Friday, February 16, 2018

Tragik på hög allra högsta nivå ...




Godmorgon!


På självaste Alla Hjärtans Dag skedde en av USAs allra största skolskjutningar.
Denna skolskjutning ägde rum på en high school i Parkland i Boca Raton, Florida.


Ännu en av alldeles för många masskjutningar här i US har skett. Liv har spillts återigen, familjer går igenom helvetet på jorden i detta nu, de elever som överlevt har ärr för livet.
Ännu en dag i USA, ännu en masskjutning som inte hade behövt ske.
Frågan är, när ska det sluta?


Svaret på den frågan tror jag är, aldrig. Just det, aldrig. Vapenlagarna är i det närmaste heliga.
The second amendment, the right to bear arms.
Just det. Rätten att bära vapen.
Det Andra Tillägget sitter inristat som sprickor i en klippa. Så fort en skolskjutning, eller masskjutning, äger rum bubblar debatten upp, folk är förbannade, upprörda. Många vill se en ändring. Många vill det INTE.
De som inte vill ha lagändringar menar att det inte är VAPNET som dödar, utan personen som håller i det.  OCH när det gäller masskjutningar och skolskjutningar så talar vi ju inte om revolvrar och pistoler. VI talar om halv och helautomatiska skjutvapen.
Ska privatpersoner (med undantag jägare) ens få lov att ha sådana vapen i sin ägo?
För mig är svaret solklart, NEJ för FAN!!





I princip kan vem som helst, i den delstat jag bor i, gå in och köpa ett vapen. Man kommer inte att fråga dig om din bakgrund, eller om du är van att hantera vapen. Ska också säga att vapenlagarna skiljer från stat till stat, men de lagarna är LIBERALA överallt.
Du kan gå in utan kunskap, och komma ut med ett mordvapen.
HELL, du kan inhandla ett vapen innan du får köpa--och nyttja alkohol--som 21 åring! Alltså, det ...
Eller, du kan nekas att köpa starkare allergimedicin över disk om du är under en viss ålder.
Vapen till en 18-åring går dock finfint.
Så, om detta fakta vad gäller Virginia inte är skrämmande så vet inte jag …

Den allra första skolskjutning jag verkligen MINNS är den i Columbine High School i en förort till Denver i Colorado. Jag minns den tydligt, och kommer så väl ihåg hur gärningsmännen såg ut.
Columbine skakade mig på djupet.

Sedan kom den största skolskjutningen hittills i USAs historia, den på Virginia Tech. Där strök 32 människor med. Jag minns det som om det vore igår. Blacksburg ligger långt från Reston. Det tar ungefär lika lång tid att köra till universitet Virginia Tech som det tar att köra till Elon. Virginia är en stor stat. Det är många elever på Tech som kommer från DC, Maryland och Northern Virginia. Karolina har många vänner som går där.  Virginia Tech är en stor såkallad state school.   Gärningsmannen den 16 april 2007 kom ifrån en grannförort till Reston. En mycket psykiskt störd ung man som tidigt hade visat tecken på svår mental störning, men inte fått hjälp. Han sköt ihjäl sig själv i samma massaker.






MEN, den skolskjutning som verkligen fick blodet att isa sig i mina ådror var ju givetvis den som ägde rum på en låg och mellanstadieskola i Sandy Hook, Connecticut. Den skjutningen ägde rum strax före jul 2012. Gärningsmannen hade ihjäl 28 personer, varav de allra yngsta var 5-6 år.
Ja, vad kan man säga?

Efter Sandy Hook förlorade jag ALLT hopp på att det eventuellt kommer att ske en förändring i lagarna. Obama satt och torkade tårarna i direktsändning djupt skakad av dådet, folk var så chockade, äcklade och förbannade.
Det gungade i kongressen. Kanske skulle vi äntligen få en lagändring … ??? Kanske!  Ändrades något ALLS?
Nej.
Så, i och med det tror jag att vi aldrig kommer att se en ändring. Aldrig någonsin. Många, många barn och unga ska ännu sätta livet till. Skolskjutningarna är här för att stanna.

Skolskjutningar är och förblir en av mina värsta mardrömmar. När Karolina gick i skolan här i Reston kunde jag få kalla kårar om jag hörde utryckningsfordon och helikoptrar i närheten under dagen.
Samma känner jag idag, fastän Karolina inte längre går i skolan här. Jag tänker på mass och skolskjutningar oftare än jag vill.








Under hela Karolinas uppväxt, från det att hon var fem år gammal, har hon övat på lockdowns i skolorna. SKULLE det värsta hända, hur skulle då barnen göra, hur agera?   Öva på det.  Lockdown drills.  Men jämna mellanrum.  År ut och år in.
En gång under Karolinas år på High School fick hon vara med om en riktigt lockdown. Det var efter att en bilstöld ägt rum i närheten av skolan. Det par som stulit bilen var jagade av polisen, och paret sades vara tungt beväpnade. Sagda par hoppade ur bilen utanför Karolinas HS, och därmed fick skolan besked om att de var tvungna att aktivera en äkta lockdown. Jag minns det väl, helikoptrar som surrade och utryckning i massor.
OCH så Karolinas textmeddelande, Vi har lockdown, jag ligger under en bänk.
Allt gick bra, den gången, de fick tag på gärningsmännen snabbt.

På Wikipedia står det att skolskjutningen i Florida var nummer 467!
Det har skett 467 skolskjutningar här sedan år 1764.
Smaka på den siffran. OCH ännu har vi många till att vänta. Både skolskjutningar och masskjutningar.
Alltså siffran ovan gäller enbart skolskjutningar.  Inte masskjutningar i övrigt.  Lägger vi till den siffran vågar jag nog inte ens tänka på summan ...


God Bless America!

37 comments:

Karin Eklund said...

jag håller med Annika! God bless America!
Trump gör inget åt det heller, kommer inte att göra det så länge han har fördel av de röster som tllfallit honom för hans liberala syn på det hela! Att han sedan kringgår problemet med att kalla förövaren galen och att den typen av människor måste tas i, är ingen som helst hjälp så länge man kan köpa vapen hur enkelt som helst. Det underlättar verkligen för skjutgalningar.
Åter en tragedi!

FREEDOMtravel said...

Vansinnigt! Håller helt med dig! Nu pratar de om att denna killen mådde dåligt etc. Och det kommer ju alltid finnas ungdomar som mår dåligt. Men de ska INTE kunna köpa vapen ...!

Anonymous said...

Tycker tränaren Steve Kerr på skolan sa kloka ord i går: "Vår regering tycks strunta i att våra barn blir ihjälskjutna. Uppenbarligen är det inte tillräckligt för att få vår regering, våra folkvalda, att verkligen göra något." Översatt av TV4 Nyheter.
Så tragiskt och så onödigt men precis som du skriver lär det hända igen. Och igen...

Humlan said...

Jag instämmer helt, med dig och med de som skrivit här ovan.
Så tragiskt och så hemskt och just det här att de tar tryggheten ifrån en, precis som terrordåden gör.

Kramar

Annika said...

Karin:
Ja, gud hjälpe oss vad gäller detta. Och eftersom jag inte är religiös så tror jag inte heller hjälpen kommer därifrån. OCH ännu mindre tror jag på nuvarande administration. Men grejen är den, vem som än sitter där, vem som än har kontroll i kongress och rep-hus, så kommer INGET att ändras. Det spelar ingen roll. Det är för djupt rotat, detta med vapen. JAG kan köpa att ngn vill ha en revolver. Men jag köper fan inte att man ska kunna köpa halv och helautomatiska vapen. Det ska ingen kunna göra, om man inte har licens och är jägare.
Trump är nog den sista som kommer att ta tag i detta. Så det är bara att hoppas att man själv inte ska hamna i skotteld, eller att ngn i familjen ska göra det, eller vänner.
En tragedi, tusen till väntar ...

Annika said...

Helena:
Nästan alla som utför skolskjutningar är psykiskt instabila vita, unga män. Denne kille var allmänt känd av skolan för att vara våldsam. Han var avstängd flera ggr.
NEJ, ingen ska kunna köpa vapen av den kalibern. Ingen. Förutom en jägare med licens etc.
OCH att en 19 åring med ostabilt förflutet ska kunna göra det är helt bortom allt.
Nu får vi vänta på nästa ...

Annika said...

Brysselkakan:
Inte ett skit kommer att hända. Inget alls. Det är det som gör att man vill gråta och skrika.
OM inget hände efter Sandy Hook, med Obamas admin, då kan vi se oss i stjärnorna efter en förändring.
Det är ett hopplöst fall.
OCH Trump, nej jag orkar inte ...
Som sagt, nu sitter vi ner och inväntar nästa ...
Det lär ha varit 18 skolskjutningar bara iår. Naturligtvis inte då alla med dödlig utgång, men många nog. 18!!!!!

Annika said...

Humlan.
Exakt. SÅ är det.
Små och stora barn går till skolan varje dag. Lärare och skolpersonal går till sina jobb.
Skolan är fasiken en av de allra farligaste platserna ...
Kramar till dig!!

Monica said...

Det är helt skrämmande. Fruktansvärt det som händer och att aldrig mer få se sina barn, och leva med detta sedan vad som hänt och så händer det igen och igen. Förstår precis så stressande det är att höra helikoptrar och ambulanser ständigt, vad som kan ha hänt och sen få sms från barnen att det pågår. Och vapnen, detta vansinne, blir ju så mycket värre när de tillåts.
Är ju i mindre skala här hemma när det är kriminellt och inte dessa massdödande blir det med kniv, men mycket händer här också. Varje dag. Vi är ändå så få i jämförelse.

Nu kan jag reagera lite på även om vapenlagarna är ett vansinne men att allt som händer/hänt här genast bli glömt, stora rubriker även i SvD som vi har, hur värdelösa andra länder är, utan lösning på allt, särskilt USA är värdelöst. Oförmögna att göra något åt sin dystra historia.

Jag tänker på 19-åringen i Trollhättan, sjuk han som alla andra som utför sådant, han dödade tre stycken på skolan sen begav han sig till ett klassrum, där öppnade en kille, flyktingpojke, när det knackade på, läraren i katedern, denna kille såg, fattade och lyckades med sin styrka få igen dörren. Hade denne våldsman tagit sig in hade han mycket väl kunnat döda 30 elever med sitt svärd, de var instängda i ett rum utan annan utväg än dörren han försökte ta sig in i.

Denne kille som räddade dem alla var ensam här i Sverige sen rätt lång tid och önskade åtminstone en av sina föräldrar att få komma.

Detta skrev jag om till Löfven, ansåg att han kunde titta närmare på det och även besöka skolan och tacka pojken. Jag fick inget svar ...

Men tror om jag minns rätt att kungen och drottningen besökte skolan.

Vi glömmer så lätt här och vi är inte bäst. Men som tur är har vi inte de galna vapenlagarna, då skulle det se lika ut här.

Men väldigt mycket knivar. Det senaste är att så många barn blir rånade med kniv i Nacka så att ridande polis satts in. Känns ju helt märkligt men nödvändigt.

Monica said...

Och vill tillägga att politiska ledare i samma tidning idag skriver att elever här hemma ska stängas av snabbt från skolan utan att andra åtgärder behöver prövas och det var just det den här killen i massakern var, avstängd och då måste det följas upp på något sätt. En mängd som går sysslolösa och är sjuka. Ja inte lätt och jag tror ingen vet hur vi ska göra eller har svar på allt.

Annika said...

Monica:
Visst ÄR DET!!!
OCH vi vet ju att det kommer att hända igen, igen och igen.
Tänk att som fldrer skicka iväg sitt barn till skolan på morgonen med de vanliga avskedfraserna, och sen får du reda på att det skett en skjutning på barnets skola, och får du kanske dödsbudet.
HUR kan man gå vidare?
Sjuka mord som går att förebygga. Massmord. Alltså, jag får faktiskt tårar i ögonen bara av att skriva detta.


Jag minns det där dådet i Trollhättan mkt väl.
SÅ hemskt. SÅ hemskt. Man tycker ju att skolan borde få vara en trygg och säker värld.
OCH vad bra att du skrev till Löfven, men för jävligt att du inte fick ngt svar.

Sverige har sina egna problem att brottas med. Nej, där ska vi inte sticka under stol. Verkligen inte.
OCH jag tror som du, hade Sverige liberala vapenlagar så skulle skolskjutningar vara mycket mer vanligt där också.
Knivar i Nacka alltså, så till den grad att ridande polis fått sättas in? HUA.

PRECIS, det var precis så de behandlade killen i skolan i FLA, avstängd, de visste att han var farlig och våldsbenägen. OCH inget gjordes.
Monica, du har rätt, ingen vet nog hur detta ska lösas. Varken här eller där.
Men tack och lov att Sverige har sina strikta lagar vad gäller skjutvapen. Det är den lagen jag skulle vilja ändra här.

Eva i Dalarna said...

Men gud så rädd du måste ha blivit när du fick det där sms:et från Karolina den där gången...
Världen är full av dårar, ibland undrar jag vad vi människor är för typer egentligen, vad gör vi med och mot varandra.

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Finns inte ord för det!
Jag tror också att skolskjutningarna aldrig kommer att sluta. De kommer snarare att trappas upp. Jag tror vi i framtiden kommer att få läsa om sådant ÄNNU oftare än vi redan gör.

Det värsta är att det känns som om en knappt reagerar längre när en läser om sådana här tragedier. Som om första reaktionen blir någon sorts tomhet (innan en senare då blir förbannad och ledsen istället).
Och den där tomheten i sig gör att tårarna bränner bakom ögonlocken...

Jag förstår mig inte heller på de människor som inte vill ha någon ändring av vapenlagarna! HUR kan "rätten" att bära vapen vara viktigare än deras BARNS liv?!?
Det där "second amendment" irriterar mig ända in i ryggmärgen!
Att bära vapen är för helvete INGEN mänsklig rättighet! (ursäkta svordomen)
MEN att känna sig 110% trygg när man kommer till skolan ÄR!
Så jag håller helt och hållet med dig om allt du skriver!

Skolor fyllda med barn SKA INTE behöva hålla lockdownövningar! Det ska vara en trygg och säker plats för alla barn (och för deras föräldrar att skicka dem till), att lockdownövningar inte ens ska behövas!

Håller också med att om lagarna inte ens ändrades under Obamas tid så lär ju Trump definitivt inte göra något åt dem!
Jag tycker det egentligen är ganska sjukt att de "ursäktar" (hittade inget annat ord) med att gärningsmannen var instabil. ALLA människor som gör sådant är ju faktiskt istabila. En frisk människa gör helt enkelt inte så.
Och då i samma andetag säga "Guns don´t kill people. People kill people".
Då vill jag bara säga till regeringen: Men ändra för fan vapenlagarna då! Ta ifrån dessa instabila människor möjligheten att skaffa sig (automat)vapen.
Vad är problemet!?!


Jag måste säga att jag ändå känner mig tacksam över våra vapenlagar här hemma.
Att få licenser och att skaffa sig vapen här är ingen lek.

För gevär måste du ha jaktlicens.
För pistol och liknande måste du vara medlem i en skytteklubb, och du måste dessutom ha varit medlem under en viss period (vet inte hur länge det är, men under en ganska lång period).
En licens per vapen.
Vapnen får inte förvaras någon annanstans än i ett speciellt, godkänt, vapenskåp (det ska vara så tungt att det inte går lyfta, eller vara fastnitat i golvet).
Om vapnet är utanför skåpet får ammunition och vapen inte förvaras på samma plats.
Har en minsta lilla "prick" på sig gissar jag att en för evigt förbrukat sin möjlighet att få licens.
Bryter man mot en enda liten regel förlorar en ALLA licenser och ALLA vapen.
Självklart cirkulerar det ju vapen ändå - illegala vapen - men jag känner mig ändå trygg med Sveriges vapenlagar :-)


Kom att tänka på scenen från Michael Moores film "Bowling for Columbine", när han visar hur enkelt han kan få tag i ett gevär. På en bank!
Han får visserligen fylla i ett papper med bland annat lite bakgrund, men det tar inte lång tid innan han går ut med geväret i handen.
"Öppna ett konto - få ett gevär". På en BANK!!
Det är sinnessjukt!

https://www.youtube.com/watch?v=jY2PzzjO3zo




Som jag brukar säga: God bless America -they´ll need it!!
Kramar /Erica

L said...

Jättefint inlägg Annika, och oo så sant. Ingenting kommer att ske. Ingenting kommer ändras. Och jag känner ett obehag inför min egen reaktion, den av vanmakt och avtrubbning.
Det är så ledsamt, så ledsamt.
Sandy Hook minns jag som igår, minns det med fasa när jag gick bort till skolan i Newton för att hämta Otto och mötte en gråtande och förtvivlad rektor i korridoren.
Och jag förfasas över mina vänner i Alabama som av ren reflex lägger ut inlägg på facebook med temat "guns don't kill people, people kill people". Jag orkar inte ens bemöta dem längre.

Kram på dig
/Lisa

Bloggblad said...

Det är en mardrömstanke det du skriver om.... Var händer det nästa gång? Spritt sig till Sverige har det ju redan, och till Finland.

Jag visste inte att det var full så enkelt att köpa vapen, hade hoppats att det fanns nån som helst kontroll.

I höstas såg jag för första gången ordet "inrymning" ihop med det den vanliga affischen om utrymning. Då slog mig tanken... jag som aldrig någonsin tänkt på att nåt sånt skulle kunna hända i skolan.

Steel City Anna said...

Det är inte vilka vapen som helst heller som finns tillgängliga. Helt vansinnigt. Skönt att K är äldre nu, vilken hemsk oro.

Annika said...

Eva:
OCH då hade jag ju hört alla utryckningsfordon länge innan det messet kom. Tror att mailet/messet från skolledningen kom innan jag fick messet från K.
Det gick nog rätt snabbt allting, skolorna är ju snabba på att informera. MEN jag minns hur jag började oroa mig när helikoptrar och polisbilar hördes i massor.
Ja, det är en konstig plats, denna värld. Och farlig.

Anne said...

Annika, du skriver det så bra och det är ju vad jag känner och tycker. Jag vet inte när det hände men nåt inom mig har gått sönder, jag när inget hopp mer om förändringar. Tyvärr, önskar jag hade kvar optimismen och hoppfullheten det kan förändras men tyvärr så har jag inte det och tror inte det. Bilderna du har här är så talande, som den cirkel-bilden, så är det.
Din svägerska skrev jättefint på FB igår, det du delade.Mycket bra skrivet. Du får hälsa henne det. Den texten var så autentisk och genuin.
Som du säger, second amendment är heligt för så många. Gång på gång måste jag påminna mig (vad gäller mycket som händer här), när det känns svårt att förstå och "alla" jag känner tycker och tänker som jag eller den media jag läser förmedlar samma sak. Då kan jag tänka men eftersom nu "alla" tycker så här, varför blir det inga förändringar. Men då gäller det att tänka till att nej,"alla" känner, tycker och resonerar inte så här. Landet är stort, olikheterna många, NRA lever inte i ett vacum, inte politiker heller som inte vill ändra nåt. Det är inte deras fel, de stöds av massor med människorsom tycker som dem. Det finns massor med människor som tänker annorlunda vad gäller synen på second amendment och rätten att bära vapen är verkligen djupt förankrad i så många, det är en del av den amerikanska folksjälen tror jag och det är för många som ser även den minsta pyttelilla inskränkning som hotfull och tvärvägrar. Det finns en kultur här som är så stark, landet har seden det byggdes upp haft en helt annan kultur och tradition kring vapen, som sagt, folksjälen.
Vad jag inte kan fatta hur man inte kan enas kring är att lagstadga en ålder för när man får köpa vapen. Som du skriver, det är sjukt man inte får köpa alkohol före 21 men vapen (hur många vapen som helst och som aldrig reggas heller) när man är en fjunig 18-åring. DET är fan i mig helt galet. Eftersom det är mest är unga, vita män som begår de här brotten. Borde man inte lagstifta att åtminstone inga vapeninköp före 21, gärna 25 år. Är det kontroversiellt, antagligen men jag förstår det inte. Man har ju åldersgränser på annat också.
Jag vet, jag har funderat huvudet snurrigt och inga svar finns ju. Igår när vi bland föräldrar pratade om lockdowns och just det förfärliga att sådana övningar ens ska finnas, att barnen ska uppfostras och leva i en sådan värld, så var det nån som sade att hennes pappa sagt att men lockdowns har vi alltid haft och övningar, även om syftet varit annorlunda. Så är världen, typ, vi får leva med sånt... Han hade berättat om hur de under kalla kriget övat på kärnvapenattacker i skolan och haft övningar och hotet var riktigt och de var rädda på riktigt det kunde hända. Förstår poängen, kanske det alltid varit och funnits hot mot barnen och så olika generationer vuxit upp men det betyder ju inte vi ska acceptera och förlika oss med att masskjutningar a´la denna typ är nåt vi bara måste leva med. Jag vet inte mer vad som ska och kan göras, men nåt måste ju hända men ändringar i vapenlagarna har jag helt tappat tilltron till. Kommer inte att hända, så är det bara. Tyvärr tror jag lite som Erika skriver här ovan att det kommer bli ännu mer skjutningar, vilket ju är fasansfullt för det är ju inte lite nu heller direkt. Om Obama med demokraterna i kongressen efter den fasansfulla Sandy Hook inte ens lyckades samla ihop lagändringar, vem ska då kunna...
Bra och tänkvärt inlägg, det behöva sådana här ledsamma debatter och att uppmärksamma sånt här, det är ju vår verklighet och viktigt och bra skriva om. Känns skönt bara ventilera och skriva av sig i en kommentar här.
Ha en riktigt fin helg!!
Kram!

Annika said...

Erica:
Så är det.
Vapenlobbyn är för stark. Rätten att bara vapen ligger djupt i folksjälen.
Vet du att här i US har det varit 18 stycken detta år. Alla då Inte med dödlig utgång. Men arton skolskjutningar.
ja, vi kommer att läsa om det igen, och igen och igen.
Det bubblar upp till ytan och så sjunker det. Om och om igen.
Ja, man kan vända ut och in på sig vad gäller detta. Men, nej ...
Det värsta är att till slut börjar folk ge upp ...
Nej, just det ingen ska kunna gå in och köpa ett hel eller halvautomatisk vapen. Ingen, förutom om du har licens av olika anledningar.
Ja, jag kan köpa det där med revolvrar, kan på ngt plan förstå det. MEN rena rama mordvapen. Give me a break.
Lockdown drills från K-12 är tyvärr en del vardagen i amerikanska skolor. OM det värsta händer, då ska man veta vad man ska göra.
Hemskt, men sant. OCH nej, det skulle fasiken inte behöva vara så.
Helt rätt, Erica, det där med att gärningsmannen var instabil är ingen ursäkt. Verkligen. SOM du säger, ALLA, precis ALLA, som utför masskjutningar är instabila. Ingen ursäkt, helt rätt.

Sverige har bra vapenlagar, som jag säger ovan, var glad för det (som du ju är). Om inte hade det nog sett annorlunda ut hemma också.

Precis, Erica. DEN filmen, Bowling for Columbine, är ett praktexempel på hur lätt det ÄR. Skrämmande är bara förnamnet.

Yes, dear, God bless us ...

Annika said...

Lisa:
Tusen tack!!
Det var roligt att höra. Ett nödvändigt inlägg i dessa tider. Går inte bara att sopa under mattan och vifta undan. Fram med det i ljuset.
Nej, inget kommer att ske, det är det som är det överjävliga. ALLRA minst NU med denna administration. Ja, jag kan bara sucka djupt och bara önska ...

Herregud, det finns ingen annan masskjutning som berört mig som Sandy Hook. Minns det som om det vore igår. Skulle ha julfest dagen efter, och det var så nära att jag ställde in den. Minns att jag var fullkomligt darrig när jag hämtade K på em, och att jag fällde tårar vid nyheterna. Den var så extremt djävulsk. Alla är för jävliga, men när småbarn som knappt blivit fem ska sätta livet till, ja då ...

Nej, jag orkar inte heller med vissa ställen på Fejjan nu. Jävligt glad att jag har så pass kloka vänner där, även bland republikaner, som skriver så fint och klokt och innerligt just nu.
Men resten --- orkar inte ...

Stor kram till dig Lisa!!

Annika said...

Bloggblad:
Inte bara en mardröm. Det ÄR så.
Här är det det.
Ni hemma kan tacka era konservativa och strikta vapenlagar för att det INTE är så där.
Här kan vi bara sitta och vänta på nästa gång- FÖR det blir en nästa gång, och en nästa och en nästa. Så är det.
OCH inget kommer att hända. Ingen kommer att ändra det.
Vapenlobbyn är så stark.

Finland har ju liberalare vapenlagar än Sverige har, och där har ju skolskjutningar hänt.
Det är en hård värld.

Inrymning. Så heter det alltså hemma. Intressant. Lockdown.Shelter in place.

Annika said...

Anna:
Precis, jag kan "köpa" att ngn kanske vill ha en revolver. Jag kan på ngt plan förstå det vapnet. Kanske??
Men dessa?? Helt oförståeligt, och de borde INTE få säljas som de gör.
INTE.
Men, det är just där det aldrig kommer att ändras. Ibland känns det så hopplöst.
Har inte släppt den där skräcken egentligen, skolskjutningar sker på unis också. Pratade med K igår, frågade om de hade lockdown drills. Nej, de har de inte. Unis är ju så utspridda över så stora områden. Låg, mellan, hög o HS är ju liksom mer EN byggnad och därmed lättare ...
Men, under hennes K-12 år, ja då tänkte jag på det mer än jag ville...

Annika said...

Anne:
TACK!
Ja, så viktigt att skrivas om. OCH jag har en känsla av att det inte blir sista gången jag skriver om det. HAR skrivit om det förr, det vet jag.
Anne, jag har också kapitulerat. Aldrig att det sker ngn förändring. Vapenlobbyn är för stark. NRA är en makt.
Sandy Hook, that did me in ...
jag kan ärligt säga att DÅ förlorade jag hoppet totalt.

Min svägerskas text ja ...
Då ska du veta att hon är konservativ, har jobbat för en republikansk kongressman på Capitol Hill i många år innan hon skolade om sig till lärare. Nu är hon historielärare på en HS här i Fairfax county.
Hon röstade inte på Trump utan på Hillary i valet, men innan dess röstade hon alltid på republikanerna. Så, en republikansk själ har hon. MEN hennes text, såååå spot on!!
SÅ bra.

Ja, du kan inte köpa en Miller light innan du fyllt 21. MEN, att gå in och köpa ett vapen går utmärkt. Ngt är så sjukt fel där!!
Herregud man bara baxnar.

Lockdown drills ja ... Antar att Stella haft ngra stycken i sitt unga liv. OCH fler blir det ... hela hennes skoltid.
Ja, tänk att de övningarna ens FINNS!! Att de ska behöva finnas. MEN, det vet vi att de behövs övas på. Vi ser ju det, hela tiden.

Hade mina svennar här imorse på frulle. Två av dem har barn på samma HS (inte den som K gick på, utan på grannskolan i nästa förort). Igår gick det ett rykte om att ngn elev skulle skjuta skarpt där idag. Så det hade varit världens pådrag igårkväll med rektor, kommun polis och andra inblandade. Idag försäkrade skolledningen att inget skulle hända, så båda mina vänners barn var på skolan.
Men just skolskjutningar föder ju fler såna tankar hos andra.
SÅ farligt just efter att en stor har skett.

Ja, Anne, nu kan vi bara huka oss inför nästa och nästa och ...


Tycker också det är skönt att ventilera det. Verkligen.

Stora kramar till dig denna fredag!

Channal said...

AMEN!! KRAMAROM Anna

Anonymous said...

Jag har inte kommenterat.
Jag såg ansiktena på de unga människorna, som inte längre finns.
Och jag vill inte ens tänka på dem, som överlevde med otroliga
skador.

Såg nånstans: "We have the right to bear arms, but we do not
have the right to medical care after injury" - eller liknande.

Usch, va´ jag känner mej nere. Tur att jag har mitt
voluntärjobb i morron. Kommer inte att nämna "shooter"
på hela dagen.

En varm kram från Ruth i Virginia

Annika said...

Anna:
Kram till dig!!

Annika said...

Ruth:
Visst är det bara så in i helsike sorgligt att se dem, att läsa om det och att försöka förstå.
Jag vet, det är för jävligt.
Det där citatet är talande, Ruth. Helt otroligt sant.
Visst känner vi oss nere nu, usch. Tänker inte heller säga shoot.
Ha en fin dag idag på jobbet.
Jag ska trava upp till Safeway med ryggsäck precis nu.
KRAMAR!!!

Madeleine i USA said...

Fruktansvärt! Får en klump i magen bara av tanken att skicka Everest till skolan här i USA.

Thought and prayers räcker inte längre! Detta vansinne måste få ett slut, men som du skrev så är vapenlagarna nästan heliga här i USA.

Annika said...

Madeleine:
Jamenvisst, så otroligt hemskt och vidrigt. OCH onödigt. Som precis alla masskjutningar är.
Tänk så här (kanske känns lite bättre). Risken för en skolskjutning är ju rätt liten iaf. Försök vila i det. Men, det var och är en av mina värsta farhågor. Det är det.
Det kommer att bli bra för Everest- På plussidan är att skolorna är bra! Everest kommer att lära sig så mkt, och det är disciplin och lärarna är öppna för mkt (min erfarenhet). Har nästan bara bra erfarenheter av skolan här (med ett par undantag), men på det stora hela, toppen!!

Nej, jag skriker nästan om jag ser mer "thoughts and prayers".
SÅ trött på vapenlagarna i detta land, och att inget sker.

Stor kram till dig!!

Anonymous said...

Så fruktansvärt så man finner inga ord. För alla är detta som återigen har hänt en tragedi av värsta sort, vilken ryggsäck att bära för de som är kvar, för föräldrarna och nära och kära till dem som inte klarade sig.

Hoppas verkligen vapenlagarna ändras, så här kan det ju inte fortsätta.

Anonymous said...

Glömde i vanlig ordning skriva Kram från Yvonne i Åkersberga, men är så tagen av det som hänt så jag får skylla på det

Annika said...

Yvonne:
Men visst är det hemskt och vidrigt. SÅ himla svårt att släppa detta.
Eller hur, vilket ok för dem som är kvar. Fldrar syskon, vänner och familjer. HUR går man vidare?
Nej, jag tror inte ett skit kommer att ändras. Det kommer att mala på och på och på. Fler och fler kommer att dö.
Tycker det känns så hopplöst.
:-(
Kramar!

Cecilia N said...

Jag är inte alls för home schooling för jag tänker att man som förälder inte kan undervisa i allt som man behöver lära ut och barnen behöver det sociala samspelet med de andra på skolan.
Men i skenet av att oroa sig för skolskjutningar ...

Är det samma personer som har home schooling som förordar rätten att bära vapen?

"Men inte på min bakgård ..."

Annika said...

Cecilia:
nej, home schooling har aldrig varit aktuellt. Inte ens i sinnevärlden faktiskt. Tror inte det är SÅ bra. Inte skulle det ha funkat för oss iaf.
Det är många som är för rätten till vapen, både sådana som hemskolar och sådana som har sina barn på skolorna.
Ett problem över hela spektrat sas.
Vet inte om "Inte på min bakgård" funkar i detta fall.
För stort och komplext.

Cecilia N said...

Jag tänkte inte för er del utan bara funderade i allmäna termer om home schooling och vara för rätten att bära vapen hörde ihop.
Om det finns någon signifikans de åsikterna emellan.

Annika said...

Cecilia:
Tror inte det. De finns över hela spektrat sas. Somliga som hemskolar är för, andra emot. Om jag skulle generalisera skulle jag säga att fler som hemskolar är för rätten att bära vapen än tvärtom, men det är bara fördomar kanske ...

marie smith said...

Min man är en jägare plus att han samlar på gamla vapen från första och andra världskriget. Här hemma hos oss har vi två stora kassaskåp till vapen och alla barnen måste ta gun safety när de fyller 11. Inte bara för att vi har vapen hemma, men MEST om de skulle vara hemma hos en kompis och se ett vapen som var osäkrat, då vet de hur man säkrar ett vapen och på det viset skyddar sig själv och andra runtomkring.