Friday, September 22, 2017

Fredag med tillhörande lista, den sura och griniga sorten ...




Godmorgon och hej fredag!!!


Jaha, så blir det helg igen.
Veckan har gått lika fort som alla andra veckor.

Vackert väder är det dag ut och dag in.
Ja, det vill säga om man kallar sol och sommarvärme för vackert väder. Som ni vet börjar jag lessna, men samtidigt är det ju givetvis skönt också på ett sätt.
En får göra det bästa åt rådande situation, helt enkelt.


Veckans bilder får ni se idag också.
Det har varit varma och fuktiga power walks. Redan när jag stiger ut på trappan vid 7:20 är det varmt.
Kvällarna är ofta lite svalare.
Jodå, snart är det verklig höst.
På riktigt.


Krysantemum vid Lake Thoreau en grå, men varm, måndag.


Imorgon kan det nog bli en vandring igen, men denna gång av det kortare slaget.
Vi är nämligen bjudna på den årliga kräftskivan hos Lotta och Magnus på lördag.
DET ser vi fram emot, och därför kan vi inte slita vare sig asfalt eller vandringsleder i evighet på lördag.



Spegel spegel på sjön där ...






I veckan hittade jag den här listan hos Anna.
Den är kul, för den är lite annorlunda. Griniga sur-listan.
Vi kör den, även fast det är fredag och även fast jag inte är sur.




* Obehagligaste jag vet: 

Jag gillar inte att läkarundersökas på något sätt. Blodtrycket stiger i höjden, och jag blir så sjukt nervös. Så ja, allt som har med läkarbesök att göra är jävligt obehagligt för mig. Det senaste året har det blivit många besök för mig för ditten och datten, men jag vänjer mig ALDRIG.

* Absolut inte min killtyp:

Självgoda män som tror de är “experter” på nästan allt, och som tror att deras skämt, påståenden, åsikter och högljuddhet är kul och intressant för alla som ska lyssna på dem. “Lilla gumman-typen”.
Man-spread-typen.
Orkar fan inte …

* Äckligaste mat jag vet:

Säger som Anna, blodpudding. Blodpudding och pölsa. De två göra sig icke besvär i mitt liv.

* Blir arg på: 

Energitjuvar. Ju äldre jag blir desto sämre tålamod får jag för folk som bara talar om sig och sitt. Ni vet typen. Blir förundrad över hur denne kan tro att dennes eget liv är såå otroligt intressant att vi enbart ska tala om det under den tid vi ses.   DET är så märkligt att denne person inte har något som helst intresse av personen denne någon har framför sig.
Jag blir paff faktiskt. Jodå, det finns sådana personer i mitt liv.  Det finns sådana personer i allas liv.
OCH jag undrar, hur blir man en sådan självupptagen person?
VAR har det gått fel?


* Sämsta bok jag läst:

Om jag inte gillar en bok så slutar jag läsa den. Livet är för kort för att läsa dåliga böcker.
En bok som jag ogillade och slutade läsa tidigt var boken som alla andra älskarEn man som heter Ove.
Stod inte ut. Stod verkligen inte ut. Tyckte den var skittråkig och totalt ointressant.
So, sue me …

* Något som får mig att byta radiokanal:

Reklam. Så det är inte ofta jag lyssnar på reklamkanaler överhuvudtaget, allra minst svenska kommersiella kanaler.  Jag lyssnar på Sveriges Radio, de är KLART bäst! Här i USA blir det NPR (National Public Radio), och ibland i bilen blir det en och annan reklamkanal (för det går knappt att undvika, om det inte är NPR). Men fasiken, radioreklam är helt vidrigt. I alla länder, tror jag.

* Sist jag ville ta till knytnävarna:

När jag nyligen såg, och hörde, en pappa ryta åt sitt barn. Barnet var kanske 4 år gammalt. OCH fadern RÖT. Jag tyckte det var hemskt.

TILLÄGGER:  Varenda gång Trump öppnar munnen och kläcker något som kan få konsekvenser utan dess like.  Eller, faktiskt, varenda gång den karl'n öppnar sin mun, förresten.  JAG ORKAR INTE!!!

* Sämsta serien jag nyligen sett:

Samma sak där, är en serie dålig då ser jag den inte. Slutar efter första avsnittet, om jag ens orkar så långt. Ser bara bra TV och bra serier :-)


* Fulaste plagg jag vet: 

Hmm … Jag tycker haremsbyxor är extremt fult och missklädsamt. Ser ut som om personen har en jätteblöja på sig. Ett par sådana braller skulle jag nog aldrig dra på mig.  Det finns en hel del fula plagg, när jag tänker efter. OCH stilar som är trendiga som jag never, ever skulle falla för.

* Äckligaste drycken: 

Mjölk. Japp, sant. Klarar inte av mjölk. Inte fil heller.
Varm mjölk i en caffe latte går bra, men absolut inte kall mjölk, och absolut inte fil.

* Sämsta karaktär i film eller TV-serie :

 “Det måste vara samtliga karaktärer i 50 Shades of Grey. Maken till dum film har jag aldrig skådat. “
 Annas ord, men jag skriver under. Herregud, vilken otroligt dålig film.

* Det skriker jag när jag blir arg: 


JÄVLA SKIT, FAAAAAAAN, Helvetes fanskap, FUCK, SHIT … Just det. Det är jag det ;-)




HAHA, bara av att skriva den här listan känner jag mig lite uppeldad, även fast jag inte är det minsta sur.
Den som vill gör listan, och så kommer jag och tittar.




OCH ja, kaprifolen blommar för fullt. Precis som det ska vara i september.


Med denna upplyftande och glada fredagslista *blink, blink* önskar jag er ALLA en riktigt fin och bra helg.



Och vid Lake Audubon i onsdags.




24 comments:

Från Glam till Damm said...

Godmorgon Annika,
Härlig lista! Jag gillar folk med åsikter! Jag håller med om mycket 50 Shades of Shame kallar jag boken, och filmen gick jag aldrig och såg, då hela konceptet var pinsamt. Jag såg en obese vit kvinna på Walmart som åkte permobil skrika åt och slå en liten svart pojke som jag misstänker var hennes fosterbarn. Han bar inte de tunga shoppingkassarna tillräckligt fort och när han hade problem att lassa in dem i bilen blev hon rabiat. Jag som satt i en bil lite längre bort klev ur bilen och vrålade åt kvinnan att hon skulle sluta omedelbart och då gick hon till attack emot mig. Jag hoppade in i bilen, tog kvinnans bilnummer och ringde 911. Fy fasiken för vuxna som går på barn...ja då vill man verkligen ta till knytnävarna.

Ang, vänskap så år jag som du öppen och om man träffar personer som man klickar med så har man i min värld just hittat nya vänner. Här hemma har många stängt dörrna och resonerar till och med så att de inte tar in någon mer. För mig som flyttade tillbaka till Sverige i 40 års åldern och till landsbygden dessutom har det varit mycket svårt. Folk har redan sina grupperingar och släpper inte in någon ny. För mig som varit Navy wife och flyttat runt världen och in i sammanhang där man blivit inbjuden och inkluderad omedelbart och fått vänner för livet är sättet här helt omöjligt att graspa.

Ha en underbar fredag och ha så kul på kräftskivan!

Kram, Anneli i Dalarna

Anonymous said...

Sis, skrattade till när jag såg pölsan, såg en burk i affären häromdagen och sa till H: gott, det var såå längesen jag åt pölsa! För vad jag kommer ihåg tycker jag faktiskt att det är gott:)

Kommer ihåg att du och jag läste Ove samtidigt och båda blev förbannade för att den var så dålig, vi sa att vi ville hiva iväg den över rummet.. Nä den var ingen höjdare.

Har inte sett eller läst 50 shades och har verkligen noll lust att göra det heller. Däremot fastnade H o jag för Black mirror (som du tipsade om), jäklar vad bra den är. Och otäck!! Det är svårt att sluta tänka på den efteråt.

Du bjuder på vackra bilder som vanligt, och varmt har du. Här var det ljuvlig sensommarvärme igår, får se vad dagen bjuder på.

Ha en fin fredag, sis, älskar!!!

Bortugal said...

Vi pratade om hur äckligt pölsa är igår faktiskt! Och En man som heter Ove tyckte jag inte heller om. Töntig och fånig. Filmen också, som jag såg för att den var Oscarsnominerad och allt och då tänkte jag att jag kanske missat nåt, men nej. Not impressed. Om möjligt värre än boken!

Evas blogg said...

En man som heter Ove orkade inte jag heller med, blev galen på karln. Har inte heller sett filmen, trots att jag gillar Lassgård (f ö en klasskamrat till mig i nian).
Du får gärna skicka över lite värme till Jämtland, fy sjutton vilken sommar och höst.

Trevlig helg önskar jag dig också!

Annika said...

Anneli.
Godmorgon!
HAHA, fastande för den för att den är lite annorlunda än det vanliga man ser i listväg.
Herregud, 50 shades ja...
VAD!???
Alltså. Håller helt med. Kommer aldrig mer att se en film i den serien, for sure.
USCH, det du var med om vid Walmart alltså (Alltså jag hade kunnat lägga upp wally world på listan också. AVSKYR den affären). Men det du var med om är hemskt. BRA att du ringde 911. Så rätt!!

Vänskap, så svårt.
OCH ffa i vår ålder.
Som Brysselkakan som bor i en mindre stad vid Mälaren. Hon säger precis detsamma som du, hur svårt det ÄR.
Ja, det är märkligt det där att så många har stängt sina vänskapsportar.

Trevlig helg och stor kram!!

Annika said...

Sara:
HAHA!!
Du får testa igen. Tänker met på skolans äckliga skit. Ja du vet, den gråa massan. Tror inte vi fick pölsa ofta hemma.
Du som är så duktig på mat kan kanske laga en själv? Fast det är väl bök i kvadrat förstås.
JAPP, Ove-boken ville jag hiva in i väggen, alt bränna upp. HAHA!!
Nej, usch vad jag inte gillade den.

SE aldrig 50 Shades!!
SÅ jävla USEL, rent utsagt.

Men Black Mirror, det är grjejer det. SE The Handmaid¨s också, om du kan. SÅ fruktansvärt bra, och så hemsk. Jag orkar inte mer än ett avsnitt per kväll, högst två.
Men Böack mirror är så himla bra för att det är avslutande avsnitt. Love it!!

Tack, ja vackert och varmt här. Ska strax ut på PW i den ngt mulna morgonen. Ni har spännande grejer på G idag.

ÄLSKAR!!!

Annika said...

Åsa;
Hej igen!!
KUL att ha dig här.
Ja, pölsa ja...vad är det för rätt? HAHA! Nej TACK alltså!!
Ove, en bok jag inte kunde MED!!
Har noll lust att se filmen. NOLL.
Näpp, tyvärr har jag efter Ove inte läst en enda till av författarens böcker? har du?
Vet inte om jag ske ge honom en chans igen?
Ha en fin fredag.

Annika said...

Eva:
HAHA, du med alltså...
Vi är många som inte gillar den. Annars så hör man bara om folk som älskat den.
Lassgård, bra skådis. Gillar honom också.
Såg att Ove ska göras i amerikansk tappning. Orka.
Ha en toppenfin helg!!!

Monica said...

Haha, det är en kul lista, man blir riktigt glad fast det är en surlista:-), ja usch, blodpudding, pölsa hade jag glömt för har väl i stort sett aldrig ätit det, räcker att se och så lever, går bort för mig, inte kanske för den smakar hemskt men vet och sett att det är sopstationen (både för människa och djur) och att då äta den???

Ove ja, läste den aldrig, tror jag skickade den över Nordsjön:-)

Och så lilla gumman, tror faktiskt ingen någonsin sagt det till mig fast jag både är rätt liten och ser så oskyldig ut;-), har väl nån sorts pondus som de där karlarna jag arbetat med inom laboratorievärlden såg, jag såg också till att sätta dem på plats verbalt om de var dumma i huvudet, haha. De flesta har varit väldigt trevliga och sympatiska att arbeta med måste jag tillägga.

Men, trodde inte mina öron, vi hade nån briefing och en överläkare som ser mer karl ut än kvinna, hon är väldigt bestämd, lång och maffig och var så stark och bra på genomgången, talade för allas bästa, en professor (karl) reste sig upp och inledde med: men lilla gumman ... och nedvärderade allt hon sa, jag höll på att svimma och hon började nästan gråta, blev helt tyst, du hör det går vilt till. Vi, två av oss, stöttade henne och sa ifrån men det var henne han ville åt, hon var ju en maktmänniska också och konkurrent.

Verkar skönt med sol som du har men förstår det blir jobbigt på sitt sätt som regnet vi har. Igår så fint, idag regn hela dagen, usch så trött på det grå. Fint att se dina foton från omgivningarna, så vackra! Önskar dig en riktigt fin helg Annika!

marianne.dahl3 said...

Kul med en sån lista!

Mycket av det som jag också skriver under på, bl a Trump, numera byter jag kanal när han visar sej. Klarar inte av det.
Även filmen om mr Grey var enormt tråkig, så upphaussad som den var.
En man som heter Ove var heller inte ngt för mej, oerhört trist och stereotyp.
Däremot älskar jag blodpuddingoch palt/pölsa hihi!
Även jag svär som en borstbindare när något går emot mej, tur ibland jag bor ensam!
Så vackra naturbilder du har lagt in!!
Ha en fin helg!
Kram
Marianne D.

Annika said...

Monica:
Ja, det var kul att läsa den hos din dotter, så jag tänkte att jag också skulle köra en. Lite annorlunda.
Surlistor är roliga :-)
Lever gat bort för mig också. NEJ tack!!!
Undrar vad Anna tyckte om Ove? Hon kanske skriver det sen, hihi!
Jag grejade den inte.
FINNS så mkt som man kan reta sig på. Just mansplaining och spreading etc är såååå irri. OCH sen att vissa verkar tro att man ska skratta åt deras billiga skämt, typ.
Blir så trött.
SOM den läkare du skriver om, ett riktigt jädra praktexempel.
USCH och fy
SÅ skulle han aldrig ha sagt åt en manlig läkare. Aldrig. FY tusan.
Nä, sådana män stör mig som f-n.

Monica, tack för alltid vänliga ord.
Önskar dig en jättefin helg!!

Annika said...

Marianne:
Ah, tack!! KUL att du gillade den.
Jepp, och efter Trumps tal i FN känns världen som en mkt oroligare plats. Herreminje. Men jag byter också kanal, och jag skummar bara rubrikerna när det handlar om honom. Det enda jag lyssnar på är USA Podden bara för att de är så bra, och för att jag tycker de förklarar och berättar så bra.
men gud, den filmen ja...vilken ren och skär smörja. Vilket skit, haha.
OCH jag tror uppföljaren floppade stort, och det förstår jag.
HIHI, det är bra, Marianne. Blodpudding är nyttigt ju. Och pölsa har säkert en poäng :-)
TACK för snälla ord.
JA, låt oss svära!! Det känns BRA!!!
Kramar från mig!!!

Eva i Dalarna said...

Verkar som de flesta av dina läsare håller med dig om boken om Ove. Jag tyckte den var sådär....Men filmen gillade jag och tyckte att min favorit Lassgård var fantastiskt bra i rollen.
Pölsa med fläsk, potatis och rödbetor är såå gott tycker jag.
Här har det varit några kalla höstdagar nu så långkalsongerna åkte på....men det ska visst bli varmare i helgen!
Ha det så kul på kräftskivan!

Annika said...

Eva:
ja, konstigt nog!! De allra flesta brukar ju älska den!
Så det var ju kul att se att inte alla gör det ;)
Ha så fint i helgen!
Här är det varmt, för varmt.
Tack, det ska bli kul imorrn!!

Anne said...

Hihi, vilken kul lista och du, jag blir igen så otroligt paff över hur lika vi verkar vara i mångt och mycket. Skriver under på nästan allting, precis så tycker/tänker/är jag också. Typ det med doktorsbesök, det du tycker om energitjuvar (japp, tyvärr har vi nog alla såna i våra liv och ju äldre vi blir desto mer irritation blir det på den sorten...), vidrigaste killtypen (japp, vet vad du menar och håller helt med), livet är för kort för dåliga böcker och tv osv osv. Alltså, jag behöver inte räkna upp mer och upprepa allt du skrev utan nöjer mig med att säga att jag känner verkligen så igen mig i det du skriver och håller med!
Boken om Ove har jag dock aldrig läst, inte försökt heller men såg filmen och tyckte den var helt ok faktiskt (hihi, så där är det inte 100% igenkänning).Fifty shades, aldrig sett filmen, planerar inte göra det heller och tror dig till fullo då du säger den är skit. Ibland blir jag så förundrad hur sån skit kan lyckas och bli såna säljframgångar, det är otroligt egentligen...
Ha en riktigt fin helg Annika, låter som en upptagen helg med bra mix av vandring och fest.
Kram!!

Steel City Anna said...

Kul att läsa din lista! Blev lite uppeldad jag med! :) så härligt med kräftskiva. Låter som en mysig helg.

Annika said...

Anne:
HAHA, KUL att du tycker det!!
SÅ KUL att vi är så lika, men det har jag nog fattat länge. SÅ roligt, Anne!!
Ja, det var en kul och annorlunda lista att fylla i.
Lustigt att du också har det så hos doktorn.
energitjuvar, står inte UT!!! Blir mer och mer less på den självupptagna sorten.
Märker också att jag drar mig ur såna vänskapsrelationer numera. Bara slutar höra av mig ...lalalalala ...
ja, det är verkligen energikrävande att höra ngn gå på om sig och sitt utan att ställa en enda motfråga, eller ha ngt som helst intresse över andra människor.
GAAAHH!
Killtypen ja, den allra mest stöniga som jag inte orkar med. Grow UP!!!

Aha, Ove på film!! Många säger att filmen är bättre än boken :-)

Nej, gud, varken läs eller se Gray. SÅ dåliga!!!

ha en finfin helg!!
KRAMAR!!

Annika said...

Anna:
Så kul lista, tack för inspon.
Ja, man blir faktiskt lite uppeldad då man skriver en sådan, haha.
Vi får ta feelgood nästa ggn ;-)
Ha en toppenhelg!!

L said...

Underbart att läsa din lista. Skulle nästan kunnat skriva den själv.... Känns nästan lite läskigt.
Det där med mansplaining är något jag upptäckt den senare tiden, vet inte varför mitt sinne varit så förlåtande mot dessa jobbiga män tidigare. Nu finns de lite här och var och ger mig krypningar på huden.
Och 50 shades..., don't get me started!
Ha en härlig helg!

Bettan said...

Den var ju lite annorlunda, kul!
Håller med om det mesta, förutom filmen med Ove. tycker han är ganska klockren. Följde författaren Fredrik Backman's blogg, när han berättade om Ove de första gångerna. Det började som sporadiska bloggberättelser som fick hans följare att skratta så tårarna sprutade och så fortsatte det och blev en bok.
50 shades - ja, herrejösses.. Köpte alla tre böckerna och läste nog bara 50 sidor sedan åkte de ut. Filmerna har jag inte sett.
Den där Trump gör mig förbannad bara jag hör namnet eller ser honom. Han skrämmer skiten ut mig dessutom, för man kan ju inte komma ifrån att han kan ställa til det ordentligt.
Kopierade listan, tyckte den var rolig!
Ha en härlig helg!
Kram

Anne-Marie said...

Ledsen att jag varit så frånvarande den senaste veckan med att läsa din och andras bloggar och skriva själv. Det känns som om dagarna på jobbet tar den mesta energin.
Jaha, du skrev “surlistan"! :) Kul att se den sidan av Annika också. :)
Det där med läkarundersökningar är inte roligt. Mitt blodtryck blir troligen dubbelt (liten överdrift kanske ;)) så högt och jag har fått säga till att jag är nervös så att de inte tror att jag är nära döden. :)
Det där med vänskap är intressant och jag har alltid upplevt att det är svårt att komma amrisarna in på livet men det kanske är likadant i Sverige om man kommer till en ny ort. Tur att jag trivs i mitt eget sällskap. :)
Kramar!!

Annika said...

Lisa:
Love it!!
Att du också delar dessa med mig, eller många av dem, på listan. KUL!!!
jag blev nästan lite arg bara jag skrev listan, haha.
Mansplaining, sjukt jobbigt alltså.
Orkar inte med det. Gimme a break.
OCH ja, 50 shades...vad är det?
HAHAHA!!
Så himla kul att vi tycker så lika.
Ha en fin måndag nu!!

Annika said...

Lisbeth;
TACK!! Kul att du gillade.
Ja, de flesta gillar ju Ove. Så är det ju.
:-)
Kul för FB att det är en sådan succé.
50 Shades ... alltså ja...
Alltså, ja ..haha...HELT otroligt va!
Filmen var nog bland de sämsta jag sett.
Trump, vilken farlig man för världen. Önskar bara att det ska bli riksrätt och att han blir avsatt.
Men, men...
Å kul att du gjort listan!!
Ha en fin måndag.
Kramar!!

Annika said...

AM:
Förstår att det är mkt på jobbet, och i övrigt, AM. NO probs, of course not!!
Surlistan, kunde inte låta bli :-)
Så annorlunda och udda, fniss!!
Det där med BT ja, även om jag säger till och förklarar blir de utom sig av oro. OCH jag blir så TRÖTT!!
Hopplöst.
Blir less på mig själv också, att jag måste jaga upp mig så mkt. GAAAHHH! Men jag kan inte rå för det. SÅ skönt att höra att jag inte är ensam om det. Vi får kämpa på med eländet, AM.
Vänskap är svårt, så svårt varifrån man än kommer, tror jag. MEN jag har haft lättare med svennar än amrisar också, AM. Men det verkar vara ett universalproblem. Flyttar vi till ny ort i vuxen ålder verkar det svårt. Knepigt.
Kramar, med hopp om en lugnare vecka för dig!