Thursday, March 09, 2017

FETTIS???! Rävar, Väder och Tjejkväll.

Hej och godmorgon på ER alla torsdagsmänniskor där ute!



*   Ja, men är det verkligen FETTIS!!??

I förra veckan var det ju fettisdagen. Det vet vi alla eftersom samtliga sociala medier och tidningar svämmade över av bilder på de goda bakverken.
MEST komiskt för mig var att läsa att somliga uttalar fettisdagen FETTIS-dagen!
Fick mig ett gott skratt.
Jag har aldrig någonsin läst dagen så. OCH jag tror det är första året jag läst om att någon (det var ganska många förresten) som kallar dagen FETTIS-dagen.
Nej, jag har alltid kallat den, och läst, dagen FET-tisdagen.
Fettis är ett bra ord, för man blir ju en fettis av semlor, haha.
Nu har semlorna fått gå in i vila fram till jul (typ, haha) och jag tror knappast det blir fler semlor för mig iår.



*  Galen räv


Ibland känns det som om jag bor på landet. Det fastän jag bor i en förort med närapå 60.000 invånare.
Men, vi har massor med skogar, grönområden, sjöar, öppna ängar och gångvägar här också, tack och lov.
Jag bor  vid en golfbana, och har skogen på andra sidan vägen. Det blir så att man då ser, och HÖR, en hel del djur. Rådjur ser jag nästan dagligen. Vi har alldeles för många rådjur här, stammen skulle behöva skjutas av enormt mycket. Rådjuren, eller hjortar är det kanske, sprider fästingar. I mitt område är det så många som drabbas av borrelia.
Jag känner två personer med kroniskt borrelia, och många, många andra som har haft sjukdomen. Hemskt.
Eftersom vi inte haft någon vinter iår sägs det att fästingarna kommer att bli ÄNNU fler iår. Just fästingproblemet är nog det värsta av allt.
Vi har även tvättbjörnar som vi ser och hör med jämna mellanrum. Skunkar finns det gott om. Ormar av olika slag.
Ibland kan en och annan björn (black bear) irra sig in bland förorterna. Det lär finnas coyotes här likaså.
Ugglor finns det tydligen rätt gott om också, men de gömmer sig effektivt för mig som verkligen skulle vilja se en av dem.
MEN en gynnare som jag ser dagligdags numera är en räv! Hen springer omkring på min framsida under morgnarna. Lite skumt känns det allt. Man ser hur räven nosar bland husen. Ibland skriker den, och ni vet ju alla hur det LÅTER. Det låter som en människa i NÖD!
Rabies är ju något som många vilda djur här bär på, och det är klart att man får ta sig en funderare på det vad gäller den här räven. Har dock inte sett att hen skulle vara aggressiv på något sätt.
Men kanske borde Animal Control kontaktas?



*  Ta den där med vädret också ...


Jag vet, det är som en dålig följetong. Hela tiden.
I helgen hade vi -7 grader.
Igår hade vi 20 plusgrader och strålande sol.
Jag satt på decket med en tekopp på eftermiddagen och blev nästan för varm i gasset.
Idag ska det bli 19 grader, imorgon 7 grader och på lördag 0.
Jajamen, så det ÄR!
Inte konstigt att man får lite halsont på kuppen.



*    Utekväll för tjejerna.

Ingen svennefrulle idag för oss svenskor.
Nej, igårkväll träffades vi istället och gick ut på lokal på självaste kvinnodagen.
Det var trevligt, såklart.
Ibland är det roligt att byta morgonkaffet mot kvällsvin med brudarna. Det blir lite annat snack också i annan miljö och med alkoholhaltiga drycker i glasen.



Önskar er alla en fin och bra torsdag

13 comments:

Äventyret framtiden said...

Här är vi traditionella i kvadrat och säger fortfarande fastlagstisdagen. Men så äter vi inte semlor i den bemärkelsen som svenskar gör det utan vi äter fastlagsbullar. :)
Räven har troligen varit ute på sin nattliga runda, ätit sig mätt på sorkar och liknande i er omgivning. Har den vacker päls är det ok men börjar svansen se maläten ut kan den ha skabb och då har snart alla rävar i området det. Vilket djurliv du har i knutarna Annika! Jag blir avundsjuk!
Här ligger ett tjockt täcke av vit snö överallt. Plötsligt så fick vi vinter. Den snön som brukar ta bort vinterns snö kom :)
Ha en fin torsdag!

P i X E L I E - Erica Pettersson said...

♦ Det är ett ord som stört mig länge; att så många människor alltid säger Fettis-dagen.
Har hört det så länge jag kan minnas, och det har stört mig sedan dess.
Vi har också alltid sagt Fet-tisdagen (fet-tisdan´).
Det är ju alltid en tisdag, och det gamla ordet innehåller "tisdag", så jag tycker det känns logiskt :-)

♦ Oj! Vad mycket olika djur ni har i krokarna!
Ryggade till av ordet "ormar". AVSKYR sådana och är livrädd att stöta på någon.
Samma med fästingar. Är verkligen dörädd att få sådana på mig.
Här uppe har vi ju varit förskonade från just fästingar. Det är i alla fall så att man inte behöver vara direkt uppmärksam.
DET är en av orsakerna till att jag halvt om halvt inte vågar åka till de södra delarna av Sverige, då jag vet att det kryllar av de små äcklen där... ;-P

♦ Vädret ja. Kan absolut förstå att man lätt blir förkyld när det är sådana temperaturskillnader. Hoppas det stabiliserar sig snart :-)

♦ Roligt med utekväll! :-D
Kan tänka mig att det är kul att styra upp träffar ibland i andra sammanhang än de man är mest van vid :-)


Nu måste jag avsluta och börja bege mig till jobbet :-)
Hoppas du får en fin torsdag!
MVH /Erica

Monica said...

Du har ett rikt djurliv omkring dig:-), tycker ugglorna är intressanta, är så fina och jag har sett dem på närmare håll i England men här hemma mest hört dem. På landet också kan vi höra avgrundsskrik på natten och det är en räv, ja hjälp vad de låter. Och usch och fy för de elaka insekterna, man längtar till sommaren men får lite köpet som fästingar och mygg. Jag trodde inte ni hade så mycket fästingar men kommer ihåg att du berättat det förut, ja man får vara så noga. Och kolla var man sätter fötterna på vissa stigar där ormarna ligger och lurar:-). Naturlivet är rätt ansträngande:-), ibland är det skönt med asfalt:-)

Ha en fin dag Annika!

Steel City Anna said...

Alltid sagt fettis, haha :)

Här har vi så himla lite kryp. Nåt jag uppskattar men det är väl inte ett bra tecken egentligen. Vet att det råder brist på både humlor och bin. Ja, sådana skulle jag kunna ha fler av gärna, men mygg och fästingar är så skönt att slippa. Man undrar ju om fästingar har nåt vettigt för sej egentligen och någon given plats i naturen.

Rävar ser jag ofta. Jag vet vilket läte du menar. Vackra djur.

Jag skulle bli lite knäpp av sådana svängningar i vädret :) här har vi riktig vår nu. Helt underbart.

Blir nyfiken på vart pixlie bor som inte har fästingar. Har ibland funderingar på Sverige och då vill jag gärna bo utan dessa kryp :)

P i X E L I E - Erica Pettersson said...

Anna: Erica (Pixelie) här. Jag bor i Piteå, i södra delen av Norrbotten.
Det är inte så att fästingar inte finns här. De har börjat komma hit också.
Men jämför man med de södra delarna av landet har vi otroligt lite.
Jag fyller 33 år i sommar, och jag har aldrig haft en enda fästing på mig, någonsin.
Jag hade hund i 8½ år och inte ens han fick någonsin någon fästing.

Annika said...

Karin:
JUST det!
Semlor är ju ngt annat på Åland och i svenksfinland. Just det, fastlagsbullar.
Men hur uttalar du fettisdagen? HAHA!! För den har ni ju!
Jag har ett rikt djurliv här bland husen i förorten. Lite för rikt ibland, ffa hjortarna.
OCH Kanadagässen som jag absolut inte tål se, haha. Räven se rätt frisk ut, har sett rävar med skabb. Ser inte kul ut :-(
Ja. jag har sett att ni har snö. Men den försvinner väl snart, mars som det är och allt.
Ha en fin torsdag!

Annika said...

Erica:
För mig var det helt NYTT! Jag har aldrig, förrän iår, sett det!! Helt obegripligt för mig.
Fattar det inte. Har man inte hört ordet alls under uppväxten? Fet-tisdagen. Me not gettie. AT all.
Komiskt och lite sorgligt på samma gång.
Ja, vi har många djur här. Ormar är inte kul.
En bekant hade en i sitt badrum. En stor sk garden snake. Ofarlig, men stor. Fy fan!!!
Har sett ormar på AT när vi vandrat. Skallerormar bla. IRK!!
Fästingar har vi så sjukt gott om, och mer blir det.
farliga som FAN!!!
Var glad att du inte har sådana som direkt är farliga hos dig.
Men låt dem inte stoppa dig från att resa :-)))
Hoppas du har en bra jobbdag!!!

Annika said...

Monica:
Ja, jag har ju det!
Mkt djur.
Lite kul på ett sätt, men vissa skulle absolut behöva kontrolleras. Som hjortarna.
Ugglor, vet du, jag har aldrig sett en uggla i frihet.
OCH så vet jag att de finns här. Peters pappa såg en uggla när han körde in i vårt område häromlördagen. En stor, som satt uppe på en gatlykta. Varför får aldrig jag se en uggla??? Jag som SÅÅÅÅ gärna vill se en! Hört dem har jag gjort, men aldrig sett en livs levande i vilt tillstånd.
Rävar låter verkligen som en människa i djupaste nöd. HUA!!
Jo, vi har så galet mkt fästingar, östkusten är svart av dem när man ser kartor över var djuren håller till.
Det är rådjur och hjortar som sprider dem bla. Så vidriga de där små äckliga krypen. Jag känner två som ar kronisk borelia, den ena har varit sjuk i över tio år. Ständiga återkommande problem. Den andre har det också kroniskt, men i den personens fall upptäcktes det tidigare. Men det hann sätta sig i nervsystemet.
Ja, för mig kan det ibland bli lite för rikt djurliv här in the burbs. HAHA.
Ha en fin torsdag!!

Annika said...

Anna:
ÄR det SANT!!! Fniss!
Har förrän iår aldrig fattat att det finns de som säger fettis-dag. Komiskt!!
DU ska vara glad över att ni inte har fästingar. De är så vidriga och jävliga och ställer till sådana problem. Men visst är det ett problem då bin och humlor börjar försvinna. Inte bra. Alls.
Vädret här är bra stönigt.
Körsbärsblommorna har blivit tillbakaflyttade nu, de beräknas blomma 19-22 mars. BRA det iaf :-)
Ser att du fick svar från Erica.
:-)

enannanannika said...

I Finland heter det ju fastlagstisdag och fastlagsbulle, ja. Fettisdag var nytt för mej när jag flyttade till Sverige, men jag har aldrig uttalat det fettis-dag. Vet ingen annan som gör det heller.

Precis som Erica har jag aldrig haftben fästing på mej, aldrig ens sett en. Har ingen aning om hur jag skulle göra för att få bort en fästing. Fast jag tror nog att de finns här men inte i lika stor omfattning som söderut i landet.

Annika said...

Annika:
ja, lite annorlunda där. Vet att jag många ggr talat om semlor och då har man trott att jag menat frallor. HAHA.
Fastlagsbulle är ett främmande ord för mig, alltså jag vet ju att det heter så i svenskfinland, men det känns konstigt att säga det för mig som är uppfödd med semla och fettisdag. Nej, jag känner ingen som uttalar det fettis-dag heller. Men iår blev jag verkligen varse om att det är så, komiskt.
I Närpes är det numera gott om skiten, fästingar alltså. Och i min bekantskapskrets där finns en man som lider av obotlig fästingburen hjärniflammation. Han kommer aldrig mer att bli frisk, och det är så tragiskt att det inte finns. Så de finns gott om dem i Österbotten, tråkigt nog. Kanske inte i norra Sverige än, men de är säkert på väg. De jävlarna.

Anonymous said...

Japp, här är det fettis-dagen som gäller. Fast jag tror att det är mer det jag tänker när jag läser det än när jag säger det. Samma sak som jag alltid läser tillade som "tillade" istället för "till-lade" när jag läser böcker. För att inte tala om askonsdagen, vet inte hur länge jag antog att det hette "askons-dagen", lät som någon slags skånsk högtid för mig... :)

Annika said...

Karin:
Komiskt! Du är en av många! Lustigt att jag inte snappat upp det där förr. Haha med askonsdagen och Skåne. Kul!!!