Wednesday, February 21, 2024

Sommartid vs normaltid.




Godmorgon på onsdagen!


Jag tar mina morgonrundor nästan varje dag.
Det är något alldeles särskilt att gå ut i gryningen. Just när ljuset är som vackrast, och dagen som nyast.


Jodå, jag är ju väldigt morgonpigg dessutom. Det passar min dygnsrytm att gå ut tidigt.


Det är faktiskt först nu, i mitten/slutet av februari, som jag börjar se att morgnarna äntligen blir lite ljusare. Det är inte KLOKT vad segt det är för morgonljuset att återvända. På kvällen är det över en timmes skillnad på solnedgången nu mot när det var som mörkast i november och december. Kvällsljuset återkommer ganska snabbt ändå i januari.
Men så är det inte på morgonen, iallafall inte här.  Morgnarna är så mörka precis hela vintern. Det varierar säkert på var man bor. På andra håll kanske det är så att morgonljuset märks mer än kvällsljuset.


Jag brukar tänka tanken om vi skulle ha sommartid året runt. USCH vad morgnarna skulle vara mörka då. På sämsta möjliga sätt. Så seeegt dagen skulle börja. Jag skulle få vänta länge på att gå ut. För nej, jag vill inte gå i mörkret. Det är inte min grej, och jag skulle inte känna mig riktigt säker heller. Det är annorlunda om Peter är med, men ensam i mörker vill jag inte gå. Men ibland under vintern har jag inget val, jag måste lämna huset medan det ännu är mörkt och sedan gå mot gryningen. Då är hemligheten att gå ut kanske en kvart innan soluppgången.


 

Bild från Yahoo


Personligen är jag helt emot sommartid året om.
Det beror då såklart på mörkret under morgonen.
Kvällarnas mörker kan jag acceptera på ett helt annat sätt, det bekommer mig inte ett enda dugg.
OCH ja, gott folk, jag vet att vi alla är mycket OLIKA här. För somliga betyder kvällsljuset mer.
Fast på sommaren i Norden kvittar det ju, det är ju SÅ ljust iallafall och kvällarna väldigt ljusa oavsett tid. Hos mig, och hos alla som bor längre söderut, betyder det ju såklart att det blir mörkt snabbare en sommarkväll. Fast jag bryr mig inte om det heller. Jag tycker om de mörka sommarnätterna som råder här. De är mörka, varma, syrsor och grodor spelar nätterna igenom. Sommarljud. Ni som vet, ni vet.


Men jag är en sådan där person som förespråkar normaltid året runt. 
Jag vill slopa sommartiden rakt av. En tid året runt. Basta.
Inte ska vi väl behöva hålla på att fnatta fram och tillbaka med tiden två gånger om året? Så dumt att de ens införde det en gång i tiden.
Det finns ju de som lider rent fysiskt av de där bytena också, big time.


Det talas ofta om att vi ska ha en enda tid året runt, men inget kan någonsin klubbas igenom. Det verkar vara ett mycket svårt beslut att ta. Både här i US och i Europa.
Jag undrar om de någonsin får till det och slopar det hela?


Tror ändå att det är superviktigt för alla att komma ihåg hur genommörka morgnarna skulle bli vid eventuell slopning av det vi kallar normaltid.
Vintermorgnarna skulle sträcka sig sååå mycket längre. OCH speciellt eftersom (det iallafall här) tar så mycket längre tid för morgonljuset än för kvällsljuset att återvända.
OCH jo, de ljusa timmarna om dygnet är ju och förblir detsamma oavsett vad vi väljer. Det ändras ju aldrig.


Som sagt, jag vet att vi är två läger här.
Team normaltid.
Team sommartid.
Möjligtvis kanske det finns några få som inte har något emot bytet heller två gånger om året. MEN jag misstänker att de är ganska få ändå.
Så, vilket team är du?


ÄNNU en töntig aspekt är att Europa och USA inte ens byter tid samtidigt. Vi går över till normaltid en vecka efter Europa. OCH vi byter till sommartid tre veckor före Europa. Inte ens DET kan vi byta samtidigt. GAHH-STEERS!!



Bild från Getty Images.


Jaja, jag är iallafall väldigt glad över att ljuset på morgonen har återvänt. För FAAAN vad segt det var.


Jag önskar dig en solig och fin dag på alla de sätt och vis!

20 comments:

Yvonne said...

Jag tycker också det är bara trams med att byta tid vår och höst, kör normaltid året om.

Tror man behöver ljuset på morgonen bättre än på kvällen, eftersom man har dagen framför sig, på kvällen ska man ju tagga ner och sen gå till sängs.

Jag är ju uppvuxen i Norrbotten med ljust nätterna igenom men har alltid haft svårt att somna när det är sååå ljust. Kroppen vill inte riktigt fatta att det är läggdags.

Visst är det konstigt att vi inte byter tid samtidigt, undrar vem som kom på det?

Jag är tem normaltid året om

Ha en fin ondag från ett, hotas det med, ishalkigt Åkersberga/Stockholm. Tur man inte behöver ge sig ut på vägarna.

Stor kram

Elisabeth said...

Som du vet är jag helt på din sida när det gäller vilken tid vi borde ha året runt. Självklart normaltid! Tänker med viss fasa på att det annars, där jag bor, inte varit helt ljust förrän vid 10 på morgnarna under den mörkaste tiden. I månader hade eleverna börjat skolan i beckmörker! (Nu, med normaltid, har det i alla fall börjat ljusna lite 8:20, när skoldagen inleds.

Håller också helt med Yvonne här ovan; man behöver ljuset mer på morgonen. Det är ju då man ska vakna till och börja dagen! Om man inte jobbar natt förstås, eller har andra skiftjobb, men det är ju en annan sak.

Det märks så tydligt här också, att ljuset kommit tillbaka på morgonen. Förra veckan undrade jag om min köksklocka, mobil OCH alla radioprogram gick fel, för det var nästan ljust trots att klockan bara var 07:00! Här har det för övrigt blivit 3 timmar och 23 minuter ljusare totalt sedan vintersolståndet. Så fantastiskt skönt!

Anna i Portugal said...

Jag tycker också det bästa vore om det är samma tid året om. Normaltid eller sommartid spelar mig ingen som helst roll. Bara bestäm det för alla, och självklart samtidigt..

Men så klart bra om det bestäms utifrån grunder som forskare tagit fram, så det inte blir ett dåligt beslut.

Kanske läge att flytta till Island? Du som gillar vinter och normaltid jämt :) Kram!

Mamma C said...

Håller med, en och samma tid året om. Och lika hos alla.
Jag går i mörkret under vintern. Hinner inte bli ljust innan jag är hemma igen. Men nu får jag se morgonen vakna till liv. Och så har vi hela våren och sommaren framför oss.
Ha det bra.
Kram Carin

Sara i Barcelona said...

Alltså jag blir så avundsjuk när jag läser om folk som är sådär morronpigga som du :D Nu börjar jag visserligen att jobba klockan 8 och har inget val, eftersom jag jobbar hemifrån brukar jag kliva upp ca 6.45 men hade önskat att jag kom upp ännu tidigare just för att ta en lite längre promenad :) samma med träning och sånt, det passar4 mig så mycket bättre på kvällen. Däremot gillar jag att skriva på morronen hellre än på kvällen :)

Gällande sommartid versus vintertid (normaltid?)Jag är nog team sommartid tror jag faktiskt, och skulle absolut vilja ha det ständigt. Just nu här i Barcelona går solen upp runt 7.30 och ner 18.30 iaf. När vi har det som mörkast dec/jan går solen ner ca 17.30, det är ändå helt okej för mig :)
Stor kram!

Brysselkakan said...

Ja du, det är märkligt att det inte kan bli ett avslut på det där med att skrota sommartid... Europa var på G rejält innan pandemin slog till och efter det har noll hänt i ämnet (vad jag vet).
Och att vi inte kan ändra samma datum i hela världen, löjligt!

Men du har så rätt: det blir ljusare!

Annika said...

Yvonne:
SÅ tramsigt.
Varför infördes det ens en gång? Tänk vad bra det hade varit om man aldrig gått in och töntat sig med det bytet ...
Då hade vi inte haft det här strulet idag.
Jepp, normaltid for the win!!
Tror exakt som du, det är bättre med de ljusa morgnarna för oss människor. Vi ska trappa upp och börja dagen. Som du säger, på kvällen kan vi börja koppla av och gå mot natten.

GUUD ja, du kommer ju verkligen från norr. Närapå midnattssol. Med tiden, med åren, har jag lärt mig att älskar de sommarnätter som råder här. Jag ha inget emot de ljusa nätterna i Norden, men jag har absolut inget emot de mörka nätterna här heller. OCH det är ju lättare att sova, så är det.
Jag förstår vad du menar exakt, Yvonne.
När K var liten och vi kom till Sverige kunde hon börja gråta de första nätterna. Hon ville gå upp vid 3, för det är ju ljust ute ... Sen när hon skulle sova grät hon för att det var ljust när hon skulle gå isäng.
Du uppskattar säkert också nätterna på sommaren i Spaninen numera, för de ÄR speciellt och vackert med mörka sommarnätter också, inte minst ljuden från naturen.

Yikes, talks och is alltså. Värsta. TUR att du kan vara hemma hela dagen.
Kramar!!!

Annika said...

Elisabeth;
Visste var jag hade dig i denna fråga, hihi!
Men eller hur, jag tror att få tänker på morgonens enorma mörker som kommer om det blir sommartid året runt. Som du säger, i mellansverige blir det ljust vid 10. SÅ inte kul.
Vidrigt.
Och fastän jag bor så mkt länge söderut skulle det inte vara ljust förrän vid 8:30 och då bara halvdager. NEJ!! VILL INTE!!
Håller också helt med Yvonne där, det är på morgonen ljuset behövs mer under vintern.

VISST märks det tydligt nu hur mkt ljusare det är. SÅ glad att det även märks på morgonen. OCH hos dig är det så enormt stor skillnad på ljusets framfart, det är verkligen det.
Här är det mer modest, men ändå såååå stor skillnad.
Härligt ÄR det!!

Annika said...

Anna:
Det verkar vara ett så svårt beslut att klappa igenom.
Oerhört svårt.
Märkligt ändå.

Kan flytta till Arizona också, de har normaltid hela tiden. HAHA.
VISSTE inte att Island inte byter. Klokt av dem.
FÖ tror jag det är bra om hela Europa bestämmer sig för en och samma tid.
Här i US tror jag att Hawaii kör normaltid hela året också. Men annars är det bara AZ som inte byter ... Lite knäppt faktiskt och förvirrande.

Kramar!!

Annika said...

Carin:
Precis, det är nog bäst att hela Europa går ihop om att bestämma om samma dag. Att inte Sverige bestämmer sommartid medan Spanien tar normal etc.
Och ja, slopa bytet helt enkelt.
ÄLSKAR att morgnarna äntligen blir lite ljusare. OCH ja, det är en härlig tid som ligger framför oss.
Kramar!!

Annika said...

Sara:
Jag vet, jag vet ...
Jag är sjukt morgonpigg. För mkt för mitt eget bästa ibland.
TRO MIG!!
HAHA.
Och jag vet också att det är såååå många som inte håller med mig i denna fråga, du är en av dem. Det är ju verkligen en vattendelare.
OCH nog kan jag förstå att den morgontrötta tänker annorlunda, givet!!
HAHA, jag gör nästan allt jag ska på fm. Går, tränar, gör ärenden och skriver. Skriver på em också, men då har jag gått in i en annan lunk.
Sen finns det ju annat att fixa med då också. Men mest produktiv är jag absolut på morgon och fm.
Vi är alla olika, TUR DET!!!!!
Vi är allt lika olika med soluppgång och nedgång. Hos dig går solen upp lite senare än här--6:50 nu. Ner går den vid 17:50. Så lite skillnad är det.
Vi får tänka at vi ändå har såååå mkt ljusare än norröver, oavsett allt.
Stora kramar till dig!!

Annika said...

Brysselkakan:
Här med, tror de var på G att klubba igenom något. Men inte då.
SÅÅÅ märkligt det där, och konstigt att det ska vara sååå svårt att få till en tid hela året.
De skulle aldrig börjat ändra på det här.
SUPERTÖNTIGT är det att vi inte lan byta samtidigt över världen ens en gång. Inte ens det ...
HAHA.

Monica said...

Jaaa, normaltid året om👍så mycket utredningar och debatter men ingenstans har man kommit. Och tidsskillnad är det ju ändå även till länder som ligger nära så detta krångel. Mest irriterande att ställa om klockorna, så dumt alltihop. Men men, vad har folk för medbestämmande.

Ska försöka komma igång med promenader här, hoppas på vettigt underlag. Idag helgrått och dimma, meteorologerna säger att Stockholm aldrig haft så knäppt väder och som skiljer sig från bara några mil åt andra håll. Så glöm inte att ta med solen Annika😊kram

Annika said...

Monica:
YESS!! For the win!!
Normaltid alltså.
Det måste vara oerhört komplicerat och svårt att driva igenom detta. SÅ dumt att man en gång införde det, korkat till max.
Lika korkat att inte kunna avstyra skiten.

Min mamma sa att i Bromma, där hon bor, var det barmark och isfritt på vägar och torg igår. IDAG kan det vara annorlunda ...
Hos dig är det på helt annat sätt.
VILL inte ha en massa jobbig halka, Monica,
DET ska vi fixa ;-D
Kramar!!

Susjos said...

Jag är väl en av dem som gillar att vi ställer om till sommartid, men så är jag ju nattarbetare också, haha! Det värsta är ju att jobba natten vi går över till vintertid...då man får jobba en timme extra, puh!
Men nån morgonmänniska är jag ju inte ;-D

Men oj vad jag också längtar efter mera ljus....sakta men säkert går vi mot ljusare tider, hurra!!!!
Ha det gott!
Kram!

BP said...

Precis som vädret så är sommar-, vinter- och normaltid ett hett ämne.

Precis som hos dig går åsikterna isär här med. Är man morgonmänniska som du är det klarat att du vill ha vintertid, vilet är lika med normaltid.

Jag som är kvällsmänniska vill njut av långa ljusa kvällar under de knappt tre månaderna som vi har långa kvällar här i Norden.

Men frågan är om någon någonsin får en viss kroppsdel ur vagnen inom EU och föreslår nåt. Det där daltandet med omställningar två gånger/år är bara löjligt. Där är du och jag helt överens.

Äventyret framtiden said...

Normaltid året om, är mitt svar. Jag är så trött på detta hattande hit och dit. Visst vänjer man sig men varför skulle man egentligen göra det?
Man skyllde på korna och deras mjölkningstider i Norden ett tag, men kan inte korna vänja om sig istället för att alla människor ska göra det?

Kramar!

Annika said...

Susjos:
Förstår så väl att den natten INTE är kul att jobba. MEN sen kommer sommartiden och den natten är det lättare :-)
Nej haha, du är min motsats på morgonen.

Tycker ljusets återkomst märks så tydligt nu. SÅ härligt!!!

Kramar!

Annika said...

BP:
Jamen absolut.
Så fånigt att de ens börjad mecka med tiden då man införde sommartid.
Vintertid är ju normaltid, och då tycker jag det ska vara så också, basta. HA!!
Nej men jag lider av de märka morgnarna lite, det gör jag. Tycker det är så skönt nu när det verkligen är märkbart ljusare igen på morgonen. DET tog tid.

De ljusa nätterna är sååå fina. OCH långa. Och de är ju långa oavsett vilken tid vi har.
Så fina.

Nädu, det här beslutet verkar vara som kola. DET går inte att ta sig ur kletet och få till ett beslut n gång för alla.
Otroligt konstigt. Det är exakt samma visa här.

Annika said...

Karin:
Vi är överens, Karin.
Otroligt konstigt att det ens genomfördes. OCH ffa i norden där sommarkvällar är sååå ljusa
ändå oavsett en timmes skillnad. Märkligt det där.
Tror det var samma här i US när det infördes, det sades gagna lantbrukarna. NU kan ingen få rätsida på det. Det verkar vara omöjligt att besluta om en tid om året.
Kramar!