Friday, September 29, 2023

Blå dagar.




Hej fredag!!


Så blev det återigen helg.
Veckorna bara dundrar förbi ju.


Sommaren börjar kännas alltmer avlägsen. Jag har inte ens varit tillbaka här i Reston i en månad ännu, ändå börjar vistelsen i Norden börjar kännas sååå  långt borta.


En liten återblick på den just gångna sommaren kanske kan passa denna fredag?
Ni ska få hänga med på en dag där allt gick i blått. OCH då menar jag inte våra sinnen, utan omgivningen.


Jag kan inte alls klaga på det sommarväder vi hade i Närpes under de veckor jag var där.
Ingen tryckande värme rådde (TACK för det!), det var sol nästan varje dag och temperaturen rörde sig runt 18-20 grader. Kinda perf if you ask me … 


Vi var en liten skara på tre som hade så trevligt hela tiden.
Jag ser tillbaka på dessa veckor med stor värme. De dagar det inte blåste för mycket tog vi gärna en liten tur med vår båt. Vi har ingen stor sådan alls, så vi är väldigt beroende av att vindarna ska vara snälla om vi ska ge oss ut i den. Somliga dagar var som gjorda för några timmar på sjön med strandhugg och grillning  på någon ö. För såhär, ska vi ut på en en utflykt så “måste “ vi grilla korv på ön vi ska till, så det så.


Just den här dagen for vi runt den ö, Börsskär, där vi har våra sommarhus.
Det var en trevlig, och lagom, utflykt. Det fina med att ha hus där på Börsskär är att det bilväg fram till allas hus.
Jag förstår att ett rent ö-liv, dit man måste ta med ALLT med båt, är väldigt annorlunda än det liv vi lever. På gott och på ont.
Personligen är jag glad över att vi kan ta oss fram till våra stugor med bil hela vägen. Den som ha sitt sommarställe på en frånfluten ö känner säkert annorlunda, kan jag tro. Som sagt, det är såklart för och nackdelar med bägge sorter.


Men nog snackat, nu ska vi ut på ett blått hav med blå himmel en riktigt blå sommardag.

Lovar att tala om, i kommande tisdags inlägg, vilka biverkningar vi eventuell får …
Innan vi tar våra sprutor ska vi ut på någon mindre hajk, det blir nog bra.


Jag önskar dig ett riktigt fint och bra veckoslut!

15 comments:

Dr Jo said...

Godmorgon Fredag :)
Jag som var hos frissan igår får kommentera för båda dagarna.
Hehe kul att du tog upp det där med "Netflix och chill". Det blir ju så ibland att uttryck ändras eller annamas olika beroende på generation och situation :). Och som sagt det är ju många som använder det olika.
Haha kul med en "granne" som hade julgran uppe redan. Det är verkligen att vara ute i god tid, eller väldigt sen. Hade inte heller klarat av och ha den uppe hela året, snacka om att ta glädjen ur pyntet. Här så laddar jag för att sätta upp lite halloween pynt. Tjejerna börjar bli stora nog att uppskatta det nu, roligt.

Ah jo glasögon framför datorn har jag med, dock har jag dom bara där vilket gör att jag har någorlunda koll på dom.
Ahhh alltså fy, jag tycker verkligen inte att Söt är söt. Huuah. Min svärmor är livrädd för råttor/möss, hade hon sett den så hade det varit kört :) Hejja hejja med vaccinet, hoppas det går smidigt.

Härligt med en återblick, ser väldigt harmoniskt och härligt ut. Sommaren är grejer det.
Äntligen fredag, ska bli härligt med helg igen!
Kramar Johanna

Brysselkakan said...

Ja, sommaren börjar kännas avlägsen. T och jag är i Göteborg (far vidare i eftermiddag) och i går kväll när vi kom hit och gick en sväng för att bla äta så sa vi att det är så underbart med dessa varma höstkvällar, att de fick oss att tänka på Bryssel där det kan vara så långt in i november. Idag är det annat väder och jag tror att värmen vi haft är borta nu, kanske för gott.

Glömde ju kommentera om läsglasögon! Mina ligger också lite överallt hemma. Har ett par som är de som passar mitt synfel bäst men så de gamla (alltså gamla flera gånger om) lite här och där. Jag kan tyvärr inte köpa läsglasögon någon annan stan än hos optikern då jag har så olika styrkor på mina ögon. Men har ju progressiva glasögon så kan ju läsa med dem på tex mat i butiker etc. När jag beställde nya läsglasögon i juli så hade de ta två betala för en så jag fick två par för 399 kr! Väljer alltid lågprisbågar för det funkar till läsglasögon och brukar alltid finnas någon ok båge bland de få man kan välja bland. Men jag måste byta mina vanliga och det blir en betydligt dyrare historia...

Ha en fin helg nu och hoppas vaccinet är snällt mot er!

Yvonne said...

Här har jag ingen känsla av att sommaren är slut då vi ff har jättevarmt utomhus, lite svalare nattetid men det är bara skönt så slipper man ha på AC.
Ibland får jag stanna upp och tänka till vad det är för årstid, ha, ha. Man blir lite snurrig när man i princip haft sommartemperaturer sedan i april.

Så skönt att ha bilväg till sommarhuset och att snabbt kunna ta sig till fastlandet om det skulle behövas av ngn anledning.

Fantastiska bilder med allt det medelhavsblåa, såååå vackert. Det är verkligen helt fantastiskt vackert i den delen av Finland.

Nu ska jag fixa en Italiensk citronkaka som vi ska ha med ikväll då vi ska på surströmmingsskiva hos en god vän. Min man vägrar äta sånt så han har med egen mat, en wrap med skagenröra tycker han är betydligt godare.

Ha en fin fredag och en härlig helg. Stor kram!!

Mamma C said...

Ni bor så vackert i ert sommarhus.
Klipphällar och hav är underbart.
Tiden rusar iväg så snabbt. En hel månad sedan du var i Sverige 🙈. Klart det känns avlägset och länge sedan.
Ha en bra och fin helg nu. Och hoppas det går bra med sprutorna 😨😉😃.
Kram Carin

Annika said...

Doktor Jo:
EXTREMT KUL att du fick lära oss något nytt, alla vi gamla och väldigt gifta stofiler här inne!!
HAHA!
DET tackar vi för, för mig har det nu för alltid ändrats och nu vet jag bättre! TACK!!

DET är rent sjukt att ha gran redan nu. Tror att de har den hela året, tror verkligen det. Men jag har aldrig lagt märke till den förr.
Skulle bli tokig. jag är galet julgalen men att ha gran hela året är ju fan deprimerade. Rent för jävligt trist.
USCH!!

SÖT! Jag vet SÖT! är verkligen ganska äcklig, haha. Just därför fick han heta SÖT!

Tack, ja en sommaråterblick är aldrig fel.

KRAMAR!!

Annika said...

Brysselkakan:
VISST gör den, det känns så avlägset att det nyss var sommar.
Ni har verkligen haft indiansommar av allra bästa sort.
Härligt.
Vi har haft ganska grått och lite kyligt. Men i nästa vecka då blir det sol och upp till 27 grader flera dagar. Märkligt det också.


Det är bra att ha en hel bunt med glasögon hemma. Jag måste också skaffa progressiva vad det lider, men än tragglar jag på.
Min pappa skaffade sig aldrig progressiva, han körde bara läsglasögon hela tiden.
Du fick minsann ett bra pris på dina, måste jag säga. Smart det där med bågarna.

Ja, vi ska hoppas vaxxet är snällt mot oss, gulp ...

Ha en riktigt fin och bra helg!!
Otroligt det också.

Annika said...

Yvonne:
DET kan jag förstå. Fastän vi är på samma breddgrad, mer eller mindre tror jag, är det ju stora skillnader på vårt väder och vår flora. Du har palmer och bougainvillea. Inget sånt här. Palmer börjar synas först i södra NC.
Så det är verkligen skillnad i våra klimat. P och jag har strypt vår AC för nu. Det ska bli varmt i nästa vecka så då kanske den måste på igen, vi får se.

TACK Yvonne, så roligt att du gillar bilderna.
Visst är det bra med bilväg hela vägen fram till huset. Kan inte ens föreställa mig att baxa rubbet på en båt.

Yvonne, klok man du har! Jag skulle också vägra surströmming. LÄTT!
Förstår honom till FULLO!! Men jag är inte förvånad att du som är norrländska älskar det, hihi!!

Ha en riktigt fin kväll och en trevlig helg!!

KRAMAR!

Annika said...

Carin:
TACK Carin!! Så roligt att höra att du tycker det.
Snart har jag varit här i en månad, den 5 oktober. Alltså det känns så avlägset redan. Galet.
Carin, ha en jättefin helg du med.
KRAMAR från mig!

bettan said...

Bilder från ett paradis. Otroligt vackert. Dessutom måste jag kommentera de fantastiska moln du fångat. Kan inte se mig mätt. Vilka formationer himlen och du visar upp här. Tack🙏

Trevlig helg, god vaxx"lycka".

1000KRAMAR!!

Annika said...

Bettan:
TACK Bettan!!!
ÅÅÅÅ du säger så fina saker till mig, blir så glad.
Det var så vackra moln den där dagen.

Tack igen, bästa Bettan!! DU ska också ha en jättefin och bra helg!

MASSOR md kramar från mig!!

Channal said...

Hej Annika! 1000-Tack! Blir lycklig ända in i själen av dina blå skärgårdsbilder. Paradiset på jorden om du frågar mig. Älskar't! Du är som jag, svensk sommar är perfekt med 18°-22°C.

Veckorna dundrar verkligen förbi... på söndag är det oktober och tre kvartal av 2023 är puts väck!

Du ska ha en skön fredagskväll med Netflix and Chill! KRAM Anna

BP said...

Du är verkligen en mästarfotograf:-) Bilderna är helt underbara, och då det börjar bli höstlikt här är tajmingen perfekt. Precis som du klagar jag heller inte över vädret. Tycker vi har haft en helt underbar sommar. Men alla som bor i Skåne, Västergötland och Småland håller nog inte med.

Lycka till med vaccinationen imorgon. Håller tummarna att ni inte får några biverkningar:-)

Susjos said...

Så underbara sommarbilder från din sommar, tack för att du visar dem!
Vet att bältros vaccinet är väldigt dyrt, men du har rätt...borde vaccinera oss mot det också! Lycka till!
KRAM!
Ps. Visst måste jag se filmen om Barbie!!!! ;-D Är säker på att jag kommer att gilla den!

Elisabeth said...

Så fina sommarbilder! Ni hade verkligen tur med vädret, speciellt med tanke på hur det var i stora delar av Sverige. Jag vet ju, från Erica i Piteå, att vädret var lika uselt hos henne som hos mig, så det var ju inte bara söderut det var kasst väder. Ja, du märkte ju tyvärr av det under din vistelse i Stockholm också. Läste för övrigt att september var varmare än juli, och det säger ju en del.

Hoppas att allt gick bra med vaccinet. Om ni fick biverkningar är de förhoppningsvis avklarade nu.

Annika said...

Elisabeth:
Tack! Jomen vi hade nog tur med vädret. Det var ganska idealiskt. Vädret i Sthlm var under ALL kritik.
Ni har verkligen haft en fin september, men indiansommar är ju ändå inte det man önskar av en sommar även det ju också är fint.
Tack vi kände av vaxxet, men det är OK :-)