Friday, May 25, 2018

Bloggledigt ett tag framöver ...




Godmorgon alla ni!!



Fredag igen!
Veckorna går så fort.
Vi har en kommande långhelg här i US, Memorial Day Weekend.



I måndagsmorse var vädret så här vackert.  OCH på eftermiddagen var det förbytt till mörka skyar, åska och regn.


Tisdagen var GRÅ och så regnig.  Men runt sjöarna växer svärdsliljorna som allra vackrast nu.  De lyser upp den gråaste dag ...

Memorial Day är sommaren inkörsport här. NU är det sommar på riktigt i allas ögon! I helgen kommer många att åka till stranden, alla pooler öppnas och det kommer att ordnas många bbq’s och grillfester överallt.
Man minns också dem som stupat i krigen.
Ja, här i The Mid-Atlantic, och längs så gott som hela den amerikanska östkusten, kan vi förvänta oss åska och regn. Som vanligt, numera …
Vi ska hoppas det inte blir dagsregn. Över 30 grader varmt blir det oavsett.
Jaja.
Ikväll ska vi grilla för första gången denna säsong. DET ska bli härligt.
Jag tänker försöka kopiera en Big Mac. HAHA, lycka till till mig. Har googlat på dressingen (som ju är hemlig), men det finns många “hacks” därute i google-land.




Onsdagen var en vacker dag. Hela dagen!  Nu har dessa godingar ramlat till marken.  Trädet heter Japanese snowbell, och blommar SÅÅÅÅ skirt och vackert!  När jag googlar det latinska namnet till svenska får jag veta att trädet heter japansk storax hemma.


Nere vid Lake Audubon.



OCH nästa vecka tar jag lite bloggledigt. Ja, hela veckan!!!
På måndag åker Peter, Karolina och jag till Anna Maria Island som ligger utanför Tampa i Florida.
Karolina var där på spring break för något år sen, och hon älskade det! Så, Peter och jag bestämde att vi skulle åka dit, en liten present till Karolina efter examen.
Vi åker dit måndag-torsdag.
Nästa lördag har vi examensfest för Karolina här hemma hos oss. Så det är en del att stå i innan dess.


NEJ!!  DET blir inget Florida alls för oss.  Ändrade planer på grund av vädret.
En orkan är på väg in över Mexikanska Golfen.  Hotellet kontaktade Peter och bad oss faktiskt avboka eftersom de räknar med att det blir världens oväder.  SÅ. HIMLA. TRÅKIGT.
Men, vi har ju sett hur eländigt det ser ut därnere.  På ett sätt är det lika bra det som sker.

Vi åker till en närbelägen strand istället som jag tycker är "sådär", Ocean City i Maryland.
It is what it is.  Vi har ett bra hotell därute, och det blir några bra dagar där, ska vi tro.
Vi planerar att åka till Florida vid ett senare tillfälle.
Känns som om detta är rätt beslut, trots allt ...



Torsdagen, lika vacker som onsdagen.  En ren fröjd att ta min PW i den vackra morgonen.

Björnbären blommar nu!  Tycker om dem.



Detta är den sena sortens dogwood, den blommar nu.  SÅÅÅÅ fin!!


Den som vill kan lyssna på mig i Vaken på måndag morgon. Jag ska vara med där då. Mitt inslag brukar äga rum runt 05:15 svensk tid.
Jag länkar ut det hela på Facebook. Men här på bloggen blir det ingen länk denna gång eftersom jag inte kommer att blogga under nästa vecka.







OCH himmel vad kaprifolen blommar vackert nu. OCH doftar.  Älskar den!!


Rödklöver finns det gott om, och det gläder mig!


NU önskar jag er alla en bra och fin helg!
Jag finns på instagram (skandigirl) och säkert lite på Facebook under veckan som kommer.



Vi hörs i juni nästa gång!
Stay classy, y’all!!

24 comments:

Unknown said...

Så härligt det låter med 1 veckas total ledighet i soliga Florida - tänker mest på Hemingway och hans berättelser därifrån. (Key West?).Barnen har varit där, men inte jag. Återstår en resa dit kanske.
Tråkigt med regnet och fukten hos er, men tids nog blir det nog het sol och väldigt torrt. Här skulle det behövas lite regn, faktiskt. Det är sällan man önskat sig det under de tidigare dåliga somrarna här. Tror faktiskt vi har klimatförändringar, men vad kan man göra - inte mycket. Man får anpassa sig och hoppas på det bästa.

Fint med en examensfest också, så här de första "sommardagarna"! Hoppas solen skiner över er då!

Önskar dig allt gott tills vi får läsa din blogg igen efter sommaruppehållet!

Kram

Taina said...

Mysigt!!! Ha så kul och njut att få vara tillsammans.

Kramar!!!

Äventyret framtiden said...

Njut av tiden ni har tillsammans nu och så ta så där lagom med stress för att få ihop festen. Det blir säkert jättebra! Allt gott önskas er alla tre!

Steel City Anna said...

Låter som en härlig vecka ni har framför er. Kul med examensfest också och förstås en hel del jobb med för den som ordnar o fixar :)

Jag har min sista vecka här i Sheffield. Det kan vara den underligaste tid jag nånsin varit med om.

Annika said...

Nilla:
Hmmm...tyvärr tror jag vädret blir PISS även där. Ser så ut. GISSA om jag är trött på detta ostadiga väder.
USCH!!!!
Key West var Hemingways boning, helt rätt. Dit åker vi inte denna gång, men jag har varit där. Älskar The Keys!!!
Ja jag längtar efter många soliga, soliga, soliga dagar i rad. Fuktiga somrar har vi här, oavsett. Men just detta regn är jag SÅÅÅÅ less på. OCH det gråa, och alla urladdningar.
Visst, jag är övertygad om att stora klimatförändringar har skett, och sker.
Ja, du får kika in här igen den 5 juni.
Då är jag tillbaka.
Kramar!

Annika said...

Taina:
TACK!
Hoppas vädret blir bättre än det ser ut idag ...
Blä vad jag är trött på regn och åska.
Kramar!!

Annika said...

Karin.
Tack, men erkänner att festen nästa lördag stressar mig lite. IIII!!!
Men det ska gå det med.
Ha det så gott.

Annika said...

Anna:
TACK, det ska bli kul.
Festen stressar mig också, men jag har börjat med lite som ska göras. DOCK, det blir fredag och lördag det kommer att slitas här i nästa vecka. PUST.
Vad gäller dig, jag förstår så väl att det är ditt livs underligaste tid nu.
All förståelse i världen.
Det blir bättre då du kommer hem, installerar dig och börjar om-
FAST, landningsbanan kan nog bli lång ...

bettan said...

Läst ikapp föregående inlägg och jag är så imponerad av Karolinas fina present. Fotoalbumet. Ovärderligt att ha åren samlade. Den presenten blir bara bättre ju äldre den blir.

Prinsbröllopet var så fint. Jag tänkte också på Meghans mamma. Jag tyckte samma, hon skulle gått med sin dotter. Så bedövande vackert allting. Blomsterarrangemangen var makalösa.

Ha nu en riktigt fina och sköna dagar i Florida.

KRAMAR!!

Annika said...

BettaN:
TACK vad gullig du är!!!
Ja, fotoboken tycker jag själv är en bra gåva också :-)

ÅÅÅ vad det bröllopet var ljuvligt.
Ja, varför kunde inte mamman fått gå med sitt enda barn uppför gången?
DET hade varit så vackert.
Ja, det var det finaste engelska bröllop jag sett.

TACK, tror tyvärr vi får vädret emot oss i Florida.
TYVÄRR.

KRAMAR!!!

Anonymous said...

Ha en riktigt härlig långhelg tillsammans! Karolina behöver nog lite lugn o ro såhär efter allt ståhej. Lycka till med festen nästa lördag !
Kramar drån Anette

Humlan said...

Ha en härlig resa och om nu vädret sviker er så får ni njuta av varandras sällskap och koppla av inomhus. Men det är klart att man vill ha fint väder när man åker till Florida, men man kan ju inte styra över vädret.

Kramar!

Annika said...

Anette:
Tyvärr blir det inget Florida alls. Vädret, och den hotande orkanen, stoppar oss.
Men vi åker till en annan strand här i närheten istället.
Jävligt trist, men ...
TAck Anette!
Kramar!

Annika said...

Humlan:
VI åker inte till Florida den här gången. Orkanen som ligger i träda har stoppat oss.
Lika bra det, vill inte åka dit om vi ska sitta i skyfall och översvämningar. Så vi åker till en närbelägen strand istället. Absolut inte samma sak, men...
Vi har inget val.
Kramar!

Vform said...

Vackert som vanligt ... du är en mästare på att hitta de rätta objekten! Njuter av varenda bild!
Som du hört har vi sommar här.. redan.. men absolut regn skulle behövas NU! Torrt som snus i naturen! Tänker att snart är det över :O
Säkert skönt att koppla av på närmare håll, utan att hamna mitt i nån orkan!
Ha en riktigt skön ledighet!
KRAMAR!

Unknown said...

Det måste vara allvarligt med ev orkan över den del av Florida ni skulle till, eftersom man ringde upp er. Så trist! Kanske inte var meningen att ni skulle åka dit just nu! Ni får ju fler tillfällen. Hoppas ni får sol och värme dit ni planerar åka i närheten i stället! Och att det grå, mulna vädret försvinner innan examensfesten - som säkert blir hellyckad!

KRAM

Kunde inte låta bli att göra ett tillägg!


Channal said...

Ha det underbart och lycka till med festen för Karolina. Vi har vår men SOMMAR! Hoppas sommaren fortsätter in i juni o juli. Härliga bilder du bjuder på... min favorit är den på rödklövern.

Soliga Kramar Anna

Annika said...

Vivan:
Tusen tack för dina fina ord. Blir glad över att höra det. Foto är ju ett s stort intresse hos mig.
Ja, ni har verkligen sommar!!
Jag hoppas verkligen att den håller i sig i juli också, och aug. Men lite regn ibland måste till, annars går det inte.
Håller tummarna för att sommaren ska fortsätta som den gjort hittills för er (med skurar ibland).
Ja, känns bra att ha avbokat Florida, skulle inte vilja åka dit och hamna i ngt inferno.
Kramar!!

Annika said...

Nilla:
Ja, det är det nog.
Iallafall blir det en "tropical depression" och bara en sådan är ju jobbig nog. OCH ev blir det orkan. Oavsett blir det regn, regn och regn. OCH i det fallet är det noll vits att åka.
Ja, Ocean City i Maryland är väl inte direkt jättespännande, men helt OK. Har varit där en del genom åren.
Men vi kan ta bilen, och det är bara 3 h bort. SP helt OK.
TACK snälla söta du för dina tankar. Älskar att du läser mina svarskommentarer!!
TACK!!!
Kramar!!

Annika said...

Channal:
Ni har jättefint väder!!
Underbart för er. JA hoppas det håller i sig nu. Man blir ju alltid lite fundersam då det sätter igång så tidligt i sverige. MEN vi ska hoppas på det bästa. En skur då och då behövs ju givetvis också.
Tack, ja nästa lördag är det fest för K. Vädret ser sådär ut då, men inte mkt man kan göra åt det hela.
Rödklöver är underbara, glad att vi har dem här också!
Kramar och trevlig helg!

Monica said...

Ha det så fint på resan, låter så skönt och roligt att få vara tillsammans och koppla av allt även om det blev ett alternativ. Tycks väldigt allvarligt med vädret eftersom ni varnades av hotellpersonalen. Obehagligt med dessa väder, vi är helt maktlösa där. Men då säger vi att ni får sol och värme och trevligt och fint dit ni nu reser. Och lycka till med festen sedan, det är en hel del jobb men ta inte ut dig helt. Önskar er en fin vecka tillsammans!

Annika said...

Monica:
Vi ska hoppas det blir trevligt.
Gillar väl Ocean City måttligt, men det är vår närmaste havsstrand. SÅ...
Ja, eftersom hotellet ringde så beslöt vi oss iom med. Hade ju sett vädret innan också, men ...
Ja, vädret är märkligt nu. Gillar det inte.
Festen ja. pust. Har köpt en del nu, men det stora jobbet återstår.
Ska bli skönt då den är över ;)
Ha en fin vecka!!

Anne-Marie said...

Ja, Memorial Day är en rätt stor helgdag här i USA med tanke på alla som stupat i krig. En FB-vän vars man omkom i Irak (tror jag) Visade bilder från något slags minnesmonument där hennes makes namn finns med. Det finns så många här i USA som drabbats av dessa krig och följderna.
Har sett hos Insta att ni fick ändrade planer. Ser fint ut trots att vädret kanske inte varit det bästa. Såg du förresten flash flood i Ellicott City i MD? Helt otroligt vilken förödelse.
Vädret är väldigt annorlunda. Vi har haft mer moln och regn än vad vi brukade ha i maj. Inte mig emot alls. Vet ju att hettan kommer med den förödande torkan.
Kramar!!

Annika said...

AM:
Ja, det är ju det. Många är det som stupat i krig.
Och klart de ska ha en dag. Även om det numera nog mest blivit så för de flesta att det är ingången till sommaren.
Men, som jag också sa då jag var med i Vaken, är det sobert och vackert på krigskyrkogårdarna på Memorial Day.
Ja, vi fick ändra planerna rejält.
Gillar inte OCMD. Inte min sorts strand. Men vi spelade våra kort så gott vi kunde och fick fina dagar därute trots grådask och dimma. Jag är så trött på vårt väder, AM. Vi har haft så regnigt, åskigt, mörkt och grått så länge nu. SÅ trött på det att jag faktiskt börjar påverkas även psykiskt av det. Och inte ser jag ngn ände, iaf inte över helgen. OCH vi ska ha fest här imorrn för K. Ellicot City har verkligen drabbats hårt. De drabbades även för 2 år sen. Ligger nära Baltimore. Inte roligt.
Kramar!!