Friday, May 26, 2017

Kort sammanfattning av amerikanska helgdagar och lite annat löst snack ...




Godmorgon denna fredag!



Ni därhemma njuter av Kristi Himmelsfärdshelg.
Den helgen uppmärksammas inte här.
I USA är det inte många religiösa helgdagar som är såkallade röda dagar.
Det är väl, i princip, bara juldagen och påskdagen. That’s it. Eftersom påskdagen alltid infaller på en söndag är det ju inte så mycket att snacka om där heller, to tell you the truth.
Det skulle vara juldagen då, som  ju alltid flyttar sig. Infaller juldagen på en lördag eller söndag har man fredagen eller måndagen ledig istället.

Kyrka och stat har alltid varit åtskilda här, så därför uppmärksammas heller inga religiösa helgdagar federalt.
Så är det bara, och jag tror inte att det är någon som direkt reflekterar över den saken.

Men, vi har långhelg här också.
På måndag är det Memorial Day! Det är dagen då sommarens startvissla lyder!
Denna helg är sommarens avstamp och det firas med att poolerna öppnar för säsongen.   Många, många, många åker till havet. Man grillar, det är liksom startgrop för den säsongen också, även om många grillar gått hela vintern.


Vädret är svajigt denna majmånad, precis som det var i maj i fjol. Här hos mig ska det bli runt 26 grader i helgen, men jag ser ingen direkt strålande sol på väderkartorna. Vi har fått mycket regn den här månaden.
För mig personligen kvittar det, det är bara skönt om det inte är för hett nu när min arm är inlindad i ett tjockt bandage 24 timmar om dygnet.
Men, visst vill även jag ha lite skönt solsken, såklart.
Memorial Day är rent officiellt den dagen man tänker på--och firar--dem som dött i krig. Inne i Washington DC äger en stor parad rum dagen till ära med medföljande konsert på “The National Mall”.
Rent allmänt dock är det sommarens start som folk spiller krutet på.


Den här veckan har jag då INTE tagit många bilder.  Jag har inte varit ute och gått, min arm mår inte så bra av ansträngingar än så länge, och vädret HAR varit skit.  De enda bilder jag tagit är dessa tre foton i dagens inlägg + förstås en massa "mysiga" foton av min arm, hehe.   Det här är min nedre uteplats, och den behöver rensas.  Det får jag ta tag i så fort armen bättrat sig!

Nästa storhelgernas storhelg äger rum den 4 juli. Ja, ni vet, självständighetsdagen! Nationaldagen!
EN kul dag!
En dag som VERKLIGEN firas och uppmärksammas och som givetvis är RÖD!!
Jag gillar The Fourth of July och jag är skitglad att få fira den på plats iår!


Helgen som följer sedan är Labor Day, och den äger rum första måndagen i september. Labor Day blåser AV sommaren.
Den är startskottet för hösten på många sätt.

Därpå har vi Thanksgiving, årets allra största helg alla kategorier. Större än julen eftersom den firas av samtliga religioner.
Ja, och så avslutas, och börjar allt, med juldagen och nyårsdagen

Under vintern har vi två helger likaså, Martin Luther King Day och President’s Day. Dessa dagar, liksom Columbus Day och Veteran’s Day, på hösten, är lite luriga eftersom alla inte har ledigt då. Det är mest stat och kommun som håller ledigt för sina anställda den dagen. Peter har aldrig varit ledig under någon av dessa fyra dagar, tråkigt nog.

Utanför mitt hus en kväll tidigare i veckan.

Ja, det var väl en snabb sammanfattning av året helger det.


Idag ska jag till plastikkirurgen. Det ser jag fram emot, he better give me a huge, damn A+ today!!
DET anser jag att jag förtjänar! Peter och jag tycker, fastän vi är sanna lekmän och amatörer, att såren ser bra ut! Hoppas vi inte har FEL.
Det skulle vara SÅ tråkigt.
Vidare i helgen ska vi absolut idka lite deck-liv, vi ska grilla och vi ska gå ut och äta med Peters pappa och kusin Anne som är här på besök.
Inget speciell är i övrigt inplanerat.




Vi höres på tisdag igen!!
Ha en fortsatt fin långhelg!!

16 comments:

Anonymous said...

Oj, så läskigt med din arm, men skönt att den läker så bra. Förstår att klådan kan göra en smått galen och dessutom inlindad i bandage. Hoppas ni får positiva besked om läkningen efter läkarbesöket.

Själva packar vi för resan till NY imorgon, lite packning dit och massor hem blir det nog. Vi åker med våra goda vänner så vi har fullspäckat program och höjdpunkterna är lunch på Luke´s Lobster, middag på River Café, brunch och gospel på BB King Blues Club & Grill och förhoppningsvis en picknic i Central Park också om vädret så tillåter. För oss är det nog 5-6 gången vi åker till NY på raken, får aldrig nog av den staden. Ska också leta efter de där tofflorna du skrev om, tror Macys ska ha dem
Hälsar Yvonne från Åkersberga

Steel City Anna said...

Inget man uppmärksammar här heller, men vi har bank holiday på måndag och då är man ledig om man jobbar kontorstider. Så grönt och somrigt på dina bilder! Trevlig helg!

Monica said...

Så fin grönska du har! Och bra att du tar det lugnt med armen, det läker som det ska då och ni sköter det proffsigt verkligen, inte alla som kan det. Hoppas det går bra hos doktorn på alla sätt.

Och det är skillnad verkligen på vad som räknas som helger att fira, ni och lika i UK minns mer soldater, krig och sådant och frihetsdagarna men så har ni drabbats på ett annat sätt än Sverige, fast vi har ju mycket i äldre tider men det är glömt verkar det som, tycker det är fint med att minnas alla som kämpat.

Just President´s Day tror jag du kommer att fira ordentligt, haha, men det är ett tag dit. Här svämmar det över av bilder och små filmsnuttar när inte M tar hans hand, hon viftar bort den men jag tror inte det behöver betyda nåt särskilt, hon är lite tuff bara och tycker det är tramsigt kanske:-)

Taina said...

Annika, Annika, Annika!!!! Jag har läst om din brännskada men ej hunnit kommentera. Stackars DIG, säger jag bara! Nu hoppas jag att det blir en bra läkningsperiod för dig och ärr hit och dit på armen spelar mindre roll. Det är bara en del spår efter dina "erfarenheter" om än inte så rolig sådan.Tänker SÅ på dig ska du veta och om jag vore där skulle jag försöka "blåsa bort" det onda.

Hoppas ni får en underbar helg!

Kram kram

Annika said...

Yvonne:
Tack, det har varit så vidrigt jobbigt.
Bra dagar, och dåliga dagar.
Nu har jag haft två bra dagar i följd, och två bra nätter. SÅ det kanske vänder nu? *peppar, peppar*.
Ja, jag hoppas att dr ska säga att det läker bra idag.
KUL med NYC!!!
River Cafe har jag ätit på!
NYC är en verkligt härlig stad. Älskar den också. Hur länge ska ni vara där??
HOPPAS du hittar Bear Paws, det är kanske inte rätt säsong helt och håller för tofflor, men jag hoppas att Macy¨s har dem!
Berätta sen!
Håller tummarna för vädret!!!
LYCKLIG RESA!!!!!

Annika said...

Anna:
Trevligt med bank holiday. Bara att tacka och ta emot :-)
JA grönt, grönt och grönt är det. regnet har gjort gott där.
Ha en fin helg!!

Annika said...

Monica:
Tack!
Ja, grönt är det. Nej, jag orkar inte gå ut och gå. Eller "jag" orkar nog, men armen säger ifrån och börjar bulta direkt när jag gör ngt som jag inte bör sas.
Vet andra som haft liknande brännskador som jag som överansträngt kroppen och FÅTT tillbaka BLÅSOR!!
Det vill jag INTE!!!
Så jag får nog ta det lilla lugna, iaf till tisdag eller så.
UK och US är lika i mkt.
Verkligen,
Ja, mkt fokus på krig, och krigshjältar.
HAHA, President's Day är mer George Washingtons dag, som tur är!! Inte Trumpens dag, hehe.
ja, jag vet...dat dude alltså ...
Ja, den där filmsnutten har blivit viral, haha!!
Ha en riktigt fin helg!!

Annika said...

Taina:
Det har INTE varit kul. Usch och fy så jobbigt det stundom har varit. Nu tror jag nog det ska bättras, hoppas jag.
Jag, och mina dumma amatörögon, tror nog inte att det blir så farligt med ärren. Men WTF vet jag??
Ska bli intressant att höra vad läkaren säger idag.
Tusen tack gulliga, fina Taina.
Ha en jättefin helg nu!!
Kramar!!

Molly said...

Armen ser verkligen ut att ha blivit bättre på bara en vecka! Jag har läst din blogg ganska länge, men sällan kommenterat. Gillar verkligen blandningen du skriver om och särskilt om ditt amerikanska vardagsliv och jämförelser mellan länderna. Ha det bra!

Annika said...

Molly:
DET har den!!!
Jag har gott hopp :-)
TACK, Molly, för att du läser min blogg! OCH tack för dina fina ord.
Blir riktigt glad.
TACK för att du kommenterar också!!!
Ha en fortsatt jättefin långhelg!!

Anonymous said...

Så skönt att höra att armen blir bättre och jag hoppas att du får bra besked /har fått bra besked, av doktorn i dag!

Kramar! /Humlan

Annika said...

Humlan:
Mkt skönt. Det gick bara bra hos läkaren idag!! Bra omdömen på alla sätt. Men måste fortsätta att ha armen i bandage i två veckor till. Ska tillbaka till honom den 7 juni igen.
Blir bra det!!
Kram och tack för att du bryr dig!!!

Channal said...

Tycker er Minnesdag för de som kämpade för Amerika är en fin dag! Själva har vi inte varit med i något krig sedan 1809. Så vi har ingen koppling till de stridande. Här badar vi i sol och värme och firar Mors dag idag.

Fin helg till dig Annika! KRAMAR Anna

Musikanta said...

Visste egentligen inte mycket mer om helgdagarna i USA än fourth of July och Thanksgiving. Bra att få en uppdatering.
Förstår inte hur det kan bli en sådan skada av en kopp hett kaffe! Skönt att det läker bra i alla fall.
Kram från Ingrid

Annika said...

Channal:
Ja många äro de som stupat i krig. Och det är mkt fint att hylla dem.
Men de allra flesta ser nog denna helg som den allra första sommarhelgen o allt det innebär. Mors dag hos er, ja. Den firade vi här för två veckor sen. Ha det så skönt!!! Kram.

Annika said...

Ingrid:
En liten snabbis sådär om helger! Hihi.
Te!! Inte kaffe!! Te!! Och direkt från vattenkokaren i en stor kopp som jag sedan fick över mig. Kokhett vatten du vet, det ställer verkligen till skador. Ja det läker bra. Kramar!!