Wednesday, April 29, 2009

Saker man aldrig vänjer sig vid, del 3...

Godmorgon allihopa!

Idag tänkte jag fortsätta min serie som jag kallar ”saker man aldrig vänjer sig vid i US”.
Jag tänkte att vi idag kunde ta det här med reklam...

För oss som är uppvuxna i Sverige under 60-70-80 talen är detta med reklam-tv ingen självklarhet. När vi var små var det ettan och tvåan som gällde, och inget annat. I dessa två kanaler, som vi ju alla vet, fick ingen reklam göras.
Det närmsta vi kom reklam var Anslagstavlan.
Ibland brukade jag tänka att jag så GÄRNA ville ha reklam-tv! Jag tyckte det var både kul och glammigt med reklam. Ibland tyckte man ju tex att reklamfilmen på bio ibland var bättre än själva filmen. Reklamen fick INTE missas, så var det bara.
Jag brukade vara avundsjuk på Finland som hade reklam-tv. ÅÅÅÅ, vad vi tyckte det var KUL att se käcka blonda finskor som sålde tvättmedel, eller bullriga finska karlar som sålde korv, eller en finsk bastu i motljus vid en insjö där man gjorde reklam för Timotej eller något annat schampoo. ÅÅÅÅÅ...
När vi var hos mormor och morfar så var dom tvungna att ropa in oss till reklampauserna för vi VILLE se!! Spela ROLL om vi fattade noll av vad som sades, eftersom vi inte kunde (kan) någon finska.
Allt vi ville var att se lite GLAM!! Om man nu kan kalla ovanstående glam, men HEY, vi var inte bortskämda.
-Mormor, säg till när det blir ”JATKUU”, jatkuu betyder fortsättning och det var vad det stod när reklampauserna började. Åh Finland som hade reklam-tv medan Sverige bara hade Anslagstavlan...ÅÅÅÅ...
SÅ lät det då...På 70-talet...

Fast forward 30 år.

Annika bor numera i USA, reklam-tv:ns förlovade hemland på JORDEN!
SÅ, vad tycker hon numera om reklamen? Glammigt och KUL???
Ärligt, jag HATAR den!! Här är det så mycket reklam att man blir helt galen.
Reklam var tolfte-femtonde minut i fyra minuter, eller mer.
Kolla in en sit-com tex:
Signaturen går,
REKLAM.
Sit-comen drar igång.
REKLAM efter en 10-12 minuter.
Mer sit-com.
REKLAM i några minuter.
Sit-comen avslutas.
REKLAM
Signaturen avslutar programmet.
REKLAM.

Att se en film på TV, om det inte är HBO eller någon annan filmkanal är OMÖJLIGT. REKLAMEN sätter effektfullt stopp för det. Vem orkar koncentrera sig på en film som ständigt pausas för DUM reklam??
OCH, som dessutom blivit cencurerad och ”beepad” för den stora massan. NI vet ju att man inte får säga vissa ”fula” ord på national TV i US, och man får absolut inte visa en naken rumpa, eller gud förbjude, ett bröst...det suddas...
Public Service TV sänder visserligen på ett par kanaler och där kan man ju också se film och program utan reklamavbrott.
OCH sen har vi då HBO och andra filmakanaler som sänder tv-serier och filmer helt utan reklam. Helt reklamfria kanaler alltså, men det är betalkanaler, så det är inte alla som har dem.

Under ett program, som tex American Idol, som är MÄKTA poppis här är det bara att ladda sin DVR eller TiVo, dvs sin hårddisk.
Över hårddisken kan man pausa live-tv och det GÖR VI MINSANN!!! Vi pausar Idol och börjar kolla vid 20:30 istället för 20:00, sen kan vi då bara spola förbi reklamen. American idol är pepprat med reklam. Det kan vissa gånger vara så att det sänds reklam mellan varje tävlandes framträdande.
Man blir GALEN!!! Det är så jobbigt.

Vänjer man sig då inte?
Nej, jag tycker inte det. Tvärtom tycker jag att man blir mer och mer irriterad över all reklam, som ofta dessutom är så DÅLIG.
Amrisarna är vana sen barnsben med reklamen, men vi svennar, och andra nationaliteter, blir bara så trötta på den.

Don’t get me WRONG nu och bli sura...Jag gillar amerikanska program, sit-coms och filmer SÅÅÅ JÄTTEmycket, men det är detta med den urusla och låånga reklamen som gör att det blir prövande in absurdum att kolla burken här. Jag fattar knappt hur vi stod ut innan vår DVR äntrade vårt liv för sådär en fyra år sen.
Tack vare den lilla smarta manicken kan vi ju numera se TV utan att bli galna. Se program alltså, och sti-coms, för det är fortfarande inte värt att kolla en biofilm som är klippt för TV. DÅ är det tusen gånger bättre att betala lite extra och skaffa HBO istället.
Sex and the City går i repris på en ”vanlig” kabelkanal varje kväll. Den gick ju på HBO (är gjord för HBO) när den kom, och där klipps INGET bort, eller ”beepas” ut, men SATC på den vanliga kabelkanalen är inte längre SATC...Snacka om att göra den bästa tv-serien någonsin flat. Vem har lust att se sånt?
Märkligt.

Jag kommer aldig, aldrig att vänja mig vid reklamen här, ej heller kommer jag att vänja mig vid filmer som inte sänds i sin helhet pga av ”vågade” scener, och jag kommer aldrig att vänja mig vid detta ”beepande” när ”hemska och stötande” ord används.
No never. EVER!!

Reklam är helt enkelt j-gt jobbigt och TRIST. OCH det är den hemma i Sverige också på alla reklamkanaler, för att inte tala om vad TRIST ”Jatkuu” är...numera
ICK!!

Hoppas att ni alla ha en bra och reklamfri (yeah, right) dag!

29 comments:

Elisabeth said...

Haha, jag minns när TV4 började sända så att det gick att få in den med vanlig antenn (1992), då tyckte alla att det var SÅ roligt med reklamavbrotten. Nästan roligare än själva programmen. ;D Det var ju nytt och spännande (!!). Ve den som missade ett reklamavbrott! Vi hade till och med en lek som gick ut på att härma olika reklamer, och så skulle de andra gissa vilken reklam det handlade om. Än idag minns jag stora delar av reklamen för Respons schampo! Helt galet...

Annika said...

Elisabeth:
HAHA, ja där ser man. jag tyckte nog också det var coolt att se fyrans reklam, då 92.
Numera är det mest jobbigt, även om det KAN var kul att se andra länders reklam, men har man sett ett reklaminslag har man sett alla.
Suck. Numera är det mest tröttsamt.

Sporty Spice said...

Jag kommer ihåg den där känslan när man gick på bio och fick se REKLAM. Det var ju värsta högtidsstunden. Nu som sagt hatar man den för det mesta. Och jag gör precis som du, laddar DVR:en och börjar titta en helv timme senare så man bara kan snabbspola. Gjorde det på Biggest Loser igår. Jag började titta typ 20.40 tror jag och var ändå klar klockan 22.00. Alltså samma tid som "livesändningen". Vi snackar alltså typ 45 minuters reklampaus! Puh! Men rekla är väl lika illa hemma i Sverige nu, minns att filmer på Tv4 kunde man ju inte se. Det var reklampauser stup i kvarten och paus för Nyheterna mitt i! När filmen drog igång igen hade man ju glömt handlingen.

Taina said...

Huomenta ystäväni!
Jatkuu! Kommer du ihåg den feta animerade ugglan då? Den som satt vid texten till jatkuu. Those were the days!
Håller med dig om reklamen här. Så enerverande. Men nu är jag lite sprattig av mig och har svårt att sitta still längre stunder. Så reklamen för mig är UPP OCH HOPPA OCH GÖR NÅGOT! Det kan vara allt från tömma diskmaskin, tvättmaskin, vattna blommor, fixa skohyllan, plocka, plocka! Sedan SLÄNGER jag mig ner i soffan igen och kollar en stund. Det är jag det. Hahaha!
Halauksia minulta sinulle...snacka om kasus hihi

Annika said...

Saltis:
Nej, det går inte att se en film på TV4 i sverige längre. Reklamen förstör det hela.
USCH.
Och ännu mer är det väl på trean och femman etc.
Så trist.
DVR är en välsignelse. Jag spelade in Loser igår och ska se det ikväll!
Älskar den serien! Den är nog bäst av alla serier just nu.
Nej, numera är reklam ingen högtidsstund längre, inte ens på bio i sverige. Alla är ju så vana från tv:n...det blir trist och intetsägande.

Annika said...

Taina!
Huomenta ystäväni!
JA! Visst kommer jag ihåg den stora feta ugglan!!! Those WERE the days!
HAHA, det förvånar mig inte att du hoppar upp och gör grejjer under reklamen. Inte alls. Det gör jag med, ibland...Som att diska tex.
Men att du hoppar upp och ner är liksom Taina i nötskal :-))))
Stor kram till dig denna regniga dag!!

Panter said...

Reklam är trist och får nästan motsatt verkan. Jag vill inte se åt produkterna eller vad det nu kan vara. Jag saknar anslagstavlan med värdefull samhällsinformation. Den finns nog? än idag, men jag har inte sett den på säkert ett år.

Annika said...

Panter:
Reklam ÄR trist, och jag håller med om att den får motsatt verkarn. Faktiskt är det så.
Anslagstavlan ja...Den tittade man verkligen på.

Desiree said...

Jag kan bara hålla med dig helt här. Jag tycker att det är FÖR MYCKET reklam här. Reklamen tar nästan över. Den är för ofta och den är för lång. Mycket reklam är precis som du säger så dålig så att man A, antigen inte fattar den, B, stör sig på att den är så sjukt dålig, förlöjligande eller rena lurendrejeriet många gånger. Vi gillar ju att lyssna på just NPR radio på morgonen just för att den är både bra och reklamfri. En riktig raritet här i USA känns det som. Hoppas du slipper allt för mycket reklam idag. Ha en bra dag. Kram.

Saltistjejen said...

Haha! Jamen visst minns jag nar man villle se reklamen fore sjalva biofilmen! Nar reklamen var lika viktig som sjalva filmen! Ojoj! Eller nar man sag pa Anslagstavlan for det var ju "tecknat" i borjan. For tecknad film sag man ju annars nastan bara pa julafton!
Men jag haller med dig om att reklamen har AR storig!!!! Den haller inte ens samma matt som svensk reklam som jag anda kan tycka ar ratt bra bitvis. I Sverige ar det mycekt humor och ironi i reklamen. Sa icke har. Tycker mest det ar antingen fancy bilreklam eller sa ar det man som skriker (varfor maste de alltid skrika??) nar de gor reklam for allt fran ngn tradgarsmaskin till annat stad- eller bilverktyg. Gah!
Vi har ju ocksa digitalbox nu och det ar Saaaaaa bra! Vi tittar faktitk mindre pa TV nu i form av slotitt an i Sverige. For har spelar vi in vara favoritserier och tittar pa dem "i efterhand" allt for att slippa reklamen. Den spooooooolas forbi! Swiiiissssch!
Kram!

petchie said...

Jag vägrar titta på film på amerikansk tv, det är precis som du säger helt omöjligt!! Först och främst blir ju en film på 2 timmar 3 timmar lång med alla reklamavbrotten!! I början försökte vi kolla på film och följa serier på tv här men nu kollar vi så mycket hellre på dvd.
Men, nu tycker jag att det är lite kul att se svensk reklam när jag är hemma - det känns exotiskt och de är ofta mycket roligare än den amerikanska reklamen - som ju bara handlar om medicin (inkl biverkningarna), bilar och försäkringar - urtråkigt!
Kram!
PS Du vet att man kan se en massa klassiska klipp från Kanal 1 & 2 på youtube - bl.a Anslagstavlan, Sportspegeln, Boktipset etc - jättekul och verkligen något för Nostalgi-Annika ;-) Jag satt och kollade igenom en massa klipp för några dagar sedan och upptäckte bl.a att "Mannen som inte vill bli stor" (Ragnar) - bara var 32 år gammal!!

Saltistjejen said...

Forresten! Glomde bort att gratulera till segern igar!!!
haha M var som fastklistrad vid TVn! Jag kollade lite da och da, men inte helt eller fullt.
Nu blev Rangers utslagna och M blev verkligen lite smadeppig igarkvall efter matchen. Men han lovade att det skulle gatt over till idag, haha!
Men som sagt GRATTIS!!!!!!

Erica said...

Jag håller med dig angående reklam. Det är det jobbigaste som finns på TV, och då kan jag tänka mig att det är flera gånger värre i USA...
Här är det t.ex. en reklampaus i "halvtimmesavsnitt" som t.ex. VÄNNER och sådana serier, men det räcker gott och väl, tycker jag. Och de värsta reklamfilmerna tycker jag är de där de dubbar svenska till svenska :P Vad nu det ska vara bra för...

Jag förstår att det är jobbigt när nästan allting censureras. Det har jag tänkt på bara av att se t.ex. amerikanska talkshows som visas på TV här. Jag tycker det piper jämt...
Å andra sidan tycker jag nästan det är för lite censurering av svenska program... Nästan vad som helst slipper igenom...

Hoppas du får en fortsatt bra dag!
MVH /Erica

Lisa said...

Du har verkligen ratt!
Reklam forstor hela tittandet. Vi koper TV-tidningen pa onsdagar och kryssar for allt som vi vill se en vecka framat, sen spelar vi in och en kvall ar det TV-kvall och da kor vi bara forbi all urtrakig reklam.

Annika said...

Desiree:
Eller hur?
det är för mkt reklam. Det blir motsatt effekt. man orkar inte alls lyssna.
japp, det är bara public service och HBO och andra betalkanaler som sänder helt reklamfritt.
Roligt att ni hittat ett bra program att lyssna på om morgnarna. jag undrade just lite över det när jag läste din blogg igår.
Ingen reklam, so far...Än idag...men det kommer, det kommer...
KRAM!!

Saltis.
TACKAR för gratulationerna till CAPS!
Det var rafflande!! Tyckte lite synd om Lundqvist, trots allt...
Awww...
Reklamen ja, så JOBBIG. tack och lov för DVR!!
OCH JA!! VARFÖR ska det alltid skrikas så himla mkt???? Skäggiga män som säljer trädgårdsgrejjer som skriker hela tiden som om dom hade adhd hela bunten. Så trist.
Svensk reklam är nog också rätt trist, tycker jag.
jag har helt enkelt fått nog av reklam. Punkt.
Kramar!!

Petra H:
Att se en film på en vanlig amerikansk kanal ÄR omöjligt. Det gör ajg bara inte. FY vad det är trist.
Medicinreklamen ör värst av all reklam...JÖSSES, man ju blir ju nästan rädd när man ser dom reklaminslagen...ICK!!!
Reklamen hemma kan vara kul en enda ggn, sen är den lika trist den också.
Hihi! Youtube är en guldgruva...Jag har tänkt att lägga in en massa vinjetter jag minns från uppväxten i ett inlägg härframöver. Youtube---underbara webbsida!!! SÅ du nosar lite på ett framtida inlägg...Petra du e lite synsk ;-)
Krmar i massor!!

Annika said...

Saltis.
Igen, TACK!!
Heja Caps!!
Men jag tyckte som sagt syyyynd om Henke...det gjorde jag...
NU ska vi se hur det går framöver. Spännande!!!

Erica:
Ärligt! När jag är hemma slås jag av hur mkt reklma det är på typ trean och femma, och föralldel fyran också. Det blrjar kännas som här. Visst är det tråååkigt....
Cencuren är jobbigt. OCH fånig...
men jag kan se din sida av det också. Hemma censueras väl inget? Hellre det faktiskt än som det är här, även om jag kan förstå att man suckar över det också.
KRAMIS!!

Lisa:
Hej, vet inte om jag sett dig här förr. Välkommen!
BRA ide med TV-guiden...och med en tv-kväll då man slipper all vidrig reklam.
Välkommen tillbaka!!!

Anne said...

Bra skrivet! Roligt inlägg också.
Håller sååååå med. Jag älskar också amerikansk tv och är ju precis som du en tv-junkie, men reklamen den hatar jag lika mycket som jag älskar programmen. Som du säger, det är stört omöjligt kolla live för man blir ju bara så irriterad på alla avbrott precis hela tiden. Filmer från de "vanliga" kanalerna ser jag aldrig, det går inte för reklamen och censurerandet förstör precis allting.
Vi får tacka och bocka så mycket som tack vare dvr, tivo, on demand, upplagda program på internet och allt vad det nu finns numera som gör man slipper reklamen. Hurra för det!
Apropå tv, snart blir det minimalt tv-tittande. Tv-tittar-säsongen är snart över, för du tittar ju heller inte på tv på sommaren antar jag då du spenderar lång tid i Norden också. Jag tycker det är skönt med tv-stopp sommartid, sen längtar man desto mer till hösten och att allt ska köra igång igen.

Humlan said...

Jag sänker ljudet eller byter kanal när det kommer reklam som irriterar mig för mycket. Det gör ju att jag ofta missar när programmet börjar igen (eller t.o.m. resten av programmet) och jag har funderat på om dom förstår hur många tittare dom missar när dom gör en dålig /irriterande reklam. Resultatet blir ju att jag känner igen början på en irriterande reklam, men jag har ingen aning om vilket företag (som brukar presenteras i slutet) är. Skulle inte tro att det är avsikten med reklam...

annikattsblogg said...

Jag hatar också reklam! T.o.m våra barn suckar när det blir reklam. När vi ska titta på nåt på tv frågar de alltid: "Är det reklam på den här kanalen?". Men det låter ju som om det är mycket värre i USA än här.
Kan inte låta bli att fnissa åt att ni absolut ville se reklamen i finsk tv... :-)

Jemayá said...

Vilket bra inlägg - vad rörande att ni ville se reklamen i finsk tv :). Men jag kommer också ihåg att man faktiskt ville se reklamen på bio, den var på något sätt häftigare än på tv :). Numera blir jag så suuur, ibland har jag bara 10 minuter, skulle vilja hinna kolla t.ex. en liten del av någon serie, för att lite veta vad som är på gång - sen går största delen av den lilla tiden jag har förrän det är dags för blöjbyte/tankdborstning/nattning åt att tvingas se på dum reklam. När ska marknadsförarna inse att detta sätt helt enkelt inte funkar mera?! kram!

Marie said...

Jag håller med! Reklam är grymt jobbigt! Film med reklamavbrott borde förbjudas, det förstör ju hela filmen! Värst är tv4 som tar in både reklam OCH nyheter kl 10. Helt sanslöst.

Vi har ju inte lika mkt reklam som i US, tack gode gud. Det märtk i t.ex Oprah, Ellen o Martha, där de titt som tätt säger att de går till reklam, men vi slipper den som tur är varannan gång! Tror jag skulle bli galen av reklamen i US....

Mz.olsson said...

Håller med dig! TRÖTTSAMT!! Vi har ju ingen sån där DVR eller TiVo heller, så vi får sitta där o pinas. American Idol - ja, hopplöst jobbigt!!
Ja, tänk vad man älskade att gå på bio när man var liten. För REKLAMEN!! Åh, vad kul det var!! Mmmm, marabou - den är ju så go... o ljus!! Eller: Ta det lugnt, ta en toy... Det fanns ju så många roliga!
Det hade varit okay om de kunde ha reklamen MELLAN programmen. Men INTE mer!

Suzesan said...

Jag håller med dig. I början kanske man tyckte det var roligt de första men nu ICKE.
Sen tänker jag kanske jag kopplar över till nån annan kanal så länge men de har synkat reklamen. Jag kan förställa mig att ni kan bli skogstokiga på sånt. Det hade jag tröttnat på.
Gör de reklamen underhållande så kan jag stå ut men annars ICKE!

Ha en bra kväll nu har solen gått ner här;)
Kram
Susanne

Marianne said...

Helt riktig analys! Då på den tiden var det så ROLIGT att se reklam! Men nu ... BLÄ! Faktum är att jag tycker att Sverige har missuppfattat en grej med den där reklamen också. För diskussionen var ju att man skulle få GRATIS tv om man hade reklam. Nu är det reklam OCH folk betalar för kabelkanalerna MED reklam! Vitsen var ju att det skulle bli gratis. Nu tjänar kabelbolagen feta pengar från alla håll i stället.

Kramar!

Annika said...

Anne:
TACK!
Reklamen är ett fruktansvärt störande moment. Programmen man ser är ju BRA!! men det är omöjligt att titta live, nästan.
JA; vi fpr verkligen tacka apparater som DVR och TiVo, som räddar upp rubbet.
JAPP, snart är säsongen över. skönt.
Precis i sommar blir det minimalt tittande (och bloggande och bloggläsande). Vi har ju inte ens en tv i vår sommarstuga, och saknar det inte helller.
Yes, sen ser vi fram emot en ny späckad TV.höst.
Kram!!

Humlan:
Precis, det blir motsatt effekt. Ingen orkar kolla på smörjan, alla byter kanal eller stänger av ljudet.
Kram!


Annika:
Tom barnen alltså...Och ändå är ju dagens barn uppfödda med reklam på tv.
Ja, trist är det.
Mer reklam här än hemma, helt klart. men jag tycker nog ni har en bra del ni också.

Annika said...

Ulla:
TACK!!
Ja, bioreklamen var ju jättebra, men när jag var på bio i vintras hemma kunde jag konstatera att även bioreklamen har mist sin glans. Den var inget kul längre...Det tycker nog ingen.
HAHA, ja vi älskade fins reklamtv när vi var små...FNISS kan man tycka idag...
Undrar om man ngnsin kommer att fatta att reklamen faktiskt har motsatt effekt hos dom flesta.
Kram!


Marie:
Ja, visst.
Fyran är ju helt hopplösa. Där gå¨r det väl knappt att se en film. SÅ jobbigt med den där jättelånga pausen.
Men som du söger så har vi mer reklam. Det märks tydligt i program man ser hemma härifrån. DÅ blir man verkligen påmind om hur fruktansvärt mkt reklam det visas i amerikansk tv.

Mz Olsson:
Visst var bioreklamen kul förr...
"Framåt tio tiden börjar det kurra i magen...".
Sånt där som man inte glömmer.
Nu har den helt mist sin glans.
Idol går det nästan inte att se live. usch.
Håller mede om reklam mellan programmen men inte I.

Annika said...

Suz.
Eller hur?
OCH ja, kanalerna lyckas nästan alltid synka så att dom har reklam samtidigt. SÅ tröttsamt.
Samma hemma alltså?
Man blir skogstokig här på all reklam, det kan jag lova dig.
Hoppas natten var god.
KRAM!!

Marianne:
Just det, man betalar för reklamkanalerna hemma. Det gör man här med på många kabelkanaler som r lika fulla med reklam som national-tv. Det är så trist.
Förr var det kul med reklam, nu är det inte minsta kul vare sig här eller hemma.
Kram!

anna of sweden said...

Heja Annika!
Bu för reklam!
Bu! Bu! Bu!

Annika said...

Anna.
jag vet!
Ned med skiten..hahha.