Tuesday, February 20, 2018

Snow and May in one week!!





Good morning Tuesday people!!


I hope all is good in your neck of the world.

Here, in my part of the universe, we can experience ALL four seasons in a single week.
Yup, totally true!
And, also totally tiring in so many ways.



My lower patio on Thursday.  The sun sets around 17:50 now.  


I found snowdrops while walking last week.  SO very lovely!


I get more and more tired of the schizophrenic winter weather that we experience here in the Mid-Atlantic states.
As you all know, it can be freezing cold and bitter one day. The next day you’ll have spring (or even summer like temps).
The older I get the less I tolerate this nonsense.
But, one has to deal with it, of course. Do I have a choice?



Peter and I went shopping, with our backpacks, on Saturday.  As you can see the weather was crystal clear in the morning.

Saturday afternoon we got snow here.
Yes, and it piled up pretty fast. However, it was never really any problems driving. And, that was a good thing since we had dinner reservations at our current favorite restaurant, Eddie V's.



And, Saturday afternoon it started to snow,  snow and snow ...  Yes, my lower patio again.


The view from the balcony in my bedroom.

Yesterday all the snow melted away in the 50 degree weather (10C).


Peter and I at Eddie V's on Saturday night.


A Reston road on Saturday afternoon.  This is not my picture, it is taken by fellow Restonian, @dottiewest.  An Instagram-friend.

And, dudes, guess what!?
Today AND tomorrow it will be 76 degrees F!! That equals about 25 degrees on the Centigrade scale.
How about that in February?
MAY like temperatures!
It is weird. It is.
BUT, I am planning to sit on the deck and enjoy it.
You know, ya might as well go with the flow and take it for WHAT it is!
So, a “fika” on the deck during the afternoon has already been scheduled.



I took these photos yesterday morning after the rain.  The light was so beautiful for a short while as the sun rose.


This is a dogwood tree, in about a month all the dogwoods will be in full bloom.


All pics are taken with my iPhone.

I wish you all a good Tuesday!

16 comments:

Anonymous said...

Jajamensan - här har vi väder. Om man inte gillar
det nuvarande - vänta nåra timmar! Jobbade eftermiddag på
Bargain Loft i lördags. Sol när jag började; tjockt, blött snölager
täckte bilen, när det var dags att åka hem. Och så kommer soliga
söndagen, och så kommer en grå och rå måndag and so it goes.

Och nu är det dags att borsta tänderna och krypa i sängen.

Ruth i Virginia

Anne-Marie said...

Jamen inte var det så här upp och ned förr? Eller har jag helt fel?
Tror inte alls att det är bra för varken kroppen eller knoppen att ha så stora svängningar i vädret.
Vi har helt plötsligt fått riktigt kallt. Idag var det som mest runt +4 och i natt kommer det att bli kallt. Litet, litet snö fick vi igår och i natt men de där stora snöfallen uteblir tydligen numera.
Ja, vad skall man göra? Emigrera till en annan planet? ;)
Jag tycker det känns konstigt och fel på något sätt.
Hoppas att du kan njuta av värmen även om det är konstigt med +25 i februari.
Kramar!!

Humlan said...

Jag förstår att du tycker att er vinter är jobbig, det skulle jag också tycka, för att inte tala om vad min värkande kropp skulle tycka ...
Här tycker jag att det har varit en skön vinter. Inte mycket snö men ganska ofta ett tunt täcke som gör att det är ljusare, i går skottade jag ca 1 dm och det är alldeles lagom mycket. Sedan har jag trivts bra när det har varit barmark också, naturen i vila har varit vilsam för mig också. Det är mer råkallt här än inne i stan, men det visste jag ju om innan jag flyttade hit och så länge jag slipper ishalka så trivs jag (och de är snabba på att ploga och sanda/sprida grus här) och tycker faktisk om den här årstiden. Jag tror att det är första gången i mitt liv jag gillar vintern!

Just nu lyser solen på gnistrande snö (-5 grader), domherrar och andra småfåglar äter från grannens frö-servering och jag önskar att jag kunde fota utan att skrämma bort fåglarna. Du skulle njuta stort av denna dag.
Kramar från en härlig vinter-ö!

Monica said...

Det är ett helt sanslöst väder! Känns overkligt men är väl bara att gilla läget. Ni ser pigga och fräscha ut i alla fall och ditt halsband föll blicken på för jag har ett nästan lika. Har vanligen rätt små smycken, de passar mig och så köpte jag ett sånt här i UK på ett så roligt och fint ställe, båda Anna och jag tyckte det passade precis, lite tuffare, jag är ju det också ibland;-). Snyggt på dig säger jag.

Nu blev det mer halsband än väder, haha, ja här har det snöat i flera dygn, märkligt det med på något sätt och idag så är det nån sorts ljus, nästan sol fast det snöar, ja du fattar, är väldigt fint och det är nog första riktigt ljusa dagen i år.

Ha en fin dag Annika!

Annika said...

Ruth!
Jajamän!! DET har vi!! Väder!! HAHA!
Som du säger, vi väntar fem minuter så kommer nästa! HAHA!
OCH nu är det grå tisdagsmorgon. OCH varmt ska det bli när solen tittar fram.
Lördagens väder ar verkligen talande, förresten.
HA en fin dag idag, du kan alla gånger sitta och fika i solen!!

Annika said...

AM:
Det har alltid varit så här, mer eller mindre. Liksom upp och ner hela tiden vintertid.
Men, de senaste två åren har det nog kastat sig mer mellan extremerna än tidigare, tror jag. Klimatförändringen spelar säkert sin del där.
NEJ, det är inte bra för kropp och själ med dessa kast. Jag tycker verkligen inte det.
Men visst, det är konstigt. Det är det. Precis som hos dig. SÅ skumt.
OCH oroväckande.
Men som du säger, ska vi emigrera till annan planet? HAHA!!
Ha en fin dag nu!!
Kramar!!

Annika said...

Humlan:
Ja, den är det.
Inte rolig alls!!
USCH!! Det är så extremt då det går mellan -5-25 på en vecka. Känner det i huvudet, och jag känner det i mina leder också.
Jag låter som en 85-åring, men så är det.
Låter som en bra vinter hos er. Just det där att ha lite vitt på marken som lyser upp, och lagom kallt. HALKA är verkligen inte roligt, det är hemskt. Så jag är glad att ni sluppit det.
ÄLSKAR vintern, och skulle gladeligen byta denna dag mot din vinter. Skulle inte ens fundera en halv sekund över bytet.
Njut av din dag.
Kramar!!

Annika said...

Monica:
Mmmm....det är verkligen det. Sanslöst. OCH jag blir så trött på det. På riktigt.
Tack, det där halsbandet fick jag av Karolina i julklapp. Gillar det, speciellt till tjockare vinterklänningar, som den jag har på bilden.
KUL att du har ett liknande.
ÅÅÅÅÅÅÅ vilken fin vinterdag ni har, Monica. Förstår precis vilket sorts ljus det är du har just nu. ÅÅÅÅ!!
Här är det grått, mulet. Ingen sol. ÄN. Men den kommer.
Ska gå ut och gå nu.

Keith said...

A range of weather all in the same week. Bizarro!! Wacky this week, too. Hello, Mother Nature!! Pick a type of weather and stick with it!!

Humlan said...

Jag tog en promenad på förmiddagen efter att jag hade skrivit min kommentar. När jag gick på skogsstigen tänkte jag på dig och att du hade älskat en promenad i det här vädret. Så ja, jag njöt av dagen och det underbara vädret.

Kram

Karin Eklund said...

Vädret år sannerligen "carpaccio" hos er, mera än hos oss, En italiensk vän berättade för mig att carpaccio betyder ungefär nyckfull kvinna. Dina bilder med dropparna är ljuvliga!

Annika said...

Keith:
I know, I get so tired of it ...

Annika said...

Humlan:
DET förstår jag!!
Jag hade verkligen älskat det. ÅÅÅÅÅ!!
Kramar!

Annika said...

Karin;
DET är det!
OCH jag blir så trött. Även om jag försöker se det som är bar också.
Carpaccio :-) Tänker på den goda förrätt jag brukar ta som heter så! MUMS!!
MUMS!!
Men vädret är konstigt.

Steel City Anna said...

Turbulent väder :) fina bilder, tycker så mycket om den översta. Skulle kunna ha den som tavla. Ser så vilsamt ut hos dej.

Annika said...

Anna:
Jotack!! HAHA! Idag blev det 27 grader på em!! Helt gaaa-aaalet. Samma imorrn.
ÅH tack, min nedre altan. Vad glad jag blir! I vår ska jag fixa till den altanen, göra den mysig.