Friday, March 24, 2017

Fredagssnack ...



Hej och godmorgon fredag!


Ja, nu är det återigen helg.
Ibland känns det inte som om det är annat än måndagar och fredagar. Konstigt.


Några av veckans bilder.  När jag tog dessa var det minusgrader och blåsigt, men soligt, vackert och blått var det.  iPhone.



Nu går vi en mildare helg till mötes, jag tror det ska bli uppemot 23 grader varmt imorgon. Faktum är att vi då har planerat att åka in till DC.
Just det, det är dags att ta tempen på de där körsbärsblommorna, ni vet.
Så med lite tur kan det bli en bildbomb härinne på tisdag.
Vi får se om man märker stor skillnad på blomningen iår. Det sägs ju att kanske hälften av blommorna frös ihjäl under köldknäppen. MEN, vi får se, jag blir ju ögonvittne till det hela.




Grannarnas körsbärsträd ser lovande ut också. Det är roligt.
Jag har god koll på dem här från min stol i köket.
Den vackraste tiden på året ligger framför oss nu.
Underbart.



Grannarnas körsbärsträd.  Ni ser, de är på kommande.  Jag tror på dem!!  Om ett par dagar kommer de att blomma fullt ut!  Canonbilder.





Tog bilderna igårmorse, det var minusgrader då också.


Veckan har varit mysig.
Det har blivit otaliga kortspel. OCH när vi spelar kort är det Chicago som gäller. Trevligt.
Jag fick en alldeles särdeles god hand häromkvällen.
SYND att jag inte var Vegas, det är allt jag kan säga. Jag hade blivit rik på kuppen, haha!
Det blir en del sällskapsspel också, kul det med.
Ja, det blir allt en lite extra knorr på vardagen då ens utflugna barn är hemma.
På söndag bär det av till North Carolina igen för henne. Men, vi ses snart igen eftersom Peter, jag, min syster och svåger ska ta en liten sväng ner till Elon då de är här.


KOLLA!!  En straight flush!!  Jajamen!!  Stege i färg!  Det NI!!  Det betyder vinst direkt, spelet slut!

Svennefrulle galore har det varit också.
Två av mina vänner är fena på bakning alltså. Helt otroligt det de bjuder på.
Det är de två hälsingestintorna som kan det där med bakning, Lotta och Anna.
Igår var vi hemma hos Anna som bakat två sorters matbröd och en mazarinkaka. PLUS att hon bjöd på starkt, gott kaffe i söta koppar.
Ja, en höjdarfrulle.
Jag kan inte baka, så jag kan aldrig ge mig in i den här bakleken.  Tacksam för att Anna och Lotta är så begåvade där!
Tack Anna för igår!!



Anna med sitt goda bröd!




SÅ otroligt GOTT allting allt!



Mazarinkaka, och den var så galet god.  Ja, det är inte klokt vad god den var.

Jag får mer och mer sug på att göra iordning deck och täppa. MEN, det är ingen ide riktigt ännu. Visst, dagarna börjar så sakteliga bli varmare och mildare. MEN nätterna kan ännu bjuda på frost. Det är lika bra att vänta med fixet (plantering av blommor), fastän det lockar ordentligt. Min täppa är så FUL nu. Den ska städas upp efter vintern. USCH, vad skräpig den är. Decket är också sådär tidigt vårtrist. Jag planerar att “våra” decket rekordtidigt iår eftersom vi får sverigebesök om ett par veckor. Jag hoppas att det kan bli lite deckhäng då. Man vet aldrig, april är en svår månad hos oss. Den kan bjuda på ömsom 25 grader och ömsom 5 grader. PLUS att det ofta regnar mycket under våren. MEN, vi ska hoppas på det bästa. Blomningen borde vara underbar, det tror jag.

Nu önskar jag er alla en fin vårhelg. Är det månne nu ni går över till sommartid hemma? Den har vi här haft i två veckor redan. Jag har vant mig nu, men tycker fortfarande det är astönigt att byta tid.

Ha det bäst alla ni!!

30 comments:

P i X E L I E - Erica Pettersson said...

Ja, veckorna går verkligen snabbt. Känner SÅ igen mig i det där att det bara existerar måndagar och fredagar.
Dessutom tycker jag att hela den här vintern har gått oerhört snabbt!!

Så härliga bilder du bjuder på idag! Som alltid vill jag inte annat än att bara kliva rakt in i dem (oavsett temperatur) :-D
Roligt att åka in till DC. Jag håller tummarna att det trots allt är tillfredsställande många körsbärsträd som klarat sig :-)

Vad mysigt det låter med så mycket sällskapsspel. Jag älskar att spela sådant. Dock har jag aldrig spelat just kortspel. Av någon anledning har det aldrig blivit av att jag lärt mig det, så jag kan inte något av spelen inom just kortspel.
Mina personliga favoriter är, och har alltid varit, frågespel.
Mamma och pappa har ett som heter "Sverigespelet". Love that!
Så väljer jag blir det helst det, eller TP.
Mitt hatspel är däremot MONOPOL! Har alltid avskytt det spelet, då jag alltid tyckt att det aldrig tar slut när man väl börjar... ;-P


Vad roligt att ha nära vänner som är så bra på att baka :-)
Kan tänka mig att det blir mycket gott på era frukostar!


Ja, här går vi över till sommartid nu i helgen. Natten mellan lördag och söndag.
Själv älskar jag sommartiden! Jag älskar tanken på att vi faktiskt, "officiellt", är inne på sommarhalvåret :-D
Just nu är det ljust kl.18, men mörkt kl.19. Jag älskar tanken på att på söndag kommer det att vara helt ljust klockan 19, och att det "hände över en natt" :-)


Oops! Kollade precis på klockan och insåg att jag måste börja bege mig mot jobbet och veckans sista arbetsdag.
Hoppas du får en riktigt bra fredag och en toppenhelg!

MVH /Erica

Nettan said...

Ja veckorna flyger fram, det går så fort fram mot sommaren, och jag ser verkligen fram emot våren och allt vad den har med sig, älskar ju vår och knoppningen och blommorna som sedan slår ut. Härligt!
mysigt med besök från Sverige, förstår att du vill ha decket i ordning då.

Ni ser ut att ha det så härligt på era frukostar, gott med hembakat, önskar att jag hade mer tid till det då jag gillar att baka men just nu försvinner tiden i så mycket annat med examenskonsert och mina tonåringar som slutar sexan och det som planeras för dem och deras klasskamrater med utflykter mm tiden börjar redan kännas kort.

Spel är roligt vi spelar alltid spel på helgerna, ofta är det klurigare spel och nu i helgen ska vi testa ett som Wille fick i födelsedagspresent, ska bara ta mig igenom reglerna på engelska först. Ofta spelar vi Carcasonne och när Kim är hemma är det alltid strid mellan honom och hans syster om vem som ska vinna.

Ha nu en härlig helg och jag hoppas på fina bilder på körsbärsblom till veckan!

Kramar
Nettan

Monica said...

Härligt med värmen som kommer, det låter skönt! Och visst har vi sommartid, på söndag och våffeldag på lördag:-). Förstår det kliar i fingrarna att köpa plantor och göra i ordning men lite svårt när det växlar så i vädret. Jag tyckte det var skönt att röja bort först allt så såg det genast lite roligare ut och så väntade jag lite innan blommorna kom på plats. Tror att penséer, tusensköna, påskliljor, pärlhyacinter klarar några minusgrader, har gjort det fint här. Och persiljan som jag satte i krukor.

Nu har du de fina träden framför dig i blom, det är bara så vackert!

Och vilka härliga bröd din väninna bakar! Matbröd är svårast att få så där fluffigt, ser jättegott ut!

Kul att du "vann" i spel, synd det inte var på riktigt:-), kanske blivit för mycket:-)

Och veckorna flyger fram, gått väldigt fort sen jul, är ju april snart och det känns nästan konstigt.

Roligt att ni haft en fin vecka och önskar er en toppenhelg och skönt att ni ses snart igen. Ha det så fint Annika!

Musikanta said...

För mig är det bara fredagar och måndagar också. Tiden går så oerhört mycket fortare när man blir äldre. Och bara morgnar och kvällar också. Man undrar vart dagarna tog vägen?
Dina promenadbilder ser lite kyliga ut, skönt att ni får lite mer värme framöver. Här är det mycket kyligt på morgonen men något varmare frampå dagen, men inte mycket. Snön är i alla fall borta.
Försöker hålla en viss diet så den där mazarinkakan är jag tacksam för att jag inte blev bjuden på...
Kram!

Taina said...

Åh vad gott det ser ut med Annas bakverk!!! Tror jag ska bjuda in mig själv till ett av era svennefrullor! Ha!

Vädret är knasigt! Vi hade typ minus 10 igår morse. I helgen ska det bli 10-12 grader. Varmt. Och så lite regn på det. Jag vill också sätta igång att påta ute och göra fint. Kliar i fingrarna. Även om de inte är gröna, hahahaha.

Nä nu ska jag dra till jobbet.

Kram kram

Annika said...

Erica:
Håller helt med om att vintern gått så snabbt. Läskigt.
OCH veckorna också.
TACK, vad gullig du är. Ja, du är så välkommen. Kom hit!!

Imorrn får vi se hur det går när vi är i stan. Lär ju bli KNÖKFULLT, det är vad jag tror. Men vi får se.

Monopol. NEJ tack, håller med. Det tar ju liksom 100 år. Det var så länge sen jag spelade det, och har ingen lust heller att spela det igen.
Sverigespelet låter kul. Jag kan ha spelat det?
TP tyckte jag var kul, men det var länge sen jag spelade det också. Vi gillar rappakalja, som heter Balderdash här, och scattegories o sådana. SEN vill K alltid spela försvunna diamanten och ett spel som heter Resan som handlar om att ta sig runt i Norden. SÅ kul.
Kortspel är nog det vi kör mest, ch då mest Chicago, som är en pokerform med två byten. Det är extremt kul, men vi spelar det nästan enbart då K är hemma + när jag är hemma i Sverige.
Så roligt.

Det är jättekul med svennefrullarna, och gott.
Glad att vi kör dem.

Det är bra att du gillar sommartiden eftersom den envist hänger kvar :-)
Tycker mest det är töntigt. Men det är ju som det är.
Men ljusare kvällar blir det ju!

Hoppas att du har en fin dag på jobbet nu.
TREVLIG helg!!

Annika said...

Nettan:
Tiden går sjukt fort. Det är bara så. Vintern försvann utan att jag fattade alls.
OCH veckorna bara rinner bort.
Men våren är härlig, och den är ful (när man ser hur skräpigt det är runt huset,haha).
Men härlig är den!!
Decket måste vara sommarklart rekordtidigt iår, känner jag.
Jag är så glad över våra frullar, gillar dem jättemkt.
Så trevligt, alltid.
OCH gott.
Ja, jag kan tänka mig att det är mkt den här tiden på året. Det brukar ju vara det. Otroligt.
OCH dina tvillingar är så stora nu.
Ja, spel är kul.
Alltid. Ja, förutom monopol och sånt, haha.
Tusen tack, jag hoppas jag kan visa lite fina körsbärsblommor i veckan som kommer. Hoppas att det inte blir för mkt folk (who am I kidding??) och att de blommar vackert!!
Ha en superfin helg.
Kramar!!

Annika said...

Monica:
Tack, ja nu är jag nog rätt redo för den. När den kommer i lite lagom doser, inte dumt.
JUST det ja, våffeldagen! Kan tänka mig att det blir sådana hemma hos dig då. Mysigt.
OCH gott!
Nej, ingen ide att jag börjar plantera ännu, det är för tidigt. MEN vill, ja det vill jag. Men det är tålamod som gäller.
Precis, städning och resning först. Bort med det fula. Kanske köper jag lite krukor med ngt blommande i innan jag sätter igång?
Du har så fint på din balkong, verkligen inbjudande och mysigt.
Ja, brödet så otroligt gott alltså. Allting. Mums. Så härligt varje torsdag (fast hos mig blir det alltid köpebröd, trist nog).
Synd att jag inte fick den där straight flushen i Vegas. DET hade gett utdelning det, haha!!
Men nu gav den bara omedelbar utgång och vinst direkt. HAHA!!
Tusen tack, Monica, det har varit en fin vecka. OCH jag hoppas att vi ska få se lite vackra träd imorrn. OCH slippa tränga ihjäl oss på kuppen ;-)
Trevlig helg!!

Annika said...

Ingrid:
Tien går så fort även för mig som är 51.
Så jag förstår ju att den inte direkt går långsammare sen heller, gaahh!!
Mina prommisar denna vecka var kyliga. Minsann.
Men nu blir det ändring där också.
Mazarinkakan livsfarlig för dieter, men sååå god.
Ha en fin helg.
Kramar!

Annika said...

Taina:
KOM du!!
Bara KOM!!
Vädret är knäppt. Varit en knäpp vintern onekligen.
Väderomslagen klassiska och lite jobbiga. Som alltid.
Ha en fin dag på jobbet nu!!
Kramar!

eastcoastmom said...

Vilken fantastisk frukost! Hembakt bröd är typ det bästa som finns!
Ni har betydligt mer vår än vi, men så ska det ju vara. Våren här brukar vara ganska segstartad tycker jag. Vi tar igen det på hösten som är lång och underbar!

Annika said...

AM: så tacksam över dessa tjejer som bakar som de bästa bagare. Ja våren har säkerligen kommit mkt längre här, och du är ju längre norrut. Men sen kommer det ljuvliga till er. Hösten är absolut min bästa årstid här i DC. Oslagbar. Ha en jättefin helg!!

Anne said...

Hihi, såg att mackorna på svennefrullen var i äkta svensk stil också, öppen smörgås med ost, skinka och sedan den obligatoriska skivade gurkan och tomat ovanpå. Vilken lyx ha tillgång till sådana duktiga bakdamer, ja har förstått gänget är grymma på att laga så god mat också.
Åååhh, så du får besök snart av kära syster och svåger. Vad kul!!!! Och att ni passar på att åka till Elon då. Vårt spring break börjar idag, sista skoldagen idag. Imorgon flyger vi till Atlanta och börjar där, blir sedan OBX slutet på nästa vecka. Jag ska rapportera på insta, så du får veta vad jag tycker sedan om OBX. Haha, blir det skit vet jag vem jag ska skylla på... Hehe, skojar förstås!!!! Vi flyger hem från Raleigh, såg då jag kollade på kartan att Elon ligger väldigt nära. Inget jag reagerat på om det inte varit för allt du skrivit och berättat under årens lopp om Elon och NC. Kul att se och känna igen det på kartan.
Ha en riktigt fin helg och hoppas på många fina bilder efter helgen.
Kramar

Anonymous said...

Japp nu i helgen blir det sommartid - fram med klockan o fram med utemöblerna.
Vet inte vad jag tycker om detta med sommartid, gör det verkligen ngn skillnad?
Mazarinkakan såg galet god ut!!
ha en härlig helg bland körsbärsträden!
Kramar från Anette

Annika said...

Anne:
Jajamen, svennigt ska det vara. Äkta svennefrulle a la open face.
Så ska det vara :-)
Ja, bakdamerna är bara såååå fantastiska!
Ja, mat är de också duktiga på. Jag är hyfsad på mat, men de är nästan kockar :)
JAA,Anne...du ska till OBX!!
Herregud, jag dör lite invärtes på ett sätt. HAHA!
Kollade Beachfront Bargain Hunters på HGTV. Kolla in det också, de hade iaf tre från OBX där. Fniss.
Önskar det vore sommar när ni ska dit, men du vet ju lite vad du har att vänta. En senvinter/tidig vårstrand.
VILL inte att du ska bli besviken.
Ja, Elon ligger nära Raleigh. Karolina flyger därifrån när hon flyger hem och tillbaka. När är ni där? Jag är på Elon den 8-9 april. Raleigh är en trevlig stad fö! Gillar den!
LYCKLIG resa!! INSTAGRAMMA!!!!!
Stora, stora, stora kramar!!!!

Annika said...

Anette:
Fånigt. I långa loppet gör det ju ingen skillnad. Så det är larvigt. Jag menar, kvällarna hemma är krus nog ändå. OCH morgnarna är ju ljusa på sommaren. SÅ ja. Nä, knäpp grej.
ÅÅÅ den kakan var SÅ god!!
HA en toppenhelg!
Stora kramar!!!

Miss Marie said...

Ibland går det verkligen snabbt med veckorna, ibland mer långsamt... :) Vilken god frukost och kaka! Jag blir verkligen sugen. Hoppas på att få se körsbärsblommor nästa vecka, det är ju så vackert hos er!

Annika said...

Marie:
Ja så fort det går. Som du säger, ibland kan de sega på också.
SÅÅÅÅÅ god frulle. Love it.
Ja, jag hoppas att jag går lite bra bilder imorrn och att vädret blir OK.
Ha en fin helg!

Vform said...

Åååå, vad jag väntar på de där bilderna, de med körsbärsblommorna! Hoppas verkligen de inte tagit så stor skada av frosten!
Målade faktist ena korgen med både körsbär och blommor på, här om dagen! Meen gillade den inte riktigt ... tack för fina kommentaren, du är snäll du Annika!
Jag gillar inte kortspel ... men man behöver ju inte gilla allt ... ;)
Däremot är jag avis på alla som kan baka ... åtminstone matbröd! DET skulle jag gärna vilja, men det blir aldrig att pröva heller!
Ser riktigt gott ut!!
Jovisst blir här sommartid i helgen! Får min del får det gärna slopas helt och hållet! Jobbigt för alla, åtminstone för äldre generationen!
Snöade nu när vi kom från Junkarsgrund i kväll, borde nog bli lite varmare snart ... men vi är ju i mars ännu, med normalt väder!
En fin helg önskar jag dig också!
KRAMAR!

Bloggblad said...

Jag morrar lite över sommartidstimmen som de snor en söndagsmorgon! De kunde väl ta den en måndagseftermiddag? Nu måste jag ju upp i ottan för att åka ut till skärgården och sjunga kl 11, övning kl 10, avresa 9.30 - men kroppen tror att det är 8.30... och jag måste ha en dryg timme på mig för att bli klar. Blärk!

Channal said...

Oj så mycket gott du blev bjuden på. Bedårande servis hon har. Älskar ängsblommor. Såg på Insta att körsbärsblommorna blommar inne i Washington DC. Underbart!

KRAMAR Anna

Äventyret framtiden said...

Undrar om inte den här körsbärsblomstiden är den bästa på våren. De är så vackra och skira.
Och mycket gott fick du äta. Ser väldigt gott och nybakat ut.
Får lust att baka jag också.
Ha en fin början av veckan som kommer!

Anne-Marie said...

Såg ju dina bilder hos Insta på en del körsbärsblommor i alla fall. :)
Ser ut som om våren fick sig ett ordentligt avbrott hos er men solen lyser fint.
Vi har haft regn, snö och blåst i fredags och idag. Ingen riktig vår här ännu.
Men så gott med hembakat bröd. Förstår att du njuter. :)
Kul att kunna bli bjuden på god, hemlagad mat. Mazarinkakan ser väldigt god ut.
Kramar!

Annika said...

Vivan:
Imorrn kommer det en laddning med dem :-)
De blommar nu, kanske inte i samma omfång som de brukar (köldskadade som du vet), men vackert nog!
Så imorrn!!
Nej,, man behöver inte gilla allt :-) Som kortspel ;-)
Jag är säker på att din korg blev FIN!!
Jag är också avis på alla bagare som kan sin sak. Jag kan det INTE.
Sommartid är bara trams och fån. Fattar inte att alla länder liksom bara accepterar det.
Precis, du får se det sin normalt väder med snöfall lite då och då under mars och april.
Kramar!!

Annika said...

Bloggblad:
HAHA!
JA!
Peter sa att han tycker de borde ta timmen på fredag klockan 15 istället för mitt natten. Fniss.
Jag håller med er båda.
Men helst skulle jag se att den där timmen slopades totalt.
Hoppas det gick bra i skärgården trots den arla timmen!!

Annika said...

Channal:
SÅ mkt gott.
OCH visst är servisen så söt.
JA! Nu blommar körsbären, både i DC och hos mig. SÅ fint.
Kramar!

Annika said...

Karin:
DET är det!!
Håller med.
Vackert och skirt.
Innan allt annat har börjat grönska. OCH det är ngt speciellt med blommor som blommar på bar kvist.
Baka på du, karin!! DU kan din sak :-)
Ha en fin måndag!

Annika said...

AM:
NU blommar de!! Om än inte det omfång som tidigare år, men det är iallafall helt underbart!!
Imorrn blir det BOMB här på min blogg!
Våren kom av sig då klädknäppen kom, det bröt av den. På både gott och ont faktiskt.
Ja, jag uppskattar verkligen dessa frullar. Tyvärr kan jag själv inte bjuda på hembakat, men det får gå ändå.
Mazarinkakan var en DRÖM!!
Kramar!!

Steel City Anna said...

Jatteharliga bilder! Sa mycket varkansla!

Annika said...

Anna:
OCH mer blir det! Imorrn :-)