Friday, March 16, 2018

Livin da vida LAGOM!




Godmorgon fredag!


Om några timmar ska jag hämta Peter på Dulles Airport.
Det ska bli så skönt att få hem honom igen. Nätterna har varit som de har varit. Som sagt, ingen ide att jag ens berättar om dem.  ORKA!!!

Vi har ingen vårvärme hos mig. Våren har ju förstås kickats igång ändå, men bara med de vanliga vårblommorna som påsk och pingstliljor. Det finns inte tillstymmelse till blommande träd och buskar ännu (förutom forsythia, som är ganska trist).
Annars? NADA!
I början av mars spådde experterna att körsbären inne i DC skulle blomma som vackrast nu i helgen. Nope, de är försenade MINST en vecka till i sin blomning.
Just nu ser jag fram emot en vacker blommande värld. Men, den kommer i sinom tid. Det gör den. Men ingen värme sägs komma under de närmaste tio dagarna. SÅ,  OH well.


Minns ni att jag berättade att jag köpt Lagom och Hygge-böckerna.
De köptes mest för att jag var nyfiken. Inte för att jag måste lära mig vad hygge är, eller hur man lever livet lagom (usch vad trist det låter).
Som vi sa i förra veckan, lagom är ett tråkigt och ljummet ord.



Det är den här boken jag läst ...


Nu har jag iallafall läst hur lagom ska tolkas och vad det är.
Frågan är, var går gränsen mellan hygge och lagom? Är det månne samma sak i en icke svensks värld?
Ibland kan man tro det när man läser lagom-boken. Är lagom tillexempel att fika? Nä, trodde inte det. Men i lagom-boken tas fika upp som något extremt trevligt (vilket det ju ÄR också).
Sen finns det avsnitt i boken där jag inte känner igen mig alls.
Författaren (brittisk, numera boende i Sverige) skriver att svenskar gärna ses hemma hos varandra istället för att ses på barer och krogar (eftersom det är så dyrt att gå ut). Hon skriver också att det är ovanligt med formella middagar i Sverige. Att umgås the lagom way är att alla tar med sig något från eget kylskåp eller skafferi. Knytis, helt enkelt. Alltså, kom igen nu, hur vanligt är det med knytis egentligen? INTE jättevanligt.
Min bild av hur svenskar bjuder på middag är ATT de VERKLIGEN  bjuder på middag. Förrätt, varmrätt och efterrätt. Vackert dukat.  Allt genomtänkt.   Folk stannar ganska länge in på nattkröken. De går inte hem i brådrasket från en middag. Det tycker jag är trevligt, så ska det vara.
EN annan sak jag aldrig ens hört talas om är att man som gäst tar med sig egna tallrikar, bestick etc. Alltså, varifrån kommer detta???
Nej, fake news
Sånt där gör mig lite betänksam …
“The result is a relaxed fuss free event where everyone has a lagom amount to do.”
USCH så fånigt. Skäms nästan då jag läser det.

Livin da vida Lagom kan också betyda att man tar med sig kaffe till en strand i solnedgången …
Fråga mig inte vad som är lagom med det?
Det låter mer som mys i mina öron. Trevnad.
Det är svenskar bra på. Trevnad. Men lagom skulle jag inte kalla det.
Lagom är tydligen också att man kommer i tid till en middag, fest eller ett möte. Visste inte att det är lagom?  Det är väl att vara punktlig.
Jaja.
Där kan gott amerikaner få lära sig något. De kan gott bli punktligare då det gäller att komma i tid. Men inte visste jag att det var lagom? HAHA.
Det berättas också om hur svenska par kan bo ihop ett helt liv utan att vara gifta. Tydligen också lagom. OCH ja, det kanske det är. Det ligger nog ett lagomskap i det.
I boken står det också om leksaker. Svenska barn har inte så många leksaker? OCH att varje leksak måste funka för fler än ett ändamål. Say what? Nog sjutton har svenska barn mycket leksaker, lika mycket leksaker som barn i någon annan del av västvärlden.
Ibland känns det som att saker och ting i boken bara är tagna ur luften för att det låter bra.

Jajamen, rätt som det är i boken tas fenomenet fredagsmys upp. Japp, japp, givetvis …
OCH fredagsmys är extremt lätt att få till, enligt boken. Det räcker med att poppa popcorn, krypa upp i soffan och se ett tv-program tillsammans. Just det där att se ett program tillsammans med sitt barn är ju väldigt mysigt, men jag vet inte om det är så lagom?
Tacos är ju för övrigt nationalrätten på fredagar, och efteråt en massa, massa godis. Kanske inte SÅ lagom då allt kommer omkring?
Lördagsgodis tas upp likaså. Men i boken nämns också att svenskarna äter massor med godis, svenskar tillhör topp sju i världen bland kilo godis per person och år. Nej, inte lagom precis. HAHA. Kaffeintaget är näst högst i världen, kan inte heller kallas lagom fastän det nämns i boken. Styrkan på hur svenskar brygger sitt kaffe kan absolut inte kallas lagom heller. Starkt och gott är svenskar kända för att servera sitt kaffe.

Jag skulle säga att lagom-boken inte är så lagom. OCH tur är väl det, lagom är ju ett så halvfeset ord.
Boken handlar mer om den svenska livsstilen, och vad vi gillar överlag, naturen, allemansrätten, fem veckors semester, mamma och pappaledighet. Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Sådant.
Det är mycket i boken som känns taget ur luften, och det gör det lite ont i mig, fniss.
Jag kan tänka mig att en amerikan eller engelsman skulle gilla boken.  Men för en svennebanan som jag  känns den smått stönig att läsa.
Trevnad och mys läggs det tung vikt vid. SÅ, det ska bli intressant att läsa var skillnaden mellan “lagom” och hygge ligger, enligt böckerna. Jag har inte alls bläddrat i hygge-boken än. Det får bli min uppgift till nästa fredag ...


Nu avslutar jag för veckan the lagom way!
Önskar er alla en fin och icke lagom helg ;-)

25 comments:

Eva i Dalarna said...

Jag har inte läst den där boken, men av det du skriver, drar jag slutsatsen, att författaren nog har missförstått ordet lagom.
Känns inte som en bok jag har lust att läsa! Ska bli intressant att se vad du tycker om den andra boken, jag har inte läst den heller.
Ha en trevlig helg!

Steel City Anna said...

Det har du helt rätt i, middagar i Sverige är fantastiska! Redan som tonåringar så bjöd jag och mina vänner varandra på jättegod mat och dukade fint. Knytis är ju inte alls så vanligt men det finns. Det är i så fall lika vanligt här i England för man (alltså kvinnor eller mannens fru) ombeds ofta ta med nån hembakt till nån buffé på jobb och skolor.

Ofta tycker engelska vänner här att jag gjort väldigt fint när jag bjuder på middag, fast jag gjort som jag brukar mest. Vi är duktiga på att skapa mys och trevnad. Vi tänker på ljus och blommor och att det ska bli en mysig stämning. Ofta när de bjuder tillbaka så blir det ut på restaurang eller takeaway. De lagar inte så mkt själva och det är sant tycker jag att de helst inte träffas hemma.

Jag har den lagomboken som är grön, tyckte den var lite bättre. Jag ögnade igenom den andra också.

Det här med att ta med egna bestick har jag aldrig hört men egna lakan :) jag tycker att det är så himla konstigt. Jag är en gästfri person och trivs med att göra fint åt och ta hand om folk och tvättar mer än gärna extra lakan :)

P I X E L I E - Erica Pettersson said...

Vad roligt att läsa din reflektion över boken. Kanske jag också måste leta reda på den och läsa, av ren nyfikenhet.
Tycker det är så intressant/fascinerande att läsa/kolla på när personer som inte är svenskar skriver/pratar om Sverige.
Håller dock med om att författaren verkar ha missuppfattat betydelsen av ordet lagom.
Låter som om boken mer handlar om Mys än om Lagom.
Hade kanske varit lite närmare Lagom om hon hade beskrivit t.ex. Jantelagen.
För hur illa den än är, så är det ju trots allt ordet Lagom som genomsyrar den (en får inte sticka ut, utan en ska vara "lagom").

Att ta med egna bestick till en middag har jag heller överhuvudtaget aldrig hört talas om. Låter opraktiskt ;-)
Undrar var hon fått det ifrån?

Håller med om knytis; det finns ju såklart, men du har nog rätt i att det inte är såå vanligt idag.
När vi var små hade vi alltid knytis på midsommar. Alla familjer hade med sig olika saker som vi dukade upp på ett buffébord.
Numera brukar vi ha lite light-knytis på julafton. I alla fall mamma och mormor ;-) Kan nog inte riktigt kalla det knytis, men "light-knytis" :-)

När jag läste inlägget i morse höll jag även på att sätta juicen i halsen när jag läste det om att svenska barn inte har så mycket leksaker ;-D Om hon tycker det; HUUUUR mycket leksaker har då barn i andra västländer??
Svenska barn drunknar ju sannerligen i leksaker! Tyvärr. Ingen tvekan om saken.
Men författaren kanske endast umgås med minimalister... ;-P

Så om saker som föräldraledighet, allemansrätten, vardags/fredagsmys osv är vad som är med i boken så låter det mer typ som en handbok om Sverige än vad den handlar om ordet lagom :-)

Som sagt; så roligt att läsa detta inlägg. Och det gjorde mig riktigt nyfiken på boken.

Hoppas du får en riktigt fin helg!
MVH /Erica

Annika said...

Eva:
Kan tänka mig att den helt är inriktad på den engelskspråkiga delen av världen. Det känns så.
Det är mer en bok i svensk livsstil.
Lagom känns bara som ett "bra" att ta till. Frågan är, säljs de här böckerna ens hemma? Det kanske det gör? Måste googla på det.
Hygge-boken skriver jag om nästa fredag!

Ha en fin och BRA helg!!

Annika said...

Anna:
Visst ÄR de!!!
Helt otroligt! Jag älskar att gå på middag hos mina vänner och familj hemma. Allt är så fint, gott och vackert. SÅ jag känner SÅÅÅÅÅÅÅ inte igen mig. Tycker det är ett påstående taget ur luften. Ngt som låter bra. Knytis? Sure, men hur OFTA kör man det egentligen??? Tycker precis som du att man är uppvuxen med trevliga middagar där det lades krut på rubbet.
SAMMA här,Anna, när jag bjuder hit folk brukar jag alltid få komplimanger och "wow" för att det är så mysigt, och fint. Vi är bra på det, utan tvekan. Vi har det med oss, vi har det i blodet.
Jadå, det där att gå ut istället för att ses hemma är hyfsat vanligt här med. MEN bjuder folk här så är det mest buffebord och mingel. Inget större krut läggs vid myset, har jag märkt. ÄVEN om det finns undantag.
SÄKERT kan jag tro att den andra är bättre, lagomboken. Det måste det nästan vara? ELLER så är det så här, de är inte gjorda för oss. De är helt inriktade på engelsk, amerikansk o australiensk marknad. Mer som en livsstil än just lagom. Undrar om de fattar hur trist ordet egentligen är. Danskarna fick hygge-myset. Vi fick lagom, omg!! HAHA!!
LAKAN Stod det om också ja, att ta med, att bespara värden och värdinnan. Håller med dig, jag. Helt och hållet. Innan man skulle be ngn ta med sig lakan och handdukar ...
Anna, ha en toppenfin helg!!

Annika said...

Erica.
Ja, det var kul att läsa den. COH lite jobbigt.
Vissa grejer kände jag inte ALLS igen. Andra är sådant som är väldigt svenskt, som allemansrätt, kärleken till naturen, fika etc.
Tror inte alls den är menad att läsas av oss svennar, eller nordbor. den är helt inriktad på den engelskspråkiga världen.
ERICA, du har SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ rätt. Herregud ja, inte en susning om jante i den boken!! Det hade faktiskt suttit på sin plats, om det nu är lagom som det ska snackas om.
Det snackas lite om svenskars ärlighet, i den mening att man inte säger ngt om man tex tycker att ngns nya frisyr inte är snygg. INTE så att man säger det, men man håller TYST. OCH det är ju sant, givetvis. SÅ är det.
Bestick och tallrikar till en middag? Alltså, helt befängt. Såvida det inte gäller en picnic av knytiskaraktär och ngn är ombedd att ta med tex papperstallrikar och plastbestick. Ja du vet...
Annars, såååååååååå UNHEARD of!!
Leksaker ja, vilket SKÄMT!!!! Snacka om att svenska barn har leksaker!!! Det har jag alltid tyckt.
Tycker inte du behöver köpa boken, men bläddra i den om du ser den på ngn bokhandel.
Det var kul att läsa den, och omslaget är gulligt (hehe), men neeejjjj!!!
:-)
Ha en jättefin helg!!

Humlan said...

Vilken bok! Det skulle vara kul att höra vad författaren hade att säga om sina påståenden i samtal med "oss svenskar". Håller helt med dina synpunkter om det som tas upp.
Men att ta med sig lakan var väl mer förr när folk hälsade på i sommarstugan där de flesta inte hade tvättmaskin och det kunde bli många besök innan man kunde "åka in till stan" och tvätta. När man undrade om 10 extrauppsättningar lakan skulle räcka under semestern.

Jag har läst igenom dina tidigare inlägg denna vecka och det var mycket klokheter och igenkännande leenden om ålder. Jag såg bilder och intervjuer från er National Walkout Day på tv, det känns som att det börjar hända någon, som det kanske, kanske kan bli en ändring på inställningen om vapenlagarna, förhoppningsvis en ändring som sprider sig över världen! Bra att det blir marscher också, jag hoppas att det blir riktigt stort deltagande på Walk for Life!
Jag hoppas att du hittar en lösning på grannens djurutfodring, djur ska man inte mata i närheten av bostadshus! Jag känner mig lite tveksam till att mata fåglarna också, det kan ju locka andra djur som man inte vill ha i trädgården eller in i huset. Men jag tycker samtidigt att det är roligt att titta på alla fåglar som kommer till grannens äppelträd där det finns fågelmat av olika sorter, så det där är dubbelt.

Jag önskar er en trevlig helg!
Kramar!

Annika said...

Humlan:
DET tycker jag med!!
Hon bor i Sverige. Men jag undrar om denna inte är mer för engelskspråkig publik, som ett sätt att beskriva den svenska stilen på.
Tyvärr med en del fel, i mitt tycke då.
Har börjat läsa hygge-boken nu, de är lika. Hyggeboken bättre. Hittills.
Men lika är de!
SOM jag trodde.
Just det, inte vanligt att man numera tar med lakan. Jag tror inte det. OCH så detta att ta med bestick och tallrikar???
DET är ju märkligt, rent utsagt.

TACK, roligt att du tyckte mina tidigare inlägg var kloka. BLIR GLAD! Just åldersinlägget var klassiskt kul att skriva. Och jag är så glad att det togs emot så varmt. SÅ tack, Humlan!!!

Just det, national walk out day blev STOR!!! OCH nästa lördag är det då den jättestora marschen. Tror det kommer extremt mkt folk, ungefär som till kvinnomarschen i fjol. Det gäller att planera in denna bättre.
Fågelbord tycker jag är helt och hållet SÅÅÅÅÅÅ OK!! Kör på det!!
Men det är värre då mandom snövit lägger ut morötter, purjo, palsternackor och sallad. USCH.

Ha en jättetrevlig helg, Humlan!!
Kramar>

Anne said...

Hihi, vad kul höra mer från boken. Jag har den i min wish list på amazon men har inte beställt än. Precis som du tycker jag sånt här är rätt roligt, läsa/höra hur andras intryck är, vad de skriver om "oss". Irriterande också när de inte får det "rätt"... Lite pinsamt... Men som du säger, det är för att vi vet vad lagom betyder, för någon annan så spelar det ingen roll, ordet säger dem ingenting ändå och blir mer att spegla livsstilen och där är väl den skandinaviska rätt lika? Hygge och mys. Låter helt klart mer som en livsstilsbok än nåt lagom. Men kan tänka mig den går hem hos icke-skandinaver och den verkar ju ändå ge ett mysigt, trevligt och bra intryck och känsla för det svenska (även om hon då får en del grejer helt fel...)
Men say what??? Sitta ner middagar inte vanliga. Om nånting känns typiskt svenskt är det just det här med (som du säger)bjuda över på en rejäl middag, duka fint, ha allting genomtänkt, servera en middag med flera rätter, sitta ner läääänge. När jag först kom hit var det här en sak jag reagerade på, hur jag kom från kulturen bjuda hem/bli hembjuden på just en sån middag (för så man gör i Sverige) medan det amerikanska sättet är en potluck/knytis kultur. Håller du med? Om det är nånting som känns väldigt svenskt är det en sån middag, medan knytis varianten är mer norm för USA. Tycker det är mycket mer knytisstil här i USA, mer ovanligt här bli bjuden på en sitta ner a´la svensknmiddag. Känner inte alls igen det där med knytis dominans hon tar upp i boken. Och ta med egna bestick??? Där är hon ute och cyklar. Hehe, snack om fake news...
Men annars låter det som rätt mysig läsning och grejer hon tar upp som det du nämner om fredagsmys, godis och kaffekonsumtion, leva ihop som ogifta osv. Allt det stämmer ju (men lagom...njae). Det där med leksaker låter helt skumt dock, det stämmer nog inte. Håller med dig att svenska barn har nog inte mindre leksaker än nåt annat barn i västvärlden.
Läs Hygge till nästa fredag och återkom! Är uppriktigt nyfiken.
Detsamma Annika, ha en trevlig icke lagom helg!
Kram

Monica said...

Lite kul att läsa om oss:-) och nog är det så att mycket känner man inte alls igen när folk berättar om hur vi är:-). Jag har aldrig varit på ett knytis tror jag och vi bjuder på fina middagar, inte så lagom, och gör det mysigt och vackert, även i vardagen. Haha, jag vet ett par som kom till oss och när hon satte sig vid middagsbordet frågade hon om jag gått lanthushållsskolor, värdinneskolor och jag vet inte vad, haha, jag som hade en totalt teknisk-medicinsk utbildning och arbetade bara med det men sånt hindrar ju inte att man kan ha andra intressen. Hon fick inte ihop det. Jag visste knappt vad en lanthushållsskola var:-)

Men det är nåt med det där med lakan:-), ja det kommer jag ihåg nu, är kanske nåt känsligt med det och att folk vill rafsa ihop sina egna när de går:-), ja jag bryr mig inte om en extra lakanstvätt eller kan det vara så att de är ängsliga att de får ligga i någon annans? Att där går gränsen ändå för lagom, haha.

Ha en fin helg nu Annika och så skönt P är hemma igen!

Anonymous said...

Jag håller på att skriva en bok som heter "The real lagom", jag är ganska nöjd men den är nog lite småtrist om man ska vara ärlig. Håller på med framsidan nu och det går väl sådär, jag vill inte att den ska vara för färgglad utan helst att boken smälter in bland de andra i bokhyllan. Min kompis som har en sådan där lite halvt inflytelserik position på ett bokförlag föreslog att vi kanske kan ha med den på någon mässa så folk uppmärksammar den men jag vet inte, visst skulle det vara lite småkul men man vill ju inte göra bort sig liksom, ja kanske i någon monter där det går förbi lite halvviktiga personer ibland isåfall. Kanske i någon småstad.

Annika said...

Anne:
Det var kul att läsa den!
Men ack och o vad jag inte tycker att lagom är ett bra ord. Det finns en annan också, en grön. Tror den är bättre. Lägg den i din varukorg istället.
Nu läser jag hyggeboken. Bättre. OCH mkt lik!!!
Det är en livsstilsbok mer än det är en tråkig lagombok. Namnet de valde är konstigt. OCH det är märkligt att just lagom fått genomslagskraft. Förstår det inte.
Men gud, jag vet, just middagar är ju ngt som svennar KAN. Att bjuda fint, och att bjuda med hjärtat. Just den delen fattade jag nOLL av.
JAPP!! Visst, håller med, den amerikanska kulturen är mkt mer relaxed där. Att bjuda hem här kan ibland vara pizza och chips. Skönt på ett sätt, men trist på ett annat. Dubbelt. Så det är mkt mer casual här än hemma på det sättet.
Fake news, det där att ta med tallrikar och bestick. VARIFRÅN har hon fått det??? Låter som ngt hon fått från gamla statarsamhället, typ.
Men, mkt annat får hon rätt i som hon skriver.
Håller på med hyggeboken som bäst, och den ska recenseras på fredag, haha. KUL detta på ett sätt att läsa böcker om livsstilen i skandinavien. Undrar vad danskarna säger nu när finnarna knipit platsen on lyckligaste folket, hahahaha!!
Ha en fin helg.
Kramar!!

Annika said...

Monica:
DET var kul! Boken gick snabbt att läsa, dessutom. Lagom skulle jag inte kalla dem, mer hur man lever svenskt.
Knytis, det tycker inte jag är typiskt svenskt. Inte ALLS. Mkt vanligare här. Hemma är det så trevligt, fint och speciellt att gå hem till ngn på middag. Allt så fint, allt så gott. Man sitter länge och väl, sen kommer ngn efterrätt som man kanske intar i soffan istället för vid matbordet. Allt tar tid. Älskar svenska middagar.
Så jag känner inte ALLS igen mig.
Tycker att svennar får till det vad de än jobbar med, hihi. De kan, det är ngt vi har med oss också, tror jag. Uppvuxna med det som vi är från när våra fldrar bjöd hem, och när vi själva blev bortbjudna.
Monica, vad gäller DIG så förstår jag att du går ALL IN! Jag ser ju bara hur fint du gör på era dagliga fikastunder hemma. YAY! Precis så ska det vara. SÅ jag kan tänka mig att din kompis frågade om hushållsskola. TA det som en stor fet komplimang!!
Lakan ja, men undrar hur vanligt det är numera att ngn ber sina gäster om det? Minns ju att det förekom ibland då vi var små och familjen sov över.
Ha nu en riktigt fin och bra helg!!

Annika said...

Ano;
Men nu blir jag nyfiken!! DU gör det alltså!!!? Berätta mer.
Kan du inte berätta lite om vad du skriver om som är just lagom?
OCH, har du läst ngra av dessa böcker som är poppis just nu? Som den jag läst tex.
Isåfall, vad tycker DU om dem?
OCH hur lagom är din, alltså skriver du mer om vad som verkligen ÄR lagom? Eller blir det mer än livsstilsbok??
Jag blir ärligt talat SÅÅÅÅÅÅ nyfiken. Du är ju svensk också, tror jag iaf, så din bok måste nog ha en annan infallsvinkel, tänker jag.
Som sagt, mkt nyfiken.

Anonymous said...

Nej, förlåt, jag gör inte det faktiskt, försökte skämta bara :) Tänkte mig en om det som verkligen ÄR lagom.

enannanannika said...

Jag gillar ordet lagom! För jag är nämligen en lagom-människa! Inte för mycket och inte för lite, vad det än gäller. Om andra tycker det är tråkigt så skiter jag helt i det. Faktum är att jag är nog en tråkig människa, och det bryr jag mej inte ett dugg om. Lagom och tråkig, det är jag det! Men Lagom-boken låter väldigt konstig och ingen bok jag vill läsa.
Hygge är ett ord som är helt främmande för mej, jag vet inte en enda människa i min närhet som använder det. Det är bara här på din blogg jag hört det ordet. Nej, inget ord jag gillar... Ett hårt och omysigt ord i mitt tycke.
Hihi, jag är lite kärringen mot strömmen känns det som ;-).

Annika said...

Annika:
Gör du det?
HAHA!! Lagom, tjaaa... du skulle förmodligen skriva en bättre bok på ämnet ;-)
SÅ himla svårt ORD dock. Vad är lagom för dig? OCH vad för mig???
Som när ngn sa, ta lagom mkt. VAD är det??? Det beror ju på hur du ser på lagom. En halv näve, kanske????
Jaja. Lite intressant.
Nej, läs inte boken, den beskriver inte lagom. Mer den svenska livsstilen.
OCH inte direkt lagom. Mer ... svensk .... med feta undantag ...
Hygge, det är ju fult för oss svenskar, hygge är ett hygge. Ett kalhygge. SÅ själva order på danska är inte vackert för oss. Men innebörden r ju direkt detsamma som mys och trevnad. Läser hyggeboken nu. Bättre än lagom ,men väääääldigt lika.
Tror inte heller ngn i Sverige använder ordet hygge. hemma säger vi MYS. Hygge är för den engelskspråkiga befolkningen, och det är för dem dessa böcker är skrivna. Utan tvekan.
Du är inte kärringen mot strömmen, lovar :-)

Annika said...

Ano.
HAHA, ja du fick mig på kroken där, fniss.
Svårt att se sarkasm och ironi ibland, tyvärr, i skriven form.
Komiskt dock i efterhand. Småstäder and what not ...
;-)))

Anonymous said...

En annan Annika, ja lagom har endel fördelar det tycker jag också. Är inte heller så mycket för överdrivna, storslagna saker utan är nöjd med en lugn och fridfull tillvaro vilket man kanske kan kalla ett slags lagom. Men Gillar inte att lagom ska finnas i samhället i stort på ett sådant sätt så folk ska behöva känna på sig att de måste vara lagom.

eastcoastmom said...

Håller helt med, det var ju en del som inte alls stämmer.
Och så tycker jag att lagom har fått dåligt rykte i onödan. Gillar lagom!

Anonymous said...

Ja, inte var den boken direkt lagom! Författaren, Niki Brantmark, bor ju i Sverige och om jag fattat det rätt är hon gift med en svensk, För övrigt så bloggar hon om inredning http://www.myscandinavianhome.com/
Skönt att du fått hem din P, min T åker i morgon eftermiddag (söndag) och blir borta till midnatt lördag... Man får kämpa!

Channal said...

Haha, det var ju lite kul att höra om boken. Har inte sett den tidigare. Håller med dig om det du skriver. Weird det där med att ta med bestick o talrik. Hon kanske tänker på picknickkorgen! Träffas men ute med en arbetskamrater så kan det bli knytis med egen picknickkorg. Annars fägnar vi och bjuder hem. Ja, vi bjuder hem folk. Det är trevligare att umgås så än att sitta på restaurang.

Skönt att få hem Peter! Mys i soffan med ost, kex o päron och lite Netflix =)

KRAMAR Anna

Annika said...

AM:
Mkt som inte stämde där. Men en fin bok om Sverige och svenskhet på många sätt. Helt inriktad på UK, US, NZ o Aust. DET är helt tydligt!

Annika said...

Brysselkakan:
ja, det gör hon. I Skåne.
OCH ja, den bloggen nämns. Har inte varit inne på den dock.
Kämpa på nu som gräsis. Inte kul. P är hemma denna vecka, men nästa drar han sin kos igen.

Annika said...

Anna:
Vet inte ens om dessa böcker säljs hemma eftersom de är riktade mot en engelskspråkig publik i engelskspråkiga länder.
Det var mkt där som jag blev ganska så PAFF över, tex just det där att ta med tallrikar o bestick. SÅ märkligt skrivet.
Nu är P hemma. Känns bra.
Hoppas din helg varit FIN!!
Kramar!