Thursday, May 24, 2018

TACK!! Fotobok, LUMMIGT och Prinsbröllopet ..





Godmorgon torsdag!!



*   TACK!


Tack för alla fina kommentarer, och faktiskt också e-mails, som jag fått från så många av er i samband med Karolinas examen.
Det betyder massor för mig. Värmer mitt hjärta.
En epok är slut. Nu landar vi i nya verkligheter och anpassar oss återigen.




*   Fotobok.


Redan när Karolina började på Elon, och vi satt med under den högtidliga "Convocation for new Students" i augusti 2014, tänkte jag att den dagen Karolina tar sin examen ska jag göra en fotobok över dessa fyra år till henne.
Sagt och gjort, det gjorde jag. Ett roligt, kreativt och tidskrävande jobb.
Men ack och o vad bra det känns att vi kunde ge henne denna personliga gåva. Boken blev tjock. Jag fick lägga till massor med sidor under arbetets gång. Billigt blev det inte heller, givetvis.
Men, nu har Karolina en bok över sina fyra år på Elon.
Jag har ju haft massor, massor med bilder att välja mellan tack vare att jag fotat så flitigt med både Canon och iPhone genom åren.
Tacksam för det.



Jag beställde boken via Shutterfly, som vanligt.  Tycker de är bäst.  Nej, ingen spons, tyvärr.  I wish ;-)














*   LUSH LIFE!!



Alltså vädret här …
Vet inte vad jag ska säga om det? Men--frågan är--kan det regna mer än det redan gjort?
Jag är less på regn, så less på åskurladdningar och så less på gråa dagar.
För jo, jag tycker vi har haft för många sådana.
Marken är totalt indränkt av väta.
Tankar på att jordskred skulle kunna äga rum har börjat dyka upp, men det är nog kanske bara min egen skräck.
Men regnat har det.
Över hela östkusten. Länge, länge.

Vädret har ändrats mycket bara de senare åren, tycker jag. Speciellt månaden maj har visat stora förändringar.
Jag tycker också att vårarna rent generellt har blivit kyligare.
Jag är redo för sol nu.
Visst har vi sol,  det HAR vi, men inte som vi brukar ha. Inte ens i närheten.


Fördelen med regnandet är att naturen är så grön, lummig och prunkande.
Men, nu behöver den få torka upp ett slag.

VARMT?  Jomen det ÄR det.  Klibbigt varmt oavsett om det är sol, grått eller regn.  Värmen och fukten är allsmäktiga ...




*   Prinsbröllopet i England.


JA! Eftersom Karolinas ceremoni senarelades i lördags så kunde jag verkligen se prinsbröllopet från England.
Jag slog på TV:n klockan 5:30 och började titta.
Vilket otroligt vackert slott Windsor ser ut att vara då!! WOW! Och vilka omgivningar. Jag vill åka dit!
Tur med vädret hade de minsann också. Härligt.
Visst, jag tycker att bröllopet var jättefint. Det finaste kungabröllopet från England hittills. SÅ mycket värme och känsla. Det har jag nog inte sett hos någon annan av dem. Absolut, detta var ju i mindre skala, så den aspekten spelade säkert in.
Ingen tvekan om att Harry älskar sin Meghan. Det syntes tydligt, så rörande. Tvärtom också, Meghan älskar sin prins.
Meghan var en strålande brud. Älskade hennes klänning SÅ mycket. SÅ ska en enkel klänning bäras upp.
Hela hon var som en dröm. Önskar att hennes mamma fått leda henne uppför kyrkogången istället för Charles. Det borde hon ha fått göra.
Synd att det inte fick bli så.
Undrar hur mamman kände sig där hon satt? Det kändes så ensamt att se henne sitta där.
Episkopal-biskopen (Peter och hans familj är episkopaler, förresten. Just a bit of trivia, haha) var en frisk fläkt. Men, predikan alltför lång.
Jag slutade att titta då vigseln var slut, så jag måste nog ta och se det igen, det som hände efteråt. Alltså kortegen.
OJ OJ vad bröllopet var stort här i USA. Åtminstone sex tv-bolag visade rubbet. OCH snacka om att bröllopet blivit analyserat i detalj efteråt.
Amerikanerna har alltid älskat brittiska kungahuset (det enda kungahus de bryr sig om. OK, Monacos också) och nu älskar de engelska kungligheterna ännu mer än förr.
Som sagt, jag tyckte det här bröllopet var jättefint och innerligt.


Ha en fin och bra torsdag!

18 comments:

Äventyret framtiden said...

En utmärkt fin present och fint minne ni gav Karolina! Bättre kunde du inte ha hittat på. Ett verkligt minne för hela livet!

Vädrets makter har man inte hand med, fastän det bakom all de här växlingarna dessvärre ligger människohandlingar. Klimatförändringarna har sina orsaker och de är svåra att stoppa när det har gått alltför långt. Här har vi högsommarvärme så det känns som att vi är i början av juli ungefär, fastän våren förstås också syns på sitt sätt. Torrt, torrt är allt, vilket också gör att man inte kan så och sätta, plantera osv på riktigt samma sätt som man brukar göra den här årstiden. Det är bra att ha tillgång till vatten men med torkan vet man inte hur länge källorna står sig.

Jag hade inte ens tänkt se på bröllopet, en mindre kom jag ihåg att det var ett sådant, men fick se rubriken i massmedia någonstans och slog på tv-n precis när den amerikanske prästen väldigt livfullt predikade. Bröllopet kändes nästan familjärt och för att vara engelskt så var det mera levande än det brukar vara. Jag tyckte också väldigt mycket om Meghans klänning, så vacker och enkel och hennes brudbukett passade bra till. Allt vackert att titta på. Kortegen visade mängder av människor på sidorna om, många poliser överallt. Bröllopet gick av för 39 miljoner pund. En hisklig summa och mycket av den gick till just säkerheten. Vi lever i en märklig värld, där man måste skydda sig mot alla möjliga och omöjliga attentat. Men om man glömmer bort eländet så känns det inte alls fel att kunna gå på bröllop, storskaligt, framför tv-skärmen. Mera skådespel/skönhet åt folket. Det andra har vi nog av, ända upp till halsen. Och de såg verkligen förälskade ut, det viktigaste av allt.
Ha en bra dag Annika!

Unknown said...

Vilken fin idé med fotoboken!

Här i Skåne, och i övriga landet, är det värmebölja. Hela maj har det varit högtryck, fantastiskt, och det utnyttjar vi med solande, bad, utflykter etc. Bäst att ta till vara den här fina tiden. Ni behöver nog, å andra sidan, lite regn hos er.

Veckan har gått snabbt undan och nu är det snart helg igen. Vart tar dagarna vägen?!

Kram

marianne.dahl3 said...

Åh så mycket fint från Karolinas examen. Förstår att det var mycket känslor i allt. Men så fint det är på den skolan och så fint de verkar ha gjort inför examen. En ny tid börjar för er nu!! Hälsa henne ett stort GRATTIS!
Kommer sakna dina bilder från Elon!
Här i Göteborg har vi sooool, sen drygt 2 veckor tillbaka varje dag och varmt! Det är så härligt, man tror inte det är sant. Hoppas det får hålla i läääänge!
Solen kommer vägen till er också, men först här lite till hihi.......

Kram
Marianne D.

Anonymous said...

Vilket fint minne för Karolina med Elon-boken, den kommer hon nog att titta i ofta. Vi fick en liten fotobok av dottern och svärsonen när vi varit på kryssning i medelhavet och vårt då enda barnbarn bara var 1.5 år och det är sååå roligt att titta i den, det gör vi då och då och minns olika saker som hände den veckan.

Ert väder verkar ju lite jobbigt måste jag säga. Här i Sverige har ju i stort sett hela landet haft fantastiskt väder hela maj månad. Vi är ju i Skåne nu och idag är sååå varmt och faktiskt ingen blåst så luften står still.
På lördag åker vi hem till Åkersberga igen och ska fira sonen som fyller 35 år på söndag. Ska på brunch på Djurgården på söndag med honom, dessutom Mors Dag den dagen.

Bröllopet var ju jättefint och de såg så lyckliga ut båda två. Tycker också att mamman skulle varit den som gick med henne fram till altaret. Charles är ju inte alltför rolig kan jag tycka :-). Fint var det i alla fall.

Ha en fin helg och hoppas på sol och torka hos er också.

Kram Yvonne från Åkersberga

Steel City Anna said...

Så himla fint med boken. Svårslagen gåva!

Tänkte också på hennes mamma på bröllopet. Och det pratades mkt här om att det var ett feministiskt statement att beuden gick själv några steg, men så mkt bättre om mamman tog den rollen!

Humlan said...

Jag kan inte tänka mig en bättre examenspresent än den fotoboken! Vilket bra minne från en tid som aldrig kommer igen.

Du har säkert hört om vår värmebölja med sol och torka. Här pratar de i dag om att vi ska vara sparsamma med vatten och inte vattna gräsmattan och ta korta duschar. Så det är ovanligt majväder här också. Och vårblommorna blommar samtidigt som sommarblommorna, det är en fantastisk tid, men jag hoppas att det blir några blommor kvar till sommaren (för enligt kalendern så är det ju vår fortfarande) och här skulle det nog inte skada med några regndagar. Jag gillar vårt växlande sommarväder och hoppas på en växlande sommar.

Ha en bra dag!
Kramar!

Eva i Dalarna said...

Åh jag älskar att se kungliga bröllop! Det finaste jag sett är nog svenska kronprinsessans. Sätt vid Tv:n en hel dag, så roligt. Sedan var svenska prins Carl Philips bröllop också ljuvt romantiskt.Prins Harrys bröllop var fint. Så vacker brudklänning och brud. Kändes lite känslosamt när de båda prinsarna vandrade in i kyrkan tillsammans, tänkte på hur de förlorade sin mamma i tidig ålder. Stand by me sjöngs så fint tyckerjag.
Nu ser jag fram emot dopet av den svenska lilla prinsessan Adrienne. Det är så roligt att se alla klänningar och hattar etc.
Ha en bra helg Annika!

Annika said...

Karin:
DET tycker jag också!
Att det var det bästa vi kunde ge henne.
VISST är klimatförändringen oroande. OCH att det nu sker så fort, och man märker vilka skillnader det visar.
OCH ja, visst är det vi människor som ligger bakom den.
Det är märkligt lite överallt, tycker jag. Även med den värme och torka ni har.
Ett mkt fint bröllop, det finaste jag sett från engelska kungahuset. SÅ mkt värme.
Ja, jag tar gärna lite verklighetsflykt på detta sätt.
Gillar det, gillar att titta på det, glädjas med dem.
Oja mig över somligt.
Ett jättefint bröllop, helt enkelt.
Glad att jag såg det! Men jag ska ta och titta lite till.
Ha en fin dag nu!

Annika said...

Nilla:
Ja, det känns som en bra present.
Glad att jag gjorde den.
Ni har riktigt varmt och torrt. Verkligen härligt.
Nej, just här behöver vi inget regn längre. Det får gärna lägga av nu ...
Men på andra platser i US är det välkommet.
Njut av de fina dagarna ni har nu.
Kramar!

Annika said...

Marianne:
TACK!
Ja, många känslor över hela linjen.
En jättefin helg.
Ja, njut av ert väder!!! Vi har ju sol, men också så mkt regn. För mkt.
Men, men ...
Bara att go with the flow ... hahaha!!
Ha en fin och bra dag och tack för dina ord.

Kramar!!

Annika said...

Yvonne:
TACK snälla!!!
Ja, fotoböcker är riktigt BRA presenter. Jag har gjort en del genom åren, och skulle behöva göra flera,
Det är verkligt roligt att titta i dem, och de blir ju så fina!
Jag förstår att ni tittar i er ofta.

Ja ni har pangväder nu.
Otroligt härligt.
Men det kan ju bli lite tungt också när ingen AC finnes. Man får satsa på fläktar etc. Det hjälper.
Njut av rubbet.
Idag har vi sol, och imorrn. Men sen ska det tydligen sätta igång att regna igen. SÅ LESS!!!
Låter som om du har en fin helg framför dig.
Just det, mors dag på söndag! Mysigt.

Ja bröllopet så vackert.
Visst skulle mamman gått med sin dotter. DET hade varit underbart fint.
Charles ja, haha ... Fast jag gillar honom bättre numera än förr.

Ha en finfin helg.
Kramar!!

Annika said...

Anna:
Tusen tack, boken kändes så rätt.

Mamman ja ...
HON skulle ha gått med sin flicka. DET hade varit ett statement. SÅ synd att det inte fick bli så.

Annika said...

Humlan:
TACK!!
Vad roligt att du tycker det. DET tycker jag också. Så glad att jag gjorde den.
Absolut, har hört MKT om ert väder från så många :-)
En del är inte jättenöjda, haha.
För varmt inne, på nätterna etc,
OCH jag förstår. Vi har ju vår AC som räddar oss, men vi har det ju förstås mkt fuktigare. MEN Sthlm har en tendens att blir fuktigt också.
Kan känna mig lite oroad själv över ert vöder också, haha. TÄNK om det är "slut på fina dagar" när jag anläder:-)
Nej, men njut av rubbet.
Här vill jag bara att det ska sluta regna, och komma en radda, radda av soliga dagar.
Kramar!!

Annika said...

Eva:
Det ÄR jättekul med kungliga bröllop.
Victorias fick jag se i efterhand, för jag var på en nöjespark hela den dagen. Men det VAR jättefint.
Det var jättefint då prinsarna i england kom vandrandes tillsammans. OCH väldigt känslofullt, Tänkte också på Diana då, och hur hon borde varit där. Tänkte också på då de gick efter hennes kista 1997. Så sorgligt.
Det finaste bröllop jag sett från England. Det varmaste och innerligaste.
Ska absolut se dopet från Sverige. Just det, Adrienne heter hon. Vi pratade om det igår, och ingen av oss svennar kunde minnas namnet.
Ha en fin dag!!

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Åh, så fin bok! Vilken PERFEKT examenspresent!
Underbart minne att få ha med sig :-D

Tråkigt med vädret. Förstår känslan med "hur mycket kan det regna?". Hade samma känsla i höstas ;-)
Här har vi haft motsatsen hittills i Maj. Det har verkligen varit sommardag efter sommardag hela månaden. Både varmt och soligt varje dag.

Jag tittade lite sporadiskt på en del av bröllopssändningen från England.
Dock stängde jag av precis när de kommit in i kyrkan och prästen började prata. Då var jag redan uttråkad haha ;-D Bröllop är inte min melodi ;-)
Jag får mest panik när jag tänker på ett bröllop med flera hundra gäster...
Jag som personligen tycker ett bröllop med 50 gäster är lite på gränsen till för stort ;-)
Dock gillar jag att se "samspelet" mellan kungliga brudpar idag.
Jag älskar att kungligheter idag också får gifta sig av kärlek, oavsett vem det är.
Det syns så tydligt på dem att de valt utifrån sitt hjärta.
Harry & Meghan, William & Kate, Victoria & Daniel m.fl.

Kan tänka mig att amerikanarna älskade detta bröllop. Att det var en amerikan som gifte in sig i Kungahuset med stort K.
För det är ju ändå något speciellt med just brittiska kungahuset. De HAR ju faktiskt anor och en "kungaglans" som jag tror inga andra kungahus i världen egentligen har.

En liten parentes:
Dock, om det fanns en sak jag skulle ändra på gällande bröllop överallt så hade jag gärna sett att alla länder gjorde som svenska brudpar när de går in i kyrkan. Att bruden och brudgummen går fram till altaret tillsammans/sida vid sida.
Jag kan inte hindra mig själv, men jag gillar verkligen inte det här med att bruden ska "föras fram" till brudgummen av sin pappa/sina föräldrar, med tanke på bakgrunden till varför det är en tradition...



Hoppas att du får en fin fortsatt torsdag, och att ni slipper mer regn :-D
MVH /Erica


Den här kommentaren blev flera timmar senare än planerat ;-)
Började skriva imorse, men hann inte klart innan det var dags för jobb.
Sedan, när jag kom hem från jobbet, hade min router fått tuppjuck vilket resulterade i att jag varken hade internetuppkoppling eller wifi här hemma ;-)
Men nu är allt i sin ordning igen :-D

Annika said...

Erica:
TACK!
Ja, det känns som en bra present. Rolig att syssla med också.
Ni har jättefint väder hemma. Bara att njuta i fulla drag.
Härligt.
Sol här nu ett par dagar, men sen kommer åskan och regnet tillbaka igen. Det skulle behöva komma en längre torr period nu.
Så njut på.

ÅÅÅ jag älskar bröllop. Tycker det är så underbart fint.
Ja, visst är det bra att de kungliga kan gifta sig av kärlek idag. SÅ har det verkligen inte alltid varit, minsann.
Absolut, det brittiska kungahuset ÄR kungahusens kungahus över hela världen. SÅ är det.
Anor som heter duga. Alla andra kungahus hamnar nog lite i skuggan av dem, och det är väl OK det med.
Stark tradition i UK, US mfl länder att gå upp för kyrkogången med sin far. MEN numera är det ofta mamman också. Ibland bara mamman.
Det betyder inget längre, bara en kvarleva från gamla dagar.

Erica, ha en riktigt fin torsdag nu.

OMG, hatar internetstrul av allehanda slag. DET ska bara funka. Punkt slut.
Skönt att det ordnade sig.

Brysselkakan said...

Fint minne med en fotobok! Gjorde du en till K eller en till henne och en till er? Tänker att ni också vill ha en som minne.
Missade bröllopet totalt... hade istället trevligt med vänner i Norrköping och när den kvinnliga delen av oss fyra ville se på det senare på kvällen var tydligen ishockey viktigare enligt vissa män.
Trist med dåligt väder... här är det desto bättre!

Annika said...

Brysselkakan:
Bara till K. Men, jag har ju konto på Shutterfly så allt jag gjort där genom åren finns där. Så det är bara att beställa en till om jag vill det.
Ni har superfint väder. Njut av det.
Vi med, just nu.
Ha en fin kväll.