Tuesday, August 24, 2010

This Week: Back as can be...

Now I’ve been back in the US for a week, but I “landed” yesterday.
That is the way it feels after being away in Europe the entire summer.
But now I am really HERE again. I am HERE, both physically and mentally.

Yesterday, I was weeding my front yard. It looked like hell had broken lose out there. I don’t think I have ever seen my garden in such a bad shape after I’ve been away.
But this summer has been SUPER-painfully-hot here in DC, and it has also been very rainy. The weeds looked like a jungle. And, let me tell you, I worked hard as sin! I had to DIG up some roots of some weeds.
I was sweating like a pig, and I was constantly getting pricked by roses and shrubs. I did swear a lot out there, both in Swedish and in English.
The deer have been feasting on my “hostas” this summer, so those plants look like jokes at the moment.
My beloved hydrangeas look like they are already in “fall-mode”.
So no, not a good summer in the garden this year.

I also went grocery shopping like a crazy woman. Now it is time to cook again, to eat healthy.
Yes, and I got myself a pair of new PW-running shoes. It is time to take up that daily habit again, as well.
I actually look forward to it.

I am looking forward to the fall now. I am done with the summer.
TWO more weeks of summer vacation for Karolina, and then I will be the proud mom of a freshman, a ninth grader!
Me, a high school mom!!
What me? I am only 26! I don’t get it. Again, where did time fly?

I’ve seen two movies since I got back last Tuesday. Karolina and I went to see “Eat, pray, love” with Julia Roberts, and NO, I was NOT impressed. I did NOT like the book, and I did NOT like the movie. SO pretentious, so self indulged. No, save your money for a better movie. However, Julia R was more beautiful than ever. BUT, she was also way too botoxed. Getting so tired of that, stop the botox insanity!
But, gals--- Javier Bardem is a guy you can rest your eyes on...NICE!!!!



The second movie was “The Switch” with Jennifer Aniston. SUCH a sweet movie! If you want a feel-good-movie this is the movie for you. But don’t think about the logistics too much. Just enjoy it for what it is…Go with the flow...



All right, people…I am outie…Today I am going to my hair stylist! New high-lights and new cut.
Have a good one!

29 comments:

Miss Marie said...

Hoppas håret blir bra! :)

Eat, Pray, Love vill jag se, men jag har inga förväntningar på den. Som du vet så har jag försökt läsa boken flera gånger, men jag klarar helt enkelt inte av det! Det är bara för klyshigt... Antar att filmen också är sån. Men ska bli kul att se Tuva Novotny i den!

Saltistjejen said...

Haha jag är först idag! :-)
Vad SKÖNT att du är tillbaka nu Annika. Att du känner att du är här och att du uppskattar allt du har här nu. Att sommaren fortfarande lever kvar i dig som fina minnen men att de inte håller dig "fången".
Låter jobbigt med trädgården men sådant är alltid så skönt efteråt när man varit duktig.
Varm kram!!

Saltistjejen said...

Åneeej! Jag hann inte posta först ändå...! Så kan det gå...
:-)

Millan said...

Skont att du har landat igen. Jag tror jag landande nagon gang forra veckan men jag har en massa skumma kanslor just nu.Ar INTE redo for host (har inte haft nagot ordentlig sommar - igen), och jag ar INTE redo for jobbet (fast jag varit tillbaka en vecka och egentligen tycker valdigt mycket om mitt jobb). Kanner mig lite deppad over att sommaren och framfor allt brollopet ar over och redan kanns sa avlagset ... Men sa ar det och det gar val over!

Fy vilket jobb med tradgarden. Varan har klarat sig ok men den ar val heller inte alls lika stor som din. Skont att ha det gjort nu for dig kan jag tanka.

intressant det du skriver om Eat, Love, Pray. Jag klarade heller inte av den boken .. sa ar inte sa intresserad av filmen direkt. Precis av samma anledning som du skriver... hela boken kanns som en kliche och valdigt pretantios! Jag la faktiskt ner boken till slut och det brukar inte handa!!

Kram!

Anonymous said...

Jag segade mig igenom hela EPL-boken, men tyckte den var skräp. Hon skulle ju förverkliga sig själv, och slutar där hon börjar, men verkar tycka att hon kommit någon vart! Konstig bok och intetsägande. Jag ser nog inte filmen, då satsar jag hellre på Switch i så fall.
Skönt att du har landat! Det verkar ha varit en lång och härlig sommar, jag har minsann varit och kikat på dina bilder då och då.

Annika said...

Marie:
Ja, det ska vi hoppas...
Vet du, jag har en känsla av at du och jag har rätt lika smak då det kommer till filmer...
DU kommer inte att gilla EPL, tro mig. MEN klart att du ska se den eftersom det är kul att se Tuva N!! Jättekul. Det är kul att se Julia R också, och så underbart att se Javier!!! ;-)))

Saltis:
HEY, tvåa iaf :-)))
Ja, nu är jag HÄR, jag är verkligen det!!!
SKÖNT!!
DET var skönt att slita som en gris igår, och nu är det snyggt igen...aaahhh!!
Sov faktiskt en stund efter det jobbet, och idag har jag rätt ont i ryggen-
AJA, det får man ta!!
KRAM!!

Millan:
JO, nu är jag verkligen HÄR och det är skönt att kunna skriva det.
Förstår dig dock, din sommar har ju varit så full av upplevelser att det nog snurrar fort ännu.
Förstår att du inte är redo för hösten. Mkt av sommaren försvann ju bara i den roliga bröllpsplaneringen för din del!

EPL var ett sömpiller till bok. STOOOR gääsp.
Filmen är då ingen höjdare heller...

KRAM!!

Annika said...

Matilda:
EPL var en skitbok. Jag gav upp, faktiskt. Orkade inte.
Trodde i min enfald att filmen skulle vara bättre. Nej, seg och ego, och pretto och you name it. Snygg, men fixad, Julia. Läcker Javier, och roligt att se Tuva N. Men annars? Inte alls...
1½ stjärna...
KUL att du gillar mina sommarbilder. Sommaren har verkligen varit underbar för mig...

Fröken Anki said...

Alright, då ska jag strunta i Eat, Pray, Love. Har inte läst boken, men efter att ha läst om den så känns det inte riktigt som min typ i a f.
The Switch däremot, den vill jag se. Ska försöka få med mig tjejerna på den tror jag. Är kanske inte riktigt J:s typ av film.

Annika said...

Anki:
Tycker nog du kan strunta i EPL. Ja, the Switch var gullig, men det gäller att inte tänka så mkt när man ser den, haha...Men söt är den. Tjejfilm? JA!!
Kram!!

Desiree said...

Sååå skönt att du landat och kommit över jetlagen. Jag har precis landat här i Sverige och känner mig som en urvriden disktrasa, bläää för jetlag. Jag hoppas jag kommer kunna sova ordentligt hela natten. Heeeelt seeeeg!
Jag håller på att läsa boken Eat, Pray and Love och gillar den en hel del. Vill gärna se filmen även om jag inte förväntar mig att de lyckas återspegla boken på alls samma sätt. Trist att det inte var någon höjdarfilm. Kanske väntar jag tills dess att den kommer ut på DVD istället för att se den på bio.
KRam!

Allt känns verkligen skitkonstigt och overkligt just nu.

Annika said...

Desiree:
DU är där nu!!!
SÅ märkligt.
Förstår om det är omtumlande. TACK för att du ens orkar läsa bloggar.
EPL är en bestseller så det är många som gillar den....
SÅÅÅ spännande med ditt nya liv.
Bamsekramar!!

Camilla said...

Skönt att du är tillbaka ur bubblan igen. Men det måste få ta den tid det tar innan man är normal igen.
Synd att Eat, Love, Pray inte var så bra. Den hade jag velat se. Och Jen gillar jag inte särskilt mycket, tyvärr. Hoppas att det kommer en massa bra film nu i höst.

Ha det gott nu hos frissan. Det är alltid skönt att bli ompysslad.

Kram

anna of sweden said...

Har varit lite sugen på båda filmerna - men då vet jag vilken jag ska välja alltså. :)

Var Tuva Novotny bra i Eat, pray, love?

Huggies!

Marianne said...

Skönt att du har landat igen!

Vilken gullig film, den vill jag nog se. Jag har inte läst den där Eat ..., är det en sån där självhjälpsgrunka? Gillar inte såna. Ska väl se trailern i alla fall : )

Hoppas håret blir bra nu. Jag måste också till frissan snarast jag kommer till Sverige.

KRAM!

Anne said...

Det känns som det bara varit skitfilmer på bio hela sommaren, i helt fel genre för mig (typ övernaturlig action och liknande) men de senaste veckorna har det börjat dyka upp mer intressant, t.ex. de du nämner.
Visst blir man så trött på allt botox och onaturligt fixande. Varför inte åldras med värdighet och låta naturen ha sin gång. Jag menar inte man ska förfalla bara för att man blir äldre, klart man ska ta hand om sig själv på alla sätt som bara går men utan botox och dylika ingrepp - tack! Jag läste nån intervju med Julia Roberts där hon kände ansvaret mot sina barn, speciellt sin dotter, och vad hon vill förmedla då det gäller utseendet och förändringar och hon sa att hon ville inte bara predika utan leva som ett exempel och förebild...
Vad skönt förresten att du känner du landat nu, på alla plan. KRAMAR

Keith said...

Lucky you missing the brunt of the summer weather! Looks like we've hit a "cold" snap for the next couple of days. I know it's hard to believe Karolina will be a HS freshman!

Elisabeth said...

Jag undrar också vart tiden tar vägen. Det är nästan skrämmande hur fort det går faktiskt. Hoppas att hårklippningen blev bra!

HeLena said...

Så skönt att du har landat nu! Jättefina bilder från Skären och din sommar! Det är så fint, och vilken mysigt soldäck!! Jag förstår att ni trivs där!!
Kram kram

Anne-Marie said...

Har läst om den brutala hettan som rått på östkusten. Vi har fortfarande hett här men vi har ju inte samma luftfuktighet som tur är. Skönt att du landat "totalt" - intressant att vi alla har så olika typ jetlag och att det tar olika lång tid att komma över. Har inte varit och sett film på evigheter. Kram!

Taina said...

Blir avis när jag ser vad flitig du varit i trädgården. Här ser det för taskigt ut med bränd gräsmatta och de sådda blomfröna orkade inte hela vägen upp. Det var "någon" som glömde vattna dem när jag var i Finland.

Så Karolina börjar först om 2 veckor? Här börjar de idag och det ska bli skönt. Skolstarten i år är mycket tidigare än vanligt. Jag tror det beror på alla snow days de har och att skolterminen på våren dragit ut så långt i juni.

De där filmerna har jag inte sett. Blev besviken när jag läste om att Julia Roberts fallit för kniven, eller sprutan, hon med. Jaja, ska de fajtas om rollerna så kanske det är ett måste i den där världen. Synd tycker jag.

Kramar på dig!!!

Charlie sa ... said...

EPL: gillade italiendelen för Tuva, maten & Rom. Resten doesn't make sense.

Vaknar just nu på ett hotell på Broadway. Det regnar och jag funderar på om jag ska hasa mig ner till fitness center appropå tillbaka till rutiner. Blir inspirerad av dig!

Kram :)

Annika said...

Camilla:
Låt mig säga så här, om du gillade boken EPL så gillar du nog filmen, för den följer boken till pricka!

Jatack, det är skönt att ha kommit ut ur bubblan.
Men det måste verkligen få ta den tid det tar. Jag har lärt mig det nu.
Stor kram!

Anna:
Ja, jag var ju också sugen på bägge filmerna.
Tuva var BRA! Få repliker, men hon var BRA!!
Huggies!!

Marianne:
EPL är väl inte direkt en självhjälpsbok, men det är en bok om författarens resa för att hitta sig själv då hon reste i Italien, Indien och Indonesien.
Gillade icke boken.
Håret blev så bra!!
När flyttar ni hem?
KRAM!!!

Annika said...

Anne:
Det är så trist när det inte finns ngra lockande filmer alls att se.
Men jag gillade The Switch, totalt oförarglig, förstås...
Ja, Julia R ja...
Nog har hon fallit för botox och kniven också. För trist att se pannor som inte kan röra sig.
Hon var skitsnygg i filmen, men till vilket fejkat pris? Dessutom syns det ju så väl när ngn har gjort ngt. Tror att det i princip bara är Susan sarandon och Meryl S som inte fallit för kniven.
Tack, Anne, det är så skönt att äntligen vara på jorden igen :-)
Kram!!

Annika said...

Keith:
I know. I am happy about that.
And now I am done with the summer....

Elisabeth:
Visst är det rätt hemskt med tidens framfart?
Jatack, håret blev bra!

Helena:
JA!!
Sommaren var underbart fin. Och jag saknar skären och sverige, men just nu känns det väldigt bra att vara just här.
KRAM!!!!

Annika said...

A-M:
Ja, det har varit brutalhett här, och så tungt fuktigt. USCH!!!
Glad att jag sluppit det.
Ja, jetlagen slår nog till olika hos oss alla.
Kul är den inte.
Kram!!

Taina:
HAHA, jag hör dig!!!
Peter har inte heller de grönaste fingarna i stan.
Det är alltid kaos i täppan då jag kommer hem, men nu är det klart!!!
Japp, K börjar den 7 sept.
Jag tycker det är rätt skönt att vi nästan har lov i två veckor till.
Julia R har minsann fallit för kniven. Ledsamt att se den där stela pannan...
Förmodligen är det ett måste ja. Skådisvärlden är inte nådig.
KRAM!!

Charlie:
ABSOLUT...Italien var klart bäst!! OJ vad hungriga vi blev, K och jag. Jättekul med Tuva. Synd att hon hade så få repliker.
OCH du är i NYC!!
YOU lucky girl!!!
O, jag har inte ens dragit igång mina rutiner än. Men glad om jag kan inspirera.
KRAM!!!!

alegni said...

min kommentar igår har tydligen försvunnit på vägen över antlanten. där ser man, de är inget att lita på de här transatlantiska transporterna...
anyway, the switch ser nog definitivt roligare ut än den andra filmen, trots att julia är en av mina favoriter. synd att hon också fallit offer för botoxsprutan :/
kram!

Annika said...

Ingela:
Bråkar blogger igen??
SUCK!!!
Ja, det är lustigt det där med försvinna kommentarer.
Julia har fallit för kniv och gift hon också...så trist...
Men det har väl Aniston också gjort iofs. Inte lätt att vara 40+ i Hollywood.
Kram!!

Marianne said...

Före nyår ... Suck ...

Kramar!

Anna, Fair and True said...

Har inte varit sugen på boken alls och således inte läst den så jag får se hur jag gör med filmen. Gillar Aniston så den filmen ska jag nog se i alla fall.