Friday, October 25, 2019

"I am so glad to live in a world where there are Octobers"





Hejsan fredag!


Det är alltid lika ljuvligt när jag får skriva det.
Konstigt att det aldrig blir “gammalt och dammigt” att skriva fredagsorden? Eller att känna den där fredagskänslan.  Det är samma sak varje vecka.
Japp, det är TUR det. Tur att det känns på det viset.


Min värld-- i skrivande stund--är ett under av begynnande höstskönhet.
Hos mig har den vackraste tiden precis inletts.
Meteorologer och experter spådde tidigt att vi inte skulle få så gyllene höstfärger denna höst på grund av torkan.
Men se, jag tycker INTE att det stämmer. Jag tycker det är ljuvligt vackert ute.
Som alltid blir jag fylld av ren och skär glädje när jag ser naturens enorma skönhet.





Veckans bilder från olika promenader.  Samtliga är tagna med min iPhone.  Under gråa dagar framträder höstfärgerna ännu mer.  Det är som om det gråa lyfter dem.  OCH nu går ju lövens skiftningar fort.  Snart har det nått sitt crescendo, men det vackraste ligger ännu framför oss.














Det är en pirrig tid nu, precis som på våren.
Vår och höst, de är de absolut vackraste årstiderna hos mig. Då är det så vackert ute att jag bara vill skrika.  När jag sitter bakom ratten blir jag närapå en trafikfara. Allt jag kör förbi är ju SÅ vackert!








En tidig morgon vid skolans idrottsplaner.  Dimman ligger som älvor över gräset.







Grönt är nog ännu den färg som regerar, men snart får den kapitulera. 







Vid Lake Audubon i onsdags.  Det var smärtsamt vackert faktiskt.  Ja, närapå en religiös upplevelse.




“I'm so glad I live in a world where there are Octobers.”
Det bevingade citatet kommer från boken Anne på Grönkulla skriven av L.M Montgomery.
Jag kan bara skriva under på DET, och även inse att min höstskönhet här i The Mid Atlantic sträcker sig en bit in i november likaså innan träden tappat sina blad.
När Thanksgiving knackar på dörren är samtliga träd kala och vinterfärgerna har börjat råda i naturen.














Körsbärsträden tappar sina löv först av alla träd.  Det här är ett sådant träd, och det är kalt nu,  nästintill.  Bilden ger nästan vibbar av att vara tagen i slutet av november, men det är den alltså icke.









Det är en fröjd att varje morgon få gå ut och ta del av den tid på dagen som är nyvaken och storögd.
Att få se solen gå upp och färga alla trädtoppar gyllene medan jag travar genom prasslande löv, det är en ynnest. Eftersom naturen i stort sett endast består av lövträd så blir det MYCKET löv.
Dock, dess primetime ligger ännu någon vecka fram i tiden.








Ja, det ÄR ju bara sååååå ljuvligt allting.







Lake Audubon.







Som sagt, Lotta och jag var på IKEA igår.
Jag kom hem med ljus. Fem förpackningar med kronljus! Lite julservetter och skumtomtar.
Frågan är, räcker kronljusen till jul?








Det gör mig lycklig att få vandra här på hösten.







OCH de sa att det int skulle bli gyllene, vackra färger denna höst ... Hmmm, så FEL de hade. 






Lake Thoreau i morgonsol.







Den här lönnen växer utanför mitt sovrum, eller kronan når dit upp.  Jag ser den från min säng det första jag gör då jag vaknar.  Jag tycker om att följa processen när löven gulnar.  Varje år den 23 oktober tar jag en bild av denna lönn.  Så här ser den ut  i år.




Nu önskar jag er alla ett fint och bra veckoslut!!

14 comments:

Anonymous said...

Sååå vackra bilder! Är ju också ett stort fan av hösten. Älskar att gå långa promenader i prasslande löv och bara njuta av detta vackra. Tyvärr så är ju hösten snart över här i Sverige och idag blåser det här på Hönö så allt fler träd blir kala. Ser fram i mot att läsa dina thanks giving och jul inlägg, den bästa tiden på året är snart här 😀.

Kram Elaine eller lajnus74 som jag heter på Instagram 😉

Äventyret framtiden said...

Hösten är som allra vackrast hos dig nu! Jag vet att det är en av dina finaste tider så jag är glad för att meteorologerna hade fel. Prunkande vackert är det och dina bilder är därefter. Man brukar ju säga att "se Gud i naturen" och du säger själv att vissa vyer ger en känsla av religiös upplevelse. Jag håller med om det.
Här har vi kommit steget längre, löven faller ymnigt just nu och markerna är färgglada för att övergå i bruna nyanser. Vackert det med!

Ha ett fin och bra veckoslut du också Annika!

Anonymous said...

Yvonne said...
Äntligen har jag fått en av datorerna här i Skåne att vilja göra som jag vill. Försökte kommentera på telefonen, men se det köpte den inte så inget blev kvar av det jag skrev.

Så vacker höst ni har, här i Skåne är det mörkt, blåsigt och småregnigt mest varje dag, vore trevligare med sol och vindstilla. Antar det är i stort sett samma väder hemma i Stockholm, dit vi åker på söndagmorgon.

Förstår att du njuter av dina promenader när du får gå i all den vackra naturen och den sprakande färgprakten.

Stor kram och ha en trevlig helg säger Yvonne

Humlan said...

Din morgonpromenad är ju perfekt för att fånga de fina årstiderna. Du går rätt tid på dygnet i en vacker omgivning och du SER din omgivning och kan fånga den på bild. Jag ser också mer av min omgivning numera än vad jag gjorde tidigare år, det är kanske därför som jag njuter mer av höst och vinter. Förr kunde jag njuta om det var den där perfekta höst- eller vinterdagen, men jag missade t.ex. det fina med en mulen, mild novemberdag som är så rofylld och vilsam. Vi har ju färre löv kvar på träden, men det är en härlig, färgfylld höstdag ändå och skönt att vara ute. Passar på att bära ut saker i förrådet, för prognosen säger regn och hårda vindbyar i helgen, vi får väl se vad det blir, men skönt att inte vara tvungen att gå in och ut då.

Ha en fin helg!
Kramar!

Annika said...

Elaine:
Jag vet så väl vem du är :-)
SÅÅÅ kul att du kommenterar och att du finns på insta.
TACK!!!
Ni hr haft den vackraste tiden på året, men spm tur är går vi in i årets mysigaste tid.
Lovar att blogga mkt om Tgiving och jul.
Stora kramar och ha en skön helg!!

Annika said...

Karin:
Tack!
Är också så glad över att meteorlogerna hade fel vad gäller gyllenes färger. De hade verkligen fel.
Härligt för oss :-D
Precis, jag är ju ingen religiös person, per se. Men i naturen kan jag verkligen känna att det finns "ngt större".
Helt underbart är det.Precis, jag tycker också att det ligger stor skönhet i kala träd och den slags höst som komma skall.
Karin, ha en jättefin och trevlig helg!

Annika said...

Yvonne:
HAHA, bra DET!!
nej, jag kan nästan aldrig kommentera från min mobil heller.
DET är verkligen inte lätt.
GLAD att du hittade en bra dator :-D

tack snälla, jo jag älskar verkligen rådande tid.
Älskar den.

Ha nu en fin vistelse medan ni är kvar i Skåneland. OCH kör försiktigt tillbaka till Sthlm.

Trvlig helg och stor kram!!

Annika said...

Humlan:
TACKAR!!
Ja, de är ju det. Jag tror faktiskt att jag fotar ngt varje dag jag är ute.
Många bilder blir det :-)
Men det är effektivit att hålla reda på årstidernas växling år från år. Gillar det.
Det är bra att du förbereder och fixar nu. Inte roligt att jobba i regn och rusk.
OCH precis som du säger, en grå och mild novemberdag kan vara så vacker.
Humlan, ha en finfin helg!!

Elisabeth said...

Vad roligt att du fotograferar lönnen varje år den 23 oktober! Det måste vara intressant att se eventuella skillnader mellan åren.

Numera tycker jag också att hösten är vacker. När jag var barn/ungdom tyckte jag också det (jodå, jag tänkte i termer av "vacker natur" redan tidigt), men en period när jag var 20+ tänkte jag bara på mörker, kala träd, gråhet, brist på blommor när jag såg färgsprakande höstträd. Kunde omöjligen se det vackra i det, för jag tänkte bara på hur långt det var till nästa vår. Nu (eller för tillfället kanske jag ska säga, haha) är det annorlunda, och jag uppskattar verkligen höstfärgerna. Som när jag gick hem idag; solen lyste på en björk, och bladen blev liksom alldeles guldskimrande. Det var verkligen vackert. Däremot får jag inte alls samma känslor som på våren. Då tittar jag på vårblommorna, det gröna gräset, de blommande träden, den skira grönskan - och blir alldeles lycklig. Det blir jag inte av hösten på samma sätt. Men som sagt, vackert tycker jag att det är.

Vi har för övrigt SÅ milt just nu, 13, 14 grader - jag tackar och tar emot!

Erica said...

Så fint! Både bilderna och naturen! Lyckost dig som har den vackra delen av hösten kvar!

Kul med trädet du fotar vid samma tidpunkt varje år :-) Roligt att se vilka skillnader det varit från år till år.
Jag gillar sådana här Årstidsprojekt också, och hoppas verkligen att jag ska klara av att slutföra ett sådant någon gång.
Sådana där man väljer ut en plats som man fotar en gång i månaden ett helt år. Älskar resultaten av sådana.
Elin Kero/Nevnarien har till exempel gjort ett sådant som blev klart nu i augusti, och de bilderna är verkligen magiska! Men det skadar ju inte att hon är en magiskt duktig fotograf :-)


Hoppas du får en toppenfredag och helg!
Kramar /Erica

Annika said...

Elisabeth:
Ja, haha, jag har älskat den lönnen sen vi flyttade hit. den har alltid varit så strålande vacker. Så jag vet inte varför det blev just den 23 okt, men det blev det.
Så jag fortsätter :-D

Samma då jag var ung, inte 17 reflekterade jag över hösten då. Tyckte den var lång och grå och trist. Tyckte det aldrig blev jul.
Typ.
Nu tycker jag den går för fort. OCH jag älskar den.
Jag reggade inte heller över våren som jag gör idag. Allt detta har kommit sen jag blev äldre ... 35 plus, skulle jag nog säga.
Du kanske kommer till de känslorna vad gäller hösten också. Du är ju yngre än jag, så du får se, hihi!!
Som sagt, förr la jag inte alls märke till naturen som jag gör idag.

Njut av mildvädret. Härligt!!!

OCH ha en finfin helg!!

Annika said...

Erica:
Tack vännen.
Jag vet, men om tre veckor är den bort helt och hållet.
Det är ju en så kort period.

HAHA, jag vet ... lönnen.
Ja, det är lite kul att fota den den 23 okt varje år. I år är den nog finare än den brukar vara, eller längre kommen ska jag säga.
Får ta och kolla in fotografen du tipsar om :-)


Ha en fin och bra helg. Skickar stora kramar!!

Taina said...

Tack snälla Annika för bilderna. Själv har jag inte hunnit tagit så många bilder i år. Jag är också så tacksam att få uppleva hösten här för den är ju bara så otrolig!

Liisa sa häromdagen att hon älskar hösten, hon med, för det är den bästa årstiden att springa i. Hon blir som jag. Hahahaha!

Fem paket kronljus? Det bör nog räcka. Jag köpte också en massa ljus när jag var dit sist.

Ha en skön vecka!

Kram kram

Annika said...

Taina:
Tack för din ord.
Hoppas du kan ge dig ut. Det är galet vackert. Hos dig kan jag tänka mig att det håller på att gå över i kala träd nu. Hösten kom snabbt, och jag tycker skiftningen sker mkt tidigare än vanligt.
Färgerna är OTROLIGT vackra denna höst dessutom.
Hösten på amerikanska östkusten ÄR svårslagen.

Liisa blir som du!! Helt klart!!

HAHA, vi får Se om fem paket räcker. Tycker det var skitdåligt på IKEA vad gäller mkt fö.

HA det bäst.
Kramar.