Thursday, February 29, 2024

Måltiden, Skottdagen, 25-40 dollar, Vin och/eller drink innan maten, Netflixtips och Milt.




Godmorgon på torsdagen!


* Måltiden.

Det var intressant att ta del av alla era matkommentarer i gårdagens inlägg.
TACK alla för det.
Långa kommentarer fick jag mig till livs.

Tanken på den sista måltiden ÄR morbid. Fast det är ändå rätt kul att spåna runt det hela.


* Skottdagen!

29 februari. Ett ovanligt datum. Vinterns allra sista dag. För jo, jag räknar stenhårt mars som den första vårmånaden.
Från och med imorgon behöver ingen mer snö falla, inte här och inte hos er.
NU tar vi vårvinter/vår med allt vad det innebär, för även om det är vår i min skalle kan det ju smälla till med snö både här och där. MEN den snön behövs verkligen inte längre …






Bild från iStock


* 25-40 dollar …

Jag skrev igår att jag är helt emot dödsstraff. Dödstraff är inget annat än barbariskt och vidrigt. Jag är förvånad över att man ÄN idag i vissa delstater tillämpar The Capital Punishment, alltså dödsstraff.
Det är mördare som får dessa straff.   Oftast avrättas dessa efter att ha suttit inspärrade i flera, flera år. De sitter på det som kallas death row. Ibland kan någon av dessa få pardon från guvernören, men oftast är det döden som blir det slutgiltiga straffet.
Ett dödstraff är alltid omskrivet dagarna innan det sker. Ofta står en massa demonstranter utanför fängelset den dagen den dödsdömda ska avrättas.
I Virginia upphörde dödsstraff 2021, det är jag glad över.

Men ja, den dödsdömda brukar få välja sin sista måltid, vilket jag skrev om igår. Men somliga fängelser har tagit bort detta av besparingsskäl ...
Dock finns det kvar på andra supermax security prisons. Den dödsdömde får då välja en måltid som kostar mellan 25-40 dollar beroende på delstaten. Alkohol är oftast inte tillåtet att önska sig (herregud, låt personen få ett glas).
Här kan du läsa mer om det ifall du vill. Du kan bland annat läsa om HUR man avrättat den dödsdömde, och vilken mat den dödsdömde valde som sin allra sista måltid.

Dödsstraff hade väl kanske kunnat tillämpas om de som mördats fått sina liv tillbaka igen. Men så är det ju inte. De mördade är och förblir döda. Så vem är staten att leka gud?

Nåväl, det finns tusen vändningar på detta, men jag står fast—jag är helt emot dödstraff.
Däremot ska mördare i denna kategori sitta på livstid och utan pardon.


* Vin och drinkar innan en middag …

Jag älskar fredagar och lördagar. DUUH, vem gör inte det liksom?
Ungefär—give or take— när klockan närmar sig 17:30 på fredagen slutar Peter sitt jobb. Två sekunder senare sitter vi i vår drinkhörna, tänder levande ljus och drar igång en lista på Spotify. Samtidigt ploppar korken ur rödvinsflaskan, och vinet hälls upp i glasen.
Älskar denna tidpunkt så mycket. Det är extremt mysigt att sitta och prata, dricker lite vin och umgås INNAN vi äter middag. Det är nästan bättre än själva middagen. Det är vad jag tycker alltså. Just den där långa stunden när man bara hänger, sippar lite på vinet, pratar och har skön musik i bakgrunden. Jag kan låta det där dra ut på flera timmar bara för at det är så in i bänken mysigt.
På fredagarna kommer vår kompis Keith oftast över likaså, trevligt.

Peter och jag delar på en och halv flaska vin på fredagen, och detsamma på lördagen.
Tre flaskor i veckan går åt i vårt hus. Ibland tar Peter en whiskey efter maten. Jag är tyvärr inte jätteförtjust i vare sig whiskey eller drinkar, önskar att jag vore det. Men det är inte riktigt min grej. Dricker helst bara rödvin eller bubbel (läs prosecco eller cava). 




Bild från Pinterest.

Till maten kan jag sedan dricka vatten, det känns nästan som om jag är färdig med mitt vindrickande då,  sen då middagen är uppäten dricker jag inte så mycket mer den kvällen.
Det känns rätt så. Det är klart att jag ibland kan fortsätta att dricka vin efter maten också. Men då kanske då vi är bjudna hem till någon på middag, eller om jag är med mina tjejkompisar och vi har någon tillställning. Men en helt vanlig fredag-lördag funkar det så här.

Det är som om jag fattat exakt hur mycket jag i dagsläget vill dricka innan det blir för mycket.
Du kanske känner likadant?


* One Day.

Är det någon av er som sett serien One Day på Netflix? Om inte, gör det! Det är en extremt sevärd serie. Dessutom är det en miniserie, vilket jag alltid uppskattar.

Det handlar om Emma och Dexter som träffas på sin examenskväll på ett universitet i Edingburgh. De har tidigare lagt märke till varandra på campus innan denna sista kväll på uni.
Nu hamnar de i säng, utan att riktigt hamna i säng. Detta blir början till en livslång vänskap. Vi får följa dem varje år hädanefter.  Den 15 juli får vi se vart livet har tagit dem, om de fortfarande håller kontakt och om de ses. Ibland ses de inte, ibland ses de. Men vi får träffa dem bägge var de än befinner sig den 15 juli.

Peter och jag har ännu några avsnitt kvar av serien. Men vi kommer att ha sett klart alla avsnitt innan denna vecka är över.

Vill ni se en serie som verkligen talar till hjärtat, se DENNA!!!
Skådisarna är top notch.





Bild från Netflix


* Milt väder.

Vi har så milt, så milt … Och Phil the Groundhog har rätt, det blir en tidig vår.
Phil lär ha haft rätt 37% av alla vårar han spått. HAHA.
Vi snackar temp på 18 grader och däromkring. NUTS!!
Det kommer att bli en tidig blommande vår. Körsbärsträden inne i DC beräknas blomma den 21 mars. Det är vad som sägs i dagsläget. Kommer en köldknäpp försenas de (HOPPAS på det detta). Men just nu är det verkligen vårmilt denna vinterns allra sista dag.

  ***

En riktigt bra torsdag önskar jag dig.

24 comments:

Yvonne said...

Dödsstraff borde verkligen inte få finnas, däremot ska de få sitta inlåsta livet ut och inte som i Sverige där många släpps ut efter att de suttit av ett visst antal år. Var det först år 2021 som Virginia upphörde med dödsstraff? Men kanske inte så många som avrättades just i er stat, eller?

Vi dricker också vin fredag-lördag och någongång på onsdagen (om vi äter fisk som min man inte är sååå förtjust i). Sällan något före middagen, jag vill liksom inte vara hungrig och dricka vin utan behöver ha ätit lite innan första glaset. Vi delar på en flaska båda dagarna. Min man tar gärna en whiskey efter middagen är avslutad men jag nöjer mig alltid med vinet bara. I veckorna är det vanligt kranvatten som gäller och det är gott.

Vi har precis börjat på One Day och den verkar lovande och jag gillar också miniserier, tycker de som har 5-6 säsonger ofta blir långtråkiga och det känns som de går lite på övertid.

Vi har haft lite vårkänsla vissa dagar med sol som värmer lite, dock inte hela dagen men någon timme iaf och fåglarna kvittrar så vackert och snön är inte så mycket kvar av längre.

Ha en fin torsdag säger jag och skickar en stor kram

Channal said...

Hej Annika! Du dricker vatten till maten. Jag tar gärna ett glas vin till maten under helgerna. Inte mer om det inte är fest! Annars dricker jag jättemycket vatten. Fredagsdrinken hör mer till sommaren hos oss. Vet inte varför. Men det blir mer alkohol under sommaren.

"En Dag" har jag sett! Läste boken när den kom ut 2009. Har träffat författaren David Nicholls på bokmässan i Göteborg. Gillade även filmen men Anne Hataway. Så sorglig men fin berättelse!

Idag på skottdagen har min brorsdotter beräknat att föda. Tänk om bäbisen kommer idag den 29 feb. Blir födelsedagen den 1 mars nästa år då? Vi får vänta och se om barnet kommer idag, spännande.

Må gott och KRAM! Anna

Sara i Barcelona said...

Annika! Så himla mysigt och härligt det låter med er fredagskväll, förstår att du njuter av det 100 % <3

Jag dricker i princip ingen alkohol alls, slutade när jag blev sjuk 2022 och när jag sen skulle genomgå kemon så kändes det självklart att skippa det. Ett glas bubbel på nyårsafton typ :D
Nu när jag mår bra, har jag ändå inget behov av det alls så dricker nästan bara vatten, älskar bubbelvatten (Vishy Catalan). Vi har en butik här som bara säljer alkoholfritt, bra och fina viner, whisky, gin, rom, ja, you name it, och där har köpt nån flaska vin (mycket dyrare dock än vanligt alkoholvin här, haha). Om jag vill ha det lite festligare dricker jag Kombucha, det tycker jag är gott och känns också hälsosamt på nåt vis, omg vad jag lät tråkig där, hahaha :)

Japp, jag tittar på One Day nu, väldigt fin och som du säger, bra skådespel <3 Tror jag är på avsnitt 5 eller 6, dom har varit i Grekland iaf :)

Ha en fin torsdagkväll <3 Kramar!

Anna i Portugal said...

Jag dricker vin till maten när är pasta eller grillat t.ex. Sen spelar det ingen roll vilken veckodag det är, det är lusten som styr. Och inte varje gång det är sådan mat heller. Däremot är jag som du vad gäller den där eftermiddagsstunden på fredagen och/eller lördagen. Den tycker jag väldigt mycket om, då öppnar vi vinet och så äter vi jordnötter till det. Den är bäst på sommaren då vi sitter på altanen eller vid poolen.

Har inte sett one day än, men det är med på listan. Kanske får bli fredagens aktivitet!
Önskar dig en magisk helg! Kram

Äventyret framtiden said...

Dödsstraff är egentligen en obegriplig sak för min del. Hur kan människor sätta sig över livet, även om någon annan, mördare har gjort det? I fängelse för livet med dem som mördar. Men jag gissar att det som alltid handlar om ekonomi samhällsekonomi. NÅ, jag gillar det inte alls.

Så mysigt ni har det när fredagen är inne. Den goda dagens fina samtal. Det bästa av allt. Samtalen och något att långsamt läppja i sig.
Jag dricker nästan ingenting annat än vatten nu för tiden. Min kropp säger nej till alkoholaktiga drycker. Jag gillar vin, jag gillar en god maltwhisky, jag gillar en god rom...men, min hud reagerar, min mage detsamma, mitt huvud allra mest, så för min del blir vatten. Nu har alla i min närhet vant sig, så när vi träffar andra får jag alltid en flaska vatten för mig själv. Ibland klarar jag ett halvt glas av rött vin, en fingerborg av rom..ja, så är läget för min del. Men jag har som sagt inte något emot de goda dryckerna som så, men min kropp har det. Bara att lyda den..

Vi har inte netflix, har valt bort den delen helt. Men man vet aldrig och mitt i allt så får vi möjlighet att se One day ändå. Det finns ju biografer här.

Önskar dig en finfin helg och så hoppas jag på en köldknäpp hos dig för fin skull så att körsbärsblommen tar lite mera tid på sig.

Många varma kramar !

Mamma C said...

Jag har aldrig haft bestämda dagar när man får dricka på. Utan vill vi ha ett glas vin till maten en tisdag så tar vi det. Det var samma likadant när vi bodde i Sverige.
Vi dricker sällan starksprit förutom ibland när det blir en sådan fredagsdrink med starksprit i.
Ja, fredagarna är lite heliga med vår lilla drink som vi tar med något snacks till.
Tack för tipset på serien.
Ha en fin och bra helg nu.
Kram Carin

Annika said...

Yvonne:
Exakt så, inga dödsstraff. Förbjud detta barbariska. MEN straffet ska vara ooooo så kännbart, och det ska vara en livstid. Ingen pardon. Inget sådant. Men att straffas med döden, hej. Tycker dessutom att det är näsan hårdare att sitta livet ut i ett supermaxfängelse än att få döden som straff.
Virginia är den första staten i södern, vilken vi rent krasst tillhör, som avskaffat dödsstraffet. Det är en hel del som suttit på death row här. Minns speciellt en kvinna som avrättades för några år sedan. DET var hemskt, hon står med på wikisidan. DET minns jag att jag reagerade starkt på, önskade så att hon fått pardon, men det blev inte så. Det var ett mkt uppmärksammat fall. Guvernören gav sig inte.
NU är det upphört då, bra där.

I hear you, vad gäller vinet. På många sätt är det bra att vänta med första glaset till middagen. Ibland blir vi sittande lite fööööör länge på vår happy hour. Vi har ju nötter eller chips eller ngt till också. Men visst, jag hör dig där. Absolut.
Håller med, vatten går fintfint. Men vi har inte lika gott kranvatten som ni, så vi filtrerar det. Det går bra.

ÅÅÅ Yvonne, du kommer att gilla One Day. Den är så fin. OCH fantastiska skådisar!
Lyckost dig som har den kvar!!

Låter superbra med ert väder. MÅ det hålla i sig. Jag säger bara det, hihi.

Kramar och ha det bäst!!

Annika said...

Channal:
Oftast blir det faktisk så, när vi har suttit såååå länge med vårt vin kan jag lika gärna ta vatten till maten. Inte alltid, men ofta nog.
Inte när jag är bortbjuden eller har folk här. Men om det bara är P och jag en helg så kan jag lika gärna dricka vatten efter den låååånga vinstunden! HIHI!
OH ja, Anna, det blir mer alkohol under sommaren för mig med. Absolut.
Gillar inte drinkar så mkt, tyvärr.

Har också sett filmen med Anne Hathaway. Men jag tyckte serien här gick å djupet på ett helt annat sätt. Varenda avsnitt så,så bra!! Och med sådant djup.
Filmen gick aldrig så långt ner som serien. Såklart, det hanns ju inte med på 2 timmar. SÅ roligt att du träffat författaren.

HIHI, läste i tidningen om de som föddes på just skottdagen. DET är inte många "riktiga" födelsedagar de kan fira.
Lite speciellt om bebisen kommer IDAG!!! Unikt. Tror att de som föds den 29 feb firar den 1 mars, ja.

STOR KRAM!!!

Annika said...

Sara:
TACK Sara, jag jag tycker så mkt om våra fredagar och lördagar med den låååååånga pratstunden innan och vinet.

OCH ja-- jag fattar ju, Sara, att du fasiken inte vill ha alkohol med tanke på vad din kropp utsatts för i form av cellgifter och annat. Alltså, fattar det resonemanget fullt ut.
NEJ Sara, du låter inte alls tråkig. Tvärtom, du låter klok.
KAN dessutom tro att alkohol inte smakar så bra under behandlingar heller.
Du är bara KLOK. Inte det minsta tråkig.
OCH alkofria viner etc funkar ju så bra också.

Ha det bäst, fina Sara!!
Kramar!!

ÅÅÅÅ vad kul att du ser One Day, är klar med den nu!!
Älskade den!!
Inte minst hur de agerade. fantastiskt.

Annika said...

Anna:
Gillar ditt tänk, varför begränsa det egentligen. Alla kör som de vill, utan pekpinnar. YAY girl!
För det är ju GOTT!!
SÅÅÅ sjukt mysigt med happy hour ... KUL att du också tycker det. Jag gillar både sommar och vinter. Men på sommaren är det deckliv, och också så MYYYYS!!!
Vi har också nötter till, eller chips. Han jag är gift med :D gillar inte oliver, kan du fatta!!!!??? Men det gör jag, så ibland köper jag en burk och tar den till vinet helt själv.

Anna, du kommer att gilla One Day. Har ju märkt att vi har lite lika smak.

Du med, ha det allra bäst!
Kramar!

Annika said...

Karin:
Dödsstraff, jag vet. Lever vi på medeltiden? TÄNK att det finns än idag.
Obegripligt i min bok. Jag är glad att Virginia avskaffat det, men det tog sin lilla tid ...
Exakt så, mördaren har mördat, ja. MEN vad blir bättre av att ta död på hen? Ingenting. Absolut ingenting.
De som är döda, de mördade, blir inte mer levande för det. Hemskt är det.

Så är dt Karin, älskar fredagarna ffa och stunden när Peter kommer ner och vi börjar med helgen. Det är så himla mysigt och trevligt. Sen sitter vi så länge.

Karin, jag förstår vad du menar om alkohol. Jag kan känna lite inom mig också att jag inte dricker som förr. Jag känner min gräns, och jag slutar. GÅR jag över den får jag betala lite för det också i form av yrsel dan därpå. Det är inte värt det längre.
Och med åren kommer jag förmodligen att dricka mindre. Det gör inget. Så jag fattar att du inte sörjer det hela precis.

Karin, ha det allra bäst NU!!!

Varmaste kramarna från ett blåsigt Restonland.

Annika said...

Carin:
Yes, gillar ditt tänk där. Samma som Anna ovan. Den dagen min käre make går i pension kan jag tro att vi tänker om också. Det är ju helt rätt att ta sig ett glas när lusten faller på.
DU gör dessutom dina fredagsdrinkar som ALLTID ser SÅÅÅÅÅ goda ut!!! Gillar för du lägger dem insta. Snyggt filmade också!
Tror du kommer att gilla serien, Carin!!
STORA kramar från mig!!

BP said...

Det där med sista måltiden är verkligen makabert. Ser egentligen inte meningen med den traditionen heller.
Vad gäller dödsstraff à la USA, där en fånga kan sitta inspärrad i decennier innan han blir avrättad är sorgligt och inhumant. Om man vill snåla in på sista måltiden borde man istället tänka vad en fånge kostar staten under tiden h*n sitter i fängelse.
Är kluven i frågan om dödsstraff rent allmänt. Jag menar jag är ju inte så värst intresserad av att finansiera en mördares uppehälle i fängelset med mina skattepengar. Samtidigt så läste jag om ett "experiment" i Alabama alldeles nyligen, där man experimenterade med nitrogen gas för att avrätta fången. Då blir det människoplågeri som är helt oacceptabelt.

Har inga fredagsrutiner. Har veckorutiner istället. Är ju pensionär;-)

6 plusgrader här idag, så japp jag börjar tro på vår i år också.

Hannas krypin said...

Jag tänker alltid att dödsstraff är ett lindrigt straff för ett brott man begått. Lindrigt på så sätt att man slipper ifrån det man gjort. Man behöver inte leva med det man gjort och man behöver heller inte stå till svars inför anhöriga. Nej jag är helt klart för långa fängelsestraff. Inte sådana mjäkiga straff som vi har i Sverige.

Elisabeth said...

* Absolut, våren börjar imorgon! Här lär det dessvärre med mycket stor säkerhet komma mer snö, men du borde rimligen slippa. Mars - en normal sådan alltså, med plusgrader och krokus - är en av mina favoritmånader. Kan faktiskt inte förstå mig på dem som bor i södra delarna av Sverige och INTE gillar mars, för normala år kommer ju verkligen våren då.

* Dödsstraff är svårt att förstå, och dessutom har det (väl?) hänt att oskyldiga avrättats. Det är verkligen vidrigt.

* Vad mysigt och trevligt det låter med era fredagstraditioner! Jag dricker ju nästintill inte alkohol (eller något annat än vatten, haha), men äter ofta någon extra god kaka eller choklad på fredagar. Ibland gör jag scones som jag har apelsinmarmelad på. Först brukar jag dock städa, för det är så skönt att ha veckostädningen gjord. Ibland blir det dock inte av, och det är väl helt okej det också.

* Precis som Channal här ovan läste jag "En dag" när den kom ut. Minns att jag gillade den, och kan tänka mig att den passar bra som serie.

* Verkligen milt hos dig, eller varmt, nästan. Här är det nog ganska normalt, tror jag. Snön är dock puts väck, vilket jag naturligtvis uppskattar! Hoppas att du får lite kyligare väder, så att våren inte springer på för snabbt.

Susjos said...

När man som jag och min man jobbar "skift", så kan vi har vår fredag på en måndag! Precis som dej gillar jag rödvin och bubbel, gärna champagne ;-)
Drinkar blir det inte så ofta, en läskande GT på sommaren kanske!

"One day" lät bekant, å visst har jag ju läst boken och sett filmen med Anne H, som jag läste om i kommentarerna!
Ha det gott, och visst är mars en vårmånad!!!
Kram

Anne said...

Annika, håller med dig om det du skriver om döddstraff (både inlägget från idag och bra svarskommentar från dig igår). Vi tänker helt lika där.

Men vilka mysiga fredagstraditioner ni har. Har förstått det sen tidigare men nu skrev du mer detaljerat om det, roligt höra. Intressant höra det är rött vin som gäller för dig, inte alls vitt eller rosé på sommaren heller?
Gillar verkligen hur ni startar helgen med tilltugg och dryck i er fredagshöra, det låter som sagt jättemysigt och mycket trevligt. Att hänga på det sättet, låta det ta tid också.
Brukar ni streama nåt senare på fredagkväll också eller ingen tv då?

Jag läste precis en annan online rekommendera One Day och tänkte att det där verkar ju bra, nu kommer du också med rekommendation. Är i behov av en ny serie att se så det här kommer i perfekt timing.
Låter som nåt helt i min smak också.

Så du åker till Sverige på måndag, bara några dagar kvar. Packning och sånt i helgen. Du kanske skriver mer om det imorgon fredag, men jag önskar dig en riktigt trevlig resa redan nu. Du kickar kanske igång resekontot på Insta?

Och jaaa, mars är en vårmånad. Absolut. NU kan folket som yrar om vår redan efter juldagarna få tillåtelse att börja prata om vår, lol.

Kram!

Annika said...

BP:
Den är så konstig, och vem kan njuta av den?
Nej det är så hemskt.
Det är det som är så vidrigt, ja. De kan sitta inne i åratal innan dödsstraffet till slut sker i kraft.
Ofta har de då fått mkt tid att tänka, omvärdera etc. Ska man nu prompt ha dödsstraff så verkställ då direkt.
Avskyr dödsstraff, hur kan staten döma till ngt lika vidrigt.
Jo det är ju så de tänker, att det kostar mkt att ha en fånge inne på livstid. Ändå är det många som sitter på just trippel livstid etc. Som sagt, verkställ så omedelbart, tänk att sitta inne och veta att du ska avrättas, men du har noll aning om när. Vidrigt.
Jo, det finns verkligen mkt att diskutera vad gäller detta.
Ja jag vet, det där fallet i Alabama fick jättemkt uppmärksamhet här. Det är verkligen människoplågeri. Ibland får ju den mördades familj/er se på också. Saknar ord ...

Rutiner gillas :-D

Låter topp med 6 grader!

Annika said...

Hanna:
Exakt så, det är en annan synvinkel och jag står bakom den också till 100%
Ja Sverige har pinsamt låga straff, fattar det faktiskt inte. Obegripligt.

Annika said...

Elisabeth:
Så är det, bakslag blir det.
Jag åker hem på måndag och vill inte ha ngt snö i good old Stockholm heller. MEN sker det hoppas jag det blir kortvarigt. Tror också det kommer mer snö där, men hoppas LITE då.


Jomen det har ju det. Oskyldiga har avrättats. Osannolikt vidrigt.


Gillar din fredagsrutin. Så skönt att få undan städningen, då känns det ännu bättre med en god kaka eller scones efteråt. Älsakr scones med just marmelad, och gärna ost också. MUMS!!!

Tror du skulle gilla att ha Netflix, hint, hint ... :-)
Ja den boken är bättre som serie än som film. Serien går ner på djupet på ett helt annat sätt.

Som du förstår vill ja ha vår kvar när jag kommer hit igen i april. ÅÅÅÅÅ vad jag VILL det!!!
Så jag är superrädd att det ska gå snabbt. Kommer att bevaka vädret i Reston som en hök när jag är borta.
HAHA

Annika said...

SusJos:
Jag tar gärna champagne jag med om det bjuds. HAHA. Köper det nästan aldrig själv, men ibland om det är riktigt festligt tar jag det.
Annars är det rödvin för mig, på sommaren prosse eller cava. Om jag ska dricka vitt vin ska det vara såååå varmt.
Int drinkar för mig heller, kan ta en GT också. Men jag är väl inte jätteförtjust i en sån heller.
Jag är tråkig, rödvin. hehe.
NU är det VÅR!!!
YAY!
Kramar!!

Annika said...

Anne;
Tack Anne, bra att höra. Vi ska hoppas att fler stater slopar dödsstraffet, tror det är starkast i Södern?


HIHI, kul att du gillar våra rutiner på fredagarna. OCH idag är dt FREDAG!! YAY!!
Anne, rose dricker jag aldrig. Tycker inte om det. Tycker det är för surt. Vitt vin, det kan jag ta ibland. En Pinot Gris tex, eller Chablis. MEN bara om det är skitvarmt ute. På sommaren kan jag dricka vitt vin då och då. Men jag kan lika gärna ta prosse då. Hellre prosse, men kolsyran kan vara lite jobbig iland. Gillar inte bubbelvatten tex av den anledningen. .
Efter middagen bruka vi sätta oss en stund till i hörnet. Ibland ser vi ngt, men jag är så kvällstrött och vin hjälper inte det. HEHE.


tror du kommer att gilla One Day. Den är toppen! Så så fin!!
Peter och jag började kolla Resident Alien också, även den på Netflix. Faktiskt lite kul. Trodde inte jag skulle gilla den, men där ser man ... HAHA.

Jag har skrivit om det idag ja, åker på måndag.
Absolut, ska försöka vara mkt aktiv på mitt resekonto. Men det kan nog bli lite händelselösa dagar ibland så content kan nog saknas, HAHA!!!

YEEEESSSS!! NU kan de som började yra om VÅR på juldagen börja vädra morgonluft. HAHAHA!!!

Kram till dig, fina Anne!!!

Anonymous said...

Efter våra elva år i Provence är det nästan bara rosévin som gäller. Och då pratar jag om riktig rosé, den som är ljus som bensin, fräsch och sydfranskt lokalproducerad - inte någon ”bersåsaft” som någon vanvördigt kallar de mörkrosa sorterna. Svårt att få tag i här i Sverige dock. Vi har kvar våra franska vanor, dvs runt kl 1700 är det ”apéro” som är förkortning för apéritif, inte drinken ”aperol” vilket många tror. Med lite tilltugg före maten. Vi dricker oftast vin till maten, jag vitt eller rosé, min man gärna rött. Också på lunchen om vi har lust, oberoende av veckodag, vi är ju pensionärer sedan länge och gör vad vi har lust med. Aldrig starksprit utom nubbe till jul och midsommarafton och min man tar gärna en god whisky om vi har fest. Jag gillar inte bubbel eller drinkar - bara vin. ”Kontinentala vanor” också med vin som måltidsdryck om man vill. Jag har dock slutat säga det när läkare frågar om alkoholvanor här i Sverige. Man förfasar sig och insinuerar ” riskbruk” och annat trams i det här numera helt alkoholfientliga Sverige. Nya riktlinjer från Socialstyrelsen nu också! Vi lever den sista delen av våra liv nu och försöker göra den så trevlig det går utan en massa pekpinnar!! Räkna med trist väder i stockholmsområdet tyvärr när du nu kommer hit. Grått och åter grått och snöfattigt. Kommer att bli kallare också i nästa vecka med eventuella minusgrader så vi har en försenad vår här. Men välkommen ” hem”!! Monet

Annika said...

Monet:
Låter som en fin tradition hos er med en aperitif vid 17 (jodå jag vet vad det menas. Aperol är ju ngt helt annat, hehe). En mysig stund för er.
Helt rätt att ni unnar er.
Läste nyligen en artikel i Dagens Nyheter att fransmännen dragit ner på sin alkoholkonsumtion mycket, många tyckte att de blev så sega om de drack vin till lunch etc. Allt fler har slutat dricka vin under veckorna.
Så fransoserna överlag dricker tydligen inte alls lika mkt nu som för bara några år sedan.
Själv blir jag rätt seg om jg "dagdricker" också.

Vädret därhemma ser lovande ut, tycker jag. Det gör inget om det är lite kallt, bara det inte blir snö och haft.

Tack tack, det ska bli roligt att komma hem och fira påsk.