Thursday, September 14, 2023

Hetta, Resor, Jetlag och "knark", Höst samt Här och Nu




Hej torsdag!
Jag fortsätter med punkter, som brukligt.
Eftersom jag har svårt för färändringar är det lika bra att köra på i samma spår som förr, hehe ...


* HETTA


När jag landade i förra veckan var det som att gå in i en bastu då jag släntrade ut från Dulles Airport efter mörkrets inbrott.
Det var som en vägg av hetta och fukt som närapå tog andan ur mig.

Dagarna som följde mätte tempen upp mot 40 grader med galen luftfuktighet. Helt sanslöst. I lördags bröts denna bölja då ett våldsamt oväder bröt in med åska, hällregn och grymma kastvindar.

Denna värmebölja var unik, det har aldrig förr varit så hett i september här som det var i förra veckan. Som jag brukar säga, tur vi har AC.

Nu är det mer normala temperaturer som gäller, runt 27 grader.



* Resorna


Alla mina flygresor i sommar gick bra. Som alltid är jag innerligt tacksam för det.
Icelandair är ett bra bolag att åka med. De har dessutom bra tider. Man åker sent, kommer fram mitt på dagen till Europa.
När man sedan åker tillbaka hit går planen mitt på dagen, och man landar på kvällen. Mycket bra enligt mig. Det var lugna resor, inga förseningar, lindrig och tillfällig turbulens … SÅ yay!

Däremot åkte jag på en bondförkylning (det kan ha varit Covid också … Tog inget test) då jag kom till Närpes.
Jag var ganska däckad av denna jättleförkylning under flera dagar. Men, det gick över och snart var jag fit for fight. Jag vet vem som smittade mig, det var en dam som satt framför mig på flighten mellan Dulles och Island. Hon hade munskydd på, men hon nös och hostade hela vägen till Island. Då och där tänkte jag, denna åkomma kommer jag att få också.
YUP, så blev det också.
På vägen hem hit i förra veckan kändes det också som om hela planet led av förkylning, eller Covid, men jag har klarat mig denna gång. SKÖNT!! Så alla resor gick fint, lugnt och jag är så tacksam över det.


* Jetlag och knark 

Jetlag is a BITCH!!!!
Och för mig, som är så morgonpigg i mig själv, är det rent för jävligt att komma tillbaka hit. Jag vaknar i svinottan, och det går INTE att somna om. Nej, melatonin hjälper mig inte alls. Det är bara att acceptera och digga läget. Att veta att man kommer att vakna låååångt innan solen går upp. 

Jetlag betyder också att jag befinner mig i ett sorts Ingenmansland dagarna efter en lång vistelse i Norden. 
Själen måste också komma ikapp. Detta Ingenmansland har blivit snällare med åren, det har det. MYCKET snällare till och med. Men det finns kvar. Denna gång kurerade jag min själsliga jetlag med att knarka “Married at First Sight”, den säsong som SVT visar nu. Säsongen från Boston.

Min kära syster var sjuk i förr veckan (förkylning eller covid. Hon testade sig heller inte) och vi tittade på MAFS tillsammans.
iMessage gick varm över Atlanten, kan jag säga. Detta knarkande var den bästa medicinen i Ingenmanslandet.
Och ja, jag tycker att MAFS är jätteintressant att se.   Kan experter para ihop människor som aldrig annars skulle ha träffats? OCH kan experter, på pappret, få fram det perfekta paret/paren?
Tycker det är SÅ kul att följa och jag tycker absolut inte det är skit, tvärtom. Det går inte att jämföra med Bachelor eller Paradise  Hotel och dylikt.
Iallafall, MAFS kurerade Ingemanslandet och nu är Sara och jag i fas och kan fortsätta med ett avsnitt i veckan. Bra det!! Lagom också.


* Höst


Nej, det känns inte som höst här ännu.
Det är mera som sommar. Men visst märks det ändå att det är höst i luften.
Morgnarna är så mörka (vill för allt i världen inte ha konstant sommartid. FAN va morgnarna är mörka redan NU) och då kvällen faller mörknar det så tidigt. Kvällar och nätter är svalare också.

OCH i naturen syns det att hösten är på ingång.
Fast det märks att det varit en torr sommar här, många träd har redan gula löv. Tror, som sagt, mest det beror på den torra sommaren och inte så mycket på hösten. ÄNNU.

Och jo, jag har börjat hösta inomhus.
Och jo, det är mycket mysigt.
Och jo, jag längtar efter att få lägga undan sommarkläderna för detta år.
Och jo, jag är less på sommaren. 



* Här och nu


Här kommer lite bilder från mina rundor den senaste veckan. Alltså, foton jag tagit sedan jag kom hem.



Med detta önskar jag dig en fin och bra torsdag!

23 comments:

Dr Jo said...

Godmorgon åter igen :)

Åh hetta låter ljuvligt, men den kvavheten som följer sådant väderlag är ingen höjdare. Dock så ä l s k a r jag åska. Det är så avslappnande och lite fashinerande. Vi har bara haft två härligt åskstormar denna sommaren.

Ja jetlag är ingen höjdare, svårt att värja sig emot. Är det värst för dig när du åker "med" tiden? Alltså tillbaka till Reston eller är det lika illa åt båda hållen? För mig var det värst när jag åkte mot klockan.
Ah det känslomässiga ingemanslandet kan jag så väl förstå. Svårt det där, men va härlgit att du har möjligt att ta del av båda "världarna".

Här är det väldigt höstigt i luften, kyliga morgonar och träden har börjat skifta färg. Vackert och lite sorgligt.
Härliga bilder, känner nästan att det är kvavt genom dom.
Snart dags att fixa med lite halloween pynt, mest för att ha något att göra. Fixar inte så "höstigt övrigt, alltså det är lite same same här, dock så ska jag nog köpa lite mer ljus. Det behövs ju alltid :) När börjar folk halloween pynta hos er?

Varma kramar Johanna

Yvonne said...

Den hettan och fukten är inte kul på något sätt, usch och fy. Vi har också haft och har väldigt hög luftfuktighet vissa dagar, dock är temperaturen inte sååå hög.

Förkylning, ja min man har varit dålig sedan förra helgen och först idag känner han sig något så när och då känner jag naturligtvis lite kill i halsen och hostar. Han har sovit i gästrummet hela veckan, men inte hjälpte det inte. Våra kompisar som skulle kommit tillbaka i tisdags fick boka om för hon åkte på och testade sig för Covid och igår åkte hennes man på det och även han hade positivt resultat.

Jetlag är inte kul och då är ju möjlighet att kolla på film en gudagåva.

Här känns ff som sommar och även kvällarna är ff helt ljuvliga.

Fantastiska bilder som vanligt, tack för dem.

Ha en fin torsdag säger jag och skickar en stor kram

Mamma C said...

Vi har också haft det varmt och en luftfuktighet som varit skyhög. kladdig och ofräsch i stort sett hela tiden.
Men nu har vi runt +30 och det fläktar skönt.
Säkert damen på planet som slängde ut lite baciller till er andra runt omkring.
Man ser på träden att hösten är på G hos dig.
Kram Carin

Brysselkakan said...

Ja du, Covid härjar fortfarande även om de flesta inte blir så sjuk och tur det. Det kommer nya riktlinjer här från 1 oktober. Just nu är det att alla 50+ ska ta en dos till i höst men det ändras 1 oktober till 60+. Och man vill inte ta den nu för i början av november kommer uppdaterat vaccin. Men tydligen kan man få ta den även om man är 50+ så det lär jag göra.

Vi fick ju också värme hit i början av september, den tog slut idag tror jag men fortfarande soligt. Och jösses vilken hög luftfuktighet vi haft! Stenen som trappen i vårt trapphus är gjord av drar åt sig fukt och i flera veckor såg det ut som om jag nyss moppat hela trappen.
Jag gillar värmen så här i början av hösten för det är på något sätt en friskare luft trots allt.

Jetlag... Det är vidrigt. Jag drabbas hårdast när jag flyger hem från USA men knappt alls när jag flyger dit så tvärtom mot dig. Det är konstigt att man kan känna av det så olika!

Ha en fin torsdag!

Bettan said...

Du tar så fina bilder, och så vackert du bor!!
Nej, den där klibbiga, fuktiga är ju inte så skön, även om man som jag älskar värme och sommar.
Här hemma i Göteborg fick vi en yttepytteliten värmebölja, det var 21-22 grader i dryga veckan. Vi på västkusten har ju haft en tokigt regnig och kylig sommar i år.
på sonens bröllop den 1 september vände det och vi hade en ljuvlig dag på Björkö.
Hade inte tackat nej till en brittsommar som vara en månad eller två till, men så lär det inte bli..
Kram
Lisbeth

Annika said...

Doktor Jo:

Njea, du skulle inte vilja ha vår hetta och fukt, det kan kag LOVA dig.
Åska gillar jag också, om jag vet att jag är i säkert förvar.
Gillar oväder överlag bara jag vet att det är säkert sas.

Nej, jag har lättare att åka österut. VILKET INTE SKA STÄMMA, enligt experter. Men för mig funkar det bättre.
Det ska vara lättare att ska i västerled och inte förlora timmar som man gör i österled.
Men jag är så kvällstrött och morgonpigg i mig själv att resor i västerled blir som tortyr. Eller ja, jobbiga iaf (ska inte överdriva, haha).

Ingenmanslandet har blivit såååå mkt bättre med åren, men det finns där. OCH det är skönt att bara ta några dagar och bara landa utan att egentligen göra ett enda dugg. Ja, sitta och glo på TV under dagtid (vilket jag aldrig gör annars).

Nu är det inte lika fuktigt längre, det märks att det blir bättre även här. OCH bilderna, kisss my ASS, de fösta är ju inte från NU!!! De är från i juli. DÖÖÖR. Honest mistake, haha.
Det gick snabbt igår när jag la ut dem.
HAHA.

Jag såg en som börjat pynta inför Halloween igår.
Men jag skulle säga att de flesta börjar i mitten av okt.

KRAMAR!

Annika said...

Yvonne:
nej, det är verkligen inget att stå efter, eller längta efter. Just svår hetta och svår fukt är nästan det värsta jag vet.
USCH vad jag ogillar det. NU är det mkt bättre, och det är jag så glad över.

Tror det är många som har covid nu. Jättemånga.
Trösten är kanske den att det inte längre är så farligt. MÅ det gå över snart för alla som är drabbade hos dig.
Testade din man sig? Och kommer du att testa dig? Egentligen spelar det ingen roll, men ni kanske vill veta.
HOPPAS nu att du inte ska bli för förkyld.
Men det är verkligen många som snorar och nyser nu.

Samma här, det är fina kvällar, om än mörka.

TACK, jag gjorde lite misstag med några bilder här, haha. Men jag skylle på ringrostighet. haha.

Kramar i massor!!

Annika said...

Carin:
DET är SÅÅÅ inte kul.
Avskyr den känslan. Just att alltid vara kladdig och svettig. OGILLAR.
Ibland kan man bara sitta still i skuggan och ändå bli sjöblöt. Fukt alltså, stort ogilla där.
Ja, det var absolut den sjuka damen på planet som smittade mig, och säkert alla andra också.
Jamen visst syns det att det nu börjar bli höst. Eller så är det bar sommaren torka som visar sig.
Kramar!!

Annika said...

Brysselkakan:
Ja, jag tror såååå många har covid nu. Överallt. Eller vi vet ju att de har det, helt klart.
Jo, jag ska nog också ta en dos vaccin då jag tar flunsasprutan lite senare i höst.
Kan lika gärna ta covidvaccinet då med. Har inte tagit det sedan ... ja jag vet inte när det var sist ....23 maj 22 var det ...har fem doser. Precis, det gäller att ta det uppdaterade vaccinet.

Ja, ni fick ju finväder då ungefär då jag for hit igen.
Bra det.
OCH ja, nog 17 är det fuktigt på sina håll i Sverige. Hos dig, och i Sthlm också. USCH. Gillar det inte.

Visst är du kvällsmänniska? Tror att det spelar in på jetlagen. Men det "ska" ju vara svårare att resa österut, man förlorar timmar etc.
De flesta är nog mer som du, tror jag.

Ha en riktigt fin dag!!

Annika said...

Bettan
Tusen tack!! Gjorde ett misstag med de första två bilderna. De är tagna i juli, haha. Men jag la de nya bilderna under, hehe.
Tack, jo det är väldigt vackert här. Trivs så bra här.
Som du säger, hetta och fukt är ingen rolig kombo. OCH inte fukt och svalt väder heller. Fukt är jobbigt, hua.
Ja, ni på västkusten fick minsann nästan det taskigaste vädret i sommar. TRPKIGT.
Men tur med din sons bröllop. GRATTIS!!! Vad kul med bröllop!
Brittsommar, det kan det nog bli för er ändå. HOPPAS!!
Kramar!!

Monet said...

Välkommen hem igen. Förstår så väl ditt behov av lugn och ro nu ett tag. Ni har väl lite att fundera över när det gäller eventuell flytt dessutom? Själva är vi mitt uppe i en sådan IGEN. Efter 20 år i kö har vi oväntat fått en seniorlägenhet i Djursholm vid vattnet med skog och park och massor med service i närområdet. Restaurang, simbassäng, liten affär, massor med aktiviteter för aktiva seniorer - Svalnäs heter det om du känner till det? Men flytt igen efter så kort tid är INTE bra, det är knappt vi klarar att dyka ner i kartonger och ouppackat sen Frankrike igen. När vi väl är på plats blir det säkert bra och det var ett ”offer you can’t refuse”! Jag är också överförtjust i MAFS och har tidigare sett alla avsnitt men är nu också i Boston. Nu är det ju på upploppet så man undrar verkligen hur det kommer att gå på ”Decision Day”. Precis som du tycker jag det är oerhört intressant att se utvecklingen mellan de olika paren - just nu känns det väldigt osäkert med alla tycker jag. Och det är bra och seriöst gjort, har ingenting med Paradise Hotel eller sådana program att göra. En annan serie som jag ramlat över är det märkliga Naked and Afraid - har du sett det? Helt sanslöst upplägg men också väldigt intressanta fenomen! Här på vår ostkust vid havet har vi haft en helt perfekt sommar, lagom sol och lite regn, inga oväder, typisk svensk sommar med oftast blå himmel. Sex mil från Sthlm! Nu lite svalare men fint sensommarväder ändå!

Anne said...

Precis så är det, nickar instämmande till den beskrivningen. Tänker på det du skrev om att det är fortfarande sommar men känns som höst. Fortfarande sommargarderoben som gäller och minst månaden ut, minst. Men visst känns det i luften ändå att det inte luktar och känns som sommar. Jag börjar längta efter riktig höst.

Välkommen hem och tillbaka! Det var så roligt följa dig via Insta. Verkligen trevligt.
Vad bra alla dina resor gick smidigt och enkelt. Jag gillar också Icelandair och framför allt deras tider och deras rutter passar väldigt bra. Däremot är deras flygplats och organisationen där so-so tycker jag. Stundtals kan det vara rätt kaotiskt och packat med folk, lite sittplatser och gates som "går in i varann" på nåt sätt. Men, men gillar flyga via Island och när jag tänker efter så kändes Arlanda rätt kaotiskt och trångt inne i gateterminalen också. Så det är bara. Man gillar läget :)

Lustigt du nämner förkylning från flyget för vi fick alla tre också en hederlig bondförkylning (eller vad det nu var...) under ena flygvägen. Jag är 100% säker vi smittades på flyget eller flygplatsen (förmodligen flyget), men det kom under resedagen, det är jag hela säker på.

Är helt med dig, flygskam är fjantigt, onödigt och absolut inget nån ska känna och ha. Hör aldrig om det här i USA, hoppas inte det kommer hit heller men vet ju många i Sverige som har det och hur det där är ett väletablerat begrepp. Har själv släktingar som öppet sagt att de aldrig kommer flyga mer, inte hälsa på oss heller därmed, pga flygskam. Du förstår vad jag tycker om det idiotiska. Snacka om att gå miste om så mycket.

Alla ska flyga med gott samvete, om det så är folk som åker på solresor, weekendresor till London och rena nöjesresor stup i kvarten. Enjoy! säger jag. Samt förstås alla som "måste" flyga för att kunna hälsa på familj och annat. Nä, tummen ner för allt sånt här med skam. Gör mig nästan lite upprörd för jag tycker det är ett otäckt sätt och att skamma människor - oavsett vad det är - tycker jag illa om.

Ska se om jag hittar det, i så fall skickar jag länken men läste för ett bra tag sedan en bra översikt över hur lite flygtrafiken faktiskt påverkar CO2. Om man nu är besatt av det och därför inte flyger, fakta är inte som många tror utan kommersiella flyget är ingen jättebov alls. Däremot sprider privatflygplan utan mycket mycket mer, den trafiken är "värre" i sammanhangen men man hör ju aldrig om att eliten i sina private jets har planer på att dra ner. Artikeln (tror den var i NYTimes men det är rätt länge sen) tog just upp hur illa det blir när eliten flyger privatplan till miljömöten där de tar beslut och predikar att vanligt folk måste tänka på miljön och sluta flyga och göra uppoffringar medan de själva flyger privatplan för 10km avstånd. I kid you not. En höjdare som skulle delta i klimatmötet hade tagit privatplan för ett så löjligt kort avstånd. Snacka om dubbelmoral.Jag flyger vidare och tycker det är underbart att flygtrafiken är tillbaka 100% i pre-pandeminivåer. Smyglyssnade på en pilot som pratade med nån vid gaten och han sade att det hade varit så sorgligt med "tom himmel" under lång tid men att nu äntligen, sommaren 2023 så menade han att flygtrafiken är tillbaka med besked, folk är glad, lyckliga och njuter av att resa och flyga. Livet är ju faktiskt menat att vara just det.

Rant over.

Kramar!

BP said...

Ja sitter man på ett flygplan eller är på kick off som min kollega Eva, då ber man nästan om Covid. Hon insjuknade efter konferensen i förra veckan och halva företaget med henne. Hon testade sig, och det var Covid som hon hade klarat sig från i tre och ett halvt år. Snacka om otur!!!

Jet lag är en bitch. Det går bra åt "ena" hållet, men mindre bra åt andra. Och det gäller dig med, fast tvärtom om man säger så;-)

Vädret i världen har varit extremt. Översvämningar, stormar, bränder med mera. Och länder som Marocko och Libyen som antingen drabbats av earthquakes eller floder. Vill gärna tro att det inte bara är människans fel det där med klimatförändringar...

Elisabeth said...

* Vilken fasa med sådan hetta! Skönt att det blivit jämförelsevis svalare nu. Här hade vi 25 grader i helgen, vilket på ett sätt var trevligt, samtidigt som det kändes fel för årstiden.

* Förstår verkligen lättnaden när alla flygresor gick bra, för det är så mycket som kan krångla, med förseningar och annat. Förkylningar och liknande åkommor, ja det är ju sådant som dessvärre sprids mycket på flyg och andra färdmedel. Man sitter onekligen trångt.

* Först fattade jag inte vad du menade med MAFS, haha, men sedan gick det upp ett ljus. Det är inget program jag tittar på, men idén är faktiskt lite intressant. På ett sätt påminner de faktiskt om alla dessa dejtingappar, med skillnaden att folk där inte gifter sig första gången de träffas. Principen är ju dock densamma; att låta någon annan (en person eller algoritmerna) para ihop folk.

* Här kändes det mer som höst i juli och delar av augusti. Sedan blev det som sommar igen, vilket gav mig problem, eftersom jag inte hade några lämpliga kläder! Ville inte gå utan strumpbyxor med mina vita ben, samtidigt som det kändes konstigt med färgade strumpbyxor i 25 graders värme. Så det fick bli byxor och kavaj varje dag - ovanligt för att vara mig. I veckan, när det blivit lite svalare, tog jag hur som helst på mig mina svarta strumpbyxor, och det var SÅ roligt!

* Fina bilder från dina omgivningar! Du har verkligen vacker natur runt knuten.

Och, för att svara på din fråga till förra kommentaren: Du har rätt, jag skulle inte tveka om att flyga om det blev aktuellt. Ärligt talat stör mig hela debatten om flygskam en del. Det märkte du nog också på min kommentar, haha.

Brysselkakan said...

Nä!!! Inte kvällsmänniska, inte alls. Ligger oftast i sängen vid senast 22.
Och har rätt strikta rutiner när det gäller sömn, mår bäst och sover bäst så.

bettan said...

Härligt att bloggen är igång. Så välkommet.

Ligger däckad sen 1 1/2 dygn, helt utslagen. Hela matsmältningsapparaten har havererat. Förmodligen läkemedelsbiverkan.

Önskar dig välkommen hem och ha ingen flygskam. Du får alla mina år då jag inte flugit alls.

KRAMAR!!

Annika said...

Monet:
Tack, ja nu måste jag bara få landa i tillvaron innan jag ens kan börja fundera på ev flytt. HAHA.
Nej, men har ju rest en i maj och jag är trött.
Nu ska vi bara vara ett tag.
Vet du, jag känner mkt väl till Svalnäs och Blomsterfonden. Min syster och hennes man köar där (Blomsterfonden), och jag funderar på om P och jag ska börja betala in också.
GRATTIS till er!!!
Så roligt för er, det är ju fint och det blir toppen för er! Tror ni kommer trivas så bra. Men att flytta, ja det är ingen dans på rosor.
Hoppas att ni får mycket hjälp.
MAFS är så bra, och så intressant. Det är ju väldigt, väldigt intressant att få ta del av dessa experiment. Just för att det är så seriöst allting. Jag och min syster försöker titta i fas. Här är den säsongen redan över, alltså Boston. OCH efter den finns ännu två säsonger. Så du har mer att se fram emot, hehe. GILLAR det verkligen. Har inte sett NaA.
Du har nog absolut haft bättre väder i aug än Sthlm hade. Vi hade det perfekta vädret i Österbotten, tycket jag. Lagom varmt, sol varje dag.
Men aug i Sthlm var usel.
Stort grattis igen till Svalnäs!!

Annika said...

Anne:
SÅ är det, sommar fastän det är höst. Det går ett väldigt höstligt stråk i luften nu.
Fukten har gett vika (SÅ glad för det) och det är lagom varmt och mkt sol. ÄLSKAR det.
Bästa tiden.
Kvällar och nätter blir kyligare nu. Det märkte jag tydligt igår då vi var på utomhuskonsert på Wolf Trap här i NOVA. Så fort solen gick ner blev det ack så rått, och vi satt på filtar på marken och det blev såååå kyligt till slut.
Så visst är det höst nu, av bästa sort. MEN sommarkläder säkert i tre veckor till. SÅ LESS!! USCH vad less jag är på dem. Kommer snart sluta använda mina somrigaste klänningar.

OCH ja, den där flygskammen ja...
Jag blir fasiken nästan anti när jag hör om den, tänker att jag vill flyga i sinne (nej då, skojar såklart), men jag tycker det är synd att man skammar och shamar de som flyger, och de som VILL flyga. Vad vore vi utan flyget? Vi skulle inte alls vara de vi är idag , ha de perspektiven vi har, möta olika kulturer, stödja de länder som lever på turism, komma iväg snabbt, se nya ställen, uppleva. Listan kan göras lång.
Skulle jag åka bil varenda gång vi åker västerut här i US skulle det ta fem dagar med bil, och sen fem hem igen. Tåget skulle ta ännu längre tid. Finns liksom inte på kartan.
Visst, absolut kan man ta sig fram per tåg. Men tänk om man inte har den tiden då? Sitta på ett tåg till Prag i två dygn, kanske längre. Visst är resan en upplevelse i sig, men tiden kanske inte alls finns.
Istället får man se det till att alla flygbolag satsar hårt på att bli så miljövänliga de kan.
OCH som du säger, flyget har fått klä skott för nästan all skit som har med miljön att göra...

Visst, du har så rätt. Det gör mig verkligen förrrrrb när höjdare sitter i sina privatjets och predikar motsatsen.
Helt enig där.
Alltså, här snackar vi ren och skör okynnesflygning där man lika gärna kunde ha åkt bil. Blir förbannad på sånt.

Men för oss vanliga dödliga som flyger kommersiellt, åk för tusan! ÅK, skit i den där skammen (som jag också tror endast förekommer i Sverige). OM man vill åka och längtar ut, så ååååååk!! Se och upplev, se nya kulturer, platser, möt folket, se dig om i världen. ALLT!!

OCH ja, nog reser folk nu, post-pandemic!! DET märks så tydligt.
Och ja, förkylningar och covid sprids som pesten ombord, men så är det. Coviden och en vanlig förkylning går ju nästan hand i hand symptommässigt nu. Tror jag hade covid när jag kom till Finland, men testade mig aldrig. Blev lite däckad och var snorig länge. Men det var ingen biggie.

FÖ, gaterna på Keflavik. a joke!! HUR kan de ha dem så? Inte klokt. Min granne var i Sve, N och DK i sommar ffg, hon flög Icelandair. Hon är 76 år och går dåligt. Grannen sa att hon inte kommer att ta det bolaget igen just pga mellanlandningen och de taskiga gaterna. Det finns ju ingenstans att sitta!!!! Icelandair borde göra ngt åt det. Men fö gillade hon att flyga med dem, och det gör jag med.

Kramar!!

Annika said...

BP.
Så är det, man får covid eller förkylning som ett brev på posten ombord. Eller då man befinner sig i stora folksamlingar, som igår då P och jag var på konsert.
Bryr mig inte personligen så mkt, det skrämmer mig inte längre på det sätt det gjorde en gång. Nu vet hur det är att ha det (hade ju det garanterat i december eftersom alla tester då visade på +), tror jag hade i somras också, men testade mig aldrig. Tycker förkylning och covid har exakt samma känsla.
Ha, till sist kommer coviden, som för din kompis Eva. Jag trodde själv jag var immun fram tills att jag drabbades i dec. Hoppas att hon inte mår alltför dåligt.

Svårast jetlag brukar det vara österut, det "ska" vara så och så är det för dig. Tror det är absolut vanligast att folk har svårare när timmar försvinner än tvärtom. Tursamt nog går den över.

Ja vilket extremt väder det varit nu i sommar, säkert till stor del vårt fel, men absolut inte allt. KAN och vill inte tror det heller ...

Annika said...

Brysselkakan:
BRA med rutiner, gillar det.
Sömnen så viktig.

Annika said...

Elisabeth:
Ja en vidrig hetta var det då jag kom hem, så hemsk. SÅ ovanlig för årstiden, ja unik.
NU är det såååå net bättre, som det ska vara.

Ja, jag är alltid djupt tacksam när resor går som planerat, när allt klickar och är tid. Det finns ju verkligen inga garantier där.

Tror du skulle gillar MAFS, Elisabeth. DET är mkt intressant, faktiskt en riktig studie i människor på ett mkt fängslande sätt.
Det ligger på SVT PLAY, se det!! Tror faktiskt du kommer att gilla det. Det är liksom en djupdykning i folks psyken. OCH kan ett äktenskap som er bra ut på pappret och har alla rätt teoretiskt funka? Se det, vettja!!


Du är också kjol och klänningstjej va? Precis som jag.
ÅÅÅ vad jag längtar efter sköna, täckande strumbyxor, boots och tjocka tröjor nu!!
Jag har visserligen väldigt bruna ben, för vi hade ju så fint väder i Finland och sen var jag ju på OBX och grundade också, hehe. Men jg är så less på sommarkläder och tycker det börjar se udda ut med mina somrigaste klänningar.

Jodå, jag märkte att du är so jag vad gäller debatten om flygskam. SÅ less på det. Gläder mig att du inte tvekar att flyga. OCH en sak där med, är det inte bättre att flyga med fullsatta plan än plan där det är till hälften bokat bara för att man har flygskam och inte vill flyga. Nä flyg och låt flyga på de rutter som finns!

Annika said...

Bettan:
OOOO nej, fan vad JOBBIGT.
HOPPAS verkligen att du mår bättre nu!!!
OCH tack för att du tycker om att min blogg börjat igen.
Blir så glad.

OCH nej, jag har ingen flygskam alls. Ingen bör ha det heller.

KRAMAR och MÅ bättre!!

Anne said...

Amen till allt du skrev i svarskommentaren, Annika.
Måste snabbt lägga till en grej om Icelandair. Fnissade lite när jag hörde vad din granne sagt för det är nämligen precis vad en bekant här sade till mig. Den familjen reser inte ofta, pga ekonomi (det ÄR ju dyrt med Europaresor) men de hade varit iväg till England och hade valt Icelandair just då det är smidigt från Portland. Hon sade EXAKT samma som din granne och sade att de kommer aldrig mer flyga via Keflavik just pga det dåliga med alla gater. Du och jag är kanske mer luttrade, kan ta det ena och det andra, men förstår ju precis vad hon (och din granne menar).