Men att det är så svårt att å få iväg en kommentar är en bitch. Men du vet ju det ... hehe.
Men jag känner också att ordningen är återställd nu.

Du har så rätt, att slå sig fram i Hollywood är som att gå genom ett nålsöga. Stan vimlar av skådisar, musiker, sångare och kreatörer. Alla vill fram, men så få når dit. Och Covid satte sådana käppar i hjulet för alla, och där och då tror jag K trappade lusten.
MEN hon gillar ju media, gillar att vara kreativ och nu har hon fått en finfin chans. Berättar mer sen!

Just det, Theo är Karolinas kusinbarn och jag är ingift gammelmoster, haha. Han ör såååå sööööt den lille.

Massor av kramar till dig och varmt välkommen hit igen, bästa Erica!!!