Friday, March 01, 2024

Nu blir det en över en månads blogguppehåll hos Yours Truly.




Hej fredag!


Hoppas ni mår bra, vänner!
Det är mars!
Det är VÅR!
Nu har vi lagt vintern 2024 åt sidan.
Jojojojo, jag vet att det blir bakslag oavsett allt. Men vaddå, det är ju faktiskt vår nu.
Det kristallklara marsljuset har kommit tillbaka, det ljus som jag tycker så mycket om. Som vi alla tycker om, det är jag säker på.

Men på måndag drar jag mot kallare breddgrader. Just det, på måndagkväll hoppar jag på United-planet mot München och sen tar jag Lufthansa därifrån till Stockholm.
OM allt går som det ska landar jag på Arlanda runt 14:25 på måndageftermiddag. Och jag stannar i Stockholm till efter påsk!
DÅ ska ni veta att jag inte firat påsk i Sverige sedan 1992, tror jag det var. Ja, hur otroligt är inte DET! Sverigepåsken är ju liiiiiite längre och mysigare än USA-påsken iallafall. Tror jag ska köpa ett stort påskägg åt mig och min mamma, hihi.


 

Pingstliljor finns i en rabatt nära mig.


I och med detta går jag in min sedvanliga bloggledighet, som alltid vid resor.
Men ni kan följa mig på mitt instagramkonto, @skandigirl
Den som vill kan också börja följa mitt privata resekonto, @nesw_travels
Skandigirl är ett öppet konto, men resekontot håller jag bakom lås och bom. Häng på där om du vill, jag släpper in dig :-D


NU är min Stockholmsönskan som följer:
Ingen snö och halka, tack!
Må jag se blåsippor (sådana har jag sett varje mars jag varit hemma de senaste två åren).
Många soldagar som är som gjorda för promenader i grannskapet.
Många goda middagar med familj och vänner.
Semlor, JA!
Goda fotochanser i stad och förort.
Köpa med mig något fint hit hem igen. Jag vet inte riktigt vad ännu, men …
Fast mest av allt önskar jag att alla ska få vara någorlunda friska och pigga.




Julrosorna också, så fina!


SÅ då vet ni, kära bloggvänner, var jag befinner mig i över en månad till.
Jag återkommer till Life in the Suburb någon gång i början av april igen.
Många av er bloggare, och läsare, har jag koll på via instagram, men inte alla. Tyvärr.


Jag säger som jag brukar, STAY classy while I am away!


Kram till alla och ha en fin marsmånad och en underbar påsk!
Vi hörs igen i början av april!

32 comments:

Yvonne said...

Ja, idag är det mars och det är alltså dags för dig att åka till våra breddgrader, jag hoppas vi ska bjuda på fint, härligt vårväder till dig.

Oj, så länge sedan du firade påsk i Sverige, då är det på tiden. Inte för att påsken är sååå märkvärdig, men lite kul ändå med lite pynt och påskägg och några lediga dagar för alla som jobbar.

Så fantastiskt vackert allt blommar hos dig, här såg jag att rabarbern börjat sticka upp från vintervilan och scilla tror jag det är som också börjat vakna till. Härligt är det och våren gillar jag jättemycket när man ser hur allt vaknar upp efter en lång vinter.

Kanadagäss är ett otyg och som de sölar ner. Vi har en liten park nära en havsvik och där finns de i överflöd.

Du kommer säkert att få en jättefin vår här hemma också, hoppas att det blir lite varmare bara och ingen kall vind som drar fram.

Klart jag följer dig på Insta och får se hur vackert allt är här i Stockholm genom dina fina bilder.

Stor kram och Glad Påsk och hoppas alla dina önskningar går i uppfyllelse.

Anna i Portugal said...

Jag kommer att sakna dig och dina inlägg! Ha en fantastisk resa! Kram

Dr Jo said...

Hejsan,

Så fina blombilder, längtar så tills dom tittar upp även här.
Sverigebesök alltså, vilken lyx att kunna pendla så som du gör.
Och att känna att man har två hem, det där är ju så kluvet när man "bor" på två ställen.
Hoppas du kommer uppfylla samtliga av dina önskemål och jag hoppas verkligen att vi inte får mer snö och halka här.
Ha en superhärlig vistelse och vi synes på insta!!
Kramar Johanna

Anonymous said...

Vilka fina bilder, Annika! Vi har nog kommit lika långt här. Nu börjar en härlig tid. Men idag regnar det och är kallt och ruggigt.
Härligt med långt Sverigebesök. Njuuuuuut…
Ser fram emot bildbomber i april (har ju inget Insta).
Safe travels.
Kramar Lisa

Mamma C said...

Så mysigt med en Sverigeresa och att du ska vara där över påsken med.
Jag kommer att följa dig på Insta vad du har för dig.
Ha en fin och bra helg nu.
Och såklart en bra resa.
Kram Carin

Äventyret framtiden said...

Ha den bästa tänkbara mars i Stockholm allra finaste Annika! Jag vet att jag får veta mera om hur du har haft det i april när du är på hemmaplan igen.
Instagram är inte min melodi så där ses vi inte. Men tankarna har jag hos dig och den 12 mars särskilt mycket! Grattis i förskott med stor varm kram för den dagen!

Ha det toppenfint och tack för ditt Reston hur det ser ut just nu. När du är tillbaka på banan igen så ser allting annorlunda ut igen.

Många varma stora kramar från mig!

Sara i Barcelona said...

Ååh, ha en underbar resa kära du!! Du kommer saknas här förstås men vi ses på IG då :)
Må alla dina önskningar bli uppfyllda och njut med familj och vänner, ät så många semlor så att du inte vill se dom sen på typ ett år, hihi :D

Bamsekram och safe trip!! <3

Brysselkakan said...

Redan dags? Kul!
Tror dock du kan bli lite besviken ang semlor men hoppas du kommer hitta! Det känns som de flesta slutar sälja direkt efter fastlagsdagen nu för tiden, det börjas ju redan efter jul typ. Förr var det tvärtom; började vid fastlagsdagen och sedan fram till påsk.
Och hoppas du slipper snö och slask (håller tummarna även för mig själv där).
Njut nu av att vara nära de kära i Sverige och blir du sugen på utflykt tar det 45 minuter med tåget till mig!!!

AnnSo said...

Kommer sakna dina fina o välskrivna inlägg med klokskap.
Ser redan fram emot April och att mina rutiner med din blogg ska fortsätta.
Kram från en som läser mer än hon kommenterar.

Channal said...

Hej Annika! Välkommen hit och hoppas våren möter dig! Våren är min favoritårstid! Kristallklart ljus som kan skära genom glas! Än har vi inga påsk- eller pingstliljor här. Väntar på snödropparna! Vilken vacker kamelia... Coco Chanels signum! Bilderna med det nystrukna vattnet som ger spegelbilder är fantastiska! Njut av din tripp!

Önskar dig en bra flytur! Må gott och KRAM Anna

Anne said...

Hoppas alla dina punkter slår in för vistelsen! Ska tänka på dig och hålla tummarna för att allting blir riktigt bra.
Som du vet var vi på resande fot förra veckan, flög hem från Miami förra lördagen och halva planet snorade och hostade. Vi sade det till varann då vi klev av, att noterade du hur mycket snörvlande och hostande det var överallt.Vad tror du hände i veckan. Jo, en förkylning bröt ut. Helt säker på att det kom från resan, närmare bestämt flygplanet. Men, men vad göra liksom. Det går ju över och vi är hemma igen så man kan slappa och vila. Håller tummarna hårt för att du inte ska få nån skit via alla flygplatser och flygplan.

Påsken, du stannar över påsken!!!! Det blir stort. Här är ju, som du ofta säger, påsken absolut ingenting. Jag vet inte ens när den infaller i år och nu när du skrev du stannar över påsken var jag tvungen kolla kalendern när den egentligen är i år. Jag tror det blir väldigt mysigt för dig vara på plats under påsken och uppleva den.

Började kollade på One Day, har redan bränt 2 avsnitt. Inte alls dum, kommer fortsätta titta.

Apropå filmtips. Har du sett svenska The Abyss (Avgrunden på svenska) jag råkade se den i topp tio listan på Netflix och hajade till då jag såg den var svensk och Tova Novotny i huvudrollen. Inte så dum alls faktiskt. En spännande thriller i Kiruna, där gruvan håller på att kollapsa och begrava stan. Det är inte bara spänning utan även familjedrama som vi får hänga med i när Tova som säkerhetsansvarig för gruvan försöker rädda sin familj. Jag gillar att se svenskt.

Kramar till dig Annika och ha det superbra månaden du är borta!

BP said...

Önskar dig en trevlig resa och en toppen semester i huvudstaden. Våren har inte kommit lika långt här som hos dig, men jag hoppas att du inte utsätts för mera snö. Det ser inte ut så just nu. Duggregn är ju också ett svenskt vårtecken;-)

Pernilla said...

Åh vad härligt att åka ”hem” o stanna så länge! Hoppas nu det blir en underbar vår vädermässigt.
Kommer sakna dina inlägg men följer dig ju på insta!
Ha en riktigt fin resa hem nu,
Pernilla, Gbg

Cari said...

Önskar dagen fin resa till Sverige och din mamma, syster mfl.

Vill tipsa om caféet Socker Sucker på Drottninggatan. De har fantastiska bakverk. Och den kubformade semlan är så god.

Elisabeth said...

Vad roligt att det blir påskfirande i Sverige i år! Det är en så trevlig helg, faktum är att jag nästan tycker bättre om påsken än julen, eftersom den infaller på våren och därmed känns så ljus och fin.

Tänkte lite som Brysselkakan angående semlorna, men idag såg jag att Willys sålde dessa godsaker, så det finns hopp. Det är verkligen märkligt att många affärer slutar sälja dem efter fettisdagen.

Önskar dig en trevlig resa, och självklart ses vi på Instagram. :-)

Annika said...

Yvonne:
Tack Yvonne!
Det ska bli härligt att möta våren i Sthlm också. Tycker vädret ser lovande ut, ingen snö iaf. DET är jag tacksam för. Jag vill inte ha halka av ngt slag. Nej, tack.
Vi får se hur långt våren hunnit här då jag kommer hit igen. LIIITE orolig för att den ska gå för snabbt här.
SÅ mysigt att du ser vårtecken som scilla och rabarber. Härligt!
OCH så marljuset därtill som är så fint.
Det är bra, vi hörs via Insta, bästa Yvonne!!
Kramar!!!

Annika said...

Anna:
Så glad att du kom på detta med WhatsApp.
OCH tack snälla och detsamma.
Kramar!!

Annika said...

Dr Jo:
Jag vet, det är en ynnest att jag kan åka som jag gör.
Jag är mkt tacksam för det, det ska du veta. Vet att det inte är alla förunnat.
OCH ja, jag har två hemma, ett här och ett i Sthlm.
Det är en rikedom.
Vi ska tro att det inte blir mer och snö och ffa halka i trakterna runt Sthlm nu.
Ja vi ses på insta!!
Kramar!!

Annika said...

Lisa:
Ja det kan jag tro, att vi har kommit ungefär lila vårmässigt. En underbar tid är det.
Ja nu bär det norrut.
Så sant, när jag kommer tillbaka i april blir det nog bomber. OM vädret visar sig från son goda sida och jag har ngt kul att berätta, haha.
Kramar!!!

Annika said...

Carin:
Det ska bli riktigt kul att fira påsk därhemma.
Den är ju liiiiite längre ch mysigare än här iaf. Så jag ser fram emot det.
Tack snälla Carin och vi hörs via insta!
Stora kramar!!

Annika said...

Karin:
ÅÅÅ tack, du kommer ihåg att jag fyller år då. Men du, fantastiskt minne!
Tack Karin!
Jag hoppas på en riktigt fin resa. Roligt med påsken också.
Sedan ses du och jag på våra bloggar i april igen, det ska bli så roligt.
Du har så rätt, när jag landar i början av april så kommer det att vara högvår här. Ljusgröna träd och massor med blommor.
Kramar i massor till dig!!!

Annika said...

Sara:
Vilken tut att vi har insta och kan följa varandra där.
TACK, jag hoppas resorna ska gå utan knot.
OCH semlor, JAAAA!!!
Kramar!!

Annika said...

Brysselkakan:
Ja det kanske är så ...
I fjol hittade jag semlor överallt denna tid, men de kanske ändrar på det?
Vi får se. Hoppas jag får en iaf, hihi.
Och ja redan dags, det känns alltid som om det kommer så överrumplande trots att jag vetat i månader, haha.
Måtte vi slippa snö och halka nu- Tycker det ser lovande ut iaf.
Tack, ngn ngn ska jag absolut komma ut till er i Strängnäs!!

Annika said...

AnnSO:
Tack för fina ord och välkommen hit!!
Så glad att du läser här. I april, andra veckan, drar jag igång igen!!!
Ha det så gott och tack!!
Kram!

Annika said...

Channal:
TACK Anna!
Ja nu i em bär det av!!
OCH det ska bli underbart fint med våren därhemma, den tidigaste. Längtar efter det.
Hösten är min favorit. MEN våren är LJUVLIG!!!! DET är den!!!
Ljuset ja, ljuset i mars är sällsynt vackert. ÄLSKAR det!! Som du säger, det skär genom glas.
Tack för supersnälla ord.
Kramar och snart är jag i samma land so du (förhoppningsvis)

Annika said...

Anne:
TACK snälla du!!
Tycker alltid det känns så kymigt innan jag ger mig iväg. Gillar inte uppbrott och "transitions", avskyr det. Men sen går det bra.
Jaaadu, jooo jag vet ... räknar med att det är samma nu. Det kommer att nysas och hostas ombord på planen.
Covid, förkylningar och flunsor kommer också att vara med ombord. Kommer inte att ta med ngn mask, så jag får hoppas jag klarar mig. Men ja, jag förstår verkligen att det var en förkyld samling på ert plan, haha.
Absolut blev ni smittade ombord. Det blev jag också när jag för hem i somras, tror fasiekn det var covid.
Men jag vet inte, testade inte. Men som du säger, det går ju över.

Påsken här firar jag knappt. Iaf pyntar jag inget.
Den är ju så kort och mesig att jag inte ids.
Ja du vet ju. I Sverige räknar jag med att köpa underbara påskris, påskägg, pynta och verkligen njuta av den långa helgen. Min syster brukar ju jämföra den med Thanksgiving här, och det ligger mkt i det.

SÅ kul med One Day, den är så fin!! Du kanske är klar nu?

Har inte sett The Abyss. MEN ska lägga den på listan. Läste om den i tidningen. KUL med svenskt!!
Tack för tips! Gillar också att se svenskt och norskt!
Så det ska bli roligt!!

Kramar och tack!
Och vi hörs via Insta!!!

Annika said...

BP:
Tack!
Ser fram emot att komma hem till de gamla kända jaktmarkerna igen.
Ingen snö och ingen is. Däremot vackert ljus och tidig vår. DET har jag beställt :-D
Härligt va!

Annika said...

Pernilla:
TUSEn tack Pernilla!!
Kommer tillbaka hit andra veckan i april igen.
Men jag är glad att vi följer varandra via insta under tiden.
Härligt!
Kramar!!!

Annika said...

Cari!
Tack Cari!
Och jag önskar dig en underbar tripp till AZ. Ni åker snart, visst?
Tusen tack för DET tipset. SKA absolut besöka det stället!!!

Annika said...

Elisabeth:
Set väldigt mkt fram emot påsken!
Att fira på svensk mark ffg på så länge.
Min syster brukar kall påsken den svenska Thanksgiving. Att den är lika lång, lika familjeorienterade och det är god mat som gäller och ingen press.
Kan hålla med om henne om det. Det ska bli så roligt.

I fjol ick jag tag på semlor länge. Men jag minns att jag i slutet inte fick tag på några alls. Men nu i början av mars kan nog ett visst hopp finnas iaf, haha.

TACK!! Och ja jag är glad att vi ses på Insta!!

Millan said...

Ah Annika,vad harligt med en langre hemresa i var. Hoppas varen hunnit komma till Stockholm. I Bristol ar den pa intag .. men den ar lite sen i ar och det ar fortfarande kallare an vanligt sa har ars. Men den som vantar pa nagot gott ..
Onskar dig en harlig resa och ska halla utkik efter dina instagraminlagg.

Intressant inlagg dar om sista maltiden. Det har kommer gissningsvis lata valdigt banalt i sammanhanget ... men jag har alltid funderat pa om fangarna verkligen ar sugna pa mat sa dar de sista timmarna innan de vet att de ska do. Det kanns som om man skulle ma sa daligt psykiskt att det skulle vara svart att fa i sig nagot ...

One Day ska vi absolut se. En kompis till oss var kameraman pa inspelningen sa jag har hort mycket om den. Ser fram emot att se den!!

Stor kram
Millan

Annika said...

Millan:
Hej!
Nu är jag hemma igen. Det är en ynnest att kunna resa så här som jag gör. jag är så innerligt tacksam.
Nej, det var verkligen ingen vår att tala om i Stockholm alls. Kallt, grått och rått. Jag fick en handfull fina dagar, men inte mer än så.
Fast det är ju som det är. FÖ en bra resa, lite blandad konfekt. Gott och ont.

Jag vet, det är nog många som inte alls kan njuta av den måltiden. Det skulle inte jag kunna.
Just vetskapen att man sedan ska dö.
inget smakar.
Men när vi inte sitter på death row kan vi spåna lite runt det ...

One Day, så otroligt BRA.

KRAMAR till dig!!