Wednesday, October 30, 2019

Halloween med blanding av nostalgi





Godmorgon denna onsdag!


Imorgon är det Halloween.
Många äro de Halloween som runnit under broarna sedan jag flyttade hit för länge sen!
Då betydde inte Halloween någonting för mig. Högtiden (vad 17 kallar man det för egentligen?) var jag alls inte van vid att fira från Sverige, eller ens uppmärksamma.
Jag hade varit på ett enda Halloweenparty innan jag kom till USA, och det ordnades av en tjej som hade rötter i England.
Jag minns att hon hade det partyt på Allhelgona. DET var ju fel så det skrek, men på 80-talet var det ingen som fattade det, allra minst jag.






Åh, nostalgin i detta inlägg består av ett gäng bilder (med Halloweentema, givetvis) från 2000-2007.  Denna är tagen på Buschgardens 2004. Karolina är 8 år gammal.  Det riktigt nyper till i hjärtat då jag ser dessa bilder.
Jag satt med en gammal harddrive full med gamla foton igår.   När man väl börjar rota i sådant är det som om man aldrig kan sluta, ett riktigt rabbit hole.  OCH en äkta nostalgitripp.






Karolina och Keith.



Sen kom jag till US.
Fick se Halloween UP CLOSE AND PERSONAL.
Med åren lärde jag mig verkligen uppskatta dagen med råge. Nu är det en av mina favoritdagar på året.




Sista gången jag fick klä Karolina i något gulligt på Halloween var när hon var fem år, tror jag.  Sedan, efter det, skulle hon enbart vara något läskigt.  Det bara var så.  Glöm det rara och söta.  Hello skräck!  Bilden ovan föreställer Karolina på Halloween 2004.






På en pumpafarm samma år.  ÅH så länge sen det var, och ändå KÄNNS det inte så.





Nej, nej det är en missuppfattning att Halloween är en en enda orgie i skräck här i US. DET är den inte.
OKEJ, den delen finns också. Ta bara alla så kallade Haunted Houses man kan besöka denna tid på året, eller alla skräckhölass man kan åka som vuxen genom skogar och fält, haha.  Eller de "besatta" majslabyrinter med skräcktema man som modig vuxen kan trassla sig igenom på skakande ben och med bultande hjärta.
Sanningen är den att på Halloween kan man klä sig som gullig liten prins eller som läskig skräckdrottning.
ALL systems GO!!!
I Sverige verkar man felaktigt tro att allt i USA dryper av skräck då det kommer till den 31 oktober.
Jag skakar sakta på huvudet och dementerar den myten direkt.
Svenskarna har däremot köpt den mest gruvliga skräckmyten rakt av.   Dessutom, varje år är folk i Sverige lika förvirrade om när det EGENTLIGEN är Halloween???
Svaret är, den 31 oktober.  Varje år.  I alla tiders evighet, amen.





Kontraster galore.   Karolina klädd som "colonial girl" för en skolpjäs i december 2005.  Så söt och rar.






Samma söta flicka som ovan på Halloween 2005.





Jag har abdikerat som drottning.
Ett tag var jag den sanna Queen of Halloween! Men, då Karolina började college lessnade jag på att spöka ut huset och mig själv.
Fast jo, jag fortsatte dekorera och fixa lite inne och ute. Men jag drog inte på hela batteriet i 180.
Iår har jag faktiskt gått ut lite hårdare än vanligt, tro’t eller ej.
Jag har tagit fram likkistan och gravstenarna ur källaren. Jag har hängt upp demoner och spöken i träd och buskar.
Men jag saknar SÖT så det värker i bröstet, haha.
Ingen Halloween utan SÖT!





Mitt barn :-)









Medan jag “förskönade” min lilla täppa med diverse likkistor och demoner häromdagen fnissade jag lite för mig själv och tänkte på hur sjukt knäppt det egentligen är detta. Snacka om märkligt att släpa ut dessa monster som annars bor i källaren, haha.
Samtidigt är det så galet roligt också. Fast knäppt som bara den …
Jag lovar att visa lite stämningsbilder samt mina urkarvade pumpor i fredagsinlägget.









Här är Karolina fyra år, och utklädd till Törnrosa.  Säkert var hon inte taggad för det.  Hon tyckte det var fånigt.  Varför vara prinsessa när man kan vara zombie, så tänkte hon säkert.  Men då var det jag bestämde, fniss.






Samma lilla goding sju år senare, då hon var 11 år.  YASS, yass!





I eftermiddag ska jag sätta mig på trappan och karva mina tre pumpor.
Det är ingen ide att karva dem tidigare än idag.
Gör man det för tidigt ruttnar de med fart. Tro mig, förruttneleseprocessen hos en karvad pumpa går snabbt.






Karolina och jag år 2000.





Bokföring av det godis som samlats in 2007.  Noga nedpräntat på pappret.  



Liksom varje år vid denna tid känner jag mig lika barnslig som barnen. Dagens inlägg, som ni ser, är en tillbakablick på tidigare år och tidigare kostymer.








Här är två bonusbilder också.  Bägge från mitt instagramkonto då det var nytt (och ALLS inte lika nischat och tillrättalagt som det är idag).  HAHA.  Året är 2013 (Karolina som clown).  Karolina hade haft "fright night" föreställning på skolan.  GISSA om hon gillade att vara läskig clown då vi besökte Chick-fil-a efter skolans föreställning, haha.

Bilden nedan på mig är från 2015.  The Queen of Halloween då det begav sig.








Nu önskar jag er alla en riktigt fin 30 oktober!

19 comments:

Anonymous said...

Yvonne said…
Visst är det så när man börjar titta på gamla bilder, man kan sitta i timtal och vara nostalgisk och komma ihåg saker man inte tänker på dagligtdags så att säga. Så söt Karolina var och sen kan förändras och bli en riktig läskig typ.

Här i Sverige kommer det nog aldrig bli lika avancerat som ni kör i USA. Ser att i våra 10 hus på gatan är det bara en som hängt upp några små pumpor på en tråd. Här finns många barn på gatan och de flesta är nog hemma, men inget pynt ändå. Jag brukar köpa några små pumpor och lägga på en liten bänk vi har här ute, men sista åren har jag inte ens gjort det. Blir spännande att se om några barn kommer och ringer på imorgon. Skolorna är ju lediga, så tiden finns.

Ha en fin onsdag och det blir spännande att se ditt pyntande i nästa inlägg.

Stor kram från ett svinkallt Åkersberga, -2 grader just nu, brrrr

Anonymous said...

Ha, ser fram emot att se din "pyntade" trädgård! Ja, här hemma, då detta inte på långa långa vägar är som hos er tror jag många har svårt för vilken dag det ska vara.
Förra året minns jag att samma dag, Alla helgons dag,som jag skulle åka till minneslunden och tända ett ljus ringde det på dörren. Därute stod det ett gäng utklädda barn och skrek bus eller godis. Och där stod jag, påklädd och med ljuset i handen. Nja, det kändes inte helt rätt.
Såg att det är spöktema på Grönan. Det är nog dit vi kan sträcka oss med kusligheter :-)
Kram från Anette!

Äventyret framtiden said...

Hahahaaloween! :)
Härliga bilder, nostalgiska bilder, söta Karolina som både söt och hemsk!
Jag har inte pyntat alls inför halloween i år, men något ska jag få till i alla fall för att Wilhelm och hans mamma (dottern) kommer hit imorgon vid midnatt. Lite spöka till det ska den här morrmorrn göra.
Ser framemot dina karvade pumpor! Ha en fin onsdag Annika!

Annika said...

Yvonne:
DET går inte att slita sig.
DET går INTE!!
Jag skulle städa, men blev sittande med gamla bilder istället. Som en resa i tiden.
Karolina, inte ville hon vara söt och rar och "flickig", inte en chans. Det skulle vara så läskigt det bara gick att få det.
HAHA.
Rätt kul iofs. Inget jag försökte hindra när hon väl fått smak på det.

ja, du får se imorgon om ni får ngt besök.
Det blir spännande, du får berätta.

stora kramar fr ett mkt milt Reston.

Annika said...

Anette:
HAHA, ja vi ska hoppas det inte regnar bort, hehe.
Ska plåta lite ikväll då jag karvat för jag är rädd för att Halloween ev kommer att regna bort :-(

Jag vet att det är ytterst förvirrat hemma med dagen.
Men imorrn är det. Sen är det väl helt OK om man som grannskap tex bestämmer att man går tex på fredagen. men att ha ungar i tid o otid i en veckas tid är inte OK.

Såg en blogg där de varit på Grönan. Såg bra ut, men fullt skräcktema hela vägen. SÅ behöver det ju inte vara heller.
Men det värsta var köerna, på vissa ställen hade den familjen fått vänta två timmar på vissa attraktioner. Inte bra.

Anette, ha det så gott och bra!!
KRAMAR!!

Annika said...

Karin:
JAAAA!!!
Min lilla docka som alltid ville vara hemsk.
Så var det. Nu idag tror jag (vet jag) att hennes kostymer på de Halloweenfester hon går på inte alls liknar de hon hade då hon var liten, hehe.
Spöka på med barn och barnbarn, Karin. Man gör så mkt man vill. Perfekt så!!
Ha det bäst!!

Humlan said...

Jag satt också med gamla bilder i går. Min pappa har flyttat från lägenhet till särskilt boende och när vi tömt lägenheten på det som inte fick plats i hans nya boende, så hamnade det mesta (tillfälligt) hos mig. För att kunna bo i röran så försöker jag stapla det mesta under trappan och i denna process så hittade jag en massa fotografier i går, där blev jag sittande och tittade på mig och alla andra, saknade de som inte längre finns här, förvånades över en del saker och blev påmind om annat, en riktig nostalgitripp.

Så roligt att se dina gamla bilder och jag tycker att det är ganska befriande med en liten tjej som inte bara vill vara gullig, utan tycker att det är kul att vara läskig ibland också.

Jag har full förståelse för att det inte blir samma sak när Karolina inte längre bor hemma (och inte längre är barn) för det är ju alltid roligare att göra saker när man får respons på det man gör.

Jag har fyllt på godisburken och skålen vid dörren, så i år har jag varit beredd även om de skulle komma för tidigt, men än så länge har inga kommit. Vi får se om de kommer i morgon eller i helgen (eller inte alls). Pyntat har jag inte, men jag tänkte tända en ljuslykta i morgon.

Hoppas att det går bra med pumpakarvningen och ha en bra dag!
Kramar!

Erica said...

Vad kul att få följa med ner i ditt fotoalbum :-) Att sitta och kolla på gamla foton är verkligen fantastiskt! Det blir lite som när man fotar; man glömmer bort tiden...

Förstår att man blir lite extra nostalgisk när ens barn vuxit upp och flyttat hemifrån. Kan tänka mig att det inte blir samma sak, även om man pyntar upp.

Jag tror som första kommentaren; att Halloween aldrig kommer bli på samma sätt i Sverige som i USA. "Högtiden" har ju inga rötter här.
Ska jag vara ärlig tror jag inte Halloween kommer bli större i Sverige än den är just nu, och eftersom jag inte går på någon halloweenfest så märker jag inte av dagen annat än lite svart-orange dekorationer till salu i butikerna.

Däremot måste jag ändå säga att jag upplever det som att förvirringen om när Halloween är börjar mildras. Tycker det har känts de senaste 2-3 åren som att fler och fler här vet att det är den 31:a oktober. :-)


Ha en fin fortsatt onsdag, och en riktigt trevlig Halloween imorgon!
Kramar /Erica

Annika said...

Humlan:
Man kan inte sluta då man väl börjat. Helt galet, det går inte.
Det är omöjligt att fortsätta med det man egentligen tänkt göra, som att städa. Jag förstår så väl att du fastnade där du gjorde under trappan. Det blir som en tidsresa.

det är befriande med en tjej som inte vara gullig. DET tyckte jag redan då, då när alla andras flickor ville vara gulliga ville min det motsatta.
Uppfriskande på ngt sätt.
jag är glad över att hon körde det spåret.
Idag är det lite annorlunda efter vad jag sett från hennes fester på senare år, oh WELL!!!

Jadu Humlan, du får se när de dyker upp. en lykta vid dörren är ett bra tecken.

Det är trevligt att karva pumpor, jag ska ta tag i det snart.

Kramar!!

Annika said...

Erica:
VERKLIGEN!!
Fram med en gammal harddrive eller ett gammalt album med foton, sen sitter man där.
Stenhårt.
Som du säger, tiden försvinner. OCH fort går det.

Jag vet egentligen inte alls hur stor Halloween är i sverige. Jag har aldrig varit där den dagen. MEN nej, absolut inte lika stor som den är hÄR.
Här är det ju en jättestor dag!!
Men hyfsat stor har den blivit. Då jag bodde hemma fanns INGET.

Hoppas du har rätt, Erica, det är vansinnigt störigt att ha barn rännandes i typ en veckas tid.
Men vi ska hoppas att poletten har börjat trilla ner :-)

ha det så gott nu.
Kramar från mig.

Anne said...

Vad mysigt Annika få hänga med ner i minnets arkiv. Så härliga bilder att se. Jag vet PRECIS vad du menar, det där med att börjar man så kan man inte sluta. Speciellt vi nostalgiska själar kan LÄTT gräva oss ner i det där kaninhålet (förresten, rabbit hole och vad det betyder, står för, så himla bra uttryck och vad det står för men jag kan inte komma på nåt liknande på svenska, kan du??).
Hur som helst, tycker om det du berättar nu och även sagt tidigare att Karolina var aldrig den där som ville ha gulligt, sött och pluttinuttigt. Gillar det, tycker det är uppfriskande för det finns så många (de flesta?) som går den traditionella vägen (inte fel i det heller i och för sig men ärligt kan jag tycka det är tröttsamt och känns så förväntat, så stereotypt när man ser prinsessor och alla dessa gulliga grejer..). Många föräldrar som också pushar för de valen, i vilken riktning det ska väljas och påverkar barnet. Hihi, precis som du säger, 0-4/5 så är det päronen som bestämmer helt men sen, låt ungen dra iväg i den riktning den vill. Som du gjorde. Stella är likadan, absolut inget sött eller gulligt utan läskigt ska det vara (för i år har hon valt en blandning av häxa och vampyr, då snackar vi inte gullig häxa eller vampyr utan läskig). Apropå de här grejerna. I sensomras när hon gick ett swim camp så skulle barnen delas upp och välja om de ville vara i pirate team gruppen eller mermaid gruppen. Stella valde pirate gruppen för hon gillar pirater mer än sjöjungfrur, men hon sade att hon var den enda flickan som valde piratgruppen och undrade varför. Ja, det kan man ju undra.. Jag var stolt över att hon vågade gå sin egen väg, även i ung ålder kan det finnas en tydlig förväntan på vad välja och grupptryck.

Det där med att fira på rätt dag, ja hoppas Erica (läste hennes kommentar) har rätt i att det där börja sätta sig och gå in nu, vilken dag det alltid är. Som du skrev, extremt störande med rännande barn i en hel veckas tid. Som du också var inne på, det är väl en sak om man i grannskapet t.ex. bestämmer fredagen och då går alla barn men annars så är det 31 oktober även om det råkar infall på en "dålig" dag som en vanlig veckodag. Jag vet du brinner för att lära ut vilken dag och vikten att fira på rätt dag :)
När jag bodde i Sverige var Halloween inte alls stort heller, noll firande vad jag kan finnas, och jag flyttade ju för "bara" 13 år sedan. Sedan dess har det exploderat.

Anne said...

Måste byta ruta.

Hihi, visst är det en lite märklig känsla pynta med skelett, gravstenar, likkistor och annat liknande. Morbid känsla men samtidigt roligt. Kanske det är bra, för vi här i västvärlden har ju en ganska tabubelagd känsla inför död och hela den biten. Kanske det här tokiga gör det lite mer naturligt och avslappnat....
Jaaa, du har helt rätt. Halloween här är absolut inte bara om skräck. Håller helt med, det gulliga, mysiga och varma har lika stor plats. Sett mycket fint gulligt halloween pynt ute.
Visst är det lika hos dig att före Halloween så öppnar olika Halloween-affärer, typ hyr in sig i en stor butikslokal i nån mall, Halloween City och allt vad de kan heta. De kanske öppnar 1 september, butiken fylls med bara Halloweengrejer. Sen när det är över, töms butiken och lokalen blir tom igen och lämnas tills de hyr in sig nästa år igen för en månad eller så. De här "rena" Halloweenaffärerna som finns överallt är bevis för hus stor Halloween faktiskt är här. När vi var inne nyligen råkade det vara en massa i tidig 20-årsålder där, haha de kunde hittas bland kostymer över den mer sexiga looken, olika mer kostymer på den varianten, if you know what I mean. Det gulliga eller skräckiga var icke intressant. Vi lär väl hamna där också vad det lider så passar på att njuta av den lilla läskiga vampyren här hemma just nu.

Alltid roligt med dina Halloweeninlägg, Annika. Visa gärna ditt pynt, även om det inte är samma som i gulddagarna då drottningen regerade, så vågar jag lova det är mycket mer än många andra har och jättefint. Vi har många med indisk och asiatisk bakgrund i vårt kvarter, de verkar inte vilja dekorera och pynta alls. Jag ser ungarna (som ju blivit amerikaniserade) gå trick or treat men föräldrarna verkar inte gå in för att dekorera och pynta, inte omfamna högtiden så. Lite trist, tycker jag, för hade gärna sett alla i kvarteret ha åtminstone lite pynt (gärna fullt ös överallt).
Kram!

Elisabeth said...

För mig har Halloween ingen betydelse. Var "för gammal" när det började komma hit tror jag. Och så är det väl det där med att jag inte är mycket för att klä ut mig. Framför allt det, skulle jag tro.

Angående datum så tycker jag egentligen inte att det är så konstigt att det ändras lite... För att ta ett exempel med olika dagar för samma grej: Där jag växte upp var skärtorsdagen påskkärringarnas dag, där min mamma kom ifrån var det påskafton. Och det gick bra det också. ;-) Inte riktigt jämförbart, jag vet, men ändå olika datum för samma sak.

Så roligt att få se gamla foton! Karolina satsade verkligen på skräcktemat när hon fick välja själv.

Elisabeth (igen) said...

Jag tror förresten att de flesta nog vet vilket datum Halloween är, och att de tänker att det inte är så noga med datumet.

Annika said...

Anne:
TACK för att du tycker det, det värmer.
Jag fastnade ju där i timmar, skulle städa och så ... MEN, där satt jag-
Tycker också rabbit hole är ett jättebra ord. Har ingen aning om vad en svensk översättning skulle kunna vara? Får grunna lite på det. Du också ;-)
Se om vi kommer på ngt liknande ord i svenska språket.

Karolina var ingen prinsessflicka. Ngnsin. Ingen Disneytyp. Inget sånt.
Jag var själv mkt mer prinsessig då jag växte upp. Men K gick sin väg. När hon var liten köpte vi Halloweenkostymer på killsidan. SÅ dumt att dela upp så, men du vet hur det är ...
När katalogerna kom satt K och tittade på de läskigaste bland kostymer.
Sen när vi kom till affären gick hon direkt till killsidan. HAHA.
Jo, jag gillar det också. Tycker det är coolt.
Men de bilder jag sett av henne under senare år, i college och nu i LA, är klädseln inte direkt åt det skrikiga hållet längre.
I wish, but ...

Anne, HEJA STELLA!! Modig!!
Mermaid vs Pirate. Ack ja. Snacka om könsindelat. Var det ngn kille som gick till sjöjungfrugruppen?
Så coolt av Stella. Jag inbillar mig ändå att det är vi föräldrar som influerar. Vi har alltid snackat jämlikhet här, och hur fånigt det är att dela in tjej och killgrejer.
Tror säkert du gjort detsamma. Eller ni båda.
ASCOOLT att Stella gör som Karolina, ju läskigare desto bättre. i love it.
Hatten av till er, Anne!!

Jag såg på insta idag att stor förvirring gäller dagen H!! I Sverige alltså. Flera av de jag fäljer frågade om det ÄR rätt idag-
Så nog råder förvirring, även om det kanske börjar klarna lite mer.

Byter också ruta nu :-)

Annika said...

Anne igen:
ja, jag blev full i skratt medan jag pyntade upp läskiga demomer och små likkistor.
Men, man tämjer ju sin rädsla lite på det sättet. Ibland undrar jag hur jag ens vågar ha alla läskiga grejer i min källare, hahaha.
Men de är ju snälla, så ...


JAA!! Absolut, stora Halloweenaffärer slår upp som svampar ur jorden i stora affärslokaler som annat står tomma. Det var på en sådan jag köpte min grå peruk och Elizabeths tiara, haha.
OCH genom åren har jag köpt många gruvliga prylar på de där stora pop-up butikerna.
Ibland görs de om till julaffärer direkt efteråt. Är det samma hos er??
Men resten av året står lokalerna tomma. OCH det är lustigt, för ofta är lokalerna rätt bra o man kan tycka att ngn etablerad affär borde vilja åt dem.

Halloween i USA är verkligen rent ENORMT stort. JÄTTESTORT.
Och det är inte bara läskigt, utan allt funkar.
GILLAR!!!


Vi ska få uselt väder ikväll. HOPPAS jag kan fota. HOPPAS jag ens kan ha mina ljusslingor på. Ibland när det regnet öser ner går proppar då jag har ljusslingor ute. Blir ngn kortslutning.
IRRO!!
Jag hoppas att jag ska få hit lite barn, men befarar det värsta ...

Ja, jag vet, jag minns att Karolinas asiatiska vänner inte gick ut hårt vid Halloween. De gick sina rundor, men la inte så mkt krut på eget hus.
Tycker ALLA ska gå ALL in.
HAHA,

Stora kramar från mig!!

Annika said...

Elisabeth:
ETT kan jag förmodligen lova, om jag inte hade flyttat hit hade jag iNTE anammat Hween som jag gör idag.
Jag var allt för gammal, verkligen, då det slog igenom hemma.
SÅ jag förstår dig till fullo. Att dagen inte har betydelse.

Ja, what's up med det där?!
Har också märkt att många barn därhemma går påskkärringar på påskafton. När jag var barn var det ofelbart och endast skärtorsdagen som gällde.
Men du säger att din mamma brukade gå på påskafton?
Intressant, kan det vara olika i olika delar av Sverige?

Vet du, jag tror också att folk tänker att de kan gå och trick or treata lite när de vill dagarna runt Halloween.
Man bryr sig inte.

Ja, för K var det skräck hela tiden. Idag? Not so much, efter vad jag kan se på bilderna från de senaste årens hweenfester.
Hehe.

Eva i Dalarna said...

Jag tror nog som Erica att vi börjar fatta här i Sverige vilken dag som är Halloween. Men jag tror också att vi inte bryr oss särskilt mycket om vilken dag det är, vi tar det när det passar, i allhelgonatid. För min del bryr jag mig inte alls om det, men barnbarnen går Bus eller Godis ikväll.
Påsk-kärringar går barnen på torsdagar här där jag bor, alltså på skärtorsdagen, men i Bohuslän tror jag det är påskdagen som gäller, så ja, det är olika på olika platser.
Var och en blir salig på sitt vis!
Happy Halloween får jag väl säga till dig då, som firar det. Men annars säger jag Trevlig Allhelgonahelg!

Annika said...

Eva:
Kanske det. Men i dagens inlägg skriver ngn i Sverige om hur det håller på en vecka. Inte bra. På instagram ser jag stor förvirring också. På vissa platser kanske man vet, som hos dig. Men absolut inte överallt. Isåfall kan vi ju ta julen när det passar också. Det blir ett konstigt ingenmansland och bladder och inte underligt om folk blir irri på att vara ständigt beredd med godis för knackande barn i en veckas tid.. OH well.
Allhelgona så, vi ska inte blanda ihop dagarna. Det blir inte bra.
Happy Halloween får du absolut säga till mig, för här är det en av årets största dagar.
Jag önskar dig en bra och fin fortsatt torsdag