Tuesday, February 27, 2024

A trip to UVA




Hello Tuesday!


I hope you all have had a good weekend in every way.


Here in my neck of the world it was a very good one.
The most fun part of the entire weekend was a trip to UVA (University of Virginia) in Charlottesville. Charlottesville is located about two hours southwest of the DC area. UVA is one of the most prestigious public universities in the US.
It is also where our friends, Lotta and Magnus, daughter Iris goes to school. Iris is a senior at this university so she’ll graduate in May of this year.


Iris is also a dancer.
She’s captain of the dance team at UVA.
The dance team performs at the school’s sporting events. During the football season the team dances at all home games. The same goes for the basketball season. The basketball season is now. And I can tell you one thing, College basket ball is HUGE in the US. As is college football, as most of you probably know. These sports are insanely popular.


SO, this weekend we ventured down to Charlottesville where we had such an AWESOME day. I have been to college basketball games before. Mainly at Peter’s old university, George Mason, here in Fairfax, VA.
It is a fun experience. I am not a sport’s person whatsoever, you all know that, but going to a sporting event in the US is NEXT level. The ambiance, the show, the band, the dancers, the cheerleaders, the crowd … It is something else. It is simply, entertainment.


 

We enjoyed delish burgers, yummy!


Well, this game exceeded everything I have experienced before come college sports.
UVA met University of North Carolina Chapel Hill (another super prestigious school) and a top team in college basketball.
The game was sold out and the 15.000 seat arena was packed.   The fans and supporters where out and about in droves. There was also a lot of supporters for UNC there. These two universities are located about 4 hours from one another.


 

Our seats were located in the "nose bleed section", meaning we were seated pretty much up on the highest tier. However, that wasn't bad.



People, the crowd went nuts!
It was like being lifted by the sound of the crowd. I got teary eyed so many times.
Me? teary eyed at a sporting event? WELL, it IS the show, the crowd, the ambiance, the sportsmanship,  everything boils down to just fricking pure excitement. Sometimes it was so loud that I thought I would lose my hearing. BUT, it was exactly what I wanted at that moment, haha.


 


SO fun, the dance team is up front and the cheerleaders in the middle.


The most fun, of course, was to see Iris and the team perform.
I loved it. And, it was also so fun to see the cheerleaders.
I used to think that cheerleading was among the worst things when it comes to Americana, eye candy for a man’s sport.
I have changed my mind, I changed my mind a long time ago about this. Now I admire them, cheer leading is such an intense and very dangerous sport in itself. And yes, there are competitions in cheerleading as well on a national level.  Go Cheer!!

I am a big dance and ballet fan, so therefore it is very interesting for me to watch them.  
I would have loved to see so much more of them. Like, an entire show. When they were out performing on the court it was just gold for me.  I wanted more, more, more ...


 


Down on the court after the game waiting for Iris.  And sadly, UVA lost to NCU.

So yes, a fantastic experience for us being at this event.
I’d gladly go again, but this will be it for UVA and me since Iris is done with school. And also, the basketball season is soon coming to an end. March Madness marks the end of it.


 

And here we are with the young, lovely lady.



Despite the cold rain we had such a damn great time.
Thanks to Lotta and Magnus for taking us, driving us there and home,  and to Iris for dancing and showing off her apartment and her adorable room.


With this I wish you all a very good Tuesday.

22 comments:

Yvonne said...

Vilken upplevelse både med tävlingen och de superduktiga dansarna. Mycket jobb bakom den uppvisningen kan jag tänka mig.

Själva matchen kanske inte är lika kul, men det hör ju till och att befinna sig i en arena med 15 000 pers är ju säkert kul det med och kul när det är collegelag som spelar.

Hamburgaren ser supergod ut, nu blev jag hungrig, hi hi

Förstår ni tyckte det var en upplevelse och särskilt speciellt när någon man känner är med.

Ha en fin tisdag, här är grått väder idag och jag ska in till stan med en väninna och käka lunch och strosa lite i affärer och säkert avsluta dagen med en semlewrap från Tösses som vi kanske tar med oss hem, beror på om det är fullsatt i deras café.

Stor kram

Dr Jo said...

Tjohejj,

Vilken häftig basketmatch, verkligen underhållning till max.
Här hemma har vi roat oss med scharlackansfeber och halsfluss. Ingen höjdare så nu blickar vi framåt och lääängtar efter sol och värme.
Har dock varit inne och läst och vilken grej med en förarlösbil. Jag är liite skeptisk tror jag. Speciellt om man hade behövt köra motorväg. :S

Ja jag ser fram emot ljusare tider men har nog inte så mycket åsikter om vilken tid som är bäst. Men gärna att man bara haft en iaf. Så fint med alla vårblommor som har kommit hos dig. Härligt!

Här töar det igen och jag hoppas att vi inte får mer snö nu. Det har varit underbart, för att det har legat i princip sedan November. En perfekt vinter. Men nu är jag såå törstande efter sol och vår.

Önskar dig en härlig tisdag!!
kramar Johanna

Annika said...

Yvonne:
Ja mycket jobb bakom dansen. Dessutom övar de in nya danser till varje match. Det tycker jag är fantastiskt också. Så förutom skolarbete ägnas mycket tid åt dansen.
Det är ju det, det är så mkt show runt det hela och det finns alltid ngt att titta på. Basket fattar jag iaf liiite mer av än amerikansk fotboll. Föredrar basket alla dagar i veckan :-D
En rolig dag.

Trevligt med stan. Hoppas det inte är halt.
Tösses, mysigt. Ja hoppas det inte är för packat. Det blir ju lätt packat därinne.
Ha en toppenmysig dag i stan.

Stor kram från mig

Annika said...

Dr Jo:

SÅ underhållande, inte klokt vad kul det var.
Nu lär det dröja tills nästa gång.

ÅÅÅÅ nej, scharlakansfeber!! OCH halsfluss. Stackars er!
MÅÅÅ de små nu vara på bättringsvägen. Allt blir lättare så snart det blir lite varmare och lättare att vara utomhus.
Håll er friska nu!

Jo en del blommar här, men mer kommer för vi har bara varma dagar framför oss 13-18 grader. Inte så kul med tanke på att våren då går för fort.
Tar det hellre i långsam takt.

Jag hoppas att det inte kommer mer snö hos er. Vill inte heller ha det när jag kommer hem i mars.

Kramar!!!

Channal said...

Hej Annika! Tack, vi har haft en riktig kalashelg! Vi har firat min yngsta och min bror. De båda fyller år i februari månad.

Vilken helg ni har haft! Så festligt och kul!! Basket och fotboll är även väldigt stort i min stad också! Nästa alla elever på min skola går på basketmatcherna och hejar på båda dam- och herrlaget Dolphins. De är bästa i Sverige!! Vilken jättearena ni var på, och kul att få se Iris dansa! Du älskar ju dans så jag förstår att du ville se mer av det. Cheerleaders är så mycket USA! Minns när Ida gick på Cheerleaders. Pom-pom, dans och akrobatik. Hur gick matchen? Vem vann?

Må gott och KRAM! Anna

Mamma C said...

Vilken kul helg ni har haft.
Jag gråter också vid sådana här tillfällen.
Så spännande att få se Iris dansa med.
Såg att Anna hade skrivit om vårt basketlag i Norrköping redan.
Kram Carin

Annika said...

Anna;
KOM precis från dig och såg ju bilder från er jättefina helg!!

Så kul att vara på denna match. SÅ jätteroligt.
UNC vann matchen. Men det var såååå roligt ändå.
Exakt, jag som älskar dans tyckte det var fantastiskt allting.
OCH du vet, här är det nog next damn level när det kommer till att heja på lag. Har aldrig varit med om dess like.
KUL att ni har bra basketlag i er stad!

Kramar!!!

Annika said...

Carin:
Jätteroligt är det.
Ja, herregud det blir så stort att man till slut sitter där med en klump i halsen. Härlig känsla.
Iris då duktig.
Ja roligt med ert lag i basket!!
Kramar!!

Äventyret framtiden said...

Att det är stort allt detta i USA kan man nog knappast ha missat även om man har skygglappar på, skulle jag tro.😁 Det är fint att få ta del av allt detta via dig och ditt levande inlägg. Jag kände nästan att jag var med på bänken någonstans.
Jag antar att de tränar många gånger om för att allt ska sitta på plats när det är dags.
Tack Annika!

Stor varm kram från mig!

Elisabeth said...

Kan tänka mig att detta var en upplevelse av rang! Så roligt att ni fick chansen att vara där.

Vissa sportupplevelser kan verkligen vara mycket gåshudsframkallande. Minns än idag vilken stämning det var på Ullevi (arena i Göteborg) när Susanna Kallur tog guld i friidrotts-EM 2006. Det var ju onekligen ett tag sedan, men känslan är lätt att erinra sig.

Keith said...

What a fun experience! Looked like a packed house! Nice you got to see Iris dance before she graduates.

Anna i Portugal said...

Vilken häftig upplevelse! Förstår du gillade det jättemycket när du älskar dans och balett. Enorma prestationer de gör, verkligen! Och kul att få ha hängt med tycker jag. Sport är kul, men basket har jag aldrig gillat. Men vill ändå gå på en baskedmatch i USA nån gång. Ha en fin tisdag. Kram

Brysselkakan said...

Tror inte jag hade tittat så mycket på själva matchen utan mer på allt annat runt omkring. Min T brukar säga att jag är nog den enda som ser all reklam på skyltar under diverse tävlingar!!!
Men kul att ni hade så trevligt!
Är en dålig blogg-läsare just nu pga letande efter lgh till J och saker som händer kring V (du vet ju).

BP said...

WOW!!! En idrottsupplevelse helt i min smak. Och då är det alla College basketball vi pratar om och inte NBL. Fantastiskt!!! Så roligt. Hela stämningen och allt omkring är ju bara det värt besöket, även om man inte är idrottsintresserad.
Sedan trodde jag alltid att cheerleaders och dancers i samband med idrottsevents i USA var samma sak. Där hade jag fel. Tack också för den infon:-)

Sara i Barcelona said...

Gomorron!
Vilken härlig helg ni har haft!
Här har också varit fullt upp så har inte hunnit uppdatera mig i bloggarna förrän nu :)
Jag såg nån dokumentärserie på Netflix som handlar om just cheerleading och det verkar vara riktigt tufft, och fyllt av många risker. Att lita på varandra i truppen är oerhört viktigt förstod jag, men ja, tufft och modigt, absolut.
Fint att ni fick en sån härlig och glädjeflld helg med era vänner <3
Stor kram!

Annika said...

Karin:
Så är det, det går inte att undvika ens med skygglappar på :-D
Det är så stort, så mkt show. OCH sådan geist i publiken. Helt oroligt faktiskt.
Jo. de lägger mkt tid på att träna danserna. Dessutom kör de helt nya danser vid varje match.
Så kul.
Tack för att du gillade det här inlägget.
Kramar!!

Annika said...

Elisabeth:
Tack, ja det var verkligen så roligt.
Jag förstår det, att det måste ha varit ngt alldeles speciellt att få se live när SK tog guld. Jättekul!

Annika said...

Keith:
Yes, and at your alma mater as well.
So fun.
Now I want to go to a Mason game :-D
Fun seeing Iris dance, the best part!

Annika said...

Anna:
Ja det var verkligen roligt för en dansälskare som jag.
OCH eftersom jag är ganska van att se dans så kan jag säga att detta var fantastiskt. Så tighta och så duktiga.
Tror du skulle gilla en collegebasketmatch i USA :-D Det är liksom såååå mkt omkring det hela.
Kramar!!!

Annika said...

Brysselkakan:
DET finns att se på även för den mest ointresserade. SÅ kul.
Och liksom bara sitta med i stämningen . Så roligt.
Ja jag förstår att ni har fullt upp med lgh, planerad resa och allting.
All lycka till med det.

Annika said...

BP:
En sak är säker, du hade älskat det. Inte minst den enorma stämningen inne på arenan.
Exakt, jag skulle säga att collegebasket är roligare än NBA. Peter föredrar college framför NBA any day of the week.
Precis så, stämningen och draget är värt ett besök lika mkt som matchen.
HIHI, ja nu fick du lära dig ngt nytt. TROR inte alla skolor har dance team, men många har det. NU vet du :-)

Annika said...

Sara:
Hej Sara!
Du såg serien Cheer på Netflix. Den är jättebra.
Kommer en ny säsong nu.
Sporten är krävande till max, farlig också, Precis, full tillit till varandra.
en jättefin helg fick vi!!
Kramar!!