Thursday, February 22, 2024

Skulle du? Netflix-tips och tankar om Gated communities (grindsamhällen).




Godmorgon alla torsdagsmänniskor!


* Skulle du?

Karolina har varit i San Francisco över helgen. Ibland åker hon dit för att hälsa på en god vän hon gick i skolan med på Elon University.
Karolina gillar San Francisco mycket. Det är en vacker och cool stad. Själv har jag bara varit där en gång för länge sedan. Alltså är det snart dags att åka tillbaka dit igen.

Karolina och hennes kompis gjorde något de aldrig gjort förr, de beställde en förarlös Uber. Tjejerna skulle åka några kilometer till en bar där de skulle tillbringa kvällen med några andra gemensamma vänner.
Då de for hem, sent på kvällen, beställde de återigen en förarlös Uber. Den kom, de tryckte in en kod och klev in i den tomma bilen. Bilen började sedan köra mot kompisens lägenhet.

Jag frågade Karolina hur det kändes att sitta i en bil utan förare? Bara bra, tyckte hon.
Det var inte otäckt och konstigt då? NÄ, inte det minsta. Vi kunde helt bestämma musiken i bilen och dra upp den hur högt som helst. OK? OK?

Tydligen finns inte förarlösa Ubers i Los Angeles, där Karolina bor. Ännu finns det bara i vissa städer här i US.

Själv skulle jag känna oro inför att sätta mig in en bil utan förare. Tror jag skulle sitta på helspänn hela tiden.

Hur känner du? Skulle du lätt hoppa in en förarlös bil?



Bild från Cnet


* Safe.

För några veckor sedan tipsade jag om en miniserie på Netflix som heter Fool me Once.
Peter och jag tyckte jättemycket om den, vi närmast slukade den. Efter ett tag bet vi tag i ännu en serie av författaren Harlan Coben. Denna gång blev det miniserien Safe.

Döm om vår förvåning då vi nästan tyckte att Safe var ännu bättre än Fool me Once.
Den höll ihop bättre, tyckte vi.

Som alltid, efter vad det verkar i Harlan Cobens värld, är det det ett myller av karaktärer. Det är inte helt lätt att hålla isär alla hela tiden. Men det klarnar ändå ganska snart.

Denna handlar om en “gated community” någonstans i en mindre stad i England.
En tonåring hittas död i en pool efter en föräldrafri fest i området. Samtidigt försvinner den döda pojkens flickvän.
Vi får följa flickvännens pappa då han idogt letar och letar efter sin dotter.
Hur är det egentligen i denna inhägnade värld? Hur säker är den? Vem kommer? Vem går?

Denna miniserie håller ett högt tempo, och vi dras in i handlingen på nolltid.
Jag kan verkligen rekommendera serien för er som inte sett den. Som sagt, vi gillade den ännu bättre än Fool me Once.

Det finns gott om miniserier av Harlan Coben på Netflix. Peter och jag kommer snart att hugga tag i ännu en av dessa.


 

Bild från Metacritic 


* På tal om Gated Communities … Eller grindsamhällen, som det lär heta på svenska.

En gång i tiden bodde Peter och jag i en sådant. Det var i närbelägna McLean här i Northern Virginia. Vi bodde där mellan 1993 och 1996. Vi hyrde en stor trea privat direkt av ägaren. Det var bara bostadsrätter på detta inhägnade område. Flera trevåningshus på ganska stor yta. Det fanns gott om gångvägar där, två pooler, ett samlingshus, lekplatser, gym och såklart den grind varifrån man kom in på detta område. Den grinden var bemannad dygnet runt.
Fick vi besök skulle besökarna registrera sig, man tog bilnummer och sen fick besökaren ett passerkort. Innan besöket kom upp i lägenheten fick de slå oss en signal via den porttelefon som fanns i varje uppgång, och så kunde vi “buzza” in dem.

När jag var au-pair bodde min värdfamilj på likande sätt, men i ett höghus. Där fanns det “door men” (just det, i plural) dygnet runt också.
Ingen kunde komma in utan att anmäla sin ankomst. Fick man besök ringde de från “The front desk” och sa att nu är XX här, kunde de skicka upp hen? Och det kunde de ju.
Samma sak där, den som hälsade på fick skriva upp sig med namn och tid för ankomst.

Det känns väldigt säkert att bo i ett sådant hus, eller i en gated community.

Skulle jag vilja bo i en gated community idag?
Nej, det tror jag inte. Det finns inga sådana områden i Reston (jo det finns bostadsrätter, höghus, med door men 24/7, men inga inhägnade villaområden, eller ett sådant område som vi bodde i i McLean).
Reston är en så kallad planned community, men det är något HELT annat än en gated community.

Innanför dessa grindar och staket i en planned community råder lite av en låtsasvärld, kan jag tycka.
Allt är inhägnat och bevakat hela tiden. Det kommer aldrig någon och knackar på dörren (bara en fördel, i och för sig) och vill sälja något, du får aldrig oväntat besök och när du själv kört in genom grinden så är du bland “de dina”.
Alla som bor i en gated community är hyfsat lika, de tillhör en och samma grupp. Likformat till max. Anpassat i sinne.

Nej, jag tror inte att jag i dagsläget skulle vilja sätta mig i ett sånt område.
De har sina fördelar, visst.
Men det är faktiskt mycket friare att inte bo i en sådan.
Världen innanför dess grindar blir ack så ängslig. Tror man blir onödigt misstänksam då man bor på en sådan plats. Allt blir konstigt, lite som i en låtsasvärld. Jag tror att jag skulle känna mig ofri.

Jag har bott på sådana ställen, visst. Men inte i stora villaområden på det sättet.
Att ha en doorman i ett lägenhetshus var faktiskt skönt. Tror aldrig jag känt mig så säker som i det huset där jag var au-pair. Jag hade egen lägenhet där och var aldrig rädd, aldrig.
När vi bodde i lägenheten i McLean kändes det ungefär som att bo varsomhelst, trots bevakningen. Men där kunde alla gå in på området. Vem som helst kunde promenera omkring bland husen.
Du kunde inte köra in med bil däremot. Alla som kom i bil registrerades. Men de kunde inte hålla koll på alla som gick in.
Kändes det osäkert så? Inte det minsta.

Nu har det snart gått 28 år sen vi lämnade den lägenheten i McLean och jag har bott utanför den inhägnade världen sen dess.
I dagsläget är en planned community något jag absolut inte strävar efter. Jag vet inte hur jag/vi kommer känna om 10-15 år förstås.
Som sagt, känslan just nu är att det är för ofritt, instängt, för tillrättalagt, anpassat och ängsligt. Inte min grej ALLS.

Skulle du kunna tänka dig att bo i ett grindsamhälle?


***


lååååånga punkter jag skrivit idag, folket.
BÄST att runda av NU.

Ha en jättebra torsdag!

29 comments:

Elisabeth said...

* Jag skulle vara mycket, mycket tveksam till att åka förarlös bil. Har visserligen åkt förarlöst tåg, men det är liksom en annan sak. Det går ju bara framåt på rälsen och stannar lite då och då. Visste faktiskt inte ens att det fanns sådana ute i trafiken, så det var intressant att läsa om Karolina, hennes kompis och den förarlösa Ubern.

* Serien låter spännande! Hade jag Netflix skulle jag helt klart titta på den.

* Gated community har, precis som du skriver, säkert sina fördelar, men precis som du skriver blir det så likriktat. Sedan beror det förstås mycket på säkerhetssituationen, som garanterat kan få en att ändra sig.

Att däremot bo som du när du var au pair är ju en annan sak. Det låter faktiskt skönt med någon som hade koll på vilka som kom in i huset, för det minskar trots allt risken för brottslighet. I ett av lägenhetshusen jag bodde i i Göteborg fick till exempel folk sina cyklar stulna, trots att de stod inlåsta i förrådsutrymmet, som alltså var inne i huset, till vilket det fanns portkod. Med bevakning av dörren hade de stölderna troligen inte inträffat.

Äventyret framtiden said...

Tja, jag är ju nyfiken av mig, så antagligen skulle jag testa men visst är känslan lite kymig...tänker på den galna trafiken här och att åka i en förarlös bil. Lite koll måste jag nog ha, kanske åka där det inte är mycket trafik alls till en början. Som sagt, jag är tveksam men skulle nog vara för nyfiken av mig för att inte testa.

Gated community är nog ingenting för min del, det vet jag helt säkert men på sätt och vis så lever jag i ett sådant samhälle. Här finns det höga murar till det mesta..ska nog skriva ett inlägg om den saken när jag har lite mera "kött" på benen som det heter. Flera foton också.

Ha en fin torsdag Annika, varma kramar!

Från Glam till Damm said...

Godmorgon i stugan,

Oj så modigt av dottern med vänner att åka i en förarlös bil. Det skulle nog inte jag våga. Skulle kännas för mycket som något från en skräckfilm eller en av mina mardrömmar där jag åker i en bil och sitter i baksätet och plötsligt märker att ingen kör. Men ungdomar är ju så vana med den nya tekniken och digitaliseringen.

På tal om det här med bostadsområden så tror jag att nästan alla områden är homogena, alltså att det är liknande demografi på de som bor där, oavsett om det är ett så kallat gated community eller inte. I ett bostadsområde bor oftast människor av lika socio-ekonomisk bakgrund. Mycket på grund av huspriserna och närheten till vissa jobb. Precis som i Stockholm. Vilka bor på Östermalm till exempel? Vilka har råd med bostadsrätter i Vasastan? Jo, det blir lätt att samma slags människor bor i dessa områden, människor med liknande bakgrund. Trots att det inte är gated communities.

Om jag skulle bo i ett gated community eller ej? Det beror på var jag bor. När vi bodde i Monterey så bodde vi i ett litet hus vid havet och jag kände mig aldrig otrygg, inte heller i San Diego. PÅ ön Coronado är man väldigt trygg. Så skulle jag flytta tillbaka dit så skulle jag absolut inte bo i ett gated community. Skulle jag bo i Florida skulle jag absolut bo i ett gated community. Annars skulle jag nog känna mig otrygg. Vidare känns det skönt med ett extra lager säkerhet om man reser mycket och hemmet står tomt.

Intressant ämne.

Ha det gott!

Varm Kram,

Anneli

Yvonne said...

Jag skulle verkligen inte vilja åka i en förarlös bil och ffa inte i San Francisco med alla de där branta backarna. Hu så läskigt. Har varit där en gång och bodde på ett urtjusigt hotell uppe på en höjd, men jisus så man fick spjärna emot bara att ta sig ner för backen mot stan och för att inte tala om att ta sig upp när man shoppat, hi hi.
En uber med chaufför, helt ok, men inte utan

Vi har Fool men once på listan och får nu skriva in Safe också. Gillar miniserier.

Har ingen erfarenhet av gated communities merän när vi var i NY och skulle hälsa på brorsdottern med familj som bodde där i några år, lite häftigt att ha en door men som anmälde och kollade att vi var väntade, var sen en som visade in oss och följde med i hissen till rätt våning. Minns att brorsdottern sa att det var väldigt dyrt att bo så för det förväntades att man gav rätt stora summor till all personal som fanns för hyresgästernas bästa vid jul och sommar, Hyran var nog inte nådig heller men den hade de betald + alla sjukförsäkringar, dagisavgifter mm av företaget i Madrid som skickat ut dem, tror det blev 4 år totalt.

Att bo inlåst om man har en lgh kanske är ok men skulle nog inte vilja bo så om jag hade ett eget hus.
Fördelarna uppväger inte nackdelarna - tror jag inte iaf. Men förstår om man bor i en storstad, typ NY, San Francisco, Miami så är det nog skönt att bo så.

Ha en fin torsdag, själv ska jag till Mörby och få nr 2 av behandlingen på kinden av solskadan, sen hem och byta om och åka och äta middag på Hasselbacken för att sedan promenera till Circus och se Pernilla Wahlgrens show "Happy ending". Kommer nog att vara rätt trött ikväll, hi hi

Stor kram

Sara i Barcelona said...

Förarlös bil! Wow, lite häftigt ändå. Jo, jag skulle nog kunna testa det, tror att det ändå är säkert och väl beprövat, litar absolut inte på alla människor som kör bil, det kan jag lova :D Däremot tycker jag det är sorgligt när så mycket digitaliseras då ju det automatiskt medför ett mindre behov av mänsklig arbetskraft... well, well...
Gated community är absolut inget för mig, gillar inte den tanken överhuvudtaget. Däremot är det fint att känna sig trygg där man bor, och det gör verkligen jag här, trots att vi bor mitt i stan. Men vår port är alltid låst, och vi är sex familjer som bor här och alla känner varandra väl, och så även ute i kvarteret, så den känslan räcker alldeles utmärkt för mig :)
Jag har sett båda dom serierna, dom var bra och spännande :)
Ha en fin dag Annika! Stor kram :)

Anna i Portugal said...

Känner som du med förarlös bil, visste inte att det fanns godkända för trafiken redan! Men när det är etablerat så skulle jag lita på det och njuta av att slippa en förare tror jag.

Älskade Safe! Så tacksam för dina tips - båda är superbra, vi slukade dem.

Jag är inte intresserad av att bo i en gated community. Jag gillar att vara trygg, har vår tomt inhägnad och det känns underbart att vara trygg oavsett var jag är i trädgården. Men att dela den med en massa andra vill jag inte. När jag blir äldre och kanske flyttar till lägenhet vill jag den ska kännas säker också. Och då hade jag gärna bott någonstans med en door man :)

Ha en fin torsdag! Kram

Mamma C said...

Låter ändå lite spännande med en förarlös bil. Ser ju på en dokumentär serie på Svt-play nu. Och där var det en taxichaufför från USA med. Han berättade att det var ett av dem farligaste jobb man kunde ha. Han hade många taxichaufförs vänner som blivit mördade. Så det kanske är bra med förarlösa bilar trots allt.
När vi jobbade hade vi många körningar till Communitys där det var grind och vakter. Man fick skriva in sig när man kom med bil (vi körde möbler) och skulle lossa.
Vi har grind till vårt område som vi bor på. Men huvudgrinden är alltid öppen på dagen 🤔 som jag tycker är lite märkligt. Men jag känner mig inte rädd där jag bor.
Tack för tipset på serien.
Kram Carin

Yvonne said...

Skulle aldrig i livet vilja åka i en förarlös bil och inte i SF med alla dessa branta backar där. Har varit där en gång och bodde på ett tjusigt hotell på en kulle och det var kämpigt bara att gå neråt när man skulle ner till stan, för att inte tala om när man skulle uppför med allt man handlat, hi hi.

Gated communities har jag ingen erfarenhet av, men när vi hälsade på brorsdottern som bodde i NY hade de en door men i huset som ringde upp och kollade att vi var väntade, sen en som följde med upp i hissen till 23 vån där de bodde. Min brorsdotter bodde där i 4 år och sa att det förväntades av alla hyresgäster att ge saftiga summor i dollar vid jul och sommar till personalen i deras hus. Hyran var ju helt galen den med, men den betalade hennes spanske mans jobb i Madrid, likaså försäkringar och dagisavgifter så de hade det jättebra där. Nu är de tillbaka i Madrid sen ett år tillbaka och trivs med det också. Barnen trespråkiga, svenska, engelska och spanska.

Tack för filmtipsen, har skrivit upp dem.

Jag skulle inte vilja på instängd, iaf inte om man har ett eget hus. Gated communities kan väl vara bra i storstäder som NY,SF, Miami och liknande. Bor man i lägenhet där kan det väl vara ok.

Nu har jag varit i Mörby och åtgärdat del 2 av solskadan på kinden och ska nu fixa till oss och sen åka och äta middag på Hasselbacken för att forsätta till Cirkus och se Pernilla Wahlgrens show "Happy Ending".

Förstår inte vad som hänt, skrev tidigt imorse men det verkar inte ha fastnat på din sida så jag fick skriva en ny nu på em.

Många kramar

Yvonne said...

3:e försöket att fästa min kommentar idag

Förarlös bil skulle jag aldrig i livet vilja åka med och inte i SF med alla de branta backarna, hu så läskigt. Vi var där i en vecka och bodde på ett jättetjusigt hotell på en kulle, men bara att ta sig ner till stan var ett äventyr då man måste hålla emot så mycket för att inte tala om att ta sig upp för backarna då jag varit och shoppat, det tog på krafterna hi hi

Skulle nog inte vilja på i en Gated Communities, iaf inte om jag har ett eget hus. Kanske bra om man bor i en lägenhet i storstäder som NY, SF eller Miami, där skulle det nog vara tryggt att bo innaför murarna.

Door men har vi träffat på i NY då vi hälsade på min brorsdotter med familj. Stiligt klädda och mycket artiga herrar som ringde och kontrollerade att vi var väntade och sen en herre som följde med oss upp till 23 vån där de bodde. De berättade att det förväntades att alla hyresgäster skulle ge rejält med dollar vid jul och sommar till personalen i huset. Inga småsummor precis och hyran var ju astronomisk, som tur var betalade spanske mannens jobb hyran, försäkringar och dagisavgifter för dem i 4 år. Nu är de tillbaka i Madrid och trivs med det, barnen pratar både svenska, spanska och engelska, så häftigt i den åldern.

Tack för serietipsen, de är uppskrivna.

Nu är jag klar med del 2 av solskadebehandlingen och ska göra mig i ordning för vi ska till Hasselbacken och äta middag och sen Cirkus och se Pernilla Wahlgrens show "Happy Ending".

Många kramar och hoppas jag lyckas få in detta nu, 3:e gången gillt

Anonymous said...

3 ggr misslyckad kommentar av mig på datorn, fattar inte varför det inte går igenom.

Kramar

Anonymous said...

Hälsar Yvonne som helt plötsligt blev anonym

BP said...

En förarlös Uber-taxi - WOW. Ser att man kommit betydligt längre på USAs västkust än man gjort här. Skulle absolut testa, men troligtvis sätta mig i baksätet. Skulle nog vara aningen mera nervös i framsätet;-)

Du verkar följa Freedomtravel som just nu gör en roadtrip i Sydafrika (https://www.freedomtravel.se/). Där bor alla rika vita i Gated Communities.

Gated communities fanns redan på 1980-talet i Florida, bland annat Jupiter Island i närheten av Miami. Till viss mån var även semesterparadiset Maspalomas på Gran Canaria en Gated Community för turister med bevakning dygnet runt.

Och nu när jag tänker efter så bodde jag i en lägenhet i Paris i början på 1970-talet där det fanns en vakt(-mästare) som dock kallades för concierge. Ingen obehörig fick komma in där. Så egentligen är det inget nytt påfund. Jag skulle inte störas av det faktiskt.

Monica said...

Lite häftigt ändå att dottern och vänner testade. Svårt att hänga med snart i allt. Blir väl flygplan med, tror jag läst om det, måste kolla. Och robotar istället för kirurger. Lite kul där eller vad jag skall kalla det. Redan för nästan 30 år sedan började planeras för robotar som skulle utföra all diagnostikverksamhet, operera m m, Huddinge sjukhus var eld och lågor och läkarna besökte nåt Norrlandssjukhus som fått samma idé. Det gamla Karolinska var mer återhållsamt. Ja, det blev noll av det men tyvärr sökte sig många välutbildade till läkemedelsföretagen istället eller började undervisningstjänster och det blev kaos och mycket svårt att hitta utbildade igen. Och inga robotar än.

I UK var det ännu portvakter och det tyckte jag var toppenbra, bemannat dygnet runt och man blev filmad. Den som skulle få besök kunde se på liten TV-skäm personen, tala med den och visste vem de släppte in. Vi haft låsta portar alltid här men det var både tryggt och trevligt med portvakt.

Channal said...

Hej Annika! Har aldrig hört talas som självgående bilar! Nej, tack! Vill ha mer kontroll! Känner lite var är samhället på väg? Swish (inga kontanter), shoppar allt på nätet, betalar räkningar via internet... och sen AI på det. Kontakten med människor blir bara mindre och mindre. Sen på det, bo i inhägnade områden! Jag vill inte leva i ett sådant samhälle. Jag kan faktiskt sakna mitt 70- och 80-tal. Nu börjar jag kanske bli lite gammal och mossig haha!

1000-TACK för serietips. Vet att vi har samma smak. Själv har precis sett färdigt en dansk serie på TV4play, "Nora Sand - Flickorna på Englandsbåten". Riktigt spännande och bra! True Detective vet jag inte vad jag tyckte om... men jag var tvungen att se klart den.

Må gott och KRAM! Anna

Susjos said...

Wow, så det finns redan förarlösa bilar ute! Så spännande, men också lite läskigt! Vete tusan om jag skulle våga sätta mej i en sån?!

En door-man fanns i huset där min svägerska bodde i New York, och en kille som skötte hissen! Det var lite spännande, lite som på ett hotell. På Gran Canaria bor våra kompisar i en gated community, känns ju lite tryggt ändå .
Tack för tipset om serierna!
Kram!
Nu ska vi se sista delen av den svenska krimserien "Sanningen" ;-)

Brysselkakan said...

Skulle nog kännas lite konstigt med förarlös taxi men kul också! Har en kompis vars systers man har varit med och utvecklat dem, de bor i SF. Så klart!

Gated Communitties blir nog lite Barbi-värld; alla är lika, ser lika ut och tänker lika! Eller bara en förutfattad åsikt.
Men om jag bodde i storstad skulle hus med door man vara bra. När vi bodde i Bryssel så hade vi ju hiss direkt till vår hall (alltså ingen entrédörr utan hissdörren öppnades och man klev in i vår hall). Detta styrdes av en badge man startade hissen med och vår gick bara till vår våning. Sedan hade vi en branddörr med en otäck spiraltrappa ner så fanns alternativ om hissen inte gick.

Harlan Cobens böcker har jag läst en del. Länge sedan nu. Ska notera serierna på vår lista!

Annika said...

Elisabeth:
Samma, jag skulle vara ganska så rädd hela tiden.
Fattar inte hur det går till heller.
Dessa bilar åker bara inom stadskärnan, inte ur på motorvägar eller större vägar. TUR det iaf.
Men ändå, nej.

Du skulle nog gillar Harlan Coben, det är jag övertygad om.
Hans deckare tar verkligen tag i en.
Synd att så många strömningstjänster gjort det så svårt att dela konton numera. Annars hade du säkert kunnat logga på via ngn kompis konto.

Jag kan ärligt säga att jag älskade att bo så, som under tiden jag var aupair. Just bara känslan att det alltid fanns folk i entrén. Alltid. Natt och dag.
Sant, skulle sådana finnas hemma i ske (finns det ens i Sverige alls??) så skulle absolut cykelstölder och annat minska.
Skulle jag flytta till en lgh skulle jag inte ha ngt emot att ha en doorman igen. K har det så numera, och jag hon älskar det.
Tycker det är annorlunda i ett villomårde dock. MEN jag har lärt mig att aldrig säga aldrig, man vet aldrig hur det kommer att kännas om några år.

Annika said...

Karin:
Ja, det är ju onekligen intressant. DET är det.
Och märkligt. Vet att de bara kör inom vissa delar i stadskärnor, inte ut på motorvägar eller stora leder. Tur det, phew.
Haha, ja jag är säker på att du nyfiket skulle prova det :-D

Gated communities ja, inget för mig idagsläget. MEN framöver vet man aldrig.
Så du bor i ett inhägnat område delvis? Men utan grindar? Skriv gärna om det, Karin.

Stor kram från mig!

Annika said...

Anneli:
Godmorgon Anneli :-*
Håller med dig om bilen.
Tänker att ngn kan hacka sig in i bilens system, på så sätt ta den till helt annan plats.
Fy fan, bara jag tänker på det blir jag skraj. NEJ; inget för mig!
Men som du säger, dagens unga testar glatt allt nytt.

Abolut Anneli, du har en stor poäng där. De flesta områden blir likinriktade.
Så är det ju, både här och i Sverige.
Helt sant.

tar till mig dina ord och håller med. DET beror på var man bor, sååå väldigt sant.
Skulle jag flytta till FLA så kanske även jag skulle tänka så. Good point, girl!
TACK för den.
Antar att jag känner mig väldigt trygg här och nu, men vem vet hur det känns om 10 år. Aldrig ska man säga aldrig.

Minns ju att jag kände mig såååååå säker när jag bodde i Rosslyn i det höghuset. Det var en sååå skön känsla.

Tack Anneli, kloka ord.

KRAMAR från mig!

Annika said...

Sara:
jag vet, tänk att det ens finns!!
Coolt att du skulle vilja prova. Jag kanske också skulle göra det, K skulle förmodligen övertala mig, haha.
Tänker mest på om ngn hackar sig i systemet och bilen förs mot annan plats. De har kameror överallt i bilen, sa K. Och ser ngn hackare då två söta unga tjejer ... UMMM .. jag har för svart fantasi nu.
Tycker inte heller om att allt digitaliseras och att jobb försvinner.
Too much.
Inte för mig heller i dagsläget, Gated communities.
Men det är 100% viktigt att man känner sig trygg på den plats man bor. SÅ fint att ni känner era grannar, det tror jag är A och O. Verkligen. Att lära känna grannarna.
Ha det bäst, Sara!
KRAMAR!!!

Annika said...

Anna:
Haha ja, mitt introverta jag skulle gilla att slippa kallprata med en chaffis. HAHA.
Än så länge finns de bara i vissa städer, kör bara inom en viss gräns. Åker aldrig ut på motorvägar eller större leder.

KUL att höra, Anna. Jag blir så himla glad att du gillar det jag tipsar om. Made my day :-*
Kommer snart med fler tips här.

Gated communities ja ...
100% att man ska känna sig helt trygg i eget hem. Det är verkligen det allra viktigaste. som du ju gör på den fina plats du bor nu.
Att bo med doorman var bara härligt. Jag var så trygg så trygg.
skulle jag bo i lgh igen tar jag gärna en som har just en sådan.

Kramar!!

Annika said...

Carin:
Jo, jag tror också att förarlösa bilar kan ha sina fördelar. Taxichaffisar i somliga städer lever absolut ett farligt liv. De vet aldrig vem kunden är, vart de vill åka etc.
Så ja, så är det ju.
Med tiden blir ju dessa förarlösa bilar alltmer utvecklade också.

Kan tänka mig att det finns en del sådana communties hos er också. Du bor delvis i ett sådant. Det liknar nog det som jag bodde i McLean, vem som helst kunde GÅ in alla tider på dygnet. Men ingen kunde köra in. Fast hos dig kanske man kan köra in. Ändå rätt skönt att de stänger de där grindarna på nätterna. Om ni är ute då och kommer hem sent har ni då ett nyckelkort el likande?
Kramar!

Annika said...

Yvonne:
NEJ!!! HOPPAS det går bra att komma in idag.
Blogger lever ibland helt sitt eget liv.
Kramar!

Annika said...

BP:
De finns bara i vissa städer, SF är en, Phoenix en annan + en handfull till.
De kör bara inom en viss gräns i innerstäderna. Inte ut på motorvägar eller större vägar.
Men ja, visst är det intressant.

Sydafrika ja, det är ju verkligen ett segregerat samhälle. Och ett farligt också.
Just det, nästan alla vita bor i gated communities. Min syster var där också då hon fyllde 50, de åkta runt och kunde berätta exakt detsamma som Helena.
Följer dem ffa på Instagram. De är bra!!!

Jo, gated communties har funnits i USA lääääänge. Inget nytt alls, nej. Det har nog alltid funnits här, tror jag. Eller sedan man började bygga städer.
Som Anneli skriver ovan, i FLA är de sååå vanliga. OCH förmodligen skulle även jag bosätta mig i ett sådant om jag flyttade till FLA (men jag har noll och ingen längtan dit, haha).
Kan intyga om att det ÄR jätteskönt att bo i en lgh där doorman finnes. Har aldrig varit så säker förr tror jag spm då jag bodde i det höghuset.
Precis som du kände i då du bodde i Paris. DET inger verkligen säkerhet.
Undrar om det finns i Sverige alls?

Annika said...

Monica:
Eller hur!
Allt hittar de på, haha.
Som du säger, i framtiden finns säkert pilotlösa plan också. GUUUUUULLLLLPPPPP!!!
Robotar ja, de finns i vården till viss del redan nu, eller hur? AI kommer att ta över mer där också.
På gott och på ont. Känner mig mest lite darrig inför hel AI måste jag säga.

Att bo i lgh med doorman/portvakt var härligt. DET var det. Jag kände mig såååå säker där.
Kan tänka mig att det är mkt vanligt i UK också.
Så är det ju, numera är alla portar i Sthlm låsta. I förorterna också. Antingen porttelefon eller kod för att komma in.
Det är verkligen a och o att känna sig säker i eget hem.

Kramar!!

Annika said...

Channal:
Känner som du, och tänker ffa på hur lätt det måste vara för den kunnige att hacka sig in i systemet. Börja köra bilen mot ett helt annat ställe ...
Bara tanken liksom ...
Om allt skulle kollapsa idag med Swish, banktjänster, kort, apple pay etc etc skulle vi stå oss såååå slätt.
Digitaliseringen är farlig på många sätt. Inte mins hur lätt det är för de som kan att hacka och förstöra.
HUA.
Är också så gammal att jag ibland vill tillbaka till det som en gång var.

Den danska serien skulle jag vilja se.
True Detective Night Country tror jag inte jag bryr mig om. Förstår att du inte riktigt vet vad du tyckte om den.

Välkommen hem igen, Anna.

KRAMAR!!!

Annika said...

Susjos:
Jag vet, jag visste det inte helelr förrän K berättade för oss-
Men det är väl tidens melodi.

ÅÅÅÅ ja, det finns absolut stora fördelar med en gated community. Men idag har jag inte längtan till en sådan, frågan är hur kan känner om 5-10 år-
Bra att de finns iaf. På somliga ställen är de nödvändiga.

Här i US är det verkligen vanligt med door men. OCH jag tyckte om att bo i ett hus där sådana fanns. DET kändes riktigt, riktigt säkert.

Kramar!!!

Annika said...

Brysselkakan:
MEN vad KUL!!! Att du faktiskt känner till den som varit med och utvecklat dem!!
Hur coolt som helst ju. Det lär ju komma mer och mer. Nu finns de bara i vissa städer, och i begränsade områden i innerstäderna.

Exakt så tänker jag också, en Barbievärld. MEN ja, lite förutfattade meningar är det absolut. Som Anneli ovan säger, på vissa ställen här i US är de mer regel än undantag. Vi har ganska få av dem i runt DC, men de finns. Har en kompis som bor i ett sådant villaområde ganska långt ut i NoVA. Men hon trivs bra där.

Ja just det, som ni hade det i Bryssel med hissen tror jag det är många som har här med. Lite coolt är det absolut. Antar att du vande dig snabbt med det.
Spiraltrappan ... DAMN, behövde du någonsin använda den?? Kan tänka mig att den var läskig.

H Coben är bra, men invecklade karaktärer till en början.

Anonymous said...

Under våra frankrikeår bodde vi en slags hybridvariant av gated community. Det var ett mindre nybyggt område på en höjd i direkt anslutning till vår medeltidsby. Det fanns två likadana typer av områden i närheten, något äldre, gemensamt var att infarten till området hade en stor låst grind för bilar och en mindre för gående. De kunde antingen öppnas via en ”blipp” inifrån bilen eller med kod som ändrades regelbundet. Den vägen kom bara boende och servicefolk med tillgång till koden in i området. Det såg annars ut som vilket villa- radhusområde som helst men just i vårt, väldigt vackert med stora välskötta rabatter, olivträd och små naturområden. Mellan husen. Det var en blandning av mindre villor och lägenhetshus på tre våningar, alla med olika färger på dörrar och fönsterluckor, noggrant arkitektoniskt uformade och koordinerade. Behövde de målas om fick man hålla sig till ursprungsfärgkoden! I Frankrike finns inte bostadsrätter så som vi känner det, detta var en sk copropriteté där mark och övriga gemensamhetsytor sköttes av externa utförare och man betalade för dessa tjänster. I övrigt ägde man sitt eget hus eller våning. I området fanns gemensamt stort poolområde och förstås en boulebana som var områdets samlinspunkt vid de gemensamma grannfesterna. Däremot finns i de här områdena inte lekplatser för barnen, det har man i sina trädgårdar eller i vårt fall i byns stora park - en enormt påkostad historia! Det var inte ett bevakat område och inte heller helt inhägnat. Vi som bodde i ytterkanten hade öppen yta mot en vacker äng med stig ner till byn så folk kunde ogenerat ta sig in och ut ändå. Ett problem där med många av byns ungdomar som gärna ville utnyttja den privata poolen. Dit var det under åren alla möjlig koder, lås och speciella armband för badande. Vi tänkte alltid att den stora grinden mest var till för att man inte skulle kunna köra in och ut med tjuvgods i bilar. Inbrott förekom då och då men ytterst sällan, grannsamverkan var extremt stor liksom vaksamheten. Det var absolut ingen likriktning bland som bodde där, unga ihop med äldre, barnfamiljer tillsammans med hippt it-folk, hemmamammor med professorer och hantverkare. Som en by i byn, charmig, vänligt och väldigt trivsamt faktisk. Sa man att man bodde i La Muscatelle visste alla vad det var och hur fint det var där! Och att det var en gated community , det sa alla. På engelska:-) skrev Monet