Wednesday, October 02, 2019

Det ska kallas höst ...




Hej onsdag!



Det är den andra oktober idag.
Alltså, det är höst. Enligt samtliga beräkningar ska det vara HÖST nu.
OCH ja, gissa om jag redo för min favoritårstid här i Washington DC med omnejd.
SÅ. VANSINNIGT. REDO. FÖR. HÖSTEN.


Men, mina kära vänner, istället för klar, kall och hög luft kan vi idag förvänta oss 35 graders värme och TUNG luftfuktighet.
JUST det, du läste rätt, 35 grader.
Alltså, mer augustiväder än oktoberväder. Meteorologerna har sagt att idag kommer det att slås rekord.
Jag får ge mig ut och svettas floder under min morgonpromenad.
Nej, jag kan inte se något positivt alls i att det är så här varmt den här tiden på året.




Samtliga bilder i dagens inlägg är tagna igår, 1 oktober. 




Jag är dödligt less på mina sommarkläder.
Men, det är givetvis de kläderna som gäller dag ut och dag in nu. Naturligtvis är det så.
Mina höst och vinterkläder bidar sin tid och det kliar i mina fingrar efter att ta fram dem och använda dem.
Men, alas, nej …
Det ska bli hett fram tills på fredag.

Vad gäller höst och vintergarderoben är den min favorit.
Jag har alltid gillat de kläderna bättre än sommarkläderna. Jag gillar färgerna bättre, materialen och hur man plötslig blir mer “klädd”.
Ärligt talat, jag känner mig snyggare i höst och vinterkläder än jag gör i sommarditon.
Jag är också vansinnigt redo för tjocka strumpbyxor (opaquer) och boots.









Häromdagen regnade det. Det regnade fint och vackert en hel förmiddag. Jag tog min promenad i regnet och riktigt njöt av det.
Nej, nej det var inget svalt väder då heller. Luften var tung och fuktig och det var varmt, men det regnade.
Gudarna ska veta att vi behöver regn. Det är kruttorrt i backen.
Regnet och mulna vädret gjorde dock att jag blev inspirerad att “hösta” inomhus. Jag bytte gardiner i vardagsrummet, tog fram höstkuddar och filtar.
I fönsterna hängde jag upp ljusslingor i höstfärger.
Det känns BRA!
Jag ska fortsätta med det jobbet idag.








Jag plockar också undan sommardekorationer från deck och täppa.
De har gjort sitt nu, de känns gamla och mossiga. De ska stoppas undan så att de får komma ut och leka igen i april.
Decklivet har för det mesta gjort sitt för året likaså. Jag har förlorat lusten att hänga på decket. OCH det ju så att det blir mörkt tidigt numera därför känns den säsongen inaktuell nu. Alltså kan jag lika gärna plocka in alla småprylar och sommarlyktor and call it a summer …

Det är dags att börja pynta upp inför Halloween likaså.
Men precis som senare år ligger jag hyfsat lågt med sånt numera också. The Queen of Halloween is no more …
Dock, lite pynt ska dock upp. SÖT till exempel, ja ni känner ju SÖT! Han ska fram!
Pumpor och annat ska också plockas fram och köpas nya.










Oktober är en månad för goda middagar, tända ljus, vandringar och vingårdar.
Det är en riktigt favoritmånad för mig!
Nu hoppas jag att den kyliga och klara luften snart ska vinna över den heta och fuktiga. Må det snart bli riktig höst.


Vad tycker du om oktober?
Vad är dina favoritaktiviteter denna tid på året?
Dina favoriträtter?
Ja, vad tycker du om hösten i största allmänhet?







Ha en fin och bra onsdag!

17 comments:

Kerstin said...

Hej Annika!

Jag älskar hösten, har alltid varit min favorit årstid. Vi har faktiskt fått lite höst de senaste dagarna här hos oss.
Men förra Onsdagen hade vi också 35 grader och det var lite väl varmt. Min häst har redan fått lite vinterpäls.
Hösten är en tid då mitt sinne lever upp.:) Vill gärna resa , läsa bra böcker , yoga och hösten ger mig tid att tänka på livet.
På hösten har jag också ofta flyttat, har flyttat många gånger i mitt liv. Gillar att göra förändringar på hösten.
Sitter nu också och planerar in resor till nästa år.
På hösten blir det också mer grytor , Gulash, Coq Au Vine mm.
Saknar dina reseberättelser , mest från Stockholm. Vad du tyckte om årets mode, mat mm.
Hoppas du får lite mer höst hos dig snart.
Hur är allt med Carolina? Trivs hon fortfarande bra i LA? Eller börjar hon sakna östkusten?
Kram/ Kerstin

Humlan said...

Jag har ju äntligen landat i att jag tycker om alla årstider, jag kan inte säga att någon är favorit, men jag njuter av hösten som vi har här nu. Färgerna är härliga och det är oftast skönt att vara ute.
I helgen så tömde och städade vi det sista ur min pappas lägenhet (han har flyttat till särskilt boende) och vi konstaterade att vi inte alls ville vara inomhus, utan ute och njuta av höstnaturen trots att det regnade rätt mycket periodvis.
Jag hoppas att ni får rätt temperaturer snart, så att ni får njuta av er höst på riktigt och inte bara känna att det är sommar på övertid.

Ha en bra dag!
Kramar!

Anonymous said...

Yvonne said…
Knepigt att ha så pass höstigt och sen sån värme och luftfuktighet. Låter helknäppt i mina öron :-), tycker den kombon är jobbig . Här är också sommarvärme ff och faktiskt mindre luftfuktighet denna vecka än förra. Nu har vi ju bara 1 vecka kvar för denna gång, sen hem och njuta av Stockholm i 4 veckor, ja en vecka ner till Skåne och barnbarnen och så tar vi med de 2 äldsta till Stockholm och hittar på lite kul grejer under deras höstlov. Har gjort så några år nu men nästa år har vi lovat att vi åker hit ner istället på lovet. Har gjort det också några ggr med dem och det gillas.

Jag känner tvärtom vad gäller kläder, blotta tanken på långbyxor, tjock jacka mm gör att jag ryser. Vinterskor är det värsta jag vet, vill gå med lågskor året om, vilket inte är sååå lätt när snön ligger på backen.

Ha en fin onsdag, själva åker vi till ett köpcentrum söder om oss och avslutar med en pizza där, har en favorit med karamelliserad aubergine och andra grönsaker,mozarella, parmesan, honung och balsamico. Såååå god och supertunn pizzabotten, känns som bara luft. Jag brukar be om pyttelite parmesan då jag inte tycker den tillför så mycket mer än kalorier :-).

Stor kram kommer från mig till dig

Äventyret framtiden said...

Nu måste du skruva ner temperaturen eller sända den till din president som påstår att det inte finns någon klimatkris. Han kan ta han om övervärmen, upphettad som han är för jämnan så klarar han säkert det hur bra som helst. ;) 35 grader är i mesta laget och jag förstår att du längtar efter hösten.
Här tycker jag att den har kommit tidigt för min del. Det är nästan om november redan men troligen får vi oktober lite till bara regnet och gråheten försvinner .
Söt tänkte jag på häromkvällen. Sent på kvällen tände jag utelampan och öppnade dörren för att sätta ut en hink med svamprens i och där satt Söt, livslevande! På två ben och fullständigt förskräckt. Sen flög den över mina fötter rakt ner i libbstickan och vidare in i kaprifolen med buller och prasselbång. Stackarn så rädd den blev av att se mig när jag stod där och skrattade högt. Jag kunde inte annat.
Ha fina höststunder, trots värmen, om det går! <3

Brysselkakan said...

Du vet ju vad jag tycker om höst och vinter så... Och som det är idag; regn HELA dagen och likadant i morgon, ja då går jag inte ens ut om jag inte tvunget måste.
Tror jag hellre tog ditt väder än detta.
Så är inomhus, läser och eldar i braskaminen. Och så lär det bli tills maj.

Annika said...

Kerstin:
Så trevligt att ha dig här igen!!
Välkommen tillbaka!
Hösten är bara så bäst! Men det här är för varmt och otrevligt.
Ja, ni har haft varmt också, men bra om det lugnar sig lite nu.
Jag känner som du, det är en tid för förändringar och resor.
Sånt.
Det kommer fler reseberättelser, tro mig. Jag blandar det med det som händer nu och här.

Karolina har det bra i LA, men visst saknar hon östkusten också. Hon sa att hon saknar regn och gråväder, de dagar de är lite grått i LA älskar hon det.
Hon ser fram emot att komma hem till Thanksgiving, och sen kommer hon till jul också.
Annars är hon nog precis där hon ska vara nu. Klasser, jobb och auditions ...
Ja du vet ...

Kramar,
Annika

Annika said...

Humlan:
PRECIS!
Jag vill inte vara utan en enda årstid. Älskar dem alla.
Visst är det skönt att känna så.
Älskar den höst du talar om. Så härligt. Just när det ÄR sådär.
Just det, här jobbar sommaren på övertid. BIG TIME!
Men i sinom tid ska det väl lugna sig även här.
Hoppas att din pappas flytt gick fint.
Stor kram från mig!

Annika said...

Yvonne:
Jag vet, det blir overkligt.
För i naturen har det blivit höst, men tempen säger ngt helt annat.
Det är mkt märkligt allting. OCH det blir en konstig känsla.
Vilken mysig höst du har framför dig. Låter underbart.
Ditt liv är så bra, Yvonne.
Verkligen, du kan suga det bästa ur allt.

HAHA, ja vi känner olika vad gäller kläderna, hihi.
Tror många känner som du faktiskt :-)


GUUUUD vilken GOD pizza du ska äta. JAG vill ha den!!

KRAMAR!!

Annika said...

Karin;
Du menar han som gör narr av Greta?
FY fan, alltså. Alla som gör narr av Greta och driver med henne och snackar skit om henne borde sitta i en källare o skämmas.
FATTAR det inte.
Oh well, nu lämnar jag det ... ;-)

Men ngt är fel, det säger tom meterologerna jag lyssnar på.
Det här kommer att slå alla rekord. Idag slås höstrekord.

Hos dig är det tvärtom, lite för kallt och ruggigt. Men vet du Karin, jag tar hellre det än detta.

NU börjar jag skratta, du hade en SÖT på riktigt. Och du tar det så bra! Älskar livet på Pettas, underbart.
Det är rikedom, Karin!!

Ha en fin och BRA dag!!

Annika said...

Brysselkakan:
:-(
Ja, vi borde nog byta, du och jag.
Jag såg ditt instainlägg på tempen ...NU är det skillnad mellan här och där.
Stay warm, my dear!

Elisabeth said...

35 grader låter helt absurt! Nog för att dina höstar är betydligt varmare än höstarna i Sverige, men 35 grader?!

Ganska många år, när jag var 20+, hade jag OERHÖRT svårt för hösten. Den gjorde mig bara mycket nedstämd och nästan det enda jag kunde tänka på var hur långt det var till nästa vår, tills ljuset skulle komma tillbaka och allt det där. Numera har jag lättare för hösten. På något sätt har jag accepterat den, och att den kommer tidigt i Sverige. Sedan har jag väl också insett att det inte går att leva sitt liv och ständigt sakna våren/sommaren, i alla fall inte om man bor i Sverige. Därmed inte sagt att jag skulle uppskatta längre somrar, varmare höstar, kortare vintrar och tidigare vårar, men ja... Nu är det som det är i Sverige, och för tillfället är det mer som håller mig kvar här än som "drar mig bort".

På hösten tycker jag om att vara ute i skogen, kanske hitta svamp (dock dåligt av den varan i min del av landet) och andas in den där härliga skogsdoften som är som bäst på hösten. hade jag en trädgård hade det varit härligt att kunna skörda i den på hösten och jobba i den i största allmänhet.

Håller HELT med dig angående kläderna! Det är så mycket roligare med höst- och vinterkläder än med sommarkläder. Nu har jag visserligen inte så mycket kläder som bara är sommarkläder (behövs inte i Sverige, haha!), men däremot har jag kläder som är typiska höst-/vinterkläder. Och de är så mycket snyggare! Det finns liksom mycket mer höst-/vinterkläder som man är "klädd" i än det gör med vår-/sommarditon. Då blir det mest kavaj med kortärmad topp under (på jobbet), eller möjligen skjorta, men med höst-/vinterkläderna är det så mycket lättare att variera sig.

Annika said...

Elisabeth:
DET är det, absurt. Helt galet känns det när man går ut i en vägg av hetta idag.
Det känns som om det vore mitt i juli eller början av augusti.
Galet.

Precis, amen till det du skriver. Min syster och jag brukar prata om dem som ständigt saknar våren och sommaren. Hela året gör de inget annat än att väntar på vår och sommar ...
Det är så sorgligt. Det måste gå att se det fina i i höst och vinter också. Att göra det bästa av det.
OCH går det inte, ja då tycker jag nog man ska fundera på att flytta till varmare länder. Det är så ledsamt att gå och längta till ngt som bara varar mindre än ett halvår.

Ja, det är härligt--när man som du--hittar ngt man verkligen gillar att göra på hösten, som skogen. Just det där friska, sen luktar det extra gott i skogen om hösten.

Absolut, höst och vinterkläder är snyggare. Man blir mer klädd i dem.
Älskar dem.
Ser fram emot att plocka fram mina paltor nu.
Som du säger, det är lättare att kombinera dem.

Anne said...

Oh My GADD Annika, 35 grader!!! Långt ifrån nåt höstväder det. Och 2 oktober idag. Vad säger din känsla och intuition för hur kommande vinter blir? Tycker du brukar ha bra feeling för årstiderna och vädret, pricka in rätt bra...
Som jag antydde igår så är det raka motsatsen här. Vet inte om det stämmer (mycket möjligt) men nån sade att vi haft kallaste och regnigaste september på 100 år. Så här slås inga värmerekord inte. Tvärtom. Bbbrrrr. MEN jag älskar oktober och jag älskar hösten och tycker om när det liksom "på riktigt" gått in i årstiden, hösten är här på riktigt och det är den garanterat hos oss nu.
Det där med höst-och vinterkläder. Jo, men jag förstår och vet vad du menar. Med att känna sig mer klädd på ett sätt. Men jag gillar sommarkläder skarpt, så kan nog inte välja. Däremot, när en säsong är över är jag redo för nästa och astrött på kläderna och redo gå in i nästa. Samma när vår-och sommargarderoben plockas fram.
Hur ser det ut för dig i år, kommer du behöva köpa nåt nytt eller är det bara plocka fram höstgarderoben från i fjol och du är "all set"? Jag har gått igenom min garderob och den ser trist ut, slitet, noppiga tröjor och det mesta ser ofräscht ut, skulle behöva nytt. Brukar köpa budget-kläder, mycket spontana grejer, inte alltid helt genomtänkt. Men funderar på att ändra stil och gå in för mer genomtänkt, mer planerat och även mer kvalité, dyrare men färre plagg. I långa loppet är det nog mer ekonomiskt smart och sparar pengar. Bättre på alla sätt med mindre slit och släng tänk.

Apropå det där du skrev om att du seriöst går och funderar på att skapa tavlor men har svårt välja motiv. Det tror jag det, du har ju en enorm skatt av så fina foton. Det du skrev om att kanske gå på nåt med dimma eller höst-och vinterbilder, sådana toner och motiv. Det är jättebra idéer, den sortens motiv kan liksom inte bli fel även på förstorad cancas. Svartvitt såg jag du tänkte kan vara en idé också, en annan bra idé. Alltid klassiskt och stilfullt med svartvitt. Costco hade för ett år sedan kanske en utställning vid fotoavdelningen på olika sorts foton som lämpat sig extra bra för just förstoringar på canvas, som för att inspirera kunderna antar jag. Där fanns mycket naturbilder med dimma och höstbilder. Det är nåt extra fint med ljuset på höst-och vinterbilder, jag tror det sällan blir fel eller fult när man gör canvas av såna bilder. Så hoppas du kommer till skott och gör nån tavla snart. De är ju dyra så man får ta en tavla i taget men det är så fint tycker jag, speciellt DU har ju så otroligt mycka vackra motiv som förtjänar komma upp på canvas. Oavsett vad du väljer så är jag tämligen säker på att det blir skitsnyggt och du kommer inte att ångra dig.
Kram!

Annika said...

Anne:
JOOODU!!
så är det, just nu är det precis så varmt. Det är som en filt av het värme därute. En vägg.
Ummm ... jag tror det blir en mild vinter. MÅ JAG HA FEL!!!
men det är den känsla jag har nu.
Tycker inte jag ser så många samlande ekorrar och så mkt ekollon får heller. Det brukar vara ett bra tecken på sträng vinter. Iår är det inte så mkt ekollon som det brukar vara tex. Så jag satsar på en mildare vinter än normalt. TYVÄRR!!!

Idag stod det i Washington Post att 2019 är bland de hetaste år som uppmätts här hos oss. September lär vara den hetaste någonsin.
Så det är annorlunda mot vad du har minsann. Lustigt det där, men det är ett STORT land. Den kontinent i sig.

jag är så trött på mina sommarkläder, jag brukar också vara spyless på mina vinterkläder i april. Tror att de flesta gillar sommarkläder mer, Anne. Men jag har alltid gillar vinterkläder bättre.

I våras rensade jag mina garderober stenhårt, a la Marie Kondo. Så jag gjorde mig av med massor då. Måste gå igenom min vintergarderob och se om jag måste köpa mkt nytt. Jag vet nämligen inte, hehe. Tror alltid att det lönar sig med kvalitet och mindre av "HM" if you know what I mean.

Exakt Anne, jag tror vinter, höst eller dimbilder blir bäst för canvas.
Jag har tusentals och åter tusentals att välja emellan. OCH det är sååå svårt. Svartvitt är jag rätt säker på att det blir.
Tack Anne, när jag har mina canvas då visar jag dem här. Det gäller bara att välja och det är så infernaliskt svårt.
Jag kan knappt .


Kramar!!

Anonymous said...

"Hösten är min vår, för då öppnar teatern igen" :)

Annika said...

Ano:
Och vem har sagt de orden?

Anonymous said...

Jag vet inte det heller, hade bara hört det någonstans :)
Jag googlade och det verkar komma från en pjäs, "ett drömspel".