Friday, February 23, 2024

Var åttonde minut.




Fredag!


Hoppas att ni har en mysig helg framför er.
Snart är det måndag igen. Det kommer bara att fräsa till.
Här och Nu, som sagt …


Jag tar mina morgonrundor, som ni vet.
Som sagt, glad för ljusets återkomst. När jag går ut från mitt hus har jag flera rutter att välja mellan längs olika parkvägar. För det mesta går jag runt någon av de bägge sjöar som ligger nära mig, Lake Thoreau eller Lake Audubon. Sen kan jag välja vilka parkvägar jag vill gå för att nå dem.


Något av det bästa med Reston, Virginia är att vi kan gå överallt.
Vi har gott om trottoarer och sen inte minst—ALLA parkvägar vi har till vårt förfogande. Dessutom finns  det andra naturstigar och leder också, tro mig jag är enormt tacksam över detta.
De asfalterade parkvägarna mäter allt som allt 89 kilometer. Dessa vägar är utspridda över Restonland och alla hakar på något sätt in i varandra.
Det är bland annat därför jag inte vill flytta härifrån. Jag kommer ut i naturen på nolltid och att jag har många rutter att välja på.


I onsdags plåtade jag min runda med min mobil. Var åttonde minut satte jag det som tvång att stanna och fota. Då blir bilderna inte alls lika tillrättalagda som de blir när jag bara fotar mina favoritvyer. Med mobilens hjälp är det dessutom aslätt att fota på prick också tidsmässigt. 
Jodå, ni har sett detta förr hos mig också (och jag kommer att köra detta igen under en annan årstid och med en annan intervall, hihi), men då med 5 minuters mellanrum. Nu valde jag åtta minuters intervaller bara för att få lite annat.


Häng med!



OCH kanske sådär en tio minter senare har jag bryggt dagens första kopp.  Dags att kolla datorn, svara på kommentarer och sen är det dags för den trevliga bloggrundan.  



Nu önskar jag dig en fin helg!

22 comments:

Elisabeth said...

Det är alltid roligt att se foton med tidsintervall, för då får man verkligen en bra bild av hur din promenadväg ser ut. Och visst är det svårt att fota så att backar syns ordentligt i bild! Undra vad det beror på egentligen?

Hur lång blir förresten den här promenaden, sett till antal steg och kilometer?

Anna i Portugal said...

Det är ju helt ljuvligt att ha många promenadvägar att välja på, så har inte jag det, men det gör inget, för jag går inte varje dag. Och inte heller så länge som du :) Roligt att få följa med, det var ett intressant grepp med att fota med ett jämnt intervall. Fotar du alltid framför dig? Tack för att jag fick följa med idag! Ha en fin helg! Kram

Yvonne said...

Så kul att se ditt område ur olika vinklar och fina bilder blir det ändå.
Till och med himlen har lite olika färg på olika ställen.

Trodde inte det var sååå kuperat hos dig som det verkar vara. Vi har också så där vi bor både här hemma och i Spanien.

Förstår du gillar att ha naturen så nära in på knuten, inte alla som har det. Här hemma har vi ju så och det är skönt och lugnt och jag trivs med det, skulle inte vilja bo "mitt i smeten" någonstans

Spännande att se om datorn vill ta min kommentar idag, igår skrev jag 3 ggr men allt bara försvann, såg ut som det fäste men försvann så fort jag loggade ut. Fick iaf till några rader med telefonen, bara för att testa

Ha en jättefin helg, stor kram

Channal said...

God morgon Annika! Vilken kul idé med ett foto var åttonde minut. När vi var i Spanien tog vi promenader varje dag. Måste ta mig i kragen att göra det här hemma också. Det mår man bra av!

Ni bor i ett väldigt lugnt och fint område. Ser trivsamt ut. Tänk, inte långt från Washington DC. Det är häftigt tycker jag.

Denna helg blir att fira min yngsta som fyller 29 år idag. Inte klokt vad åren går... och även helgerna som du säger! Skönt med mina lediga måndagar. Önskar dig en skön helg! Må gott och KRAM! Anna

Mamma C said...

Det här var du som fick mig att göra så med mina promenader med. Och nu var det rätt länge sedan jag gjorde en sådan runda.
Härligt när man har olika vägar att välja på på sin morgonrunda.
Tycker också det är svårt att fota så det syns hur brant eller vilken lutning det är.
Ha en fin och bra helg nu.
Kram Carin

Sara i Barcelona said...

Annika, våra rundor är inte lika nånstans om jag skulle göra detsamma från vår lägenhet här, haha:D Ska göra detsamma en dag, jag gillar iden.
Så härligt ni bor ändå, förstår att du som trivs i naturen trivs alldeles utmärkt där, 100 %. Så vackert där vi sjön, med alla fina refektioner i vattnet (gillar det massor) Tack kära du för att man fick följa med på din tidiga morronrunda idag!
Ha en härlig fredag! Stor kram! :)

BP said...

Vilken rolig idé att fota var åttonde minut. Om jag har räknat rätt var det en promenad på över en och en halv timme. Och det med början före klockan 7. ELoge!!!
Tycker dina omgivningar är väldigt fina och jag förstår dig att du drar dig för att flytta någon annanstans.
Önskar dig en riktigt skön helg. Hajk kanske?!

Äventyret framtiden said...

En fin idé att ta efter. Jag har också många möjligheter att välja väg när jag tar mina rundor. Härligt och tack Annika,
Ha en fin helg med allt vad den innebär.

Kramar från mig!

Susjos said...

Så kul att få följa med på din runda, var 8:e minut! Ni bor så fint där, och vilken lycka att slippa isiga gångvägar, jag fick ändra min rutt idag pga all is!
Ikväll är det dags för mello-deltävling 4 i alla fall, det ser jag fram emot, fast jag har ingen favorit?
Ha det gott!
Kram!

Jossu said...

Vilken trevlig runda. Jag har också nära till naturen och sjön och känner stor tacksamhet över det. Jag kan önska att jag hade mer kuperat, som du har, det hade nog förbättrat konditionen ytterligare.

Monica said...

Fint när det finns många vägar att välja på.

Minns när vi gjorde dessa stopp, var ju en britt som skrev hos Anna, tror han var fotograf och tog alltid nio foton i collage, 3x3, sen tog vi efter och han analyserade, var roligt. Nu bloggar jag inte längre men tänkte med att stanna var femte minut och fokusera på vad där är. Man blir så hemmablind. Tittade på ett foto från sommaren och balkongen såg sanslöst vacker ut, som ett paradis. Där satt vi med vårt kaffe eller te och gäster med men jag tänkte inte på så fint det var. Hoppade upp för jag kanske såg ett visset blad eller något annat som skulle flyttas på och sen ut med vattenkannan. Stanna upp är så viktigt, det ska jag göra och se. Och så längtar jag till att vårblommorna kommer i butik, kanske är på väg.
Önskar dig en fin helg och fortsatta fina promenader Annika. Kram

Annika said...

Elisabeth:
Ja, det är det. Just att det blir tvång på att fota där man står.
Jag ändrar dessa intervaller lite när jag gör de här inläggen.
Helt omöjligt att fota backar och branter. Det går knappt när vi är ute i bergen. Allt ser platt ut. Tycker få kan förmedla backar och branter i bild..
Jag är ute i ca 90 min. Ofta fotar jag, så det tar lite av min tid. Det är ungefär 7 km.
Give or take. Ibland tar jag längre rundor. Men stegen stannar på 11.000 ungefär. Jag MÅSTE upp i 10.000 om dagen, det är mitt mål. Det når jag under mina rundor. Alltid.
Om jag inte hade mina rundor skulle jag gå alldeles för lite. Mår så mkt bättre då jag tar rundorna än de dagar jag inte tar dem.
Ja du vet ...

Annika said...

Anna:
Glad att du hängde med.
Jo det är en ynnest att ha alla dessa vägar att gå på. Att kunna välja bland dem, och att få in mina steg.
Det blir nog sgs alltid framför mig när jag fotar dessa, men ett undantag finns och det är vid sjön då jag ser åt sidan.
Stor kram till dig!!

Annika said...

Yvonne:
SÅ kul att du följde med!
Ja himlens färg ändrade sig nog lite hela tiden.
Lite kul.
Superkuperat här med backar och dalar. Så på vissa ställen blir det lite svettigt. Härligt. Visst är det härligt att bo där det är lite mer kuperat.
Håller med dig, jag vill inte helelr bo mitt i smeten. Jag måste ha natur runt knuten.
Så härligt att du har det, Yvonne. Det är a och o.

DINA kommentere låg i mitt spamfilter. Fattar inte att de hamnade där.
MEN så kul för er att se Pernilla W!!! det skulle jg också vilja.
Det måste ha varit en jättebra show!!!

NU ska vi tro att dina kommentarer går igenom igen.

STORA KRAMAR!!!

Annika said...

Channal.
TACK!! Kul att du gillade inlägget.
Det är verkligen härligt att gå ut varje morgon. DET är det. Ett så skönt sätt att börja dagen på.
Tack Anna, vi trivs verkligen så otroligt bra här. Det är det som gör det så svårt att flytta. Kan jag ens?
Ja det är ca 30 km in till centrala DC. Numera har vi tunnelbana också och det gillar jag.
Lottas dag ja. vad mysigt för er att fira den!!
Kramar!!!

Annika said...

Carin:
HIHI!!
Gör det igen! Det är så roligt. OCH utmanande för en själv också. Just att tvingas fota där man står oavsett om det är fult eller fint, haha.
Jaa, visst är det svårt att fota backar och branter. Närapå omöjligt. Allt blir platt.
Hoppas din helg var fin!
Kramar!

Annika said...

Sara;
HAHA!! Fattar det SÅ olika två rundor kan vara, eller hur?
JAAAA!!! Gör det, fota en runda så här och lägg ut. Fota med tvång. Det är kul. Och det blir lit annorlunda än vanligt.
Sara, tack och TACK för dina fina ord.
SÅ glad att du hängde med. TACK för det.
varma kramar från mig!!

Annika said...

BP:
Du räknade det helt rätt!
Så lång tid tog det ungefär
Börjar alltid före 7 om jag kan, och det inte är för mörkt.
TACK för dina ord! Trivs väldigt bra här- Det blir svårt vid ev flytt. Inget lätt beslut.
HOPPAS din helg var toppen!!

Annika said...

Karin:
TA gärna efter! Vore jättekul ju!!
Vi har tur, Karin, som har många vägar att välja på.
Hoppas du hade ett fint veckoslut.
Kramar!!!!

Annika said...

Susjos.
TACK!!
Jo jag trivs sååå bra här.
Nej, ingen halka och ingen is. DET är jätteskönt.
SÅÅÅÅ KUL med mello för dig!
Kramar!!

Annika said...

Jossu
TUSEN tack!!
Trivs så bra här. Visst är det härligt att bo nära naturen. Att ha tillgång till den.
HIHI, jo det ganska bra att det är kuperat :)

Annika said...

Monica:
Eller hur!!
Nej, det är med nio foton känner jag inte till. Det var en bloggare som inte jag följde. Känner inte igen din beskrivning.
Det här temat tror jag är ngt jag själv kommit på, men andra har säkert också samma tanke, alla gånger. Så mkt intressant i blogglandia.
Visst är det klokt att stanna upp ibland på platser man annars aldrig fotar eller skulle stanna till vid.
OCH ja ja vet, det är verkligen härligt att se bilder av vår och sommar.
Den tiden kommer på din balkong under mkt snar framtid.
Stor kram!!