Friday, October 27, 2023

Den 23 oktober varje år ...




Hej fredag!


Här hos mig befinner vi oss just nu i en sen, sen värmebölja. 
Tror det är för sent på året för att ens kunna kalla det för indiansommar. Men, vi ska få 27 grader varmt nu, hela helgen. Häpp.
Nattetid svalare såklart, men dagtid blir det dessa varma, varma temperaturer. Jaja, det är bara att ta det med ro.  


Vi ska på två Halloweenfester i helgen. Den ena ikväll hemma hos kära svenska vänner som samtidigt bjuder ett helt gäng på middag! Mycket trevligt.
Imorgon har Peters syster sin Halloweenfest som i år är nerbantad till bara “de närmast sörjande”.
Lille Theo kommer dit, och det ska bli så kul att se den söta BEBBEN igen. Kolla här bara, visar en bild på sötnosen från mamma Abbys instagram. Nu är han fyra månader gammal.
Sa någon att jag är sugen på barnbarn? JA, det är jag! Kommer det att dröja? JA det kommer det.







Några av er kanske minns att jag varje år, i flera års tid, har tagit foton på den enorma lönn Peter och jag har utanför vårt deck. Av någon anledning började jag dokumentera denna lönn den 23 oktober 2015. Den 23 oktober är alltså min lönndag varje år. 


Nu ska jag visa er hur den sett ut genom åren just den dagen. Det skiljer sig en hel del år från år.


 

2023


Och hörni, nästa gång vi ses här på bloggen är det självaste Halloween.
OCH efter det? HA, då ska jag börja med julen.
CALL me a crazy BITCH, but that is pure facts.

Ha nu en jättefin och bra helg!

23 comments:

Mamma C said...

Men jösses vilken sötis i pumpan 💖.
Så himla skoj att se dina kort år från år på trädet.
Ha en fin och bra helg.
Kram Carin

Anna i Portugal said...

Kul att ha samma träd dokumenterat varje år, verkligen olika i färger och antal löv som sitter kvar. Wish you a happy halloween!

Äventyret framtiden said...

Det är en bra idé att fota samma sak år efter år så man kan jämföra. Mera så borde jag själv vara också. Man glömmer väldigt lätt vissa saker. Lönnbilderna är fina, vackra och även olika. Väderleken märks bra i fotona.
Ha en skön Halloweenfestlig helg!
Ja, snart är det jul igen, haha..du är för härlig Annika!
Kramar över havet!

Dr Jo said...

Godmorgon fredag!

Ja jisses 27 grader i oktober. Nu börjar många träd tappa sina löv, well snart November så jag antar att det är dags.
Kul med Halloweenfester, tjejerna ska få gå Trick or Treat men annars ska vi inte göra något speciellt. Vad ska du klä ut dig till?

Kul grej att fotta trädet varje år. 2020 var kanske extra kall eller något eller så hade trädet också covid :)
Hoppas du har en härligt skrämmande helg!
Kramar Johanna

Yvonne said...

27 grader låter ganska nice när jag tittar ut och ser att det är blött och regnigt här, ha, ha. Ororad blir man hur det egentligen är ställt med klimatet när det svänger så.

Häftigt med trädet och klart det skulle vara kalt år 2020 som ju var Corona-året då så mycket elände drog in över hela världen.

Kul med Halloweenfester, så långt är nog inte många som kommit i Sverige, men vem vet, det kanske blir en fluga här också.

Vilken supersöt pumpakille, kul för er att få träffa honom. De växer ju så snabbt så man knappt hinner med. Förstår du blir sugen på barnbarn, men än är det ju ingen brådska för de unga tu och tid för det har de säkert inte heller än på ett tag.

Ha en härlig helg säger jag och skickar en stor kram

Channal said...

Hej Annika! Vi skulle ha haft Halloweenfest här hemma på lördag men den får vi skjuta upp tills jag känner mig frisk. Är helt slut! Kul för er att få gå på fest. Du och Peter brukar alltid ha de bästa kostymerna, älskar't!! Själv hade jag planerat att klä ut mig till "The Handmaid's Tale", vit hätta och röd cape. SCARY!!

Fantastisk lönn du har! Jag har också flera vackra träd runt mig... men hösten är lite sen här i år. Känns konstigt att vissa träd är gröna. Kul att få följa din lönn... då ser man hur olika hösten kan komma.

Önskar dig en skön HET helg! Här har 4°C, så NJUT! KRAMAR Anna

Channal said...

Hej igen, glömde... SÖTCHOCK!! Barnbarn är livets efterrätt! KRAM

Humlan said...

Det var länge sedan jag kunde skriva något, har lite problem som gör att det bara blir korta stunder vid datorn just nu, men i dag har jag lyckats läsa de senaste dagarnas inlägg.

Så roligt att Karolina har hittat något som hon verkligen vill jobba med och sedan fått ett jobb! Perfekt att hon fick beskedet när hon var hos er, så fick ni vara med och fira det.
Det blir ju ett annat lugn i tillvaron när man har fått fast jobb och nu har hon ju de förmåner som vi i Norden ofta tar för självklara.
Jag kan tänka mig att det är ett roligt och omväxlande jobb också och ett där hon kan utvecklas åt olika håll både inom företaget eller i yrket, vilket ju är en bonus.

Roligt att se din lönn igen, man ser ju verkligen hur olika hösten kan gå fram när du har tagit bilderna på samma datum. Här lyser det gult på ena sidan huset och är mest grön-brunt på den andra, just nu är det inte det bästa höstvädret, men ändå ganska mysigt. Det är konstigt det där att jag har blivit en sådan höstälskare sedan jag flyttade ut hit!

Jag beställde hem mat i går och fyllde på godisförrådet inför ev Halloweenbesökare, det svåra här är ju att man inte vet om det kommer några och när de kommer i så fall! Men något jag har tagit åt mig efter att ha läst hos dig, är att jag bara har godis som är inslaget, det är ju så självklart när man tänker efter, men jag hade inte reflekterat över det innan du skrev om det.

Hoppas ni får en rolig och mysig helg!

Kramar!

Annika said...

Carin:
DOG lite när jag såg bilden. Vilken SÖÖÖT unge, ser fram emot att hålla och bära honom på lördag!
TACK Carin för dina ord, blir glad.
Ha en finfin helg.
Kramar!!

Annika said...

Anna:
Ja, tack!!
Tycker det är så roligt att ha koll på detta träd på det här sättet.
Ha en finfin helg!

Annika said...

Karin:
Tack, det är riktigt kul att hålla koll på den här lönnen.
Och den 23 okt är lönnens egen dag, haha.
HAHA, Karin ... så fort Halloween blåst över är det jul i Annika-land.
Kramar i massor till dig!

Annika said...

Dr Jo;
JAPP, så är det. Svettades rejält på min runda imorse, det var 17 grader innan solen ens gått upp. Mkt märkligt.
Det är en så sen bölja att den inte ens kan kallas indiansommar.

Jadu, vad ska jag klä ut mig till ... knappt jag vet ... ngt goth-aktigt blir det.
Det här är halloweenfesternas stora helg.
Trevligt med lite trick or treat för er. FAST rätt dag är det ju inte ;-)

HAHA; jaaa visst är det så med trädet 2020, till och med trädet tappade lusten, eller fick covid, haha.

HA nu en superfin och trevlig spökhelg,
KRAMAR!!

Annika said...

Yvonne:
Tjaa, det är bara att göra det bästa av det. Igår satt jg på däcket med min granne och fikade på em. Såklart mysigt att kunna sitta ute.
Mne klimatet ja ...Oroväckande.

Ja visst är det märkligt att tom lönnen tappade sina löv extremt tidigt 2020.
Mkt knäppt. HAHA.

VISST är Theo sååååå söt. Gud vad gullig han är, ser fram emot att hålla och bära honom på lördag. Så kul ide med pumpan också.
Så är det, ingen brådska för de unga tu med att skaffa barn. Jag får stilla mig, haha.


Kramar och trevlig helg!!

Annika said...

Anna:
Nej Anna, du är fortfarande krasslig. Är det månne covid tror du?? Vem 17 vet ... men det är så mkt i omlopp vad gäller förkylningar, flunsa, RS och covid. Inte lätt att veta vad som är vad.
TRIST oavsett att er fest måste ställas in.
The Handmaid's Tale är verkligen superSCARY!!! Har bara sett en säsong av den, orkade inte mer. FÖR dystopisk för mig. Men jag vet, den är bra och den har ett sant budskap.

Det är härligt med höga träd runt huset. Ibland lite läskigt också då det stormar. Precis som hos dig har vi många gamla, höga träd på baksidan. Men den här lönnen är favoriten. OCH jag ser den så bra från min säng dessutom. Håller koll på den varje morgon.

VET, Theo är sötchock. SÅ himla gullig unge. OCH jag tror dig verkligen, livets efterrätt.

KRAMAR Anna!! KRYYYYYYYA på dig!!!

Annika said...

Humlan:
HEJ det var länge sen, varmt välkommen tillbaka.
HOPPAS att du snart känner dig lite piggare, så glad när du tittar in här och lämnar en hälsning.

TACK!! Det är verkligen så skönt med Karolina, fast jobb, en karriär och sedan ett så bra ställe (efter vad det verkar), inte dumt alls.
En lättnad för oss alla. Det vr roligt när hon fick beskedet. Vi blev SÅÅÅ glada!!

Du och jag är lika, vi älskar hösten, och vi gillar även den där fulhösten som kommer sen. Det verkar som om du ligger mitt emellan fin och ful nu.
Men det är ngt lugnade i de kala träden och den skalan också. Vet ju att du också tycker det.

Ja Humlan, eftersom ingen riktigt har koll på dagen därhemma är det nog klokt att ha godis hemma ifall om att ...
Precis, inslaget godis är ju absolut det bästa och säkraste.

HA nu en fin helg. TACK och tack för din kommentar och för att du läser här.

Kramar till dig!!

Millan said...

Sa skoj att lasa om vad Karolina har for sig nu. Jag kommer ihag det forsta inlagget jag laste hos dig, 2007 i Mars tror jag .. Karolina skulle ivag pa nagon form av skollager eller liknande och du tyckte det kandes lite jobbigt att hon skulle ivag. Otroligt .. nu ar hon vuxen och har ett sa coolt jobb! Sa roligt att hon hittat nagot som hon verkligen trivs med.

Vilken fargprakt hos er! Likadant har i England. Det ser ut som om traden star i brand. Underbart. Tycker mycket om Oktober .. lite svarare for November men jag ska forsoka att ta vara pa tiden och inte onska bort den.
Ha en harlig helg. Det later som om ni har valdigt roliga planer!
Kram

Annika said...

Millan:
Hej Millan!!!
Ja vad roligt att du tycker det!! AWWWW ... hon skulle till NYC med dramagruppen hon gick på. De skulle dit och se teater, träffa skådisar, besöka kulisserna etc. OCH allt utan mig i två nätter. Du minns!!! vad GULLIGT att kommer ihåg det. Det var första ggn i NYC utan oss. Ja hon var orolig då, och hon ringde hem och hade hemlängtan en kväll. Men det gick fint ändå.

TACK Millan!! DET är otroligt vacker höst nu!! Som hos er. Bästa tiden. ÄLSKAR den.I november kommer fulhösten, hos dig och hos mig.

Så himla glad att du läser här. VILL ju verkligen TRÄFFA dig en dag!

KRAMAR i massor!!

BP said...

Hahaha! Stackars Theo. Han ser ju helt förskräckt ut. Men att karva ut en pumpa som passar en bebis på fyra månader är strongt gjort:-)

Kul med din fotodokumentation av lönnen. Visst är det stor skillnad mellan bilderna. Har ni också sidensvanser i ert lönnträd? Har förstått att dessa fåglar älskar rönnbär, och om det finns många bär så stannar de under vintern istället för att flytta någon annanstans.
Det lärde jag mig hos Paula.

Önskar dig en riktigt rolig Halloween-helg. Ser mycket fram emot apporten:-)

Elisabeth said...

Det är verkligen en bra idé att fota samma träd vid ett speciellt datum varje år. För visst är det skillnad år från år! År 2020 var trädet faktiskt en ganska sorglig historia, tycker i alla fall jag som har lite svårt för den senare delen av hösten.

Haha, lille Theo ser lite undrande ut, där han sitter i pumpan. ;-D Men det ska böjas i tid, det som krokigt ska bli, det var vi ju alla. ;-)

Hoppas du får roligt på Halloween-festerna!

Brysselkakan said...

Kul bilder på ert träd över åren! Minns att du visat det tidigare också. Gjorde en liknande grej på bloggen ett år; tog bild på samma vy över vår trädgård den första varje månad i ett år. Använde det till årssummeringen. Kanske något jag ska göra igen, bara för att det är kul att jämföra från år till år. Eller som du, ett visst datum varje år. Får fundera på det!

Annika said...

Bp:
Det lär vara en grej detta år, har sett många som satt sina bebbar i pumpor, haha. DET kan inte vara helt lätt att krångla ner en babis i en pumpa, haha.

OOOOOO my, BP, jag är så dålig på fåglar att jag måste säga att jag inte vet. Får googla på sidensvans för att se om det är fågel jag känner igen, hehe.
Rönnar har vi inte här hos mig, men jag har sett dem i bergen här.

Tack BP; hoppas din helg var fin!!

Annika said...

Elisabeth:
Det är faktiskt kul!
Och jag undrar själv varför det just blev den 23, haha.
Men jag kan rekommendera att göra det på en plats, eller ett träd, varje år.
2020 sörjde tom trädet situationen i världen och orkade inte hålla löven. Mkt konstigt när man ser hur et var tidigare år. Det har aldrig varit så kalt som 2020.


Theo i pumpan ja. så söt. DET kan inte ha varit helt lätt att trassla ner honom i den.
HIHI!!

Hoppas din helg var fin!!

Annika said...

Brysselkakan:
TACK! Ja, jag har nog visat trädet i några år nu här på bloggen. Blir väl ännu ett svep nästa år, haha.
Men det är en kul ide att fota ett ställe, eller ett träd, en viss dag varje år.
GÖR det, L! Ta en bild varje månad/år på ett visst ställe, det är kul att ha det sen!