Friday, October 18, 2019

Småland och Kronoberg.




Godmorgon fredag!


Fredag igen alltså.
Den här veckan har flugit fram.
Hjälp.


Idag tänkte jag att jag skulle ta er med till Sverige på en sväng. Kosan ska styras mot Småland.
Min svåger Håkan kommer ju därifrån. Han är från trakterna mellan Ljungby och Vislanda. Denna del av Sverige är som är tagen ur en sagobok.
Husen är så söta, landskapet så vackert, skogarna så stora och vägarna så slingrande.  Småland är liksom extra allt då det kommer till gullighetsfaktorn.





Vättern sedd från E4:an på väg ner mot resans mål.  ÄLSKAR DENNA VÄGSTRÄCKA!!







Bara så ljuvligt FIN!!







Min syster Sara efter att vi installerat oss i stugan, och efter att vi storhandlat i Ljungby.






Vin, kex och ost när man kommer fram.  Det är sen gammalt ...




Småland måste ändå vara ett av Sveriges allra vackraste landskap.
Bara resan dit ner är vacker.
Först genom Östergötland och dess stora slätter, sen kommer delen där E4 slingrar sig vid Vätterns strand.  Detta ÄR nog en av de allra vackraste vägarna i Sverige.
På hemvägen tog vi en annan väg, via Växjö och upp längs kusten.















Fyrhjulingen är en kul leksak, och ett bra arbetsredskap.  Håkan hade en uppgift denna helg, att kolla in älgtorn inför jakten (som för övrigt börjar i veckan som kommer).  Peter hängde med, och Peter körde hela tiden.  Så kul, tyckte han.  Som sagt, både nytta och nöje!




Idyll!!
Ja, jag älskar Småland.
Dessutom har Kronobergs län en alldeles särskild plats i mitt hjärta. Bara namnet är ju vackert, Kronoberg ...







Det röda huset bakom träden är Håkans barndomshem.











Håkan hittade kantareller som vi sedan åt smörstekta. GOTT!








PÅ väg genom skogen över vacker mossa.





Håkan och min syster Sara har köpt ett litet torp där i skogarna runt Ryssby. Torpet ligger nära Håkans barndomshem.   Torpet ligger också nära det mysiga hus där vi vistas medan vi är på denna fina plats, Håkans farbrors gamla hus.  Det huset är så mysigt och har så fina vibbar.   Men Sara och Håkan kände att de vill ha ett eget hus, så de blev med torp.
De har fullt upp med att renovera en gammal stuga från slutet av 1800-talet. OCH de renoverar i gammal stil.
När detta gulliga hus är klart kommer det att bli övermåttan rart och sött.







Så sött detta lilla torp.
























Jag äskar att vistas på landet. Som jag sagt förr, jag tror egentligen det är meningen med livet att bo på landsbygden.
Just att ha den mäktiga naturen om knuten, skogen och ängarna. Att kunna gå ut mitt i natten och ha hela stjärnhimlen tydlig ovanför huvudet.
Jojo, jag vet … den här förortsbruden romantiserar, men ändå …
Jag vidhåller att det är så man ska bo. Sen vore det förstås idealiskt att ha en större stad i närheten dit man kan åka då lusten faller på.

















Peter och jag på fyrhjulingen.








Vi fyra hade en jättefin långhelg i Smålandskogarna.
Jag hoppas att jag kan återvända nästa gång jag är i Sverige.
Det har blivit en sann plats att älska för mig.







Alltså, den här platsen och det här huset älskar jag!!







Håkan och Peter fiskade, och drog upp några gäddor.






En kväll i skymningen kom en stor älgtjur och började mumsa på äpplen från äppelträdet.  En fascinerande syn!







OCH, när man är i trakterna runt Vislanda måste man bara äta  pizza.  MUMS!! SÅÅÅÅ MUMS!!
Kan vara Sveriges godaste. Här snålas det icke på beasåsen.



Med detta önskar jag alla en god och bra helg!

29 comments:

Anonymous said...

Yvonne said..
Men åh så vacker del av Sverige du fångat i fina bilder. Naturen är ju helt fantastiskt vacker, sen att få se en stor älg, åka fyrhjuling, fiska, äta god pizza, ja jag förstår att det är ett fint sommarminne att bevara i hjärtat.

Finns mycket vackert att se i Sverige, alla landskap har nog sin tjusning. Själv är jag väldigt förtjust i Hälsingland och Dalarna och Norrbotten såklart där man vuxit upp, men där är det ju vintertid som lockar med skidåkning och vita vidder.

Tack för att du tog med oss på denna bildkavalkad, så roligt att vara med på ett hörn och bli påmind om hur fina ställen vi har här i Sverige.

Ha en trevlig helg hälsar jag med en stor kram

Äventyret framtiden said...

Stor njutning! E4-an är faktiskt väldigt vacker längs Vätterns strand, jag har också åkt den några gånger och njutit fullt ut. Och jag har varit till Ryssby! Till Larry Larssons lada och köpt korgar till vårt café! Så roligt att få se ännu mera av de trakterna här hos dig. Världen är verkligen liten, känns det som.
Vilka ljuvliga naturupplevelser ni hade, älgen, fisket ( var en flickgädda tror jag) och allt fint ni hade för er. Du och Sara liknar mycket på varandra. Härligt med traditioner, vin, kex och ost och förstås allting annat.
Så härligt ni hade det i deras paradis.
Tack för att visar hur fint det är där!

Ha en god och bra helg du/ ni också Annika!

Anonymous said...

Tack sis, det var härligt att få lite Småland idag denna fredag, fantastiskt härliga bilder. Vad mysigt vi hade! Nu längtar jag tillbaka. Håkan åker ner för jakt nu på onsdag, får se om de får tag på den orädda tjuren då. Det är roligt och härligt att Kroksnäs och Kronoberg ligger dig så varmt om hjärtat. Snart åker vi dit igen, tillsammans. Puss o kram, ha en superfin fredag:)

Annika said...

Yvonne:
ja, det är verkligen en vacker och ljuvlig del av Sverige.
SÅ himla idylliskt gulligt där.
Precis, extra kul med älgr och pizza och allt!!
Härligt var det.
Som du säger, det finns så många vackra landskap. Jag har tyvärr inte varit så mkt norröver. Bara i Ume, men jag vet att jag skulle älska dt norrländska landskapen så mkt.
Dalarna är ju också gulligt, och så Gotland som jag är galen i!!
Ja, det är ett fint land.
Yvonne, ha en jättefin och bra helg.
Stora bamsiga kramar till dig!

Nilla Tankebubblor said...

Underbara bilder! Ha en fin helg.

Annika said...

Karin:
Just när E4an går längs Vättern är den gudomligt vacker. Kan inte se mig mätt.
OCH sen att det får så kuperat där också.
Mmmm....
:-)
ÅÅÅå det är ju i Ryssby det lilla torpet ligger. Vad kul att du varit just DÄR!!
och att en bit av Ryssby finns i Pettas. GILLAR!!!
Åh Karin tänk att du kan se vilket kön gäddan har. OTROLIGA du!!!
Älskar det.
Jo, jag och min syster blir alltmer lika.
Jättefin långhelg hade vi därnere.
Ha ett finfint veckoslit nu.
Kramar från mig!

Annika said...

Sara:
Småland, for the win!!
Alltid. Det är ju så himla mysigt att vara därnere.
Just det, älgjakten på onsdag. TÄNK om Håkan och jaktlaget knäpper den tjuren.
Ja, det ligger mig varmt om hjärtat. Vilken TUR att Håkan kommer från en sådan fin plats :-D
ÄLSKAR!!!!!

Annika said...

Nilla:
TACK och detsamma till dig!!!

Channal said...

Vilken idyll! Så vackert! E4:an vid Vättern är verkligen fin! Roligt att få göra roadtrips när ni kommer hit. Då åkte ni förbi mina trakter.

Trevlig helg o KRAM! Anna

Elisabeth said...

Småland är verkligen vackert! Precis som du skriver är det Sverige som taget ur en sagobok, så fint med alla dessa sjöar och all skog. Torpet - supergulligt! Dessutom imponeras jag alltid av människor som har kunskap och vilja att ta tag i renoveringsobjekt. Själv har jag tummen mitt i handen och skulle aldrig klara av att renovera ett torp.


Anne said...

Det här inlägget njöt jag extra mycket av, ja gillar ju alla dina inlägg men idag var det liksom ännu mer (om du förstår vad jag menar). Jag har i princip inte sett nånting av Småland, så det här var jätteroligt (E4:an vid Vättern har jag åkt ett par gånger och håller med det du säger, fantastiskt vackert). Jag har aldrig varit norr om Sundsvall, och det är ju inte ens särskilt mycket norr... Pinsamt, eller hur. I Dalarna har jag varit ganska mycket. Småland och Skåne är väldigt obekanta för mig. Alltså, man borde ju upptäcka och se mycket mer av allt vackert som finns i Sverige!! Häromåret åkte vi ner med min svärmor till Kosta och det var jättefint och roligt men det finns liksom ingen anledning för mig att åka runt Sverige, har ingen naturlig koppling så jag hänger runt Mälardalen när jag åker "hem" för där alla finns...(samt Åland förstås). Super att du har turen som har din systers Håkan och hur de två kan visa dig och du hänga med dem, en naturlig koppling för dig kunna komma till Småland.
Det ser så jättefint ut, otroligt vackert. Vad tyckte Peter? Om den här sortens natur, skogar, vägar och att se den här delen av Sverige?

Jag förstår vad du menar, det här med att bo på landsbygden. Jag vet dock inte riktigt det där med att bo permanent...men att besöka och leva i tillfälligt, absolut JAAAA. Egentligen kanske bästa mixen att bo i en storstad som Sara och Håkan men sedan ha tillgång till landsbygden i Småland och Finland.
Alla är vi ju olika men jag tror inte permanent boende på landet skulle passa mig men att landa i den miljön nu och då, absolut, viktigt, rogivande och gott för själen. Tänk att bo i Singapore eller nåt sånt, där man inte ens har landsbygd, där man inte ens kan åka över en helg ut på landet. Ja, jag inbillar mig att det är så på många platser runt om i världen, man lever ett helt liv utan att ens nån gång sett landsbygd och hur naturen ser ut. Ryser vid bara tanken.

Jättefint fredagsinlägg, mysigt se mer av Sverige och höra om er långhelg i Småland, verkligen.
Kram!

Christina said...

Åh så vackert, som en saga!! Bilden på älgen är som en John Bauer målning! Och E4 längs Vättern, mina hoods, så vackert!! Fick allt lite hemlängtan nu! Önskar dig en härlig helg, stor kram!!!
Christina

Annika said...

Channal:
Ja, jag gillar att ha det här stället som ett ställe att återvända till.
SÅÅÅ mysigt.
Ja E4 längs Vättern är så vacker.
Vi åkte förbi dig, och tänkte på dig. Krokek :-)

Kramar!!

Håkan said...

Tack Annika för ett fint inlägg om mitt absoluta favvo-ställe på denna jord ❤️ Får vänta tills pension innan vi flyttar dit. Jag skulle kunna bo där jämt. Nästa gång ni kommer med får vi se till att vi kan bo i torpet.

Annika said...

Elisabeth:
DET är det!
Det känns som rena rama Astrid Lindgrens värld alltihopa. Fast på riktigt. en idyll.
En sagobok som är sann.
Underbart landskap. OCH där bor du!!! Inte dumt!!!
Jag vet, vad gäller renovering är jag likadan. Tummen mitt i handen. Får jag vägledning kan jag göra lite sånt som att måla etc. Men är slutar mina kunskaper.

Ha en fin och bra helg!

Annika said...

Anne:
ÅÅÅå tack, vad gulligt sagt.
Det är som en saga i Småland. Alltså det är verkligen det.
Det ena torpet gulligare än det andra. Visst, det finns övergivna stugor där med, men inte alls i den omfattning som det finns i tex Österbotten.
Vet du, jag har knappt varit norr om Dalarna, haha. Varit i Mora, Sälen, Tällberg etc. Men inte norr om. Sen har jag varit i Umeå. That's it.
I AM LACKING NORRLAND BIG TIME!!
Vet att jag skulle älska det!!
men det är ju så, jag har vänner i Hälsingland, i GBG och på andra ställen. tror du jag åker? Nope. Allt jag vill är att vara i Sthlm, eller Småland eller allra helst i Närpes. Så det är dit jag åker. Varje år.
Herregud, jag kan ju förnya mig ett par nätter också. Men jag hela mitt väsen vill mest bara vara på gamla kända platser då jag är hemma.
samtidigt vet jag att jag skulle älska att åka runt.
OH well.
One of these years ;-)
Peter har varit där förr, och han gillar det massor!!!

Det där med att bo på landet ...
Jag vet, tror att det är svårare än man anar som utböling och utbyss. man skulle förmodligen alltid bli sedd som Stockholmaren, eller kanske amerikanskan. HAHA.
Undrar just hur det skulle vara, skille man ngnsin bli accepterad i byarna?
Svået. Man kanske skulle bli sjukt ensam.
Du vet, jag gillar förorten egentligen. Att ha nära till landet, och till stan.
Men, du vet ... ett år ...det vore ngt det ...

OM jag inte fick komma ut på landet ibland skulle jag bli tokig.
Det är lite som att bo i ständig evig sommar. OH no!!

TACK för att du gillade och kram!!

Annika said...

Christina:
VET!! Tänkte på dig i Jönköping. Det ligger ju så fint där vid södra stranden. Vättern är så vackert, och vägen längs den också. OCH så kuperat. Love it!!!
Dina hoods är ljuvliga.
Älgen ja, stor o mäktig står den där.
Så fin.
Kramar och trevlig helg!!

Annika said...

Håkan:
Ditt ställe på jorden är en pärla. Ett paradis.
SÅ fint. Det är som att bo i en saga. Ser fram emot mitt nästa besök redan nu!!
det var ju så mysigt!!
Kramar!!

Elisabeth said...

På tal om att bo på landet eller i stan... En del av mig drömmer om att bo på "riktiga" landet, vara helt i fred när jag är hemma och så vidare. Å andra sidan tycker jag att det är SÅ skönt att bo som jag gör nu, med gångavstånd till allt. (Okej, nu skulle nog många tycka att jag bor på landet som jag gör, men det är ju trots allt en tätort. ;-)) Något som jag däremot TROR att jag skulle uppskatta är att ha ett litet hus precis utanför en tätort, så att man lätt kan gå/cykla och slipper åka bil eller buss till (nästan) allt. Vad jag däremot vet, är att jag inte vill bo i en storstad igen, eller för tillfället i alla fall. Det har förstås sina positiva sidor, men för mig överväger det positiva med en mindre ort.

Förstår för övrigt att du vill vara på kända platser när du är hemma i Sverige/Finland. I somras hade jag planer på att göra lite småturer i Sverige, men gjorde jag det?! Nä! Jag var bara på samma plats i princip hela tiden.

Inger said...

Annika,
Tack för att du visar så fina bilder från mitt Småland. Blir lite rörd över att du upplever det så fint, som en saga.
Blir ibland hemmablind och tycker att gräset är grönare någon annanstans. Tycker det är så vackert där du bor i Reston och omgivningarna där. Kan bara konstatera att det finns massor av vackra platser, på olika sätt.
Vätterleden, E4 mot Jönköping är också fantastik, upphör aldrig att njuta av den sträckan.
Trots att jag åkt där massor av gånger så slås jag av skönheten. Har lyckan att bo där vid vattnet och kan doppa tårna dagligen om jag skulle vilja.
Bilderna från torpet och omgivningarna, såå betagande. Förstår att ni känner friden och harmonin.

Trevlig helg i dina vackra omgivningar.
Kram från Småland!

Erica said...

Så vackra bilder! Förstår att du älskar Småland.
Jag har aldrig varit där, men av dina bilder att döma kan jag absolut förstå varför allas vår Astrid valde att låta sina sagokaraktärer bo just där.
Så mycket svensk sommaridyll! Älskar det lilla torpet. Bara jordgubbstårtan och hallonsaften som saknas på det vita bordet, för att göra bilden komplett ;-)

Jag har en känsla att du skulle älska att besöka Lappland och Norrbotten.
Att göra vandringar i den storslagna fjällnaturen som norra delen av landet har att erbjuda.

Förstår vad du menar med att bo på landsbygden. Jag tror verkligen att man automatiskt blir mindre stressad när man bor på det sättet, än vid boende inne i en stad.
Jag skulle absolut kunna tänka mig att bo som Jonna Jinton under ett år eller två...
Ni kanske skulle hyra något hus där i Småland sen på äldre dagar och bo där ett(1) år :-)

Frågan är tyvärr hur många som kommer kunna bo på landsbygden i framtiden... Höjs bensinpriset mycket mer kommer det bli typ omöjligt att bo där. Halva lönen kommer gå till hyra/boendekostnad och andra halvan till bensinkostnader för att kunna ta sig till jobbet. För att tjäna pengar att använda för att ta sig till jobbet...
Eftersom bilen är ett måste pga obefintlig eller så gott som obefintlig kollektivtrafik.
Vem vet... om 50 år kanske alla människor tvingas trängas inne i städerna och hela landsbygden över hela landet ligger öde...
Lite bitter, men bensinpriset är verkligen frustrerande.


Hoppas du får en toppenfin helg!
Kramar /Erica

Annika said...

Elisabeth:
Visst är det lätt att drömma.
OCH att romantisera, iaf i mitt fall. Hehe.
Jag skulle vilja bo på landet, men ha en större stad i närheten. Sen tycker jag förorten är ganska idealisk, gaaaahhhh!!
ja du hör.
Jag är avis på dig som cyklar mkt. Skulle vilja cykla mkt mer än jag gör.
Du bor ju i en sådan vacker idyll till stad nu. Fattar om du gillar.

HAHA, ja ...
herregud, när jag väl kommer hem sitter jag där jag sitter. Och vill inte åka nånstans. MY LOSS. Men jag trivs med det, hehe.
Skönt att du är likadan.
:-)

Annika said...

Inger:
Awww ... tack för att du gillar det här inlägget.
Sanningen ÄR den att du bor i en sagobok. Jag tycker verkligen det.
Gulligt till max är det. Jag skulle nog kunna tänka mig att bo i Småland, tror jag. Kanske nära Växjö, på landet. På det verkliga landet, men ha Växjö runt hörnet.

OHHH ja, det finns massor med enorma platser på jorden.
Och Reston, ja jösses, här trivs jag fint.
Älskar denna plats.
OCH många andra. Nu har Småland kvalat upp på en av de bästa platserna att vistats på för mig. Det har det nog sen första ngn jag kom dit, kanske var det 09? Underbart landskap.

E4an längs Vättern är VACKER väg, nej jag skulle aldrig tröttna på den. Ljuvlig väg. Jag vill stanna överallt då jag åker där.

NJUT av att bo där du bor. En verkligt vacker plats på jorden, Inger.

stora kramar från mig!!!

Annika said...

Erica:
TACk Erica:
vet du, vi for förbi Bullerbyn på vägen hem. Det såg precis ut som i filmerna. SÅ gulligt.
ja, hon kom ju från Småland, Astrid. Så det är väl främst därför hennes karaktärer är därifrån, mestadels. Vissa i Stockholm, och vissa i Stockholms Skärgård. Men många i Småland, som du säger.
Det är som en enda Astrid Lindgren saga över hela landskapet tycker jag. SÅ gulligt.
Sen tänker jag mkt på Utvandrarna av Vilhelm Moberg då jag är där också.

Erica, JAAAAAAA!!!!
JAAAAA!! JA, jag VET att jag skulle älska Lappland, Norrbotten, Västerbotten. JA hela Norrland. Det är en natur som passar mig som hdnsken. OCH ett klimat därtill, haha.
Så jag måste se mer av den delen av Sverige. MÅSTE!!!!!

Precis, ett år på landet, skulle älska det. Det är ngt jag verkligen vill göra.
JJ, ja. Perfekt!!!!!


Jamen visst, så är det ju, det är ju hårda bud med bensinen. Inte bara det inte.
Tufft.
Vet att folk på landet här snackar så också. OCH då är bensinen mkt, mkt billigare här.
Utan bil på landet står man sig slätt. man kommer ingen vart.
Så visst är det orättvist så.

Kramar till dig Erica!!

Taina said...

Gulligt i kubik! Verkligen! Rogivande att få ha ett sånt ställe. Ligger det vid något vattendrag/sjö?

Men den där pizzan VILL JAG OCKSÅ HA! Herregud vad det vattnas i munnen på mig trots att jag inte är någon BEA-fan.

Ha en fin vecka nu.

Kram kram

Annika said...

Taina:
Nej, det gör inte det, tyvärr.
Det ligger i skogen.

Pizzan alltså, den är galet goooooooood. Älskar den. Äkta svennepizza.

Ha det bäst!!
Kramar!

Anonymous said...

Småland är ju så vackert, det är ju det jag alltid sagt :-) Nu har ju jag aldrig bott sådär i skogen men när mamma o pappa flyttar till lägenhet kan jag nog tänka mej att hyra ett hus i de småländska skogarna en vecka på somnaten.
Kram från Anette!

Anonymous said...

Sommaren ska det ju vara:-)

Annika said...

Anette:
DET är ju det! Du kommer fr ett underbart landskap!!
Kalmar är ju så fint där vid havet.
Mysigt att hyra torp i skogen i Småland. Alltså, de torp jag sett där är såååååååå gulliga och fina.
Stora kramar.
Ps, kul att du är på insta nu :-*