Thursday, March 22, 2018

SNÖ i massor, Younger, På Nattduksbordet och det däringa DNA-testet!!




Godmorgon torsdag!




Bild tagen från balkongen i mitt sovrum igår då jag vaknade ...



Jo, man kan lugnt kalla det för ett ymnigt snöfall.









Nej, det var inte speciellt kallt.  Runt nollan.  Blötsnö.  






*   Snö, snö och mer snö …


Så här såg det ut i Reston, Virginia igår den 21 mars.
Helt galet. Det är som om det skulle vara januari snarare än mars. Underlig vinter, underlig vår.
Trots att jag verkligen inte är taggad för fem öre på detta så måste jag erkänna att det ÄR vackert. A winter wonderland.
MEN, jag kommer att glädjas då det töar bort, vilket det alla gånger redan börjat göra.




Me, myself and I ute på prommis igår.





Min bänk ser julig ut.  Igen ;-)











Decket.  Ingen våraning här, inte ...


Jag och min granne Ingrid tog en prommis på eftermiddagen.  UPPSKATTAR att Reston Association plogar parkvägarna direkt efter snöfall!








*   Younger

I och med att jag fyllde år fick jag tips om en ny (för mig, tillägger jag) tv-serie från en god bloggläsare. Bloggläsaren tyckte att jag borde börja titta på serien Younger.
Min kompis Monika i Stockholm tipsade också om serien då vi körde en av våra timslånga FaceTime-samtal i förra veckan.
Sagt och gjort, jag tog tjejerna på orden och nu har även jag börjat titta på Younger.
Jo, jag tycker det är lite småkul.  Det är Darren Star som står bakom serien, ni vet “Sex and the City” (en av mina favoritserier EVER i detta livet!! Äger samtliga säsonger på dvd och tittar ibland på ett avsnitt—eller två —när lusten faller på).
Younger utspelar sig i Brooklyn. Den handlar om Liza som är i 40-årsåldern. Hon är frånskild och har en dotter i college (som just nu studerar i Indien). Liza har varit stay-at-home-mom sen dottern föddes, och nu vill hon ut i yrkeslivet igen och jobba som lektör på ett bokförlag, vilket hon gjorde innan hon fick barn. Liza inser dock rätt snabbt att det är en ny värld där, en värld för unga drivna tjejer och killar.   Liza känner tydligt att hennes "höga" ålder står i vägen.
DÅ får hennes vän för sig att de ska "göra Liza till en 26-åring igen", så hon genomgår en make-over. OCH hon får jobb, trots att hennes arbetskamrater är undrande över uppförande, utseende, gråa hår än här och där (hah) etc. En lite småkul serie som jag kommer att titta på när lusten faller på.
Jag hittade den på Hulu, men det är TV-Land som producerar den.



Bild från US Magazine



*   Just nu läser jag …

... på Karolinas inrådan , The Actor’s Life av skådespelerskan Jenna Fisher. Ni vet, hon som bland annat spelade Pam i serien The Office.
Karolina säger att denna bok är som en bibel för henne.
Jenna gick igenom exakt vad man kan vänta sig som ny, ung och oerfaren skådis i Hollywood/New York/Chicago.
Steg för steg går Jenna igenom vad hon fick utstå i Hollywood under sin första tid där.
För mig är det också roligt--och galet intressant-- att läsa boken.   Karolina och Jenna visste redan då de var mycket små att de ville bli skådisar.  Jenna har genuin skådisutbildning i botten från universitet med en underexamen i journalistik (precis som Karolina kommer att få).
Jenna drog till Hollywood som ung 22-åring med stora förhoppningar, men det tog henne 8 år att slå igenom.
Det är detta hon skriver om i sin bok, vägen mot genombrottet. Vad man kan förvänta sig, vad man ska göra, hur man ska gå tillväga med agenter, managers och casting agents. HUR en skådespelare till slut gör för att komma med i facket, ALLA skådisar måste in i facket, men vägen dit är en snårskog.
Hur man hela tiden måste hålla sin konstart vid liv. Bara för att man har en skådisutbildning i bakfickan betyder det inte att man kan sluta ta dramaklasser, improvklasser och movement-klasser. ALLT måste hållas uppe aktivt,  precis som för en dansare eller konstnär.
Jenna skriver om hur det går till då en reklamfilm spelas in, hur det går till då man är statist, hur det går till då en tv-serie spelas in och hur processen för en skådespelare i en film går till. SÅ intressant att läsa, även för mig.
Lustigt nog känns det som om jag förstår Karolina ännu bättre via denna bok. OCH Karolina säger själv att hon har strukit under i princip varenda mening i boken.
En bra bok för mig, en bok jag läser med största intresse.
OCH under tiden tänker jag på det Karolina ska gå igenom. Det är ingen rosenröd bok detta, den är mycket saklig och jordnära. Hujedamej …


Bild från Amazon.com



*   DNA har kommit!!


Mina DNA-resultat har kommit.  Skriver mer om det i ett separat inlägg.
DET ÄR SÅ KUL att få ta del av detta! Roligare och pirrigare än jag trodde.  Inga överraskningar att tala om, förutom en. Inget chockerande. Inte alls. Bara så roligt. Ungefär vad jag trodde att resultatet skulle bli.




Ha en fin torsdag allihopa!! Vi hörs en sväng imorrn också!

22 comments:

Anne-Marie said...

Det var inte dåligt så mycket snö ni har fått!
Inte så kul kanske så sent men som du säger, det är vackert trots allt.
Eftersom solen står mycket högre nu kommer detta givetvis att smälta snabbt. Här regnar det i kväll - får se hur länge det håller på. De har även talat om eventuellt snö på fredag. Jag litar dock inte särskilt mycket på prognoserna numera.
Kul när man hittar både böcker och TV-serier som är trevliga och intressanta. Som jag skrev tidigare i en kommentar tittar jag väldigt litet på TV numera. Spelade in X-files i kväll och skall titta på det avsnittet under helgen.
Vad kul att du har fått ditt DNA-resultat! Skall bli kul att höra litet mer om. Bra att det inte var något chockerande. :)
Kramar!!

Äventyret framtiden said...

Det är den där vårsnön som ska ta bort gammal snö som ni har fått. Men ni hade förstås ingen snö när den här kom. Nå, ur led är vintern, våren och vädret överlag. Klimatförändringar handlar det om, helt säkert.

Intressant med Karolinas bibel, den kommer hon att ha stor glädje av. Livet är ju allt annat än en dans på rosor för den som vill ha roller, har man förstått. Det är bra att ha någon att jämföra sig med när det så blir dags, då förstår man bättre.

Och nu väntar jag förstås på vad ditt dna-test berättar för dig?

Ha en fin torsdag du med Annika!

Anonymous said...

Hu så mycket snö i slutet av mars! Här i Spanien har vi tack och lov ingen snö, solen lyser men tyvärr har det varit rätt kalla vindar som vi hoppas ska försvinna nu när det snart är påsk. Här är liksom lugnet före stormen innan alla påskfirare kommer och stan kommer att sjuda av folk i några dagar.

Intressant bok Karolina har, kommer nog att ha glädje av den och kul för dig att "sätta dig in i hennes kommande värld".

Spännande med DNA-testet, har sett reklam om det här också, kanske man skulle satsa på det, vore lite kul att se resultatet.

Ha en fin torsdag hälsar Yvonne i Torrevieja

Humlan said...

Vilka bilder! Några av dem blev verkligen stämningsfulla och vackra även om jag håller med dig om att det är lite fel i slutet av mars, framför allt hos er. Vi har ju vårt aprilväder framför oss, så det lär ju knappast vara över här.

Den där boken låter verkligen som en intressant och lärorik bok både för Karolina som en hjälp i karriären som hon har framför sig och för dig för att förstå hennes väg.

Det ska bli roligt att höra vad du fått veta av DNA-testet. Jag har inte riktigt koll på vad man kan se och inte se, vet att det beror på hur många/vilka som har testat sig i olika områden, men jag borde nog läsa in mig mer på det där. Eller så kanske du kan förklara allt för mig. :-)

Hoppas du har en bra dag, här är det sol och dagsmeja, så trots all snö så börjar jag ana våren!
Kramar!

Annika said...

AM:
ELLER HUR!!
Snacka om DRABBNING GALORE!!
Idag töar det bort, och det är skönt!!
Absolut, vackert är det! Verkligen. DET tycker jag också. Det går inte att förneka. Visst, det kom försent, så jag kunde inte glädja mig över det på det sätter jag hade gjort i jan eller feb. Glad att det töar bort nu i solen.
HOPPAS ni får snö och regn. Men visst, inte heller jag litar på prognoserna direkt längre. Men jag hoppas att ni ska få en del.
Ja, kul med bra TV. OCH böcker.
Nej, inget chockerande dök upp i DNA, man har läst om fall där det verkligen kommit överraskningar.
Not so in my case ...
Kramar till dig!!

Annika said...

Karin:
Precis, så är det. FAST det fanns ingen gammal snö här, haha. Men vårsnö var det onekligen. OCH den är på väg bort nu i solens starka strålar. Men fint var det, och är än, det erkänner jag. OCH eftersom det aldrig kom ngn köldknäpp i kölvattnet verkar det som om om samtliga träd, blommor och buskar klarat sig. YAY!!
VISST är det klimatförändringar, helt klart. Ur led er vädret.

Ja, boken är jätterolig att läsa även för mig. Får lära mig mkt via den.
USCH ja, ibland blir jag matt då jag tänker på den branch hon ska ge sig in i ...
PÅ riktigt. Hur ska det gå??

JA! Superkul med DNA och rätt detaljaret, måste jag säga.
SÅ kör PÅ!! Så intressant, Karin!!!

Ha en fin och jättebra torsdag!!

Annika said...

Yvonne:
JA, jag vet, helt otroligt mycket!!
SNACKA om drabbning. Fint är det ju, men det ska bli SÅÅÅÅÅ skönt då det töar bort.
JA!! Nästa vecka är heliga veckan!!
DET måste vara otroligt intressant att vara i Spanien då!! Skulle gärna varit där, jag också. Mkt speciellt. För mig går påsken spårlöst förbi. Ids inte fira den. USA har förstört den för mig. Här är det bara en dag, påskdagen. Orkar inte spilla krut på det. ALLS.
MKT bra bok detta, både för K och för mig. Tänker hela tiden att jag aldrig skulle klarat det K ska igenom. USCH och FY!!
Ja, Yvonne, kör på DNA! Tycker det var JÄTTEKUL!! Riktigt pirrigt var det att klicka upp mailet.
SÅ gör det!
Ha det toppen, Yvonne!!
Kramar!!

Annika said...

Humlan:
TACK!!
Även om det kom alltför sent så ÄR det vackert. Jag kan inte förneka det. Men ngn glädje över det känner jag inte. Inte på det sättet jag känner om det är vinter. DÅ blir jag LYCKLIG över snö. DET blir jag inte när magnolian står i knopp och körsbärsträden är på g.
PRECIS, ni har aprilvädret att tampas med. Men det är som det ska, en process av våren. Tror detta kan jämföras med ert aprilväder.

Superbra bok, så jordnära och så full av fakta, men på ett trevligt och bra sätt.
Jag blir alldeles skakig då jag tänker på detta. HUA!! NOG har hon kvar en skärseld att gå igenom. HUAMIG!!

Ja, det var kul att göra det testet. Ska försöka förklara det, men det är nog inte så mkt jag har koll på heller, förutom att de analyserar din DNA via det salivprov du skickar in. MEN hur det går till, do not know...

Här är det också dagsmeja GALORE. Det smälter snabbt nu.

Kramar till dig!!

Steel City Anna said...

Jisses vad snö! De talar här om att vi ska få mer snö till påsk. Det hoppas jag verkligen inte på. Usch, nu ska det vara vår!

Låter som en intressant bok. Det är ett roligt och spännande yrke hon valt!

Ser fram emot att höra mer om ditt DNA :) vill också göra ett.

Anne said...

Wow, det var inte lite snö det inte... Men förhoppningsvis har det redan hunnit smälta en hel del i skrivande stund... Imponerande de skottar parkvägarna så snabbt, det måste jag säga. Tummen upp.
Vad kul ditt DNA kommit, ser verkligen framemot läsa mer detaljer om det. Även om inget chockerande framkom, men ändå, att höra dig dra mer detaljer från testet ändå. Jag fick ett email för någon vecka sedan att pga hårt tryck och mer tester än förväntat så ligger de efter och mitt provsvar kan dröja. Den som väntar på nåt gott...
Younger har jag också hört om och tänkt att den låter lite småcharmig, kanske ska kolla upp alltså... Korta, enkla avsnitt att beta av sådär bara låter inte så dumt. Annars är de serier jag följer rätt intensiva 1h avsnitt. Så nåt enkelt, kort och lättsmält mer komedi kanske vore ett bra komplement.
När jag varit/är sjuk/förkyld den senaste tiden så började jag kolla på Ray Donovan på Showtime. Inte en sorts serie jag kanske skulle dras till i normala fall men flera jag känner rekommenderade den och den är riktigt bra faktiskt. Inte det bästa jag sett men riktigt bra ändå. Handlar om Ray Donovan som är en sk fixer i Hollywood, har en filmstjärna blivit ertappad med droger så är det Ray man ringer till och han fixar så problemet "försvinner". Men det är framför allt mycket med Rays komplicerade familjeförhållanden, barn, fru, bröder och en knepig far i Jon Voight. Nu har jag äntligen sett Big Little Lies också, den serien var svår för mig gilla och fatta hypen av men när jag sett 3-4 avsnitt så klickade det för mig och ja jag gillade den (åh vilka fina hus de hade och miljöerna/vyerna är läckra)men att ta ca 4 avsnitt av en 10 avsnitt serie för att komma in i/gilla är längsta laget tycker jag.
DEN boken har jag också hört om! Av nån anledning har den kommit upp i min feed på Amazon som "bok vi tror du skulle gilla" bara för att jag läst nåt annat som tydligen kopplas ihop Jennas bok. Även om jag inte har en skådisdotter i familjen så tycker jag den låter så intressant. Nu när du också skriver om boken ska jag beställa den asap. Det är fascinerande med så MÅNGA olika sorters yrken och branscher och hur det fungerar. Som olika, främmande världar och Jenna Fishers bok verkar ju väldigt autentisk. Jag läste rätt nyligen Scott Kellys bok Endurance. En sorts memoar och även skildring av hans år på The International Space Station (med coola fakta som hur luktar det egentligen ute i space). Helt fantastiskt bra bok tycker jag, då jag dels är fascinerad av astronaut livet men det var också en sån där bok om ett yrke/karriär/passion som är annorlunda och hur han mot alla odds tog sig till sin dröm (åka ut i rymden), hur han kämpade sig genom skola och inte alls hade en räkmacka väg eller garantier han skulle lyckas (jag menar, hur många blir astronaut). Skådis eller astronaut är ju inte riktigt ett säkert, utstakat jobb där man vet man lyckas som om du utbildar dig till ekonom eller sjuksköterska. Men samtidigt är nog de människor som finns inom de här yrkena människor med extremt stor passion och kärlek för sina yrken, kämparglöd också, som jag tror många andra inom "vanliga" yrken inte känner på samma sätt.
Kram Annika!

Anonymous said...

Men vad snö ni fick... Här töar det mest, så mycket att det märks verkligen! Stor skillnad från när jag åkte vid halv tio på förmiddagen idag och när jag kom hem vid fjorton.
Younger går här i Sverige också, osäker på vilken kanal men har sett trailers för den. Men nej, har inte titta på den alls.

Annika said...

Anna:
JA, så mkt snö som vi fick igår har vi inte fått på hela vintern.
For SURE!!
men nu är den på väg bort. Med fart!!
Det går fort då det börjar.
nej, ingen snö till påsk hos dig hoppas jag heller.
Boken SÅÅÅÅ intressant, gillar den verkligen.
Anna, gör testet. Det är så intressant. Så glad att jag gjorde det, även om det inte bjuder på stora överraskningar av ngt slag.

Annika said...

Anne:
When it snow it snows!!
For sure!!
Nu smälter det med fart i vårsolen. Snart är denna snö ett minne blott också.
Vackert är det, men jag känner ingen glädje över den. Så lika bra att den drar ...
Exakt, det där mailet du fick fick jag också, de lär vara så överbelastade. Mitt tog lite över 6 veckor. Så rätt OK ändå.
Så du vet vad du har att vänta.
Inga överraskningar, förutom en faktiskt. MEN bara roligt allting. Skriver mer om det sen.
Younger är kul, inget jag ännu känner att jag måste knarka, men bra nog att beta av ett avsnitt nu och då.
TACK för tips, Anne!! Låter mkt intressant, och även passande för mig att se. Har Showtime, så det blir toppen. Alltid kul med nya tips.
Big Little Lies, fastnade inte för den, ALLS. Men jag kanske måste göra dom du, se x-antal avsnitt. Den är ju poppis, och det har ju en orsak, givetvis.
Jennas bok är SKITBRA!
Men givetvis extra så för mig som står på tröskeln till det, via K då ...
Så jag slukar den. för K är den närmast en bibel.
Endurance har Peter läst, och han gillade den verkligen. han läser ju alla sina via NOOK så jag kan aldrig läsa dem, tyvärr. Det är en bok jag skulle gilla, det vet jag.
Det är ju galet intressant. OCH en värld man aldrig, aldrig kommer att få uppleva själv.
Peter berättade mkt för mig då han läste den, bla om hur skoltrött denne kille var, och hur han fick kämpa hela tiden.
Skulle gärna, gärna läsa den.
Stora kramar från mig!

Annika said...

Brysselkakan:
JA, jag vet!! Helt sjuka mängder på en gång. NU töar det bort med fart, skönt!!!
Härligt härligt med dagsmejan hos er. Känns hoppfullt.
Ja, absolut, younger går hemma. Kan inte heller säga vilken kanal i good old Sweden, men den går.

FREEDOMtravel said...

Vilken vinter!!! Helt galet! Vi har lite snö i Stockholm också (inte lika mycket) och i helgen såg jag många skridskoåkare på isarna ... Men solen har i alla fall börjat skina lite om dagarna ;)

Annika said...

Helena:
Ja, nu kom allt som inte kom tidigare. FAST nu är det sgs borta allting. Solen bränner hårt på snön i slutet av mars.
MYSIGT med alla skridskoåkare på isarna hos dig. Älskar det!!

Channal said...

Snö är inget kul alls!! Vill se de rosablommiga träden vid vattnet i Washington DC!!

Schas Kung Bore!!! KRAMAR Anna

Monica said...

Helt galet väder i år! 4000 flygningar ställdes in står det här och att den där Toby blåste 70 kilometer i timmen, bara det är nästan osannolikt och att NYC fick en halvmeter snö, Sundsvall, släng er i väggen;-).
Fjärde ovädret på tre veckor står det, ja i vår SvD, du har ju upplevt det på plats.
Nu kan det räcka!

Intressant med K:s bok, så bra att läsa och få mer inblick i hur det är, lättare att förstå då och att prata om allt. Är så klokt och bra att det finns bra böcker.

Och att plugga igen vid mogen ålder har jag gjort, helt spontant först när klinikledningen tyckte jag skulle läsa ett medicinskt ämne på läkarprogrammet så då gjorde jag det på heltid jämte heltidsjobbet och det var så roligt så jag fortsatte ett par år till på heltid och enbart studier då, var 50 fyllda och det var väldigt roligt, intressant och mycket bra på många sätt, blev så uppdaterad och hela miljön där på KI var spännande. Och lite på KTH också. Jag blev inte ifrågasatt en minut om ålder, ingen fattade den, haha och jag gjorde inte om mig heller, tränade en del bara fysiskt för att hålla mig alert, men sen när jag sökte nya tjänster mötte jag en hel del avundsjuka, från dem inom mitt eget yrke, de satt med på intervjuer och muttrade såååå mycket jag fått göra och de ingenting, men de tänkte inte på att det var i egen kraft och på eget initiativ man måste göra saker, och utan lön dessutom, inget studiebidrag heller en krona ens, det har ändrats sen, men inget ramlar över en.

Ja det var det och det var samtidigt som Anna pluggade på Stockholms universitet så jag fattade bra hur det var att plugga igen, allt slit, lite sömn, mycket jobb, massor med tentor, flänga hit och dit, ja sånt man glömt. Och som vi kunde prata om.

Och väntar spänt på ditt DNA, kul att du fått besked och ska bli roligt att läsa.

Ha en fin kväll Annika!

Annika said...

Anna:
HAHA, jag med!!!
De kommer, men det dröjer. Våren är försenad iår!!
Kramar!

Annika said...

Monica:
Eller HUR!!
Man vissnar ju ... MEN vet du, nu är nästan ALLT borta. Solen sliter sååååå på täcket. Fantastiskt hur snabbt DEN processen går.
Visst, massor med snö norröver.
Sundsvall ja, hahahah!!Säger detsamma.
Norr om oss, i Boston, NY har de blivit jättehårt drabbade den senaste månaden.
Vi har klarat oss bättre, men vi har ju haft vind och regnstormar förstås. Det här var årets första riktiga snödrabbning i DC.
Underligt äro vädret.
MKT bra bok, detta. Mkt bra. Gillar den massor. Så bra att dess böcker finns för dem.
det är coolt att du pluggar i mogen ålder, och så svåra kurser också. Mkt intressanta, men svåra. BRA där!!
KUL att ni pluggade på samma gång. Mor och dotter. GILLAR!!
OCH snart får ni vara i samma land. JA fan vad jag är glad för er skull alltså!!!
DNA, askul. Det blir nästa vecka det!!
Monica, gör det ni också!!
Ha en fin kväll!! NATT!!

Anonymous said...

När jag pluggade fanns nästan alltid några äldre studenter i min "klass", så ingen tyckte det var något konstigt alls tack och lov. Tror det blivit vanligare att folk byter yrke och jobb numera och då även i vuxen ålder. Så just att plugga tror jag inte är så mkt problem, det är sedan när man söker jobb som arbetsgivare diskriminerar och anställer yngre. Att plugga och jobba heltid samtidigt låter dock svårt eftersom på de flesta jobb måste man ju närvara 8-17 och kan då inte gå iväg på labbar eller obligatoriska moment som ofta finns, åtminstone i naturvetenskapliga kurser. Folk här i bloggen skrev att i US bryr sig ingen om ålder vad gäller jobb, vilket jag tycker är super. Men denna film motsäger ju detta tyvärr.

Annika said...

Ano:
Ja, det är just på jobb det blir svårt. Inte att plugga på uni, men när man ska ut i arbetslivet efter att kanske ha varit hemma jättelänge.
Oj oj.
Ingen lätt match.
Det är sant, folk är inte lika åldersfixerade i US som i tex Sverige. Det är verkligen så.
Du skriver aldrig hur gammal du är när du söker ett jobb, ingen frågar efter det, och får inte heller.
Programledare i radio och TV byts aldrig ut pga av sin ålder etc etc.
MEN, vad gäller jobbsökning, alla har ju ögon i skallen, och de kan ju se bedöma utifrån det.
Younger är en komediserie, men säkert har den både ett och två uns av verklighet i sig.