Thursday, October 10, 2019

Anmäld försvunnen, Gräsänka, Knarkar en serie till, Klippning och Här & Nu






Hej torsdag!!



*   SÖT, Anmäld Försvunnen!


Jag fattar ingenting …
MEN,
SÖT är borta!!
Jag hittar inte honom! VAR är SÖT? Fick han nog och drog i fjol? Ville han inte vara min SÖT längre?
Han finns inte. JAG har letat överallt. FATTAR noll.
SÖT, jag saknar dig! Jag vill ha SÖT liggandes på trappan halvrutten och asäcklig.
Han måste ha försvunnit när Peter målade om i källaren.
MEN han måste ju ha legat in sin låda? Jaja, jag har ingen SÖT iår. Jag måste leta efter en ny …
Fast ingen kommer någonsin att bli som SÖT ….


Eller, har någon KIDNAPPAT SÖT?
Pust, han lär väl dyka upp när jag minst anar det.
MÅ han göra det!




*   Gräsänka …


Det är jag det.
Jag har varit gräsänka sen klockan 4 i måndagsmorse. Då drog Peter till Nebraska. Igen.
Han kommer hem imorgon.
En hel arbetsvecka har jag varit ensam.
Dagarna och kvällarna flyter på utan problem. Problemen uppstår nattetid. Ja, ni känner ju till min livliga fantasi.
Dock, jag har lite knep som jag tar till och använder mig av.
En del av dem obegripliga för mig, men de funkar. Jag har blivit en coolare gräsänka, helt enkelt.




*   Call the Midwife


Jag har börjat knarka en—för mig—ny serie, Call the Midwife. Och ja, jag älskar den! Jag kan lätt beta av fyra avsnitt per kväll.
Det är en brittisk serie från BBC som nu ligger på Netflix. Den handlar om barnmorskor och nunnor i London i slutet på 50-talet.
De bor och verkar i The East End och där råder fattiga och arma förhållanden på den tiden.
Det är så fint att följa barnmorskorna och nunnorna som bor tillsammans i ett kloster mitt i The East End.
Säkert har flera av er redan sett serien. Men jag njuter av den nu.  Det är feelgood och historia på en och samma gång.

Jag lyckades aldrig komma in i Downton Abbey, trots försök. Egentligen vet jag inte varför?  Den serien borde passa mig.
Men, alas, tvärtemot alla andra så har jag inte fastnat för den. Denna däremot? Underbar.







*   Klipp och sling



Idag ska jag bege mig till McLean och klippa och slinga mitt hår. Det kommer att kosta mig många sköna dollar, som alltid.
Men, det är det värt.
Nu är det tre månader sen jag sist var där. Ibland undrar jag om jag går för ofta? Tror att jag besöker min frisör 4-5 gånger om året.



*   Här och nu!


Som sagt, det höstas över lundar, ängar, berg och dal.
Nu är det inte längre någon tvekan om att årstiden stavas höst.
Visserligen är det den gröna färgen som ännu regerar i naturen, men dag för dag ser jag skillnad därute. Så här ser det ut just precis NU.
Samtliga bilder är tagna under mina PWs denna vecka.





Ja, kaprifolerna blommar både vår och höst hos mig.  Inte konstigt, bara normalt. 






Rosorna är ljuvliga nu också.







Jag lämnar huset lite efter 7, och möter soluppgången ungefär 20 minuter senare vid sjöarna.





Alltså morgnar som dessa.  TACK!!


























Ha en bra torsdag!

21 comments:

Anonymous said...

Yvonne said….
Du ska se att Söt kommer fram när "säsongen" är slut, brukar ju vara så att när man inte har användning längre för nåt så då kommer sakerna fram.

Vilka helt underbara saker du ser på dina promenader, sååå vackert! Men är det inte mörkt när du ger dig iväg? Tänkte om du är lite mörkrädd så är det väl lite kymigt, eller är det många ute och går på morgonen?

Nu ska vi ut och äta frukost på en svensk affär som har frukost och lunch också. Egentligen lite onödigt för vi har tillgång till loungen i Alicante, men kan inte vänta till kl 11.30 med att äta frukost och här hemma har vi inte mycket att äta så här sista dagen. Spanjorerna är ju inte så mycket för frukost, en kaffe och en croissant eller en halv baguette, och det är inte riktigt våra frukostvanor :-)
Ha en fin torsdag säger jag och skickar en stor kram till dig!

Äventyret framtiden said...

Nej men söta öde! Har Söt försvunnit?
Kanske han hade uppstått och stod på min trappa som jag tror jag berättade om tidigare i en kommentar? Eller så har han hoppas i Peters kappsäck och är i Nebraska just nu? Han kanske är lite grann av en globetrotter? Har han fällan med sig? Nu måste du hitta en ny Söt fastän Söt kanske kommer fram lite senare i alla fall. Då har du två Sötisar istället. Håller tummarna för Söt-livet nu!

Dina PW-s måste vara underbara att göra med tanke på allt du har framför ögonen där du vandrar. Underbart vacker överallt.

En natt till och så har du din Peter hemma!
Ha det fint på alla sätt och vis Annika!

Anonymous said...

Men vad konstigt med Söt? Han kan väl inte bara försvinna sadär??? Call the Midwife är underbar. Har sett 5 säsonger tror jag...tyckte det var synd när "Chummy" försvann...här blir det "värmebölja" till helgen...omkring 26C. Nej tack! Vill ha höst!
Kramar, Lisa

Taina said...

Va, va, VA? SÖT är försvunnen? Kanske Peter slängde den, hahahahaha! Ja du, det finns nog miljoner SÖT på affärerna nu. Bland julsaker som redan börjar dyka upp. Suck.

Att vara gräsänka bekommer mig inte så mycket. Inte här hemma i alla fall MEN om jag är uppe i vår stuga är det helt annorlunda. Där är det så mörkt och knappt några grannar. Och jag kommer att åka dit själv snart. Phew!

Jag går också till frissan alldeles för sällan. Har liksom inte tid men tack för att du skrev om det för nu MÅSTE jag boka igen.

Kram på dig!

Sara said...

Nej men, är Söt borta? Hmm, Klixo kanske har tagit med den;)? För inte har ju P slängt den, han vet hur viktig den är för Halloweenkänslan. Eller så blir det som du säger, Söt kommer att dyka upp när du minst anar det, när du letar efter något annat.

Ni har det vackert nu sis! Här är det också fint, september och oktober är vackrast på hela året.

Jag har inte sett tv-serien, tror kanske att den heter Barnmorskan (barnmorskorna??) i Eastend här. Kanske får ge mig på den så småningom.

Stort lycka till hos frissan idag även om det är tidskrävande och dyyyrt. Snyggt blir det iaf:)

Puss o kram, älskar!

Annika said...

Yvonne:
Ja, det tror jag med!!
När det är dags att plocka undan allt kommer SÖT att le mot mot från ngn låda.
Det brukar ju vara så, man hittar ngt då man mint anar, haha.
Nu går solen upp klockan 7:13, men det är ju gryning innan dess. nej, jag är inte rädd, konstigt nog. Inte alls.
Det fastän jag stundtals går i skogen. Möter de jag brukar möta under mina prommisar. En stadig ström av hundägare och andra.
Men stundtals är det bara jag. Men rädd? Nej, inte ...
Underligt, men bra, att jag inte är det.
HA en fin och bra rulle nu, den är godast på det svenska sättet, alla dagar.
Stora kramar från mig!

Annika said...

Karin:
Jag vet!!
VAR är han???
Det är faktiskt ett mysterium med SÖT!!
SAKNAR honom!!!
Han har kanske lessnat på sitt enahanda liv i en plastlåda 49 veckor om året och sen resten på en kall trappa?
Han drog till Åland :-)
HAHA. Eller till Nebraska. Ja bara SÖT-gudarna vet.
Letar efter syskonet SNYGG nu i butikerna. Men än har ingen dykt upp.
;-)


DET är jättehärligt med mina rundor. De betyder så mkt för min själ, liksom min fysik.
Imorgon kommer Peter. JAG längtar efter sällskap igen.

TACK Karin!!! Ha en toppenfin dag!

Annika said...

Lisa:
Det är faktiskt konstigt med SÖT.
Alltså, jag vet ju att jag la ner om honom i lådan i fjol. Och döm om min förvåning när jag hittar inte den lille rackaren. Blev riktigt förnärmad, haha.


Chummy försvann till Afrika under ett avsnitt igår. Ligger i mitten på säsong 2.
Gillar verkligen henne, hon var cool och hon tillförde massor.


Vi ska få 23 på lördag. En bra temp för ett bryggeribesök.
26 är föööör varmt.

Kramar!

Annika said...

Taina:
JA, SÖT är borta.
BUUUUHUUUU!!!
Kanske Peter gick igenom lådorna i somras och slängde SÖT.
NÄÄÄÄ!! HAHA.
Men det är konstigt.
Var på HomeGoods igår, ingen SNYGG där. Men måste nog till ngn av de mer läskiga butikerna för att hitta SNYGG.
Jakten efter SÖTs efterträdare går vidare.


Alltså, jag har med olika knep blivit en coolare gräsänka. PUST!
Tacksam för det.
Jag hade inte klarat av att vara ensam där du ska vara. Jag klarar inte av att vara ensam i vår sommarstuga heller.


Tycker jag jämt är hos frissan. PUST!
HAHA.

Kram till dig!!

Annika said...

Sara:
SÖT är puts väck.
De senare åren har jag inte laddat på inför Halloween som jag gjorde när K gick i skolan här.
Alltså har jag bara haft ett par plastlådor att packa i och ur.
I en av dem låg SÖT. Men nu är han helt borta. HAHA, det är SKUUUMT.
Gick igenom alla Halloweenlådor igår, även sådna jag inte längre använder. SÖT. Borta.
HAHA, nej Klixo har inte tagit honom ... vad jag vet ;-)))
Jaja, han lär dyka upp på försmädligt sätt när det är dags att packa ihop Halloween den 1 nov, hehe.

Ja, det är den serien SIS!
SÅ bra.
Lite historia, feelgood, drama och härliga roller på en och samma gång. ÄLSKAR det!

Frissan, time consuming ...skickar väl en bild per iMessage som jag brukar.

KRAMAR och ÄLSKAR!

bettan said...

Förmodar det bara är jag som inte sörjer SÖT:s försvinnande. I ärlighetens namn kan jag känna medkänsla med din förlust. Men han har sett så skabbig ut under många år, så kanske han nu helt enkelt har ruttnat/förmultnat och vilar i frid.

Älskar Barnmorskorna i East End. Tror jag sett alla avsnitt. Fantastisk på många vis. Min Mor och jag älskar att diskutera avsnitten. Jag föddes ju under 1950-talet och avsnitten ger underlag för många berättelser om "hur det var" från den tiden. Älskar att lyssna och fråga.

Jag tycker mycket hösten. Årstiden passar mitt sinne och alla dessa makalöst vackra färger. Initialt åtminstone.

Jag klippte mig igår. Bokar alltid en eller ett par tider framåt, var femte vecka. Kort frisyr innebär täta regelbundna klippningar. Tack och lov slipper jag ge dricks ;)
Ser gärna "efter-bild" av ditt frisörbesök.

Önskar dig en fin helg kära Annika.
KRAMAR!!

Brysselkakan said...

Oj då... Han dyker nog upp ska du se. Här hos oss är det vår kompass som försvunnit... Vi har letat massor men den verkar gömt sig väl. Vad vi ska ha den till? Vi behöver justera parabolen och då behövs den, men å andra sidan har vi kollat på TV via diverse play-tjänster i över ett år så den kan fortsätta att vara fel ett tag till!

Så gräsänka igen? Men snart är han hemma hos dig igen!

Elisabeth said...

Det var INTE bra att Söt försvunnit! Vart kan han ha rymt?! Han kanske dyker upp en dag när han tröttnat på livet i frihet. ;-)

Håller helt med om Barnmorskan i East End - det är en jättebra serie! Jag tycker om att se samhällsutvecklingen, hur människor går från att leva i total slum till att få bra bostäder och än i alla fall lite bättre livssituation. Och så är det trevligt med feelgood-biten också, att det mesta brukar ordna sig till sist.

Jag tror att det är 2,5 år sedan jag var hos frisören senast. Tycker att det är så tråkigt att jag helst avstår, och istället "tvingar" min mamma att klippa mig. ;-) Så det är alltså inte så att jag inte klippt håret på 2,5 år, bar att jag inte gjort det hos frisören. Sedan tonar jag det med jämna mellanrum, för jag har ärvt morfars/mammas gen "grått hår tidigt". Onödig gen att ärva, haha. ;-) Det är inte så att jag MÅSTE tona håret (jag kan låtsas att det gråa är blonda slingor), men det känns liksom bättre så.

Elisabeth said...

Förresten, jag tycker absolut inte att du på något sätt skrev ner höst-depp i gårdagens inlägg! Vemod i lagom mängd är det inget fel på, och jag tycker inte att ditt inlägg går att tolka på något annat sätt. :-)

Annika said...

Bettan:
HAHA, att DU inte säljer honom vet jag.
HAHA, du kanske hade ett finger med i spelet ... hahaha!!
Men, det kan ju mkt väl vara så att SÖT sist och slutligen har gått till de sälla jaktmarkerna. Fniss-
eller så dyker han upp när jag minst anar ;-)

VAD kul att du också älskar serien. Jag är helt och håller FAST!!
SÅ bra.
Kan tro att du o din mamma har mkt att tala om efter avsnitten.
Superbra är den.
Alla rollkaraktärer så BRA!!


Ja, en kort frisyr måste såklart hållas efter oft, ofta.
Min är bara en konstgjord andning. Ingen skillnad, men slingorna måste hållas igång.
Ser ut som jag alltid gjort.

Ha en toppenfin och BRA helg.
KRAMAR från mig!

Annika said...

Brysselkakan:
Visst är det skumt när saker och ting bara försvinner.
Sen dyker de upp där man minst anar. jag är säker på att jag packade ner honom i höstas i den vanliga plastlådan, men icke si ...
Jaja.
TACK och lov för PLAY och strömningstjänster. Bara så BÄST!!

Ja, imorrn kommer Peter hem. SKÖÖÖÖNT!!

Annika said...

Elisabeth;
Exakt, var är SÖT!?
Jag undrar verkligen ...
Du ska se att han dyker upp efter Halloween, den rackaren!!

KUL att du också älskar serien.
Top of the line, tycker jag. Precis, jag antar att de följer tiden väldigt bra. Från rena rama slummen till bättre bostäder.
Längtar redan efter tt bänka mig ikväll. Igår kollade jag till midnatt :-)

WOOOW!!
Men du kirrar håret ändå!! BRA. Billigt också. Toppen ju!
Ibland tycker jag det är så förbaskat trist att sitta där. Skönt är det ju på ett sätt, såklart. snyggt blir det. Men det är också så trist o tar så många timmer i anspråk.
BLÄ.
ny tid redan inbokad, början av jan.
Gillar din lösning massor!!

ÅÅÅ vad bra, nej jag menade verkligen inte att skriva ner höstdepp. BRA att du inte tyckte det.

Eva i Dalarna said...

Va, är SÖT borta?! Nä du får leta igen!

Monica said...

Kanske Peter vet ändå vart han flyttade:-). Så fint du har på promenaderna, det är så vackert nu med alla färger, och ännu så fint med alla löv som sitter kvar, olika lövträd med olika färger, tänkte på det när vi tog en liten tågresa idag, så fin tid.

Och visst är barnmorskorna bra, vad kompetenta de är, vad de kan! Och roligt att se deras vänskap med varandra och deras liv. Ja det är så intressant, sett hela och ibland har det gått nån julspecial extra, ja så där som med Downton Abbey.

Ha en fin helg Annika och skönt maken är på plats då:-)

PS jag kollade upp om trängselskatten, det blir drygt 25tusen på ett år om man åker varje vardag, rätt mycket faktiskt så förstår om folk försöker spara åt ena hållet, gäller vardagar 06.30 till 18.29

Annika said...

Eva:
Puts väck. Har letat. Trist.

Annika said...

Monica:
SKA höra med hon imorrn då han kommer hem :-)
DET är ett mysterium. Har gått igenom alla plastlådor. mkt mysko.
Lovar att SÖT dyker upp där jag minst anar det, efter Halloween :-D

Det är verkligen en fin tid nu. Njuter av den!

Älskar barnmorskorna. JA! Så duktiga! OCH så unga. Nunnorna är lite äldre och med stor erfarnehet. Syster Evangelina är kul!!!
Underbar, underbar serie. Ser redan nu fram emot kvällen när jag ska knarka, haha!!

holy!! DET är inte lite pengar det!
Hjälp!!
Ja, då kan det vara värt att dra vid fem. OM man inte vill åka kommunalt.

Ha en jättefin helg!!